abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204941747
In 2026 wordt de warmtepomp verplicht.
Je leest het overal in het nieuws.

Hoe heet moet deze soep gegeten worden?
Naast het feit dat er flink wat kosten aan verbonden zijn vraag ik me bv ook af waar je zo'n pomp moet plaatsen etc.
Ivm airco heb ik geen plek aan de gevel voor zo'n pomp. Achter het huis heb ik een 4 meter lange overkapping, waar die vast niet onder kan.

Ik kan wel verwarmen met de airco's.
Dat doe ik nu al.
Maar met airco krijg ik het water niet warm om te douche.

En wat zijn de alternatieve?
pi_204941756
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:08 schreef Zoev het volgende:
Nee.

quote:

Naast het feit dat er flink wat kosten aan verbonden zijn vraag ik me bv ook af waar je zo'n pomp moet plaatsen etc.
Ivm airco heb ik geen plek aan de gevel voor zo'n pomp. Achter het huis heb ik een 4 meter lange overkapping, waar die vast niet onder kan.

Dat doe ik nu al.

Het voorstel zoals het er nu ligt is:
- als je in of na 2026 een nieuwe CV-ketel koopt moet dat een hybride uitvoering zijn
- als je er geen geschikte woning of installatieruimte voor hebt of je verbruik is te laag om er rendement uit te halen (bijvoorbeeld <500m3 per jaar) dan is het niet verplicht

Dus ja: na 2026 is een hybride warmtepomp de norm maar er zijn genoeg uitzonderingen voor wie een buitenunit niet kwijt kan én je kan natuurlijk ook nog geheel gasloos als je woning daar al klaar voor is (en dat kan sneller dan je soms denkt).

Verder geef je aan dat je al een airco hebt (is een warmtepomp).
Daar kan je prima mee (bij)verwarmen in de herfst / winter / lente en ongeveer net zoveel gas besparen.
  donderdag 2 juni 2022 @ 13:13:53 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204941778
Een hybride warmtepomp, of een ander duurzaam alternatief.

De hybride warmtepomp komt in de plaats/op de plaats van de huidige cv. Hybride wil zeggen dat er nog een cv-ketel is die kan bijspringen als de warmtepomp niet volstaat. De cv zorgt ook voor de verwarming van tapwater.

https://www.eigenhuis.nl/(...)naf-2026-verplicht#/
The love you take is equal to the love you make.
pi_204941779
Het alternatief: wachten, leven, schouders omhoog trekken, en lachen als het jaartal elke keer wordt opgeschoven
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204941803
quote:

Een al dan niet kleine boiler kan je prima mee douchen. Zelfs met een 15 liter boiler die je op 80 graden zet kan je tien minuten mee douchen en omdat het ding gelijk weer begint met opwarmen als je die aan zet kan je dusnog ff langer staan. De volgende zal een kwartiertje moeten wachten met douchen.

edit: ik was iets te enthousiast.

[ Bericht 5% gewijzigd door qajariaq op 02-06-2022 13:35:03 ]
  Moderator donderdag 2 juni 2022 @ 13:32:12 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204941912
Tja, met een hybride pomp ben je niet van het gas af. Dat is uiteindelijk wel het doel, dus ja. Van de andere kant, met de huidige gasprijzen kun je wel wachten, maar als je dat doet ben je elke maand veel geld aan het verstoken, dus uiteindelijk ben je net zo veel (en daarna nog meer) geld kwijt aan gas omdat je daar dan maximaal van afhankelijk blijft.

Maar als het doel is om uiteindelijk van het gas af te gaan met z'n allen, dan gaat een hybride pomp daar niet mee helpen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204942231
Als het goed is, heeft je gemeente ondertussen ook wel een concreet plan waarin wijk-voor-wijk wordt aangegeven hoe en wanneer ze gasloos willen worden. Daar valt ook nog wel iets uit te halen, voordat je het weet ligt er in 2030 een warmtenet en koop je helemaal geen nieuwe ketel meer.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_204942333
Zo te lezen heb je je verwarming al vervangen met aircos. Warm water kan je krijgen met een doorstroom verwarmer, elektrische boiler of bijvoorbeeld een warmtepompboiler. Die laatste heb je ook zonder buitenunit
  donderdag 2 juni 2022 @ 14:33:32 #9
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_204942450
quote:

Dat doe ik nu al.

Gefeliciteerd, je hebt dus al een warmtepomp. Verwarming is dus al geregeld.

Warm water kan met een warmtepompboiler (die hebben geen buitenunit) of als je wat meer zonnepanelen neerplempt ook prima met een reguliere boiler. Neem wel een grote, als je met 2 personen bent is 80-100 liter echt het minimum. In de winter meng je amper koud water bij dus gaat het heel hard met het water. Wij konden met 80 liter ongeveer 15-20 minuten douchen in de winter, 30 minuten in de zomer (in totaal dus niet per persoon).
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_204942475
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 14:19 schreef Randy_S het volgende:
doorstroom verwarmer
Dan moet je ook 3 fasen hebben. Met een enkele groep kan je ongeveer 2 liter per minuut produceren. Zelfs met het dubbele is het nog steeds een rustig lentebuitje met een goede spaardouche.
pi_204942637
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 14:10 schreef stavromulabeta het volgende:
Als het goed is, heeft je gemeente ondertussen ook wel een concreet plan waarin wijk-voor-wijk wordt aangegeven hoe en wanneer ze gasloos willen worden. Daar valt ook nog wel iets uit te halen, voordat je het weet ligt er in 2030 een warmtenet en koop je helemaal geen nieuwe ketel meer.
Precies dit! Iets wat vaak vergeten lijkt te worden.
Protège moi de mes désirs.
  donderdag 2 juni 2022 @ 14:56:45 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204942665
quote:
Even gekeken. ‘Groen gas/hybride’. Dus.
The love you take is equal to the love you make.
pi_204943939
2025 nieuwe ketel ophangen en zo’n zelfde als spare erbij kopen. Ben je tot 2055 wel goed.
.
pi_204944461
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het alternatief: wachten, leven, schouders omhoog trekken, en lachen als het jaartal elke keer wordt opgeschoven
Inderdaad misschien wel.
Zo gaat het vaak in ned.
pi_204944482
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 18:15 schreef Fer het volgende:
2025 nieuwe ketel ophangen en zo’n zelfde als spare erbij kopen. Ben je tot 2055 wel goed.
Ik huur nu een cv ketel bij volta
Dus dat zal lastig worden vrees ik
pi_204944496
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:32 schreef CoolGuy het volgende:
Tja, met een hybride pomp ben je niet van het gas af. Dat is uiteindelijk wel het doel, dus ja. Van de andere kant, met de huidige gasprijzen kun je wel wachten, maar als je dat doet ben je elke maand veel geld aan het verstoken, dus uiteindelijk ben je net zo veel (en daarna nog meer) geld kwijt aan gas omdat je daar dan maximaal van afhankelijk blijft.

Maar als het doel is om uiteindelijk van het gas af te gaan met z'n allen, dan gaat een hybride pomp daar niet mee helpen.
Wat kost het grofweg om een uitgebouwde tweekapper uit 2018 in de winter te verwarmen met een airco unit?

Gaat dat goedkoper zijn dan de vloerverwarming stoken op mijn pelletkachel? Zo nee, dan hoef ik die airco niet voor te verwarmen. Misschien dat ik er wel neem om te koelen in de zomer.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 2 juni 2022 @ 19:22:11 #17
862 Arcee
Look closer
pi_204944525
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:13 schreef Lienekien het volgende:
Hybride wil zeggen dat er nog een cv-ketel is die kan bijspringen als de warmtepomp niet volstaat.
Dat zegt vooral veel over de kwaliteit van zo'n warmtepomp.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Moderator donderdag 2 juni 2022 @ 19:28:56 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204944597
quote:
5s.gif Op donderdag 2 juni 2022 19:17 schreef vosss het volgende:

[..]
Wat kost het grofweg om een uitgebouwde tweekapper uit 2018 in de winter te verwarmen met een airco unit?

Gaat dat goedkoper zijn dan de vloerverwarming stoken op mijn pelletkachel? Zo nee, dan hoef ik die airco niet voor te verwarmen. Misschien dat ik er wel neem om te koelen in de zomer.
Dat weet ik niet. Ik woon in een ander huis nu en heb geen airco's meer omdat ik vloerverwarming en vloerkoeling heb.als dat niet genoeg is komen er weer airco's maar ik heb er nooit mee verwarmd, alleen maar mee gekoeld.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204944736
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 19:22 schreef Arcee het volgende:

[..]
Nee, dat zegt nul komma nul over de kwaliteit maar wel over het vermogen. Door een kleine warmtepomp er in te stoppen heb je minder ruimte voor je buiten unit nodig en kan je evengoed zolang het niet vriest volstaan met die warmtepomp. Door het kleiner vermogen zal die ook niet zo snel gaan pendelen.

Als het er op aan komt heb je dus evengoed gewoon een gasketel met een wat hoger rendement dan een kale ketel omdat je na het condenseren van je uitlaatgassen de restwarmte ook nog eens kan benutten voor je warmtepomp.
pi_204944802
quote:

[..]
Een hybride warmtepomp is bedoeld om als het kouder wordt zo lang mogelijk de woning van warmte te voorzien en als deze het niet meer aan kan, neemt de CV-ketel het over.

Daarmee bespaar je, afhankelijk van je woning en het afgiftesysteem (van kleine radiatoren tot vloerverwarming) zo'n 35 tot 65% aardgas per jaar.

Maar die warmtepomp in zo'n hybride opstelling is nooit bedoeld om op hele koude dagen je woning te verwarmen. Daar is hij te licht voor en daar is hij juist ook op uitgezocht, want hij hoeft het niet alleen te kunnen.
Dat houdt zo'n hybride oplossing ook betaalbaar.

In een hybride auto stoppen ze doorgaans ook geen 250kW elektromotor maar slechts 1 om de brandstofmotor te ondersteunen.

Dat zegt bij een warmtepomp niets over de kwaliteit maar wel wat over het beschikbare vermogen bij een bepaalde buitentemperatuur.

Ga je "all electric" dan kies je een warmtepomp die is afgestemd op het warmteverlies van je woning en die zal bij -15 graden Celsius buitentemperatuur nog steeds voldoende vermogen hebben om je woning warm te houden.

Dat natuurlijk op voorwaarde dat je isolatie enigszins op niveau is en je afgiftesysteem (radiatoren) niet al te klein gekozen is.

Ik verwarm m'n woning al 5 winters probleemloos met een warmtepomp dus ik weet enigszins hoe de vork in de steel zit ;)

Er zijn overigens wel "dikkere" hybride warmtepompen, zoals de Mercuria serie van Remeha. En een handige installateur kan in principe iedere warmtepomp hybride maken. Maar in de basis is hybride vooral een aanvulling op de CV-ketel om op de normale dagen zo min mogelijk gas te verbruiken.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-06-2022 19:49:51 ]
pi_204945280
quote:
Ze mogen hier van mij wel een warmtenet neerleggen, maar ik laat mij niet afhankelijk worden van nog een monopolist.
pi_204945298
quote:

[..]
Nee, dat zegt niets over de kwaliteit van de warmtepomp.

Wel over de capaciteit van de warmtepomp bij lage buitentemperatuur en de capaciteit van het afgiftesysteem bij lage aanvoertemperatuur.
pi_204945352
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 20:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ze mogen hier van mij wel een warmtenet neerleggen, maar ik laat mij niet afhankelijk worden van nog een monopolist.
Afgezien dat ik dat heir in de wijk niet verwacht ga ik zeker niet meedoen aan een monopolist en waarschijnlijk ook niet aan iets wat een vve nodig heeft en waar je uiteindelijk toch aan een monopolist vast blijkt te zitten.

Het initiële aanbod is altijd leuk maar na vijf jaar betaal je opeens de hoofdprijs.

Gemeente Schagen lijkt nog geen plan te hebben, waarschijnlijk komt er een warmtenet in het centrum maar ik woon daar meer dan 7 km vandaan.
pi_204945536
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 19:13 schreef Zoev het volgende:

[..]
Inderdaad misschien wel.
Zo gaat het vaak in ned.
wachten en wachten tot je bij de grote groep hoort die wordt benadeeld. Dan komt er een belangengroepje en in de poldercultuur wordt er dan gecompenseerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 3 juni 2022 @ 08:36:14 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204948282
quote:
Nou, dan zullen ze hier in de gemeente wel weer eens achterlopen. Echt een plan van aanpak op wijk niveau is er niet te vinden.

Ja, dat men in één van de grotere plaatsen (waar ik niet woon) in de gemeente van plan zijn om een warmtenet te bouwen omdat daar een fabriek van friesland campina staat die warmte overhoud van het proces.

Maar die fabriek staat 15 km van mijn woning in een heel andere plaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')