Laatste update van het front is dus dat Mariupol nu echt volledig afgesneden lijkt van de rest van Oekraïne en Cherson ook gevallen lijkt. Dat zijn geen kleine steden. (Mariupol rond de 500.000 inwoners, Cherson rond de 290.000.)quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:11 schreef J.B. het volgende:
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekraïne te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.
Paar vragen die alvast gesteld kunnen worden:
1. Waar in Oekraïne bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment vernietigd?
Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch geüpdate:
[ afbeelding ]
Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.
Ben ik het mee eens. Eigenlijk moeten ze ervoor zien te zorgen dat de Dnjepr de grens wordt, want een onafhankelijk West-Oekraïne zonder toegang tot zee met Lviv als enige significante stad lijkt me eerlijk gezegd weinig levensvatbaar. Op papier zouden ze nog steeds de dammen in de Dnjepr op kunnen blazen om zo de Russen aan de benedenloop te verdrinken/af te snijden, maar dat gaat een humanitaire ramp worden.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Laatste update van het front is dus dat Mariupol nu echt volledig afgesneden lijkt van de rest van Oekraïne en Cherson ook gevallen lijkt. Dat zijn geen kleine steden. (Mariupol rond de 500.000 inwoners, Cherson rond de 290.000.)
Ik zie nog weinig aanwijzingen voor een op korte termijn volledige afsnijding van Oekraïense troepen ten oosten van de Dnepr, als ze slim zijn trekken ze zich terug. Dat zou de kansen op in ieder geval een onafhankelijk West-Oekraïne vergroten.
Het is allemaal tijd kopen. "Pockets" binden vaak enorme aantallen troepen en zorgen ervoor dat deze eenheden in andere sectoren niet inzetbaar zijn. De pockets Charkov en Mariupol zijn daarom van levensbelang voor de rest van het Oekraïense leger.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:19 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens. Eigenlijk moeten ze ervoor zien te zorgen dat de Dnjepr de grens wordt, want een onafhankelijk West-Oekraïne zonder toegang tot zee met Lviv als enige significante stad lijkt me eerlijk gezegd weinig levensvatbaar.
Dat telt niet in oorlog, zeker bij militaire doelen is veel toegestaan. Maar volgens mij is het te laat.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:19 schreef J.B. het volgende:
Op papier zouden ze nog steeds de dammen in de Dnjepr op kunnen blazen om zo de Russen aan de benedenloop te verdrinken/af te snijden, maar dat gaat een humanitaire ramp worden.
De Sovjets hebben het in WOII ook gedaan om de Duitse opmars te stoppen, heeft tussen de 20.000 en 100.000 burgerdoden opgeleverd. Dat lijkt me toch een wat groot risico.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat telt niet in oorlog, zeker bij militaire doelen is veel toegestaan. Maar volgens mij is het te laat.
Jou idee dat Oekraïne zich zover mogelijk naar het westen moet terug trekken is geen gek idee. Oekraïne is een groot land en dat maakt de aanvoerlijnen van de Russen langer. En er zijn berichten dat de Russen moeite hebben met de bevoorrading.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Als de Russische troepen rond Mariupol vrijkomen zullen deze zich trouwens richten op de "push" naar het noorden en het insluiten van het Oekraïense leger.
Zeg maar gerust miljoenen doden. Rusland was zeker in het begin totaal niet voorbereid op de invasie.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:26 schreef J.B. het volgende:
[..]
De Sovjets hebben het in WOII ook gedaan om de Duitse opmars te stoppen, heeft ruim 100.000 burgerdoden opgeleverd. Dat lijkt me toch een wat groot risico.
Dat maakt Kyiv verdedigen niet bepaald makkelijker.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Jou idee dat Oekraïne zich zover mogelijk naar het westen moet terug trekken is geen gek idee. Oekraïne is een groot land en dat maakt de aanvoerlijnen van de Russen langer. En er zijn berichten dat de Russen moeite hebben met de bevoorrading.
quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Jou idee dat Oekraïne zich zover mogelijk naar het westen moet terug trekken is geen gek idee. Oekraïne is een groot land en dat maakt de aanvoerlijnen van de Russen langer. En er zijn berichten dat de Russen moeite hebben met de bevoorrading.
Het lijkt sowieso gewoon een hele lastige missie te worden. Bij elke overgave van een stad verliest het Oekraïense leger weer troepen en materieel.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat maakt Kyiv verdedigen niet bepaald makkelijker.
Dit is een ding natuurlijk. Een kleiner front is beter te verdedigen dan een groot front. Zelfs zodanig dat de grootte van de tegenstander er niet zo veel meer toe hoeft te doen. Als je dan vervolgens ook nog instaat bent het je tegenstander lastig te maken achter de linies burgerverzet. Kunnen de Russen het nog knap lastig krijgen wellicht. En een mogelijke front dichter bij Polen enz maakt de levering van wapens aan Oekraïne wellicht makkelijker.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[..]
Het lijkt sowieso gewoon een hele lastige missie te worden. Bij elke overgave van een stad verliest het Oekraïense leger weer troepen en materieel.
Soms is terugtrekken en het opgeven van bepaalde frontsectoren verstandiger omdat het je op de lange termijn meer kan opleveren. Een geordende frontlijn van Odessa tot Korosten (tientallen kilometers ten westen van Kiev) is wellicht nog mogelijk. Maar ik heb geen idee of daar goede verdedigingswerken liggen.
Denk dat dat ook hopeloos is. Zelfs als je dat doet heb je dankzij die verrader in Wit-Rusland altijd het risico dat ze in de zij/rug aanvallen. Eigenlijk totdat je grofweg op de lijn Tsjernivtsi, Ivano-Frankivsk, Lviv zit, maar tegen die tijd is er van Oekraïne niks meer over. Er zijn afgezien van de Dnjepr tot de Karpaten ook geen natuurlijke grenzen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[..]
Het lijkt sowieso gewoon een hele lastige missie te worden. Bij elke overgave van een stad verliest het Oekraïense leger weer troepen en materieel.
Soms is terugtrekken en het opgeven van bepaalde frontsectoren verstandiger omdat het je op de lange termijn meer kan opleveren. Een geordende frontlijn van Odessa tot Korosten (tientallen kilometers ten westen van Kiev) is wellicht nog mogelijk. Maar ik heb geen idee of daar goede verdedigingswerken liggen.
Vind het toch interessant dat je 80 jaar na de Tweede Wereldoorlog nog zoveel overeenkomsten ziet. Het lamleggen van de luchtmacht op de grond, omsingelen van steden, stadsgevechten van blok tot blok, artilleriegevechten, pincer movements etc.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:44 schreef J.B. het volgende:
[..]
Denk dat dat ook hopeloos is. Zelfs als je dat doet heb je dankzij die verrader in Wit-Rusland altijd het risico dat ze in de zij/rug aanvallen. Eigenlijk totdat je grofweg op de lijn Tsjernivtsi, Ivano-Frankivsk, Lviv zit, maar tegen die tijd is er van Oekraïne niks meer over. Er zijn afgezien van de Dnjepr tot de Karpaten ook geen natuurlijke grenzen.
Probleem is dat de Russen vanuit Transnistrie als ze die kant van Oekraïne en Odessa in handen hebben een nieuw heel krachtig front kunnen openen om de Oekraïners in de rug te pakken. Daarvoor moeten ze eerst de Zuidkant innemen, wat grenst aan de zwarte zee en Odessa.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:19 schreef J.B. het volgende:
Ben ik het mee eens. Eigenlijk moeten ze ervoor zien te zorgen dat de Dnjepr de grens wordt, want een onafhankelijk West-Oekraïne zonder toegang tot zee met Lviv als enige significante stad lijkt me eerlijk gezegd weinig levensvatbaar. Op papier zouden ze nog steeds de dammen in de Dnjepr op kunnen blazen om zo de Russen aan de benedenloop te verdrinken/af te snijden, maar dat gaat een humanitaire ramp worden.
Als ik het kaartje zo bekijk schieten ze niet echt op.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:11 schreef J.B. het volgende:
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekraïne te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.
Paar vragen die alvast gesteld kunnen worden:
1. Waar in Oekraïne bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment vernietigd?
Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch geüpdate:
[ afbeelding ]
Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.
Mwah, Oekraïne is een groot land. En het gaat om verovering van sleutellocaties/steden. Al het platteland er tussen is niet interessant. Ik las vanochtend een stuk over de oorlog in Irak. Vanaf Kuwait deed de VS er 10 dagen over om uiteindelijk Baghdad te bereiken (zeg maar halverwege het land). Op dit tempo zijn de Russen in 10 dagen (we zijn nu aan dag 5 begonnen) ook wel tot de helft van het land doorgedrongen ben ik bang. En dan is Oekraïne nog ongeveer de helft groter t.o.v. Irak.quote:Op woensdag 2 maart 2022 12:24 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Als ik het kaartje zo bekijk schieten ze niet echt op.
Kuststrook is belangrijk om wapen aanvoer af te sluiten.
Een van die doelen gaat dus Odessa worden.
De aanvoer van wapens gaat niet per schip, maar per vliegtuig via Polen denk ik.quote:Op woensdag 2 maart 2022 12:24 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Als ik het kaartje zo bekijk schieten ze niet echt op.
Kuststrook is belangrijk om wapen aanvoer af te sluiten.
Een van die doelen gaat dus Odessa worden.
Eerder per vrachtwagen of treinquote:Op woensdag 2 maart 2022 12:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De aanvoer van wapens gaat niet per schip, maar per vliegtuig via Polen denk ik.
Dat bedoel ik: vliegen naar Polen en dan verder per trein of vrachtauto.quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Eerder per vrachtwagen of trein
Zou kunnen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 12:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De aanvoer van wapens gaat niet per schip, maar per vliegtuig via Polen denk ik.
Nee, want Turkije laat geen Russische schepen door.quote:Op woensdag 2 maart 2022 13:06 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Zou kunnen.
Maar Odessa is ook belangrijk voor de Russen. Die kunnen dan weer extra troepen aanvoeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |