Bedankt voor je antwoordquote:Op zondag 24 april 2022 15:13 schreef Essebes het volgende:
Breng goed in kaart welke kosten je in zzp wel hebt, die je in loondienst niet.
Denk aan: pensioen inleg, arbeidsongeschiktheidsverzekering, Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, vervoer misschien?
Over je tarief: is die ¤40 ex btw?
Verder….je blijft bij voor 1 opdrachtgever werken? Ook dat is een risico, omdat de Belastingdienst je mogelijk niet als volledig zzp-er zal zien.
Bedankt voor je reactie.quote:Op zondag 24 april 2022 15:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
Gestopt bij het bedrag 40 eur per uur.
Dit is dermate schandalig weinig dat het per definitie niet loont.
Minimaal 80 maar eigenlijk 100 eur per uur.quote:Op zondag 24 april 2022 15:18 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie.
Vindt je het uurloon schandalig tegenover mijn loondienst salaris of om andere redenen?
Eb wat vindt jij dan dat ik minimaal zou moeten vragen?
Dat idee heb ik na mijn berekening ook al vandaar vraag ik ook om advies dan wel te vragen wat moet de marge zijn?quote:Op zondag 24 april 2022 15:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Er is er maar 1 die hier beter van wordt en dat is de persoon die het aanbiedt, anders kreeg je de aanbieding niet.
80 euro per uur is x4 mijn uurloon is loondienst is dat niet iets teveel van het goede?quote:Op zondag 24 april 2022 15:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Minimaal 80 maar eigenlijk 100 eur per uur.
Nee en anders blijf je er in loondienst.quote:Op zondag 24 april 2022 15:21 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
80 euro per uur is x4 mijn uurloon is loondienst is dat niet iets teveel van het goede?
Dat er genoeg werk is komende jaren, geloof ik wel omdat ik er al 5 jaar werk en dat inderdaad altijd het geval is.quote:Op zondag 24 april 2022 15:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee en anders blijf je er in loondienst.
Het risico kost geld en dat er altijd genoeg werk is geloof je toch zelf niet?
totdat de economie in elkaar klapt en de eerste die weggestuurd wordt ben jij.quote:Op zondag 24 april 2022 15:23 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Dat er genoeg werk is komende jaren, geloof ik wel omdat ik er al 5 jaar werk en dat inderdaad altijd het geval is.
Dat altijd werk vind ik ook nogal een gok inderdaad. De wereld veranderd snel.quote:Op zondag 24 april 2022 15:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee en anders blijf je er in loondienst.
Het risico kost geld en dat er altijd genoeg werk is geloof je toch zelf niet?
Ik ben bereid dat risico te nemen tegenover het juiste bedrag.quote:Op zondag 24 april 2022 15:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
totdat de economie in elkaar klapt en de eerste die weggestuurd wordt ben jij.
het hangt ervanaf of je het uberhaupt wel wilt. Wil je het graag dan accepteer je minder dan als je het eigenlijk niet wilt. Ik zou gaan voor de hoofdprijs en als mijn werkgever die vraagt dan doe ik het niet minder 200 euro per uur.quote:Op zondag 24 april 2022 15:27 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Ik ben bereid dat risico te nemen tegenover het juiste bedrag.
Ik zat dus zelf aan ¤55-60 te denken maar jij zit er met 80 heel erg boven vandaar dat ik graag nog een aantal suggesties zie of je eis van 80 reeel is
ik zou het volgende rekenen:quote:Op zondag 24 april 2022 15:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat altijd werk vind ik ook nogal een gok inderdaad. De wereld veranderd snel.
Of je gelijk 100 euro kan eisen weet ik niet maar dat de winst vooral voor de aanbieder is bij 40 euro lijkt mij wel duidelijk. Daar moet gewoon meer ruimte inzitten. Maar ik ben een wezel wat inkomen betreft. Bedragen heb ik geen verstand van.
Eens dat de beste drijfveer het 'ondernemerschap' moet zijn. Maar geef ze de kost die het puur doen om de verdiensten. Dat is de algehele trend die je nu in alle branches ziet. Het lijkt wel of 50% gaat freelancen omdat ze zien dat collega's het viervoudige verdienen. De markt klapt wel ooit in. Dit blijft denk ik niet op deze manier in stand.quote:Op zondag 24 april 2022 15:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
als iemand zzper wordt dan is de enige juiste drijfveer dat je het graag wilt, niet omdat je het krijgt aangeboden ipv vast werk. Want daar is een reden voor, en dat is zelfden in jouw voordeel.
Mocht je het toch doet dan zou ik ook af en toe klussen weigeren omdat je ergens anders dan die 2 aan de bak kan komen. Dat moet je ook melden en dan weet je ook gelijk hoe eerlijk ze zijn.
Ja en de inkomensafhankelijke bijdrage die je werkgever betaalt maar die je niet op je loonstrookje ziet ook?quote:Op zondag 24 april 2022 15:16 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord
Ja die ¤40 is ex btw ja
Werk dan als zzper voor 2 verschillende werkgever die meer personeel uitwisselen
Pensioen en arbeidsongeschiktheidsverzekering heb ik al ingerekend in mijn berekening.
Ben het met je eens dat er volgens mij ook een gigantische crisis aan zit te komen de staalprijzen etc rijzen de pan uit.quote:Op zondag 24 april 2022 15:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik zou het volgende rekenen:
1 jaar aan inkomen moet je reserver hebben, dit meot je verdienen bovenop de normale kosten in de tijd dat je denkt dat de economie in elkaar klapt. Schat dit op 6 maanden en dan weet je je uurloon.
Zo heb ik een keer 1000 euro extra gevraagd per maand omdat ik een jaarcontract kreeg aangeboden.
Het gaat hier gelukkig niet om van lastig personeel af te komen meerdere zitten hierin.quote:Op zondag 24 april 2022 15:56 schreef qajariaq het volgende:
Bij mijn laatste werkgever was dit een van de standaard manieren om van lastig personeel af te komen. Je hoorde opeens dat iemand een eigen zaak was begonnen en dan 'extern adviseur' was geworden of op andere wijze ingehuurd werd voor ongeveer het werk dat hij/zij gedaan had. Dan hadden mensen mooi de tijd wat anders te zoeken en de werkgever was gegarandeerd van ze af na maximaal een jaar. Uiteraard mocht hier nooit hardop over gesproken worden door betrokkenen maar het patroon was wel erg duidelijk.
Uiteraard kunnen ze je ook in loondienst gewoon naar meerdere bedrijven detacheren. Alleen moeten ze dan wel vervoer netjes regelen en als jij zzp er bent is dat jouw eigen probleem opeens.quote:Op zondag 24 april 2022 16:04 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Het gaat hier gelukkig niet om van lastig personeel af te komen meerdere zitten hierin.
Zo kunnen ze me bij meerdere bedrijven inzetten nu niet
contract gaan neem ik aan op projectbasis en na het project spreek je toch weer nieuwe tarieven af? Je kan die dan verdubbelen, ver10voudigen of halveren, daar ben je als zzper geheel vrij in.quote:Op zondag 24 april 2022 16:56 schreef Sport_Life het volgende:
Normaal gesproken zou ik zeggen 2x zoveel als je bruto loondienst salaris. Dus dan zou ik op minimaal 43 euro gaan zitten. En vergeet ook niet in je contract te zetten dat je jaarlijks indexeert. (Dat krijg je ook in loondienst mits CAO).
Bedenk dat je met dat inkomen dezelfde levensstandaard hebt als je had in loondienst. Voor veel mensen is het verleidelijk iets luxer te leven maar dan kom je na je 50e tekort.
hoe weet je dit? en dat laatste kunnen ze nu ook, maar ik vermoed dat dat teveel rompslomp is voor hun. Als zzper mag jij dat regelen.quote:Op zondag 24 april 2022 16:04 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Het gaat hier gelukkig niet om van lastig personeel af te komen meerdere zitten hierin.
Zo kunnen ze me bij meerdere bedrijven inzetten nu niet
dat is hun probleem. Al werken ze voor 10 euro per uur....quote:Op zondag 24 april 2022 16:01 schreef Poocoin50 het volgende:
Toch komen er genoeg medewerkers van klanten producten die klaar zijn bij ons ophalen die werken voor 35 per uur in de bouw hoe dan?
Ja 43 zelfde stabdaard en dan moet er nog minimaal 12 euro bij dan zit ik op 55 om ook een buffertje te kunnen bouwen eigenlijk zou 60 ideaal zijn als ik het zo bekijk.quote:Op zondag 24 april 2022 16:56 schreef Sport_Life het volgende:
Normaal gesproken zou ik zeggen 2x zoveel als je bruto loondienst salaris. Dus dan zou ik op minimaal 43 euro gaan zitten. En vergeet ook niet in je contract te zetten dat je jaarlijks indexeert. (Dat krijg je ook in loondienst mits CAO).
Bedenk dat je met dat inkomen dezelfde levensstandaard hebt als je had in loondienst. Voor veel mensen is het verleidelijk iets luxer te leven maar dan kom je na je 50e tekort.
Blijkbaar willen ze het dan niet graag genoeg.... dan weet je genoeg toch?quote:Op zondag 24 april 2022 17:14 schreef Poocoin50 het volgende:
Ga het niet doen want 50 is misschien nog bespreekbaar maar 60 niet
Flexibiliteit interesseerd me niet zoveel zit hier goed op mn plek mijn besluit is dat ik gewoon in loondienst ga blijven.quote:Op zondag 24 april 2022 17:24 schreef Herkauwer het volgende:
Kijk eens bij berekenhet, daar kan je een berekening doen op basis van je uurloon: https://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-zzp-er.html
¤40 is echt de ondergrens, dat is hetzelfde als wat je nu hebt zo ongeveer, ¤3000 netto per maand en vakantiegeld.
En dan neem jij nu het risico over. Hoewel ik niet denk dat 80 of 100 haalbaar zou zijn moet je wel ruim hoger gaan zitten dan ¤40. Het verschil tussen ¤40 en ¤50 per uur is ongeveer ¤7500 op jaarbasis. (¤3600 per maand)
Voordeel is wel dat je wat flexibeler bent. En je bouwt een reputatie op, je bent na deze 2 bedrijven geen beginnend ondernemer meer.
Bedankt voor je ingbreng.quote:Op zondag 24 april 2022 17:48 schreef ludovico het volgende:
De grote grap is dat er genoeg jurisprudentie ligt dat oordeelt dat een zzp contract bij een voormalig werkgever niet wordt gezien als zelfstandig maar gewoon als verkapte werknemerschap. Exemplarisch en recent voorbeeld daarvan is dat stuk met die maaltijd bezorgers. Nu verdien jij meer maar de jurisprudentie omtrent dat verhaal is uitgebreider dan die maaltijdbezorgers.
Mochten ze je niet meer oproepen kun je dus met een advocaat aan de gang.
Mja zzper heeft natuurlijk als voordeel dat je weg te schoppen bent. Dus tis wel handig als je dan weet dat daar mogelijk wat bescherming zit.quote:Op zondag 24 april 2022 18:10 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Bedankt voor je ingbreng.
Haha als je vantevoren al denkt dat zoiets gaat gebeuren kun je er beter niet aan beginnen lijkt me.
En die mensen zouden geen zzp'er moeten worden. De klusjesman komt ook niet langs voor 35 euro per uur. Die mensen die jullie inhuren zijn geen ondernemers, maar bezitters van een slecht betaalde baan.quote:Op zondag 24 april 2022 20:35 schreef Pap89 het volgende:
Hier op het forum merk ik altijd wel dat er veel vanuit een “ict zzp” wordt gedacht qua uurlonen.
De realiteit is soms heel anders dan maar random wat uurlonen te roepen.
Stelregel is over het algemeen dat je het uurloon van loondienst minimaal x2 moet doen.
Wij hebben echt meerdere zzp’ers die zichzelf verhuren aan ons voor 30-35¤/uur in de bouw. Dan wel voor langere periodes.
Terwijl loondienst tussen de ¤16-¤22 zit (afhankelijk van functie/ervaring)
Dat iedereen in de ICT ¤80-¤3000/uur vraagt betekend niet dat het voor andere sectoren ook zo geldt.
30-35 in de bouw is al 5j geleden.quote:Op zondag 24 april 2022 20:35 schreef Pap89 het volgende:
Hier op het forum merk ik altijd wel dat er veel vanuit een “ict zzp” wordt gedacht qua uurlonen.
Stelregel is over het algemeen dat je het uurloon van loondienst minimaal x2 moet doen.
Wij hebben echt meerdere zzp’ers die zichzelf verhuren aan ons voor 30-35¤/uur in de bouw. Dan wel voor langere periodes.
Dat iedereen in de ICT ¤80-¤3000/uur vraagt betekend niet dat het voor andere sectoren ook zo geldt.
Beginnend civiel personeel zit tegen de 40 euro aan. Uitlopers naar 65 euro. Daarboven wordt het te duur.quote:Op zondag 24 april 2022 23:02 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
30-35 in de bouw is al 5j geleden.
Onze aannemer vraagt 50e per uur en dat is vrij gemiddeld volgens mij.
Voor 35 krijg je een beunhaas..
Dat zijn realistische uurlonen. Dat anderen zich tot slaaf laten maken doet daar niks vanaf.quote:Op zondag 24 april 2022 20:35 schreef Pap89 het volgende:
Het hele idee van zzper is toch dat je zelf je klanten kiest en werk ook weigert of aanneemt wat je uitkomt?quote:Op zondag 24 april 2022 18:10 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Bedankt voor je ingbreng.
Haha als je vantevoren al denkt dat zoiets gaat gebeuren kun je er beter niet aan beginnen lijkt me.
Klopt denken uit ict beeld of advocaat etc.quote:Op zondag 24 april 2022 20:35 schreef Pap89 het volgende:
Ik weet niet in welke branche je werkt, maar 80 per uur zou ik niet vreemd vinden. In de financiële dienstverlening zou dat een normaal tarief zijn. Maar ik weet natuurlijk niet wat jouw branche is.quote:Op zondag 24 april 2022 15:18 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie.
Vindt je het uurloon schandalig tegenover mijn loondienst salaris of om andere redenen?
Eb wat vindt jij dan dat ik minimaal zou moeten vragen?
Maar die bouwvakkers zijn geen zzp'ers als je er echt goed naar kijkt. Maar dat kan aan mij liggen.quote:Op maandag 25 april 2022 10:11 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Klopt denken uit ict beeld of advocaat etc.
80 euro in de metaal sector in onbestaand tenzij je aluminimum lasser bent.
Hier in de bouw (friesland) liggen de bouwvakker zzp lonen 30-45 euro
Ik vind dat heel laag, zeker gezien het feit dat je bouwvakker vaak niet tot je pensioenleeftijd vol kan houden. Dat uurloon is te weinig om voor een fatsoenlijk vervroegd pensioen te sparen. Daarnaast heb je best kans om arbeidsongeschikt te raken, die kans ligt veel hoger dan in de ict. Uurloon is ook iets dat door twee zijdes bepaald wordt, het is een kwestie van onderhandelen maar ook af en toe een grote bek hebben. Als je goed werk levert en er is genoeg vraag dan kan de prijs ook omhoog.quote:Op maandag 25 april 2022 10:11 schreef Poocoin50 het volgende:
[..]
Klopt denken uit ict beeld of advocaat etc.
80 euro in de metaal sector in onbestaand tenzij je aluminimum lasser bent.
Hier in de bouw (friesland) liggen de bouwvakker zzp lonen 30-45 euro
De absolute killer straks gaat de verplichte aov worden,zeker bij risicovolle beroepen betaal je een stuk meer.quote:Op zondag 24 april 2022 14:58 schreef Poocoin50 het volgende:
Goedemiddag.
Graag wil ik van jullie wat advies
Momenteel werk ik in loondienst en aanbod voor zzp gekregen.
Naar mijn eigen berekening kan ik het beter niet doen maar zou jullie mning er graag eens op los laten en vooral graag weten voor wel tarief jullie het wel zouden doen.
Hier gaan we!
Momenteel werk ik in loondienst (vast contract) en heb een zzp aanbod gekregen
De situatie is als volgt.
Ik ben 30 jaar werk nu 6 jaar voor een metaal bedrijf als metaalbewerker.
Momenteel verdien ik ¤21.50 bruto per uur.
Afgerond verdien ik dus ¤3500 bruto ex vakantiegeld per maand op bassis van 38 uur per week.
Inclusief vakantiegeld is dit ¤3780
Ik betaal ¤263 euro pensioen per maand en de werkgever 2/3 dus ¤526 opgeteld is de pensioeninleg dus ¤789.
Brutosalaris inc vakabtiegeld plus ¤526 pensioen van werkgever is afgerond ¤4000.
Hier zitten mijn vakantie dagen 25 nog niet bij als ik per maand 3 vakantiedagen a ¤170 per stuk erbij doe zitten we op ¤4500.
Nu moet ik me nog verzekeren voor arbeidsongeschiktheid geschatte kosten ¤400 per maand met 1 maand eigen risico.
Totaal afgerond zit ik dan op ¤5000 waarde per maand van wat ik nu heb.
¤5000 / 164 uur per maand is ¤30.48.
Natuurlijk moet daar nog een behoorlijk gedeelte overheen voor risico geen werk etc administratie kosten voor boekhouder werkleding etc.
De situatie die mijn huidige werkgever waar ik een vast contract heb me aanbied is ¤40 per uur. Wel hoef ik niet zo bang te zijn voor geen werk want ik kan pendelen tussen 2 bedrijven.
¤40 per uur x38 =¤1520 per week x 45 werkzame weken per jaar is totaal ¤68400
Mijn eigen berekening is loondienst ¤5000 per maand waard is 12x¤5000 =60k
¤8400 lijkt me veel te weinig verschil zijn jullie het daarmee eens?
Die 40 euro per uur als zzp lijkt me veel te weinig ten opzichte van mijn huidige uurloon van ¤21.50
Hoe kijken jullie hier tegen aan en tegen welk tarief is het wel rendabel voor mij?
Alvast bedankt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |