abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204927840
Hallo allemaal

Even voor de duidelijkheid het betreft uiteraard een HUURhuis dus ik kan geen grondige structurele aanpassingen verrichten aan de woning. Als ik het voor het zeggen had werd de volledige badkamer opnieuw betegeld, maar dat kan dus helaas niet.

Ik zag recent dat er tegels loszaten aan een kant van de muur in mijn douchecabine. Ik vroeg mijn huisgenoot of hij dit al eerder had opgemerkt, zei hij dat het al 2 maanden zo was (komt ie nou mee :') ). Hij had de tegels er gewoon weer ingedrukt en dit niet aan mij vermeld helaas.

Inmiddels zijn er een stuk of 5 tegels gewoon naar beneden geflikkerd. Het lijkt erop dat er een ruimte is ontstaan tussen de betonnen muur en de tegels. Het kitwerk is ranzig en is ook niet goed gedaan destijds, echt heel amateuristisch. Tsja zodra er dan vocht tussen de tegels komt, kan een en ander los gaan zitten en uiteindelijk resulteert dat natuurlijk in losse tegels. Er groeien ook van die zwarte schimmeldraden tussen muur en tegels :r

Nou vroeg ik me af of ik dit met antischimmelkit en een kitpistool gewoon zelf kan repareren. Dat kost iets van 20 euro of zo. Natuurlijk is het eigenlijk de verantwoordelijkheid van mijn huisbaas maar altijd als die iets moet fiksen duurt het heel lang en hij heeft sowieso in eerste instantie de badkamer niet goed gekit daarom zijn we uberhaupt in deze situatie beland dus ik vraag hem liever niet om te komen als ik het gewoon zelf even vast kan kitten.

Wat ik dus wil vragen is wat ik precies nodig heb om deze 5 tegels weer vast te zetten. Kan ik gewoon kitpistool, antischimmel kit kopen en klaar? Of heb ik nog andere gereedschappen nodig om de tegels weer aan de muur te laten plakken? Is er iets van een soort lijm benodigd of zo?

Bij voorbaat dank :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204927884
Ik zou het toch als eerste bij de huisbaas melden, zodat je nooit kan worden verweten dat je het zelf erger hebt gemaakt.
Vocht kruipt achter de tegels en weekt de lijm los.
Volgens mij moet je de tegels er met tegellijm weer inlijmen en opnieuw inwassen.
Dat is ook wel te doen als je niet veel om het eindresultaat geeft.

Nogmaals het is de verantwoordelijkheid van de huisbaas en daar zou ik het als eerste melden als hij het niet erg vindt dat je het zelf oplost kun je lekker je gang gaan.
Watch me drijving!
pi_204928144
* offtopic reactie verwijderd *

[ Bericht 91% gewijzigd door Vonkenboer op 01-06-2022 05:51:06 ]
pi_204928204
Als de huisbaas het niet oplost:

1.) Goed laten drogen, controleer of er nog meer loszitten. Door erop te kloppen hoor je dit. Losse tegels klinken hol.
2.) Resten tegellijm verwijderen (anders krijg je hoogteverschil). Met een beetje geluk is deze er al af gekomen.
3.) Klein zakje poeder tegellijm halen en een lijmkam 5mm. Ook een zakje voegmortel in de kleur van de voegen.
4.) Lijm aanmaken volgens instructies op de zak, lijm met de kam aanbrengen op de muur en op de tegel
5.) Tegel in de lijm drukken, je kunt voegkruisjes of wigjes gebruiken voor de afstand van de voegen of op gevoel. Zo alle ontbrekende tegels terug plakken.
6.) Laten drogen, na 24 uur de voegen uitkrabben en opnieuw voegen.
7.) Kitwerk controleren, herstellen indien nodig
8.) Huur inhouden.
pi_204928296
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Gerapporteerd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:05 schreef Boris_Boef het volgende:
Ik zou het toch als eerste bij de huisbaas melden, zodat je nooit kan worden verweten dat je het zelf erger hebt gemaakt.
Vocht kruipt achter de tegels en weekt de lijm los.
Volgens mij moet je de tegels er met tegellijm weer inlijmen en opnieuw inwassen.
Dat is ook wel te doen als je niet veel om het eindresultaat geeft.

Nogmaals het is de verantwoordelijkheid van de huisbaas en daar zou ik het als eerste melden als hij het niet erg vindt dat je het zelf oplost kun je lekker je gang gaan.
Ok dus ik moet niet kit hebben, maar tegellijm? Weet je toevallig wat tegellijm in het Engels is want dat weet ik eigenlijk niet en ik moet het hier in Ierland kunnen kopen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:44 schreef tux87 het volgende:
Als de huisbaas het niet oplost:

1.) Goed laten drogen, controleer of er nog meer loszitten. Door erop te kloppen hoor je dit. Losse tegels klinken hol.
Aan die kant van de muur zitten ze bijna allemaal los eigenlijk.
quote:
2.) Resten tegellijm verwijderen (anders krijg je hoogteverschil). Met een beetje geluk is deze er al af gekomen.
Ja het is een soort droog aangekoekte zooi die ervanaf brokkelt, vermengd met schimmel :r

quote:
3.) Klein zakje poeder tegellijm halen en een lijmkam 5mm. Ook een zakje voegmortel in de kleur van de voegen.
4.) Lijm aanmaken volgens instructies op de zak, lijm met de kam aanbrengen op de muur en op de tegel
5.) Tegel in de lijm drukken, je kunt voegkruisjes of wigjes gebruiken voor de afstand van de voegen of op gevoel. Zo alle ontbrekende tegels terug plakken.
6.) Laten drogen, na 24 uur de voegen uitkrabben en opnieuw voegen.
7.) Kitwerk controleren, herstellen indien nodig
8.) Huur inhouden.
Ok dit klinkt allemaal te doen. Nu moet ik wel uitzoeken wat het allemaal in het Engels is. Tegellijm, lijmkam, voegmortel.

24 uur niet kunnen douchen is vervelend maar is te overzien.

[ Bericht 5% gewijzigd door Vonkenboer op 01-06-2022 05:51:57 ]
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204928633
Als ik jou was zou ik gewoon een eigen huis kopen. Dan heb je dit soort gezeik niet.
pi_204928792
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:59 schreef sirdanilot het volgende:
Hallo allemaal

Even voor de duidelijkheid het betreft uiteraard een HUURhuis dus ik kan geen grondige structurele aanpassingen verrichten aan de woning. Als ik het voor het zeggen had werd de volledige badkamer opnieuw betegeld, maar dat kan dus helaas niet.

Ik zag recent dat er tegels loszaten aan een kant van de muur in mijn douchecabine. Ik vroeg mijn huisgenoot of hij dit al eerder had opgemerkt, zei hij dat het al 2 maanden zo was (komt ie nou mee :') ). Hij had de tegels er gewoon weer ingedrukt en dit niet aan mij vermeld helaas.

Inmiddels zijn er een stuk of 5 tegels gewoon naar beneden geflikkerd. Het lijkt erop dat er een ruimte is ontstaan tussen de betonnen muur en de tegels. Het kitwerk is ranzig en is ook niet goed gedaan destijds, echt heel amateuristisch. Tsja zodra er dan vocht tussen de tegels komt, kan een en ander los gaan zitten en uiteindelijk resulteert dat natuurlijk in losse tegels. Er groeien ook van die zwarte schimmeldraden tussen muur en tegels :r

Nou vroeg ik me af of ik dit met antischimmelkit en een kitpistool gewoon zelf kan repareren. Dat kost iets van 20 euro of zo. Natuurlijk is het eigenlijk de verantwoordelijkheid van mijn huisbaas maar altijd als die iets moet fiksen duurt het heel lang en hij heeft sowieso in eerste instantie de badkamer niet goed gekit daarom zijn we uberhaupt in deze situatie beland dus ik vraag hem liever niet om te komen als ik het gewoon zelf even vast kan kitten.

Wat ik dus wil vragen is wat ik precies nodig heb om deze 5 tegels weer vast te zetten. Kan ik gewoon kitpistool, antischimmel kit kopen en klaar? Of heb ik nog andere gereedschappen nodig om de tegels weer aan de muur te laten plakken? Is er iets van een soort lijm benodigd of zo?

Bij voorbaat dank :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die TERINGMONGOOL moet dat gewoon direct oplossen.
pi_204928799
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 02:12 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Die TERINGMONGOOL moet dat gewoon direct oplossen.
Helemaal mee eens. Maar toen hij maandag kwam voor de huur hoorde ik hem heel erg moeilijk en piepend ademen. Het betreft ook een stokoude man. Ik vrees dat hij aan het einde van zijn Latijn is en iets terminaals heeft ;(

Hiervoor leek hij nog in relatief goede gezondheid.
pi_204928801
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 02:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Maar toen hij maandag kwam voor de huur hoorde ik hem heel erg moeilijk en piepend ademen. Het betreft ook een stokoude man. Ik vrees dat hij aan het einde van zijn Latijn is en iets terminaals heeft ;(

Dan regelt die ouwe nep-COPD-er het met een bedrijf.
pi_204928870
Het enige voordeel aan huren is dat je deze shit niet hoeft te regelen.
pi_204929253
quote:

[..]

Vraag een lokale aannemer/ klusser een offerte te maken. Geef die aan de huurbaas. Vraag of je de rekening door kunt sturen naar hem of dat je het met de huur kan verrekenen. ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_204929918
Ik heb toch maar de huisbaas gevraagd want ik denk dat al die zaken kopen wat te duur gaat worden.

Als het enkel een kwestie van kitten was geweest had ik het wel even zelf gedaan.

Nou is het ook nog maar de vraag of er geen beunhaas komt die het allemaal nog erger maakt.
pi_204958750
Ik woon ook in huur en had ook zo'n gevalletje van + 30 jaar oude keuken en badkamer met dezelfde witte tegeltjes.
De voegen verkleurd en sommige tegels los. En dan ook zo'n huisbaas die het allemaal geen reet boeit en zelf klaagt over zijn financiėle situatie. Nu woon ik voor redelijke prijs die nooit is in niet wordt verhoogt.

Dus kies ik eieren voor mijn geld en doe zulke kleine dingen zelf op eigen kosten. Immers ga ik hem pushen gaat hij de wettelijke huurverhogingen toepassen en dan betaal ik op het einde van de rit een meervoud terug van wat een beetje reparatiemateriaal kost.

Maar, goed dat terzijde... Heb het opgelost met voegkrabber er over heen te halen en de voegen paar millimeter uitkrabben en alle tegels die daarmee zijn losgekomen gewoon weer terug geplakt met paar lijnen TEC7 kit achter de tegel. Dit weer opnieuw ingewassen met tegelvoeg. Beetje werk, maar veel voldoening alles weer vast en ziet frisser uit.

TEC7 is een MS Polymer kit, dat heel erg goed kleeft en redelijk snel droogt... Voor paar losse tegels terug te plakken werkt dit spul perfect. En zit het alweer jaren vast. Deze kit kun je eventueel ook als siliconen vervanger gebruiken en heeft ook een antischimmel eigenschap. Het kleeft zelfs op vochtige ondergrond, maar de boel even laten drogen is altijd beter. Heb je schimmelvlekken, even inspuiten met chloorwater en weer laten drogen dan is de schimmel wel dood. Dan tegels terug plakken. De dunne laag kit achter de tegel heeft voldoende capillaire kracht om de tegel op zijn plaats te houden. Misschien even nieuw kruisje o.i.d. ertussen om verzakken tegen te gaan. Eenmaal droog zit het weer muurvast, hoef je niets te kappen van oude tegellijm resten. Alleen opnieuw invoegen.

Tec7 vind je het niet bij de Gamma, maar bij professionele bouwmarkten of via internet... Bij de Gamma etc. vind je wel MS Polymer kit van andere merken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Tube Tec7 kost ook maar ¤10 ongeveer. Daar hoef je het niet voor te laten.
pi_204958770
quote:

[..]

Doe een voorstel om het huis te kopen. Over de tegels: maak een afspraak met een vakman die er verstand van heeft. Doe ik ook. Ik blij, hij blij en ik heb er geen omkijken naar.
Voor het stucwerk in mijn woning heb ik gewoon een schildersbedrijf gebeld. Heerlijk man. Kan ik mijn eigen ding doen en na twee dagen is het klaar en perfect! Vakwerk. Dat maakt een mens blij.
pi_204960133
De huisbaas heeft nu een plastic plaat ervoor gezegd ondanks dat ik hem had uitgelegd hoe je moet betegelen.

Nou ja hij doet maar
Het ziet er niet uit :D
pi_204960647
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 12:44 schreef sirdanilot het volgende:
De huisbaas heeft nu een plastic plaat ervoor gezegd ondanks dat ik hem had uitgelegd hoe je moet betegelen.

Nou ja hij doet maar
Lekkere schimmel bende gaat dat worden. Op je gezondheid!
pi_204962792
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 12:44 schreef sirdanilot het volgende:

Nou ja hij doet maar
Ik weet dat het ongepast is, maar een foto ter lering en vermaak?
Watch me drijving!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')