https://www.rtvutrecht.nl(...)n-vertrek-bestuurderquote:UTRECHT - De bestuurder van acht Scholen voor Persoonlijk Onderwijs moet vertrekken. Dat meldt minister Dennis Wiersma van Primair en Voortgezet Onderwijs na een nieuw, vernietigend inspectierapport over de instellingen. Ook in Utrecht is een SvPO gevestigd en daar dreigt sluiting. De Utrechtse onderwijswethouder Anke Klein sluit zich bij de oproep van de minister aan.
Je had vroeger ook soaps rondom het ICA (Islamitisch College Amsterdam), Ibn Ghaldoun, Aloysius College, Amarantis en ROC Leiden. Hoe lang duurde het voordat die eindelijk op slot werden gegooid?quote:
Korte samenvatting: SVPO is een groep scholen opgericht door de huidige bestuurder. Het onderwijs daar is een aanfluiting, leraren krijgen de helft van het CAO-loon en geld voor onderwijs wordt in vastgoed gestopt. De inspectie heeft al meermaals geconcludeerd dat in ieder geval Amsterdam, Utrecht en Hoorn zwakke scholen zijn en in plaats van dat de school wat met de kritiek doet pompen ze onderwijsgeld in vele rechtszaken om de publicatie van rapporten tegen te houden.quote:Op zondag 17 april 2022 21:59 schreef EinarBoe het volgende:
Is er meer info of mis ik een eerder deel?
Oh ja hoor. Een geschiedenis van vele jaren. Maar lang verhaal kort: een man (Micha van Denderen) die denkt dat hij een revolutionair onderwijsconcept heeft uitgevonden. Maar dat komt niet zo lekker uit de verf volgens de inspectie. Gevolg: tig rechtszaken die Micha (bijna) allemaal verliest.quote:Op zondag 17 april 2022 21:59 schreef EinarBoe het volgende:
Is er meer info of mis ik een eerder deel?
Klinkt in eerste instantie wel goed... Kleine klassen en weinig huiswerk... Je zou zeggen zo meer aandacht voor de leerling...quote:De middelbare school in Utrecht is ook wel bekend als het Tjalling Koopmans College. De school werkt met kleine klassen en weinig huiswerk is voor de tweede keer op rij als 'zeer zwak' beoordeeld. De inspectie stelde vorig jaar vast dat leerlingen die meer uitleg en begeleiding nodig hadden dat niet kregen, waardoor ze worden geremd in hun ontwikkeling. Ook wordt er pas een plan voor ze gemaakt als de leerling is vastgelopen, en dat is volgens de inspectie te laat. Volgens de wet moeten het schoolbestuur en de schoolleiding er beter op letten.
In Amsterdam moesten vorig jaar leerlingen verplicht naar SVPO omdat ze elders uitgeloot waren. Bezwaren met de grond "SVPO is een zeer zwakke school" zouden ongegrond zijn verklaard. In die zin snap ik wel dat kinderen daar wel naar SVPO gaan. In bv. Utrecht en Hoorn dan weer niet.quote:Op zondag 17 april 2022 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
Gezien de tijd dat dit al loopt verbaast het me vooral dat die scholen nog steeds leerlingen aantrekken.
Ware het niet dat er met zelfgeknutselde materialen wordt gewerkt waar van alles aan mankeertquote:Op zondag 17 april 2022 22:05 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Klinkt in eerste instantie wel goed... Kleine klassen en weinig huiswerk... Je zou zeggen zo meer aandacht voor de leerling...
Die loting is ook een achterlijk systeem. Dit soort excessen komen daar net ff te vaak voor.quote:Op zondag 17 april 2022 22:05 schreef Nieuwbouwwijk het volgende:
[..]
In Amsterdam moesten vorig jaar leerlingen verplicht naar SVPO omdat ze elders uitgeloot waren. Bezwaren met de grond "SVPO is een zeer zwakke school" zouden ongegrond zijn verklaard. In die zin snap ik wel dat kinderen daar wel naar SVPO gaan. In bv. Utrecht en Hoorn dan weer niet.
Klopt. Door die loting blijven slechte scholen - zoals SVPO - nog bestaan ook. In een stad als Leiden worden slechte en impopulaire scholen na verloop van tijd opgeheven maar in Amsterdam worden ze gevuld met leerlingen die elders uitgeloot zijn...quote:Op zondag 17 april 2022 22:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die loting is ook een achterlijk systeem. Dit soort excessen komen daar net ff te vaak voor.
Als ik zo die rapporten en mediaberichten scan dan heeft de ‘gewone’ leerling ook niet perse iets te vrezen daar.quote:Op zondag 17 april 2022 22:06 schreef Nieuwbouwwijk het volgende:
[..]
Ware het niet dat er met zelfgeknutselde materialen wordt gewerkt waar van alles aan mankeert
Niet echt een denderend succes dus, zeg maar.quote:Op zondag 17 april 2022 22:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh ja hoor. Een geschiedenis van vele jaren. Maar lang verhaal kort: een man (Micha van Denderen) die denkt dat hij een revolutionair onderwijsconcept heeft uitgevonden. Maar dat komt niet zo lekker uit de verf volgens de inspectie. Gevolg: tig rechtszaken die Micha (bijna) allemaal verliest.
En passant pleegt hij ook nog financieel wanbeheer en benoemt hij allerhande vriendjes en familie op hoge posten.
Dus met niet eens officieel erkend lesmateriaal?quote:Op zondag 17 april 2022 22:06 schreef Nieuwbouwwijk het volgende:
[..]
Ware het niet dat er met zelfgeknutselde materialen wordt gewerkt waar van alles aan mankeert
Wat is ‘officieel erkend lesmateriaal’? Het is hier geen Noord-Korea hè?quote:Op zondag 17 april 2022 22:13 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dus met niet eens officieel erkend lesmateriaal?
![]()
![]()
Er bestaat niet zoiets als officieel erkend lesmateriaal.quote:Op zondag 17 april 2022 22:13 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dus met niet eens officieel erkend lesmateriaal?
![]()
![]()
Ikke ook niet weten... ga er wel van uit dat je niet zomaar wat verzint om in les te geven...quote:Op zondag 17 april 2022 22:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat is ‘officieel erkend lesmateriaal’? Het is hier geen Noord-Korea hè?
Ik merk het...quote:Op zondag 17 april 2022 22:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als officieel erkend lesmateriaal.
En dat is maar goed ook.quote:Op zondag 17 april 2022 22:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als officieel erkend lesmateriaal.
Het curriculum ligt wel vast. De lesprogramma's en materialen zijn aan de school zelf. Er is genoeg zelfgemaakt lesmateriaal wat prima voldoet, maar als ik het goed begrepen heb is de SvPO vooral op een koopje gaan zitten door derdehands en zwaar achterhaald materiaal te gebruiken, of dingen die gratis op het internet te vinden waren. Dat is wel een beetje vragen om ellende.quote:Op zondag 17 april 2022 22:22 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ikke ook niet weten... ga er wel van uit dat je niet zomaar wat verzint om in les te geven...
Zit niet in het onderwijswereldje... Misschien kan iemand duiden?
Op Viafora/ouders.nl staan meerdere discussies over SVPO. Daaruit blijkt onder meer dat het "online werkboek" zeer rigide is. Soort van "computer says no".quote:Op zondag 17 april 2022 22:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het curriculum ligt wel vast. De lesprogramma's en materialen zijn aan de school zelf. Er is genoeg zelfgemaakt lesmateriaal wat prima voldoet, maar als ik het goed begrepen heb is de SvPO vooral op een koopje gaan zitten door derdehands en zwaar achterhaald materiaal te gebruiken, of dingen die gratis op het internet te vinden waren. Dat is wel een beetje vragen om ellende.
Oja, klopt. En die school staat nog niet eens te boek als zeer zwakquote:Op zondag 17 april 2022 22:29 schreef Magister_Artium het volgende:
De Leeuwarder Courant lust er wel pap van: https://lc.nl/search?q=Tjalling%20Koopmans
In een dorpje net buiten Leeuwarden is ook zo’n school. Vorig jaar een docent gewipt omdat hij zich openbaar kritisch had uitgelaten over de school. Dat zou als enkel feit op een normale school hooguit leiden tot een berisping, zo niet nog minder. Het kort geding werd gesteund door de vakbond en de docent was ineens toch niet ontslagen.
Een kennis heeft op de school in Deventer gewerkt als lerares. Ze moest de helft van de tijd de leerlingen uit de vensterbank of uit de kantine halen. Onder het mom van ‘ik ga mijn toets informatica voorbereiden’ gingen de leerlingen tijdens haar uitleg op Netflix. Toen ze die leerling wegens een grote mond de les uit wilde zetten, was het antwoord ‘u doet maar wat u niet laten kan’. De reactie van collega’s was hetzelfde. Een conrector om de etterbakjes naartoe te sturen, was er niet.quote:Op vrijdag 29 april 2022 12:18 schreef Nieuwbouwwijk het volgende:
Je hebt op deze school dus een “online workbook” maar je kan op school niks doen omdat de wifi niet eens werkt.
Wat is dit voor bezigheidstherapie voor die kinderen? En ook echt dat er zoveel geld door die bestuurder in vastgoed is gestopt maar niet in wifi.
Dit is dan ook goed nieuws van vandaag: https://www.google.com/am(...)rouwen-in-bestuur-op
Klinkt niet veel anders dan mijn middelbare school in 071quote:Op vrijdag 29 april 2022 12:40 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Een kennis heeft op de school in Deventer gewerkt als lerares. Ze moest de helft van de tijd de leerlingen uit de vensterbank of uit de kantine halen. Onder het mom van ‘ik ga mijn toets informatica voorbereiden’ gingen de leerlingen tijdens haar uitleg op Netflix. Toen ze die leerling wegens een grote mond de les uit wilde zetten, was het antwoord ‘u doet maar wat u niet laten kan’. De reactie van collega’s was hetzelfde. Een conrector om de etterbakjes naartoe te sturen, was er niet.
En toch slaagden ze allemaal. Die kennis is gauw naar een reguliere school gegaan, waar ze nu met goed humeur haar werk doet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |