quote:Je hebt het vast weleens meegemaakt: er valt een rekening op de deurmat die je niet had verwacht, je laptop of wasmachine begeeft het en de APK valt duurder uit dan gehoopt. Voor dit soort situaties is het handig om een financiële buffer achter de hand te hebben, een noodpotje. Maar hoeveel spaargeld moet je hebben? Hoe weet je of je genoeg hebt of dat je meer moet sparen?
Veel mensen zullen zo'n buffer totaal niet hebben... Kijk alleen al naar die mensen die de energierekening niet kunnen betalen...quote:Hoe meer, des te beter, zou je denken. En dat klopt ook zeker. Toch is het fijn om een soort doelgetal te hebben. Hoeveel geld zou je minimaal achter de hand moeten hebben?
Hoe hoog je financiële buffer het best kan zijn, hangt af van een aantal factoren. Bij iedereen kan natuurlijk de wasmachine kapot gaan, maar je moet logischerwijs meer achter de hand hebben als je een auto, kind of koophuis hebt. Want als de remschijven van je auto aan vervanging toe zijn, je kind medische hulp nodig heeft of je lekkende dak een reparatie, dan wil je dat kunnen betalen.
Het Nibud adviseert om sowieso 3.400 euro achter de hand te hebben. Dit is gebaseerd op een alleenstaande met een minimumloon en een huurwoning. Als je wil uitvogelen hoeveel jij in je specifieke situatie het best aan spaargeld kan hebben, kun je de BufferBerekenaar van het Nibud gebruiken.
Vuistregel
Een vuistregel die je vaak hoort is een financiële buffer waarmee je minstens drie maanden tot een half jaar je vaste lasten kunt betalen.
Reken daarom eens uit hoeveel je kwijt bent aan huur/hypotheek, abonnementen, verzekeringen, et cetera om erachter te komen of je nu genoeg geld op je spaarrekening hebt staan. En of je dus meer moet sparen.
De reden om drie maanden tot een half jaar aan vaste lasten achter de hand te houden, is dat je meerdere financiële tegenvallers tegelijkertijd kunt opvangen. Zelfs als je ontslagen wordt, heb je in dit geval genoeg geld om niet direct in de problemen te komen. In Nederland heb je natuurlijk een werkloosheidsuitkering, maar vergeet niet dat die maar 70 procent van je loon bedraagt. Dat is best een terugval in salaris, en dan zit sparen er waarschijnlijk even niet in.
Veel mensen kunnen niet sparen door de torenhoge vaste lasten en belastingen als gevolg van wanbeleid van de overheid.quote:Op maandag 30 mei 2022 07:50 schreef CoolGuy het volgende:
Nee, nou, dan hebben veel mensen dat niet.... En andere mensen wel.... Dat is verder het probleem van het Nibud niet....
Dat veel mensen het niet hebben..... Doet niets af aan dat het nog steeds wel verstandig is om die buffer wel te hebben.....
Theorie & Praktijk ligt dus weer ver uit elkaar...quote:Op maandag 30 mei 2022 08:00 schreef Sapstengel het volgende:
Wat denken ze, dat ik in één maand een nieuwe wasmachine, hoekbank, televisie en koelkast nodig heb?
Wel als je in Limburg woont.quote:Op maandag 30 mei 2022 08:00 schreef Sapstengel het volgende:
Heb even die rekenhulp gedaan, maar waarom moet ik een buffer hebben van ruim 5000 alleen voor inboedel
Wat denken ze, dat ik in één maand een nieuwe wasmachine, hoekbank, televisie en koelkast nodig heb?
.
Zo kun je de overheid wel overal de schuld van geven. Je vergeet wel even dat de energiekosten zwaar gesubsidieerd worden en de accijnsverlaging op brandstof. Dit lijkt op het rookargument.quote:Op maandag 30 mei 2022 08:04 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Veel mensen kunnen niet sparen door de torenhoge vaste lasten en belastingen als gevolg van wanbeleid van de overheid.
Daar vallen helaas niet alleen de mensen zonder zelfdiscipline onder
Dat vind ik dus ook het nadeel van die Nibud rekenhulp, want hij rekent allerlei bedragen voor zaken waar het mijn inziens hartstikke overbodig voor is (bijv. voor een situatie met een huurwoning 1500 euro voor onderhoud. Ik huurde tot voor kort, maar wat ik aan onderhoud moest doen beperkt zich tot de woning netjes kunnen opleveren.)quote:Op maandag 30 mei 2022 08:00 schreef Sapstengel het volgende:
Heb even die rekenhulp gedaan, maar waarom moet ik een buffer hebben van ruim 5000 alleen voor inboedel
Accijnsverlaging was een sigaar uit eigen doos. 70% van de benzineprijs is nog altijd belastingen.quote:Op maandag 30 mei 2022 08:15 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Zo kun je de overheid wel overal de schuld van geven. Je vergeet wel even dat de energiekosten zwaar gesubsidieerd worden en de accijnsverlaging op brandstof. Dit lijkt op het rookargument.
