abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204441523
WGR / Ineens redden deze middeninkomens het niet meer

quote:
Ik kwam dit artikel tegen, 'de middeninkomens trekken het niet meer''.

Doodsbenauwd krijgt kraanmachinist Martijn in 't Veld het van het bedrag dat hij voor zijn weekboodschappen en de energierekening moet neertellen. Samen met zijn vriendin Amy, die parttime schoonmaakwerk doet, hadden ze net alles keurig voor elkaar. Onlangs vonden ze een iets ruimer huurhuis, perfect voor hen en hun peuter. Het zou financieel ook allemaal precies kunnen.

Tot ze inzicht kregen hoeveel ze nu, met een nieuw energiecontract, per maand extra kwijt zullen zijn. Tel daarbij de duurdere boodschappen op en ze staren ineens naar een maandelijks tekort van 400 tot 500 euro.

Verder bezuinigen op hun uitgaven kunnen ze niet. Hun oude auto staat al te koop. Kleding dragen ze helemaal op en de boodschappen worden al jaren karig ingekocht bij een goedkope supermarkt. "Wij, een gemiddeld gezin, vallen precies buiten de boot. Schandalig."

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)komens-het-niet-meer

Om heel eerlijk te zijn herken ik dit niet echt.
Om mij heen heeft iedereen een gemiddeld modaal salaris.

Al mijn vrienden zitten nog steeds bijna elk weekend op het terras, of in een wok restaurant, of gaan een dagje shoppen.. En ze hebben ook allemaal een redelijk nieuwe auto die ze kunnen betalen.

Kortom, wat denken jullie, is het wel echt zo erg allemaal als in dit artikel staat?

Zelf heb ik gewoon de verwarming niet hoger staan dan 17.5 graden. En de laatste week heb ik hem door het warmere weer helemaal niet aan hoeven zetten.

Verder merk ik vrijwel weinig van de hogere prijzen, ik kan nog steeds prima sparen.

Hoe zit dat bij jullie, komen jullie nog rond, en iemand die zich herkent in dit artikel met een modaal salaris?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_204441527
Hier verder met de discussie :)
  vrijdag 15 april 2022 @ 08:27:19 #3
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204441558
Volgens mij zijn mensen die zich vergalloperen van elke tijd. Op het randje leven is niet heel verstandig. Kan natuurlijk iedereen overkomen maar dit gezin lijkt er op langere termijn, bewust voor gekozen te hebben.

De gezinnen die voorzichtiger zijn en alsnog over de kop gaan, dat zijn de ware slachtoffer en ik ben wel benieuwd naar die verhalen
pi_204441564
Verwarming niet hoger dan 17 :')
Zet m dan helemaal uit en doe 2 truien aan. Doe ik hier ook. Verbruik aan gas vorige maand: 7kuubjes

2/3 dagen in de week bij moeders eten....(lekker meevreten op t Boomerpensioen van mn vader)

Hoe hoog is een modaal netto maandinkomen? (1fte)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_204441625
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:28 schreef Het_Bokje het volgende:

Hoe hoog is een modaal netto maandinkomen? (1fte)
Dat ligt zo rond de 2300 euro netto.
pi_204441712
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:28 schreef Het_Bokje het volgende:
Verwarming niet hoger dan 17 :')
Zet m dan helemaal uit en doe 2 truien aan. Doe ik hier ook. Verbruik aan gas vorige maand: 7kuubjes

2/3 dagen in de week bij moeders eten....(lekker meevreten op t Boomerpensioen van mn vader)

Zou nog eerder een krantenwijkje erbij nemen dan zo te leven.
pi_204441801
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:49 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Zou nog eerder een krantenwijkje erbij nemen dan zo te leven.
Ik zou nog eerder stoppen met roken en huisdieren wegdoen dan kranten bezorgen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204442128
Zijn wij de enige hier die de kachel niet lager zetten :?
pi_204442137
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:37 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Ik wil wel maar heb helaas huisgenoten.19 graden doen we wel, maar is eigenlijk het minimum.
pi_204442165
quote:
Ik in ieder geval niet want lager zetten zorgt niet voor aardgascreatie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204442181
quote:
Nee, staat gewoon nog even hoog als vroeger, lekker op 21 graden.

Ons voorschot is nu 200 euro per maand. Wat zou het opleveren als ik hem lager zou zetten, 50 euro per maand? Ik pis maandelijks geld weg aan veel dommere dingen dan een comfortabel huis.
pi_204442186
Wil je tegenwoordig ruim leven, kan of je zonder auto kan, en stook zuinig. Ja, dat is helaas de realiteit. Een auto is natuurlijk niet alleen benzinekosten, verzekeringen zijn tegenwoordig achterlijk duur tenzij je een half leven aan schadevrije jaren hebt, onderhoud kost ook al snel 50 euro per maand gemiddeld, en ook nog eens wegenbelasting.

Je ziet ook dat Nederland een oud wagenpark heeft, in 10 jaar tijd is de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse auto met 2 jaar gestegen. Het is nu 11(!) jaar.

Dat is wel jammer, ergens. Nederlanders kunnen geen nieuwe auto veroorloven. Niemand koopt tegenwoordig een nieuwe auto. Nieuwe auto's zijn enkel voor de (private) lease.
  Moderator vrijdag 15 april 2022 @ 09:51:45 #13
382129 crew  Donna
pi_204442253
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:15 schreef Koffieboontje70 het volgende:

[..]
Bovengenoemd gezin ging groter wonen waardoor ze de kosten nog maar net konden bolwerken. Gewoon dom dus als je beweert al jarenlang weinig over te houden, om dan nog eens meer kosten op je hals te halen.

Daarbij is zij gewoon lui met die paar uurtjes per week werken.
Er werd in de algemeenheid gevraagd hoe je aan ¤2000 vaste lasten komt en wat daar dan onder zou moeten vallen. Als start werd daar een huur van ¤1000 genoemd. Vervolgens heb ik uit de losse pols een overzichtje getypt.

Ik snap niet zo goed waarom je mijn overzichtje quote en vervolgens reageert op de specifieke situatie uit de openingspost.
pi_204442292
Niet alle gezinnen hebben een keus....
Wij als gezin redden het nog net , maar ik kan jullie vertellen dat het niet echt gezellig meer is.
3 kinderen en helaas zijn vader en moeder allebei daar bedrijfsongeval(mishandeling op het werk)/zware levensreddende operaties in de WIA (IVA) terecht gekomen.
Dan ga je van ruim 5000+ euro netto per maand , terug naar 3000 euro netto per maand. (Bruto verschil is erg leuk ivm het missen van de arbeidskorting :-()
Geen recht op zorgtoeslagen en dergelijke , want die worden bruto gerekend. De hypotheek loopt wel gewoon door. Huren is geen optie , want dat word het nog duurder. Verkopen en kleiner wonen is ook geen optie , want wij hebben gewoon een simpel rijtjeshuis in een niet grote stad. 750 euro per maand.
400 euro aan zorgverzekering elke maand.
350 euro aan energie kosten elke maand (en dan staat de temp op 16 de hele dag)
Voor een gezin met 3 kinderen is 1000 euro aan boodschappen per maand niet gek op het moment als je het een beetje gezond wilt houden. Verdere Verzekeringen/sporten (en andere kosten) voor de kinderen/en een klein televisie/internet/tel abbo en het vervoer in onze mini fort Ka zit je ook al vlug aan de 4 a 500 euro per maand.....
Dan reken je afschrijvingen van producten niet mee....
Elk extra inkomen van de kinderbijslag en eventueel vakantiegeld gaat in vervanging van eventuele wasmachines/bedden en de onderhoud van de auto en dat soort dingen zitten

Onderhoud aan huis , hebben wij al tijden niet kunnen doen.
Vakanties zitten er al jaren niet meer in.
Kleding voor mijzelf en mijn vrouw zitten er al jaren niet meer in.

Ik ben erg dankbaar dat ik nog een inkomen heb , een dak boven mijn hoofd. Ik kan mijn kinderen een redelijk leven bieden. Erg dankbaar. Maar deze inflatie hakt er toch wel erg in....

Maar als er dan gecompenseerd gaat worden door aan de arbeidskorting te gaan morrelen... dan word ik toch wel een beetje verdrietig.....
Those who forget their past , are condemned to re-live it...
  vrijdag 15 april 2022 @ 10:05:21 #15
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204442356
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:56 schreef Lange_Lex het volgende:
Wij als gezin redden het nog net , maar ik kan jullie vertellen dat het niet echt gezellig meer is.
3 kinderen en helaas zijn vader en moeder allebei daar bedrijfsongeval(mishandeling op het werk)/zware levensreddende operaties in de WIA (IVA) terecht gekomen.
Dan ga je van ruim 5000+ euro netto per maand , terug naar 3000 euro netto per maand. (Bruto verschil is erg leuk ivm het missen van de arbeidskorting :-()
Geen recht op zorgtoeslagen en dergelijke , want die worden bruto gerekend. De hypotheek loopt wel gewoon door. Huren is geen optie , want dat word het nog duurder. Verkopen en kleiner wonen is ook geen optie , want wij hebben gewoon een simpel rijtjeshuis in een niet grote stad. 750 euro per maand.
Voor een gezin met 3 kinderen is 1000 euro aan boodschappen per maand niet gek op het moment als je het een beetje gezond wilt houden. Verdere Verzekeringen/sporten (en andere kosten) voor de kinderen/en een klein televisie/internet/tel abbo en het vervoer in onze mini fort Ka zit je ook al vlug aan de 4 a 500 euro per maand.....
Elk extra inkomen van de kinderbijslag en eventueel vakantiegeld gaat in vervanging van eventuele wasmachines/bedden en de onderhoud van de auto en dat soort dingen zitten

Ik ben erg dankbaar dat ik nog een inkomen heb , een dak boven mijn hoofd. Ik kan mijn kinderen een redelijk leven bieden. Erg dankbaar. Maar deze inflatie hakt er toch wel erg in....

Maar als er dan gecompenseerd gaat worden door aan de arbeidskorting te gaan morrelen... dan word ik toch wel een beetje verdrietig.....
Gewoon even een paar tips uit de losse pols: auto ditchen en greenwheels ofzo nemen? Of auto per dag huren uit je dorp/stad bij bekende sites.

En je cv ketel beter afstellen. Daar zijn op YouTube veel filmpjes over te vinden. Met alleen warm water op dat bedrag uitkomen riekt voor mij naar een te hoog ingesteld vermogen.
pi_204442387
quote:

Wat een kut situatie zeg :{ Knap dat jullie het weten te redden!
pi_204442450
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:05 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Gewoon even een paar tips uit de losse pols: auto ditchen en greenwheels ofzo nemen? Of auto per dag huren uit je dorp/stad bij bekende sites.

En je cv ketel beter afstellen. Daar zijn op YouTube veel filmpjes over te vinden. Met alleen warm water op dat bedrag uitkomen riekt voor mij naar een te hoog ingesteld vermogen.
Ik ga eens kijken naar jouw CV tip. (de CV zelf is 3 jaar oud nu (gespaard /cheer)) , alleen hebben wij een jaren 60 huis met baggere isolatie...dus dat verklaart ook al veel.

De greenwheels is helaas geen optie. Daar gebruiken wij onze auto nog teveel voor. Eigenlijk zal ik mee moeten fietsen naar de school van de kinderen. maar 8km fietsen ziet er voor mij op het ogenblik even niet in.
Dank voor het meedenken.
  Moderator vrijdag 15 april 2022 @ 10:17:08 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_204442454
400 aan zorg? Wanneer ke het eigen risico meerekent is dat alsnog 170 per maand. Daar is écht al een besparing.
Maar, realiteit ja.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_204442473
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:17 schreef Rene het volgende:
400 aan zorg? Wanneer ke het eigen risico meerekent is dat alsnog 170 per maand. Daar is écht al een besparing.
Maar, realiteit ja.
170 euro per persoon inderdaad (extra pakketten zijn helaas ook nodig vanwege behandelingen). En dan het eigen risico in termijnen er bij gerekend. (die gaat helaas altijd op aan zorgkosten)
pi_204442488
quote:

Shit dat je door dingen buiten jezelf om zo terug valt in inkomen. Ik vind 1000 euro met 5 personen best heftig qua boodschappen. Ik geef in mijn eentje nu 35 euro per week uit en eet ook gezond ;) Dus volgens mij zou je daar wat kunnen besparen.

Ik heb zelf een duurzaamheidslening afgesloten waarbij mijn lasten voor gas/elektra flink gaan zakken, van een 400 per maand naar <100 is de verwachting. En het kost 189 euro per maand. Effectief dus goedkoper, maar vooral op de lange termijn een forse besparing. Eventueel zou je kunnen kijken wat daarin mogelijk is.
pi_204442654
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:22 schreef Puala het volgende:

[..]
Shit dat je door dingen buiten jezelf om zo terug valt in inkomen. Ik vind 1000 euro met 5 personen best heftig qua boodschappen. Ik geef in mijn eentje nu 35 euro per week uit en eet ook gezond ;) Dus volgens mij zou je daar wat kunnen besparen.

Ik heb zelf een duurzaamheidslening afgesloten waarbij mijn lasten voor gas/elektra flink gaan zakken, van een 400 per maand naar <100 is de verwachting. En het kost 189 euro per maand. Effectief dus goedkoper, maar vooral op de lange termijn een forse besparing. Eventueel zou je kunnen kijken wat daarin mogelijk is.
Je hebt gelijk. 1000 euro per maand is ook heftig aan boodschappen.... maar het is effectief gezien per persoon per week maar 45 euro ongeveer. dus op maand basis kunnen wij er dan waarschijnlijk 200 euro op besparen...
Maar ik heb oprecht geen idee hoe. Wij kopen bar weinig duur spul. Alleen wat minderen op vlees en of zuivel producten is een optie. Maar heel extreem zitten wij daar niets eens in. Wij doen ons best om daar op te letten. (dus niet elke dag vlees en/of ruim zuivel).

Die duurzaamheidslening moet je helaas zelf voorschieten toch ? .....
Wij hebben zelfs de optie om onze hypotheek te verhogen en weer terug te brengen naar 30 jaar , want wij hebben overwaarde... Maar om nu eerst onze vaste lasten nog te verhogen.... de terugbetaling komt pas later en dan werk je jezelf eerst in de schulden... (Die wij buiten de hypotheek om nog niet hebben !!! Ben trots :D)
pi_204442682
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:39 schreef Lange_Lex het volgende:

[..]
Je hebt gelijk. 1000 euro per maand is ook heftig aan boodschappen.... maar het is effectief gezien per persoon per week maar 45 euro ongeveer. dus op maand basis kunnen wij er dan waarschijnlijk 200 euro op besparen...
Maar ik heb oprecht geen idee hoe. Wij kopen bar weinig duur spul. Alleen wat minderen op vlees en of zuivel producten is een optie. Maar heel extreem zitten wij daar niets eens in. Wij doen ons best om daar op te letten. (dus niet elke dag vlees en/of ruim zuivel).
Aanbiedingen kopen, opletten naar welke supermarkt je gaat. 1 persoon is duurder koken dan 3-4 personen qua hoeveelheden hoor. Dus je zou zeker effectief goedkoper uit moeten kunnen komen.

quote:
Die duurzaamheidslening moet je helaas zelf voorschieten toch ? .....
Wij hebben zelfs de optie om onze hypotheek te verhogen en weer terug te brengen naar 30 jaar , want wij hebben overwaarde... Maar om nu eerst onze vaste lasten nog te verhogen.... de terugbetaling komt pas later en dan werk je jezelf eerst in de schulden... (Die wij buiten de hypotheek om nog niet hebben !!! Ben trots :D)
Ik schiet niets zelf voor. Ik heb offertes opgevraagd, mijn aanvraag ingediend en de offertes meegestuurd. Er is nu een bouwdepot beschikbaar waar ik mijn facturen indien. En zij betalen het uit.
pi_204442713
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:42 schreef Puala het volgende:

[..]
Aanbiedingen kopen, opletten naar welke supermarkt je gaat. 1 persoon is duurder koken dan 3-4 personen qua hoeveelheden hoor. Dus je zou zeker effectief goedkoper uit moeten kunnen komen.
[..]
Ik schiet niets zelf voor. Ik heb offertes opgevraagd, mijn aanvraag ingediend en de offertes meegestuurd. Er is nu een bouwdepot beschikbaar waar ik mijn facturen indien. En zij betalen het uit.
Ik ga aan de slag.

Gebeld met mijn energie maatschappij of ze hun bevoorschotting aan willen passen om de eventuele te maken kosten aangaande de SVN persoonlijke lening daar van af kunnen halen , zodra deze lening loopt.
Helaas een negatief antwoord. Met de huidige tendens van prijzen , willen ze de maandelijkse termijnen nog niet aanpassen.
Dus ik zal eerst mijn vaste lasten moeten verhogen om te gemoed te kunnen komen aan de voorwaarden van de lening die mijn gemeente aanbied :(. En dat is voor nu geen optie. Want ik wil uit de schulden blijven.

Nogmaals dank voor de tip!

[ Bericht 15% gewijzigd door Lange_Lex op 15-04-2022 10:55:25 (opvolging) ]
pi_204442837
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:22 schreef Puala het volgende:

[..]

Ja, kinderen eten en drinken je arm.

En vergis je niet, als ze enkel melk drinken, gaat er zo een pak of twee per dag doorheen met 3 kinderen. Alleen als volwassene kun je lekker water, thee, of koffie drinken, kinderen willen melk, yoghi, of andere drankjes. Dan hakt er in, je blijft maar slepen met drinken.

Ja, formeel kun je er op bezuinigen, maar mag je je kinderen niet 3 glazen melk per dag geven?
pi_204442864
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:56 schreef skrn het volgende:

[..]
Ja, kinderen eten en drinken je arm.

En vergis je niet, als ze enkel melk drinken, gaat er zo een pak of twee per dag doorheen met 3 kinderen. Alleen als volwassene kun je lekker water, thee, of koffie drinken, kinderen willen melk, yoghi, of andere drankjes. Dan hakt er in, je blijft maar slepen met drinken.

Ja, formeel kun je er op bezuinigen, maar mag je je kinderen niet 3 glazen melk per dag geven?
Ik zeg niet dat je kinderen geen 3 glazen melk per dag mag geven. Ik heb alleen opgemerkt dat ik denk dat je geen 1000 euro voor 5 personen nodig hebt aan boodschappen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')