abonnement Unibet Coolblue
pi_204498691


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !



Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.



Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.



Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.



Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.



Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).



Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.

Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.

Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door Vonkenboer op 25-04-2022 22:25:11 ]
pi_204498717
Vandaag gebeld en eind mei komen ze _O_
pi_204499350
Dat is rap! Hoor ook verhalen waar ze opeens later komen terwijl er was aangegeven dat ze echt op voorraad waren.

Lijk hier vandaag weer op bijna 27 kWh uit te komen, zit nu sinds zondag elke dag rond de 27 :)
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  donderdag 21 april 2022 @ 17:45:04 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204499712
Nah, ik ga de opbrengst van de afgelopen 5 dagen niet evenaren, veel bewolkter vandaag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204500077
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 16:58 schreef Zedi het volgende:
Dat is rap! Hoor ook verhalen waar ze opeens later komen terwijl er was aangegeven dat ze echt op voorraad waren.

Lijk hier vandaag weer op bijna 27 kWh uit te komen, zit nu sinds zondag elke dag rond de 27 :)
Dit was de planningsafspraak, het akkoord is al eerder gegeven ;) Alles bij elkaar een 10 weken vanaf tekenen tot leggen, niet gek alsnog. Vanaf het eerste contact wel iets langer, een 28 weken. Waar beide partijen schuldig aan zijn, overigens ;)
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 21 april 2022 @ 20:51:44 #6
163650 Greys
pi_204502183
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 15:38 schreef Puala het volgende:
Vandaag gebeld en eind mei komen ze _O_
Bij wie?

Hier zouden ze ook eind mei komen via Coolblue en ineens gister een mail dat het wel nog 10 weken later wordt. En dan in de mail "drukte, leveringsproblemen, maar u had ze gelukkig tijdig besteld" en dan denk je joepie en dan lees je verder en dan krijg je dus alsnog dikke vertraging. Bummer wel. Er is me drie keer verzekerd dat ze het echt gingen halen, 10 weken na akkoord gaan met offerte. Nu is het pas 10 weken na technische telefoontje en dat kan pas op 5 mei. Dus 10 weken daarna komen ze pas op z'n vroegst. Meh.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 21:14:00 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204502383
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 17:45 schreef Leandra het volgende:
Nah, ik ga de opbrengst van de afgelopen 5 dagen niet evenaren, veel bewolkter vandaag.
Ik ook niet. Ik kwam tot 40kwh vandaag, toch 5 a 6 kwh minder dan afgelopen dagen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204502407
Ik heb ook een offerte binnen. Alleen ga ik ook nog mijn dak vervangen en isoleren en de planning daarvoor is nogal onduidelijk :')
  donderdag 21 april 2022 @ 21:24:14 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204502442
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 21:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ook niet. Ik kwam tot 40kwh vandaag, toch 5 a 6 kwh minder dan afgelopen dagen.
Hier idem, exact 41 kWh, de afgelopen 5 dagen zaten tussen de 44,144 en 47,239 net 4½ minder dan het gemiddelde van de afgelopen 5 dagen.
Valt nog mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204502526
@Doedezemaar
Kan je de OP aanpassen met de opsom uit het vorige deel?
Protège moi de mes désirs.
pi_204506713
Iedereen is leuk aan het verduurzamen, maar ik woon in een huurhuis met stadsver(w)arming ;(
Heb de verhuurder al even gepolst wat hun plannen qua zonnepanelen zijn, maar ik heb een garage (achter in de tuin) van 3x7, met een mooi plat dak waar evt. panelen op zouden kunnen.
Maar ik heb geen eigen groep naar de garage (zit op de woonkamer/hal), dus ik weet niet of ik dat makkelijk kan aansluiten. In m'n oude huurhuis zaten de panelen met zo'n tussenkastje op de wasmachinegroep (maar dat was dus een eigen groep). Dat lijkt me nu niet mogelijk?
Moet er dan sowieso een aparte kabel naar de garage + aanpassing meterkast? Of kan dat makkelijker? En moet je nog rekening houden met gewicht op je garage, of kan dat altijd makkelijk. En als laatste: verhuis je panelen makkelijk mee in de toekomst? Voor het geval ik ze zelf koop :P

Ik ben benieuwd wat jullie ideeën zijn :)
pi_204506985
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2022 21:32 schreef arvensis het volgende:
@:doedezemaar
Kan je de OP aanpassen met de opsom uit het vorige deel?
Welke opsom? Ik heb niks gewijzigd
pi_204507734
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 14:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Welke opsom? Ik heb niks gewijzigd
De opsom van hoeveel panelen iedereen heeft.
Protège moi de mes désirs.
pi_204508045
Het werd al krap om maart in te halen, maar dat gaat na vandaag echt niet meer lukken. Hele dag al grijs, pas net 11 kWh vandaag waar ik minimaal 20 per dag nodig had.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_204508135
Maart haal ik niet meer in. Dat is nog 170 kwh ofzo. Maar April vorig jaar met 400 zou misschien net kunnen. Nu 297. Met een paar goede dagen kan het. Maar met de wolken/regen op komst wordt het wel krapjes.

Mijn ouders gaan het najaar verhuizen. Ze hebben een potje voor verduurzaming. Alleen het dak is nogal onhandig. Veel schuine stukjes die niet te gebruiken zijn (halve kegelvorm). De rechte stukken zitten dakramen in. De garage heeft wel een oost-west dak. Maar voor west zitten veel hoge bomen, dus dat heeft weinig zin. Heb nu geopperd om in de achtertuin een nieuwe overkapping/terras te zetten(ipv oude kas en tuinhuis). En dan zo groot/schuin op zuid dat ze heel wat panelen kwijt kunnen. Leuk project om over na te denken.
pi_204508143
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 16:32 schreef arvensis het volgende:

[..]
De opsom van hoeveel panelen iedereen heeft.
• Deepfreeze 3640 wp op zuid

:P
pi_204508549
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 14:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Welke opsom? Ik heb niks gewijzigd
1100 wp op oost
4744 wp op west

:s)
  Moderator vrijdag 22 april 2022 @ 18:00:28 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204508762
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 17:14 schreef Deepfreeze het volgende:
Maart haal ik niet meer in. Dat is nog 170 kwh ofzo. Maar April vorig jaar met 400 zou misschien net kunnen. Nu 297. Met een paar goede dagen kan het. Maar met de wolken/regen op komst wordt het wel krapjes.

Mijn ouders gaan het najaar verhuizen. Ze hebben een potje voor verduurzaming. Alleen het dak is nogal onhandig. Veel schuine stukjes die niet te gebruiken zijn (halve kegelvorm). De rechte stukken zitten dakramen in. De garage heeft wel een oost-west dak. Maar voor west zitten veel hoge bomen, dus dat heeft weinig zin. Heb nu geopperd om in de achtertuin een nieuwe overkapping/terras te zetten(ipv oude kas en tuinhuis). En dan zo groot/schuin op zuid dat ze heel wat panelen kwijt kunnen. Leuk project om over na te denken.
Net even gerekend hier, ik moet dan nog 167 kWh om gelijk te komen aan maart, en met nog 8 dagen te gaan na vandaag komt dat neer op 20.88 kWh per dag. Daar heb ik een hard hoofd in dat dat gaat lukken met de weersvoorspellingen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204509627
Waarschijnlijk ga ik maandag Maart voorbij. Dagen worden steeds langer en de zon is intensiever. Bovendien na de eerste week van maart totaal geen last van schaduw meer. Daarnaast is de kachel nauwelijks aan geweest deze maand tot nog toe terwijl in Maart dat regelmatig wel het geval was. Dus lekker aan het sparen voor volgende winter nu.
  vrijdag 22 april 2022 @ 20:23:50 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204510614
Opsom:

Arvensis: 12*375 Wp = 3750 Wp, O-W, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel
Bambino: 42x330wp = 13.860 Wp, 30x ZW 12x ZO
Bami: 10*360Wp = 3600Wp, ZWW, gedeeltelijke schaduw van dakkapel en airco, circa 35°
CoolGuy: 29*300 = 4200 Wp O, 2700 Wp W, 1800 Wp Z
Deepfreeze: 3640 Wp Z, 45°
Densmee: 12*360Wp = 4320Wp Z, 30°
Estate2: 2.36 kWp O-W, in winter veel schaduw, 2.5 kWp Z, iets schaduw.
freak1: 86*315 = 27.1kwp ZZO, 54*465 = 25.1 kwp ONO, 24*465 = 11.2 kWp ZZO, totaal 63.4 kWp
Herkauwer: 28*290 = 8120 Wp - W - 11°
June: 12*300 Wp = 3600 Wp W, 40°
Leandra: 21*330 = 6930 Wp ZZW, 45°
Leolinedance: 30*170 Wp = 5100 Wp Z, 45°
Makrolon: 6680 wp O, 6480 wp W
MevrouwCactus: 9*380 = 3420 Wp Z, schaduw op 1 paneel
NicolasJoy: 8*390 = 3120 Wp W, schaduw op 1 paneel.
NightDancert: 11*325 = 3575 Wp ZO
prld: 7*395 = 2765 Wp Z, 1 paneel heeft rond 4 uur schaduw, 45°
qajariaq 5*360 = 1809 Wp O + 4*360 = 1440 Wp W, 45°, west regelmatig schaduw in de winter.
ShoNuf: 3.685 Wp O, 4.020 Wp Z en 4.940 Wp N, 50°
Vanyel: 5000 Wp Z, 10°
zoz: 1100 Wp O, 4744 Wp W

Weer even aangepast

[ Bericht 3% gewijzigd door Leandra op 23-04-2022 19:07:50 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204510657
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:23 schreef Leandra het volgende:
Opsom:

Arvensis: 12*375 Wp = 3750 Wp, Oost/west, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel, 40°
Bami: 10 * 360Wp = 3600Wp, ZWW, gedeeltelijke schaduw van dakkapel en airco, circa 35°
Deepfreeze: 3640 Wp op zuid
freak1: 86 * 315 = 27,1kwp op 151 graden, 54* 465 =25.1 kwp op 60 graden, 24 * 465 = 11.2 kWp op 152 graden, totaal 63.4 kWp
Herkauwer: 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
MevrouwCactus: 9 * 380 = 3420 Wp volgens mij. Op zuid, schaduw die op 1 paneel
Leandra: 21*330 = 6930 Wp ZZW, geen schaduw, 45°
NightDancert: 11*325 = 3575 Wp ZO
prld: 7*395 = 2765 Wp panelen op zuiden, 1 paneel heeft rond 4 uur schaduw, 45°
zoz: 1100 wp op oost, 4744 wp op west
5 oost en 4 west. In de winter soms schaduw van buurhuis en diverse schoorsteentjes. 3Kw theoretisch maximum maar dan moeten we wel twee zonnen schijnen.
  Moderator vrijdag 22 april 2022 @ 20:30:44 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204510697
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:23 schreef Leandra het volgende:
Opsom:

Arvensis: 12*375 Wp = 3750 Wp, Oost/west, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel, 40°
Bami: 10 * 360Wp = 3600Wp, ZWW, gedeeltelijke schaduw van dakkapel en airco, circa 35°
Deepfreeze: 3640 Wp op zuid
freak1: 86 * 315 = 27,1kwp op 151 graden, 54* 465 =25.1 kwp op 60 graden, 24 * 465 = 11.2 kWp op 152 graden, totaal 63.4 kWp
Herkauwer: 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
MevrouwCactus: 9 * 380 = 3420 Wp volgens mij. Op zuid, schaduw die op 1 paneel
Leandra: 21*330 = 6930 Wp ZZW, geen schaduw, 45°
NightDancert: 11*325 = 3575 Wp ZO
prld: 7*395 = 2765 Wp panelen op zuiden, 1 paneel heeft rond 4 uur schaduw, 45°
zoz: 1100 wp op oost, 4744 wp op west
CoolGuy: 29*300 = 4200 Wp Oost, 2700 Wp West, 1800 Wp Zuid
mezelf even toegevoegd :)
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 22 april 2022 @ 20:34:54 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204510759
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
mezelf even toegevoegd :)
Wel tussen Bami en Deepfreeze graag, en misschien ook gelijk onder een spoiler in de OP, onder de noemer "Wie, wat, welke richting" ofzo :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204510843
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wel tussen Bami en Deepfreeze graag, en misschien ook gelijk onder een spoiler in de OP, onder de noemer "Wie, wat, welke richting" ofzo :+
Als we alfabetisch doen moet jij ook 1 omhoog ;)

Ik hoef niet in het lijstje. Ik weet ook niet precies wat we hebben liggen :P
  vrijdag 22 april 2022 @ 20:49:32 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204510935
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 20:40 schreef Hupje het volgende:

[..]
Als we alfabetisch doen moet jij ook 1 omhoog ;)

Ik hoef niet in het lijstje. Ik weet ook niet precies wat we hebben liggen :P
Ja klopt, my bad.... hoewel ik wel weet hoe het komt :')
Maar het is wel ehm.... 8)7

Aangepast en die koele er ook gelijk tussengezet *O*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')