abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 19 maart 2022 @ 20:17:47 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_204142491

In de nacht van 28 op 29 juni 1943 steeg een Lancaster op om 's nachts rond 03:00 uur te worden neergeschoten. Het toestel stortte om 03:07 uur neer aan de Hoornseweg in Wognum. Het vliegtuig boorde zich in een hoek van 45 graden in de zuidelijke berm, dwars door een transportwaterleiding van PWN. Daardoor ontstond er geen brand.

Aan boord bevonden zich 7 bemanningsleden, te weten:

• F/O Philip c.d. Russel (rcaf)
  • F/O Francis E. Fielding
  • Sgt. Victor H.J. Watkins
  • Sgt. James T. Lloyd
  • Sgt. Arthur W. Richardson
  • Sgt. Dennis Scragg
  • Sgt. William W.R. Cook

Van het vliegtuig werd alleen het staartstuk geborgen, de rest van het wrak bleef liggen onder de rijksweg 7, de huidige vierbaans A7.

Aan het Raadhuisplein in Wognum staat een monument voor de omgekomen bemanning. Op het nabij gelegen kerkhof in Wognum ligt alleen het stoffelijk overschot van de staartschutter begraven. Wel staan alle namen van de zeven omgekomen bemanningsleden vermeld op drie grafstenen.

Lancaster monument Wognum en oorlogsgraven (Foto: FOK!/DJMO)
Lancaster monument Wognum en oorlogsgraven (Foto: FOK!/DJMO)Lancaster monument Wognum en oorlogsgraven (Foto: FOK!/DJMO)
Lancaster monument Wognum en oorlogsgraven (Foto: FOK!/DJMO)Lancaster monument Wognum en oorlogsgraven (Foto: FOK!/DJMO)
Lancaster monument Wognum en oorlogsgraven (Foto: FOK!/DJMO)

Volkert Nobel zag het ongeluk gebeuren vanuit zijn woning en vertelt daar in onderstaande video over.

FOK! Staat stil bij het Lancaster monument in Wognum

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 19-03-2022 21:43:58 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_204147992
Is een betere titel niet DJMO staat stil? Snap ook niet waarom dit sticky moet.
  zondag 20 maart 2022 @ 11:18:32 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_204149381
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 09:31 schreef Jeroboam het volgende:
Is een betere titel niet DJMO staat stil? Snap ook niet waarom dit sticky moet.
@Mortaxx vindt dit ook

[ Bericht 1% gewijzigd door FlippingCoin op 20-03-2022 11:27:16 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_204151931
Gecondoleerd iedereen
  zondag 20 maart 2022 @ 14:24:11 #5
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_204151968
RIP aan de nabestaanden.
pi_204155907
FOK! staat hier helemaal niet bij stil, jij staat er bij stil. Wat natuurlijk je goed recht is.

Maar snap deze aandacht voor dit topic totaal niet.
pi_204156426
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 14:24 schreef Immerdebestebob het volgende:
RIP aan de nabestaanden.
Je hebt gelijk, die zijn inmiddels ook allemaal wel dood.
pi_204156902
En waarom is dit zo bijzonder om bij stil te staan?
pi_204157804
Wanneer staat FOK! stil bij het overlijden van Piet Paulusma?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 20 maart 2022 @ 20:05:37 #10
147316 crew  DJMO
#trut
pi_204159454
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 17:49 schreef Puala het volgende:
En waarom is dit zo bijzonder om bij stil te staan?
Wat ik wilde bereiken met deze serie specials, die ook op de FP staan, is om mensen te verbinden. Daarom is het ook FOK! staat stil, en niet DJMO staat stil. De keuze voor willekeurige monumenten, graven en slachtoffers is heel simpel. Zij waren ooit eens slachtoffer in een oorlog waarbij Nederland volop betrokken was. Nu gebeurt hetzelfde in Oekraïne, worden er opnieuw mensen, burgers en militairen slachtoffer. Het gros daarvan heeft voor ons geen naam, geen gezicht en dus is het nog ver van ons bed. Door deze slachtoffers uit 'onze' oorlog een naam te geven, probeerde ik ons publiek er van te doordringen dat de slachtoffers van nu, zowel de burgers als militairen die gedwongen worden om te vechten terwijl ze dat niet willen, hetzelfde overkomt. Ik kan moeilijk op het slagveld in Oekraïne gaan staan om daar dode militairen en burgers te fotograferen.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_204161335
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 17:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, die zijn inmiddels ook allemaal wel dood.
dat de achterkleinkinderen rust en vrede mogen vinden met dit ernstige verlies van deze dappere piloten. Dat er in tussentijd al een half miljard andere mensen vermoord zijn doet even niet ter zake. We gaan even stil staan bij deze heldhaftige mannen.
pi_204161367
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 20:05 schreef DJMO het volgende:

[..]
Wat ik wilde bereiken met deze serie specials, die ook op de FP staan, is om mensen te verbinden. Daarom is het ook FOK! staat stil, en niet DJMO staat stil. De keuze voor willekeurige monumenten, graven en slachtoffers is heel simpel. Zij waren ooit eens slachtoffer in een oorlog waarbij Nederland volop betrokken was. Nu gebeurt hetzelfde in Oekraïne, worden er opnieuw mensen, burgers en militairen slachtoffer. Het gros daarvan heeft voor ons geen naam, geen gezicht en dus is het nog ver van ons bed. Door deze slachtoffers uit 'onze' oorlog een naam te geven, probeerde ik ons publiek er van te doordringen dat de slachtoffers van nu, zowel de burgers als militairen die gedwongen worden om te vechten terwijl ze dat niet willen, hetzelfde overkomt. Ik kan moeilijk op het slagveld in Oekraïne gaan staan om daar dode militairen en burgers te fotograferen.
Dus het is een kunstproject begrijp ik uit dit verhaal.
  zondag 20 maart 2022 @ 21:37:23 #13
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_204161382
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 21:35 schreef hoedenderand het volgende:

[..]
dat de achterkleinkinderen rust en vrede mogen vinden met dit ernstige verlies van deze dappere piloten. Dat er in tussentijd al een half miljard andere mensen vermoord zijn doet even niet ter zake. We gaan even stil staan bij deze heldhaftige mannen.
Zeik niet zo.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_204161415
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 21:35 schreef hoedenderand het volgende:

[..]
Niet snappen dat er op een vreemde, veelgemaakte taalfout gereageerd wordt.
pi_204167057
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 21:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Niet snappen dat er op een vreemde, veelgemaakte taalfout gereageerd wordt.
Nou...het klopt wel, de nabestaanden zijn ook allemaal wel dood inmiddels. De nabestaande is het familielid dat achterblijft als iemand is overleden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')