abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204798095
Vanaf 2026 verplicht hybride warmtepomp of duurzaam alternatief bij vervanging cv

quote:
DEN HAAG - Vanaf 2026 worden huiseigenaren verplicht om bij vervanging van hun cv-installatie een hybride warmtepomp te laten installeren of een duurzaam alternatief, zoals een volledig elektrische warmtepomp of aansluiting op het warmtenet. Het kabinet kondigt aan dat vanaf 2026 groene eisen worden gesteld aan de warmte-installatie.
Hugo de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, tijdens de presentatie door VNO-NCW van het project Feijenoord XL.

Minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting zegt dat het tempo waarop huizen ’groener’ moeten worden omhoog moet. „Ook voor ieders portemonnee is het beter als we minder aardgas gebruiken. Daarom wil het kabinet dat vanaf 2026 de hybride warmtepomp de standaard wordt als de cv-ketel aan vervanging toe is.” De hybride warmtepomp is een combinatie van een warmtepomp en een cv-ketel. Zo’n apparaat gebruikt ongeveer 60 procent minder gas dan de traditionele cv-ketel.
Ik vermoed dat deze verplichting niet nodig is met de hoge gasprijzen en het tekort aan warmtepompen en installateurs.

Evengoed is de subsidie wel fijn als je op het punt staat je CV-ketel te vervangen.
De besparing en terugverdientijd is heel netjes, afhankelijk van je woning, isolatieniveau, type hybride warmtepomp zo'n 35 tot 60% besparing op aardgas.

Wat de originele OP niet vermeldt:
quote:
Let op: er is een uitzondering op de plicht voor woningen die niet geschikt zijn, huishoudens met laag gasverbruik en huizen die binnenkort al op een alternatief voor aardgas worden aangesloten.
pi_204798137
Kan ik ook een warmtepomp lucht/lucht laten installeren met subsidie?
pi_204798141
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Nober op 19-05-2022 11:28:09 ]
pi_204798143
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:26 schreef Dries4Ever het volgende:
Kan ik ook een warmtepomp lucht/lucht laten installeren met subsidie?
Nee, op een lucht/lucht warmtepomp (airco) zit geen subsidie.

De aanschafprijs is echter wel laag en je kan er ook nog mee koelen.
pi_204798149
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is ook geen vervanging van je CV ketel natuurlijk, want een airco levert geen warm tapwater.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_204798175
Jaren 1920 huis hier; het kost mij een vermogen om mijn huis te isoleren. Gelukkig kan ik de benodigde 50K (?) wel lenen. Terugverdientijd slechts 50 jaar. Ik ga de haarden maar weer met hout stoken. Gezellig!
pi_204798184
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:27 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Het is ook geen vervanging van je CV ketel natuurlijk, want een airco levert geen warm tapwater.
Dat doet het warmtepompdeel van je hybride opstelling ook niet, al zijn daar uitzonderingen op waarbij dat wel kan (zoals de Remeha Mercuria).
pi_204798206
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:30 schreef zoost het volgende:
Jaren 1920 huis hier; het kost mij een vermogen om mijn huis te isoleren.
Oké, maar als het een eigen woning is, dan heb je hem zelf ook gekocht lijkt me?
Dan weet je met zo'n woning dat je qua isolatieniveau ver achter ligt en dat de warmte er zo weer uit vliegt.

Het is net als met een oldtimer kopen: het is leuk, mooi en klassiek maar qua brandstofverbruik en veiligheid loopt het 40 jaar achter. Dat is inherent aan het hebben van een oldtimer.

quote:
Gelukkig kan ik de benodigde 50K (?) wel lenen. Terugverdientijd slechts 50 jaar. Ik ga de haarden maar weer met hout stoken. Gezellig!
Ik weet natuurlijk niet wat je jaarverbruik is, dus daar ga ik niet aan rekenen.

Een hybride warmtepomp (waar dit nieuwsbericht over gaat) is overigens juist praktisch als je gasverbruik hoog is. Het vergt weinig aanpassingen, al wordt het rendement wel beter als je een goed geïsoleerde woning hebt.
Maar in een goed geïsoleerde woning zou je ook direct aan gasloos kunnen denken ipv hybride.
pi_204798228
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

en je bespaard er nog een berg gas mee ook, met een hybride pomp blijf je gas gebruiken, ik vind het jammer van die verschrikkelijk lelijke binnen units maar zie het als een goed zo niet beter alternatief omdat je er in de zomer ook nog eens voordeel van hebt.
pi_204798422
Hebben al die apparaten een buitenunit nodig eigenlijk? Woon in een (monumentaal) appartement met zeer beperkte buitenruimte en regels wat betreft gevelmontage.

Heb een paar jaar geleden een airco kunnen laten plaatsen maar dat was letterlijk een 3-jaren plan voor ik überhaupt toestemming kon krijgen.
blablablabla
  donderdag 19 mei 2022 @ 12:09:30 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204798505
je kan de airounit buiten vervangen door een wp-unit. niemand die het ziet. :) Mogelijk kan je de airo buitenunit zelfs gebruiken als wp. De mijne wordt ook geleverd icm airco.

Er zijn ook systemen die de lucht aanzuigen via roosters. Alles staat dan binnen. Heb ze ooit gezien, vraag me geen details.

toch:
https://www.installatiepr(...)itenunit-is-een-feit

[ Bericht 20% gewijzigd door Speekselklier op 19-05-2022 12:14:50 ]
Tot nooit .......
pi_204798518
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 12:01 schreef Elan het volgende:
Hebben al die apparaten een buitenunit nodig eigenlijk? Woon in een (monumentaal) appartement met zeer beperkte buitenruimte en regels wat betreft gevelmontage.

Heb een paar jaar geleden een airco kunnen laten plaatsen maar dat was letterlijk een 3-jaren plan voor ik überhaupt toestemming kon krijgen.
Ja, de hybride warmtepompen die ik ken hebben een buitenunit nodig. "All electric" kan je (als je de mogelijkheid hebt) nog een water/water warmtepomp kiezen of een schoorsteenuitvoering (maar dat helpt bij een appartement meestal ook niet).

Een airco kan je overigens óók prima gebruiken om te verwarmen en dan heb je in feite (in combinatie met bijvoorbeeld CV) al een hybride oplossing.

Het enige probleem kan zijn dat als de airco draait dat de CV-ketel niet meer aanspringt omdat de thermostaat in dezelfde ruimte hangt maar dat is op te lossen door de thermostaat te verplaatsen naar een andere ruimte of door hem draadloos te maken.
  donderdag 19 mei 2022 @ 12:13:17 #13
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_204798536
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, ze hebben een buitenunit nodig.

Een airco kan je overigens óók prima gebruiken om te verwarmen en dan heb je in feite (in combinatie met bijvoorbeeld CV) al een hybride oplossing.

Het enige probleem kan zijn dat als de airco draait dat de CV-ketel niet meer aanspringt omdat de thermostaat in dezelfde ruimte hangt maar dat is op te lossen door de thermostaat te verplaatsen naar een andere ruimte of door hem draadloos te maken.
Dat helpt je alleen niet als je na 2026 een nieuwe CV ketel nodig hebt natuurlijk.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_204798554
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 12:13 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dat helpt je alleen niet als je na 2026 een nieuwe CV ketel nodig hebt natuurlijk.
Nee.

Maar zoals netjes aangevuld in de OP:

quote:
Let op: er is een uitzondering op de plicht voor woningen die niet geschikt zijn, huishoudens met laag gasverbruik en huizen die binnenkort al op een alternatief voor aardgas worden aangesloten.
Als je niet met goed fatsoen een (extra) buitenunit kwijt kan, dan kan je nog een gewone CV-ketel laten plaatsen.
  donderdag 19 mei 2022 @ 12:16:13 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204798565
ze zouden het heel simpel kunnen forceren. Vanaf 2030 alleen nog gas als het kouder is dan 4 graden.

Met een slimme gasmeter kan je mensen die geen hyhride oplossing kunnen plaatsen alsnog uitzonderen.

zal morgen eens een mailtje aan hugo sturen.
Tot nooit .......
pi_204798579
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 12:16 schreef Speekselklier het volgende:
ze zouden het heel simpel kunnen forceren. Vanaf 2030 alleen nog gas als het kouder is dan 4 graden.
Nee, want dan zou je niet kunnen douchen of koken als het warmer is dan 4 graden Celcius.

Dan zou men dus alweer "all electric" en "elektrische kookplaten" moeten verplichten.
En no way dat je in 2030 alle woningen daar al op over krijgt ;)
  donderdag 19 mei 2022 @ 12:19:55 #17
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_204798602
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, want dan zou je niet kunnen douchen of koken als het warmer is dan 4 graden Celcius.

Dan zou men dus alweer "all electric" en "elektrische kookplaten" moeten verplichten.
En no way dat je in 2030 alle woningen daar al op over krijgt ;)
Niet alleen de woningen, maar ook je elektriciteitsnet. Want anders hoef je geen sneeuw te ruimen als het kouder dan 4 graden is, de koperkabels houden het wel warm. ;)
pi_204798607
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, de hybride warmtepompen die ik ken hebben een buitenunit nodig. "All electric" kan je (als je de mogelijkheid hebt) nog een water/water warmtepomp kiezen of een schoorsteenuitvoering (maar dat helpt bij een appartement meestal ook niet).

Ja maar die airco hangt er net, ketel is ook 3 jaar geleden vervangen. Zal wel eens kijken over een jaar of 10 of zo, waarschijnlijk zijn er dan talloze innovaties en compactere oplossingen mogelijk die nu ondenkbaar zijn.

Of het hele plan is alweer afgeschoten omdat het niet te realiseren bleek, die kans acht ik ook vrij groot.
blablablabla
pi_204798643
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 12:20 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja maar die airco hangt er net, ketel is ook 3 jaar geleden vervangen. Zal wel eens kijken over een jaar of 10 of zo, waarschijnlijk zijn er dan talloze innovaties en compactere oplossingen mogelijk die nu ondenkbaar zijn.

Of het hele plan is alweer afgeschoten omdat het niet te realiseren bleek, die kans acht ik ook vrij groot.
Met je airco kan je prima (bij)verwarmen in de winter. Kan je CV-ketel een tandje lager.
Hangt natuurlijk af van de grootte / indeling van je woning en samenstelling van gezin hoe praktisch het is.
pi_204801498
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:17 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
40 kuub per maand voor alleen tapwater? Jij doucht 2 uur per dag?
wij zitten voor alleen tapwater op 7 kuub per maand en wij douchen elke dag en echt niet bepaald kort.
2 persoons bad waar we graag in liggen. En waar dus erg veel water in gaat. En we badderen graag heet. Dus dan valt 40 kuub nog wel mee. Denk ik?

Koken doen we ook op gas; geen idee wat dat kost per maand? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 19 mei 2022 @ 16:41:29 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204801712
quote:
7s.gif Op donderdag 19 mei 2022 16:20 schreef vosss het volgende:

[..]
2 persoons bad waar we graag in liggen. En waar dus erg veel water in gaat. En we badderen graag heet. Dus dan valt 40 kuub nog wel mee. Denk ik?

Koken doen we ook op gas; geen idee wat dat kost per maand? :@
als je dat bad 10x per dag vult dan zou het kunnen inderdaad.

@TheFreshPrince er is weer wat te berekenen!
Tot nooit .......
pi_204801788
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 16:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
als je dat bad 10x per dag vult dan zou het kunnen inderdaad.

@:thefreshprince er is weer wat te berekenen!
Ik lig net ff in bad, kom er een keer op terug.
pi_204801880
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 12:19 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Niet alleen de woningen, maar ook je elektriciteitsnet. Want anders hoef je geen sneeuw te ruimen als het kouder dan 4 graden is, de koperkabels houden het wel warm. ;)
Nee hoor , dan zijn de transformatorstationnen al lang afgefikt. In grote delen van nederland kan er geen supermarkt meer bij maar tienduizenden warmtepompen zou helemaal geen probleem zijn.
pi_204802266
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:30 schreef zoost het volgende:
Jaren 1920 huis hier; het kost mij een vermogen om mijn huis te isoleren. Gelukkig kan ik de benodigde 50K (?) wel lenen. Terugverdientijd slechts 50 jaar. Ik ga de haarden maar weer met hout stoken. Gezellig!
Het kost ook een vermogen om een ongeïsoleerd jaren 1920 huis warm te stoken (een huis uit 2021 is ook een jaren '20 huis, maar dat is al goed geïsoleerd).
Zonder isolatie ben je tegen actuele energieprijzen zomaar ¤3000-¤5000 per jaar kwijt aan verwarmen op gas. (1500-2000 m³ is niet gek voor een slecht geïsoleerd huis).
Met goede isolatie kun je de warmtevraag halveren. Dat bespaart je dan al makkelijk ¤1500 of meer per jaar.

Met overstap van stoken op gas naar een warmtepomp bespaar je nog eens 40-50% op de stookkosten. Uitgaande van nu 1500m³ en een daadwerkelijk slecht geïsoleerd huis is er potentie om op basis van actuele energieprijzen ¤2100-2300 per jaar te besparen aan energie. Met de besparing aan vastrecht voor gas er bovenop zit je dan op 2500 per jaar. Terugverdientijd 20 jaar. Geen 50 jaar. Dit nog zonder gebruik te maken van zonnepanelen.

En als bonus: enorm verbeterd wooncomfort. Minder tocht, minder koudeval, minder warmte in huis in de zomer. Geen koude voeten meer.
En gek genoeg heeft bij andere comfort verbeteringen zoals een nieuwe keuken of badkamer niemand het over "terugverdientijd".
pi_204802308
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 17:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het kost ook een vermogen om een ongeïsoleerd jaren 1920 huis warm te stoken (een huis uit 2021 is ook een jaren '20 huis, maar dat is al goed geïsoleerd).
Zonder isolatie ben je tegen actuele energieprijzen zomaar ¤3000-¤5000 per jaar kwijt aan verwarmen op gas. (1500-2000 m³ is niet gek voor een slecht geïsoleerd huis).
Met goede isolatie kun je de warmtevraag halveren. Dat bespaart je dan al makkelijk ¤1500 of meer per jaar.

Met overstap van stoken op gas naar een warmtepomp bespaar je nog eens 40-50% op de stookkosten. Uitgaande van nu 1500m³ en een daadwerkelijk slecht geïsoleerd huis is er potentie om op basis van actuele energieprijzen ¤2100-2300 per jaar te besparen aan energie. Met de besparing aan vastrecht voor gas er bovenop zit je dan op 2500 per jaar. Terugverdientijd 20 jaar. Geen 50 jaar. Dit nog zonder gebruik te maken van zonnepanelen.

En als bonus: enorm verbeterd wooncomfort. Minder tocht, minder koudeval, minder warmte in huis in de zomer. Geen koude voeten meer.
En gek genoeg heeft bij andere comfort verbeteringen zoals een nieuwe keuken of badkamer niemand het over "terugverdientijd".
Ik vroeg iemand die over de terugverdientijd van z'n warmtepomp begon over de terugverdientijd van z'n BMW 3-serie :P

Hij gaat nu "all electric".
pi_204802666
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 16:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik lig net ff in bad, kom er een keer op terug.
40 graden, 500 liter. :P
vosss is de naam,
  zaterdag 21 mei 2022 @ 12:34:55 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204819127
warmtenet is vaak een kostbare hobby en je bent in handen van een monopolist.

Eigenlijk is hybride warmtepomp in combi met warmtenet zo gek niet. warmwater van het warmtenet, en de koude dagen. De rest van je hybride pomp.
Tot nooit .......
  zaterdag 21 mei 2022 @ 12:38:21 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204819152
quote:
14s.gif Op donderdag 19 mei 2022 18:35 schreef vosss het volgende:

[..]
40 graden, 500 liter. :P
500 liter, 40 graden? Dat is ongeveer mijn weekverbruik. En da was ik ook met warmwater uit de boiler.
Tot nooit .......
pi_204819338
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 12:38 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
500 liter, 40 graden? Dat is ongeveer mijn weekverbruik. En da was ik ook met warmwater uit de boiler.
Groot bad waar veel water in gaat. Zeker als ik er alleen in ga. En meestal 39 a 40 graden ja, lekker warm. Dus dat kost wat gas. :+
vosss is de naam,
pi_204819362
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 12:34 schreef Speekselklier het volgende:
warmtenet is vaak een kostbare hobby en je bent in handen van een monopolist.

Eigenlijk is hybride warmtepomp in combi met warmtenet zo gek niet. warmwater van het warmtenet, en de koude dagen. De rest van je hybride pomp.
dat is wel heel heel duur warm water
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204819387
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 12:38 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
dat is wel heel weinig water, gezien dat maar 26m3 per jaar is of 71 liter per dag is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 21 mei 2022 @ 13:08:02 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204819401
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is wel heel weinig water, gezien dat maar 26m3 per jaar is of 71 liter per dag is.
ik heb het over warm water he.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')