Fok-it | donderdag 26 mei 2022 @ 19:44 |
Leuke aanbieding van Bahn https://www.bahn.com/en/offers/regional/9-euro-ticket-en in juni, juli en augustus kan je het land van bier, bratwursten en berlinerbollen onbeperkt doorkruizen voor 9 euro per maand. Kleine catch uiteraard, je kan alleen gebruik maken van regionaal vervoer. Maar wie daar geen enkel probleem mee heeft een leuke deal ik die mijn mede reisliefhebbers niet wilde ontzien | |
Socios | donderdag 26 mei 2022 @ 20:02 |
Deutsche Bahn | |
rosita1 | donderdag 26 mei 2022 @ 20:32 |
Volgens mij is het niet 9 euro per maand maar per dag. | |
Isdatzo | donderdag 26 mei 2022 @ 20:34 |
Klik het linkje eens aan. | |
Fok-it | donderdag 26 mei 2022 @ 20:45 |
270 euro per maand? Dat lijkt me erg sterk. Nee dat is echt per maand | |
rosita1 | donderdag 26 mei 2022 @ 20:54 |
Excuus! Jullie hebben gelijk. In plaats van de link was zelf op de Bahn website gaan kijken (Nederlandse variant) en hier stond iets anders tussen. Apart! https://www.bahn.com/nl/aanbod/voordelig-groepstarief | |
JohnDDD | zaterdag 28 mei 2022 @ 18:36 |
best nice | |
exelletor | dinsdag 31 mei 2022 @ 22:53 |
Ik wil aan het einde van de week vanuit Turkije in Amsterdam komen en helaas lijken de vliegtickets, treinkaartjes en zelfs flixbustickets stervensduur te zijn. Daarom wil ik waarschijnlijk gebruik gaan maken van het ¤9-kaartje. Klopt het dat ik daarmee zonder bijbetaling gebruik kan maken van de bus SB58 helemaal naar Nijmegen? Is er wellicht een overzicht van de lijnen waar het allemaal nog meer voor geldt? | |
Rock92 | zaterdag 4 juni 2022 @ 21:18 |
Nia | zondag 5 juni 2022 @ 08:57 |
Gisteren gelukkig aan de extreme drukte ontsnapt in Hamburg. Rond 12:30 uur was het al een krappe bedoening op perron 13. Nog geen uur later was een trein al uitgevallen door drukte op hetzelfde traject. Ik heb veel mensen met fietsen en backpackers gezien. Deutsche Bahn is denk ik niet berekend op zo'n grote toeloop in zo'n korte tijd. | |
bianconeri | zondag 5 juni 2022 @ 14:20 |
Ik woon vlakbij de grens, dus zou prima moment zijn het eens te gaan gebruiken. Kom alleen helemaal nooit in Duitsland. Ben afgelopen woensdag voor het eerst in ik denk jaren weer eens in Duitsland geweest om te tanken. Was voor het eerst in tijden eens goedkoper dan in NL. Want ja in tegenstelling tot wat de meesten denken is het in Duitsland vaak genoeg duurder om te tanken, maar goed. Alleen regionaal vervoer is ook geen enkel probleem. Duurt net even iets langer, maar voor zo'n lage prijs moet je dat maar accepteren. Voor 9 euro kom je hier nog maar net met een enkeltje in Groningen (nog geen uur met OV). En met al die Interrail en Eurrail kaarten zit ook altijd wel een addertje onder het gras, dus dan is regionaal treinen voor 9 euro ook niet zo gek. | |
Nia | zondag 5 juni 2022 @ 17:34 |
Volgens mij wonen wij op de dezelfde spoorlijn richting Weener. De boemel die zich 1x per uur over het gammele spoorlijntje naar Weener begeeft. Het begin van de Wunderline? Nou, echt niet! Daar moet je binnen 2 minuten uitchecken bij Arriva en als een malle hollen naar een gereedstaande Duitse treinvervangende streekbus, die vervolgens bij veel te veel bushaltes stopt en over de Jann-Berghaus-Brücke rijdt. Die hoge brug die toch gewoon open gaat om een binnenvaartschip door te laten. Dat duurt al met al zo vreselijk lang dat je als verder reizende passagier nauwelijks tot geen tijd meer over hebt om de trein in Leer te halen richting Oldenburg, Bremen en Hannover. Als je die trein mist moet je een uur wachten op de volgende. Met het 9 euro ticket zelfs 2 uren, omdat je niet in de luxere IC trein vanaf Norddeich-Mole mag reizen. Ik hoop dat de nieuwe Friesenbrücke snel in gebruik zal worden genomen en we van die vervelende treinvervangende Weener-Leer streekbus verlost zijn. Dat kreng veroorzaakt onnodig veel stress aan het begin van een ontspannende stedentrip naar bijvoorbeeld Berlijn. [ Bericht 0% gewijzigd door Nia op 05-06-2022 17:41:23 ] | |
bianconeri | zondag 5 juni 2022 @ 17:50 |
Ik woon niet aan het spoor, ook niet heel dichtbij. Maar de spoorlijn die je noemt is idd wel mijn route Duitsland in. Al ben ik er met 10 min rijden ook. Bus vanuit Groningen stad werkt ook prima, maar is met deze 9 euro deal wel te duur. Ik ga alsnog niet naar Duitsland. Heb er weinig te zoeken. | |
Nia | zondag 5 juni 2022 @ 18:21 |
Om eerst naar Groningen te reizen en daar de treinvervangende snelbus van Arriva naar Leer te nemen is voor mij geen optie. Die bus komt bovendien regelmatig te laat aan in Leer. An sich is dit een prima treinverbinding, als die Friesenbrücke maar niet kapot was gevaren. Het gesteggel over de hervatting van die treinverbinding duurt nu al jaren. Ruim een jaar heb ik met een NS weekend-vrij onze provinciesteden bezocht. Dit DB 9 euro ticket komt voor mij als een geschenk uit de hemel. Duitsland heeft toch een andere cultuur waar ik echt wel weer even behoefte aan had. Afgelopen weekend was ik in Celle met zijn prachtige vakwerkhuizen. | |
dikmannetje | zondag 5 juni 2022 @ 19:16 |
Maarja, of die Duitsers nu echt op die centenkniepende Höllander zitten te wachten... | |
exelletor | maandag 6 juni 2022 @ 15:39 |
Ik ben vandaag met de trein afgereisd van het vliegveld van Keulen naar Amsterdam. Van deur tot deur iets langer dan 5 uur onderweg en 6x moeten overstappen. Het stukje in Duitsland vereiste 2 overstappen, was zo'n 150km, duurde ~2:40 en de kosten waren ¤9,-. Op het Nederlandse deel van het traject (130km, ~2:40 en zo'n ¤15 aan kosten) waren er werkzaamheden tussen Driebergen-Zeist en Utrecht en ook al is het een relatief klein stukje, men heeft 2 extra overstappen nodig en is 45 minuten langer onderweg. Zeker door het vele maten moeten overstappen, kan ik nou niet zeggen dat de trein een comfortabele optie is op dit traject. Met de auto zou de reis zo'n 3 uur geduurd hebben. De vorige keer dat ik deze route nam, reisde ik met een Flixbus en was ik met 1x overstappen op een huurauto na zo'n 4 uur thuis. De kosten bedroegen toen ¤20,-. Op het tijdstip van mijn vertrek, waren zowel de Flixbus, Regiojet als de reguliere ICE geen optie. Tevens wordt het kostenplaatje kort voor vertrek en/of met flexibele tickets dan anders. | |
Fogel | maandag 6 juni 2022 @ 18:44 |
Met de boemeltrienen naar het noorden van Duitsland en dan verder in Denemarken? Dat kan nu ook goedkoop erbij! Aanbieding voor met OV in heel Denemarken: https://www.dsb.dk/kampagner/rejsepass/ 8 dagen aaneengesloten vrij reizen met OV. Reizen tussen 25 juni - 7 augustus. Er zijn 75.000 Rejsepas te koop en de laatste verkoopdatum is 31 juli. 399 Deense kroon (ca 54 euro) voor volwassenen en 199 voor kinderen. | |
Leandra | maandag 27 juni 2022 @ 17:52 |
Hoe zit dat als ik zo'n ¤ 9 kaartje koop, is die dan geldig vanaf Arnhem? | |
ultra_ivo | maandag 27 juni 2022 @ 20:03 |
Waarschijnlijk pas vanaf het 1e Duitse station waar de trein stopt | |
Leandra | maandag 27 juni 2022 @ 20:36 |
Inmiddels een beetje bijgelezen maar dat lijkt het idd te zijn, wel mazzel dat je daar sinds 4 dagen ook kunt uitchecken omdat er een NS Arriva uitcheckpaal in Emmerich is https://www.treinenweb.nl(...)icieel-mogelijk.html | |
Leandra | maandag 27 juni 2022 @ 20:41 |
Maar goed als ik een maandje dalvrij neem in de zomer en een Duits ¤ 9 kaartje, dan is dat vooral een kwestie van in en uit rennen in Emmerich neem ik aan, of daar wachten op de volgende trein Duitsland in. | |
ultra_ivo | dinsdag 28 juni 2022 @ 09:39 |
Zoiets ja. Zo'n paal staat er ook in Aken in de stationshal, naast de ingang van de McDonalds. | |
Erno-BE | dinsdag 28 juni 2022 @ 09:40 |
Koop gewoon een enkeltje Zevenaar-Elten voor ¤3 en check gewoon in Zevenaar uit. De trein stopt zo kort in Elten en Praest dat het echt niet lukt om naar de chipkaart-paal te rennen om daar in of uit te checken en in Emmerich staan de twee chipkaart-palen bij de trappen. Als de trein richting Oberhausen precies op tijd is, lukt het nog om uit te checken. Bij de minste vertraging lukt het al niet meer. En richting Arnhem moet je ook nog de trappen af, tunnel door en trappen op om in te checken. Vervolgens weer trappen af, tunnel door en trappen op en dat lukt niet in twee minuten. Laat staan dat de trein vertraging heeft. | |
derLudolf | woensdag 29 juni 2022 @ 17:59 |
Formeel gezien vanaf de grens. Behalve als je bij Hengelo de grens over gaat. | |
Nia | woensdag 29 juni 2022 @ 18:43 |
Ingewikkeld traject. Je checkt in Arnhem in bij een Arriva paal terwijl je met een Duitse VIAS trein reist. Het personeel aan boord is in dienst van die Duitse vervoerder. Ik lees ergens het advies om achterin te gaan zitten als je wilt uitchecken. Heel sneu als de deuren sluiten en de trein dan voor je neus vertrekt. Ik wil eerst wat nog ervaringen lezen voordat ik op dit traject ga reizen. [ Bericht 5% gewijzigd door Nia op 29-06-2022 18:59:56 ] | |
Nia | woensdag 29 juni 2022 @ 18:56 |
. [ Bericht 99% gewijzigd door Nia op 29-06-2022 18:57:05 ] | |
#ANONIEM | donderdag 30 juni 2022 @ 17:24 |
In Zevenaar staat de trein ook maar heel kort stil, dus het lukt toch nooit om daar dan uit te checken? En hoe/waar koop ik dat enkeltje Zevenaar-Elten? | |
Socios | donderdag 30 juni 2022 @ 17:29 |
Treinkaartautomaat op een Nederlands treinstation naar keuze. | |
Leandra | donderdag 30 juni 2022 @ 17:37 |
Hoe zit het bij Hengelo? | |
derLudolf | donderdag 30 juni 2022 @ 17:55 |
https://grenzinfo.eu/nl/h(...)epnv-in-duitsland-2/ Zoals het hier staat, is het ticket tot/vanaf Oldenzaal geldig overigens. Ik zie Julien (een YT'er) echter regelmatig de grens over gaan met de RB61 vanaf Hengelo. | |
#ANONIEM | donderdag 30 juni 2022 @ 17:56 |
Dan kan ik waarschijnlijk beter een kaartje Arnhem-Elten kopen? In Arnhem moet je immers toch overstappen en lukt het wel om uit te checken. In Zevenaar lijkt me dat veel lastiger. | |
Erno-BE | donderdag 30 juni 2022 @ 22:53 |
In Zevenaar kun je de eerst volgende Arriva/Breng-trein pakken naar Arnhem. Richting Duitsland kun je in Zevenaar of in Arnhem bij de groene VRR-kaartautomaten voor ¤3 een enkele reis Zevenaar-Elten kopen. Je hebt in Zevenaar slechts 4 minuten overstap tussen de Arriva-trein uit Arnhem en de RE19 naar Duitsland. Dat is vrij kort. Vanuit Doetinchem is de overstap zo’n 14 minuten een stuk relaxter. | |
herverwijderd | donderdag 30 juni 2022 @ 23:00 |
Ik heb een kaartje gekocht voor augustus want ik heb het onzalige plan opgevat om met alleen lokale treinen naar München te gaan omdat een vriendin die daar woont een feest geeft en ik het hotel al duur zat vind. Benieuwd hoe veel spijt ik ga krijgen. ; | |
Erno-BE | vrijdag 1 juli 2022 @ 15:56 |
Met enkel RE/RB-treinen naar München is gekkenwerk. Naar Hamburg met RE/RB-treinen is prima te doen, al kunnen de RE2 Düsseldorf-Osnabrück, RE9 Osnabrück-Bremen en RE4/RB41 Bremen-Hamburg wel heel druk zijn. Naar Berlin met enkel RE/RB-treinen is te doen, maar wel vermoeiend door de lange reisduur en vele overstappen. Naar München met enkel RE/RB-treinen is gewoon gekkenwerk. Beter kijk je op bahn.de of er nog Sparpreisen mogelijk zijn voor de ICE. Vaak is via Mainz reizen en in Mannheim of Stuttgart reizen voordeliger dan de rechtstreekse ICE's tussen Duisburg/Düsseldorf en München. En bieden hotelketens als B&B-hotels, Motel One, The Niu en Ibis geen betaalbare overnachtingen aan in München? Je kunt prima voor minder dan ¤ 100 per nacht met ontbijt overnachten in München (uiteraard niet in de periode waarin het Oktoberfest plaatsvindt), het is geen London of Amsterdam qua prijzen. | |
ultra_ivo | vrijdag 1 juli 2022 @ 17:44 |
Voor bestemmingen waar zowat iedereen met de ICE rijdt kan het handig zijn om dieper in de voorkeuren te duiken en de ICE weg te vinken. Dan krijg je vaak een verbinding met een IC trein te zien die soms amper lanzamer is maar een stuk goedkoper. | |
Erno-BE | vrijdag 1 juli 2022 @ 18:46 |
De ICE is vaak amper duurder dan de IC, maar ICE’s die over de hogesnelheidslijn Köln-Frankfurt gaan, zijn vaak wel prijzig. De ICE’s tussen het Ruhrgebiet en Hamburg en de ICE’s tussen het Ruhrgebiet en Berlin zijn prima betaalbaar. De directe ICE’s tussen het Ruhrgebiet en München (zowel via Nürnberg als via Stuttgart) zijn wel flink prijzig. Goedkopere treintickets vind je als je of via Mainz of via Kassel reist en zo Frankfurt vermijdt. Je kunt ook de IC Amsterdam-Berlin nemen tot Hannover en in Hannover overstappen op de ICE naar München. Tickets voor die verbinding zijn ook prima betaalbaar. Je moet vaak alleen de vrijdag en de zondag (en soms ook de zaterdag) mijden omdat de treintickets dan duurder zijn dan als je op een maandag, dinsdag, woensdag of donderdag reist. | |
derLudolf | vrijdag 1 juli 2022 @ 19:21 |
Hehe en met een beetje mazzel heeft de IC vertraging en mag je alsnog de ICE pakken. Tenminste dat deed ik vorige week. Voor ¤30 de IC Münster-Frankfurt a/M geboekt. Die vertrok al ruim een uur te laat vanuit Westerland en dat liep steeds verder op. Dus toen mocht ik de ICE pakken die eigenlijk ¤90 kostte Toen had ik extra tijd in Münster om wat te eten, mocht ik de IC pakken en was ik drie kwartier eerder dan oorspronkelijk gepland op m'n bestemming | |
exelletor | zondag 3 juli 2022 @ 17:45 |
Heeft iemand nog tips voor leuke bestemmingen die ik in 1 dag of eventueel een weekend vanuit Noord-Holland kan bezoeken? Tot nu toe heb ik de volgende plekken op mijn lijstje gezet: Hamburg, Wuppertal (vanwege Schwebebahn) en eventueel Dusseldorf. Verder Frankfurkt en Keulen, maar daar ben ik niet zo lang geleden nog geweest en heb verder weinig te zoeken. Neurenberg en Munchen vond ik eerder deze zomer echt te ver om met de regionale treinen naar af te reizen. | |
derLudolf | zondag 3 juli 2022 @ 17:50 |
Bremen, Winterberg/Sauerland, richting de Harz Dortmund vond ik zelf niks aan. | |
herverwijderd | zondag 3 juli 2022 @ 22:34 |
Gekkenwerk maar moet wel lukken. Zal achteraf laten weten hoe het gegaan is. | |
#ANONIEM | maandag 4 juli 2022 @ 01:36 |
Inmiddels gecheckt, maar ik vind het raar. Het lijkt er op dat je die kaartjes inderdaad alleen bij de automaat op het station kunt kopen, wat dus wil zeggen dat je verplicht ¤ 1 toeslag betaalt voor een papieren kaartje. | |
Erno-BE | maandag 4 juli 2022 @ 22:41 |
Doe deze dingen niet in de Neuneuroticket-periode t/m 31 augustus: -Naar Hamburg met de RE2 (Düsseldorf-Osnabrück), RE9 (Osnabrück-Bremen) en RE4/RB41 (Bremen-Hamburg): deze treinen zijn loeidruk -Naar Frankfurt via de Rheinroute of via Siegen: ook deze treinen zijn loeidruk -In NRW met de RE1 (Aachen-Hamm), RE5 (Wesel-Koblenz), RE6 (Köln-Minden), RE7 (Krefeld-Münster/Rheine) en RE11 (Düsseldorf-Paderborn/Kassel) reizen: deze treinen zijn ook gewoon loeidruk. Vermijdt RE-treinen in de Rhein-Ruhrregio en RE-treinen op hoofdlijnen tussen twee steden zoveel mogelijk. Reis indien mogelijk met zoveel mogelijk RB-treinen, S-treinen, trams, Stadtbahn-trams en bussen. Op die modaliteiten valt het qua druktes mee. Ik denk dat Wuppertal prima te doen, inclusief de Schwebebahn. Je kunt nog naar Lennep met de S7, mooi stadje, en vanuit daar met de S7 verder naar Solingen over de Münstinger Brücke (hoogste spoorbrug van Duitsland). Verder kun je eventueel nog naar Bonn, echt een aanrader. Maar dan wel met de RE8/RB27 (Mönchengladbach-Koblenz) naar Bonn-Beuel en daar verder met Stadbahn-trams. Düsseldorf en Köln zijn ook prima te doen met regionale treinen. Wel veel dagjestoeristen in beide steden. | |
#ANONIEM | dinsdag 5 juli 2022 @ 01:08 |
Ik denk erover om naar Mainz en Koblenz te gaan, maar als ik dit zo lees, raad je dat ook af. Hoe weet je dat die treinen zo druk zijn? Eigen ervaring of Duittse media? En is dat dan op elk tijdstip van elke dag zo'n drama? | |
FlauwKapsel | dinsdag 5 juli 2022 @ 01:40 |
Is er wel eens iemand in Wuppertal geweest? | |
FlauwKapsel | dinsdag 5 juli 2022 @ 01:43 |
Hey, daarom wil ik ook naar Wuppertal. Je kunt ermee ook naar t stadion maar er is geen voetbal. Daar direct naast is de dierentuin. Hoef ik niet naartoe. Frankfurt is af te raden. | |
derLudolf | dinsdag 5 juli 2022 @ 07:28 |
Ja. Ik kwam er met de S28 langs, in Vohwinkel uitgestapt en met de Schwebebahn naar Hbf gegaan en bij de Backwerk voor het station wat gegeten en toen verder de reis vervolgd dus verder niet de stad in geweest ofzo | |
Erno-BE | dinsdag 5 juli 2022 @ 07:29 |
Duitse media, fora en youtube-video’s. Ja, ik zou echt de Rijnroute mijden. Het is een schitterend traject, maar dat trekt ook een hoop mensen aan die met een Neuneuroticket die kant op gaan. Koblenz schijnt al helemaal een chaos te zijn. Zie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?112,10129457 Dus wacht tot september en ga dan met een Quer-Durch-Land-Ticket van ¤42 naar Mainz. Of boek op bahn.de een Sparpreis voor de IC/EC die dezelfde route rijden. Je kunt een stoel reserveren en je hebt altijd plek. De EC9 van Hamburg via Köln naar Zürich heeft zelfs een panoramarijtuig aan boord (wel eerste klas). | |
victorinox | dinsdag 5 juli 2022 @ 07:54 |
Vrijdag 24 juni gebruik gemaakt van het kaartje. Trier - Koblenz was goed te doen. Op het station van Koblenz was het een puinhoop. Daar moest ik overstappen naar Koblenz - Köln (Wesel). Als eerste in de trein kunnen stappen, maar die zat na een kwartier ram vol. Twee stops verder mochten mensen uit de achterste wagons uitstappen om naar de voorste wagons te lopen waar meer ruimte was. Weer een aantal stops verder bleven we stil staan omdat iemand 112 had gebeld in de trein, gelukkig kon ik toen overstappen op een andere trein naar Keulen. Köln - Aachen was wel weer rustiger. | |
FlauwKapsel | dinsdag 5 juli 2022 @ 07:58 |
Is dat een beetje leuk, die schwebebahn? Is t t waard om van beginpunt tot aan stadion/zoo te reizen? Of is er weinig te zien? | |
-_Guitarist_- | dinsdag 5 juli 2022 @ 08:07 |
Even volgen dit topic voor goede ideeën Woon zelf praktisch aan de Duitse grens bij Enschede en dit is natuurlijk wel een leuk idee voor met de kinderen in de vakantie | |
FlauwKapsel | dinsdag 5 juli 2022 @ 08:11 |
Ik ga deze keer vanaf Arnhem. Ik ben vanaf Enschede met diezelfde treinen naar Berlijn gereisd. Althans, dus niet de internationale. Je bent het niet van plan maar ik raad t tevens af. Heb verder niet veel tips. | |
-_Guitarist_- | dinsdag 5 juli 2022 @ 08:14 |
Ja precies, ik ga niet met de kinderen op 1 dag heen en weer naar Berlijn Er zijn genoeg mooie plekken in Duitsland, dus er is keuze genoeg | |
FlauwKapsel | dinsdag 5 juli 2022 @ 08:18 |
Hoeft niet 1 dag, hè? Maar kinderen hebben daar ook weinig te zoeken. | |
derLudolf | dinsdag 5 juli 2022 @ 08:22 |
Münster is dicht bij en het is er echt wel een dag vol te houden. Misschien is met kinderen - zonder kinderen ook overigens - Landschaftspark Duisburg ook leuk | |
-_Guitarist_- | dinsdag 5 juli 2022 @ 08:58 |
Nee klopt! Zie het vooral als een manier om van A naar B te komen natuurlijk. Dagje Munster/Köln ofzo vinden de kinderen vast leuk | |
-_Guitarist_- | dinsdag 5 juli 2022 @ 08:58 |
Daar ben ik idd al eens geweest. Wist niet dat daar een station in de buurt is | |
derLudolf | dinsdag 5 juli 2022 @ 09:02 |
¤9 ticket is ook geldig in bus, tram, metro etc. Er is een tramhalte Landschaftspark Nord | |
-_Guitarist_- | dinsdag 5 juli 2022 @ 09:04 |
Oohhhh dat is handig!! | |
#ANONIEM | dinsdag 5 juli 2022 @ 10:56 |
Dank, beiden. Het prachtige traject langs de Rijn was inderdaad de reden om naar Koblenz en Mainz te willen reizen. Het moet echter wel een beetje leuk blijven. Als het echt zo'n drama is, dan weegt de besparing van een paar tientjes daar niet tegen op. Ik had al diverse dingen uitgezocht (de route, hotels, restaurants, bezienswaardigheden, etc.), maar dat hou ik dan als plannetje voor een andere keer. En dan zal het waarschijnlijk wel eerste klas worden, met zitplaatsreservering. Tegenwoordig neem ik bij (met name internationale) treinreizen toch al meestal de eerste klas. | |
#ANONIEM | dinsdag 5 juli 2022 @ 11:06 |
Nee, maar ik moet altijd lachen bij de naam. Op de een of andere manier klinkt Wuppertal voor mij gewoon grappig. Can I get a whoop-whoop-ertal? [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2022 11:07:26 ] | |
exelletor | zaterdag 23 juli 2022 @ 23:05 |
Ik typ dit #liefdagboek bericht vanuit de RE19 richting Arnhem. Mijn terugweg duurt anderhalf uur langer dan gepland, daar ik in eerste instantie in een RE5 zat, omdat ik die dubbeldekkers fijner vind zitten. Met een vertraging van 20 minuten reed die het station van Düsseldorf binnen. De trein bleek opeens een deurstoring te hebben en tegen die tijd was de RE19 inmiddels vertrokken. Toen de trein met een vertraging van 45 minuten vertrok, klonk er applaus. Dat was echter van korte duur, de trein werd al snel ingekort tot Oberhausen. Maar goed - ik deed vorige week zaterdag een dagtrip naar Düsseldorf en Wuppertal en vandaag naar Mainz. Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden. Het in- en uitchecken op Emmerich is te doen, maar ik laat het op de terugweg nu zitten. Vandaag op de heenweg kwam de trein binnen op spoor 3/4 en dat betekent dus trappen af, stukje lopen en weer de trap op om een uitchekpaaltje te bereiken. Op Elten deed het paaltje richting Düsseldorf het gewoon niet. Vorige week op de heenweg reed bijvoorbeeld de RE19 niet verder dan Wesel en heb ik geleerd dat je vroeg in de RE5 moet instappen om een zitplek te bemachtigen. Wilde ik deze truuc vandaag toepassen, viel deze trein uit en moest ik met de propvolle, vertraagde (20m+) RE1 verder reizen. De RB26 erna had last van storingen rond Keulen en Mainz, dat leverde 35 minuten extra vertraging op. Op Koblenz geen problemen gehad, behalve dat het station en vooral de trappen niet gemaakt zijn voor het huidige aantal reizigers. Om het kort samen te vatten, lijkt een kwart van de regionale treinen uit te vallen en veel overige treinen rijden met vertraging. Tegelijkertijd hadden Duitsers het treinvervangend busvervoer tussen Düsseldorf en Wuppertal prima geregeld - een bus elke tien minuten. Enkele reis van Amsterdam naar Mainz, met de auto zo'n 400km en 4,5 uur bleek met de (regionale) treinen dus ongeveer acht uur in beslag te nemen. Mij is opgevallen dat de reizigers niet gewend zijn aan de drukte in de trein - er zijn zelfs medewerkers opgetrommeld om ze te vertellen dat de mensen voor de deuren en op de trappen toch even moeten uitstappen om anderen de mogelijkheid te geven de trein te verlaten. Met mijn ervaring in het achterhoofd, vind ik een retourtje Mainz op een dag wat veel van het goede, maar qua reistijd en aantal overstappen moet een enkele reis naar München wel lukken. Ik zou in het weekend echter niet gaan reizen met kinderen, huisdieren en/of koffers - dat gedoe zou ik ze niet aan willen doen plus dan is de kans groter dat je op het perron moet achterblijven. [ Bericht 2% gewijzigd door exelletor op 23-07-2022 23:11:04 ] | |
LangeTabbetje | dinsdag 26 juli 2022 @ 08:32 |
Weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar Playmobil funpark was indertijd een hit | |
Leandra | dinsdag 26 juli 2022 @ 09:18 |
Wij zijn gisteren via Aachen (uitchecken OV kaart aan het eind van de spoortunnel bij de McDonalds) naar Keulen gegaan. Helaas heb ik woensdag nog een afspraak thuis, dus we gaan volgende maand nog een keer terug, maar dan wat langer. Inmiddels op mijn reisoverzicht gezien dat bij mijn WeekendVrij uitchecken in Emmerich en inchechen in Gronau geen extra kosten met zich meebracht. Nu een maandje DalVrij, dus dat maakt het makkelijk de hort op gaan met kind in de vakantie. | |
Leandra | dinsdag 26 juli 2022 @ 19:00 |
Okay, op de terugweg in Emmerich inchecken was geen succes, de trein had al vertraging en ging snel door, daarbij staat er op station Emmerich maar 1 in- en uitcheckpaal van Arriva en die staat bij de ingang van het station naast de trap naar de andere perrons, op de heenweg is dat dus goed te doen, dan stopt de trein in principe langs het perron waar ook de in-en uitcheckpaal staat, als je achterin de trein zit dan zit je helemaal goed en lukt uitchecken wel tijdens de wachttijd van de trein. Op de terugweg werkt dat dus niet, want trap af spoortunnel door, trap op, inchecken bij de paal bovenaan de trap, trap weer af, spoortunnel door, trap weer op en de trein weer in. Misschien lukt het net als je voorin zit en de trein geen vertraging heeft en de volledige wachttijd blijft wachten, maar bij vertraging doet hij dat niet, zo brachten wij vanmiddag een uurtje door op een desolaat station Emmerich Toen we de volgende trein hadden viel ons op dat op station Emmerich-Elten, waar de perrons voor de heen- en terugreis niet tegenover elkaar liggen, aan zowel de heenweg kant als de terugweg kant een uitcheckpaal op het perron staat, op zo ongeveer het achterste punt van het perron (qua rijrichting), dus als je achterin de trein zit heb je zowel op de heen- als terugweg een grote kans dat je op Emmerich-Elten kunt uitchecken of inchecken als je achterin de trein zit. Al met al: was leuk, doen we in augustus weer, maar dan waarschijnlijk niet via Arnhem-Emmerich. | |
exelletor | zondag 31 juli 2022 @ 19:18 |
Toch nog even een nieuw deel van #liefdagboek plaatsen. Dit weekend ben ik namelijk naar Hamburg geweest. Ik was in eerste instantie van plan om een van de twee segmenten te vliegen, maar na een tal van geannuleerde vluchten, besloot ik om een avond van te voren per trein te vertrekken en de terugbetaling te investeren in een extra overnachting, avondeten en evt aanvullende treinkaartjes. Op de heenweg ben ik via Groningen-Leer gegaan en dat is goed bevallen. De reisplanner van DB had er wat moeite mee, maar als je rond 18u van Amsterdam vertrekt, op tijd bent voor de bus naar Leer van 20:30 (deze rijdt elke twee uur), dan kun je om 23u in Bremen zijn. Vanaf daar is het nog een ruime uur naar Hamburg, al moet je 's avonds laat lang wachten op je overstap. Ik heb besloten in Bremen te overnachten, mede doordat ik pas in de trein accomodatie ging regelen - haal je de bus niet, dan kom je niet verder dan Leer. Omdat mijn dal-abonnement pas om 18:25 ingaat, moest ik "omchecken" in Almere, maar het leed was verder te overzien. De treinen waren zo leeg dat de Duitse conducteur zelfs om mijn ID vroeg bij het controleren van de vervoersbewijzen. Op de terugweg besloot ik te stoppen bij Zollverein in Essen. De locatie vind ik een aanrader voor liefhebbers van industriële werken, maar op het moment dat ik het roergebied binnenreed, kreeg ik te maken met volle treinen, treinuitval en andere vertragingen. Met de plaatselijke frequenties betekent een gemiste overstap al snel een uur of meer vertraging. Het plaatselijk ov zou ik momenteel dus niet omschrijven als snel, praktisch of comfortabel. Hamburg was daarentegen echt weinig op aan te merken. Later nog even bepalen of ik het de moeite waard vind om af te reizen naar de hangbrug in de buurt van Mörsdorf en Keulen/Bonn. | |
derLudolf | zondag 31 juli 2022 @ 23:59 |
Dat is mij ook eens gevraagd toen ik reisde met een NDS ticket. Maar toen de conducteur zag dat ik al een stempel had, hoefde dat ineens niet meer Zeche Zollverein is zeker een aanrader! Essen ligt overigens in het Ruhrgebiet/Ruhrgebied. De Roer is een andere rivier. | |
Nia | dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:34 |
Toen de Duitse schoolvakanties nog niet begonnen waren viel het met de drukte in de treinen nog wel mee. Is het nu op werkdagen net zo druk als in de weekenden? | |
buzz1291 | woensdag 3 augustus 2022 @ 22:02 |
Vorige week vrijdag Koblenz-Wesel-Elten (en verder fietsen) leek het wel of geheel 18- Duitsland op w2eg was naar Amsterdam. Staanplaatsen dus voor het laatste stuk. Echter, instappen aan het begin van het traject garandeert je nog steeds een zitplaats. Wel bij het instappen een conducteur die 80 jaar te laat geboren is gezien zijn luidruchtige bevelen om een mondkapje op te doen. |