abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204115113
Hi allemaal!

In ons nieuwe huis willen we een waterontharder plaatsen. Nu weet ik dat het vrij eenvoudig te plaatsen is achteraf, maar heb toch de aannemer gevraagd om het in de offerte mee te nemen. Nu hebben we een offerte ontvangen voor een Lubron waterontharder a 1900 euro.

Heeft iemand ervaring met dit merk? Is het een beetje kwaliteit?
pi_204115315
Geen idee, op bol.com kosten ze rond de 800-900 euro
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204115655
Ik heb een andere en die was 2200,- ex Installatie.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_204115836
Wat een geld :D

https://www.ebay.de/sch/i(...)tungsanlage&_sacat=0

Uitzoeken maar voor een paar honderd euri *O*
pi_204117699
Goed idee om dat meteen mee te nemen in je nieuwe huis. Hou je mooi alles van af het begin schoon i.p.v. al die kalkaanslag overal op te krijgen.
Heb er ook al eens een topic over geopend, staan ook ervaringen en prijzen van anderen in.
K&W / Waterontharder geplaatst

Het bedrag van 1700 euro is niet persé absurd hoog maar is ook afhankelijk van wat voor apparaat je er voor krijgt.
De site van hun is niet erg scheutig met prijsinformatie, vind ik meestal geen goed teken.

[ Bericht 23% gewijzigd door quo_ op 17-03-2022 19:51:54 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_204118303
Voor die prijs moeten ze natuurlijk wel een extra afvoer maken. Veel meer werk dan dat is het dan ook niet.
pi_204121145
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 20:15 schreef qajariaq het volgende:
Voor die prijs moeten ze natuurlijk wel een extra afvoer maken. Veel meer werk dan dat is het dan ook niet.
Nee, dat staat apart op de offerte.
pi_204121168
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 19:42 schreef quo_ het volgende:
Goed idee om dat meteen mee te nemen in je nieuwe huis. Hou je mooi alles van af het begin schoon i.p.v. al die kalkaanslag overal op te krijgen.
Heb er ook al eens een topic over geopend, staan ook ervaringen en prijzen van anderen in.
K&W / Waterontharder geplaatst

Het bedrag van 1700 euro is niet persé absurd hoog maar is ook afhankelijk van wat voor apparaat je er voor krijgt.
De site van hun is niet erg scheutig met prijsinformatie, vind ik meestal geen goed teken.

Krijg een beetje het gevoel dat er een goedkoop ding tegen hoofdprije wordt geplaatst. Thanks voor de link. Denk dat ik enkel voor de afvoer ga en en zelf na oplevering een ontharder laat plaatsen.
pi_204123585
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 17:06 schreef Chinless het volgende:
Ik heb een andere en die was 2200,- ex Installatie.
Klopt die zijn er ook. Daar zitten extra opties op die ik het verschil in prijs niet waard vind.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204123658
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 22:38 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Nee, dat staat apart op de offerte.
Tja.... Ik zou dan alleen die afvoer laten maken en even goed rondkijken wat er verder te koop is in de wereld. Een beetje doe het zelver sleutelt dat ding er zelf dan wel tussen. Voor een pro mag je voorrijkosten plus een uur werk rekenen. Dat uur is voldoende om ook nog een koffie pauze in te houden bij wijze van spreken.

Maar goed, ik snap ook wel dat je bij een nieuw huis daar niet mee bezig wilt houden.

edit: Ik zie dat je dat zelf ook al verzonnen hebt.
pi_204123814
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 09:27 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Tja.... Ik zou dan alleen die afvoer laten maken en even goed rondkijken wat er verder te koop is in de wereld. Een beetje doe het zelver sleutelt dat ding er zelf dan wel tussen. Voor een pro mag je voorrijkosten plus een uur werk rekenen. Dat uur is voldoende om ook nog een koffie pauze in te houden bij wijze van spreken.

Maar goed, ik snap ook wel dat je bij een nieuw huis daar niet mee bezig wilt houden.

Een monteur sloot deze bij mij in 10 minuten aan incl in kruipruimte een slang aansluiten op de standleiding.
  Moderator vrijdag 18 maart 2022 @ 11:07:58 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_204124613
1500 euro, inclusief aansluiten en een plekje fixen in meterkast. Amysoft heeft deze geplaatst.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_204125575
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 09:27 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ja het probleem is dat ik geen kruipruimte heb, anders had ik de afvoer ook achteraf laten plaatsen. Mag ook al 1800 euro aftikken om een afvoer en waterleiding voor de wasmachine te plaatsen.
pi_204125877
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 12:28 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Ja het probleem is dat ik geen kruipruimte heb, anders had ik de afvoer ook achteraf laten plaatsen. Mag ook al 1800 euro aftikken om een afvoer en waterleiding voor de wasmachine te plaatsen.
Dat klinkt als een wasmachinekraan van goud. Of moet de aansluiting op de 5e verdieping van je nieuwe huis gemaakt worden en zitten de aansluitingen in de kelder :)

Het is een aanbiedersmarkt op dit moment, dat weet iedereen, maar met zo'n prijs word je wel heel erg getild
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_204126092
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 12:52 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dat klinkt als een wasmachinekraan van goud. Of moet de aansluiting op de 5e verdieping van je nieuwe huis gemaakt worden en zitten de aansluitingen in de kelder :)

Het is een aanbiedersmarkt op dit moment, dat weet iedereen, maar met zo'n prijs word je wel heel erg getild
Tegenwoordig is niks meer gek. Je kan ook een jaar wachten tot je aan de beurt bent...
pi_204126371
2k is niet extreem duur, ook niet goedkoop. Daar kan je normaliter een prima merk ontharder voor plaatsen inclusief installatie. Zelf heb ik naar volle tevredenheid een SensorSoft, heeft als voordeel dat alles automatisch gaat. Voor hetzelfde geld kan je ook een Amysoft krijgen, ook prima maar heb je in theorie meer instelwerk aan.

Blijf weg van waterontharders die tijd gestuurd werken. Ga altijd voor of een volume gestuurde of 1 die daadwerkelijk meet of er een reiniging van de hars noodzakelijk is. Dit bespaard je over de hele levensduur vele liters water en kilo's zout. Dat is niet zozeer vanuit kosten oogpunt (water en zout zijn goedkoop), maar vooral vanuit de milieu aspecten.

Je hebt dus 3 types (simpel gezegd):
1) Sensor gestuurd, als de hars verzadigd is wordt er een reiniging uitgevoerd
2) Volume gestuurd, als er X liter water doorheen is gegaan wordt er een reiniging uitgevoerd. Dit stel je eenmalig in (ligt aan de water hardheid)
3) Tijd gestuurd, elke X dagen wordt er een reiniging uitgevoerd. Of dit nu noodzakelijk is of niet

Nummer 3 dus mijden.
pi_204126512
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 12:52 schreef quo_ het volgende:

[..]

Nope, op de begane grond, letterlijk 9 meter leiding voordat de vloer gestort wordt.

Maar goed, ze weten dat ze het kunnen maken. Ik zit er niet op te wachten om na oplevering nog heel m'n vloer open te breken.
pi_204126560
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 13:23 schreef GereDathan het volgende:
2k is niet extreem duur, ook niet goedkoop. Daar kan je normaliter een prima merk ontharder voor plaatsen inclusief installatie. Zelf heb ik naar volle tevredenheid een SensorSoft, heeft als voordeel dat alles automatisch gaat. Voor hetzelfde geld kan je ook een Amysoft krijgen, ook prima maar heb je in theorie meer instelwerk aan.

Blijf weg van waterontharders die tijd gestuurd werken. Ga altijd voor of een volume gestuurde of 1 die daadwerkelijk meet of er een reiniging van de hars noodzakelijk is. Dit bespaard je over de hele levensduur vele liters water en kilo's zout. Dat is niet zozeer vanuit kosten oogpunt (water en zout zijn goedkoop), maar vooral vanuit de milieu aspecten.

Je hebt dus 3 types (simpel gezegd):
1) Sensor gestuurd, als de hars verzadigd is wordt er een reiniging uitgevoerd
2) Volume gestuurd, als er X liter water doorheen is gegaan wordt er een reiniging uitgevoerd. Dit stel je eenmalig in (ligt aan de water hardheid)
3) Tijd gestuurd, elke X dagen wordt er een reiniging uitgevoerd. Of dit nu noodzakelijk is of niet

Nummer 3 dus mijden.
Sensor gestuurde zijn ca 2-3x duurder. Voor het geld hoef je het inderdaad niet te doen. De besparing is nihil met sensorgestuurd.
1x per jaar een flesje van 10 euro gebruiken en de hars is weer schoon.

Ik heb er 1 die is volumegestuurd en 1x per jaar reinig ik die met een flesje van 10 euro.

Aquacell met 2 harsen is het neusje van de zalm. Deze is sensorgestuurd en bij een regeneratie heb je hard water. Met 2 harsen schakeld aquacell over naar de andere hars zodat je tijdens de regeneratie toch zacht water hebt.
Daar betaal je echt flink voor!
Mijn regeneratie is altijd om 2 uur snacht en vindt plaats op volumebasis als de hars bijna aan regeneratie toe is.
Het zout is spotgoedkoop dus zoutbesparing is nooit rendabel.
pi_204126659
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 13:32 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Nope, op de begane grond, letterlijk 9 meter leiding voordat de vloer gestort wordt.

Maar goed, ze weten dat ze het kunnen maken. Ik zit er niet op te wachten om na oplevering nog heel m'n vloer open te breken.
Je zou bijna zelf even de leiding leggen voor het storten....
pi_204126930
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 13:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Sensor gestuurde zijn ca 2-3x duurder. Voor het geld hoef je het inderdaad niet te doen. De besparing is nihil met sensorgestuurd.
Nonsens. Van alle offertes die ik heb gehad zat de sensor gestuurde die ik gekocht heb precies in het midden qua prijs.

quote:
1x per jaar een flesje van 10 euro gebruiken en de hars is weer schoon.
De hars wordt gereinigd met zout (regeneratie) en dat moet wel vaker dan 1 keer per jaar gebeuren.

quote:
Aquacell met 2 harsen is het neusje van de zalm. Deze is sensorgestuurd en bij een regeneratie heb je hard water. Met 2 harsen schakeld aquacell over naar de andere hars zodat je tijdens de regeneratie toch zacht water hebt.

Daar betaal je echt flink voor!
Aquacell is de meest overprijsde ontharder die je kan kopen. Wel het voordeel dat je altijd zacht water hebt, maar aangezien het reinigen (regenereren) over het algemeen in de nacht gebeurd als je geen water gebruikt is dat echt een zinloze optie voor de meeste mensen. Los van dat de AquaCell bijzonder veel zout gebruikt in vergelijking met andere merken.

Overigens is de AquaCell niet sensorgestuurd. De AquaSoft heeft geen elektrische componenten. De AquaCell is een volume gestuurde ontharder (mechanisch).

quote:
Mijn regeneratie is altijd om 2 uur snacht en vindt plaats op volumebasis als de hars bijna aan regeneratie toe is.
Het zout is spotgoedkoop dus zoutbesparing is nooit rendabel.
Zoals ik zeg, water en zout bespaar je niet in verband met de kosten maar vooral in verband met het milieu.

Volumebasis is een prima optie, kwestie van goed instellen en als de waterhardheid veranderd moet je deze niet vergeten bij te stellen. Regelmatig de kalk meten van het water is verstandig.
pi_204127063
Kijk eens naar waterluxe.
pi_204127073
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 14:03 schreef GereDathan het volgende:

De hars wordt gereinigd met zout (regeneratie) en dat moet wel vaker dan 1 keer per jaar gebeuren.

Nou, nee...
Regeneratie met zout water is (opnieuw) een ionen uitwisseling.
Het flesje harscleaner dat je 1x per jaar moet gebruiken zorgt voor de reiniging van het harsfilter.
pi_204127207
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 14:21 schreef quo_ het volgende:

[..]
Nou, nee...
Regeneratie met zout water is (opnieuw) een ionen uitwisseling.
Waarmee je de hars reinigt (de kalk loshaalt en wegspoelt). Ik noem dat reinigen, maar ook wel regenereren.

quote:
Het flesje harscleaner dat je 1x per jaar moet gebruiken zorgt voor de reiniging van het harsfilter.
Van wie moet dat? Marketing truuk eerste klas. Maar als je dat heel belangrijk vind dan kan je het beste een ontharder zoeken die na de regeneratie nog met chloor naspoelt.
  dinsdag 22 maart 2022 @ 14:32:11 #24
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_204180489
Kan een water ontharder wel icm met een buffervat met bijvoorbeeld 300L water?

ooit wel eens gehoord dat het problemen kan geven met een water ontharder.

Aangezien je een nieuwbouw huis heb, heb je dus een wartempomp met een buffer vat (tenzij stadsverwarming)
pi_204180745
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 14:32 schreef speedfightrage het volgende:

Aangezien je een nieuwbouw huis heb, heb je dus een wartempomp met een buffer vat (tenzij stadsverwarming)
Waarom zou dat niet kunnen? Dan is het water in het vat alvast onthard, is alleen maar beter. Kalkvorming zorgt voor een hoger energiegebruik.
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:34:41 #26
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_204181056
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:05 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet kunnen? Dan is het water in het vat alvast onthard, is alleen maar beter. Kalkvorming zorgt voor een hoger energiegebruik.
Zie dikgedrukt https://boilers.nl/wat-is-een-anode/

en: https://kassa.bnnvara.nl/(...)t-bij-waterontharder
pi_204181140
quote:
quote:
Een waterontharder, een zege voor uw elektrische boiler!
https://electraboiler.nl/(...)w-elektrische-boiler

Ik kan nergens een serieuze bron vinden die verteld wat de waarheid is. In geval van TS is het op zijn minst interessant om te kijken of, als hij inderdaad een elektrische boiler heeft, er iets over in de voorwaarden staat.
pi_204183028
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 14:32 schreef speedfightrage het volgende:

Nope, transformatiewoning dus gewoon cv-ketel op gas. En aangezien het een woning in hartje centrum is denk ik dat we in de toekomst stadsverwarming krijgen.
pi_204187943
Een buffervat is overigens iets anders dan een boilervat. Een buffervat is voor de hydraulische ontkoppeling en/of het vergroten van de systeeminhoud (antipendelbuffer) van het CV-systeem. Een boilervat is voor de opslag en voorziening van SWW (sanitair warm water).
pi_204188013
quote:
Ik heb een boiler met anode en waterontharder. Na 4 jaar maar eens gekeken en de anode preventief vervangen hoewel die nog niet op was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')