abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204280815
Beste Forum leden.

Ik ben nieuw op dit forum en zal me eerst kort voorstellen.
Ik ben Nick (31) en kom uit het mooie Overijssel.
Ik werk in een technische sector als project engineer.
Verstand van de financiële wereld heb ik niet, vandaar mijn aanmelding op dit forum.

Tussen 2014 — 2019 ben ik voor mijn werk internationaal gaan werken, waardoor ik ongeveer 1 weekeinde per maand thuis was.
Ik had destijds een huur huis en dit is natuurlijk zonde geld. Ik had toen het geluk een huis te kunnen kopen.
De markt was toen nog relatief rustig, het is een fijne kleine tussenwoning geworden voor rond de twee ton.

Nu in 2022 heb ik inmiddels een rustig kantoor baantje, en woon ik nog steeds in hetzelfde huis.
Inmiddels heb ik ook een leuke vriendin gevonden en de plannen ontstaan om te gaan samen wonen.

We zitten echter in een luxe positie, mijn vriendin heeft namelijk in dezelfde periode als ik een huis gekocht voor rond de twee ton. In de tijd heeft de grote vraag naar huizen ervoor gezorgd dat we beide een enorme overwaarde hebben op onze huizen. Het lijkt erop dat we per huis ongeveer een ton overwaarde hebben.

We beseffen ons dat we erg veel geluk hebben met deze situatie. Maar we vragen ons ook erg af hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Daarom vraag ik om jullie mening, wat zouden jullie doen?

Volgens mij hebben we 2 opties ;

(1) 1 huis verkopen, de overwaarde daarvan in het andere huis stoppen, dit i.c.m. het geld wat er al afgelost is zullen we op 1 huis nog een hypotheek hebben van ongeveer 30.000.

(2) 1 huis verhuren, geen idee of dit kan of mag. In onze beide contracten met de bank staat dat verhuren niet toegestaan is. Wellicht zouden we dan een lening moeten afsluiten i.p.v. hypotheek.

Ik hoor graag naar jullie tips en ideeën.
pi_204280843
quote:
5s.gif Op donderdag 31 maart 2022 09:28 schreef Nick12345 het volgende:
Beste Forum leden.

Verstand van de financiële wereld heb ik niet, vandaar mijn aanmelding op dit forum.

Tussen 2014 — 2019 ben ik voor mijn werk internationaal gaan werken, waardoor ik ongeveer 1 weekeinde per maand thuis was.
Ik had destijds een huur huis en dit is natuurlijk zonde geld. Ik had toen het geluk een huis te kunnen kopen.
De markt was toen nog relatief rustig, het is een fijne kleine tussenwoning geworden voor rond de twee ton.

Nu in 2022 heb ik inmiddels een rustig kantoor baantje, en woon ik nog steeds in hetzelfde huis.
Inmiddels heb ik ook een leuke vriendin gevonden en de plannen ontstaan om te gaan samen wonen.

We zitten echter in een luxe positie, mijn vriendin heeft namelijk in dezelfde periode als ik een huis gekocht voor rond de twee ton. In de tijd heeft de grote vraag naar huizen ervoor gezorgd dat we beide een enorme overwaarde hebben op onze huizen. Het lijkt erop dat we per huis ongeveer een ton overwaarde hebben.

We beseffen ons dat we erg veel geluk hebben met deze situatie. Maar we vragen ons ook erg af hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Daarom vraag ik om jullie mening, wat zouden jullie doen?

(1) 1 huis verkopen, de overwaarde daarvan in het andere huis stoppen, dit i.c.m. het geld wat er al afgelost is zullen we op 1 huis nog een hypotheek hebben van ongeveer 30.000.

(2) 1 huis verhuren, geen idee of dit kan of mag. In onze beide contracten met de bank staat dat verhuren niet toegestaan is. Wellicht zouden we dan een lening moeten afsluiten i.p.v. hypotheek.

Optie 3: beide verkopen, groter/duurder huis met het oog op de toekomst (kinderen?).
pi_204280867
Optie 1

Zodra dat huis volledig is afbetaald woon je hypotheek vrij en dan kun je ofwel sparen voor een groot huis , ofwel alles in je pensioen stoppen zodat je eerder kunt stoppen met werken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 31 maart 2022 @ 09:35:56 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204280875
quote:
Beste Forum leden.

Ik zou in ieder geval niet aflossen, want effectief is de rente nog steeds negatief. Dat wil zeggen dat er meer inflatie is dan dat je aan rente betaalt en het huis dus als het ware gratis aanhoudt.
Verhuren lijkt leuk, maar brengt ook veel kopzorg met zich mee. Bovendien komt het huis dan in box 3, waardoor je een groot deel van de netto-opbrengst als belasting gaat betalen. Wel een betere optie als aflossen.

Zelf zou ik (als de relatie met je vriendin goed en stabiel is), beide huizen verkopen, nog wat bijlenen en een groter/mooier huis kopen. Financieel is dat het gunstigste en je hebt meer woongenot.
The End Times are wild
  donderdag 31 maart 2022 @ 09:45:47 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204280956
Een van de twee huizen verhuren mag niet vanuit je hypotheekverstrekker, dus dat is al geen (legale) optie. Dus 1 v/d 2 huizen aanhouden, zonder dat het helemaal afgelost is, is eigenlijk geen optie.

Dus ga eerst maar eens even bepalen wat jullie als personen en samen willen.

Waar wil je het liefste wonen? huis 1, huis 2, nieuw huis 3?

En dan vult de rest zich vanzelf in.
Dum de dum
pi_204281001
Ik zou eerst even navraag doen bij de hypotheekverstrekker wat de mogelijkheden zijn qua verhuur. Als de bank weinig risico loopt door overwaarde etc willen ze misschien best meewerken.
pi_204281011
Verhuurhypotheek op de hypotheekvrije woning.
pi_204281295
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 09:50 schreef Slumlord. het volgende:
Verhuurhypotheek op de hypotheekvrije woning.
Hypotheekvrij. Die dure verhuurhypotheek zou dan niet nodig zijn
pi_204281342
Ik zou ook voor optie 3 gaan.

En als je verhuurder wil spelen (wel even goed inlezen over de consequenties) heb je tal van mogelijkheden: crowdfunding lening (mijn favoriet), verhuurhypotheek, familiehypotheek.
pi_204281365
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:17 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Hypotheekvrij. Die dure verhuurhypotheek zou dan niet nodig zijn
Als je er meer geld kan/wil uithalen voor je nieuwe woning en de huurinkomsten de lasten dekken, waarom niet?
pi_204281442
Ik zou één van de huizen verkopen. Nu is het achterlijk veel waard en dat kan over een jaar of over tien jaar zomaar anders zijn. Verkoop je een huis en kan je de andere met een paar jaar hypotheek vrij hebben kan je op ruime voet verder leven of eventueel nog eens een ander huis kopen ongeacht de ontwikkelingen op de markt.

Het bespaard je in ieder geval een hoop gedoe met verhuren.
pi_204281970
quote:
Hoever liggende huizen van elkaar? Ik heb lang geleden eens twee huizen gehad op >120 km afstand. Is gewoon geen doen qua onderhoud en tuin bijhouden.

Als particulier, je extra woning verhuren heb je bijkomende problemen met:

1) Onwillige huurder
2) Fiscus
3) Hypotheeknemer...

Kan je niet een vakantiewoning kopen en die verhuren en af en toe zelf bewonen.??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204282043
Verhuren is helemaal geen slecht idee. Dan kan je eens kijken hoe dat samenwonen gaat en kan je evt nog terug het eerste/tweede jaar (even afhankelijk wat je wettelijke mogelijkheden zijn qua bepaalde tijd huurcontract).

Stel je blijft wonen in huis 1 en je wilt huis 2 verhuren. Heb je nog de volgende mogelijkheid:

Overwaarde van huis 1 opnemen als additionele hypotheek.
Deze overwaarde gebruiken om de benodigde hypotheek op huis 2 te verlagen.
Waarschijnlijk zal je de huidige hypotheek op woning 2 moeten overzetten naar een ander vorm. Dat moet je dan even met de huidige verstrekker bespreken.

Het wordt er natuurlijk niet minder complex op.
En hoewel je een woning hebt als backup, zit je qua relatie wel met elkaars vermogen verstrengeld.

Misschien eerst maar eens met je huidige bank praten of je de woning voor korte termijn (1 of 2 jaar) tijdelijk mag verhuren. Dat de woning na verloop van bepaalde tijd huurcontract alsnog in de verkoop gaat. Dan ben je het meest flexibel.
Eerst denken, dan typen
pi_204282099
- weg -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204282620
Ik zou ook voor optie 3 gaan, beide huizen verkopen en samen iets kopen. En dan niet eens om een financiële reden. Als je samen een huis uitzoekt en inricht is het ook echt van jullie samen, met samen uitgezochte meubels enzo. Dat voelt heel anders dan bij iemand intrekken en tussen diegene zijn/haar spullen zitten in een huis dat naar diegene zijn/haar smaak is gekocht en ingericht.
  donderdag 31 maart 2022 @ 12:27:24 #16
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_204282719
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 09:49 schreef robbietobbie het volgende:
Ik zou eerst even navraag doen bij de hypotheekverstrekker wat de mogelijkheden zijn qua verhuur. Als de bank weinig risico loopt door overwaarde etc willen ze misschien best meewerken.
Dit. Verkopen kan altijd nog.
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_204283461
Zou voor korte termijn verhuur gaan, mocht het samen wonen toch niet zo goed bevallen heb je nog iets van een backup plan.
  donderdag 31 maart 2022 @ 13:33:19 #18
3542 Gia
User under construction
pi_204283588
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 09:30 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Optie 3: beide verkopen, groter/duurder huis met het oog op de toekomst (kinderen?).
Dit was ook mijn eerste idee, inderdaad.
Je bent nog jong, nog niet zo lang een hypotheek, dus nog vele jaren HRA. Meepikken zou ik zeggen, zolang het bestaat.

Als je 2 ton overwaarde in een ander huis stopt en een hypotheek zou nemen van rond de 2 of 2,5 ton, dan heb je volgens mij voor 450.000 euro een hele ruime woning met grond, in het mooie Overijssel.

Dat zou ik doen.
pi_204284594
1 Huis verkopen. Niets aflossen en het vrijgemaakt kapitaal elders investeren!

Als je voorheen los van elkaar al kon rondkomen, moet samen 1 huishouden runnen ook al extra voordelen opleveren.
pi_204284632
Relaties duren niet meer zo lang als voorheen. Mensen willen meer en hebben ook meer opties. De kans dat je mekaar beu wordt is groter. Wat ga je dan doen als je een huis hebt verkocht?
pi_204285548
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 15:42 schreef Resistwemuch het volgende:
Relaties duren niet meer zo lang als voorheen. Mensen willen meer en hebben ook meer opties. De kans dat je mekaar beu wordt is groter. Wat ga je dan doen als je een huis hebt verkocht?
Ja, dat zal best maar als je het huis langer dan twee jaar verhuurd hebt dan heeft de huurder huurbescherming. Dan kan je er nooit meer zelf wonen in de praktijk en is je huis minder waard bij verkoop.
  donderdag 31 maart 2022 @ 17:29:43 #22
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204285562
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, dat zal best maar als je het huis langer dan twee jaar verhuurd hebt dan heeft de huurder huurbescherming. Dan kan je er nooit meer zelf wonen in de praktijk en is je huis minder waard bij verkoop.
Ja dus gooi je ze er na 2 jaar uit en stop je er nieuwe in
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204285599
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ja dus gooi je ze er na 2 jaar uit en stop je er nieuwe in
Dat is de manier om je huis vlot te laten uitwonen. Elke twee jaar nieuwe huurders die weten dat ze niet langer mogen blijven. Bovendien als je er dan zelf in wilt heb je mogelijk alsnog een lange wachttijd want tussentijds beëindigen mag niet.

Ik zou het sowieso verkopen want een huis verhuren waar je ook een hypotheek op hebt heeft niet heel veel voordelen maar levert je wel werk op maar dat is ieders keuze.
pi_204285921
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 09:35 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik zou in ieder geval niet aflossen, want effectief is de rente nog steeds negatief. Dat wil zeggen dat er meer inflatie is dan dat je aan rente betaalt en het huis dus als het ware gratis aanhoudt.
Weet je hoeveel rente TS en vriendin betalen?
pi_204288778
Optie 3: beide huizen aanhouden, samen iets huren en dan kun je altijd terug als het niks wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')