Kan echt van alles zijn; kapotte motor, koolborstels, iets mechanisch aan de aandrijving, kapotte voeding, etc.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:21 schreef SuperNeger het volgende:
Ik heb een torenventilator die het opeens niet meer deed. Ding opengeschroeft om eens te kijken maar hij draait wel alleen is de snelheid echt 100x langzamer.
Wat kan het probleem zijn? Vond het een chill ding qua formaat en gaf 's avonds altijd een chill gezoem waar ik lekker doorheen sliep dus wil deze maken i.p.v. een nieuwe kopen.
De 3 snelheden werken nog wel. Maar zijn nu standje super langzaam, erg langzaam en tergend langzaan. Echt 1 round per minute qua snelheid
Denk dat ik het probleem gevonden heb. Vorige keer toen ik dat ding schoon had gemaakt van binnen en hem dus uit elkaar haalde en weer in elkaar had gezet had ik een stuk draad bij de draaiknop doorgeschroeft.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:37 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Kan echt van alles zijn; kapotte motor, koolborstels, iets mechanisch aan de aandrijving, kapotte voeding, etc.
Als je de rotor met de hand ronddraait; voelt en klinkt dat dan nog soepel?
Kun je eens wat foto's van de binnenkant posten?
nee was nog redelijk schoon het ronddraaien lukte oook met de hand. Schroef dat ding sowieso elk jaar open om van binnen schoon te maken onderdelen afwassen en beetje wd40 erin enzo dus ik denk echt dat t door dat draad kwam of zo dat t een te grote weerstand was en dus heel langzaam draaidequote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Stof waardoor die uit balans is of zelfs te zwaar is voor de motor.
Als je gaatjes in het draad maakt loopt natuurlijk alle stroom eruit. En gaat je ventilator ook langzamer.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:42 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Denk dat ik het probleem gevonden heb. Vorige keer toen ik dat ding schoon had gemaakt van binnen en hem dus uit elkaar haalde en weer in elkaar had gezet had ik een stuk draad bij de draaiknop doorgeschroeft.Zat klem waarschijnlijk toen ik hem in elkaar klikte en door die draad hade ik de schroef gedraaid. Heb de draad vrij gemaakt en gecontroleerd en weer met isolatietape dicht gemaakt en nu doet die t weer. Wel vaag, alsof er door dat stuk draad deels door te schroeven of zo dus een hele lage snelheid was ingesteld. En ook wel raar dat je t dan pas na een jaar of zo merkt
Dont feed the trollquote:Op zaterdag 12 maart 2022 11:36 schreef Cybersijp het volgende:
@:borbit : Als je gaatjes in het draad maakt loopt natuurlijk alle stroom eruit..... echt serieus? Tuurlijk niet , iets geleid of geleid niet . Staat dan geen spanning meer op , dus zal een onderdeel van je ventilator niet meer van stroom worden voorzien zodat het niet meer kan werken
Dat zegt niet perse iets: als de draden van een motor zijn belast, zal de inductiestroom het magnetisch veld tegen werken: net als het regeneratief remmen van een elektrische fiets of elektrische auto. In theorie kost het met de hand ronddraaien van een kortgesloten motor ongeveer evenveel energie, als een bekrachtigde motor levert.quote:Op maandag 14 maart 2022 11:27 schreef SuperNeger het volgende:
Ja het lijkt idd echt de motor te zijn. Kan hem wel ronddraaien met m'n vingers maar gaat super stroef.
Vaak heeft het volspuiten van een motor op lange termijn meer nadelige dan positieven effecten: dat zou ik niet direct doen.quote:Hij zit met 4 schroeven in elkaar dus zou in principe de motor kunnen openschroeven maar ik weet niet of het zin heeft. Kan ik die motor volspuiten met wd40 of is het gewoon afgeschreven?
Zit ook te denken om hem aan te zetten nu zonder dat blad erop dan draait die misschien super snel maar ik weet niet of ik hem dan sloop ofzo. Iemand?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |