abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204598290
De schutting tussen mijn buren en mij staat op de scheidingslijn van ons erf en erf van de buren.
De paal van onze overkapping staat ook op de grens.
Tijdens een storm een aantal jaar geleden is de schutting omgewaaid en toen is er gekeken naar scheidingslijnen op de berging en op het huis, en deze is doorgetrokken. Niet officieel via een landmeter van het kadaster dus.

Maar als we de schutting door trekken kom je op een begeven moment op die lijn onze overkappingspaal tegen.
Dus daar op baseer ik dat onze overkapping tegen of net op de erfgrens van de buren staat (niet erover heen).
In de lijn van de schutting komt na 20 meter de paal en de overkapping van vier meter sluit aan op de gevel.

Onze buurvrouw is al behoorlijk op leeftijd en is ziek. De buurman is nog niet zo gek lang geleden overleden.
Als ze dadelijk eens gaat verhuizen naar een verpleeghuis of komt te overlijden is het misschien zinvol om te kijken of ik de overkapping + schutting op mijn erf kan krijgen.

Waarom denk ik dit? We hebben een erg diepe tuin. Uitbouw is hier geliefd zodat je een grotere leefkeuken hebt. Veel huizen in de straat hebben deze uitbouw al. Als er nieuwe buren komen wil ik voorkomen dat we de hele overkapping moeten afbreken. Ze is van aluminium dus een en ander moet mogelijk zijn, maar liever niet natuurlijk.

Denken jullie dat het nodig is?
Of mag een eventuele uitbouw sowieso niet tegen de erfgrens gebouwd?
En als het nodig geacht wordt, hoe realiseer je zoiets?

(overkapping heb ik overigens niet zelf gezet)
pi_204599383
Kick
pi_204599638
Het is voor jullie beiden niet een erg interessante optie.
Voor de buurvrouw niet omdat ze toekomstige kopers de mogelijkheid ontneemt de muur recht door te trekken in een eventuele uitbouw.

Voor jou niet omdat als dit in het kadaster wil krijgen je het moet kopen, overdracht via notaris, inmeten en opnieuw intekenen bij kadaster, kortom klauwen met geld aan papierwerk nog zonder dat buurvrouwgeld vraagt voor de grond. Dan kan je nog bijna beter een nieuwe alu overkapping kopen.

Optie 3 is natuurlijk als eventuele nieuwe buren een eventuele uitbouw tegen de grens willen maken (en dat mag meestal) overleggen en vragen of je overkapping eraan vast mag.
  zondag 1 mei 2022 @ 17:33:09 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204599874
Ik snap het niet wat je nou wilt. Moet je niet beginnen met laten bepalen waar die erfgrens nou eigenlijk loopt? En dan eens verder bedenken of je vervolgstappen wilt zetten?
The love you take is equal to the love you make.
pi_204600110
Als er één paal voor de helft in de tuin van de buren staat dan kom je er wel mee weg, het moeten afbreken is dan onevenredig kwa kosten. Bovendien komen nieuwe kopers in de situatie dat het al zo is en kennelijk eerder is geaccepteerd door je huidige buur.

Als zij iets willen neerzetten waarbij jouw paal in de weg staat dan is het vroeg genoeg eens naar andere (creatieve) oplossingen te kijken.
pi_204600938
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 17:15 schreef Zolena het volgende:
Optie 3 is natuurlijk als eventuele nieuwe buren een eventuele uitbouw tegen de grens willen maken (en dat mag meestal) overleggen en vragen of je overkapping eraan vast mag.
Misschien is dit inderdaad dan wel de optie voor eventuele nieuwe buren.
Je kan gewoon strak tegen onze overkapping aanmetselen. Daar verlies je vrijwel niets mee qua ruimte.

quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 17:33 schreef Lienekien het volgende:
Ik snap het niet wat je nou wilt. Moet je niet beginnen met laten bepalen waar die erfgrens nou eigenlijk loopt? En dan eens verder bedenken of je vervolgstappen wilt zetten?
Er staan op de gedeelde berging achterin de tuin en op ons huizenblok een lijn, dit is de scheidingslijn.
En voor de schutting is die gevolgd.
Als het een optie zou zijn om een stukje te kopen zodat schutting + overkapping op mijn grond komen is een landmeter inderdaad degene die ik moet hebben. Maar dat is peperduur (al uitgezocht) en misschien wel niet nodig.

quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 17:54 schreef qajariaq het volgende:
Als er één paal voor de helft in de tuin van de buren staat dan kom je er wel mee weg, het moeten afbreken is dan onevenredig kwa kosten. Bovendien komen nieuwe kopers in de situatie dat het al zo is en kennelijk eerder is geaccepteerd door je huidige buur.

Als zij iets willen neerzetten waarbij jouw paal in de weg staat dan is het vroeg genoeg eens naar andere (creatieve) oplossingen te kijken.
Als ik de schutting door trek dan kom ik de schuttingpaal recht tegen, dus die ligt op de grens.
De paal is net zo breed als de schuttingpaal. Dus komt niet bij de buren in de tuin.
Buitenkant overkappingspaal staat niet over de grens.

Overkapping heb ik dicht gemaakt met rabatdelen, het raamwerk zit ook niet over de grens van de buren.
De buren hebben aan de buitenkant van mijn overkapping nog 2x schuttingpaneel staan.
Je hebt dus muur huis, 2 schuttingpanelen, schuttingpaal, gelijk daarnaast nog een schuttingpaal en dan kaarsrecht de schutting naar achteren. Dus deel wat verspringt is 1 schuttingpaal
pi_204601077
De grens is de grens en eigendom is eigendom.
Ik ga niet het hele verhaal lezen want dat verandert niets aan bovenstaande.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204601363
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 19:14 schreef halfway het volgende:
Ik ga niet het hele verhaal lezen want dat verandert niets aan bovenstaande.
En als de haan van Piet een ei legt op het erf van Jan? Wie is dan de eigenaar van het ei?
  zondag 1 mei 2022 @ 19:49:25 #9
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_204601418
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 19:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En als de haan van Piet een ei legt op het erf van Jan? Wie is dan de eigenaar van het ei?
Nou, dat is wel heel bijzonder, een haan die eieren legt....
pi_204601420
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 19:14 schreef halfway het volgende:
Dan ben je dus 50 procnet eigenaar @halfway :)
pi_204601476
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 19:49 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]
Nou, dat is wel heel bijzonder, een haan die eieren legt....
_O- _O-
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204601577
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 19:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zou het ei in tweeën delen dan.
pi_204601590
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 20:09 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Zou het ei in tweeën delen dan.
Ik zou twee van de drie posts boven je eens bestuderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')