abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 4 mei 2022 @ 09:55:19 #1
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204622747
Eind januari heeft mijn vriendin in Italië een fors auto-ongeluk gehad. Dat heeft voor flink wat schade gezorgd: fysiek, materiaal en mentaal. We zijn inmiddels uitgebreid bezig met de verzekering om de nodige schadevergoeding te regelen, waarbij het om een paar redelijk duidelijke 'richtingen' van schade gaat:

1. Smartengeld (voet gebroken waardoor ze nog steeds moeilijk loopt en nog lang niet op haar normale niveau is), arm gebroken, ribben gebroken, hersenschudding waar ze nog steeds last van heeft, mentale moeilijkheden (chauffeur overleed, onduidelijkheid over wat er precies gebeurde, etc). Dit is lastig echt concreet te maken, maar daar is een arts voor en dat wordt in principe door een Italiaanse arts bepaald, hoeven wij verder weinig aan te doen.

2. Gemiste inkomsten. Dit is deels goed te bepalen: door het ongeluk heeft ze deelname aan de Olympische Spelen gemist, aan deelname daaraan had sowieso vier jaar lang voor een bepaalde, vastgelegde inkomstenbron gezorgd. Dat loopt ze nu dus mis, makkelijk aantoonbaar. Hetzelfde geldt voor een baan die ze mogelijk vanaf maart zou krijgen en wat nu flink langer gaat duren, alleen die is minder makkelijk aantoonbaar (niet op papier). Daarnaast nog andere zaken, zoals een tas vol kleding en dergelijken en een telefoon (beiden ruim boven de duizend euro), die ze daar ontvangen zou hebben.

3. Gemaakte kosten, die zonder het ongeluk niet gemaakt zouden zijn. Spreekt redelijk voor zich: vooral heel veel ritjes naar de fysio en het ziekenhuis, wat toch een kleine 100 kilometer per keer is. Dat tikt zeker met de huidige benzineprijzen wel aan. Verder nog wat kleine dingen die nodig waren en zijn in en rond huis, bijvoorbeeld.

4. Materiële schade. Aan de ene kant misschien wel de duidelijkste, aan de andere kant de lastigste, en ook vooral het punt van mijn vraag/opmerking. Ze had een skitas vol langlaufski's, die zijn allemaal kapot/onbruikbaar. Het goedkoopste paar zal misschien een euro of 300-400 waard zijn geweest, de duurste paren een veelvoud daarvan. Daar zijn echter geen facturen van: die worden in de langlaufwereld vaak onderling verkocht, geruild, etc, zeker ski's van een niveau die je simpelweg niet in een winkel kunt krijgen. Het kost veel geld om dat te vervangen, maar er is geen bonnetje van. Hoe toon je aan dat je die inderdaad had? En hoe kan je de schade vergoed krijgen? Het gaat wel om flinke bedragen, alles bij elkaar. Hetzelfde, in iets mindere mate, voor de overige schade: opengeknipte kleding, een zwaar beschadigde telefoon, een opengereten koffer en rugtas...daar zijn ook geen bonnetjes of facturen van, vaak ergens in een winkel of markt gekocht ofzo. Ze had die dingen wel en ze zijn onherstelbaar beschadigd, maar....hoe bewijzen we dat?

Tl;dr --> Veel verschillende soorten schade na ongeluk, grotendeels duidelijk hard te maken, maar wordt je werkelijk geacht om van elk hebbedingetje dat je ooit hebt gekocht 10+ jaar een bonnetje te bewaren? En hoe toon je schade, het bestaan en de waarde aan van zaken die onderling verkocht worden, handje contantje?

Uiteraard hebben we de advocaat, maar een beetje extra informeren is niet onhandig leek me :)

[ Bericht 0% gewijzigd door noodgang op 04-05-2022 15:41:42 ]
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_204622777
Geen idee. Beterschap voor je vriendin. Dat ze er weer redelijk bovenop komt is het belangrijkste. Zelfs als je 50.000 euro (ik noem maar een bedrag) niet vergoed zou kunnen krijgen om whatever redenen. Succes met de afhandeling.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 4 mei 2022 @ 10:03:56 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_204622816
Interessant topic, heb daar nooit zo bij stilgestaan. Misschien toch maar wat meer bonnetjes bewaren vanaf nu, in ieder geval voor de dure spulen.

Verder, als iets onderling verkocht is: heb je er misschien nog emails van o.i.d. met foto's?
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 4 mei 2022 @ 10:06:42 #4
284411 crew  heywoodu
pi_204622846
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2022 10:03 schreef kwiwi het volgende:
Verder, als iets onderling verkocht is: heb je er misschien nog emails van o.i.d. met foto's?
Volgens mij niet, in veel gevallen (zoals nu, als ik me niet vergis) gaat dat gewoon mondeling rondom wedstrijden. "Neem volgende keer even x euro mee, dan neem ik die ski's mee" en volgende keer wordt het geregeld. Heel makkelijk en handig dat het kan, maar ja, minder praktisch in de huidige situatie :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  woensdag 4 mei 2022 @ 10:08:21 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_204622868
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 10:06 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Volgens mij niet, in veel gevallen (zoals nu, als ik me niet vergis) gaat dat gewoon mondeling rondom wedstrijden. "Neem volgende keer even x euro mee, dan neem ik die ski's mee" en volgende keer wordt het geregeld. Heel makkelijk en handig dat het kan, maar ja, minder praktisch in de huidige situatie :+
En überhaupt foto's van (haar met) de ski's, zodat ze in ieder geval kan bewijzen dat ze ze had? Ik weet het ook niet hoor, maar denk dat zoiets in ieder geval beter is dan helemaal geen bewijs dat ze ze had.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 4 mei 2022 @ 10:12:15 #6
284411 crew  heywoodu
pi_204622922
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2022 10:08 schreef kwiwi het volgende:

[..]
En überhaupt foto's van (haar met) de ski's, zodat ze in ieder geval kan bewijzen dat ze ze had? Ik weet het ook niet hoor, maar denk dat zoiets in ieder geval beter is dan helemaal geen bewijs dat ze ze had.
Dat zou in elk geval voor een paar van de ski's wel kunnen denk ik ja. Volgens mij heeft ze uiteindelijk drie van de negen paar gebruikt dit seizoen en daar zijn hopelijk wel foto's van. Hopelijk hebben 'ze' wel iemand met een beetje verstand van zaken, en niet iemand die zo'n foto ziet en denkt "hey die ski's heb je voor 150 euro bij de lokale Intersport". Ja, ze zien er nagenoeg exact hetzelfde uit, maar het verschil zit 'm in de binnen- en onderkant en dat zie je niet :+
  Moderator woensdag 4 mei 2022 @ 10:41:23 #7
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_204623170
Poeh. Misschien wel met foto's van de producten?
Bijzonder lastig wel. Kan me ook voorstellen dat er een samenvoegsel van 'geschatte hoeveelheid' of iets dergelijks wordt gedaan?

Maar, hoe Italië daar tegenover staat?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 4 mei 2022 @ 10:58:15 #8
3542 Gia
User under construction
pi_204623339
Er is ook nog de schuldvraag. Normaliter als je een aanrijding krijgt en jij bent de schuldige partij, dan lost een all risk verzekering de schade aan de auto's wel op, maar niet aan zaken die in jouw auto lagen. Bij een mindere verzekering komt de schade aan je eigen auto al gauw op je eigen rekening.
Als de tegenpartij de schuldige is aan de aanrijding, dan is zijn verzekering verantwoordelijk voor de schade aan beide auto's, maar niet aan de inhoud ervan.

Wat betreft kosten voor ritjes naar ziekenhuis of fysio: Dat valt onder de basisverzekering, met een eigen risico van (10 jaar terug) 90 euro (zal nu wel hoger zijn). Daarvoor moet je een machtiging aanvragen en die ook bij elk bezoek af laten tekenen.
pi_204623645
Het gaat hier weliswaar om wat grotere bedragen maar op zich kan je dit ook gebeuren bij een eenvoudige inbraak in je woning, dan heb je ook niet overal bonnetjes van.

Bij mij is een keer ingebroken en toen is er vooral veel kleding meegenomen, volgens de politie is die kleding waarschijnlijk direct naar Oost-Europa gegaan. De verzekeraar was echter heel coulant, ik heb een lijst gemaakt van wat ik miste, had van sommige items bonnetjes of bankafschriften, maar heb ook foto's van mezelf met een trui als bewijsmateriaal aangeleverd, daarbij kreeg ik soms de dagwaarde vergoed (een laptop van een paar jaar oud) en soms de nieuwwaarde (ik hoefde van de verzekeraar geen trui van een jaar oud van marktplaats te halen)
  woensdag 4 mei 2022 @ 11:57:20 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204623843
Foto's, omschrijvingen, overig bewijs. Bonnetjes zijn wel handig ... maar niet super verplicht.

Als het aannemelijk is dat je schade hebt doen ze daar over het algemeen niet super moeilijk over. Dingen zonder bonnetjes zijn, voor de verzekering, bedragen die geen fuck voorstellen vaak.

Van dure, grote zaken is meestal wel een 'bonnetje', van de tafel die je van MP gehaald hebt niet per se, maar de waarde daarvan is waarschijnlijk ook niet de moeite voor de verzekering om moeilijk over te doen ... claims behandelen en evalueren kost ook geld. Kosten baten plaatje ...

En bonnetjes zijn er in veel maten, sowieso is het handig om alles minimaal 5 jaar te bwaren ... doet niemand natuurlijk, maar als de belastingdienst na 4.5 jaar komt ben je wel mooi fucked :)
Dum de dum
pi_204623890
Mocht het niet onder de autoverzekering vallen dan misschien onder een reisverzekering? En ik denk dat een letselschade advocaat ook erg handig is.

Toen een tijdje terug mijn kelderverdieping blank stond had ik ook niet van alles bonnen.
Heb je een foto van de tas met de beschadigde ski’s? Dien deze in met daarnaast een lijstje van het type ski en de nieuwprijs en, als ze al wat ouder zijn, de tweedehandsprijs om ze te vervangen. (dat heb ik bv met de cd’s gedaan die verzopen waren)
Hetzelfde voor telefoon, kleding enz, enz.

Daarnaast, een lijst met gemiste inkomsten. (ondersteund met contracten e.d.)
En een lijst met extra gemaakte kosten.

Je verzekeraar wil dit soort dingen gewoon snel afhandelen en heeft geen zin om allerlei vage claims na te kijken en te verifiëren. Als je het duidelijk aanlevert met reële bedragen zullen ze het doorgaans gewoon afhandelen zonder veel gezeur.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_204623905
De beschadigde ski’s zijn weg? Als ze nog in bezit zijn moeten ze vast wel ergens te taxeren zijn.
.
  woensdag 4 mei 2022 @ 12:21:53 #13
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_204624146
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 11:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Foto's, omschrijvingen, overig bewijs. Bonnetjes zijn wel handig ... maar niet super verplicht.

Als het aannemelijk is dat je schade hebt doen ze daar over het algemeen niet super moeilijk over. Dingen zonder bonnetjes zijn, voor de verzekering, bedragen die geen fuck voorstellen vaak.

Van dure, grote zaken is meestal wel een 'bonnetje', van de tafel die je van MP gehaald hebt niet per se, maar de waarde daarvan is waarschijnlijk ook niet de moeite voor de verzekering om moeilijk over te doen ... claims behandelen en evalueren kost ook geld. Kosten baten plaatje ...

En bonnetjes zijn er in veel maten, sowieso is het handig om alles minimaal 5 jaar te bwaren ... doet niemand natuurlijk, maar als de belastingdienst na 4.5 jaar komt ben je wel mooi fucked :)
Belastingdienst?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 4 mei 2022 @ 12:27:20 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204624205
quote:
2s.gif Op woensdag 4 mei 2022 12:21 schreef KaBuf het volgende:

[..]
Belastingdienst?
Die mag tot 5 jaar terug dingen aan je vragen, of naheffingen op leggen. Het is handig als je bewijs voor eventuele onterechte heffingen of aanslagen nog hebt zegmaar.

https://www.belastingdien(...)/navorderingsaanslag
Dum de dum
  woensdag 4 mei 2022 @ 13:12:45 #15
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_204624683
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 12:27 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Die mag tot 5 jaar terug dingen aan je vragen, of naheffingen op leggen. Het is handig als je bewijs voor eventuele onterechte heffingen of aanslagen nog hebt zegmaar.

https://www.belastingdien(...)/navorderingsaanslag
Ja maar ik snap de relatie met bonnetjes niet. Ik heb bij mijn aangifte inkomstenbelasting o.i.d. nog nooit moeten aangeven hoe duur mijn koelkast was.
  woensdag 4 mei 2022 @ 13:15:10 #16
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204624701
quote:
2s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:12 schreef KaBuf het volgende:

[..]
Ja maar ik snap de relatie met bonnetjes niet. Ik heb bij mijn aangifte inkomstenbelasting o.i.d. nog nooit moeten aangeven hoe duur mijn koelkast was.
Zucht ik was vergeten dat je voor de gemiddelde gebruiker hier duidelijk en grote letters moet gebruiken.

Bonnetjes van zaken die je hebt opgegeven als afrekpost.
Dum de dum
  woensdag 4 mei 2022 @ 13:49:29 #17
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_204624947
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:15 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Zucht ik was vergeten dat je voor de gemiddelde gebruiker hier duidelijk en grote letters moet gebruiken.

Bonnetjes van zaken die je hebt opgegeven als afrekpost.
Hee jij komt in dit topic met totaal niet-relevante zaken.
Dat is een beetje als in het baby-topic in OUD het erover hebben hoe je puber is, of in een topic over de oorlog in Oekraine over hoe leuk je stedentrip naar Moskou was: ja je hebt het nog steeds over iets wat in het topic terugkomt, maar of het in het topic past, kan je je afvragen.
  woensdag 4 mei 2022 @ 19:06:48 #18
51385 baskick
Juist ja!
pi_204628063
quote:
2s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:49 schreef KaBuf het volgende:

[..]
Hee jij komt in dit topic met totaal niet-relevante zaken.
Dat is een beetje als in het baby-topic in OUD het erover hebben hoe je puber is, of in een topic over de oorlog in Oekraine over hoe leuk je stedentrip naar Moskou was: ja je hebt het nog steeds over iets wat in het topic terugkomt, maar of het in het topic past, kan je je afvragen.
Nou, zo irrelevant is het niet wat hij zij, als je aan begrijpend lezen doet:
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 11:57 schreef Fe2O3 het volgende:
De tip om sowieso bonnen op te slaan kan je ook los lezen van het voorbeeld erna. Dus naast voorkomen van het gedoe uit dit topic was de suggestie om 'bonnetjes' (i.c. aanschafbewijzen) te bewaren om te voldoen aan bewijslast richting (bijvoorbeeld) de Belastingdienst.

Zelf bewaar ik dus wél alle bonnetjes :Y Bijvoorbeeld voor een garantieclaim of toekomstige noodzaak voor een verzekeraar. Kwestie van inscannen en in een map zetten.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 4 mei 2022 @ 21:47:47 #19
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_204629887
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 10:58 schreef Gia het volgende:
Wat betreft kosten voor ritjes naar ziekenhuis Dat valt onder de basisverzekering
Eh nee, niet heel waarschijnlijk in het geval van TS (als de vriendin van TS al onder het Nederlandse zorgstelsel valt). Alleen als je rolstoelgebonden bent, of visueel gehandicapt of een geriatrische revalidatie volgt (en nog wat andere uitzonderingen) kun je het vergoed krijgen. Lijkt me hier niet het geval...

quote:
of fysio
Dat valt sowieso niet onder de basisverzekering. Alleen bij bepaalde chronische aandoeningen kun je vergoeding krijgen. Als je de eerste 20 behandelingen zelf hebt betaald...

quote:
, met een eigen risico van (10 jaar terug) 90 euro (zal nu wel hoger zijn).
Neem aan dat je de eigen bijdrage voor ziekenvervoer bedoelt. Die is 111 euro. Daarnaast mag je natuurlijk ook het eigen risico van 385 euro aftikken.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 4 mei 2022 @ 22:03:43 #20
284411 crew  heywoodu
pi_204630086
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 21:47 schreef Zelva het volgende:

[..]
Eh nee, niet heel waarschijnlijk in het geval van TS (als de vriendin van TS al onder het Nederlandse zorgstelsel valt). Alleen als je rolstoelgebonden bent, of visueel gehandicapt of een geriatrische revalidatie volgt (en nog wat andere uitzonderingen) kun je het vergoed krijgen. Lijkt me hier niet het geval...
[..]
Dat valt sowieso niet onder de basisverzekering. Alleen bij bepaalde chronische aandoeningen kun je vergoeding krijgen. Als je de eerste 20 behandelingen zelf hebt betaald...
[..]
Neem aan dat je de eigen bijdrage voor ziekenvervoer bedoelt. Die is 111 euro. Daarnaast mag je natuurlijk ook het eigen risico van 385 euro aftikken.
Hoe het exact zit met die vervoerskosten weet ik even niet (overzicht is een beetje kwijt), maar er worden delen betaald door de ziektekostenverzekering. Inderdaad niet alles, maar de hoeveelheid behandelingen die nodig is zorgt daar wel voor (ze gaat ruim over de twintig in elk geval). Het is wel zo dat alles wat niet door de verzekering betaald wordt, onderdeel wordt van de schadeclaim, dus daar hoeven we ons uiteindelijk niet veel zorgen om te maken. Die claim wordt pas bepaald en neergelegd als de medische eindsituatie bereikt is, en dat kan nog wel een tijdje duren, dus dat zal een verhaal voor op z'n vroegst de herfst of iets dergelijks worden.

We hebben in elk geval contact gehad met de zorgverzekering (daar valt ze inderdaad onder, officieel woonachtig in Nederland dus gelukkig verplicht een zorgverzekering), met de twee ziekenhuizen waar ze onder behandeling is en met de fysio, en het verhaal is overal wel dat een deel in elk geval betaald gaat worden.

Het grootste zit 'm in de materiële schade, wat onduidelijkheid betreft. Dus dingen die kapot zijn en vervangen moeten worden, we hebben bijvoorbeeld niet zomaar even 7-10 duizend euro liggen om haar skimaterialen weer opnieuw 'op te bouwen'. Dat er betaald gaat worden is duidelijk, alleen is het met dat soort zaken vooral de vraag hoe we het moeten doen wat betreft bijvoorbeeld een factuur...dat hebben we logischerwijze niet van dingen die onderling verkocht worden.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 4 mei 2022 @ 22:05:23 #21
284411 crew  heywoodu
pi_204630119
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 10:58 schreef Gia het volgende:
Er is ook nog de schuldvraag.
Dit is in elk geval het makkelijkste.

De schuld is volledig geaccepteerd door (de verzekering van) de tegenpartij, daar is verder geen discussie over, ook niet geweest. Wat er exact is gebeurd zal helaas vermoedelijk nooit duidelijk worden, maar vanuit politieoogpunt gezien ligt de schuld bij de onfortuinlijke chauffeur van haar taxi.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 4 mei 2022 @ 22:06:47 #22
284411 crew  heywoodu
pi_204630138
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2022 12:03 schreef Fer het volgende:
De beschadigde ski’s zijn weg? Als ze nog in bezit zijn moeten ze vast wel ergens te taxeren zijn.
Die liggen nog bij een vriendin van haar in Italië, die ze een tijdje na het ongeluk opgehaald heeft. We zijn nog bezig om die hier te krijgen, alleen is daar op het moment nog geen haast bij. Dat wordt wat anders als we ze nodig hebben voor taxatie inderdaad, maar we weten in elk geval waar ze zijn en ze liggen op een veilige plek.
  woensdag 4 mei 2022 @ 22:17:39 #23
39333 Zelva
pi_204630307
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 22:03 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Hoe het exact zit met die vervoerskosten weet ik even niet (overzicht is een beetje kwijt), maar er worden delen betaald door de ziektekostenverzekering. Inderdaad niet alles, maar de hoeveelheid behandelingen die nodig is zorgt daar wel voor (ze gaat ruim over de twintig in elk geval). Het is wel zo dat alles wat niet door de verzekering betaald wordt, onderdeel wordt van de schadeclaim, dus daar hoeven we ons uiteindelijk niet veel zorgen om te maken. Die claim wordt pas bepaald en neergelegd als de medische eindsituatie bereikt is, en dat kan nog wel een tijdje duren, dus dat zal een verhaal voor op z'n vroegst de herfst of iets dergelijks worden.

We hebben in elk geval contact gehad met de zorgverzekering (daar valt ze inderdaad onder, officieel woonachtig in Nederland dus gelukkig verplicht een zorgverzekering), met de twee ziekenhuizen waar ze onder behandeling is en met de fysio, en het verhaal is overal wel dat een deel in elk geval betaald gaat worden.
Dit zijn de regels voor ziekenvervoer en hier voor de fysiotherapie.

Kan best zijn dat je hiervoor gebruikt maakt van een aanvullende zorgverzekering en daarom toch een vergoeding krijgt. Of dat er sprake is van coulance.

Daarnaast mag ik hopen dat alles wat wél gedekt wordt ook onderdeel wordt van een schadeclaim, maar dan vanuit de zorgverzekeraar. Maar daar hoef je in ieder geval niet over in te zitten nee.
  woensdag 4 mei 2022 @ 22:20:36 #24
39333 Zelva
pi_204630344
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 22:06 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Die liggen nog bij een vriendin van haar in Italië, die ze een tijdje na het ongeluk opgehaald heeft. We zijn nog bezig om die hier te krijgen, alleen is daar op het moment nog geen haast bij. Dat wordt wat anders als we ze nodig hebben voor taxatie inderdaad, maar we weten in elk geval waar ze zijn en ze liggen op een veilige plek.
Ik zou zo snel mogelijk ook zelf iemand zoeken die die dingen kan taxeren. Dat kan dan beter in Italië lijkt me, daar is meer expertise schat ik zo in. Anders heb je kans dat de verzekering hier zelf een of andere jandoedel inhuurt en wordt het een eindeloos ja/nee-verhaal
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 4 mei 2022 @ 22:23:13 #25
408813 crew  trein2000
pi_204630376
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2022 19:06 schreef baskick het volgende:
Zelf bewaar ik dus wél alle bonnetjes Bijvoorbeeld voor een garantieclaim of toekomstige noodzaak voor een verzekeraar. Kwestie van inscannen en in een map zetten.
Even voor mijn nieuwsgierigheid: waar van precies? Alleen van nieuwe iPhones en koelkasten of ook van elk shirtje en broek?
zie email 27 oktober
pi_204632281
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 22:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Even voor mijn nieuwsgierigheid: waar van precies? Alleen van nieuwe iPhones en koelkasten of ook van elk shirtje en broek?
Daar heb ik eigenlijk niet écht objectieve criteria voor. Van hardware en gadgets sowieso, van online aangeschafte kleding ook (factuur uit de mail opslaan in map). Een los basic shirtje of paar sokken niet, een trui of paar schoenen wél. Beetje afhankelijk van het bedrag en of ik mogelijkerwijs ooit nodig denk te hebben :+ Het meeste zal ik in de praktijk nooit nodig hebben, maar ruimte kost het niet en als ik het nodig hebt, is het er.

Van de week ging er iets stuk aan een tas. Binnen de termijn, maar of het onder de voorwaarden valt, zal moeten blijken. De bon uit 2009 kon ik op verzoek in elk geval zo tonen.

[ Bericht 6% gewijzigd door baskick op 05-05-2022 03:21:12 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 5 mei 2022 @ 07:55:09 #27
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204632573
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 22:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]
In theorie heb je wel, als je gepind hebt. Met de transactie moet de leverancier kunnen achterhalen wat je gekocht hebt. Die is namelijk ook verplicht dat te bewaren ;)

Als ik even op de afschrijvingslijst van mijn inboedel spiek zie ik 2 tot 5 jaar voor kleding. Meeste zit echter wel op 3. Daarna vergoeden ze dus uberhaupt niks.

Maar ook hier, koop je 5 tshirts van de HEMA voor 15 euro, en gaat er 1 stuk dan heb je nagenoeg geen schade. Draag je spijkerbroeken van 250, - dan neem ik aan dat je de bon op z'n minst 'even' bewaart in geval van een mogelijke garantie claim.
Dum de dum
  donderdag 5 mei 2022 @ 14:16:45 #28
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_204635161
Verzekerings-maatschappijen staan er niet om bekend dat ze goedgelovig zijn, dus je zal wat aannemelijk moeten maken. Aantal skies zal hoger zijn dan normaal iemand bij zich heeft, maar het aantal is mogelijk nog goed vast te stellen. Ook is dat vanuit de topsport-status wel aannemelijk te maken. Waarde per paar zal lastig worden, daar zal je dat aannemelijk moeten maken met bijvoorbeeld getuigenissen van collega's en van de bond, wat zo een paar gemiddeld in aanschaf kost. Daarnaast moet je je niet te rijk rekenen, de vergoeding zal zijn op basis van dagwaarde, en dus zal er maar een percentage worden uitgekeerd. Vervangingswaarde, daar is men bijna nooit van verzekerd. Dat er wel 2x zoveel nodig is om het te vervangen......daar zal de verzekering aan voorbij gaan.

En idd, gebruik je advocaat ook hierbij.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  donderdag 5 mei 2022 @ 14:31:10 #29
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_204635223
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 09:55 schreef heywoodu het volgende:
4. Materiële schade. Aan de ene kant misschien wel de duidelijkste, aan de andere kant de lastigste, en ook vooral het punt van mijn vraag/opmerking. Ze had een skitas vol langlaufski's, die zijn allemaal kapot/onbruikbaar. Het goedkoopste paar zal misschien een euro of 300-400 waard zijn geweest, de duurste paren een veelvoud daarvan. Daar zijn echter geen facturen van: die worden in de langlaufwereld vaak onderling verkocht, geruild, etc, zeker ski's van een niveau die je simpelweg niet in een winkel kunt krijgen. Het kost veel geld om dat te vervangen, maar er is geen bonnetje van. Hoe toon je aan dat je die inderdaad had? En hoe kan je de schade vergoed krijgen? Het gaat wel om flinke bedragen, alles bij elkaar. Hetzelfde, in iets mindere mate, voor de overige schade: opengeknipte kleding, een zwaar beschadigde telefoon, een opengereten koffer en rugtas...daar zijn ook geen bonnetjes of facturen van, vaak ergens in een winkel of markt gekocht ofzo. Ze had die dingen wel en ze zijn onherstelbaar beschadigd, maar....hoe bewijzen we dat?
Ik hoop dat je alle kapotte dingen nog bewaarde hebt, dat is het beste bewijs dat je ze daadwerkelijk bezat.

Voor die ski's zal het ook niet al te moeilijk zijn : er zijn voldoende experts die ze kunnen taxeren, vaak kan dat wel tegen een kleine vergoeding bij een betere ski-winkel. Voor een telefoon kun je ook makkelijk bepalen wat die waard is, eBay en Marktplaats geven een goed idee van de huidige waarde, bovendien is voor die dingen ook de oorspronkelijke winkelprijs te vinden (voor dit soort standaard-artikelen hebben de verzekerings-maatschappijen vaak standaard-afschijvingen). Voor de kleinere dingen (kleding/tas) krijg je vaak wel een standaard-vergoeding zolang je geen al te idiote bedragen ervoor rekent (er was een tijd dat er elk jaar tijdens vakanties meer Porsche- en Rayban-zonnebrillen uit auto's werden gestolen dan er per jaar verkocht werden, dat hebben de verzekering-maatschappijen ook niet lang geaccepteerd zonder bonnetjes).

Hou er rekening mee dat voor dit soort dingen de dagwaarde wordt uitgekeerd, niet de nieuwprijs.

En heel veel sterkte met de lichamelijke en geestelijke verwerking bij jullie beiden.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 5 mei 2022 @ 17:39:09 #30
284411 crew  heywoodu
pi_204636542
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 14:16 schreef HMS het volgende:
Verzekerings-maatschappijen staan er niet om bekend dat ze goedgelovig zijn, dus je zal wat aannemelijk moeten maken. Aantal skies zal hoger zijn dan normaal iemand bij zich heeft, maar het aantal is mogelijk nog goed vast te stellen. Ook is dat vanuit de topsport-status wel aannemelijk te maken. Waarde per paar zal lastig worden, daar zal je dat aannemelijk moeten maken met bijvoorbeeld getuigenissen van collega's en van de bond, wat zo een paar gemiddeld in aanschaf kost. Daarnaast moet je je niet te rijk rekenen, de vergoeding zal zijn op basis van dagwaarde, en dus zal er maar een percentage worden uitgekeerd. Vervangingswaarde, daar is men bijna nooit van verzekerd. Dat er wel 2x zoveel nodig is om het te vervangen......daar zal de verzekering aan voorbij gaan.

