Of ik AF gebruik of handmatig scherpstel hangt steeds helemaal van de combinatie van onderwerp en gebruikte lens. Met de langere brandpunten focus ik vaker handmatig.quote:Op woensdag 1 mei 2024 23:18 schreef Paddo het volgende:
En jij maakte melding van contrastdetectie voor scherpstelling. Ik ben eigenlijk gewend (=heb ik geleerd) dat je macro zelf moet scherpstellen, want camera's herkennen te weinig van het beeld om de kop/ogen te herkennen (en meestal leg ik de scherpte daarop) Moet wel zeggen dat jij een grotere scherptediepte hebt dan ik meestal voor elkaar krijg (dus iets meer speling), maar laat je de camera het scherpstellen echt zelf doen?
Net als op een spiegelreflex hebben die systeemcamera's instelbare punten waarop ie focust. Fotografeer ik vogels, dan staat ie op 'breed' en pakt ie wat er maar in beeld vliegt.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:14 schreef Paddo het volgende:
Ok, lijkt me lastig, Hoe weet de automaat waarop je wil scherpstellen? Dat is echt millimeter werk meestal....
Voor zover ik kan inschatten is het inderdaad dat laatste. De gegevens uit je lens doen bij het doseren van de flitser ook mee. Ontbreken die dan zit de hele combi met te weinig gegevens om fatsoenlijk te kunnen doseren en dan gaat ie er inderaad naast.quote:Met mijn lens kan het uberhaupt niet (laowa 100mm f/2.8 2x ultra-macro), scherpstellen moet echt op de hand. Mijn camera (Nikon D7100) begrijpt de lens ook maar beperkt, zelfs diafragma moet je zelf doen.
Vandaag weer eens naar de Gendtse waard geweest. En omdat het wisselend bewolkt was, besloten om maar weer eens met flitser (Speedlight SB-800) en diffusor naar buiten. Ik schiet meestal manual, waarbij ik sluitertijd instel (en diafragma ook, omdat de camera dat niet kan bij deze lens), en laat de camera de ISO waarde kiezen. Dan moet de flitser in TTL mode, maar ik denk dat ik het niet goed snap. Want ik moest toch echt zelf de flitser instellen (+0.3 tot +1) om een goed resultaat te krijgen. Dat hoort het ding zelf te kunnen, dacht ik zo. Of misschien komt dat door de beperkt compatible lens?
Leuke beestjesquote:Als eerste kwam ik wolfsspinnen tegen die in een romantische bui waren, tenminste hij wel:
[ afbeelding ]
Mijnheer zit naast het blaadje waar mevrouw op zit, en zet telkens één pootje op het blad van haar. Hij tikt een paar keer op haar blad, en zet dan een pootje bij.
[ afbeelding ]
(Rechts boven zit het betreffende mannetje) Mevrouw gaat telkens omgekeerd van hem af zitten, maar na pootje 4 of vijf sprint ze naar hem toe, waarna hij snel alle pootjes weer van het blad afhaalt. Heb dit een kwartier gade geslagen, maar er zat niet veel schot in. Goed, die camera voor hun neus nodigt natuurlijk ook niet echt uit. (Straks komen je seksfoto's op het web, een nachtmerrie voor elke spin) Ik weet dus niet of er nog gebatst is, en dat terwijl ik dit schrijf mijnheer inmiddels opgepeuzeld is.
Op zoek naar andere insecten trof ik veel vliegen. Heel veel vliegen. Volgens Obsidentify is dit een "Echte vlieg":
[ afbeelding ]
Lijkt op een Dambordvlieg, maar deze ik kleiner en heeft een geel/bruin achterlijf.
En nu we het er toch over hebben: vanzelfsprekend zaten er ook Dambordvliegen:
[ afbeelding ]
Dan eindelijk weer eens een spin die fatsoenlijk poseert, Ik fotografeer veel meer spinnen, maar ik gooi de maaksels meestal gelijk weer weg. Of de kop is niet goed te zien, of ze hangen ondersteboven in een web waardoor je alleen de onderkant goed in beeld krijgt (geen kaken, geen ogen). Maar deze Moeraskrabspin bleef rustig zitten. En omdat deze soort de poten wijd uiteen zet, levert het ook nog een beetje en fatsoenlijk plaatje op.
[ afbeelding ]
Dan weer terug naar de vliegen, Ik dacht altijd dat die grote glimmende zwarte vliegen Strontvliegen heten, maar dit hieronder is dus blijkbaar een strontvlieg. Weer wat geleerd.
[ afbeelding ]
Beetje jammer dat de flitser voor erg veel lichte puntjes in de beharing zorgt.
Tot slot de foto die ik het best gelukt vind. Een Bruine slakkendodende vlieg:
[ afbeelding ]
Was ik al bang voor. Dan moet ik maar iets beter worden met "in het veld" alvast te kijken naar de resultaten. Ik besteed 80% van mijn energie aan handmatig scherpstellen (ik kan vaak zelf niet eens goed zien van waar tot waar het scherpe gebied precies ligt, zeker niet als het takje/blaadje meedeint in de wind), en heb dus in bovenstaande serie het meest op 1/400 met f11-f22 geschoten, wat de ISO waardes in veel gevallen onnodig hoog maakte.quote:Op maandag 6 mei 2024 14:31 schreef Ouwesok het volgende:
Voor zover ik kan inschatten is het inderdaad dat laatste.
Ik denk dat als je redelijk rechttoe rechtaan flitst met een grote diffusor het handmatig doseren van het flitslicht niet zo'n lastige is, vooral als je steeds op één formaat beestjes jaagt. Weet je dat flitslicht ook nog een beetje met het voorhanden licht te mengen dan zou je zomaar eens op wat lagere iso's kunnen gaan werken.quote:Op maandag 6 mei 2024 23:06 schreef Paddo het volgende:
[..]
Was ik al bang voor. Dan moet ik maar iets beter worden met "in het veld" alvast te kijken naar de resultaten. Ik besteed 80% van mijn energie aan handmatig scherpstellen (ik kan vaak zelf niet eens goed zien van waar tot waar het scherpe gebied precies ligt, zeker niet als het takje/blaadje meedeint in de wind), en heb dus in bovenstaande serie het meest op 1/400 met f11-f22 geschoten, wat de ISO waardes in veel gevallen onnodig hoog maakte.
De mate waarin insecten schuw zijn lijken een soort van dagkoersen. Soms poseren ze bijna, andere keren zijn ze al vertrokken als je nog op ruime afstand bent.quote:Dat komt voor een gedeelte nu nog doordat veel insecten iets schuwer zijn omdat ze nog niet zo talrijk zijn. Het is af en toe net jagen, en dan is een statief stiekem ook nog wel een blok aan je been. En dan ben je meer bezig met de jacht ipv de techniek.
Dat moet dan een andere Benbo zijn als die van mij die zo lomp is dat je hem zelfs niet eens aan je tas zou willen hangen. Het zeulen met het ding is een regelrechte kwelling, er is echter vanaf de grond tot zo'n 1.80 niet iets waar je niet bij zou kunnenquote:Op zondag 19 mei 2024 22:26 schreef Paddo het volgende:
Een Benbo heb ik hier ook nog liggen. Mijn meest compacte tripod, alleen is de maximale hoogte geloof ik 1.20 of zo... Maar daarvan kan ik er drie meenemen in mijn rugzak, terwijl de meeste andere tripods niet eens in mijn rugzak passen...
Mooie setquote:En je hebt gelijk. Het gebruik van statieven is een soort zelfkastijding. Eerst zonder teveel te bewegen optuigen naast een insect, dan blijkt dat de poten toch verder in- of uitgeschoven moeten worden, en raakt één van de poten een takje dat tegen de plant waar je insect op zit aanligt. Het insect vliegt pesterig weg. Geen meters, gaat gewoon 10 cm verderop zitten -buiten het bereik van jou statief. En wel zo weinig dat er niets anders op zit dat we de boel maar gaan verhuizen. Helaas had je de verticale buis niet op de rem gezet, dus als de stelhandle loslaat, zakt je camera met geratel naar beneden, waarbij alle planten in de omtrek door gaat trillen.
Maar mijn beelden zijn scherper met statief. Lagere ISO, lagere sluitertijd... Alleen zeker nu met de erg onrustige ADHD libelles had een statief geen enkele zin.
Maar toch ééntje weten te strikken voor een poseersessie van zo'n 30 foto's, waarbij ik helaas wel in mijn korte broek in de brandnetels stond.:
[ afbeelding ]
Daarnaast vond ik tot afgelopen week het aantal juffers aan de lage kant. Ik heb vandaag vernomen dat er hard aan wordt gewerkt om de jufferstand naar een hoger niveau te tillen:
[ afbeelding ]
De Conchita Wurst onder de juffers:
[ afbeelding ]
Een chaotisch plaatje van een strekspin en een vlieg:
[ afbeelding ]
En het hoort niet om beesten niet geheel in beeld te brengen, maar die Strekspinnen hebben stiekum nog best een mooi achterlijf:
[ afbeelding ]
Deze foto's komen van de Gelderse Poort (tussen Babberich en Aerdt). Er zaten veel meer soorten libelles, maar op dit zogenaamde klompenpad wordt je toch wel enigszins beperkt. Je mag namelijk het pad niet af.... Dat kan ook vaak niet (water), maar alles wat vliegt gaat rustig 3 meter verderop zitten als ik eraan kom. Weet nog niet zo goed of ik dit nou een goede plek vind of niet...
Klopt, frustratie is misschien net te negatief, maar het zit wel in die hoek. De libellen zijn nog schaars, en dus schuwer, en het aantal libellen per hectare zorgt er nou niet voor dat ik ze snel zie. (Ik zie ze over het hoofd)quote:Op maandag 20 mei 2024 23:39 schreef Ouwesok het volgende:
k proef een beetje de frustratie bij het libellenjagen die ik in het begin ook had en die ik nóg wel eens heb, vooral in het begin van het seizoen en ik het weer helemaal kwijt lijk.
Afgelopen rondje in Kamphoek was het ook weer het vertrouwde beeld van de start van het seizoen, je ziet van alles wegvliegen waarvan je niet eens het idee had dat het zo dicht bij je voeten zat. Dat kostte me vooral de nodige vroege glazenmakers.
De reden voor de vele wegvliegers (in Kamperhoek soms tientallen ineens) is heel eenvoudig: Ik loop veel te hard en val daarmee op.
Ik heb de neiging van alles te meten als ik libellen fotografeer. Als ik me helemaal suf kan fotograferen heeft mijn snelheid volgens de GPS ver onder de één kilometer per uur gelegen en dan merken die beesten inderdaad amper dat ik beweeg. Leven in slow motion.
Heb ik dan dat goeie tempo te pakken dan heb ik nog steeds wel een paar vluchtelingen maar blijft er ineens ook genoeg in het gras hangen om mee te kunnen spelen. Heb ik er eenmaal een in het vizier dan gaat alles wat nog op tempo leek er ook uit en beweeg ik zo traag mogelijk richting de libel, breng op ongeveer twee meter afstand al de camera in stelling (heel veel insecten schrikken als je ineens je camera optilt) en probeer mijn lens daar ergens te laten focussen zodat ik al lekker in de buurt zit en probeer een eerste schot met de camera aan het oog. Dat schot dient als bewijsmateriaal mocht het beestje alsnog wegvliegen.
Na dat eerste schot gaat het scherm in positie en blijf ik staan en gaat de camera naar voren en vooral naar onderen voor iets beters.
Het gras is ongeveer kniehoog, de libel zit halverwege en tegen tijd dat ik hem er goed voor heb is focussen een soort formaliteit. Hou ik me rustig dan kan ik bijna onbeperkt door blijven schieten, zelfs al is één plaatje al genoeg.
Herkenbaar, vooral in het begin van het seizoen zoals ik al eerder aangaf mis ik er heel veel.quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef Paddo het volgende:
[..]
Klopt, frustratie is misschien net te negatief, maar het zit wel in die hoek. De libellen zijn nog schaars, en dus schuwer, en het aantal libellen per hectare zorgt er nou niet voor dat ik ze snel zie. (Ik zie ze over het hoofd)
Smaragdlibellen zijn best lastig, vooral ook omdat ze vaak niet echt dat je zegt decoratief gaan zitten.quote:Mijn tactiek maandag was de opgevlogen libelle volgen met mijn ogen, en als hij geland is langzaam op zoek gaan. In mijn geval probeerde ik met name de smaragdlibellen voor de lens te krijgen, maar die groene kleur is extra lastig. Dan loop je er heel behoedzaam heen, maar ik zie ze gewoon niet. Tot je opeens iets ziet bewegen, en dan vliegt het weg. Ik weet uit ervaring dat ik tijdens het fotograferen mijzelf in een andere "kijkmodus" moet zetten, om beter te observeren. En daar moet ik kennelijk even inkomen...
In jouw geval heeft dus de rivier een stuk van je gebied gemold.quote:Daarnaast sluip ik kennelijk te voorzichtig, want ik ben me dit jaar al drie keer rotgeschrokken van een fazant. Die beesten vluchten op het laatste moment weg met een hels kabaal, en zaten meestal heel dichtbij op het moment dat ze opeens wegvluchten. Misschien moet ik maar fazanten gaan fotograferen...
Helaas hebben we een probleempje. Ik fotografeer veel in de uiterwaarden bij mij om de hoek. Daar wordt normaliter 60-80% van wat ik hier post geschoten. En wilde dinsdag eens kijken of daar al libellen zaten, maar het liefelijke stroompje bij mijn stek wat normaal 1 meter breed en 10cm diep is (met veel riet), was veranderd in een woest kolkende stroom van 3 meter breed en zeker 50cm diep. De Rijn pompte de uiterwaarden vol met water. Verderop fietspad afgesloten ivm verwacht hoog water. Dat hebben we in 2021 ook gehad, Daarna -als het water weg is- duurt het maanden voor het weer een beetje opkomt. De eerste weken is het sowieso niet betreedbaar (te nat), maar alle vegetatie gaat er ook aan.... Hopelijk stopt de stijging van de rijn snel. Volgens Rijkswaterstaat is het hoogste punt gisteren in Lobith bereikt, ik weet niet hoe het terrein er nu bij ligt. (afgesloten) Maar ik ben bang dat de foto-stek-op-5-minuten-fietsen-van-mijn-huis wel eens een tijdje buiten gebruik kan zijn....
Na jaren libellen fotograferen begin je ze een beetje te kennen en weet je ook dat áls er libellen zijn waar je ze kunt vinden.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 23:35 schreef Paddo het volgende:
Tering, waar haal je al die Libelle's vandaan..
...
Heb dus even niets te tonen, en dat is in juni een zeldzaamheid.
Af en toe is het wel leuk om met een wat lastiger setje tóch libellen te schieten, althans te proberen. Pak je dan je reguliere setje dan voel je je soort van ontketend.quote:Wel iets ontdekt. Ik heb normaal een Nikon D7100 + Laowa macrolens bij me, en nu had ik ook een Sony HX50 compactcamera (30x zoom) bij me. Heb daar een stuk of wat libelle's op afstand mee gekiekt, en hoewel het resultaat nèt niet toonbaar is, kan ik -als ik me daar iets in bekwaam- wel goede foto's uitkrijgen...
Dit is met de Sony op drie meter afstand geschoten:
[ afbeelding ]
Geen wereldplaat en een uitsnede, maar toch. Ga de komende tijd die camera maar eens onder handbereik houden als ik op stap ga. (Wel erg lastig: geen zoeker, alles staat dus op auto onder het schieten,in de zon kan ik het scherm niet aflezen)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |