abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 mei 2024 @ 11:00:31 #101
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213426651
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 23:18 schreef Paddo het volgende:

En jij maakte melding van contrastdetectie voor scherpstelling. Ik ben eigenlijk gewend (=heb ik geleerd) dat je macro zelf moet scherpstellen, want camera's herkennen te weinig van het beeld om de kop/ogen te herkennen (en meestal leg ik de scherpte daarop) Moet wel zeggen dat jij een grotere scherptediepte hebt dan ik meestal voor elkaar krijg (dus iets meer speling), maar laat je de camera het scherpstellen echt zelf doen?

Of ik AF gebruik of handmatig scherpstel hangt steeds helemaal van de combinatie van onderwerp en gebruikte lens. Met de langere brandpunten focus ik vaker handmatig.
Die 30mm-macro's echter gebruik ik voornamelijk om in rare hoeken te fotograferen en dan wil handmatig focussen wel eens een uitdaging worden.
Die AF help ik dan zo her en der wel een handje als ie op eigen kracht het beestje niet kan vinden door op iets in op vergelijkbare afstand te focussen waarna het dan vaak wél lukt als je weer op het insect richt.

De 30mm emount heeft gister weer wat plaatjes mogen doen, nu op de A6000 waarmee hij iets lekkerder samenwerkt.

Een roodgatje
ja, zo heet dat beest, heb ik ook niet verzonnen

Andrena haemorrhoa by Ouwesok, on Flickr

En een rietstrekspin
Tetragnatha striata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_213432465
Ok, lijkt me lastig, Hoe weet de automaat waarop je wil scherpstellen? Dat is echt millimeter werk meestal....

Met mijn lens kan het uberhaupt niet (laowa 100mm f/2.8 2x ultra-macro), scherpstellen moet echt op de hand. Mijn camera (Nikon D7100) begrijpt de lens ook maar beperkt, zelfs diafragma moet je zelf doen.

Vandaag weer eens naar de Gendtse waard geweest. En omdat het wisselend bewolkt was, besloten om maar weer eens met flitser (Speedlight SB-800) en diffusor naar buiten. Ik schiet meestal manual, waarbij ik sluitertijd instel (en diafragma ook, omdat de camera dat niet kan bij deze lens), en laat de camera de ISO waarde kiezen. Dan moet de flitser in TTL mode, maar ik denk dat ik het niet goed snap. Want ik moest toch echt zelf de flitser instellen (+0.3 tot +1) om een goed resultaat te krijgen. Dat hoort het ding zelf te kunnen, dacht ik zo. Of misschien komt dat door de beperkt compatible lens?

Als eerste kwam ik wolfsspinnen tegen die in een romantische bui waren, tenminste hij wel:

Mijnheer zit naast het blaadje waar mevrouw op zit, en zet telkens één pootje op het blad van haar. Hij tikt een paar keer op haar blad, en zet dan een pootje bij.

(Rechts boven zit het betreffende mannetje) Mevrouw gaat telkens omgekeerd van hem af zitten, maar na pootje 4 of vijf sprint ze naar hem toe, waarna hij snel alle pootjes weer van het blad afhaalt. Heb dit een kwartier gade geslagen, maar er zat niet veel schot in. Goed, die camera voor hun neus nodigt natuurlijk ook niet echt uit. (Straks komen je seksfoto's op het web, een nachtmerrie voor elke spin) Ik weet dus niet of er nog gebatst is, en dat terwijl ik dit schrijf mijnheer inmiddels opgepeuzeld is.

Op zoek naar andere insecten trof ik veel vliegen. Heel veel vliegen. Volgens Obsidentify is dit een "Echte vlieg":

Lijkt op een Dambordvlieg, maar deze ik kleiner en heeft een geel/bruin achterlijf.

En nu we het er toch over hebben: vanzelfsprekend zaten er ook Dambordvliegen:

Dan eindelijk weer eens een spin die fatsoenlijk poseert, Ik fotografeer veel meer spinnen, maar ik gooi de maaksels meestal gelijk weer weg. Of de kop is niet goed te zien, of ze hangen ondersteboven in een web waardoor je alleen de onderkant goed in beeld krijgt (geen kaken, geen ogen). Maar deze Moeraskrabspin bleef rustig zitten. En omdat deze soort de poten wijd uiteen zet, levert het ook nog een beetje en fatsoenlijk plaatje op.

Dan weer terug naar de vliegen, Ik dacht altijd dat die grote glimmende zwarte vliegen Strontvliegen heten, maar dit hieronder is dus blijkbaar een strontvlieg. Weer wat geleerd.

Beetje jammer dat de flitser voor erg veel lichte puntjes in de beharing zorgt.

Tot slot de foto die ik het best gelukt vind. Een Bruine slakkendodende vlieg:

_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 mei 2024 @ 14:31:34 #103
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213440620
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:14 schreef Paddo het volgende:
Ok, lijkt me lastig, Hoe weet de automaat waarop je wil scherpstellen? Dat is echt millimeter werk meestal....
Net als op een spiegelreflex hebben die systeemcamera's instelbare punten waarop ie focust. Fotografeer ik vogels, dan staat ie op 'breed' en pakt ie wat er maar in beeld vliegt.
Voor macro doe je dat beter niet en pak je één vast punt waarop scherpgesteld wordt. Ik pak meestal de middelste maar op een komende serie ga ik hem eens iets onder het midden leggen waar zich vaker een insect bevindt dan exact in het midden.
Of ie hem pakt en waar ie hem pakt is net zoveel oefenen als handmatig instellen maar dan net weer even anders, meer de relatie tussen wat ik op mijn schermpje zie en waar die scherpte in de praktijk ongeveer komt te liggen.
quote:
Met mijn lens kan het uberhaupt niet (laowa 100mm f/2.8 2x ultra-macro), scherpstellen moet echt op de hand. Mijn camera (Nikon D7100) begrijpt de lens ook maar beperkt, zelfs diafragma moet je zelf doen.

Vandaag weer eens naar de Gendtse waard geweest. En omdat het wisselend bewolkt was, besloten om maar weer eens met flitser (Speedlight SB-800) en diffusor naar buiten. Ik schiet meestal manual, waarbij ik sluitertijd instel (en diafragma ook, omdat de camera dat niet kan bij deze lens), en laat de camera de ISO waarde kiezen. Dan moet de flitser in TTL mode, maar ik denk dat ik het niet goed snap. Want ik moest toch echt zelf de flitser instellen (+0.3 tot +1) om een goed resultaat te krijgen. Dat hoort het ding zelf te kunnen, dacht ik zo. Of misschien komt dat door de beperkt compatible lens?
Voor zover ik kan inschatten is het inderdaad dat laatste. De gegevens uit je lens doen bij het doseren van de flitser ook mee. Ontbreken die dan zit de hele combi met te weinig gegevens om fatsoenlijk te kunnen doseren en dan gaat ie er inderaad naast.
Bij flitstechnisch lastige combi's zoals een lens zonder contacten is het handiger om de flitser zelf aan te sturen door die op manual te gebruiken en zijn vermogen zo in te stellen dat je in het bereik waar je werkt een goeie belichting krijgt. Gelukkig maakt die diffuser het al een stukje makkelijker maar het blijft even een hoop uitproberen.
quote:
Als eerste kwam ik wolfsspinnen tegen die in een romantische bui waren, tenminste hij wel:

[ afbeelding ]

Mijnheer zit naast het blaadje waar mevrouw op zit, en zet telkens één pootje op het blad van haar. Hij tikt een paar keer op haar blad, en zet dan een pootje bij.

[ afbeelding ]

(Rechts boven zit het betreffende mannetje) Mevrouw gaat telkens omgekeerd van hem af zitten, maar na pootje 4 of vijf sprint ze naar hem toe, waarna hij snel alle pootjes weer van het blad afhaalt. Heb dit een kwartier gade geslagen, maar er zat niet veel schot in. Goed, die camera voor hun neus nodigt natuurlijk ook niet echt uit. (Straks komen je seksfoto's op het web, een nachtmerrie voor elke spin) Ik weet dus niet of er nog gebatst is, en dat terwijl ik dit schrijf mijnheer inmiddels opgepeuzeld is.

Op zoek naar andere insecten trof ik veel vliegen. Heel veel vliegen. Volgens Obsidentify is dit een "Echte vlieg":

[ afbeelding ]

Lijkt op een Dambordvlieg, maar deze ik kleiner en heeft een geel/bruin achterlijf.

En nu we het er toch over hebben: vanzelfsprekend zaten er ook Dambordvliegen:

[ afbeelding ]

Dan eindelijk weer eens een spin die fatsoenlijk poseert, Ik fotografeer veel meer spinnen, maar ik gooi de maaksels meestal gelijk weer weg. Of de kop is niet goed te zien, of ze hangen ondersteboven in een web waardoor je alleen de onderkant goed in beeld krijgt (geen kaken, geen ogen). Maar deze Moeraskrabspin bleef rustig zitten. En omdat deze soort de poten wijd uiteen zet, levert het ook nog een beetje en fatsoenlijk plaatje op.

[ afbeelding ]

Dan weer terug naar de vliegen, Ik dacht altijd dat die grote glimmende zwarte vliegen Strontvliegen heten, maar dit hieronder is dus blijkbaar een strontvlieg. Weer wat geleerd.

[ afbeelding ]

Beetje jammer dat de flitser voor erg veel lichte puntjes in de beharing zorgt.

Tot slot de foto die ik het best gelukt vind. Een Bruine slakkendodende vlieg:

[ afbeelding ]
Leuke beestjes :Y

In Kamperhoek bij de laatste sessie opvallend veel wespenboktorren.

Keertje van boven
Clytus arietis by Ouwesok, on Flickr

Keertje van voren
Clytus arietis by Ouwesok, on Flickr

Gelukkig waren ze niet zo schuw als ze wel eens zijn. Wespenboktorren kunnen verrassend hard lopen als er een camera in de buurt komt.
pi_213446885
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 14:31 schreef Ouwesok het volgende:
Voor zover ik kan inschatten is het inderdaad dat laatste.
Was ik al bang voor. Dan moet ik maar iets beter worden met "in het veld" alvast te kijken naar de resultaten. Ik besteed 80% van mijn energie aan handmatig scherpstellen (ik kan vaak zelf niet eens goed zien van waar tot waar het scherpe gebied precies ligt, zeker niet als het takje/blaadje meedeint in de wind), en heb dus in bovenstaande serie het meest op 1/400 met f11-f22 geschoten, wat de ISO waardes in veel gevallen onnodig hoog maakte.

Dat komt voor een gedeelte nu nog doordat veel insecten iets schuwer zijn omdat ze nog niet zo talrijk zijn. Het is af en toe net jagen, en dan is een statief stiekem ook nog wel een blok aan je been. En dan ben je meer bezig met de jacht ipv de techniek.
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 mei 2024 @ 00:00:55 #105
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213447290
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 23:06 schreef Paddo het volgende:

[..]
Was ik al bang voor. Dan moet ik maar iets beter worden met "in het veld" alvast te kijken naar de resultaten. Ik besteed 80% van mijn energie aan handmatig scherpstellen (ik kan vaak zelf niet eens goed zien van waar tot waar het scherpe gebied precies ligt, zeker niet als het takje/blaadje meedeint in de wind), en heb dus in bovenstaande serie het meest op 1/400 met f11-f22 geschoten, wat de ISO waardes in veel gevallen onnodig hoog maakte.
Ik denk dat als je redelijk rechttoe rechtaan flitst met een grote diffusor het handmatig doseren van het flitslicht niet zo'n lastige is, vooral als je steeds op één formaat beestjes jaagt. Weet je dat flitslicht ook nog een beetje met het voorhanden licht te mengen dan zou je zomaar eens op wat lagere iso's kunnen gaan werken.
Vergt echter wel wat puzzelwerk maar dat kun je gewoon allemaal thuis doen zodat je in het veld weer meer met de beestjes bezig kan zijn dan met de knoppen.

quote:
Dat komt voor een gedeelte nu nog doordat veel insecten iets schuwer zijn omdat ze nog niet zo talrijk zijn. Het is af en toe net jagen, en dan is een statief stiekem ook nog wel een blok aan je been. En dan ben je meer bezig met de jacht ipv de techniek.
De mate waarin insecten schuw zijn lijken een soort van dagkoersen. Soms poseren ze bijna, andere keren zijn ze al vertrokken als je nog op ruime afstand bent.

En van de belangrijkste factoren waarom beestjes schuw worden is het weer.
Als de temperatuur boven normaal ligt zijn de insecten over het algemeen veel scherper in hun waarnemingen en vluchten daarom sneller. Komt de temperatuur boven de 30kleinnulletjeC dan moet je voor libellen echt met hele lange lenzen gaan werken, ze herkennen je al op meters afstand.
Een andere weersomstandigheid waarin insecten zenuwachtig vluchterig worden is op nadering van slecht weer. Dat voelen ze op een of andere manier aankomen.

De wind is over het algemeen de grootste spelbreker bij het fotograferen van insecten. Het kan echter ook behulpzaam zijn als er wat wind staat. Vind je dan een plek uit de wind en in de zon dan is het daar prijsschieten.

We doen er nog een paar uit de A6000+3.5/30mm

Roodkopvuurkever
Pyrochroa serraticornis by Ouwesok, on Flickr

Grote dansvlieg
Empis tessellata by Ouwesok, on Flickr

En een gele strontvlieg
Scathophaga stercoraria by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 9 mei 2024 @ 23:11:13 #106
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213490643
Vandaag maar eens met die andere 30mm, die met de A-mount. Die ging op de A58 zodat je een mooie kleine combi krijgt die je makkelijk in hoeken en gaten steekt. Net als de A6000 met 30mm is het een kwestie van richten en dan maar zo goed mogelijk vaststellen of de camera daar scherpstelt waar je dat wilt.

Probleem is dan nog wel om dat hele scherm in de smiezen te houden. Voor onderstaand vlindertje verdween de hele combinatie tussen het gras en de planten en kon ik in elk geval vaststellen dat ie het kopje had gevonden.
Je moet dan uiteraard nog wel even opletten of de camera een beetje evenwijdig aan het beestje hangt, nu had ik een blundertje te pakken.

Xanthorhoe montanata by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 14 mei 2024 @ 00:15:57 #107
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213554390
De A58 met de DT 2.8/30mm macro lijkt voor mijn opzet het beste te werken ondanks dat bewegende front.

Ik vind in het gras een vers uitgeslopen glassnijder die nog even moet drogen en zijn vleugels volpompen. Je kan er op dat moment best wel dichtbij komen dus laat ik de combi in het hoge gras afdalen en probeer een totaaltje. Je zit er dan al erg dicht bij maar door vooral heel kalm te bewegen merkt het insect je aanwezigheid nauwelijks op

Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr

Dan een poging op een portretje, de 30mm moet nu aardig close op het insect. Het is nog best een uitdaging om op het schermpje van de A58 te onderkennen of de scherpet daar ligt waar je hem had willen hebben.
Met die korte macro's wordt er niks toleranter, die scherptezone is nog steeds millimetertjeswerk.

Dan voorzichtig er omheen lopen voor een tegenlichtje
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 14 mei 2024 @ 23:38:15 #108
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213565202
Nog een goeie prooi voor de 30mm waren afgelopen dagen de zwartpootsoldaatjes die het in het gras, het riet en de overige begroeiing bijzonder druk hadden met het in stand houden van de soort.

Cantharis fusca by Ouwesok, on Flickr

pi_213565269
Mooie foto's! Ik zit met smart te wachten op de eerste libelles hier. Wel al wat juffers gespot, maar nog geen platbuiken, paardenbijters en andere libelles.

Maar we mogen niet klagen, want vanmiddag.....

Gemaakt met mijn telefoon -geen camera op zak-, maar ik zag het gelijk: een Koninginnepage. Gewoon op de Huissensedijk bij ons achter. Het beestje rukt op, ik heb ze nog nooit zo dicht bij huis gezien. We gaan van de week eens zien.... Want deze staat toch elk jaar wel op mijn lijstje om te schieten.
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 mei 2024 @ 00:30:04 #110
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213565515
Er zijn nog meer beestjes die je steeds op nieuwe plekken ziet verschijnen, ik heb er ook nog wat op stapel staan die ik tot mijn verrassing weer een paar kilometer noordelijker aantrof dan voorgaande jaren.

Eerst eens korte macrolenzen en waterjuffers. Waterjuffers zijn vaak nog schuwer dan libellen en lijken me vanaf grotere afstand in de smiezen te hebben.
Omdat ze ook vaak laag in de begroeiiing zitten probeer ik ze eens met de A58, deze keer met daarop een andere korte macro, de Sony 2.8/50mm macro en zo af en toe lukt het me ook nog.

Azuurjuffer
Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr
soms is de truuc: even blijven staan met je camera al half in positie. Je bent dan ineens niet nieuw meer en ze gaan gewoon weer zitten. Om je camera helemaal in positie te krijgen is het weer een kwestie van slowmotion bewegen

Watersnuffelmannetjes zijn blauw. De vrouwtjes zien er qua kleur beduidend minder blauw uit
Enallagma cyathigerum by Ouwesok, on Flickr

Uiteindelijk ook maar eens zo'n watersnuffelvrouwtje proberen met de 30mm. Soms blijven ze zitten.
Enallagma cyathigerum by Ouwesok, on Flickr
pi_213572291
Soms vallen foto's in 2 categorieën ;)

Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 18 mei 2024 @ 00:11:41 #112
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213600297
Rondje roodkopvuurkevers. Leuk om te bestoken met de korte macrolenzen.

En ook deze vallen nog wel eens ten prooi aan spinnen
Xysticus spec. by Ouwesok, on Flickr
pi_213611902
Die rooie kevers zie je veel, momenteel. En juffers trouwens ook wel (jij ook, zo te zien). Ik denk dat dat schuwe er zo vanzelf af gaat als er meer juffers zijn. Ik zie ze nu nog maar beperkt.

Libelles zie ik helemaal niet, terwijl op veel locaties ze toch echt al rondvliegen, en vlinders... Dat houdt niet over. Rupsen beginnen wel massaal op te rukken, dus ik denk dat de vlinderpopulatie zo wel een boost gaat krijgen. Ben terug geweest op de Huissensedijk, maar de Koninginnepage niet meer gezien.

Als het weer het toelaat gaan we morgen met camera, flitser, statief + ab naar de Gelderse Poort. Nog niet geweest dit jaar. Maar volgens waarneming.nl iig koninginnenpages en diverse soorten libellen. Waarschijnlijk allemaal veel te schuw voor een statief, maar we gaan het gewoon proberen.

Helaas is de kop van mijn Sherpa statief kapot gegaan. Nou ja, de kop... Meer het inwendige. Dit statief kon op twee manieren macro: Met de poten plat, zodat de camera op 10cm hoogte in alle standen te zetten is, of de camerabuis onder het statief plaatsen. (Dus ondersteboven, dan hangt hij) Maar om een of andere reden wil de buis niet meer in het gat. Met geen mogelijkheid. Het lijkt erop dat de "uit-val-beveiliging" (weet niet hoe dat heet, die zorgt ervoor dat als de camerabuis zijn einde mist, hij niet uit het gat kan vallen) blijft blokkeren. Ook al zit de buis er niet in. Heb dus nu een losse buis en een statief dat bij elkaar horen, maar op geen enkele manier samen willen werken.

Morgen dus maar eens een ander statief proberen. Heb ook nog een Manfrotto en een Velbon liggen, maar die kunnen niet op bovenstaande manieren gebruikt worden.
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 mei 2024 @ 00:00:05 #114
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213612223
Ik gebruik eigenlijk helemaal geen statief. Tegen de tijd dat ik het ding in stelling heb is het insect in kwestie al zo ongeveer uitgestorven of schaterlachend vertrokken.
Voor laag bij de grond heb ik wel een aantal statieven. Meest veelzijdige daarvan is mijn Kenneth Benbo MkI van 1981, het meest eigenwijze statief dat je ooit zag. Daarnaast nog een XPROB55 van Manfrotto die ook helemaal plat kan.

Morgen maar weer eens een poging doen op wat insecten. Waarschijnlijk deze keer in Kamperhoek dat me de afgelopen veldtochten toch de meeste insecten opleverde al heb ik er wel eens meer libellen gezien.
en dat heeft er dan weer mee te maken dat er een enorme strook insectenrijk struikgewas weggemaaid is.

Het setje gaat andermaal zijn de A58 met de korte macrolenzen en de A77-2 met de langere macro's.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 mei 2024 @ 22:10:42 #115
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213622785
Vandaag kwam alleen de A77-2 in actie omdat de insecten vandaag vrij hoog zaten. Voor op de camera stond onder andere de Sigma 2.8/105mm waarmee ik een paar pyjamaschildwantsen wist te vereeuwigen. Een jaar of drie terug verschenen die aan de zuidoostkant van Oost Flevo'tjesland, inmiddels zitten ze ook aan de noordwestkant.

Graphosoma italicum by Ouwesok, on Flickr
pi_213623011
Een Benbo heb ik hier ook nog liggen. Mijn meest compacte tripod, alleen is de maximale hoogte geloof ik 1.20 of zo... Maar daarvan kan ik er drie meenemen in mijn rugzak, terwijl de meeste andere tripods niet eens in mijn rugzak passen...

En je hebt gelijk. Het gebruik van statieven is een soort zelfkastijding. Eerst zonder teveel te bewegen optuigen naast een insect, dan blijkt dat de poten toch verder in- of uitgeschoven moeten worden, en raakt één van de poten een takje dat tegen de plant waar je insect op zit aanligt. Het insect vliegt pesterig weg. Geen meters, gaat gewoon 10 cm verderop zitten -buiten het bereik van jou statief. En wel zo weinig dat er niets anders op zit dat we de boel maar gaan verhuizen. Helaas had je de verticale buis niet op de rem gezet, dus als de stelhandle loslaat, zakt je camera met geratel naar beneden, waarbij alle planten in de omtrek door gaat trillen.

Maar mijn beelden zijn scherper met statief. Lagere ISO, lagere sluitertijd... Alleen zeker nu met de erg onrustige ADHD libelles had een statief geen enkele zin.

Maar toch ééntje weten te strikken voor een poseersessie van zo'n 30 foto's, waarbij ik helaas wel in mijn korte broek in de brandnetels stond.:

Daarnaast vond ik tot afgelopen week het aantal juffers aan de lage kant. Ik heb vandaag vernomen dat er hard aan wordt gewerkt om de jufferstand naar een hoger niveau te tillen:

De Conchita Wurst onder de juffers:

Een chaotisch plaatje van een strekspin en een vlieg:

En het hoort niet om beesten niet geheel in beeld te brengen, maar die Strekspinnen hebben stiekum nog best een mooi achterlijf:

Deze foto's komen van de Gelderse Poort (tussen Babberich en Aerdt). Er zaten veel meer soorten libelles, maar op dit zogenaamde klompenpad wordt je toch wel enigszins beperkt. Je mag namelijk het pad niet af.... Dat kan ook vaak niet (water), maar alles wat vliegt gaat rustig 3 meter verderop zitten als ik eraan kom. Weet nog niet zo goed of ik dit nou een goede plek vind of niet...
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 mei 2024 @ 23:28:48 #117
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213623441
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 22:26 schreef Paddo het volgende:
Een Benbo heb ik hier ook nog liggen. Mijn meest compacte tripod, alleen is de maximale hoogte geloof ik 1.20 of zo... Maar daarvan kan ik er drie meenemen in mijn rugzak, terwijl de meeste andere tripods niet eens in mijn rugzak passen...
Dat moet dan een andere Benbo zijn als die van mij die zo lomp is dat je hem zelfs niet eens aan je tas zou willen hangen. Het zeulen met het ding is een regelrechte kwelling, er is echter vanaf de grond tot zo'n 1.80 niet iets waar je niet bij zou kunnen
Ik was ooit in Fotografica Doesburg net te laat voor een Benbo MkV waar die MkI van mij nog een kleintje bij is en waar ik er nog maar één van heb gezien.
Ik zet hem voornamelijk in voor paddenstoelen en andere dingen die niet lopen en al helemaal niet vliegen, hier met de A6000 en een Komine 2.8/55mm macro.

quote:
En je hebt gelijk. Het gebruik van statieven is een soort zelfkastijding. Eerst zonder teveel te bewegen optuigen naast een insect, dan blijkt dat de poten toch verder in- of uitgeschoven moeten worden, en raakt één van de poten een takje dat tegen de plant waar je insect op zit aanligt. Het insect vliegt pesterig weg. Geen meters, gaat gewoon 10 cm verderop zitten -buiten het bereik van jou statief. En wel zo weinig dat er niets anders op zit dat we de boel maar gaan verhuizen. Helaas had je de verticale buis niet op de rem gezet, dus als de stelhandle loslaat, zakt je camera met geratel naar beneden, waarbij alle planten in de omtrek door gaat trillen.

Maar mijn beelden zijn scherper met statief. Lagere ISO, lagere sluitertijd... Alleen zeker nu met de erg onrustige ADHD libelles had een statief geen enkele zin.

Maar toch ééntje weten te strikken voor een poseersessie van zo'n 30 foto's, waarbij ik helaas wel in mijn korte broek in de brandnetels stond.:

[ afbeelding ]

Daarnaast vond ik tot afgelopen week het aantal juffers aan de lage kant. Ik heb vandaag vernomen dat er hard aan wordt gewerkt om de jufferstand naar een hoger niveau te tillen:

[ afbeelding ]

De Conchita Wurst onder de juffers:

[ afbeelding ]

Een chaotisch plaatje van een strekspin en een vlieg:

[ afbeelding ]

En het hoort niet om beesten niet geheel in beeld te brengen, maar die Strekspinnen hebben stiekum nog best een mooi achterlijf:

[ afbeelding ]

Deze foto's komen van de Gelderse Poort (tussen Babberich en Aerdt). Er zaten veel meer soorten libelles, maar op dit zogenaamde klompenpad wordt je toch wel enigszins beperkt. Je mag namelijk het pad niet af.... Dat kan ook vaak niet (water), maar alles wat vliegt gaat rustig 3 meter verderop zitten als ik eraan kom. Weet nog niet zo goed of ik dit nou een goede plek vind of niet...
Mooie set :Y ^O^

Ik had vanmiddag eindelijk weer eens libellen in Kamperhoek waaronder een platbuik die voorzichtig man aan het worden is.

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Nog steeds is mijn libellenlens bij uitstek de kleine Sigma APO AF 5.6/180mm die in combi met de A77-2 echt je beste droom bij libellen is. Je kan er gewoon voor het oog mee fotograferen maar als het laag moet gaat het scherm boven op de camera en pak je die platbuik ongeveer vanaf kniehoogte. Doe je dat aan de gestrekte arm, dan heb je zomaar weer een halve meter gewonnen die je verder van het beestje verwijderd kunt blijven.
AF is vrij traag maar bijzonder trefzeker, vooral als je het geluk een handje helpt en tijdens het naderen van het insect de lens al 'in de buurt' zet waardoor ie maar een heel klein stukkie hoeft te focussen.
Voor het oog gaat ie gewoon op manualfocus wat dan weer als voordeel heeft dat ik middels de focuspeaking kan vaststellen of mijn scherptevlak een beetje gunstig ligt.

Als de libellen te kriebelig worden komt bij mijn mijn good old Tamron 572D uit de tas, zoomt tot 300mm en focust tot 90cm en kan ondanks cheap-ass gewoon met de macrolenzen meedoen. Op korte afstanden is ie best wel griezelig scherp.
die is er vanmiddag dus ook nog uit geweest maar dat komt allemaal nog
pi_213632839
@Ouwesok: Weer een griezelig scherpe foto! Jouw Flickr foto's zijn meestal 1024x1024 pixels, is dit een uitsnede, of heb je ze ook op 20+ megapixel? Dit zijn hele gave foto's om lekker in te zoomen op de hoge resolutie....

Voor mijzelf geldt dat ik de 24 megapixels meestal terugschroef tot 3000 x 2000 pixels (uitzonderingen daargelaten), maar als ICT-er met een eigen server (klinkt stoerder dan het is, het is een VPS van Leaseweb) sla ik ze gewoon op in één van onze domeinen... Redelijk onbeperkte ruimte...

Vandaag terug naar de Rijnstrangen tussen Babberich en Aerd. Was een dorpsfeest aan de gang in Babberich, om omdat de wind goed stond kon ik lekker schieten bij carnavals muziek. Met als hoogtepunt "Weet je wat ik zie als ik gedronken heb? Allemaal beestjes" :)

Eén stuk daar heet "het Rietmoeras", en daar stikte het idd van de beestjes. Veel rode libellen, platbuiken, en iets wat lijkt op paardenbijters, zal wel een glassnijder zijn. En ook Smaragdlibellen. Helaas heb ik in de drie uur dat ik er geweest ben weinig van dichtbij mogen aanschouwen. Ze gaan alleen zitten op plaatsen waar ik niet bij kan, en zijn erg schuw. De Smaragdlibellen rusten uit in het gras, maar die zie je nauwelijks. Geprobeerd om ze te volgen en dan te besluipen, maar daar trappen ze niet in.

De enige Smaragdlibel die ik te pakken kreeg, was al door een Rietkruisspin gepakt. Het lijkt een ongelijke strijd, maar deze libel was net bezig met zijn metamorphose tot libel.. En heeft het niet overleefd.

Deze spin heeft voor de komende maanden genoeg te eten.

Dan was er nog één platbuik zo aardig om niet weg te vliegen. Jammer van de beschadigde vleugel, maar op dat stuk wordt zoveel gevochten door libelles van allerlei pluimage dat er wel meer met beschadigingen zullen zijn.

De laatste is niet zo mooi, maar ik wilde zien hoe dichtbij ik mocht komen. Helaas gebruikt Nikon beeldstabilisatie via de lenzen, en heeft mijn macrolens dat niet. Ik vrees dat scherper alleen kan met bijvoorbeeld een monopod. Daar heb ik wel een goede van, maar die heeft geen quick release (alleen schroeven). Maar goed, het is het begin van het seizoen, en we moeten verbeterpunten houden...
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 20 mei 2024 @ 23:39:00 #119
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213632903
Om die plaatjes vierkant te krijgen is het steeds mijn streven om alleen de linker en rechterhelft eraf te snoeien. Indien noodzakelijk gaan we écht croppen.
De resolutie hou ik laag omdat flickr een kijkmedium is.

Ik proef een beetje de frustratie bij het libellenjagen die ik in het begin ook had en die ik nóg wel eens heb, vooral in het begin van het seizoen en ik het weer helemaal kwijt lijk.
Afgelopen rondje in Kamphoek was het ook weer het vertrouwde beeld van de start van het seizoen, je ziet van alles wegvliegen waarvan je niet eens het idee had dat het zo dicht bij je voeten zat. Dat kostte me vooral de nodige vroege glazenmakers.
De reden voor de vele wegvliegers (in Kamperhoek soms tientallen ineens) is heel eenvoudig: Ik loop veel te hard en val daarmee op.
Ik heb de neiging van alles te meten als ik libellen fotografeer. Als ik me helemaal suf kan fotograferen heeft mijn snelheid volgens de GPS ver onder de één kilometer per uur gelegen en dan merken die beesten inderdaad amper dat ik beweeg. Leven in slow motion.

Heb ik dan dat goeie tempo te pakken dan heb ik nog steeds wel een paar vluchtelingen maar blijft er ineens ook genoeg in het gras hangen om mee te kunnen spelen. Heb ik er eenmaal een in het vizier dan gaat alles wat nog op tempo leek er ook uit en beweeg ik zo traag mogelijk richting de libel, breng op ongeveer twee meter afstand al de camera in stelling (heel veel insecten schrikken als je ineens je camera optilt) en probeer mijn lens daar ergens te laten focussen zodat ik al lekker in de buurt zit en probeer een eerste schot met de camera aan het oog. Dat schot dient als bewijsmateriaal mocht het beestje alsnog wegvliegen.
Na dat eerste schot gaat het scherm in positie en blijf ik staan en gaat de camera naar voren en vooral naar onderen voor iets beters.
Het gras is ongeveer kniehoog, de libel zit halverwege en tegen tijd dat ik hem er goed voor heb is focussen een soort formaliteit. Hou ik me rustig dan kan ik bijna onbeperkt door blijven schieten, zelfs al is één plaatje al genoeg.

Met de A77-2 en de Sigma APO AF 5.6/180mm
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Deze zat wel heel beroerd in het licht maar na deze opname had ik in elk geval 'het loopje' weer terug
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 21 mei 2024 @ 22:23:01 #120
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213641750
Heel veel azuurjuffers gezien afgelopen weekend en zo aan de activiteit van een flink aantal azuurjuffers te zien worden het er alleen maar meer.

Voor juffers zet ik meestal de AF er even af. Middels de focuspeaking kan ik dan vrij nauwkeurig vaststellen of ik de goeie hoek te pakken heb en zoveel mogelijk juffer in de scherpte heb. De Sigma 2.8/105mm focust in zijn manualstand heerlijk met een enorme scherpstelring.

Liefde in het riet

Liefde in de struiken

En liefde in het gras
pi_213662677
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 23:39 schreef Ouwesok het volgende:
k proef een beetje de frustratie bij het libellenjagen die ik in het begin ook had en die ik nóg wel eens heb, vooral in het begin van het seizoen en ik het weer helemaal kwijt lijk.
Afgelopen rondje in Kamphoek was het ook weer het vertrouwde beeld van de start van het seizoen, je ziet van alles wegvliegen waarvan je niet eens het idee had dat het zo dicht bij je voeten zat. Dat kostte me vooral de nodige vroege glazenmakers.
De reden voor de vele wegvliegers (in Kamperhoek soms tientallen ineens) is heel eenvoudig: Ik loop veel te hard en val daarmee op.
Ik heb de neiging van alles te meten als ik libellen fotografeer. Als ik me helemaal suf kan fotograferen heeft mijn snelheid volgens de GPS ver onder de één kilometer per uur gelegen en dan merken die beesten inderdaad amper dat ik beweeg. Leven in slow motion.

Heb ik dan dat goeie tempo te pakken dan heb ik nog steeds wel een paar vluchtelingen maar blijft er ineens ook genoeg in het gras hangen om mee te kunnen spelen. Heb ik er eenmaal een in het vizier dan gaat alles wat nog op tempo leek er ook uit en beweeg ik zo traag mogelijk richting de libel, breng op ongeveer twee meter afstand al de camera in stelling (heel veel insecten schrikken als je ineens je camera optilt) en probeer mijn lens daar ergens te laten focussen zodat ik al lekker in de buurt zit en probeer een eerste schot met de camera aan het oog. Dat schot dient als bewijsmateriaal mocht het beestje alsnog wegvliegen.
Na dat eerste schot gaat het scherm in positie en blijf ik staan en gaat de camera naar voren en vooral naar onderen voor iets beters.
Het gras is ongeveer kniehoog, de libel zit halverwege en tegen tijd dat ik hem er goed voor heb is focussen een soort formaliteit. Hou ik me rustig dan kan ik bijna onbeperkt door blijven schieten, zelfs al is één plaatje al genoeg.
Klopt, frustratie is misschien net te negatief, maar het zit wel in die hoek. De libellen zijn nog schaars, en dus schuwer, en het aantal libellen per hectare zorgt er nou niet voor dat ik ze snel zie. (Ik zie ze over het hoofd)

Mijn tactiek maandag was de opgevlogen libelle volgen met mijn ogen, en als hij geland is langzaam op zoek gaan. In mijn geval probeerde ik met name de smaragdlibellen voor de lens te krijgen, maar die groene kleur is extra lastig. Dan loop je er heel behoedzaam heen, maar ik zie ze gewoon niet. Tot je opeens iets ziet bewegen, en dan vliegt het weg. Ik weet uit ervaring dat ik tijdens het fotograferen mijzelf in een andere "kijkmodus" moet zetten, om beter te observeren. En daar moet ik kennelijk even inkomen...

Daarnaast sluip ik kennelijk te voorzichtig, want ik ben me dit jaar al drie keer rotgeschrokken van een fazant. Die beesten vluchten op het laatste moment weg met een hels kabaal, en zaten meestal heel dichtbij op het moment dat ze opeens wegvluchten. Misschien moet ik maar fazanten gaan fotograferen...

Helaas hebben we een probleempje. Ik fotografeer veel in de uiterwaarden bij mij om de hoek. Daar wordt normaliter 60-80% van wat ik hier post geschoten. En wilde dinsdag eens kijken of daar al libellen zaten, maar het liefelijke stroompje bij mijn stek wat normaal 1 meter breed en 10cm diep is (met veel riet), was veranderd in een woest kolkende stroom van 3 meter breed en zeker 50cm diep. De Rijn pompte de uiterwaarden vol met water. Verderop fietspad afgesloten ivm verwacht hoog water. Dat hebben we in 2021 ook gehad, Daarna -als het water weg is- duurt het maanden voor het weer een beetje opkomt. De eerste weken is het sowieso niet betreedbaar (te nat), maar alle vegetatie gaat er ook aan.... Hopelijk stopt de stijging van de rijn snel. Volgens Rijkswaterstaat is het hoogste punt gisteren in Lobith bereikt, ik weet niet hoe het terrein er nu bij ligt. (afgesloten) Maar ik ben bang dat de foto-stek-op-5-minuten-fietsen-van-mijn-huis wel eens een tijdje buiten gebruik kan zijn....
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 24 mei 2024 @ 21:14:17 #122
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213671187
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef Paddo het volgende:

[..]
Klopt, frustratie is misschien net te negatief, maar het zit wel in die hoek. De libellen zijn nog schaars, en dus schuwer, en het aantal libellen per hectare zorgt er nou niet voor dat ik ze snel zie. (Ik zie ze over het hoofd)
Herkenbaar, vooral in het begin van het seizoen zoals ik al eerder aangaf mis ik er heel veel.
Naarmate het seizoen vordert lukt het me weer steeds beter om uit te puzzelen waar de beestjes zich bij voorkeur ophouden en dan zie je er ineens steeds meer.
quote:
Mijn tactiek maandag was de opgevlogen libelle volgen met mijn ogen, en als hij geland is langzaam op zoek gaan. In mijn geval probeerde ik met name de smaragdlibellen voor de lens te krijgen, maar die groene kleur is extra lastig. Dan loop je er heel behoedzaam heen, maar ik zie ze gewoon niet. Tot je opeens iets ziet bewegen, en dan vliegt het weg. Ik weet uit ervaring dat ik tijdens het fotograferen mijzelf in een andere "kijkmodus" moet zetten, om beter te observeren. En daar moet ik kennelijk even inkomen...
Smaragdlibellen zijn best lastig, vooral ook omdat ze vaak niet echt dat je zegt decoratief gaan zitten.
Wat wel goed werkt bij smaragdlibellen is om ze in de vlucht te fotograferen als ze boven het water met hun soortgenoten aan het vechten zijn. Een smaragdlibel vliegt daarbij steeds een vrijwel identiek paadje en blijft op sommige punten even stil hangen en dan zijn ze goed te hebben. Lens op manual, dan is het goed te doen.
Hou wel rekening met de nodige missers en kijk of er mensen in de buurt zijn die het kunnen horen als je er één bijna hebt.

quote:
Daarnaast sluip ik kennelijk te voorzichtig, want ik ben me dit jaar al drie keer rotgeschrokken van een fazant. Die beesten vluchten op het laatste moment weg met een hels kabaal, en zaten meestal heel dichtbij op het moment dat ze opeens wegvluchten. Misschien moet ik maar fazanten gaan fotograferen...

Helaas hebben we een probleempje. Ik fotografeer veel in de uiterwaarden bij mij om de hoek. Daar wordt normaliter 60-80% van wat ik hier post geschoten. En wilde dinsdag eens kijken of daar al libellen zaten, maar het liefelijke stroompje bij mijn stek wat normaal 1 meter breed en 10cm diep is (met veel riet), was veranderd in een woest kolkende stroom van 3 meter breed en zeker 50cm diep. De Rijn pompte de uiterwaarden vol met water. Verderop fietspad afgesloten ivm verwacht hoog water. Dat hebben we in 2021 ook gehad, Daarna -als het water weg is- duurt het maanden voor het weer een beetje opkomt. De eerste weken is het sowieso niet betreedbaar (te nat), maar alle vegetatie gaat er ook aan.... Hopelijk stopt de stijging van de rijn snel. Volgens Rijkswaterstaat is het hoogste punt gisteren in Lobith bereikt, ik weet niet hoe het terrein er nu bij ligt. (afgesloten) Maar ik ben bang dat de foto-stek-op-5-minuten-fietsen-van-mijn-huis wel eens een tijdje buiten gebruik kan zijn....
In jouw geval heeft dus de rivier een stuk van je gebied gemold.

Ik kijk al een aantal jaren aan tegen mensen die om verschillende redenen de gebieden vernaggelen.
In Kamperhoek was dus een complete strook struikgewas weggemaaid met als gevolg nog maar de helft van de insecten.
In Harderbos ook zaagactiviteiten met hetzelfde gevolg. Het gebied kent echter ook iets nieuws, de meest insectenrijken stukken zijn om één of andere reden voorzien van bordjes met 'geen toegang' :N . Gelukkig zitten er nog wat delen in dat gebied die naar verwachting ook wel de nodige beestjes huisvesten.
In het Woldlakebos in de Weerribben heeft men ook gemeend alle lage begroeiing te moeten wegmaaien en net daar krioelde het over het algemeen van de libellen en andere beestjes.

Gelukkig blijft er nog wel wat over om mee te spelen.

Rondje van vorig weekend in Kamperhoek

Grote roodoogjuffer
Erythromma najas by Ouwesok, on Flickr

Platbuik

Als ze zo zitten en ze vliegen op is het een kwestie van bewegingloos blijven staan. Meestal vliegen ze op om óf een mugje te vangen óf even een concurrent aan te vliegen. Ze hebben bepaalde voorkeurtakjes waar ze steeds terugkomen.

Nog een keer platbuik.

Hangt ie eenmaal aan zo'n stengel dan kun je er voorzichtig omheen gaan draaien tot je hem goed in het licht hebt. Sluipen in superslowmo en je komt er heel dicht bij.

Weer eentje op de uitkijk

Onderweg pakken we nog een vroege glazenmaker mee. na wat oefening zijn ze prima te vinden
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Een andere libel die inmiddels actief is in Kamperhoek en dat ook nog wel even blijft is de gewone oeverlibel. Kleuren als bij platbuiken: actieve mannetjes zijn blauw, de rest is geel waarbij sommigen eruit zien alsof ze van messing zijn.
Ze zijn iets schuwer dan platbuiken. Dezen maakten deel uit van een groepje dat in een paar omgezaagde bomen actief was. Bleef ik gewoon stil staan dan landden ze na verloop van tijd gewoon exact daar waar ik ze hebben wilde.

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Alles wederom met de A77-2 en de Sigma APO 5.6/180mm macro
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 mei 2024 @ 00:23:06 #123
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213707908
Het blijft een aparte combinatie waarmee ik libellen te lijf ga. Van kort naar lang een serie macrolenzen met aan het op één na langste end dan weer die cheap-ass Tamron 572D 70-300mm met dat macroschuifje en zijn goedkope bouwkwaliteit.
Ieder jaar heb ik het idee dat ie gaat bezwijken en dat doet ie dus niet. Wat daarbij wel helpt is dat ik hem eigenlijk meest manual gebruik.

Welke lens ik precies gebruik heeft met een paar dingen te maken. Eén daarvan is de temperatuur, als het echt warm wordt zijn de libellen zo alert dat je er zelfs met 180mm niet meer bij komt (ik moet dan ongeveer een ruime meter hebben voor een goeie totale libel) en dan moet er iets langs op. Boven de 30 graden pak ik nog wel eens een 400mm en zelfs dan heb ik nog veel wegvliegers.

Soms bepaalt het landschap ook dat de libellen nogal ver weg zitten, ook dan komt regelmatig de 572D naar buiten.

Ik blijf me er nog steeds over verbazen hoe het ding gewoon met de macrolenzen mee kan doen, op de kortere afstanden performt ie waanzinnig goed.

Platbuik in nogal harde wind
je ziet ze bij harde wind met de vleugels manoeuvreren om te blijven zitten

Een iets uitgekookter platbuik die gewoon een stevig ding opzoekt om te zitten

Zo zitten de meeste platbuiken graag, daarom altijd uitvinden waar dit soort stengels te vinden zijn

De wat versere exemplaren lijken nog niet te weten waar ze allemaal wél en vooral niet op moeten landen en die zie je dus nog wel eens bungelen met grasstengels die net iets te dun zijn of met rietpluimen waar ze nooit lang op zitten omdat de boel nogal heen en weer gaat als ze eenmaal zitten

Ten opzichte van platbuiken en ook viervlekken zitten gewone oeverlibellen veel lager in de begroeiing. Deze heeft een goeie stevige stam te pakken

Deze hangt aan een iets wankeler grasstengel

pi_213829885
Tering, waar haal je al die Libelle's vandaan..

Naast het feit dat het al twee weken niet echt fotografeer weer is (weinig zon, en de grindtegels waaien zowat uit het terras) is het net of op mijn gebruikelijke locaties alles een stap terug doet. Vlinders zijn kennelijk weer naar binnen gehaald: op die ene Page na zie ik momenteel erg weinig vlinders. Daarnaast is door het hoge water een gedeelte van mijn steks niet toegankelijk. De schade is beperkt, het is niet echt overstroomd zoals in juli 2021, dus als het water zakt (en dat gaat na vandaag gebeuren, begrijp ik) wordt het misschien nog wel wat. En Libelle's zie ik ook weinig. Zo weinig dat ze te schuw blijven. Vandaag ruim drie uur in de Rijnstrangen gezeten, en ik heb wel Libelle's gezien van grote afstand, maar meer dan dat ook niet. Volgens buienradar was het windkracht 2, maar ik geloof dat het bij ons met regelmaat tegen de 4 aanzat. Maar ja, is ook open terrein met dijken, zal daar altijd iets harder waaien. Toch kan ik van de ruim 300 foto's heel veel weggooien. Te klein in beeld, onscherp door de wind.... En ik heb de indruk dat bij hogere temperaturen beesten rustiger in de zon zitten. Dus nu niet.

Heb dus even niets te tonen, en dat is in juni een zeldzaamheid.

Wel iets ontdekt. Ik heb normaal een Nikon D7100 + Laowa macrolens bij me, en nu had ik ook een Sony HX50 compactcamera (30x zoom) bij me. Heb daar een stuk of wat libelle's op afstand mee gekiekt, en hoewel het resultaat nèt niet toonbaar is, kan ik -als ik me daar iets in bekwaam- wel goede foto's uitkrijgen...

Dit is met de Sony op drie meter afstand geschoten:

Geen wereldplaat en een uitsnede, maar toch. Ga de komende tijd die camera maar eens onder handbereik houden als ik op stap ga. (Wel erg lastig: geen zoeker, alles staat dus op auto onder het schieten,in de zon kan ik het scherm niet aflezen)
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 8 juni 2024 @ 13:16:18 #125
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213833538
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 23:35 schreef Paddo het volgende:
Tering, waar haal je al die Libelle's vandaan..
...

Heb dus even niets te tonen, en dat is in juni een zeldzaamheid.
Na jaren libellen fotograferen begin je ze een beetje te kennen en weet je ook dat áls er libellen zijn waar je ze kunt vinden.

Met de huidige weersituatie is het nogal lauw loenen qua libellenfotografie, de cut-off-temperatuur voor de voorjaarslibellen ligt bij een graad of achttien en wind en regen maakt het er niet beter op. Hopelijk binnenkort betere tijden en anders maar hopen op een goeie nazomer.
Ik zit weer in het vervelende stramien dat als ik tijd heb ik geen weer heb en als ik weer heb heb ik weer geen tijd, de zaken gaan voor de vleugeltjes zullen we maar zeggen.

Gelukkig heb ik die dagen dat er libellen waren best wel een aardige backlog bij elkaar geschoten dus verschijnen er hier zo af en toe nog wel de nodige plaatjes.

quote:
Wel iets ontdekt. Ik heb normaal een Nikon D7100 + Laowa macrolens bij me, en nu had ik ook een Sony HX50 compactcamera (30x zoom) bij me. Heb daar een stuk of wat libelle's op afstand mee gekiekt, en hoewel het resultaat nèt niet toonbaar is, kan ik -als ik me daar iets in bekwaam- wel goede foto's uitkrijgen...

Dit is met de Sony op drie meter afstand geschoten:
[ afbeelding ]

Geen wereldplaat en een uitsnede, maar toch. Ga de komende tijd die camera maar eens onder handbereik houden als ik op stap ga. (Wel erg lastig: geen zoeker, alles staat dus op auto onder het schieten,in de zon kan ik het scherm niet aflezen)
Af en toe is het wel leuk om met een wat lastiger setje tóch libellen te schieten, althans te proberen. Pak je dan je reguliere setje dan voel je je soort van ontketend.

Aan het eind geldt overigens dat het vrij irrelevant is waarmee je het plaatje hebt gemaakt maar meer dat je het hebt gemaakt. Het voordeel van specialistische spullen (bij elk specialisme) is dat het dingen makkelijker kan maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')