En toch, als je zonnepanelen hebt hangen zal je airco in de zomer 80 tot 90% van de tijd direct op de panelen draaien.quote:Op donderdag 5 mei 2022 09:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Koelen kost niet zo veel (in NL) omdat het nauwelijks nodig is de meeste jaren. Je noemt als 2021 als voorbeeld, we hebben toen geen enkele (landelijke) hittegolf gehad en toch gebruik je nog 280 Kwh voor koelen. Dat zijn in mijn beleving geen aardnoten.
Vrienden van me woonden in Jakarta, daar was de airco met ster de grootste energiegebruiker in huis, ondanks dat ie overdag altijd uit stond.
Of te wel als je in NL met een beetje beleid gaat koelen dan valt het wel mee maar als je domweg het ding op 23 graden zet en de rest van de zomer niet meer naar kijkt ongeacht of je er bent dan lopen de kosten best wel op hoor.
Maar goed, ieder heeft eigen prioriteiten en als je in het geheel niet meer comfy voelt boven 25 graden zoals @:Gia dan stel je andere prio's dan super zuinig energie gebruik.
Ik koel niet alleen tijdens hittegolven. Net als de meeste Nederlanders niet alleen verwarmen als het buiten vriest. Ik heb hier een paar grote glaspartijen. Ook vind ik het verschrikkelijk om warm te slapen. Mijn koelfunctie staat vaak gewoon aan tussen juni en september. In de slaapkamer dus ook niet op 23 graden ofzo, maar gewoon op 18. Ik wil 280kWh niet verwaarlozen, maar ik vind het ook bijzonder vergezocht om het "energievretend" te noemen. Kijk ook eens naar de SEER. Die is vaak 10. Dwz dat er gemiddeld 10kWh aan warmte kan worden gekoeld met slechts 1kWh aan elektriciteit. Bij verwarmen is de SCOP meestal de helft, dus 1:5. Nog steeds prachtig natuurlijk, maar de verhouding alleen al schetst al een duidelijk beeld van de onderlinge efficiëntie.quote:Op donderdag 5 mei 2022 09:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Koelen kost niet zo veel (in NL) omdat het nauwelijks nodig is de meeste jaren. Je noemt als 2021 als voorbeeld, we hebben toen geen enkele (landelijke) hittegolf gehad en toch gebruik je nog 280 Kwh voor koelen. Dat zijn in mijn beleving geen aardnoten.
Vrienden van me woonden in Jakarta, daar was de airco met ster de grootste energiegebruiker in huis, ondanks dat ie overdag altijd uit stond.
Of te wel als je in NL met een beetje beleid gaat koelen dan valt het wel mee maar als je domweg het ding op 23 graden zet en de rest van de zomer niet meer naar kijkt ongeacht of je er bent dan lopen de kosten best wel op hoor.
Maar goed, ieder heeft eigen prioriteiten en als je in het geheel niet meer comfy voelt boven 25 graden zoals @:Gia dan stel je andere prio's dan super zuinig energie gebruik.
SEER is de Amerikaanse versie van SCOP. Iets van kwh per zoveel BTU. Dat zal vast om te rekenen zijn naar SCOP maar het een op een vergelijken slaat helemaal nergens op. Net zo goed als je niet kan stellen dat 10 inch het zelfde is als 10 cm.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 08:25 schreef Zandstrand het volgende:
Kijk ook eens naar de SEER. Die is vaak 10. Dwz dat er gemiddeld 10kWh aan warmte kan worden gekoeld met slechts 1kWh aan elektriciteit.
Je slaat de plank mis. De SEER is niet alleen Amerikaans. Je kunt inderdaad de SEER berekenen in BTUs en in kWh en die zijn inderdaad niet onderling vergelijkbaar zonder ze om te rekenen, maar de SEER van 10 is gewoon gebaseerd op metrische meeteenheden. Nu zijn de berekeningen tussen (S)EER en (S)COP ook wel wat verschillend, maar de betekenis blijft hetzelfde: de output qua koel/verwarmingsvermogen gedeeld door de elektriciteit die daarvoor nodig is.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 08:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
SEER is de Amerikaanse versie van SCOP. Iets van kwh per zoveel BTU. Dat zal vast om te rekenen zijn naar scop mar het een op een vergelijken slaat helemaal nergens op. Net zo goed als je niet kan stellen dat 10 inch het zelfde is als 10 cm.
SEER is een voor Europa onlogische maat omdat je boven en onder de streep een maat voor energie hebt staan. Je deelt dus vergelijkbare grootheden en dat wordt in het metrische stelsel niet gedaan omdat je het tegen elkaar kan wegstrepen. In wezen zou je dan zeggen dat je de eenheid kwh/kwh hebt.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 08:49 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Je slaat de plank mis. De SEER is niet alleen Amerikaans. Je kunt inderdaad de SEER berekenen in BTUs en in kWh en die zijn inderdaad niet onderling vergelijkbaar zonder ze om te rekenen, maar de SEER van 10 is gewoon gebaseerd op metrische meeteenheden. Nu zijn de berekeningen tussen (S)EER en (S)COP ook wel wat verschillend, maar de betekenis blijft hetzelfde: de output qua koel/verwarmingsvermogen gedeeld door de elektriciteit die daarvoor nodig is.
Een airco in de VS heeft vaak ook een SEER van 15-25 ofzo, terwijl Europese SEERs (officieel ESEER, maar niemand noemt het zo), 10-11 zijn en dan heb je de hoogste efficiënte die je kunt halen. Dit geeft dus aan dat je ze niet 1:1 kunt vergelijken, maar ook dat SEER=10 echt niet de Amerikaanse SEER is!
Nee, het is gewoon een eenheid voor de efficiëntie van een warmtepomp. Het feit dat dit in dezelfde eenheid is, is helemaal niet verrassend. Wat vindt je van de (S)COP? Een COP van 4,8 heeft immers ook aan dat je met 1kWh elektriciteit uit de muur, 4,8kW aan afgegeven vermogen kunt genereren met je warmtepomp. Dat is ook kWh/kWh (welke je ook om kunt rekenen naar BTU/kWh als je dat wilt).quote:Op vrijdag 6 mei 2022 14:48 schreef qajariaq het volgende:
[..]
SEER is een voor Europa onlogische maat omdat je boven en onder de streep een maat voor energie hebt staan. Je deelt dus vergelijkbare grootheden en dat wordt in het metrische stelsel niet gedaan omdat je het tegen elkaar kan wegstrepen. In wezen zou je dan zeggen dat je de eenheid kwh/kwh hebt.
Amerikanen met hun imperialistisch systeem hebben dat nooit zo goed door omdat ze meerdere eenheden voor hetzelfde gebruiken. Die hebben dus BTU/kwh waar btu een vast aantal kwh vertegenwoordigd.
Kwh delen door Kwh is 1 of te wel je hebt geen eenheid nodig en simpeler kan het dus echt niet. Je ziet in een oogopslag wat het doet.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 17:53 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon een eenheid voor de efficiëntie van een warmtepomp. Het feit dat dit in dezelfde eenheid is, is helemaal niet verrassend. Wat vindt je van de (S)COP? Een COP van 4,8 heeft immers ook aan dat je met 1kWh elektriciteit uit de muur, 4,8kW aan afgegeven vermogen kunt genereren met je warmtepomp. Dat is ook kWh/kWh (welke je ook om kunt rekenen naar BTU/kWh als je dat wilt).
Je kunt blijven lullen als brugman, maar het feit blijft dat zowel de SEER als de SCOP een seizoensgebonden (Nederland zit in de zone voor gematigd klimaat) efficiëntiegetal oplevert. Het is inderdaad een ratio, dus kWh mag je tegen kWh wegstrepen. Het zijn dan ook getallen zonder eenheid. Of hooguit een percentage waarbij bijvoorbeeld een EER van 9, 900% efficiënt betekent. De S geeft enkel aan dat het een gewogen jaargemiddelde is geven een bepaald klimaattype.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 18:57 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Kwh delen door Kwh is 1 of te wel je hebt geen eenheid nodig en simpeler kan het dus echt niet. Je ziet in een oogopslag wat het doet.
Deel je kwh door BTU dan moet je alsnog gaan rekenen en krijg je een constante waar je dus alsnog moet gaan rekenen om te zien hoe efficiënt het is. Dat kan, er zijn maar liefst drie landen op de wereld die dergelijke rekensommen kennelijk wel prettig vinden. Lengte kan je ook in inch, feet, yard, landmijl en zeemijl uitdrukken maar het leven wordt wel een stuk simpeler als je de meter als uitgangspunt neemt.
Maar om terug te gaan naar het begin van de discussie, (S)EER is dus een in Amerika gebruikelijke maat voor de efficiëntie van koelen met warmtepompen (voor verwarmen hebben ze weer iets anders) in Europa echter is (S)COP gebruikelijk voor zowel koelen als verwarmen met warmtepompen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |