Optie 3: beide verkopen, groter/duurder huis met het oog op de toekomst (kinderen?).quote:Op donderdag 31 maart 2022 09:28 schreef Nick12345 het volgende:
Beste Forum leden.
Ik ben nieuw op dit forum en zal me eerst kort voorstellen.
Ik ben Nick (31) en kom uit het mooie Overijssel.
Ik werk in een technische sector als project engineer.
Verstand van de financiële wereld heb ik niet, vandaar mijn aanmelding op dit forum.
Tussen 2014 — 2019 ben ik voor mijn werk internationaal gaan werken, waardoor ik ongeveer 1 weekeinde per maand thuis was.
Ik had destijds een huur huis en dit is natuurlijk zonde geld. Ik had toen het geluk een huis te kunnen kopen.
De markt was toen nog relatief rustig, het is een fijne kleine tussenwoning geworden voor rond de twee ton.
Nu in 2022 heb ik inmiddels een rustig kantoor baantje, en woon ik nog steeds in hetzelfde huis.
Inmiddels heb ik ook een leuke vriendin gevonden en de plannen ontstaan om te gaan samen wonen.
We zitten echter in een luxe positie, mijn vriendin heeft namelijk in dezelfde periode als ik een huis gekocht voor rond de twee ton. In de tijd heeft de grote vraag naar huizen ervoor gezorgd dat we beide een enorme overwaarde hebben op onze huizen. Het lijkt erop dat we per huis ongeveer een ton overwaarde hebben.
We beseffen ons dat we erg veel geluk hebben met deze situatie. Maar we vragen ons ook erg af hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Daarom vraag ik om jullie mening, wat zouden jullie doen?
Volgens mij hebben we 2 opties ;
(1) 1 huis verkopen, de overwaarde daarvan in het andere huis stoppen, dit i.c.m. het geld wat er al afgelost is zullen we op 1 huis nog een hypotheek hebben van ongeveer 30.000.
(2) 1 huis verhuren, geen idee of dit kan of mag. In onze beide contracten met de bank staat dat verhuren niet toegestaan is. Wellicht zouden we dan een lening moeten afsluiten i.p.v. hypotheek.
Ik hoor graag naar jullie tips en ideeën.
Ik zou in ieder geval niet aflossen, want effectief is de rente nog steeds negatief. Dat wil zeggen dat er meer inflatie is dan dat je aan rente betaalt en het huis dus als het ware gratis aanhoudt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 09:28 schreef Nick12345 het volgende:
Beste Forum leden.
Ik ben nieuw op dit forum en zal me eerst kort voorstellen.
Ik ben Nick (31) en kom uit het mooie Overijssel.
Ik werk in een technische sector als project engineer.
Verstand van de financiële wereld heb ik niet, vandaar mijn aanmelding op dit forum.
Tussen 2014 — 2019 ben ik voor mijn werk internationaal gaan werken, waardoor ik ongeveer 1 weekeinde per maand thuis was.
Ik had destijds een huur huis en dit is natuurlijk zonde geld. Ik had toen het geluk een huis te kunnen kopen.
De markt was toen nog relatief rustig, het is een fijne kleine tussenwoning geworden voor rond de twee ton.
Nu in 2022 heb ik inmiddels een rustig kantoor baantje, en woon ik nog steeds in hetzelfde huis.
Inmiddels heb ik ook een leuke vriendin gevonden en de plannen ontstaan om te gaan samen wonen.
We zitten echter in een luxe positie, mijn vriendin heeft namelijk in dezelfde periode als ik een huis gekocht voor rond de twee ton. In de tijd heeft de grote vraag naar huizen ervoor gezorgd dat we beide een enorme overwaarde hebben op onze huizen. Het lijkt erop dat we per huis ongeveer een ton overwaarde hebben.
We beseffen ons dat we erg veel geluk hebben met deze situatie. Maar we vragen ons ook erg af hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Daarom vraag ik om jullie mening, wat zouden jullie doen?
Volgens mij hebben we 2 opties ;
(1) 1 huis verkopen, de overwaarde daarvan in het andere huis stoppen, dit i.c.m. het geld wat er al afgelost is zullen we op 1 huis nog een hypotheek hebben van ongeveer 30.000.
(2) 1 huis verhuren, geen idee of dit kan of mag. In onze beide contracten met de bank staat dat verhuren niet toegestaan is. Wellicht zouden we dan een lening moeten afsluiten i.p.v. hypotheek.
Hypotheekvrij. Die dure verhuurhypotheek zou dan niet nodig zijnquote:Op donderdag 31 maart 2022 09:50 schreef Slumlord. het volgende:
Verhuurhypotheek op de hypotheekvrije woning.
Als je er meer geld kan/wil uithalen voor je nieuwe woning en de huurinkomsten de lasten dekken, waarom niet?quote:Op donderdag 31 maart 2022 10:17 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Hypotheekvrij. Die dure verhuurhypotheek zou dan niet nodig zijn
Hoever liggende huizen van elkaar? Ik heb lang geleden eens twee huizen gehad op >120 km afstand. Is gewoon geen doen qua onderhoud en tuin bijhouden.quote:Op donderdag 31 maart 2022 09:28 schreef Nick12345 het volgende:
Dit. Verkopen kan altijd nog.quote:Op donderdag 31 maart 2022 09:49 schreef robbietobbie het volgende:
Ik zou eerst even navraag doen bij de hypotheekverstrekker wat de mogelijkheden zijn qua verhuur. Als de bank weinig risico loopt door overwaarde etc willen ze misschien best meewerken.
Dit was ook mijn eerste idee, inderdaad.quote:Op donderdag 31 maart 2022 09:30 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Optie 3: beide verkopen, groter/duurder huis met het oog op de toekomst (kinderen?).
Ja, dat zal best maar als je het huis langer dan twee jaar verhuurd hebt dan heeft de huurder huurbescherming. Dan kan je er nooit meer zelf wonen in de praktijk en is je huis minder waard bij verkoop.quote:Op donderdag 31 maart 2022 15:42 schreef Resistwemuch het volgende:
Relaties duren niet meer zo lang als voorheen. Mensen willen meer en hebben ook meer opties. De kans dat je mekaar beu wordt is groter. Wat ga je dan doen als je een huis hebt verkocht?
Ja dus gooi je ze er na 2 jaar uit en stop je er nieuwe inquote:Op donderdag 31 maart 2022 17:28 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, dat zal best maar als je het huis langer dan twee jaar verhuurd hebt dan heeft de huurder huurbescherming. Dan kan je er nooit meer zelf wonen in de praktijk en is je huis minder waard bij verkoop.
Dat is de manier om je huis vlot te laten uitwonen. Elke twee jaar nieuwe huurders die weten dat ze niet langer mogen blijven. Bovendien als je er dan zelf in wilt heb je mogelijk alsnog een lange wachttijd want tussentijds beëindigen mag niet.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja dus gooi je ze er na 2 jaar uit en stop je er nieuwe in
Weet je hoeveel rente TS en vriendin betalen?quote:Op donderdag 31 maart 2022 09:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou in ieder geval niet aflossen, want effectief is de rente nog steeds negatief. Dat wil zeggen dat er meer inflatie is dan dat je aan rente betaalt en het huis dus als het ware gratis aanhoudt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |