Dit is wel een bespaarder. Ik ging vroeger regelmatig naar de kroeg. Toen de Euro werd ingevoerd en de prijs van een biertje in een keer van de ene op de andere dag over de kop ging, ben ik daarmee gestopt. Ik ga niet meer uit, zo zonde van het geld. En plotseling hield ik veel meer geld over. Dat geld dat altijd naar het grote huis en de boot van de kroegbaas ging. Voor mij was dat een "dikke middelvinger"-moment.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:15 schreef sirdanilot het volgende:
Ik ga niet zo heel vaak meer naar de pub
Ja, als je 24/7 op de bank gaat liggen, bespaar je ook heel veel, maar of je dat moet willen..quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:25 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dit is wel een bespaarder. Ik ging vroeger regelmatig naar de kroeg. Toen de Euro werd ingevoerd en de prijs van een biertje in een keer van de ene op de andere dag over de kop ging, ben ik daarmee gestopt. Ik ga niet meer uit, zo zonde van het geld. En plotseling hield ik veel meer geld over. Dat geld dat altijd naar het grote huis en de boot van de kroegbaas ging. Voor mij was dat een "dikke middelvinger"-moment.
Het enige wat dat doet, is dat je echt geld in je handen hebt, voordat je het uitgeeft, ipv een plastic pasje en een het ging dus het kon.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:28 schreef babylon het volgende:
Daar is hij weer hoor: contant, dan heb je beter door waar het heen gaat.
Terwijl je digitaal altijd alle info bij de hand hebt, en tegenwoordig ook gewoon tools als GRIP om overzicht te houden.
Je contant tip is echt waardeloos.
Je hebt werkelijk geen idee waar het geld heen is gegaan als je contant gebruikt. Alleen wanneer het op is.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:48 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Het enige wat dat doet, is dat je echt geld in je handen hebt, voordat je het uitgeeft, ipv een plastic pasje en een het ging dus het kon.
Auto-aanvullen, roodstand.
Vroeger was je klaar met kopen, als je portemonnee leeg was.
En als je de pech had dat dat na vrijdagmiddag 16:00 was, had je pech tot maandagochtend 9:00.
Dan kon je weer geld krijgen bij de balie van de bank.
Als het nog op je rekening stond.
Tegenwoordig kan je 24/7, bijna overal, bij je geld, zonder een euro op zak te hebben.
Behalve als je nog cash geld wil hebben.
Dat word je steeds moeilijker gemaakt.
Als je met pas betaalt doe je gewoon BLIEEEEP en je hebt betaald. Vaak kijk ik niet eens hoeveel het kost of hoeveel ze rekenen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:51 schreef babylon het volgende:
[..]
Je hebt werkelijk geen idee waar het geld heen is gegaan als je contant gebruikt. Alleen wanneer het op is.
Bonnetjes bewarenquote:Op donderdag 17 maart 2022 10:51 schreef babylon het volgende:
[..]
Je hebt werkelijk geen idee waar het geld heen is gegaan als je contant gebruikt. Alleen wanneer het op is.
Dat dus. De enige reden om ouderwets te sparen op dit moment is om een buffer te hebben voor mogelijke, grote uitgaven.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:59 schreef Wereldgozer het volgende:
Sparen in tijden van superinflatie
Dat dus, ja.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:59 schreef Wereldgozer het volgende:
Sparen in tijden van superinflatie
Oeh, ja.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:11 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Dat dus, ja.
Ik los af op schulden. Veel nuttiger.
Ik moet werken helaas. Dus ik mis de parade en zo.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:04 schreef maily het volgende:
Zit je al aan de Irish Coffee op deze feestdag @:sirdanilot?
Het is juist beter om de schuld te laten staan want de rente daarop is zeer laag.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:14 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Oeh, ja.
Die gaan hem wel opbreken ja, als hij ooit nog terug komt naar Nederland.
Als zijn verhalen kloppen.
Maar het kan je precies nekken bij je hypotheekaanvraag.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het is juist beter om de schuld te laten staan want de rente daarop is zeer laag.
Wat nu een redelijk forse schuld is, kun je over een paar jaar netaan een fiets mee kopen als die inflatie zo doorgaat.
In ierland kunnen ze mijn studieschuld niet zien omdat deze niet BKR geregistreerd staat.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:25 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Maar het kan je precies nekken bij je hypotheekaanvraag.
Mwah, ik los liever af dan dat een schuld mijn hele leven me achtervolgt omdat ik toen niet afloste "omdat de rente daarop zeer laag was".quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het is juist beter om de schuld te laten staan want de rente daarop is zeer laag.
Wat nu een redelijk forse schuld is, kun je over een paar jaar netaan een fiets mee kopen als die inflatie zo doorgaat.
Ik ben nog maar 29. Je hele leven... je kan ook overdrijven hoor.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:28 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Mwah, ik los liever af dan dat een schuld mijn hele leven me achtervolgt omdat ik toen niet afloste "omdat de rente daarop zeer laag was".
Hoe wil je je studieschuld in 1x afbetalen als je nu zou sparen voor andere dingen?quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:27 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
In ierland kunnen ze mijn studieschuld niet zien omdat deze niet BKR geregistreerd staat.
In Nederland kan dit natuurlijk wel en dan loont het om gewoon in 1x die hele schuld terug te betalen en DAN pas een hypotheek aanvragen.
Rood staan bepaal je zelf.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:05 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Bonnetjes bewaren![]()
Kasboek bijhouden.
Nou ja, precies.
Je krijgt dan het gevoel dat het eindig is, ipv dat het niet op kan.
Dan word je vanzelf voorzichtiger met uitgeven.
Met een pasje kan je bij al het geld dat er op je rekening staat. Vaak ook nog met een roodstand.
Ongezien.
Niet erg als je eens een paar tientjes rood staat, maar als je dat elke keer maxt 'omdat het kan', komt er een moment dat je loon/uitkering/toelage het gat niet meer dicht krijgt.
Geen idee hoe hoog je studieschuld nu is, maar met een paar jaar ben je daar van af als je maandelijks 500 euro aflost. Dán pas je bezig houden met andere dingen, waaronder een woning en een hypotheekschuld aangaan.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik ben nog maar 29. Je hele leven... je kan ook overdrijven hoor.
Er zijn drie opties.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:30 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Hoe wil je je studieschuld in 1x afbetalen als je nu zou sparen voor andere dingen?
4. Je doet gewoon eens een keer normaal, lost gewoon je schuld af en hebt dan de vrijheid om te kijken wat je doet omdat die studieschuld je niet meer tegenhoudt.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:32 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Er zijn drie opties.
1. De oorlog in de Oekraine wordt opgelost. Dan wil ik op zich terug naar Nederland, en gebruik ik al dat spaargeld gewoon om de studieschuld af te lossen. En dan begin ik daar opnieuw met sparen.
2. De oorlog in de Oekraine blijft aanhouden. Dan biljf ik in Ierland en spaar ik tot mijn spaardoel. Dan koop ik een huis en dan begin ik met het maandbedrag bij DUO af lossen
3. Er komt een kernoorlog en iedereen gaat dood
Ik zie geen enkele reden om de studieschuld af te lossen zolang ik in Ierland woon.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
4. Je doet gewoon eens een keer normaal, lost gewoon je schuld af en hebt dan de vrijheid om te kijken wat je doet omdat die studieschuld je niet meer tegenhoudt.
Nee, en die denkwijze is nou precies onderdeel van 'niet met geld om kunnen gaan'. Want het is NU geen probleem, tot morgen de wereld ineens anders is en je ineens tóch terug wil/moet naar Nederland.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:39 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik zie geen enkele reden om de studieschuld af te lossen zolang ik in Ierland woon.
Het heeft geen invloed op mijn maximale hypotheek want het is niet BKR geregistreerd.
Dan heb ik inmiddels gespaard om een deel terug te betalen he.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, en die denkwijze is nou precies onderdeel van 'niet met geld om kunnen gaan'. Want het is NU geen probleem, tot morgen de wereld ineens anders is en je ineens tóch terug wil/moet naar Nederland.
Niet. Het is gewoon een drogreden.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:40 schreef Cue_ het volgende:
Volgens mij is de vraag of je wel of niet terug wil/kan naar NL al veel ouder dan de oorlog in Oekraïne.
Dus geen idee waarom dat nu ineens van belang is.
Een deel ja, maar vervolgens ben je in Nederland. Daar heb je geen baan. Die moet je dus eerst zoeken en krijgen. Je hebt geen woonruimte, en waar je ook gaat wonen, het gaat je geld kosten. Dan moet je nog leven, want je zult toch moeten eten. Jij hebt 0 euro, want met dat geld heb je een deel van je studieschuld terug betaald.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:40 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dan heb ik inmiddels gespaard om een deel terug te betalen he.
Ik zal je wat vertellen ik had eerst een sollicitatie lopen voor een goede baan in Nederlandquote:Op donderdag 17 maart 2022 11:40 schreef Cue_ het volgende:
Volgens mij is de vraag of je wel of niet terug wil/kan naar NL al veel ouder dan de oorlog in Oekraïne.
Ja wel hoor.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een deel ja, maar vervolgens ben je in Nederland. Daar heb je geen baan.
Ja, kost dus tijd, want je hebt niet als je dat vandaag besluit morgen een nieuwe baan. Daar komt bij dat je dan nog steeds geen woonruimte hebt in Nederland, of wil je elke dag op en neer vliegen?quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:44 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja wel hoor.
Ik kan worden overgeplaatst bij mijn huidige bedrijf, of ik kan vanaf hier solliciteren en dan daar meteen beginnen.
Het is geen 2010 meer he. Solliciteren gaat sowieso al online.
2 - 3 weken airbnb en ondertussen woonruimte zoeken om te huren in eerste instantie.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, kost dus tijd, want je hebt niet als je dat vandaag besluit morgen een nieuwe baan. Daar komt bij dat je dan nog steeds geen woonruimte hebt in Nederland, of wil je elke dag op en neer vliegen?
Dus vandaag solliciteren, morgen aangenomen worden, volgende maand beginnen. Prima, waar ga jij over een maand wonen dan?
Tuurlijk. Snap ik.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:31 schreef babylon het volgende:
[..]
Rood staan bepaal je zelf.
En met internetbankieren heb je altijd een exact overzicht van wat je uitgeeft.
Spaardoel: woningonderhoud, woninginrichting, onverwachte uitgaven, vakanties en nieuwe telefoons.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:12 schreef sirdanilot het volgende:
Spaardoel:
Huidige spaarrekening:
Ongeveer sparen per maand:
Wat moet je ervoor laten:
En verder kunnen we het hebben over tips om te besparen.
Zelf heb ik twee rekeningen en ik sta vaak rood op mijn Nederlandse rekening omdat ik daar minder vaak op kijk.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:52 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Snap ik.
Maar niet iedereen kijkt dagelijks op zijn bankrekening.
Bij mij gaat het meeste automatisch.
Als ik eens in de maand mijn saldo zie, is het veel.
De laatste keer dat ik meer dan 100 euro rood stond, is 10 jaar geleden, of zo.
Dat was mijn eigen fout, omdat ik mijn betaalrekening teveel had afgeroomd en er nog een rekening tussendoor kwam, voordat ik 3 dagen later mijn loon gestort kreeg.
Kwam ik dus een paar weken later achter.
Ik heb er niks van gemerkt.
Dit is wel een goede tip. 5 jaar geleden zou ik gewoon vast een bedrag op de spaarrekening hebben gestort. Maar helaas zit daar nu negatieve rente op dus daarom laat ik het op de betaalrekening staan.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mijn tip:
Maak een begroting wat je aan vaste lasten hebt, neem hier dus ook je kleding die je koopt in op etc. Gewoon de hele rits.
Zorg dat je loon op een andere rekening gestort word dan waar jij de pinpas van hebt. Het geld voor sparen (alles boven wat je elke maand nodig hebt) stort je automatisch met een overschrijving over naar een rekening die je niet kan zien. Bij voorkeur een andere bank waarvan je de app niet op je telefoon hebt. Overboeken moet echt een klusje zijn.
Ja ik zou dit wel kunnen doen met mijn revolut rekening. Alleen is het daarmee weer te verleidelijk om te gokken op aandelen en cryptocurrencies.quote:Stort vanaf je salarisrekening automatisch elke maandag het lol-geld en boodschappengeld over naar je pinpas rekening.
Ervaar het daarmee niet halen als falen.
Kan je het dan niet beter investeren? Als je toch geen speceifiek doel hebt om te sparen anders dan buffer.quote:Op donderdag 17 maart 2022 12:07 schreef CoolGuy het volgende:
Sparen: vast 1000 euro per maand + alles wat aan het eind van de maand over is.
Spaarsaldo is grofweg 46.000 euro als ik volgende week de nieuwe keuken heb betaald.
Spaardoel heb ik niet echt, anders dan (onverwachte) grote uitgaven of vakantie of whatever.
Wat moet ik er voor laten; in mijn ogen niets.
Als ik een nieuwe warmtepomp moet ben ik al zo'n kleine 12k verder. Dan zou ik met 20k nog maar 8k hebben, wat veel minder is dan waar ik me comfortabel bij voel, dus nee, ik voel me er niet beter bij om te investeren.quote:Op donderdag 17 maart 2022 12:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Kan je het dan niet beter investeren? Als je toch geen speceifiek doel hebt om te sparen anders dan buffer.
20k lijkt me prima als buffer, kan me niet voorstellen dat er iets kan gebeuren waardoor dat in een keer weg is.
niemand verplicht je een spaarrekening met negatieve rente te hebben. Je Nederlandse bank iig niet.quote:Op donderdag 17 maart 2022 12:09 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dit is wel een goede tip. 5 jaar geleden zou ik gewoon vast een bedrag op de spaarrekening hebben gestort. Maar helaas zit daar nu negatieve rente op dus daarom laat ik het op de betaalrekening staan.
Hoezo? Als je dat doet kan je je huur niet betalen. Dat is immers je loon rekening. Het voordeel van sparen waar je het niet (makkelijk) ziet is dat je geen risico hebt op het onverhoopt (te vroeg) uitgeven.quote:[..]
Ja ik zou dit wel kunnen doen met mijn revolut rekening. Alleen is het daarmee weer te verleidelijk om te gokken op aandelen en cryptocurrencies.
Dat laatste ben ik mee gestopt. Alles wat ik nu heb verkoop ik zodra het weer groen staat.
Hobby's zat hier. En ik kijk bjina geen tv. En ik was dat gezwets in de kroeg ook een beetje zat. De mensen die aan de bar zitten hebben weinig te vertellen, zijn geen echte diepgangers. Dus ik kreeg regelmatig het idee: wat doe ik hier eigenlijk?quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:28 schreef Leonos het volgende:
[..]
Ja, als je 24/7 op de bank gaat liggen, bespaar je ook heel veel, maar of je dat moet willen..
Dat probleem is met contant geld niet minder.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:57 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als je met pas betaalt doe je gewoon BLIEEEEP en je hebt betaald. Vaak kijk ik niet eens hoeveel het kost of hoeveel ze rekenen.
In sommige pubs hiero naaien ze je. Als je dronken bent slaan ze 3 bier aan in plaats van 1 bier.
Dus vandaar, contant betalen.
Het is wel fijn om een reden te hebben die je niet in eigen hand hebt, dan hoef je zelf geen verantwoordelijkheid af te dragen en kan je lekker de slachtofferrol in duikenquote:Op donderdag 17 maart 2022 11:40 schreef Cue_ het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |