abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 6 april 2022 @ 23:00:31 #26
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204354822
Jouw topic was het laatste zetje om naast de DSLR een compactcamera aan te schaffen :@
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 april 2022 @ 21:39:05 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204365833
quote:
10s.gif Op woensdag 6 april 2022 23:00 schreef ACT-F het volgende:
Jouw topic was het laatste zetje om naast de DSLR een compactcamera aan te schaffen :@
Alleen al voor de funfactor is het een aanrader :Y

We gaan eens een paar vogels doen. In het begin is het het makkelijkst om voor grote vogels te kiezen, ondanks dat je een gruwelijk groot zoombereik hebt wordt het met die kleine dingen toch een uitdaging om zo dicht mogelijk bij de vogeltjes te komen.
Dat maakt het dan wel weer sport, maar voor het idee begin je het beste met wat groter spul.

Zoals een ooievaar op zijn nest
Ciconia ciconia by Ouwesok, on Flickr

Sommige wilde zwanen in het Natuurpark Lelystad kun je redelijk goed benaderen en dan kun je gaan voor een stukje van een grote vogel
Cygnus cygnus by Ouwesok, on Flickr

Reigers zijn dan vaak weer wat schuwer maar best wel te fotograferen.
Ardea cinerea by Ouwesok, on Flickr

En dan komt vanzelf het moment dat je je aan kleinere vogeltjes kunt wagen. Roodborstjes lenen zich daar bijzonder goed voor en met wat takt en zonder abrupte bewegingen kom je er aardig dicht bij
Vanaf een metertje of zes.
Erithacus rubecula by Ouwesok, on Flickr

Daar gaan we nog wel een vervolg op maken want het is best leuk om te doen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 7 april 2022 @ 22:14:50 #28
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204366478
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 21:39 schreef Ouwesok het volgende:
Alleen al voor de funfactor is het een aanrader :Y
Als ik echt op stap ga om foto's te maken dan gaat de DSLR mee. Zeker voor de bovenstaande vogelfoto's. De compactcamera is meer bedoeld om in de binnenzak te hebben voor de spontane momenten. Morgen komt de Sony RX100 VA binnen. Bewust voor dit oudere model gekozen vanwege de lichtsterke lens. Voor de extra zoomfunctie moest ik aan je onvergetelijke uitspraak denken _O-

Ouwesok in FOT / foto's maken met externe flitser ?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 21 april 2022 @ 18:57:58 #29
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204500578
De RX100VA is leuk speelgoed voor een supercompacte camera. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar het voordeel van de compactheid is ook meteen het nadeel en dan met name de grip. Je moet het als het ware als een mobiele telefoon vasthouden terwijl je liefst met één hand wil vasthouden en tegelijk eenvoudig bedienen. Gevolg is dat je de camera instelt zoals je het verwacht nodig te hebben en de rest aan de automaat overlaat. Ander nadeel is dat de batterijduur en met name bij 4K opnames. Bij opnames van meer dan 5 minuten begint oververhitting een probleem te worden. In de praktijk maak je met een dergelijke camera geen langdurige opnames. Onderstaande foto is nabewerkt met Darktable. De lichtgevoeligheid is voor mij de reden geweest om deze camera aan te schaffen:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 juni 2022 @ 21:25:35 #30
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204972105
Het ligt niet stil met die compact, hij gaat zo ongeveer overal mee naar toe en ik probeer er van alles mee.

Wat ik er nog níet mee had gedaan was het fotograferen van libellen. Bij een wandelingetje vanmiddag in de Weerribben waren er de nodige bruine korenbouten dus waarom niet meteen geprobeerd.

Paringswieltje op een wiebelige rietstengel.
Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

ten opzichte van hoe ik normaal libellen fotografeer merk je toch dat dit moeizaam gaat, hoofdzakelijk omdat de respons van de camera toch wat trager is dan die van zijn grote broers. Uiteindelijk lukt het echter wel.

Paringswieltje op een object. Om hem exact in de scherpte te krijgen is het scherpstelwieltje op de zijkant bijzonder behulpzaam.
Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

De karakteristieke houding van een korenbout op een stevige rietstengel. Ook hier even wat hulp met het wieltje maar ik heb wel mijn libel :Y

Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

Conclusie is dat je er prima beestjes als libellen mee kunt fotograferen. Leer je het met een dergelijke compact, dan wordt het met een spiegelreflex of systeemcamera ineens een eitje.

Nog een vlindertje dan.
Aglais urticae by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 juni 2022 @ 23:19:58 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205098242
Tijdje terug alweer dat de compact mee was op een wandelingetje in het Waterloopbos bij Kraggenburg in de Noordoostpolder. Dat bos was vroeger een soort grotemensenspeeltuin waarin modellen werden gemaakt van grote waterbouwkundige projecten die dan konden worden blootgesteld aan stromingen en golfslag en nog een heleboel andere dingen.
Die modellen zijn vanaf het sluiten van het betreffende laboratorium min of meer aan de natuur geschonken die ze naar hartelust mag aantasten en overwoekeren en in die omgeving is het goed wandelen en vooral fotograferen. Ideaal dus om te eens te kijken wat we daar allemaal uit de FZ300 kunnen toveren.

Overal vind je er onderstaande constructie, bedoeld om watergangetjes mee te sluiten of te openen.
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Daarnaast nog allerhande andere open/sluit-wieltjes waar de elementen al aardig op losgegaan zijn.
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Dat geheel zit weggewerkt in dit soort dammetjes of wat er nog van over is
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

en als er bomen omdonderen laat men die gewoon liggen
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Terug naar die Panny want wat steeds weer opvalt is dat je er zowat alles mee kunt, van overzicht naar detail en alles wat daar tussenin zit.

Het is naast halve ruïne ook nog gewoon een bos met zijn eigen detals om mee te spelen
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Er lijken ook mensen met modrechten rond te lopen
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Dan weer ruïnes
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

en water
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

en nog meer water
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Dit slag compacten heeft dus genoeg mogelijkheden om lange sluitertijden af te dwingen zodat dat water een beetje 'flow' krijgt.

en weer bos. De voormalige modellen hebben nogal wat onderlinge afstand.
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Boomcommunicatie
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 juni 2022 @ 23:38:13 #32
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205098347
Verder door het Waterloopbos. De compact blijkt daar pure pret te zijn met voldoende mogelijkheden om het plaatje naar mijn hand te zetten.
Enige wat ik me bij dit rondje nog wel had voorgenomen was om de automaat zoveel mogelijk lekker zijn gang te laten gaan en er naderhand waar nodig dingen in te corrigeren. Bij een van de volgende exercities ga ik eens proberen hoeveel macht de correctiemogelijkheden hebben waardoor we wat minder nabewerking hebben.
al viel de hoeveelheid nabewerken eigenlijk al wel mee

Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Keertje de groothoekstand
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

De aandrijving van een machine die golven kon maken
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Nog een keer die groothoekstand.
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Stromend water en dus ISO laag, diafragma een end dicht en dan 1/8 seconde
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

En nog een keer
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Een hele rij van die golfmakers, althans de motortjes met dien verstande dat deze een beetje gerestaureerd zijn en de natuur wordt verzocht ze niet op te eten
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Kunstwerkje uit beton
Panny FZ300 @ Waterloopbos by Ouwesok, on Flickr

Zo ongeveer alles uit de Panny staat op Zonerama https://us.zonerama.com/ouwesokscompact/Album/1000003524

De FZ300 maakt zijn verwachting als een lekkere veelzijdige camera voor startende hobbyisten aardig waar. Je kunt er zo ongeveer alles mee doen zonder er ook maar iets aan toe te hoeven voegen. Alles zit er zo vanuit de verpakking in en aan.

Binnenkort nog meer :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_205105348
Ziet er tof uit, dat Waterloopbos. Ga ik ook een keer bezoeken. :D

Foto's die ik gisteren gemaakt heb met mijn Panasonic DC-TZ90:









En dan de foto's die ik vrijdag had gemaakt met een Sony Cyber-shot (goedkoopste model):





Wel aan te raden om de foto's nog te bewerken met Lightroom. Ook al kun je alleen Jpg's mee maken.







En deze optie zit er ook op. Kwam thuis pas achter wat het deed. :')





Eigenlijk is het meer een digitale speelgoedcamera. Maar dat vind ik juist leuk. Ik houd wel van speelgoedcamera's. Maak ook gewoon foto's met mijn Nintendo 3DS. :P :+
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 juli 2022 @ 23:21:07 #34
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205450377
Libellen blijven wat lastig gaan met een compact. Met de FZ300 is het het handigst om hem met manualfocus naar die libel te dwingen. Staat ie eenmaal in de buurt, dan pakt de AF hem ineens wél en zelfs bij zo'n kleine heidelibel werkt het dan allemaal nog verbazend goed.

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:36:22 #35
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205621178
Ik begin het compactje inmiddels aardig in de vingers te krijgen en weet wat de AF en de belichtingsautomaat zo ongeveer doen. Daarmee is het vertrouwen in het ding een feit en kunnen we er lekker mee spelen.

Vorige week in Antwerpen op de over van de Schelde een leuk speelobject.
Knetterblauwe lucht met wat wolkjes, grote constructie.
FZ300 Antwerpen by Ouwesok, on Flickr

speelkwartier
FZ300 Antwerpen by Ouwesok, on Flickr

FZ300 Antwerpen by Ouwesok, on Flickr

FZ300 Antwerpen by Ouwesok, on Flickr

FZ300 Antwerpen by Ouwesok, on Flickr

En als we de rest van de stad niet ook nog hadden willen zien was ik er wel een uurtje zoet geweest :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 24 maart 2023 @ 00:35:40 #36
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208513128
De kleine Sony HX60V is weer terug van zijn logeerpartijtje en ging dus mee op een wandelingetje door Kroondomein Het Loo.
Hoewel geen zoeker en een klein dingetje in je handen was het ook hier weer even aangenaam plaatjes maken.

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr

Kroondomein Het Loo by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 16 juni 2023 @ 19:07:38 #37
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_209535889
















Een paar foto's gemaakt met de Lumix FZ300! :)
Eerst je hypotheek afbetalen!
  zaterdag 17 juni 2023 @ 08:20:47 #38
245601 -gt-
gt10b_bo620 Stella
pi_209540541
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 19:07 schreef TomNook het volgende:

knip

Een paar foto's gemaakt met de Lumix FZ300! :)
Mooie plaat(je)s :D :D
ook maar s met camera in vesting rond gaan lopen

[ Bericht 65% gewijzigd door -gt- op 17-06-2023 08:36:18 ]
  zaterdag 17 juni 2023 @ 22:50:00 #39
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_209548384
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 08:20 schreef -gt- het volgende:

[..]
Mooie plaat(je)s :D :D
ook maar s met camera in vesting rond gaan lopen
Dank je :D
Eerst je hypotheek afbetalen!
  zondag 18 juni 2023 @ 14:03:44 #40
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_209554169
Crosspost:

Gisteren ben ik naar Eifel geweest in Duitsland voor het schieten van mooie foto's en filmpjes. Hier twee samples geschoten met de Panasonic FZ300. :)

https://vimeo.com/837303341?share=copy

https://vimeo.com/837303780?share=copy
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_209794430
Ik krijg bijna zin om er ook eentje aan te schaffen :Y
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 14:03 schreef TomNook het volgende:
Crosspost:

Gisteren ben ik naar Eifel geweest in Duitsland voor het schieten van mooie foto's en filmpjes. Hier twee samples geschoten met de Panasonic FZ300. :)

https://vimeo.com/837303341?share=copy

https://vimeo.com/837303780?share=copy
Ik moest even giechelen om de eerste. Je rijdt naar de Eifel om...koeien in de wei te filmen :)

Maar ik krijg bijna zin om er ook eentje aan te schaffen, als ik de resultaten zo zie in dit topic.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 juli 2023 @ 14:20:33 #42
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209929295
Gisteren eens geprobeerd korte stripjes video te maken met de FZ300.

Kijk hier bijvoorbeeld hoe een nog jeugdige lepelaar zijn moeder helemaal dol weet te krijgen met zijn gezeur om eten.

Stabilisator aan en de instellingen op de camera zoveel mogelijk default. Zag er op computerscherm bijzonder goed uit. Ik vermoed dat Imgur de kwaliteit wel aardig gaat verkloten.
Stabilisatie stond aan. De camera stond losjes op mijn hand en het voelde uitdagend aan omdat het bijzonder hard die hut in woei.

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 20 juli 2023 @ 12:57:54 #43
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_209967487
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 14:20 schreef Ouwesok het volgende:
Gisteren eens geprobeerd korte stripjes video te maken met de FZ300.

Kijk hier bijvoorbeeld hoe een nog jeugdige lepelaar zijn moeder helemaal dol weet te krijgen met zijn gezeur om eten.

Stabilisator aan en de instellingen op de camera zoveel mogelijk default. Zag er op computerscherm bijzonder goed uit. Ik vermoed dat Imgur de kwaliteit wel aardig gaat verkloten.
Stabilisatie stond aan. De camera stond losjes op mijn hand en het voelde uitdagend aan omdat het bijzonder hard die hut in woei.

[ afbeelding ]
Wat waren je instellingen verder? Manual mode met voorkeur voor een statisch framerate?

Ik merk dat ik toch nog wat moeite heb om uit de losse hand goed te kunnen focussen en de belichting helemaal goed te krijgen.

Ik heb wel de tip gekregen om met behulp van een A4'tje de belichting beter te krijgen. Je merkt dan snel genoeg of het too much is of niet.
Eerst je hypotheek afbetalen!
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 20 juli 2023 @ 22:30:29 #44
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209975446
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 12:57 schreef TomNook het volgende:

[..]
Wat waren je instellingen verder? Manual mode met voorkeur voor een statisch framerate?
Voor video had ik eigenlijk niks anders ingesteld dan 'alles default'. Het enige dat ik had gecheckt was of de stabilisatie aan stond.
quote:
Ik merk dat ik toch nog wat moeite heb om uit de losse hand goed te kunnen focussen en de belichting helemaal goed te krijgen.
Ik heb bij compactcamera's de neiging om de camera zoveel mogelijk zelf alles te laten oplossen en vooral bij video de manual-standen niet te gebruiken. Handmatig scherpstellen met een FZ300 kan wel, werkt voor een compact zelfs relatief heel aardig maar in absolute zin nog te gevoelloos.
Belichten is hetzelfde verhaal, compacten zijn doorgaans voorzien van opvallend goeie belichtingsautomaten. Ingrijpen erop kan wel maar dat moet je door het vele doen leren.

Dus een middagje gaan spelevaren met al die instellingen, kort shot maken (tien seconde of zo) en dan kijken hoe het uitpakt en eventueel dingen gaan verbeteren.
Nog een keer: Met compacten gaat meestal met AF en automatisch belichten zowat alles goed en daar dus mee beginnen.
quote:
Ik heb wel de tip gekregen om met behulp van een A4'tje de belichting beter te krijgen. Je merkt dan snel genoeg of het too much is of niet.
De echte tip met alle video-instellingen is om er gewoon mee te gaan spelevaren. Dat geld voor de AF, dat geldt voor de belichting en dat geld ook voor de stabilisator.
Voor die laatste heb ik nog een soort van gebruikstip en dat is om de camera met stabilisator losjes op je linkerhand te leggen, met de rechterhand aan de grip kun je dan 'sturen'. Hou je een gestabiliseerde camera te krampachtig vast, dan werkt het bijna averechts.

Ook hier weer oefenen. Neem een onderwerp met veel beweging erin en maak opnamen van pakweg twintig seconde en kijk hoe stabiel je hem weet te houden. Eventueel iets veranderen in de manier hoe je de boel vasthoudt en weer twintig seconde opnemen en kijken of je verschil ziet. Na een middagje spelen zien je opnamen er ineens een stuk stabieler uit.
Probeer bijvoorbeeld ook het verschil uit tussen het werken met de zoeker of aan de gestrekte arm en het scherm als zoeker. Kan een verschil maken. De lepelaars filmde ik met de camera aan het oog.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 juli 2023 @ 14:23:49 #45
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209993773
Die bewegende beelden van die lepelaars kwamen natuurlijk niet zomaar, ik was voornamelijk aan het fotograferen toen ik ineens weer besefte dat die videoknop erop zat.

Qua foto's van de lepelaars doet het compactje het ook vrij aardig. Niet zoveel controle als bij een grote sensor met een grotemensentele ervoor maar met wat effort is er met de FZ300 best wel te vogelen.
Ik zie in de Oostvaardersplassen ook steeds meer mensen met grote compactcamera's fotograferen en daarmee bijzonder aardige resultaten neerzetten.

Werkwijze is de gebruikelijke, Camera op A, diafragma een tikje dicht, ISO op automatisch. AF op 'breed' en zo lang mogelijk van de manual controls afblijven.

Je hebt natuurlijk het overzichtje. Vogels in overvloed op Oostvaardersveld. En een paar Koniks en knalgele begroeiiing.

Panny FZ300@Oostvaardersveld by Ouwesok, on Flickr

Voor me een soort eilandje met daarop ook een bont gezelschap met snavels. Soms vergt het even een paar keer opnieuw focussen voor de aalscholver voorin in de scherpte staat. Ook weer een kwestie van veel oefenen
Panny FZ300@Oostvaardersveld by Ouwesok, on Flickr

Dan ineens staat er een lepelaar te poseren. Ook hier weer met de focus opletten, de camera heeft vanwege contrastdetectie een voorkeur voor de golfjes in de achtergrond. Soms helpt het dan om hem bij het focussen iets lager te houden. In de zoeker let je dan vooral op pootjes en snavel van de lepelaar.
Panny FZ300@Oostvaardersveld by Ouwesok, on Flickr

Panny FZ300@Oostvaardersveld by Ouwesok, on Flickr

Ietsjes kunnen uitzoomen is af en toe wel handig als zich een tweede lepelaar aandient
Panny FZ300@Oostvaardersveld by Ouwesok, on Flickr

Panny FZ300@Oostvaardersveld by Ouwesok, on Flickr

Gaat dus met grotere vogels bijzonder aardig en het komt me voor dat het allemaal nog veel fraaier kan met wat meer oefening op dit setje. Inspirerend kan het zijn om op flickr te zoeken naar wat er allemaal nog meer met dit camera'tje mogelijk is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 maart 2024 @ 22:39:18 #46
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212854343
Hoewel ik er hier weinig aan toegevoegd heb ben ik nog steeds vrij druk met het hobby'en met compactcamera's.

Nieuw in de stal is een Sony HX400V superzoomcompact met een enorm zoombereik. Meest in het oog springend onderdeel van die HX400 is echter zijn enorme scherpstelring waarmee je de AF kunt overrulen. Dat geeft voor een compact hele leuke mogelijkheden :Y

De vraag komt dan al snel bovendrijven of je er ook mee zou kunnen vogelen.

Welnu, dat kan er bijzonder aardig mee. Je hebt iets minder controle dan met een grotemensencamera. Hij is iets trager met het vinden van de juiste focus maar als het eenmaal klopt blijkt dat je met een compact bijzonder aardig kunt vogelen :Y

Een Robotapje in de Oostvaardersplassen met als bijkomende hindernis dat het licht achter het vogeltje zat en de lucht nog spierwit was:

Saxicola rubicola by Ouwesok, on Flickr

Saxicola rubicola by Ouwesok, on Flickr

Saxicola rubicola by Ouwesok, on Flickr

Saxicola rubicola by Ouwesok, on Flickr

Ik had de indruk dat het vogeltje minder vluchterig was dan wanneer ik er een grote toeter op ga staan richten.

Nadeeltje van de HX400V is dat ie geen RAW's maakt zodat de ruimte om een plaatje achteraf te corrigeren vrij beperkt is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 april 2024 @ 17:38:39 #47
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213050564
Inmiddels is de HX400V een paar weken in bedrijf en ik begin een beeld te krijgen van wat het camera'tje allemaal kan en ook waar zijn beperkingen liggen.

Eerst eens waar ie goed in is.
De handligging is eigenlijk heel erg goed, het ding is goed hanteerbaar, knoppen zitten allemaal logisch en die enorme scherpstelring is een regelrechte treffer. Bij mij staat de boel zodanig ingesteld dat ik op elk moment met de scherpstelring de AF kan overrulen, zeldzaam leuk op een compact. Wie daar meer behoefte aan heeft kan de ring ook zodanig instellen dat je ermee kunt zoomen.
De AF doet het in veel gevallen best goed. Slechts een enkele keer vliegt ie, zoals de meeste compacten doen de achtergrond in maar dan is ie met de scherpstelring makkelijk tot de orde te roepen.

Belichten doet ie in de meeste gevallen heel erg goed. Alleen onder lastige omstandigheden wordt het nog wel eens uitdagend maar gelukkig is ie met de correctie ook hier snel tot de orde te roepen.

Probleemloos camera'tje dus voor wat de bediening en de automatiek betreft :Y

Wat van meet af aan al een ding was was het ontbreken van de mogelijkheid om RAW te schieten waarmee je eigenlijk overgeleverd bent aan de processor van de camera en daar komt toch wat lichte jeuk bovendrijven.
Belichting gaat eigenlijk best wel goed, kleuren ook, dynamisch bereik is wat je van zo'n klein sensortje mag verwachten. Het gaat alleen verkeerd bij de ruisonderdrukking en de sharpening. Daaraan merk je dat het camera'tje van huis uit bedoeld is voor mooiweerfotografie met weinig complexe onderwerpen. Zodra het daarvan afwijkt gaat het een klein beetje minder goed.

Desalwelteplus kun je met die HX400V heerlijk spelen :Y Vooral dat enorme zoombereik maakt hem bijzonder leuk.

Hier wat ik er zoal mee fotografeer

Opvallend is dat je met dit slag superzoompjes heel leuk kunt vogelen waarbij dingen makkelijker gaan naarmate de vogels groter zijn.

Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr

\Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr

Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr

naarmate de vogeltjes kleiner worden wordt de uitdaging wat groter, ook hier biedt de scherpstelring vaak uitkomst. Beste werkt ie in combinatie met de AF, je draait hem helemaal naar voren waarna de AF vanzelf het vogeltje vindt.
Leuk aspect is wat me al eerder opviel, vogeltjes blijven opvallend lang zitten als je ze met een compact onder schot houdt, toch minder intimiderend.

Een rietgors
Emberiza schoeniclus by Ouwesok, on Flickr

Emberiza schoeniclus by Ouwesok, on Flickr

En een kwikstaart
Motacilla alba by Ouwesok, on Flickr

Een tweede kwikstaartje streek daar neer waar amper licht was en dan loop je ineens tegen de beperkingen van het compactje aan, het totaalplaatje wordt wat breiïg. Uit een RAW zou hier nog aardig wat uit te toveren zijn, nu moeten we het echter met de resultaten uit de processor zelf doen.

Motacilla alba by Ouwesok, on Flickr

Samenvatting: Leuk ding, gaan we vaker mee spelen.
Inmiddels gaat er steeds als ik op pad ga één van de compacten mee om even een half uurtje mee aan te klooien
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 20 april 2024 @ 19:54:34 #48
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213273345
Stukje Apenheul met voor de verandering eens de Sony HX400. De groothoekstand biedt weer nieuwe mogelijkheden.

HX400@Apenheul by Ouwesok, on Flickr

Het klapschermpje doet overigens ook prima diensten om wat dichter bij de beestjes te kunnen fotograferen.
HX400@Apenheul by Ouwesok, on Flickr

En voor het overige is het eigenlijk business as usual
HX400@Apenheul by Ouwesok, on Flickr

HX400@Apenheul by Ouwesok, on Flickr

HX400@Apenheul by Ouwesok, on Flickr

HX400@Apenheul by Ouwesok, on Flickr

HX400@Apenheul by Ouwesok, on Flickr

HX400@Apenheul by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')