abonnement Unibet Coolblue
pi_204335517

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren beroepsvaart
Matching Capital(MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_204335543
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 07:24 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Ik moet het nog even controleren maar Groenweg lijkt het op eerste gezicht dat men geen correcte rente heeft berekend. Boeterente is toch 6 maanden of maximaal de totale rente tot aan normale aflostermijn als dat lager is aflossing was 29 maart i.p.v. 1 mei.
Helaas is dit ook weer versoberd. Bij aflossing in de laatste drie maanden is aflossing boetevrij.

Bij projecten van 5 jaar snap ik dat nog wel omdat herfinanciering moeilijk te plannen is. Bij deze kortlopende flip constructies vind ik het grote onzin.
pi_204335814
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 08:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Helaas is dit ook weer versoberd. Bij aflossing in de laatste drie maanden is aflossing boetevrij.
Wat er in dit specifieke project staat weet ik niet, maar normaal staat in de financiele analyse de afspraken voor vervroegde aflossing, in de av vanaf 30/07/2020 staat dat ook in artikel 18. Helaas heeft sig in de eerste periode vanaf de in werking treding van die av financiele analyses opgesteld waar de tekst uit art 18.3 (de 3 maanden) niet in is opgenomen terwijl de 6 maanden er wel expliciet staat, daarmee werd op z'n minstde indrukt gewekt dat die 3 maanden op dat specifieke project niet van toepassing is. In het verleden hebben ze dat ook met een paar (1 of 2?) projecten na opmerkingen door investeerders uiteindelijk zo uitgevoerd, de laatste keer kreeg ik te horen dat ik maar ergens anders moest gaan investeren...

Helaas is de boeterente op die manier flink uitgekleed, en zoal sje al aangeeft is een paar maanden op 5 jaar heel iets anders dan een paar maanden op 1 jaar, daar zouden ze best een verschil in kunnen maken zodat bij korte termijnen alle partijen vooraf weten wat het kost cq. oplevert. In het verleden hadden ze meen ik ook een boeterente die de eerste twee jaar het dubbel was van de periode daarna, als ze dan ook de administratiekosten naar rato gaan berekenen gaat het helemaal de goede kant op voor de investeerders :)
pi_204335858
Blijkbaar was er een investeerder van het project B*nB*o het niet eens met de gang van zaken zoals ccf dat heeft afgehandeld en naar het KiFiD gegaan (link naar uitspraak). Zelf was ik ook wel verbaasd over de hele manier waarop ccf dat project naar mijn mening door haar handen heeft laten glippen en de regie kwijt was en investeerders heel fors heeft laten afschrijven. Dat is geschiedenis, maar wel interessant om te lezen wat de afwegingen van het KiFiD zijn om de kansen in de toekomst een beetje in te schatten.
pi_204335907
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:05 schreef tnhb het volgende:
Blijkbaar was er een investeerder van het project B*nB*o het niet eens met de gang van zaken zoals ccf dat heeft afgehandeld en naar het KiFiD gegaan (link naar uitspraak). Zelf was ik ook wel verbaasd over de hele manier waarop ccf dat project naar mijn mening door haar handen heeft laten glippen en de regie kwijt was en investeerders heel fors heeft laten afschrijven. Dat is geschiedenis, maar wel interessant om te lezen wat de afwegingen van het KiFiD zijn om de kansen in de toekomst een beetje in te schatten.
Je moet ook niet naar het KiFiD stappen, maar naar de rechter.
pi_204336162
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je moet ook niet naar het KiFiD stappen, maar naar de rechter.
Dan moet je wel een goed onderbouwde zaak hebben, en die ontbrak in deze casus als ik het verhaal zo lees. En voor een investering van 500 euro het risico lopen dat je griffiekosten en proceskosten moet betalen lijkt me ook een slechte gok.
pi_204336182
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:48 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dan moet je wel een goed onderbouwde zaak hebben, en die ontbrak in deze casus als ik het verhaal zo lees. En voor een investering van 500 euro het risico lopen dat je griffiekosten en proceskosten moet betalen lijkt me ook een slechte gok.
Dan moet je geen goed onderbouwde zaak hebben inderdaad en geen dingen gaan roepen die je niet kunt bewijzen, zoals bv. dat die investeerder banden heeft met de debiteur e.d.

Als CCF selectief passages uit het voorstel door heeft gezet, maak je wel een kans. Maar zou me dan tot die scope beperken.

Ken verder de pitch niet. Zou ook nog wel kijken hoe het staat met de aanvankelijk gestelde zekerheden versus wat er van over blijft.

Als ik me echt benadeeld zou voelen en dingen kan onderbouwen, zou ik niet naar het KiFiD stappen, maar naar de rechter.
pi_204336396
Voor geïnteresseerden in de casus CCF/ D*e Sla*ger: het huis staat inmiddels op Funda.
https://www.funda.nl/koop(...)arleseweg-56-a-en-b/
Net huisje, moet voldoende opbrengen zou je zeggen.
Pecunia non olet
pi_204336595
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:51 schreef Halcon het volgende:
Dan moet je geen goed onderbouwde zaak hebben inderdaad en geen dingen gaan roepen die je niet kunt bewijzen, zoals bv. dat die investeerder banden heeft met de debiteur e.d.

Als CCF selectief passages uit het voorstel door heeft gezet, maak je wel een kans. Maar zou me dan tot die scope beperken.

Ken verder de pitch niet. Zou ook nog wel kijken hoe het staat met de aanvankelijk gestelde zekerheden versus wat er van over blijft.

Als ik me echt benadeeld zou voelen en dingen kan onderbouwen, zou ik niet naar het KiFiD stappen, maar naar de rechter.
Het was mijn eerste project bij ccf (zou er nu niet instappen), zekerheden waren beperkt: verpanding machines en mallen in eerste verband en overige inventaris en voorraden in tweede verband (na bank). Dus daar kan je niet veel uit verwachten, machine kan als bodemgoederen naar belastingdienst en bank pakt de andere verpanding. Hoe dat met verpandingen werkt en waar de risico's zitten zouden de platformen overigens best wel eens beter mogen uitleggen.

Naar mijn mening was (en helaas bij veel platformen nog steeds regelmatig is) de beperkte informatie (en bij Direct leningen geen correspondentie) het grootste probeem, dan krijg je al snel het gevoel dat er ergens partij wordt gekozen. Daarnaast is er gedurende de stemmingsronde extra (maar nog steeds niet volledige) informatie gekomen, dus terwijl de stemming al liep en niet duidelijk werd aangegeven dat iemand op zijn/haar keuze terig kon komen. Op basis van die info samen met de niet actief verstrekte info cq. "onder geheimhouding vallende" cq. volgens ccf op basis van afm richtlijnen niet actief moeten verstrekken, zou je namelijk kunnen verwachten dat er minder vóór en meer tegen het voorstel gestemd zou gaan worden. Er is zover ik weet nog nooit een compleet gedetailleerd voorstel cq. afgesproken regeling expliciet gedeeld, het is altijd een (selectieve?) samenvatting. (Heeft iemand al eens een copy van een vaststellingsovereenkomst te zien gekregen?). Als dan het resultaat een close call is, ontstaat al snel de indruk dat er niet goed is gehandeld. Zoals altijd, is dat vervolgens een groot grijs gebied en hang het er vooral vanaf waar de belangen van de regiserende partij ligt hoe de nuances worden ingevuld zonder dat er expliciet fout wordt gehandeld. Tenslotte heeft ccf in dat project na iets van 1,5 jaar een door haar uitbetaalde (niet door geldnemer betaalde) termijn verrekend in de eindafrekening terwijl ze vooraf nooit hadden aangegeven dat die termijn door ccf was voogeschoten, ook de vertragingsrente was meen ik niet in het eindvoorstel meegerekend zodat het gevoel onstaat dat het rooskleuring wordt weergegeven dan het feitelijk is.
Nu komt dat "na 1.5 jaar verrekenen" denk ik niet meer voor, maar als je het hele optelsommetje van de situatie maakt, kan ik me voorstellen dat iemand het niet eens is met wat er gedaan is. Alleen is het niet eenvoudig objectief vast te stellen en bewijsbaar, zoals dat helaas vaak het geval is.
pi_204336628
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:05 schreef tnhb het volgende:
Blijkbaar was er een investeerder van het project B*nB*o het niet eens met de gang van zaken zoals ccf dat heeft afgehandeld en naar het KiFiD gegaan (link naar uitspraak). Zelf was ik ook wel verbaasd over de hele manier waarop ccf dat project naar mijn mening door haar handen heeft laten glippen en de regie kwijt was en investeerders heel fors heeft laten afschrijven. Dat is geschiedenis, maar wel interessant om te lezen wat de afwegingen van het KiFiD zijn om de kansen in de toekomst een beetje in te schatten.
Ik lees dat maar 53% akkoord was met het voorstel. Dat was bijna de eerste keer (als ik het goed heb) dat een voorstel afgewezen is. Verder is er naderhand nog aanvullende informatie geweest die wellicht voor een andere uitslag gezorgd had als die van het begin af aan kenbaar gemaakt was. Daarna heeft CCF "selectief extra informatie aan enkele andere geldverstrekkers verstrekt" waarvan ik me afvraag of dat transparant is.
Op zich niet gek dus om het te proberen en in de vorderingen staan ook wat opbouwende zaken in om het in de toekomst voor de investeerders beter te maken. Hieronder vallen wat mij betreft het informeren dat een stem herroepen kan worden (CCF stelt dat dit kan maar dit staat niet op de website of in de mail over de stemronde), het toevoegen van een stem-link als er nieuwe informatie beschikbaar gesteld wordt (makkelijk om je stem dan eventueel te herzien) en een reactie-mogelijkheid op de website zodat geldverstrekkers van elkaar kunnen lezen welke reacties er komen (als je met trots verteld dat je een award voor transparantie gewonnen hebt, moet dit voorstel op een warm welkom kunnen rekenen). De zaak mag dan verloren zijn maar ik hoop dat dit wel helpt om de CF-markt te verbeteren.
pi_204336652
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 08:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Helaas is dit ook weer versoberd. Bij aflossing in de laatste drie maanden is aflossing boetevrij.

Bij projecten van 5 jaar snap ik dat nog wel omdat herfinanciering moeilijk te plannen is. Bij deze kortlopende flip constructies vind ik het grote onzin.
Groenweg was een project van 6 maanden t/m 28/4/22. Zonder kosten voor investeerders.
Het is geherfinanicieerd voor 5 maanden, ook weer zonder kosten. Je hebt dus een project voor 10-11 maanden zonder kosten. Een leuk alternatief voor de spaarrekening.
pi_204336861
https://www.collincrowdfund.nl/jan-van-der-made-box-3/

Een FLIP voor 6 maanden 6%

Eenvoudige rijtjeswoning aan te kopen voor 500.000 (?)
WOZ 1-1-21 266.000

https://huispedia.nl/utrecht/3513va/kerkweg/37
pi_204336947
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:08 schreef zeeland6 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/jan-van-der-made-box-3/

Een FLIP voor 6 maanden 6%

Eenvoudige rijtjeswoning aan te kopen voor 500.000 (?)
WOZ 1-1-21 266.000

https://huispedia.nl/utrecht/3513va/kerkweg/37
Ha ha voor een paar euro's het risico lopen dat hij het ding niet kwijtraakt....ik lees m niet eens na jouw samenvatting.
Pecunia non olet
pi_204336986
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:12 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ha ha voor een paar euro's het risico lopen dat hij het ding niet kwijtraakt....ik lees m niet eens na jouw samenvatting.
"De verbouwingskosten zullen ongeveer uitkomen op ¤ 20.000, welke volledig uit eigen middelen worden voldaan. Bij de verbouwing zullen in ieder geval de kozijnen en de vloer vervangen worden en het huis zal volledig opnieuw geschilderd worden."

Voor 20k kan je tegenwoordig 3 kozijnen kopen >:)

https://www.funda.nl/koop(...)-42612269-kerkweg-9/

Dat pandje van hem is kleiner en moet dan minimaal 550k gaan opbrengen?
pi_204337030
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:08 schreef zeeland6 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/jan-van-der-made-box-3/

Een FLIP voor 6 maanden 6%

Eenvoudige rijtjeswoning aan te kopen voor 500.000 (?)
WOZ 1-1-21 266.000

https://huispedia.nl/utrecht/3513va/kerkweg/37
Deze laat ik aan me voorbijgaan. Die woning lijkt me geen ¤ 500k waard. Ook niet na een verbouwing van ¤ 20k.
pi_204337155
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:08 schreef zeeland6 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/jan-van-der-made-box-3/

Een FLIP voor 6 maanden 6%

Eenvoudige rijtjeswoning aan te kopen voor 500.000 (?)
WOZ 1-1-21 266.000

https://huispedia.nl/utrecht/3513va/kerkweg/37
Hele vage tekst in de pitch:
quote:
De ondernemer heeft de mogelijkheid om vergoedingsrentevrij vervroegd af te lossen, echter zullen te allen tijde de 6 termijnen voldaan moeten worden. Indien er vervroegd afgelost wordt, worden de toekomstige termijnen tegelijk met de vervroegde aflossing voldaan.
Is het nu boetevrij of niet
pi_204337173
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hele vage tekst in de pitch:
[..]
Is het nu boetevrij of niet
Als hij af wil lossen, dan betaalt hij de hoofdsom plus de nog openstaande maandelijkse termijnen. Dus da's niet echt boetevrij.
pi_204337324
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hele vage tekst in de pitch:
[..]
Is het nu boetevrij of niet
Als hij na 1 maand al aflost heb je 36% rendement (op jaarbasis en minus de kosten).
Pecunia non olet
pi_204337637
Een nieuw HcN project: (klimmen met ondersteunende horeca) met voor geïnteresseerde meteen een linkje.

quote:
Er is een nieuw project in de 48-uurs preview fase geplaatst.

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Apex Boulders Groningen (deel 1). Op dit project wordt 7% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

De actieve automatische investeringen die op het moment van voorpublicatie waren ingesteld, worden hier aan toegevoegd zodra het project online komt.

Donderdag 7 april om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 10% gewijzigd door Horsemen op 05-04-2022 12:54:01 ]
pi_204337782
Nieuw 5 jarig SiG project:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Willem van Otterloostraat 7 te Hengelo. Je kunt vanaf 7 april 2022 om 12.30 uur investeren in dit project. Het betreft een woonappartement op de 1e etage met 3 slaapkamers, terras en parkeergelegenheid in de directe omgeving.

https://investeren.sameni(...)van-otterloostraat-7
pi_204338008
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2022 12:36 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig SiG project:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Willem van Otterloostraat 7 te Hengelo. Je kunt vanaf 7 april 2022 om 12.30 uur investeren in dit project. Het betreft een woonappartement op de 1e etage met 3 slaapkamers, terras en parkeergelegenheid in de directe omgeving.

https://investeren.sameni(...)van-otterloostraat-7
opmerkelijk ; zie beroep uitkering (zie ook linkedin profiel) en onderstaand uit de pitch
Deze huur is voor het eerste jaar dit bedrag omdat de huidige eigenaar maximaal 1 jaar mag blijven wonen. Na dit jaar zal de huur voldoende zijn naar verwachting voor de maandlasten van de hypotheek.
pi_204338066
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:08 schreef zeeland6 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/jan-van-der-made-box-3/

Een FLIP voor 6 maanden 6%

Eenvoudige rijtjeswoning aan te kopen voor 500.000 (?)
WOZ 1-1-21 266.000

https://huispedia.nl/utrecht/3513va/kerkweg/37
Lekker kort. Leuke om aan je loyaliteitsprogramma te werken.
pi_204338686
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 13:01 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Lekker kort. Leuke om aan je loyaliteitsprogramma te werken.
Dat wel ja. Maar stop je er 1000 euro's in dan heb je na een half jaar 24 euro's in de pocket als alles goed gaat. Gaat het niet goed, een flinke stroom mails van Collin Beheer/Ome Bas. En flink wat geduld vereist. Scheve verhouding baten/risico....

Heb in die Boulderhal wel een bijdrage gedaan. Interessante organisatie met veel kapitaal. Fijn te weten als ze eens een maandje dicht moeten voor corona. En niet het laatste project vermoed ik.
Pecunia non olet
pi_204338736
Wat vinden jullie van GVE/Eetcafé Bolle Sien. Toplocatie in een gezellige studentenstad. Vierdaagsefeesten.
Veel ervaring maar weinig vlees op de botten.

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25523
Pecunia non olet
pi_204338825
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 14:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat wel ja. Maar stop je er 1000 euro's in dan heb je na een half jaar 24 euro's in de pocket als alles goed gaat.
Dit geldt natuurlijk voor elk project (give or take een paar euro's)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')