Wauwquote:Op maandag 5 augustus 2024 00:54 schreef Ouwesok het volgende:
Ik kon vandaag eindelijk weer eens een keer laag bij de grond fotograferen en in het Harderbos waren zowaar een paar sprinkhanen bereid om voor me te poseren. Alle insecten waren wat vluchterig vandaag dus moesten er iets langere brandpunten worden ingezet.
Met de A58 en de Sigma 2.8/70mm
[ link | afbeelding ]Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr
Ik zie nog steeds wel een verschil. Bij mijn A6000 komt de ISO-waarde gewoon mee in het ARW-file. Die zie ik in ACR of welke RAW-converter ik ook gebruik weer terug.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:40 schreef Paddo het volgende:
Als de afstand lens-CMOS identiek is ten opzichte van de Nikon, zouden er gelijkwaardige foto's uit moeten komen. Het maakt de lens niet uit op welke CMOS hij straalt.
Maar als ik op de minimum scherpstel afstand scherpstel, zit er een enorm verschil in: heb deze foto eerder gepost:
[ afbeelding ]
Dit kan alléén aan een andere afstand tussen lens en sensor liggen. Of de Sony is echt niet goed, maar dat lijkt me niet. Zie die spoorcicade uit de vorige post: zulke kleine beestjes deed ik nooit met de Nikon, maar de Sony krijgt ze aardig groot in beeld.
En ja: de Laowa lens stelt als het moet scherp tot op oneindig. En de Sony kitlens doet het wel goed. Die brugfoto's uit een eerdere post zijn gelijkgesteld op aantal mm op de zoomlens, en daar zit nauwelijks verschil in uitsnede. Maar dan zitten beide lenzen op de door hen gewenste camera.
En dat ISO niet meekomt bij raw/arw: Zou dat kunnen liggen aan het feit dat Raw/Arw de sensordata is, en ISO een nabewerking? Alleen genereert mijn Nikon bij RAW wel een soort voorbeeldplaatje, waardoor je 'em op je computer kunt bekijken of hij wel scherp is, voordat je nabewerking doet. Bij de Sony moet ik alles nabewerken, om überhaupt te zien of het beeld scherp was. Omdat je bij macro 90% kunt weggooien, is dit te zonde van de tijd.
Dit is trouwens de adapter:
[ afbeelding ]
Dikte is +/- 22.1 mm, dus ik denk dat dat het verschil wel eens zou kunnen zijn. De lens zit misschien 5.9mm te dicht bij de CMOS, en fungeert dan als een (negatieve) tussenring. Ik weet overigens niet of bij 28mm de afstand lens-sensor gelijk is aan een Nikon, dat neem ik nu even aan.
Inzake ISO: Photoshop, DxO en Nikon Studio kunnen de ISO waarde niet zien, maar deze zit er toch wel in, volgens de Windows verkenner. Zag ik net. Ik heb een Nikon plugin voor Raw, en misschien is die de boosdoener.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 10:58 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds wel een verschil. Bij mijn A6000 komt de ISO-waarde gewoon mee in het ARW-file. Die zie ik in ACR of welke RAW-converter ik ook gebruik weer terug.
Met de diepte van het adapter vrees ik dat je een denkfoutje maakt.
Een dunner adapter houdt niet in dat je voorwerpsafstand korter wordt, integendeel, die wordt juist langer (minder uittrek). Om die kortere voorwerpsafstand te halen had je dan een veel dieper adapter moeten hebben. of een tussenring moeten bijschakelen.
Wat ik nog kan proberen is of bij mijn een lens met een F-mount op het adapter tot oneindig gaat. Ik hou het even bij de verbale weergave: Met mijn Nikkor 28-85mm stel ik gewoon tot oneindig scherp met dat 28mm diepe adapter. Zelfs een fractie voorbij oneindig maar dat kan ook in de lens zitten die voor AF-gebruik bedoeld was.
Het blijft kortom een beetje een raadsel waarom bij jou die A6000 zoveel afwijkt van die van mij.
De mijne staat overigens nog steeds op 1.0.0 qua firmware. De enige update die voor mijn gebruik zinvol zou zijn is de 1.10 die zou zorgen dat de camera wat sneller opstart, de overige updates hebben met name te maken met de communicatie met lenzen die ik niet heb of voor video wat ik er niet mee maak.
Camera start dus wat traag op bij mij. Geeft niet, zet ik hem gewoon iets eerder aan
Wat ik er ooit over vond: Omdat uit de ogen van een blinde bij haartjes groeien ging men er vroeger vanuit dat de bij wel blind moest zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:58 schreef Paddo het volgende:
Vandaag twee uurtjes over. De Nikon D7100 uit het stof, met de bijbehorende Laowa 100mm f/2.8 2x ultra-macro. Plus een afstandsbediening en een Manfrotto 140cm. De doelstelling was om weer eens voor wat hogere kwaliteit te gaan...
Allereerst een Blinde Bij. Wie die naam verzonnen heeft... Het is geen bij (maar een zweefvlieg), en hij is ook niet blind.
[ afbeelding ]
Die bruine balletjes zijn ook een soort ogen maar niet die facetogenquote:Vervolgens schreeuwden de Bloedrode Heidelibelles om aandacht. Zijn momenteel erg aanwezig.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik was een beetje aan het uitkijken naar andere libelles, maar ik zag met enig regelmaat een Houtpantserjuffer aan voor een libel. Dit zijn ook best forse juffers..
[ afbeelding ]
En nog wat dichterbij (nagenoeg geen crop).
[ afbeelding ]
Tot slot een grasjuffer op een bloem. Leverde een leuke compositie op. Dit is geen crop, opklikken voor de volle 24 megapixel voor meer details.
[ afbeelding ]
Helaas is die laatste met F16 gemaakt, en dan krijg ik al iets last van regenboogkleurtjes op haren of glimmende oppervlakken. Weet iemand waarvoor die bruine balletjes op de kop zijn? Ik kan het zo gauw niet vinden op internet.
Ik kan tot F/22, en ja: de scherptediepte neemt toe, maar de algehele scherpte neemt af. Tel daartbij op dat de random noise door hoge ISO het nog iets verder vernaggelt.Voor statief zou ik eigenlijk terug moeten naar 1/125ste, maar hij stond veel hoger (1/400 oid), want die blinde bij had hele snelle pootjes onder het wassen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:13 schreef Ouwesok het volgende:
Ik hou zelf het diafragma meestal beperkt tot 11, geeft geen rare effecten en de scherptedieptewinst bij een nog kleiner diafragma is de pijn niet waard zullen we maar zeggen.
Ik zie ze al wel, maar ik heb ze nog niet mogen fotograferen. De natuur bewaart de mooiste libelles voor het laatst... (Nou ja, op de viervlek na, maar die heb ik ook nog niet)quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:22 schreef Ouwesok het volgende:
Je weet dat je in het laatste kwart van het libellenseizoen zit als de paardenbijters hun opwachting maken.
Hoe lang je viervlekken nog voor de lens kan krijgen weet ik zo snel even niet.quote:Op zondag 18 augustus 2024 23:05 schreef Paddo het volgende:
[..]
Ik kan tot F/22, en ja: de scherptediepte neemt toe, maar de algehele scherpte neemt af. Tel daartbij op dat de random noise door hoge ISO het nog iets verder vernaggelt.Voor statief zou ik eigenlijk terug moeten naar 1/125ste, maar hij stond veel hoger (1/400 oid), want die blinde bij had hele snelle pootjes onder het wassen.
Maar bij deze compositie heb ik er geen spijt van. Het voordeel was namelijk wel dat gedeeltes van de bloem mooi scherp zijn. (die steeltjes met korreltjes)
[..]
Ik zie ze al wel, maar ik heb ze nog niet mogen fotograferen. De natuur bewaart de mooiste libelles voor het laatst... (Nou ja, op de viervlek na, maar die heb ik ook nog niet)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |