Mag ik vragen welke?quote:Op dinsdag 3 mei 2022 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
De kamerthermostaat van de CV-ketel is vervangen door een draadloos exemplaar dat in de bijkeuken of gang opgehangen kan worden
Volgens mij is het een Remeha thermostaat die bij de CV-ketel past, zijn vast ook wel alternatieven van/voor andere merken. Zal eens kijken welk type het is als ik er weer eens ben.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 12:38 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Mag ik vragen welke?
Ik heb ook een soortgelijke opstelling en de airco blaast de warme lucht recht op de thermostaat. De keuken en een slaapkamer boven krijg ik daardoor niet meer warm.
Mijn ketel is toevallig ook van Remeha. Ik overweeg een draadloze Tado te nemen, omdat daarvan de display op batterijen werkt (geen stroompunt op een handige plek in de keuken).quote:Op dinsdag 3 mei 2022 12:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij is het een Remeha thermostaat die bij de CV-ketel past, zijn vast ook wel alternatieven van/voor andere merken. Zal eens kijken welk type het is als ik er weer eens ben.
Ja dat is ook een optie, maar wel een ingrijpende. De draad moet dan door de tussenvloer verplaatst worden. Liever niet dus.quote:Je kan ook de draad van de thermostaat verlengen en de thermostaat verplaatsen (en afwerken met wat kabelgootjes). Eerst tijdelijke opstelling testen met stukje draad en als alles werkt dan monteren en afwerken.
Gewoon kijken wat het beste werkt voor je situatie, zoals gezegd is het geen "one size fits all".quote:Op dinsdag 3 mei 2022 12:58 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Mijn ketel is toevallig ook van Remeha. Ik overweeg een draadloze Tado te nemen, omdat daarvan de display op batterijen werkt (geen stroompunt op een handige plek in de keuken).
[..]
Ja dat is ook een optie, maar wel een ingrijpende. De draad moet dan door de tussenvloer verplaatst worden. Liever niet dus.
Ook als aan de radiators boven een thermostaatkraan hangt? In de bijkeuken overigens ook, maar de deur daarnaartoe staat wel altijd open.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zou je de thermostaat in de kamer laten hangen, dan doet de CV-ketel niets meer en wordt het in de overige ruimten te koud.
Dat begrijp ik.quote:Één en ander hangt natuurlijk ook heel erg af van wat voor woning het is, samenstelling van gezin en hoeveel kamers je warm wil houden, etc. Geen "one size fits all".
Als de airco de temperatuur op 19,5 houdt, zal de CV-ketel nooit aan springen.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 13:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook als aan de radiators boven een thermostaatkraan hangt? In de bijkeuken overigens ook, maar de deur daarnaartoe staat wel altijd open.
[..]
Dat begrijp ik.
Maar ik vraag me af of de airco harder moet gaan werken als de kamerthermostaat lager staat dan de airco.
Dus, thermostaat 'wil' een temperatuur van 18 graden, airco wil 19,5. Airco warmt op, ketel gaat lager, airco warmt weer op enz... Of kan ik ze beter hetzelfde instellen?
Dank je, duidelijk. Is nu, richting de zomer, nog niet zo belangrijk. Als de onderhoudsmonteur voor de ketel komt, ga ik dit met hem verder bespreken.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 13:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de airco de temperatuur op 19,5 houdt, zal de CV-ketel nooit aan springen.
Die thermostaat zal nooit boven de 18 graden meten, daarom verplaatsen (draadloos) als je ook warmte wil in andere ruimten.
De thermostaatkranen zijn alleen maar voor het regelen van de hoeveelheid warm water die in een radiator loopt en dat hangt af van de warmte in die ruimte en de stand van de thermostaatkraan. Als de CV-ketel niet aanspringt, komt daar ook alleen maar koud water binnen.
Interessant. Wij kunnen per dag 4 programmastappen programmeren. Wat jij noemt, zou dus kunnen. Boven is het goed geïsoleerd, met overal dubbel glas. Denk dat er ook wel warmte door het houten plafond lekt naar boven. De winter is nog ver weg.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 17:31 schreef qajariaq het volgende:
Mijn kamer cv thermostaat heb ik op 13 graden staan. Met de airco stook ik dan richting 18 graden in de woonkamer. De rest van het huis moet niet bevriezen maar de temperatuur blijft daar altijd wel op een graad of twaalf minimaal. Heb ik geen moeite mee, de badkamer b.v is na het douchen sowieso warm zat voor afdrogen en aankleden. Slapen in de kou vind ik alleen maar lekker.
Maar wat ik eigenlijk zeggen wil is de thermostaat van een airco in het apparaat zit, dat werkt dus niet heel handig. Verder is een temperatuur van 18 graden met ook de muren en meubilair op die temperatuur voor mij prima maar als de muren nog koud zijn dan vind ik dat gewoon koud. Mijn airco begin ik dus op 22 graden te zetten en na elk uur ietsje naar beneden bijstellen. Ik overweeg een klein IR paneel voor erbij om dan toch snel wat stralingswarmte te hebben in de opwarmfase. 150 watt of zo, niet meer en dan gericht ophangen.
Er is een stand (mode) die automatisch kiest tussen verwarmen en koelen. Dat is een recept voor heel veel energie gaan gebruiken omdat ie dan echt altijd aan staat en of koelt of verwarmt. Uitgaan doet ie dan nauwelijks.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 19:28 schreef Gia het volgende:
Vanmiddag was het buiten warmer dan binnen, begint die airco koude lucht te blazen. Beetje raar.
Nog es goed bestuderen allemaal.
Klopt, daar heb ik em op gezet. En om 23.00 uit. Maar wat doet ie als ik i.p.v. automatisch, verwarmen kies tot 19,5 en het wordt warmer? Stoppen met verwarmen, dat snap ik. Maar dan loopt de temperatuur op door de buitentemperatuur.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 20:53 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Er is een stand (mode) die automatisch kiest tussen verwarmen en koelen. Dat is een recept voor heel veel energie gaan gebruiken omdat ie dan echt altijd aan staat en of koelt of verwarmt. Uitgaan doet ie dan nauwelijks.
We gaan het aanpassen.quote:Ik ben wat minder vaak thuis dan gemiddeld en omdat een lager stand dan 18 niet mogelijk zet ik het ding uit als ik er niet ben of naar bed ga. Eigenlijk jammer want daardoor moet die cv dus stand-by blijven.
Het was inderdaad een hoop uitproberen voor het prettig werkt vond ik. Gas helemaal opzeggen is onomkeerbaar dus blijf ik dat nog een winter erbij houden.
Koelen is best energievretend. Ik ben van plan alleen te koelen als ik ook thuis ben en dan pas als het huis ruim boven 25 komt. Dan wil ik in de nacht terug koelen tot 24 en overdag gewoon weer laten gaan. Tenzij het heel extreem wordt natuurlijk, dan trek ik wel een nieuw plan.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 22:29 schreef Gia het volgende:
. En vanaf juni/juli aanpassen naar 23 en dan koelen.
Het is best interessant om de verschillende uitgangspunten te lezen.quote:Op woensdag 4 mei 2022 08:45 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Koelen is best energievretend. Ik ben van plan alleen te koelen als ik ook thuis ben en dan pas als het huis ruim boven 25 komt. Dan wil ik in de nacht terug koelen tot 24 en overdag gewoon weer laten gaan. Tenzij het heel extreem wordt natuurlijk, dan trek ik wel een nieuw plan.
Ik ben altijd thuis en hartpatiënt. Kan zeer slecht tegen de warmte. 24 graden vind ik nog prima. Als het buiten boven de 26 is, overdag, zie je mij niet buiten en dan zal ik binnen moeten koelen; huiskamer ligt pal zuid. 's Avonds ga ik dan wel naar buiten en kan ie, in feite uit. 's Nachts heb ik een plafondventilator en de slaapkamer ligt op het noorden.quote:Op woensdag 4 mei 2022 08:45 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Koelen is best energievretend. Ik ben van plan alleen te koelen als ik ook thuis ben en dan pas als het huis ruim boven 25 komt. Dan wil ik in de nacht terug koelen tot 24 en overdag gewoon weer laten gaan. Tenzij het heel extreem wordt natuurlijk, dan trek ik wel een nieuw plan.
De kosten voor gas, waren voor ons ook een belangrijke reden voor de aanschaf van de airco. Oud huis, deels nog enkel glas, en daar ga je. Dat is dus ook nog een project: oude ramen en deuren vervangen. De vorige bewoners hebben in de huiskamer en boven alles al vervangen gehad door kunststof met dubbel glas. Jammer wel, dat kunststof in een jaren 30 woning, maar ja, het zit erin.quote:Op woensdag 4 mei 2022 09:14 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Het is best interessant om de verschillende uitgangspunten te lezen.
Afgelopen jaar had ik vanaf half augustus airco in de slaapkamer. Heel warm was het die zomer verder niet, maar hij stond tot eind september elke nacht aan (slaapkamer wordt relatief warm en ik slaap graag in koele omgeving). Energieverbruik was laag, maar dat zal dus ook komen door de beperkte buitentemperaturen.
Die in de woonkamer hangt er sinds half maart en verwacht ik eigenlijk de hele zomer overdag te gaan gebruiken. Geen idee van de kosten nog, dus misschien kom ik daarop terug. Voor het verwarmen zijn de kosten beperkt (en sowieso veel lager dan voor gas).
In de nacht gaat 'ie uit en gaan de ramen voor zover mogelijk open.
In mijn eentje zou ik het wel zonder gas redden nu die airco er hangt. Voor warm water zijn andere (elektrische) opties.quote:Op woensdag 4 mei 2022 10:06 schreef Gia het volgende:
[..]
De kosten voor gas, waren voor ons ook een belangrijke reden voor de aanschaf van de airco. Oud huis, deels nog enkel glas, en daar ga je. Dat is dus ook nog een project: oude ramen en deuren vervangen. De vorige bewoners hebben in de huiskamer en boven alles al vervangen gehad door kunststof met dubbel glas. Jammer wel, dat kunststof in een jaren 30 woning, maar ja, het zit erin.
Wij willen aan de achterkant en in de keuken en bijkeuken in elk geval hout en goed geïsoleerd glas. En dat kost wat. Effe sparen.
Heb in de slaapkamer geen airco nodig; is goed geïsoleerd, ligt op het noorden, kan eventueel een rolluik dicht doen als het extreem heet wordt en ik heb daar een plafondventilator.
Ik weet niet precies wat je doet, maar koelen is echt mega energiezuinig in vergelijk met (zeer energiezuinig) verwarmen. Ter vergelijking, ik verwarm en koel met mijn (driesplit) Daikin LLWP uit 2019. Over heel 2021 heb ik 1650 kWh verbruikt voor verwarmen in alle ruimtes bij elkaar. Koelen heeft me 280kWh gekost. Echt werkelijk waar peanuts.quote:Op woensdag 4 mei 2022 08:45 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Waarom überhaupt je CV nog gebruiken (behalve voor warm tapwater)? Is dat omdat je bepaalde radiatoren in huis nog wel wilt kunnen gebruiken?quote:Op dinsdag 3 mei 2022 12:17 schreef Gia het volgende:
Vraagje: We hebben onlangs een airco geinstalleerd die kan koelen en verwarmen. Voor de kenners Daikin Perfera FTXM60R. Heel tevreden over wat betreft bediening, app e.d.
Maar hoe kan ik nu het beste de airco instellen en de kamerthermostaat om het zo zuinig mogelijk te houden?
Heb nu de airco van 7 tot 23 uur op 19,5 staan en de kamerthermostaat op 18.
's Nachts de airco uit en de kamerthermostaat op 17.
Is dit goed of kan dat beter? Wat zijn jullie ervaringen?
Het hangt ook van je huis af of de airco een verdieping kan koelen / verwarmen. Bij mijn lange smalle huis krijgt de airco de keuken niet op de gewenste temperatuur.quote:Op donderdag 5 mei 2022 07:13 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Waarom überhaupt je CV nog gebruiken (behalve voor warm tapwater)? Is dat omdat je bepaalde radiatoren in huis nog wel wilt kunnen gebruiken?
Koelen kost niet zo veel (in NL) omdat het nauwelijks nodig is de meeste jaren. Je noemt als 2021 als voorbeeld, we hebben toen geen enkele (landelijke) hittegolf gehad en toch gebruik je nog 280 Kwh voor koelen. Dat zijn in mijn beleving geen aardnoten.quote:Op donderdag 5 mei 2022 07:08 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat je doet, maar koelen is echt mega energiezuinig in vergelijk met (zeer energiezuinig) verwarmen. Ter vergelijking, ik verwarm en koel met mijn (driesplit) Daikin LLWP uit 2019. Over heel 2021 heb ik 1650 kWh verbruikt voor verwarmen in alle ruimtes bij elkaar. Koelen heeft me 280kWh gekost. Echt werkelijk waar peanuts.
En toch, als je zonnepanelen hebt hangen zal je airco in de zomer 80 tot 90% van de tijd direct op de panelen draaien.quote:Op donderdag 5 mei 2022 09:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Koelen kost niet zo veel (in NL) omdat het nauwelijks nodig is de meeste jaren. Je noemt als 2021 als voorbeeld, we hebben toen geen enkele (landelijke) hittegolf gehad en toch gebruik je nog 280 Kwh voor koelen. Dat zijn in mijn beleving geen aardnoten.
Vrienden van me woonden in Jakarta, daar was de airco met ster de grootste energiegebruiker in huis, ondanks dat ie overdag altijd uit stond.
Of te wel als je in NL met een beetje beleid gaat koelen dan valt het wel mee maar als je domweg het ding op 23 graden zet en de rest van de zomer niet meer naar kijkt ongeacht of je er bent dan lopen de kosten best wel op hoor.
Maar goed, ieder heeft eigen prioriteiten en als je in het geheel niet meer comfy voelt boven 25 graden zoals @:Gia dan stel je andere prio's dan super zuinig energie gebruik.
Ik koel niet alleen tijdens hittegolven. Net als de meeste Nederlanders niet alleen verwarmen als het buiten vriest. Ik heb hier een paar grote glaspartijen. Ook vind ik het verschrikkelijk om warm te slapen. Mijn koelfunctie staat vaak gewoon aan tussen juni en september. In de slaapkamer dus ook niet op 23 graden ofzo, maar gewoon op 18. Ik wil 280kWh niet verwaarlozen, maar ik vind het ook bijzonder vergezocht om het "energievretend" te noemen. Kijk ook eens naar de SEER. Die is vaak 10. Dwz dat er gemiddeld 10kWh aan warmte kan worden gekoeld met slechts 1kWh aan elektriciteit. Bij verwarmen is de SCOP meestal de helft, dus 1:5. Nog steeds prachtig natuurlijk, maar de verhouding alleen al schetst al een duidelijk beeld van de onderlinge efficiëntie.quote:Op donderdag 5 mei 2022 09:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Koelen kost niet zo veel (in NL) omdat het nauwelijks nodig is de meeste jaren. Je noemt als 2021 als voorbeeld, we hebben toen geen enkele (landelijke) hittegolf gehad en toch gebruik je nog 280 Kwh voor koelen. Dat zijn in mijn beleving geen aardnoten.
Vrienden van me woonden in Jakarta, daar was de airco met ster de grootste energiegebruiker in huis, ondanks dat ie overdag altijd uit stond.
Of te wel als je in NL met een beetje beleid gaat koelen dan valt het wel mee maar als je domweg het ding op 23 graden zet en de rest van de zomer niet meer naar kijkt ongeacht of je er bent dan lopen de kosten best wel op hoor.
Maar goed, ieder heeft eigen prioriteiten en als je in het geheel niet meer comfy voelt boven 25 graden zoals @:Gia dan stel je andere prio's dan super zuinig energie gebruik.
SEER is de Amerikaanse versie van SCOP. Iets van kwh per zoveel BTU. Dat zal vast om te rekenen zijn naar SCOP maar het een op een vergelijken slaat helemaal nergens op. Net zo goed als je niet kan stellen dat 10 inch het zelfde is als 10 cm.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 08:25 schreef Zandstrand het volgende:
Kijk ook eens naar de SEER. Die is vaak 10. Dwz dat er gemiddeld 10kWh aan warmte kan worden gekoeld met slechts 1kWh aan elektriciteit.
Je slaat de plank mis. De SEER is niet alleen Amerikaans. Je kunt inderdaad de SEER berekenen in BTUs en in kWh en die zijn inderdaad niet onderling vergelijkbaar zonder ze om te rekenen, maar de SEER van 10 is gewoon gebaseerd op metrische meeteenheden. Nu zijn de berekeningen tussen (S)EER en (S)COP ook wel wat verschillend, maar de betekenis blijft hetzelfde: de output qua koel/verwarmingsvermogen gedeeld door de elektriciteit die daarvoor nodig is.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 08:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
SEER is de Amerikaanse versie van SCOP. Iets van kwh per zoveel BTU. Dat zal vast om te rekenen zijn naar scop mar het een op een vergelijken slaat helemaal nergens op. Net zo goed als je niet kan stellen dat 10 inch het zelfde is als 10 cm.
SEER is een voor Europa onlogische maat omdat je boven en onder de streep een maat voor energie hebt staan. Je deelt dus vergelijkbare grootheden en dat wordt in het metrische stelsel niet gedaan omdat je het tegen elkaar kan wegstrepen. In wezen zou je dan zeggen dat je de eenheid kwh/kwh hebt.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 08:49 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Je slaat de plank mis. De SEER is niet alleen Amerikaans. Je kunt inderdaad de SEER berekenen in BTUs en in kWh en die zijn inderdaad niet onderling vergelijkbaar zonder ze om te rekenen, maar de SEER van 10 is gewoon gebaseerd op metrische meeteenheden. Nu zijn de berekeningen tussen (S)EER en (S)COP ook wel wat verschillend, maar de betekenis blijft hetzelfde: de output qua koel/verwarmingsvermogen gedeeld door de elektriciteit die daarvoor nodig is.
Een airco in de VS heeft vaak ook een SEER van 15-25 ofzo, terwijl Europese SEERs (officieel ESEER, maar niemand noemt het zo), 10-11 zijn en dan heb je de hoogste efficiënte die je kunt halen. Dit geeft dus aan dat je ze niet 1:1 kunt vergelijken, maar ook dat SEER=10 echt niet de Amerikaanse SEER is!
Nee, het is gewoon een eenheid voor de efficiëntie van een warmtepomp. Het feit dat dit in dezelfde eenheid is, is helemaal niet verrassend. Wat vindt je van de (S)COP? Een COP van 4,8 heeft immers ook aan dat je met 1kWh elektriciteit uit de muur, 4,8kW aan afgegeven vermogen kunt genereren met je warmtepomp. Dat is ook kWh/kWh (welke je ook om kunt rekenen naar BTU/kWh als je dat wilt).quote:Op vrijdag 6 mei 2022 14:48 schreef qajariaq het volgende:
[..]
SEER is een voor Europa onlogische maat omdat je boven en onder de streep een maat voor energie hebt staan. Je deelt dus vergelijkbare grootheden en dat wordt in het metrische stelsel niet gedaan omdat je het tegen elkaar kan wegstrepen. In wezen zou je dan zeggen dat je de eenheid kwh/kwh hebt.
Amerikanen met hun imperialistisch systeem hebben dat nooit zo goed door omdat ze meerdere eenheden voor hetzelfde gebruiken. Die hebben dus BTU/kwh waar btu een vast aantal kwh vertegenwoordigd.
Kwh delen door Kwh is 1 of te wel je hebt geen eenheid nodig en simpeler kan het dus echt niet. Je ziet in een oogopslag wat het doet.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 17:53 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon een eenheid voor de efficiëntie van een warmtepomp. Het feit dat dit in dezelfde eenheid is, is helemaal niet verrassend. Wat vindt je van de (S)COP? Een COP van 4,8 heeft immers ook aan dat je met 1kWh elektriciteit uit de muur, 4,8kW aan afgegeven vermogen kunt genereren met je warmtepomp. Dat is ook kWh/kWh (welke je ook om kunt rekenen naar BTU/kWh als je dat wilt).
Je kunt blijven lullen als brugman, maar het feit blijft dat zowel de SEER als de SCOP een seizoensgebonden (Nederland zit in de zone voor gematigd klimaat) efficiëntiegetal oplevert. Het is inderdaad een ratio, dus kWh mag je tegen kWh wegstrepen. Het zijn dan ook getallen zonder eenheid. Of hooguit een percentage waarbij bijvoorbeeld een EER van 9, 900% efficiënt betekent. De S geeft enkel aan dat het een gewogen jaargemiddelde is geven een bepaald klimaattype.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 18:57 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Kwh delen door Kwh is 1 of te wel je hebt geen eenheid nodig en simpeler kan het dus echt niet. Je ziet in een oogopslag wat het doet.
Deel je kwh door BTU dan moet je alsnog gaan rekenen en krijg je een constante waar je dus alsnog moet gaan rekenen om te zien hoe efficiënt het is. Dat kan, er zijn maar liefst drie landen op de wereld die dergelijke rekensommen kennelijk wel prettig vinden. Lengte kan je ook in inch, feet, yard, landmijl en zeemijl uitdrukken maar het leven wordt wel een stuk simpeler als je de meter als uitgangspunt neemt.
Maar om terug te gaan naar het begin van de discussie, (S)EER is dus een in Amerika gebruikelijke maat voor de efficiëntie van koelen met warmtepompen (voor verwarmen hebben ze weer iets anders) in Europa echter is (S)COP gebruikelijk voor zowel koelen als verwarmen met warmtepompen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |