abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog maandag 28 februari 2022 @ 10:05:26 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_203874657

Foto ter illustratie
quote:
'ROTTERDAMSE HAVEN MOET LUCHTAFWEER KRIJGEN'
BNR Webredactie Vandaag, 08:42
De Rotterdamse haven kan een belangrijk doelwit worden voor Rusland wanneer er een grootschalig conflict met het Westen uitbreekt. Daarom moet er onder meer afweergeschut bij de haven geplaatst worden. Dat zegt VVD-Europarlementariër Bart Groothuis. 'De aanvoer van het militaire NAVO-materieel moet geborgd blijven, ik denk dat dat onvoldoende het geval is.'

NAVO-aorta Rotterdam
'Rusland valt valt de NAVO niet aan vanwege het militaire vermogen van de Verenigde Staten, en niet door dat van de EU-landen samen', zegt Groothuis. En inderdaad, het is voornamelijk Amerikaans wapentuig waar de NAVO op drijft, en dat komt via Rotterdam tot ons. 'We zijn niet in staat om ons eigen continent te verdedigen, de afschrikking wordt niet via Bremen, Antwerpen of Hamburg gerealiseerd, dat is echt via Rotterdam. De aanvoer van het militaire NAVO-materieel moet geborgd blijven. Ik denk dat dat onvoldoende het geval is.'

Kortom: Nederland moet zijn cruciale haven beter beveiligen. Onder meer middels luchtafweer, een betere mijnopruimingsdienst én een betere beveiliging tegen cyberaanvallen.

Patriot Pac-3
'Er wordt overwogen om Patriot Pac-3 raketten naar de Slowaakse grens te dirigeren, misschien is het verstandig om ook het eigen land mee te nemen in die overweging.' Groothuis benadrukt dat het niet te laat is maar dat 'wanneer de hele verdediging van het continent aankomt op de verdediging van de haven van Rotterdam, dan heb je als Nederland een extra verantwoordelijkheid. We moeten niet denken dat dit een normaal doelwit is.'

Beveiliging Brunssum
'Een tweede doelwit naast de haven van Rotterdam is de aansturing van NAVO-troepen in Europa dat goeddeels vanuit het Zuid-Limburgse Brunssum gebeurt. Je moet ook daarover nadenken, hoe zit het daar met de energievoorziening, welke redundante communicatiesystemen hebben we daar en hoe houden we dat draaiende?'

Ten slotte vindt Groothuis dat er meer geïnvesteerd met worden in de capaciteit van de Nederlandse marine om mijnen op te ruimen - het is immers relatief eenvoudig om de haven te blokkeren met enkele zeemijnen.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-luchtafweer-krijgen

[ Bericht 1% gewijzigd door Viv op 28-02-2022 15:10:03 ]
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  maandag 28 februari 2022 @ 10:10:24 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203874729
Een paar C-RAM's zou ook wel leuk zijn :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_203874767
Gewoon een paar stingers aan de Mocro-maffia geven, die willen ook hun aanvoerlijn behouden.

Verder wel een leuk voorbeeld waar om een EU leger niet gaat werken...
pi_203875207
Voor de 2e wereldoorlog werd al een deel van het luchtafweergeschut door private bedrijven gekocht en geplaatst

quote:
Een belangrijk deel van de 2 cm luchtafweer werd voorts op particulier initiatief gekocht. Grote bedrijven die hun terreinen of objecten beschermd wilden zien werden uitdrukkelijk door Defensie uitgenodigd zelf de fondsen voor aanschaf beschikbaar te stellen. De aangeschafte stukken zouden dan door vrijwillige luchtafweer contingenten worden bemand en men zou in eerste instantie de wapens bij de objecten plaatsen waarvoor zij waren verworven. Defensie behield echter het recht uiteindelijk anders te beschikken.
http://www.zuidfront-holl(...)age=luchtverdediging
pi_203878786
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 11:00 schreef tjoptjop het volgende:
Voor de 2e wereldoorlog werd al een deel van het luchtafweergeschut door private bedrijven gekocht en geplaatst
[..]
http://www.zuidfront-holl(...)age=luchtverdediging
Die tijden zijn voorbij dat een Rotterdamse wolfabriek zijn eigen PAC3 systemen kan aanschaffen.

Maar ook toen was schraalhans kok.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')