abonnement Unibet Coolblue
pi_204879262
Nieuwe passagier op de duurzaamheidstrein.
10x375Wp op westzijde van het dak, geen schaduw. Precieze cijfers volgen nog, aangezien de boel vanmiddag in bedrijf gaat.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 27 mei 2022 @ 12:01:38 #227
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204879337
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 11:47 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ze zouden daarbij ook iets moeten bedenken als je geen eigen oprit hebt maar wel af neemt via een laadpaal dicht bij je woning op het moment dat je terug levert aan het net. Want daarmee ontlast je macro het stroomnet. In financiële zin ben je met een eigen oprit veel gunstiger uit dan als je genoodzaakt bent gebruik te maken van een publieke laadpaal. Je kunt er ook op wachten dat er straks mensen verlengkabels over straat uit gaan rollen als de stroomprijzen zo hoog blijven.
Reden om om te denken bij het plannen van nieuwe woonwijken. Eigen oprit, genoeg capaciteit in het stroomnet, huizen met het dak niet in zadelvorm maar een kant helemaal schuin op het zuiden, vol met panelen.
pi_204879353
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 11:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Met een eigen oprit denk je er waarschijnlijk ook sneller over na.
Het gaat voor de komende periode vooral om mensen te verleiden gedrag an te passen. Ik probeer al zo veel mogelijk mijn gebruik af te stemmen op de momenten dat ik op wek. Vooral met een vaatwasser of wasmachine is dat gemakkelijk te doen. Aangezien ik al mijn verbruikte stroom toch saldeer, heb ik geen voorlopig financieel belang om dat te doen. De overheid zou er over na kunnen denken of er iets mogelijk is om dat meer te stimuleren totdat saldering afgeschaft wordt, want de stroomnetten aanpassen gaat niet van vandaag op morgen als iedereen dit meer gaat doen kan het helpen de problemen wat meer beheersbaar te houden.
pi_204879390
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 12:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Reden om om te denken bij het plannen van nieuwe woonwijken. Eigen oprit, genoeg capaciteit in het stroomnet, huizen met het dak niet in zadelvorm maar een kant helemaal schuin op het zuiden, vol met panelen.
Er is op de meeste plekken totaal geen ruimte om huizen met een eigen oprit te maken. Het is in Nederland op veel plekken ontzettend lastig om woningen bij te bouwen en er worden relatief veel appartementen en rijtjeshuizen gebouwd in de schaarse ruimte. Huizen met een oprit zijn voor een groot deel van de bevolking ook onbetaalbaar. Gevarieerde oriëntatie van panelen kan wel rekening mee gehouden worden bij de ontwikkeling van nieuwe wijken.
  vrijdag 27 mei 2022 @ 12:10:55 #230
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204879462
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 12:04 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Er is op de meeste plekken totaal geen ruimte om huizen met een eigen oprit te maken. Het is in Nederland op veel plekken ontzettend lastig om woningen bij te bouwen en er worden relatief veel appartementen en rijtjeshuizen gebouwd in de schaarse ruimte. Huizen met een oprit zijn voor een groot deel van de bevolking ook onbetaalbaar. Gevarieerde oriëntatie van panelen kan wel rekening mee gehouden worden bij de ontwikkeling van nieuwe wijken.
Dat komt vooral omdat gemeentes het aanbod krap houden, er is in principe ruimte zat, maar het wordt verkeerd gebruikt. De waanzin van weilanden vol met PV plempen bijvoorbeeld,
pi_204879498
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 12:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het gaat voor de komende periode vooral om mensen te verleiden gedrag an te passen. Ik probeer al zo veel mogelijk mijn gebruik af te stemmen op de momenten dat ik op wek. Vooral met een vaatwasser of wasmachine is dat gemakkelijk te doen. Aangezien ik al mijn verbruikte stroom toch saldeer, heb ik geen voorlopig financieel belang om dat te doen. De overheid zou er over na kunnen denken of er iets mogelijk is om dat meer te stimuleren totdat saldering afgeschaft wordt, want de stroomnetten aanpassen gaat niet van vandaag op morgen als iedereen dit meer gaat doen kan het helpen de problemen wat meer beheersbaar te houden.
Nobel streven. Ik heb dezelfde plannen om zoveel mogelijk opwek binnenshuis te houden. Dan raakt het net ook wat minder overbelast en dan is het alleen maar makkelijker als daadwerkelijk de salderingsregeling afgebouwd danwel afgeschaft wordt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_204879500
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 12:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het gaat voor de komende periode vooral om mensen te verleiden gedrag an te passen. Ik probeer al zo veel mogelijk mijn gebruik af te stemmen op de momenten dat ik op wek. Vooral met een vaatwasser of wasmachine is dat gemakkelijk te doen. Aangezien ik al mijn verbruikte stroom toch saldeer, heb ik geen voorlopig financieel belang om dat te doen. De overheid zou er over na kunnen denken of er iets mogelijk is om dat meer te stimuleren totdat saldering afgeschaft wordt, want de stroomnetten aanpassen gaat niet van vandaag op morgen als iedereen dit meer gaat doen kan het helpen de problemen wat meer beheersbaar te houden.
Dus eigenlijk zou het daltarief voor stroom juist overdag moeten zijn, in plaats van ‘s avonds.
pi_204879600
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 12:14 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Nobel streven. Ik heb dezelfde plannen om zoveel mogelijk opwek binnenshuis te houden. Dan raakt het net ook wat minder overbelast en dan is het alleen maar makkelijker als daadwerkelijk de salderingsregeling afgebouwd danwel afgeschaft wordt.
Ik heb het de afgelopen 2 jaar bijgehouden en ongeveer 42% van mijn verbruik is directe opwek die niet door de meter gaat. Vooral in de winter heb je relatief veel verbruik van het net omdat je veel minder en korter op wekt. Omdat ik kook op inductie maakt koken in de winter of zomer ook een groot verschil in het percentage.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 12:14 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Dus eigenlijk zou het daltarief voor stroom juist overdag moeten zijn, in plaats van ‘s avonds.
De grote vlucht die zonne-energie heeft genomen kan best wel eens een wijziging van wanneer er daltarief geldt kunnen betekenen. Of het dynamisch beprijzen wordt het dominante systeem.
pi_204879609
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 12:14 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Dus eigenlijk zou het daltarief voor stroom juist overdag moeten zijn, in plaats van ‘s avonds.
Piek en daltarief was juist uitgevonden om stroomgebruik meer uit te smeren over de hele dag. Nu naast het gebruik ook teruglevering bestaat heb je te maken met nóg een variabele. En om dat te sturen zouden er andere tarieven of tijden moeten worden bedacht. Misschien moet er zelfs meer variatie in worden aangebracht.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_204880524
Het zou nu juist goedkoper moeten zijn om overdag stroom te gebruiken.

Zoals hierboven gezegd gaan we waarschijnlijk allemaal naar een compleet variabel tarief per uur.
  vrijdag 27 mei 2022 @ 22:38:39 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204885813
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 21:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan zal het ook vergelijkbaar zijn met mij gok ik zo: op 0,8 kWh na 3.300 kWh dit jaar so far.

April nog niet ingehaald trouwens, met een beetje mazzel morgen, maar dan moet morgen beter zijn dan vandaag, anders wordt het overmorgen.

De 1 MWh verwacht ik trouwens misschien met moeite te halen deze maand, ik zit nu op de 840,5 kWh voor deze maand, het moet de komende 5 dagen wel een beetje flink zonnig zijn om nog op de 1 MWh te komen
Ja! April ingehaald, met 0.46 kWh :D _O- _O- _O-
Ik wist dat het er om zou hangen, maar leuk dat het net gehaald is.
Nog 4 dagen te gaan, nog 125 kWh te gaan tot de 1 MWh.
Als morgen heel goed gaat zal het wel lukken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 28 mei 2022 @ 08:37:55 #237
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204886770
Gisteren 48,4 kWh
3/4 daarvan aan het net geleverd.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 08:56:10 #238
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_204886826
Vandaag begonnen op 997 voor de maand april en met een opbrengst van 46,7 gisteren ga ik toch ruim over de 1000 heen deze maand.

Deze maand een overschot van 600 kWh teruggeleverd. En dat met het opladen van onze elektrische auto. :)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_204886926
sinds gisteren, dankzij een onuitputtelijke installateur en ondanks een klootzakkerige fabrikant, eindelijk de gehele installatie up and running.
nog wel gelimiteerd op de max hoeveelheid vermogen (heb nog 1 tijdelijke omvormer) kan ik nu eindelijk vol gas productie draaien..

je ziet echter wel overduidelijk de stappen vooruit.. waar ik in april met een manke installatie nog 3,94MWh heb opgewekt, ben ik in mei sinds vanmorgen de 6MWh gepasseerd..
zeer benieuwd naar juni..

mbt spanning.. je kunt op je omvormer altijd zien hoe hoog het voltage over de fases is.. er zijn momenten dat ik de 249 of zelfs 251 haal.. heb nog niet gehad dat de omvormer moet afschakelen, maar komt in de buurt..
groot gedeelte komt door mijn kabel tussen mijn schuur en woonhuis, die is 5X16 kwadraat maar ik zie daar toch een spanningsverschil van een 4 a 5 volt tussen de meter en mijn omvormer..

wel netjes aangemeld bij Liander dat ik een te hoge netspanning zag, ze hebben de slimme meter uitgelezen, en hebben me gelijk gegeven.. alles keurig netjes en redelijk vlot.. dus ik verwacht deze of volgende week dat ze een aantal wikkelingen van de wijkcentrale eraf halen.. dat hebben ze toegezegd.. duis dan gaan we in de beste maanden hopelijk geen productiestop krijgen
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 10:44:51 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204887543
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 09:18 schreef freak1 het volgende:
sinds gisteren, dankzij een onuitputtelijke installateur en ondanks een klootzakkerige fabrikant, eindelijk de gehele installatie up and running.
nog wel gelimiteerd op de max hoeveelheid vermogen (heb nog 1 tijdelijke omvormer) kan ik nu eindelijk vol gas productie draaien..

je ziet echter wel overduidelijk de stappen vooruit.. waar ik in april met een manke installatie nog 3,94MWh heb opgewekt, ben ik in mei sinds vanmorgen de 6MWh gepasseerd..
zeer benieuwd naar juni..

mbt spanning.. je kunt op je omvormer altijd zien hoe hoog het voltage over de fases is.. er zijn momenten dat ik de 249 of zelfs 251 haal.. heb nog niet gehad dat de omvormer moet afschakelen, maar komt in de buurt..
groot gedeelte komt door mijn kabel tussen mijn schuur en woonhuis, die is 5X16 kwadraat maar ik zie daar toch een spanningsverschil van een 4 a 5 volt tussen de meter en mijn omvormer..

wel netjes aangemeld bij Liander dat ik een te hoge netspanning zag, ze hebben de slimme meter uitgelezen, en hebben me gelijk gegeven.. alles keurig netjes en redelijk vlot.. dus ik verwacht deze of volgende week dat ze een aantal wikkelingen van de wijkcentrale eraf halen.. dat hebben ze toegezegd.. duis dan gaan we in de beste maanden hopelijk geen productiestop krijgen
Fijn dat het eindelijk geregeld is.
Ben benieuwd hoe het mij de komende tijd vergaat met teruglevering
pi_204887710
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
Energienet kan stroom zonnepanelen steeds vaker niet aan: 'Wordt nog erger'

Leuk, die zonnepanelen op al die daken, maar op de meest zonnige dagen vallen ze steeds vaker uit. Oorzaak? Het energienetwerk kan het niet aan. De kabels in de straat zijn simpelweg niet dik genoeg en er ontstaat 'overspanning'. Eén op de twintig klanten heeft er last van. De problemen worden steeds groter, zeggen netbeheerders. Kun je daar iets tegen doen? En hoe weet je eigenlijk of jij er ook last van hebt?

Nederland is in korte tijd een zonnepanelenland geworden. Op de wereldranglijst staan we in de toptien van het hoogste aandeel zonnestroom. Op sommige dagen wordt, rond het middaguur, 60 procent van onze elektriciteitsvraag opgevuld met stroom afkomstig van onze eigen zonnepanelen.

Goed bezig dus. Maar de andere kant van de medaille is dat het stroomnetwerk op sommige plekken piept en kraakt – vooral dus op die mooie zonnige dagen. De kabels en de transformatorhuisjes kunnen dan al die stroom niet verwerken. Er ontstaat overspanning.

En dan? Zo'n 75.000 eigenaren van zonnepanelen ziet het gebeuren: opeens schakelt de omvormer uit en stokt het terugleveren van stroom aan het net. Een automatisch ingebouwde beveiliging, anders loopt apparatuur schade op. De consument mist wat inkomsten. Geen ramp, maar frustrerend is het wel.

'Baart ons zeker zorgen'

Het wordt nog erger. Bij Liander verwachten ze dat de terugleverproblemen gaan toenemen. De netbeheerder voorziet dat het steeds drukker wordt op het net. "Dat baart ons zeker zorgen", zegt een woordvoerder.

Bij meer dan de helft van de klachten rond overspanning zit de oorzaak in de binneninstallatie van de klant. Bij de andere klachten ligt het aan het netwerk en moet de netbeheerder dit oplossen. Bij meer dan de helft van de klachten rond overspanning zit de oorzaak in de binneninstallatie van de klant. Bij de andere klachten ligt het aan het netwerk en moet de netbeheerder dit oplossen.
© Netbeheer Nederland
Maar hoe weet je of je last hebt van overspanning? Die vraag blijkt lastiger te beantwoorden dan gedacht.

De problemen kunnen ook veroorzaakt worden doordat de installatie niet optimaal is aangelegd, zegt de woordvoerder van Liander. "Wij merken dat bijvoorbeeld verkeerde omvormer-instellingen, een verkeerde wijze van aansluiten en gebruik van te dunne kabels een voortijdige uitval van een omvormer veroorzaken."

Wie ziet dat de zonnepanelen op een stralende dag geen stroom terugleveren, kan contact opnemen met de netbeheerder. Daar kom je niet altijd direct verder mee: zo moet je bij de klantenservice soms bewijzen dat het niet aan je eigen installatie ligt:

Van het kastje naar de muur

"Klanten voelen zich soms van het kastje naar de muur gestuurd. Dat herkennen wij ook", zegt Maarten de Jong. Hij is werkzaam bij Enexis en voorzitter van de landelijke werkgroep spanningsopdrijving. Hij houdt zich dus precies met dit probleem bezig. "Van de netbeheerder naar de installateur en weer terug."

Hij legt uit dat een paar 'slimme vragen' helderheid kunnen verschaffen. Heeft de persoon die de panelen heeft gemonteerd, gezorgd voor voldoende dikke kabels? Heb je al jaren panelen op het dak, en nu opeens problemen doordat buren ook zonnepanelen zijn gaan nemen? Als het antwoord op die vragen ja is, dan moeten er belletjes gaan rinkelen. "Op het moment dat je er last van hebt en de buurman ook, dan is de kans best groot dat het in het netwerk zit."

Nieuw: netbeheerder gaat slimme meters uitlezen

Ligt het aan het net of aan de eigen installatie? Die vraag is straks makkelijker te beantwoorden. Netbeheerders hebben er sinds kort een hulpmiddel bij. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft toestemming gegeven voor het op afstand uitlezen van de spanning in de meterkast.

Maarten de Jong van Enexis: "Vier weken geleden is de gedragscode goedgekeurd. Dat betekent dat we de slimme meters kunnen gaan uitlezen op spanningsafwijkingen. Zo kunnen we proactiever optreden, dus precies waar de problemen zich voordoen." In totaal zijn er grofweg zeven miljoen van die slimme meters. "Het kost nog wel wat tijd om dat in te regelen."

De problemen met spanningsopdrijving spelen in heel Nederland, al hebben sommige mensen geluk: wie dicht bij een transformatorhuisje woont, heeft minder kans om uitgeschakeld te worden. Ook mensen met meer dan vijftien zonnepanelen lopen iets minder risico doordat zij vaak een 3-fase omvormer hebben, die de stroom kan verdelen.

En woon je in een nieuwbouwwijk? Dan zit je in principe ook goed. "In nieuwbouwwijken leggen we uiteraard direct voldoende kabels om alle zonnestroom te transporteren."

In veel andere wijken nog lang niet. De verwachting is dat de komende jaren meer panelenbezitters last krijgen van overspanning op het net. De Jong deelt een grafiek waarop te zien is dat het aantal zonnepanelen in korte tijd is vervijfvoudigd. Het aantal spanningsklachten is ook gestegen. "De verwachting is dat het zal toenemen omdat steeds meer mensen zonnepanelen aanschaffen."

Eén op de drie straten moet open

Werk aan de winkel dus. Nederland kan z'n borst natmaken: één op de drie straten moet worden opengebroken. "Dit zijn echt transitiepijnen", zegt De Jong. "Met het verzwaren van de elektriciteitsnetten zijn we nog wel tientallen jaren bezig." Het gaat vooral om het bouwen van transformatorhuisjes en aanleggen van dikkere kabels.

Miniatuurvoorbeeld
Lees nu:
Wetenschappers: zonnepanelen kunnen 's nachts elektriciteit opwekken

De netbeheerder benadrukt: de energietransitie raakt ons allemaal en is iets waar iedereen tegenaan loopt. Het geldt voor de grote opwekkers – grote zonneparken waar geen ruimte voor is op het net – maar soms ook voor consumenten.

De aanpassingen aan het elektriciteitsnet leiden ook tot weerstand. Zoals in Amsterdam, waar buurtbewoners in opstand komen omdat de elektriciteitshuisjes het uitzicht zouden bederven.

'Het schuurt in deze fase'

En dan lopen netbeheerders ook aan tegen andere zaken, zoals lange vergunningsprocedures, een tekort aan mensen en een tekort aan materiaal. Het gaat dan om kabels en onderdelen van transformatoren die niet leverbaar zijn, zegt een woordvoerder van Liander. Vertraging in woonwijken wordt met name veroorzaakt doordat het lastig is een geschikte locatie te vinden voor middenspanningsruimtes. "Kortom: het schuurt in deze fase van de energietransitie."

Ook het hoogspanningsnet loopt vol

Netbeheerders zorgen ervoor dat de spanning bij de mensen thuis wordt aangeleverd op 230 volt. Deze zogenoemde laagspanning die gaat over het laagspanningsnet, is bestemd voor de elektrische apparaten in huis.

Het transport van grote hoeveelheden elektrische energie gaat via het middenspanningsnet (10.000 of 20.000 volt) en vervolgens via het hoogspanningsnet. TenneT beheert dit hoogspanningsnet in Nederland en grote delen van Duitsland. Het gaat om 110.000 volt en hoger.

Ook dit hoogspanningsnet loopt soms vol, zoals in Flevoland. Een woordvoerder van Liander: "Als de snelweg volloopt, het hoogspanningsnet van TenneT, dan is de kans groot dat ook de provinciale en lokale wegen vollopen: Lianders midden- en laagspanningsnetten. We zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden."

Consumenten worden niet afgeschakeld, maar het kan zijn dat, als grote hoeveelheden energie worden opgewekt, de omvormer van de zonnepanelen zichzelf tijdelijk uitschakelt. "Levering door het net blijft dan gewoon plaatsvinden."

Slimme apparaten kunnen helpen

Kun je als consument zelf ook wat doen? Jazeker. Je kunt helpen door de spanning op het laagspanningsnet tussen de 207 en 253 volt te houden, bijvoorbeeld door apparaten op te laden.

Want daar draait het om: door zonnepanelen, warmtepompen, elektrisch koken en elektrisch vervoer worden deze grenzen steeds vaker bereikt: zo moeten netbeheerders in de winter en 's ochtends en 's avonds aan de bak omdat onderspanning dreigt – dan wekken we geen stroom op, maar gebruiken we juist heel veel.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:
Waarom moet je juist overdag stroom gebruiken, zelfs als je geen zonnepanelen hebt?

"Je hebt tegenwoordig allerlei slimme apparaten", zegt Maarten de Jong. Het belangrijkste is de elektrische auto. De kans dat de omvormer uitvalt, is een stuk kleiner als je tijdens zonnige uren de auto oplaadt.

Overdag de wasmachine aan

"Ik zit bij een leverancier die slim laden aanbiedt: ik kan op een knopje drukken dat-ie alleen de auto oplaadt als de prijs laag is, dat loopt ongeveer gelijk met als er veel energie wordt opgewerkt."

Het is ook beter om overdag je wasmachine aan te zetten. "En je elektrische boiler. Dan hoeft je omvormer niet terug te schakelen." Zo zijn er nog meer mogelijkheden.

De Jong wil maar zeggen: er valt nog een wereld te winnen in het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod. "Het verzwaren van het net door dikkere kabels aan te leggen kan, maar is kostbaar. En het is wel maatschappelijk geld dat we uitgeven. Het is in die zin uiteindelijk een maatschappelijk probleem." Of een uitdaging, zo je wilt.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)et-kan-al-die-stroom

:o
ik vind dit wel echt een bizar tenenkrommend artikel.. wat een clickbait..

samenvatting van het verhaal;
-de meeste shit met zonnepanelen en stoppende omvormers komt door slechte installatie\voorbereiding van dan wel de installateur, dan wel de eigenaar.
ik zie ze ook weer die krokodillentranen huilen in interviews op TV.. tja, we hebben zonnepanelen gekocht, toen hebben we de verzwaring van de aansluiting aangevraagd, nu heeft Liander\enexis geen tijd, boehoe stomme netbeheerder!
wat een gezeur zeg.. je hoort overal al jaren dat de netbeheerders overbelast qua werkdruk.. niet genoeg personeel kunnen vinden, gemeentes die dwarsliggen en een stortvloed aan aanvragen. en als je dan na het installeren van die panelen een aanvraag doet voor verzwaring en dan te horen krijgt dat het maanden gaat duren, dan ben je gewoon te laat. klaar. ik heb ook een jaar moeten wachten tot ik mijn definitieve verzwaring heb gekregen.. ik wist dat het druk was, ik heb dat dus op tijd aangevraagd. niet toen de panelen gelegd werden, maar ruim daarvoor.
en over die installateurs heb ik ook geen goed woord over.. zoveelbeunhazen die ff in die markt springen. oh ja hoor, 3 kilowatt aan panelen die prikken we wel even bij dat ene groepje van de wasmachine en droger bij, no worries! en dan blijkt de bekabeling gaar.. tja, niet de installateur zijn probleem toch?

ik vind het persoonlijk allemaal wel heel makkelijk. zowel in het artikel als van de mensen zelf.. niet je eigen shit op orde hebben en dan maar alles richting netbeheerder gooien.. dat staat letterlijk in het artikel dat de meerderheid van de klachten komt door de eigen installatie.. bizar eigenlijk dat die installateurs dat niet gewoon eerst checken..

naja, stukj frustratie..
ik had overspanning, heb dat aangegeven, binnen 2 weken antwoord van Liander, ja ik had gelijk, we gaan binnen 4 weken dat aanpassen. klaar.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 11:13:31 #242
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204887766
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:07 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik vind dit wel echt een bizar tenenkrommend artikel.. wat een clickbait..

samenvatting van het verhaal;
-de meeste shit met zonnepanelen en stoppende omvormers komt door slechte installatie\voorbereiding van dan wel de installateur, dan wel de eigenaar.
ik zie ze ook weer die krokodillentranen huilen in interviews op TV.. tja, we hebben zonnepanelen gekocht, toen hebben we de verzwaring van de aansluiting aangevraagd, nu heeft Liander\enexis geen tijd, boehoe stomme netbeheerder!
wat een gezeur zeg.. je hoort overal al jaren dat de netbeheerders overbelast qua werkdruk.. niet genoeg personeel kunnen vinden, gemeentes die dwarsliggen en een stortvloed aan aanvragen. en als je dan na het installeren van die panelen een aanvraag doet voor verzwaring en dan te horen krijgt dat het maanden gaat duren, dan ben je gewoon te laat. klaar. ik heb ook een jaar moeten wachten tot ik mijn definitieve verzwaring heb gekregen.. ik wist dat het druk was, ik heb dat dus op tijd aangevraagd. niet toen de panelen gelegd werden, maar ruim daarvoor.
en over die installateurs heb ik ook geen goed woord over.. zoveelbeunhazen die ff in die markt springen. oh ja hoor, 3 kilowatt aan panelen die prikken we wel even bij dat ene groepje van de wasmachine en droger bij, no worries! en dan blijkt de bekabeling gaar.. tja, niet de installateur zijn probleem toch?

ik vind het persoonlijk allemaal wel heel makkelijk. zowel in het artikel als van de mensen zelf.. niet je eigen shit op orde hebben en dan maar alles richting netbeheerder gooien.. dat staat letterlijk in het artikel dat de meerderheid van de klachten komt door de eigen installatie.. bizar eigenlijk dat die installateurs dat niet gewoon eerst checken..

naja, stukj frustratie..
ik had overspanning, heb dat aangegeven, binnen 2 weken antwoord van Liander, ja ik had gelijk, we gaan binnen 4 weken dat aanpassen. klaar.
Ik ben achteraf blij dat ik het door het lokale gemeentelijke nutsbedrijf heb laten regelen, was wat duurder dan andere aanbieders, maar het is uitstekend gedaan, 3 fase, boel voor de stoppenkast aangesloten, etc
Heb 1 aanspreekpartner, die alles regelt.
pi_204887833
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja! April ingehaald, met 0.46 kWh :D _O- _O- _O-
Ik wist dat het er om zou hangen, maar leuk dat het net gehaald is.
Nog 4 dagen te gaan, nog 125 kWh te gaan tot de 1 MWh.
Als morgen heel goed gaat zal het wel lukken.
Wel grappig dat ondanks het verschil in ligging en rendement veel van ons gisteren over april zijn gegaan.
Ik moest gisteren nog 8kWh en dat werd 63kWh.

Met nog 3 redelijke dagen te gaan gaan iedereen waarschijnlijk ruim over april heen.

Ook wel logisch, want in april hebben we 6 slechte dagen gehad. In mei geen 1.
Waar ik in april zelfs een dag onder de 10kWh heb, heb ik er 6 onder de 15kWh.
Echter in april ook 9 top dagen gehad van 65+ kWh.

In mei was de slechtste dag nét onder de 30kWh (29,567). Maar ook minder top dagen.

April had een fantastisch einde. Als de 1e week ook heel goed was, had mei het niet gehaald :P

Tot nog toe wel top jaar.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator zaterdag 28 mei 2022 @ 14:09:14 #244
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204889435
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:21 schreef bambino het volgende:

[..]
Wel grappig dat ondanks het verschil in ligging en rendement veel van ons gisteren over april zijn gegaan.
Ik moest gisteren nog 8kWh en dat werd 63kWh.

Met nog 3 redelijke dagen te gaan gaan iedereen waarschijnlijk ruim over april heen.

Ook wel logisch, want in april hebben we 6 slechte dagen gehad. In mei geen 1.
Waar ik in april zelfs een dag onder de 10kWh heb, heb ik er 6 onder de 15kWh.
Echter in april ook 9 top dagen gehad van 65+ kWh.

In mei was de slechtste dag nét onder de 30kWh (29,567). Maar ook minder top dagen.

April had een fantastisch einde. Als de 1e week ook heel goed was, had mei het niet gehaald :P

Tot nog toe wel top jaar.
Slechtste dag in mei was hier 1 mei, met 27.1 kWh. De rest zat daar (ruim) boven.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 28 mei 2022 @ 14:23:53 #245
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_204889566
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:21 schreef bambino het volgende:

[..]
Wel grappig dat ondanks het verschil in ligging en rendement veel van ons gisteren over april zijn gegaan.
Ik moest gisteren nog 8kWh en dat werd 63kWh.

Met nog 3 redelijke dagen te gaan gaan iedereen waarschijnlijk ruim over april heen.

Ook wel logisch, want in april hebben we 6 slechte dagen gehad. In mei geen 1.
Waar ik in april zelfs een dag onder de 10kWh heb, heb ik er 6 onder de 15kWh.
Echter in april ook 9 top dagen gehad van 65+ kWh.

In mei was de slechtste dag nét onder de 30kWh (29,567). Maar ook minder top dagen.

April had een fantastisch einde. Als de 1e week ook heel goed was, had mei het niet gehaald :P

Tot nog toe wel top jaar.
Het is zeker een goede maand, maar hier echt wel 6 slechte dagen gehad in mei. Dagen waarbij ik ruim minder dan de helft van het daggemiddelde heb gehaald. En loop wel ruim voor op april.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_204893541
Ik heb de keuze uit serieel, parallel en met micro omvormers zodat er alleen een stroomkabel naar je meterkast gaat.

Ik kan niet goed inschatten wat de beste keuze is.

Jullie wel?

Alvast bedankt!
  zaterdag 28 mei 2022 @ 20:27:55 #247
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204893594


[ Bericht 100% gewijzigd door arvensis op 28-05-2022 20:29:12 ]
Protège moi de mes désirs.
pi_204897110
Eerste volle dag. 24,2 kWh

Het ziet een beetje grillig uit. Bewolking en zulks.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator zaterdag 28 mei 2022 @ 23:45:22 #249
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204897157
43.2 kWh hier vandaag.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204897256
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:22 schreef Nuff het volgende:
Ik heb de keuze uit serieel, parallel en met micro omvormers zodat er alleen een stroomkabel naar je meterkast gaat.

Ik kan niet goed inschatten wat de beste keuze is.

Jullie wel?

Alvast bedankt!
Eerste keus is altijd in serie. Panelen in parallel zorgen altijd voor meer stroom, en dat geeft verliezen in de bekabeling aan de dc-zijde. Parallelschakelingen moet je alleen doen bij afwijkend lichtinval, zoals schaduw of als verschillende dakvlakken worden gebruikt. Micro-omvormers zijn m.i. handig als je decentraal wilt werken, maar van dat laatste heb ik te weinig kennis om daar een zinnig antwoord op te geven.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')