abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 mei 2022 @ 19:07:51 #1
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_204833401
Op gas moet je koken...
Lange tijd was dat ook de voordeligere keuze...
Maar is dat heutzutage noch immer so?

Stel je kookt per dag 30 minuten... is gas dan nog altijd de juiste keuze? (Met de huidige prijzen?)
Loont het zich om over te stappen op electrisch of don't bother? (Want aanschaf kost ook... wacht nog maar totdat de boel versleten is of je gedwongen wordt!)
pi_204833421
quote:
5s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:07 schreef Bocaj het volgende:
Op gas moet je koken...
Lange tijd was dat ook de voordeligere keuze...
Maar is dat heutzutage noch immer so?

Stel je kookt per dag 30 minuten... is gas dan nog altijd de juiste keuze? (Met de huidige prijzen?)
Loont het zich om over te stappen op electrisch of don't bother? (Want aanschaf kost ook... wacht nog maar totdat de boel versleten is of je gedwongen wordt!)
Het omslagpunt is bereikt ja, mocht je variabele tarieven hebben.
En ook de vaste rechten van gas kun je dan meerekenen, de gasmeter kan ook weg, dat scheelt ¤300 per maand.
Vakman pur sang
pi_204833469
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het omslagpunt is bereikt ja, mocht je variabele tarieven hebben.
En ook de vaste rechten van gas kun je dan meerekenen, de gasmeter kan ook weg, dat scheelt ¤300 per maand.
¤300 per maand is mss wat optimistisch.
Maar op jaarbasis tikt het wel leuk aan.

quote:
5s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:07 schreef Bocaj het volgende:
Op gas moet je koken...
Lange tijd was dat ook de voordeligere keuze...
Maar is dat heutzutage noch immer so?

Stel je kookt per dag 30 minuten... is gas dan nog altijd de juiste keuze? (Met de huidige prijzen?)
Loont het zich om over te stappen op electrisch of don't bother? (Want aanschaf kost ook... wacht nog maar totdat de boel versleten is of je gedwongen wordt!)
Ik heb net gekookt. De zon schijnt nog en m'n panelen leveren nu meer terug dan dat m'n kookplaat verbruikt dus in feite is het een groot deel per jaar "gratis" koken, zelfs als saldering geheel afgebouwd zou zijn.

Uiteraard komt dat op conto voor de terugverdientijd van m'n zonnepanelen maar evengoed mooi meegenomen.

Maar ook zonder zonnepanelen heb je alsnog het voordeel van het niet meer hebben van een gasaansluiting, je kan heel wat uren koken voor die ~ ¤25 in de maand.

Het fijnste aan m'n inductiekookplaat vind ik het schoonmaken.
Vochtig lauw doekje met een drupje afwasmiddel, droog doekje erover, klaar. Na 4,5 jaar nog praktisch als nieuw.

[ Bericht 23% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-05-2022 19:19:11 ]
pi_204833483
Koken is maar een zeer klein onderdeel van het gasverbruik.
Voor de variabele kosten hoef je het niet te doen, wel als het de laatste stap is om volledig van het gas af te gaan (na verwarming en heet water).
pi_204833514
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
¤300 per maand is mss wat optimistisch.
Maar op jaarbasis tikt het wel leuk aan.
[..]
Ik heb net gekookt. De zon schijnt nog en m'n panelen leveren nu meer terug dan dat m'n kookplaat verbruikt dus in feite is het een groot deel per jaar "gratis" koken, zelfs als saldering geheel afgebouwd zou zijn.

Uiteraard komt dat op conto voor de terugverdientijd van m'n zonnepanelen maar evengoed mooi meegenomen.

Maar ook zonder zonnepanelen heb je alsnog het voordeel van het niet meer hebben van een gasaansluiting, je kan heel wat uren koken voor die ~ ¤25 in de maand.
Oh ja per jaar, stom.
Vakman pur sang
pi_204833519
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Oh ja per jaar, stom.
;)
  zondag 22 mei 2022 @ 19:31:09 #7
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_204833621
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het fijnste aan m'n inductiekookplaat vind ik het schoonmaken.
Dat zal inderdaad... een gasfornuis schoonmaken is wel ff een werkje... ook al kook je netjes... het wordt altijd wel vies of stoffig etc... (Al hoeft een dagelijkse schoonmaak ook niet...)

Maargoed, ik zal voor mijzelf eens een berekening maken en wat ik moet (wil) aanschaffen...
Kan het oude fornuis ook verkopen... al moet ik mijzelf daarbij ook niet rijk rekenen... :')
  zondag 22 mei 2022 @ 20:06:49 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204833880
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:15 schreef Adames het volgende:
Koken is maar een zeer klein onderdeel van het gasverbruik.
Voor de variabele kosten hoef je het niet te doen, wel als het de laatste stap is om volledig van het gas af te gaan (na verwarming en heet water).
Dit is volgens mij het enig juiste antwoord.
Tot nooit .......
pi_204833902
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:06 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dit is volgens mij het enig juiste antwoord.
Nou dat klopt niet als koken nog je enige gasverbruik is dan ben je daarvoor al
¤300 per jaar kwijt zonder gekookt te hebben.
Vakman pur sang
pi_204834093
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het omslagpunt is bereikt ja, mocht je variabele tarieven hebben.
En ook de vaste rechten van gas kun je dan meerekenen, de gasmeter kan ook weg, dat scheelt ¤300 per maand.
ik zou het iets anders formuleren

Als je toch al gas hebt voor je CV en je kookplaat hoeft niet vervangen te worden zou ik op gas blijven koken tot je kookplaat stuk gaat of je CV eruit gaat voor een warmtepomp.

Het is onnodig om zomaar je kookplaat te vervangen als die nog prima functioneert en je keuken toch niet aangepast gaat worden.

De winst van gas/stroom koken is niet zo groot, dan kun je beter nog even met je oude gas kookplaat blijven koken want de uiteindelijke winst zit hem in het zo lang mogelijk gebruiken van een product. Op marktplaats krijg je nauwelijks iets voor een gebruikte kookplaat dus daar hoef je het niet voor te doen.
pi_204834121
Eten op gas is lekkerder, change my mind.
  zondag 22 mei 2022 @ 20:38:48 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204834157
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou dat klopt niet als koken nog je enige gasverbruik is dan ben je daarvoor al
¤300 per jaar kwijt zonder gekookt te hebben.
dat zegt ie toch?

quote:
Voor de variabele kosten hoef je het niet te doen, wel als het de laatste stap is om volledig van het gas af te gaan (na verwarming en heet water).
Tot nooit .......
pi_204834179
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:38 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
dat zegt ie toch?
[..]

Ohja, sorry. Klopt :)
Vakman pur sang
pi_204835560
Gas is duurder dan elektriciteit. Maar als je moet omschakelen om om te schakelen zul je niet ontzettend veel winst boeken.
Cindy De Vuyst
pi_204835714
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 23:24 schreef einzeinz het volgende:
Gas is duurder dan elektriciteit.
Elektriciteit is duurder dan gas.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-05-2022 00:32:25 ]
  zondag 22 mei 2022 @ 23:56:43 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204835789
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 23:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Elektriciteit is duurder dan stroom.
Is stroom iets anders dan elektriciteit?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 23 mei 2022 @ 00:03:12 #17
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_204835823
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:31 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Dat zal inderdaad... een gasfornuis schoonmaken is wel ff een werkje... ook al kook je netjes... het wordt altijd wel vies of stoffig etc... (Al hoeft een dagelijkse schoonmaak ook niet...)

Maargoed, ik zal voor mijzelf eens een berekening maken en wat ik moet (wil) aanschaffen...
Kan het oude fornuis ook verkopen... al moet ik mijzelf daarbij ook niet rijk rekenen... :')
Wel eens zilverpapier op het fornuis gelegd (wel even paar gaten maken zodat je wel bij de pitten komt).
Doorgaans eens per maand wat nieuw aluminiumfolie er op, en dan blijft het fornuis grotendeels schoon. ;)

Overigens gebruik ik ook vaak de magnetron of de eclectische oven. Steeds minder gas, alleen daar waar noodzakelijk is.
pi_204835898
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2022 23:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Is stroom iets anders dan elektriciteit?
Nee, ik typte gewoon iets doms :+

Maar nu klopt het weer.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 02:32:49 #19
414785 sirdanilot
pi_204836093
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:31 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Dat zal inderdaad... een gasfornuis schoonmaken is wel ff een werkje... ook al kook je netjes... het wordt altijd wel vies of stoffig etc... (Al hoeft een dagelijkse schoonmaak ook niet...)

Maargoed, ik zal voor mijzelf eens een berekening maken en wat ik moet (wil) aanschaffen...
Kan het oude fornuis ook verkopen... al moet ik mijzelf daarbij ook niet rijk rekenen... :')
Enige irritante is dat je die roosters van je gasfornuis af moet halen voordat je het schoon kan maken, verder vind ik het wel meevallen.

De roosters en koppen van de gaspitten zelf kan je af en toe met ovenreiniger doen hoeft niet elke keer blinkend schoon maar goed ik ben niet de meest nette persoon dus mensen die de huishoudschool hebben gedaan zullen nu wel kwaad worden :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 02:43:33 #20
414785 sirdanilot
pi_204836095
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:36 schreef RoW_0 het volgende:
Eten op gas is lekkerder, change my mind.
Dat slaat nergens op, maar koken op gas is wel een stuk prettiger dan met elektrisch vind ik. Inductie heb ik niet ik gebruik geen speciale pannen. Bovendien wil ik bijvoorbeeld ook wel in een aardewerken ding kunnen koken niet dat ik dat vaak doe maar ik wil wel de flexibiliteit. Zo heb ik bijvoorbeeld een tajine meegenomen uit marokko. Nou ja dat ding staat al 3 jaar te verstoffen maar wie weet, misschien wil ik ooit weer tajine maken? Gaat niet op inductie he. En ik wil bijvoorbeeld paprika's of zo kunnen roosteren en dat kan alleen op een gasfornuis daar ga ik geen barbeque voor aanmaken natuurlijk. Nou ja helaas wordt het steeds lastiger om een gasaansluiting te vinden het is niet anders. Overigens had mijn vorige huis wel een gasfornuis, nu is het elektrisch.
- Je hebt meer graduele controle, niet gewoon de cijfertjes van 1 tot 10. Komt er hier vast een wijsneus dat zijn superdeluxe inductieplaat wel 20 standen heeft in plaats van 10 nou gefeliciteerd ::') Ik wil gewoon precies het pitje zo kunnen afstellen als ik het wil

- Het warmt meteen flink op en koelt ook weer veel sneller af dan elektrisch. Inductie doet dit echter ook wel vrij goed.

- Als je aansteker op is kan je alsnog je peuk aansteken ;) kan wel op een elektrische maar dan ben je wel even bezig en niet zo goed voor je fornuis

-
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 23 mei 2022 @ 07:00:21 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204836259
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 02:43 schreef sirdanilot het volgende:
Zo heb ik bijvoorbeeld een tajine meegenomen uit marokko. Nou ja dat ding staat al 3 jaar te verstoffen maar wie weet, misschien wil ik ooit weer tajine maken?
solved

solved
Tot nooit .......
  dinsdag 24 mei 2022 @ 02:08:59 #22
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_204844789
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 00:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, ik typte gewoon iets doms :+

Maar nu klopt het weer.
Ja stroom is gelijk aan elektriciteit.
pi_204847895
Inductie is ook iets efficiënter dan gas. Je verwarmt alleen de panbodem en er ontsnapt minder warmte langs de zijkant van de, zoals van gas wel gebeurt.
.
pi_204848208
Dit is dermate geneuzel in de marge dat het overschakelen naar inductie een smaak is en niks anders.
Behalvr als je alleen gas hebt voor het koken, dan betaal je richting de 10 eur per m3 vanwege het vastrecht en netbeheerkosten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204848221
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 13:27 schreef Fer het volgende:
Inductie is ook iets efficiënter dan gas. Je verwarmt alleen de panbodem en er ontsnapt minder warmte langs de zijkant van de, zoals van gas wel gebeurt.
Verwarm je niet de gehele pan evenredig?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204852659
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 23:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Elektriciteit is duurder dan gas.
Inderdaad.
Globaal is een kWh elektrisch altijd een factor 2,5 t.o.v. een kWh aan aardgas.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_204877959
Wij hebben er ook naar gekeken.
Er wordt gezegd dat je gemiddeld zo’n 40 m3 per jaar kwijt bent om op gas te koken.
Maar klein deel dus van ons totale gas verbruik.
De meterkast moet aangepast worden, in ons geval zal dat 3 x 25 moeten worden. Kost ¤270,00. Exclusief aanpassen naar 3 fase hoofdschakelaar.
In bestaande gat van de huidige kookplaat passen maar 4 type inductie platen. Waarvan de goedkoopste 1.600,00 euro is.
Een beste investering voor klein beetje minder gas te gebruiken.
  vrijdag 3 juni 2022 @ 13:00:30 #28
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_204950406
Ik zit (tijdelijk) in een caravan en kook in de winter op gas en in de zomer elektrisch op de off-grid zonnepanelen. Ik doe 2 maanden met een gasfles wat ongeveer 35 euro kost dus 17,50 per maand. Nu douche ik ook nog op gas maar heb inmiddels een elektrische boiler besteld dus straks zomers ook douchen op de zonnepanelen.

Als het huis straks klaar is blijven we eerst koken en douchen op flessengas, supergoedkoop dus, tot de rest van de installaties klaar zijn en daarna gaan we zelf een installatie maken om gas te maken. Ook een windmolentje hebben we besteld, 300 watt, om december en januari te kunnen overbruggen want we kwamen net te kort afgelopen winter.
To BG or not to BG!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')