En idd, gebruik je advocaat ook hierbij.
^O^

We zijn in elk geval erg blij met het feit dat ze onder de rechtsbijstandverzekering van mijn ouders valt sinds een paar maanden. Nog op de dag van het ongeluk hing mijn vader daar al mee aan de telefoon en dat haalt heel erg veel uit handen. De contacten lopen volop met de advocaat in Italië, via een tussenkantoor in Nederland, de voornaamste vragen (die we uiteraard ook wel daar gaan stellen ipv alleen op een forum :+ ) gaan over dit soort zaken als bonnetjes en hoe je wat aan kunt tonen.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 5 mei 2022 @ 17:42:15 #31
284411 crew  heywoodu
pi_204636565
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 14:31 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Ik hoop dat je alle kapotte dingen nog bewaarde hebt, dat is het beste bewijs dat je ze daadwerkelijk bezat.

Voor die ski's zal het ook niet al te moeilijk zijn : er zijn voldoende experts die ze kunnen taxeren, vaak kan dat wel tegen een kleine vergoeding bij een betere ski-winkel. Voor een telefoon kun je ook makkelijk bepalen wat die waard is, eBay en Marktplaats geven een goed idee van de huidige waarde, bovendien is voor die dingen ook de oorspronkelijke winkelprijs te vinden (voor dit soort standaard-artikelen hebben de verzekerings-maatschappijen vaak standaard-afschijvingen). Voor de kleinere dingen (kleding/tas) krijg je vaak wel een standaard-vergoeding zolang je geen al te idiote bedragen ervoor rekent (er was een tijd dat er elk jaar tijdens vakanties meer Porsche- en Rayban-zonnebrillen uit auto's werden gestolen dan er per jaar verkocht werden, dat hebben de verzekering-maatschappijen ook niet lang geaccepteerd zonder bonnetjes).

Hou er rekening mee dat voor dit soort dingen de dagwaarde wordt uitgekeerd, niet de nieuwprijs.

En heel veel sterkte met de lichamelijke en geestelijke verwerking bij jullie beiden.
Over de dagwaarde zijn we door de tussenpersoon in Nederland inderdaad aan het begin geïnformeerd, daar zijn we mee bekend. Het voordeel is dat er via via wellicht ook wel op iets goedkopere manier aan goed materiaal te komen is, dus dat compenseert het vergoed krijgen van minder dan de daadwerkelijke waarde weer een beetje :P
  donderdag 5 mei 2022 @ 17:58:50 #32
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204636700
Zou trouwens wel op topsport specifieke materialen inzetten die door een expert moeten getaxeerd.

Wintersport shit is dus bijv. volledig afgeschreven na 5 jaar.
Dum de dum
pi_204686507
Wat ontzettend balen zeg, klinkt als een flink ongeluk.

Wij hebben op persoonlijk vlak een enorme schade gehad jaren geleden. Ons appartement was afgebrand en ik had nergens bonnen van. In overleg kom je echter een heel eind. Ik ben wel gewend aan gesprekken met schade experts dat zal helpen, maar er zijn weinig mensen die bonnen bewaren.
Daarnaast zegt een bon alleen iets over wat jij ooit betaald hebt, niet wat het kost om het nu te vervangen.

Maak lijsten van alle materialen, zoek op wat de waarde is om deze nu te vervangen. Dat kan je in nieuwwaarde doen of dagwaarde. Zoek er eventueel foto's van op die je nog hebt van de materialen als ondersteunend bewijs. En wellicht kan je iets afspreken met de personen van wie ze dingen kreeg? Verklaringen op laten stellen al denk ik dat het niet zo ver komt.

Je advocaat weet het ook, maar zorg bij het afsluiten van de zaak dat je mag terugkomen met kosten als ze jaren later toch meer last blijkt te hebben etc. Letselschades worden vaak onder voorbehoud afgesloten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')