Ik heb twee jaar geleden een hoekbank gekocht en daar zat een levertermijn op van 10 weken. In die tijd had ik het zelfs al bij elkaar kunnen sparen.quote:Op maandag 30 mei 2022 08:18 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Want die tv en hoekbank kunnen wel wachten tot je het geld weer bij elkaar hebt gespaard.
De bufferberekenaar ook... in 2013 ofzoquote:Op maandag 30 mei 2022 07:55 schreef Maverick_tfd het volgende:
Is dit artikel door een stagiaire geschreven ofzo
'Hoe meer, des te beter'
Vooral voor mensen met lage inkomens zijn dat soort constructies echter funest.quote:Op maandag 30 mei 2022 08:47 schreef Homey het volgende:
Wat het NIBUD vergeet te vermelden, is dat je tegenwoordig ook apparaten kan huren. Dus het is niet zo dat je meteen 500 euro kwijt bent als je wasmachine kapot gaat.
Dat klopt, dat kan. Maar per saldo kom je dan altijd duurder uit, tenzij je voor een paar maanden expat bent ofzo. Het is, net als een swapfiets, een hele domme keuze. Maar aantrekkelijk aangeprezen, dus voor veel mensen voor wie het financieel een heel slecht idee zou zijn lijkt het toch een goed idee.quote:Op maandag 30 mei 2022 08:47 schreef Homey het volgende:
Wat het NIBUD vergeet te vermelden, is dat je tegenwoordig ook apparaten kan huren. Dus het is niet zo dat je meteen 500 euro kwijt bent als je wasmachine kapot gaat.
Wat mij betreft stelt het Nibud een functie in dat iemand die aangeeft allerlei meubels, wasmachines etc te leasen in zn gezicht wordt uitgelachen op de sitequote:Op maandag 30 mei 2022 08:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vooral voor mensen met lage inkomens zijn dat soort constructies echter funest.
Zo stond ik ooit op een conferentie eens met een Engelsman te praten die bij een start-up werkte met een fantastisch nieuw concept. Arme mensen konden daar een abonnement afsluiten waarbij ze maandelijks betaalden, zodat ze vervolgens tegen een vooraf bekend relatief laag tarief geld konden lenen en niet afhankelijk waren van payday lending met bijbehorende woekerrentes.quote:Op maandag 30 mei 2022 09:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat klopt, dat kan. Maar per saldo kom je dan altijd duurder uit, tenzij je voor een paar maanden expat bent ofzo. Het is, net als een swapfiets, een hele domme keuze. Maar aantrekkelijk aangeprezen, dus voor veel mensen voor wie het financieel een heel slecht idee zou zijn lijkt het toch een goed idee.
Overigens: het Nibud schat altijd te voorzichtig bij dit soort dingen. Lijkt me op zich niet erg, beter dan andersom. Het grootste probleem zit hem toch vooral in de mensen die helemaal geen buffer opbouwen.
Ja, met de huidige rentestand en gierende inflatie is dit gewoon een enorme kostenpostquote:Op maandag 30 mei 2022 08:37 schreef dimmak het volgende:
20k buffer op de bank?Leuk om te weten dat je daar momenteel na een jaar 1800 aan koopkracht zou verliezen.
Klinkt als een gat in de markt.quote:Op maandag 30 mei 2022 09:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zo stond ik ooit op een conferentie eens met een Engelsman te praten die bij een start-up werkte met een fantastisch nieuw concept. Arme mensen konden daar een abonnement afsluiten waarbij ze maandelijks betaalden, zodat ze vervolgens tegen een vooraf bekend relatief laag tarief geld konden lenen en niet afhankelijk waren van payday lending met bijbehorende woekerrentes.
Was het niet Rutte die een aantal jaar geleden niet eens wist hoeveel een brood of een pak melk kostte?quote:Op maandag 30 mei 2022 08:04 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Veel mensen kunnen niet sparen door de torenhoge vaste lasten en belastingen als gevolg van wanbeleid van de overheid.
quote:Op maandag 30 mei 2022 08:47 schreef Homey het volgende:
Er waren in het verleden wel redelijk bekende bedrijven die daarin deden...quote:Op maandag 30 mei 2022 08:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vooral voor mensen met lage inkomens zijn dat soort constructies echter funest.
Zo weinig maar ja?quote:Op maandag 30 mei 2022 09:08 schreef einzeinz het volgende:
Niet gewoon je leeftijd X 1000 hebben staan
Skala.quote:Op maandag 30 mei 2022 09:16 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[..]
Er waren in het verleden wel redelijk bekende bedrijven die daarin deden...
Ben alleen de namen totaal vergeten en weet ook niet of ze nog bestaan....
Blutte user gespot.quote:Op maandag 30 mei 2022 08:37 schreef dimmak het volgende:
20k buffer op de bank?Leuk om te weten dat je daar momenteel na een jaar 1800 aan koopkracht zou verliezen.
Zo weinig?quote:Op maandag 30 mei 2022 09:27 schreef Metro2005 het volgende:
Ik hou altijd een jaar aan uitgaven als spaarsaldo aan.
Dit dus. Ik verdien goed en kan het maar als je nu modaal verdiend en particulier moet huren dan ben je echt het haasje.quote:Op maandag 30 mei 2022 08:04 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Ja tuurlijk. Dat hoort er nou eenmaal bij als je volwassen wilt zijn en met de grote mensenwereld mee wilt doen.quote:Op maandag 30 mei 2022 09:46 schreef CoolGuy het volgende:
Wat, dat je spaargeld achter de hand moet hebben?
Ikzelf ben 35 en er staat gewoon 35.000 euro op mijn rekening.quote:Op maandag 30 mei 2022 09:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zo weinig maar ja?![]()
Die tool is gewoon ruk. Als je een hoger inkomen invult wordt het bedrag dat je voor inboedel en onderhoud moet reserveren ook hoger. Ik snap wel waar het vandaan komt, ze gaan er vanuit dat als jij een hoog inkomen hebt, je niet bij de VidaXL je inboedel bij mekaar klikt, maar eigenlijk kun je helemaal niks met dat hele advies.
The poor pay more principe. Mensen die huren kunnen soms slechter met geld omgaan, of boeit het simpelweg niet omdat hun situatie lastiger is om fundamenteel te sparen omdat ze toch geen vermogen opbouwen en hogere lasten hebben.quote:Op maandag 30 mei 2022 09:54 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ikzelf ben 35 en er staat gewoon 35.000 euro op mijn rekening.
Daarnaast heb ik wel gewoon een koophuis.
Hoor dan van een collega van 42 die in een huurhuis woont dat ze niet eens 10.000 euro heeft. Vraag me dan af wat ze met dat geld allemaal doet?
Wat een afzettersquote:Op maandag 30 mei 2022 09:36 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Skala.
Die werken met minimum huurtermijnen.
Voor het geld dat je aan de huur van bijvoorbeeld een wasmachine kwijt bent kun je er dan 3 kopen plus nog iets leuks erbij.
25 * 12 * 5 = 1500
1500 / 447 = 3 rest 159
https://www.skala.nl/witg(...)a049ae-skala-nl.html
https://www.bol.com/nl/nl(...)4_25.26.ProductTitle
Of ¤1620 voor een Acer laptop van ¤579:
https://www.skala.nl/comp(...)2-36z2-skala-nl.html
https://www.coolblue.nl/p(...)45IQK-UaAuZKEALw_wcB
En wat is dan een alternatief?quote:Op maandag 30 mei 2022 09:08 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ja, met de huidige rentestand en gierende inflatie is dit gewoon een enorme kostenpost
Hangt ervan af hoe je precies leeft en wat je doet. De inflatie wordt vooral omhoog getrokken door benzine prijzen volgens mij nu.quote:Op maandag 30 mei 2022 08:37 schreef dimmak het volgende:
Maar de klacht is eerder dat je X bedrag aan spaargeld 'moet' hebben volgens Nibud maar dat veel mensen dat niet hebben. Wat jij stelt is dat die mensen die dat niet kunnen lekker bij pappa en mamma moeten blijven, maar dan is de klacht toch eerder onterecht?quote:Op maandag 30 mei 2022 09:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja tuurlijk. Dat hoort er nou eenmaal bij als je volwassen wilt zijn en met de grote mensenwereld mee wilt doen.
En als je dat niet kan, moet je gewoon bij pappa en mamma blijven wonen; dan kunnen die je blijven pamperen en voor je zorgen.
Misschien ben je dan niet geschikt om een auto in je bezit te hebben en te onderhouden en kun je hem beter om Marktplaats zetten.quote:Op maandag 30 mei 2022 09:58 schreef WheeledWarrior het volgende:
Klinkt leuk maar als ik zo om me heen wel eens hoor dan zijn er genoeg mensen die echt niet zomaar 3000 of 4000 euro hebben liggen mocht de auto kapot gaan oid.
Tja ik weet het verder ook niet he. Zelf heb ik het geld wel liggen.quote:Op maandag 30 mei 2022 10:00 schreef Tengano het volgende:
[..]
Misschien ben je dan niet geschikt om een auto in je bezit te hebben en te onderhouden en kun je hem beter om Marktplaats zetten.
Energieprijzen. En die gebruik ik zelf (gas, benzine en stroom), maar ook de producenten van de producten die ik dagelijks koop.quote:Op maandag 30 mei 2022 09:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hangt ervan af hoe je precies leeft en wat je doet. De inflatie wordt vooral omhoog getrokken door benzine prijzen volgens mij nu.
Nou, ik ben 41 en als ik 'maar' (want veel geld natuurlijk, en ik ben zeer zeker geen miljonair) 41.000 euro op de spaarrekening had staan dan werd ik daar niet blij van (maar dat is omdat ik een hoger bedrag aan hou, al jaren, dus dat ben ik 'gewend' en als ik daar dan onder kom zou ik daar niet blij van worden.quote:Op maandag 30 mei 2022 09:54 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ikzelf ben 35 en er staat gewoon 35.000 euro op mijn rekening.
Daarnaast heb ik wel gewoon een koophuis.
Hoor dan van een collega van 42 die in een huurhuis woont dat ze niet eens 10.000 euro heeft. Vraag me dan af wat ze met dat geld allemaal doet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |