quote:
RECHTSZAAK
Hoe een stroomstoring uitmondt in de dood van pakketbezorger Abdelmounaim: ‘Hij was geliefd bij klanten en kreeg cadeaus’
Justitie heeft zes jaar cel geëist voor de gewelddadige dood van een PostNL-bezorger in Rotterdam-Hoogvliet. In februari van dit jaar maakte een bewoner ruzie over een pakketje dat een bezorger weer meenam toen hij voor een dichte deur stond. De bewoner gaf een karatetrap waarna de postbezorger viel. De val was fataal. Nu pas blijkt dat het allemaal begon met een stroomstoring.
Verdachte Yassin el B. moet het zelf toegeven: “Het ging om niks.” Een ruzie over een postpakketje ontaardde in een vechtpartij met dodelijke afloop. PostNL-bezorger Abdelmounaim kwam om het leven.
Het is 21 februari van dit jaar, de Steurweg in Rotterdam Hoogvliet. De 42-jarige Abdelmounaim Aghdour komt een pakketje afleveren, een nieuwe router, maar treft de bewoner niet aan. Hij meldt het pakje af en wil weer wegrijden. Dan blijkt bewoner Yassin toch thuis. Hij had de bel niet gehoord vanwege een stroomstoring, blijkt in de rechtszaal. Op slippers haast de bewoner zich naar het busje van PostNL, maar krijgt nul op het rekest, omdat het pakketje al uit het systeem is. Er ontstaat een ruzie die van kwaad tot erger gaat.
In de woorden van de verdachte wordt er gescholden, vallen er over en weer klappen en krijgt hij bedreigingen naar het hoofd. “De bezorger was gehaast, opgefokt. Hij greep naar zijn zak. Ik dacht: wat verbergt hij daar? Wat is hij van plan? Ik voelde mij bedreigd.” Zijn advocaat Mark Oosterveen voegt toe: “Mijn cliënt heeft verteld dat hij met vuisten in het gezicht is geslagen. Dat het slachtoffer boven op hem kwam liggen.”
Oosterveen wijst erop dat Aghdour is overleden door de val op zijn achterhoofd. “De kans dat hij daardoor zou overlijden, is klein. Cliënt heeft nooit kunnen voorzien dat zijn trap dit gevolg zou hebben.”
Wat er dan gebeurt, is cruciaal: de 30-jarige Hoogvlieter geeft de PostNL-besteller een trap. “Een ‘afhouderstrap’ noem ik dat, ter hoogte van de buik en borst. Ik dacht: dan doet hij een stapje terug.” Abdelmounaim valt achterover op zijn hoofd en wordt zwaargewond naar het ziekenhuis vervoerd. Daar overlijdt hij een paar dagen later. “Ik heb zelf aan vechtsport gedaan, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo’n val heeft gemaakt en daar letsel aan overhield.”
Yassin el B. heeft aan kungfu gedaan en is een tijdje kickbokstrainer geweest. De rechter laat een foto zien waarop hij tijdens een wedstrijd een trap geeft: behoorlijk hoog. “Het slachtoffer was 1.75 meter, u 1.92. Kan het dat u hem op het hoofd heeft geraakt?” “Absoluut niet”, zegt de verdachte. “En op die foto was ik in vorm en kwam ik veel hoger.”
Een getuige in de straat heeft iets anders verklaard: die zegt dat de man van PostNL ‘tegen het hoofd werd getrapt’. Er zijn meerdere getuigen en die geven een ander beeld van de vechtpartij dan de verdachte: de bezorger zou zijn weggerend, met de bewoner er achteraan. Ook zegt een getuige dat Yassin de bezorger lange tijd bij de keel greep en vasthield. De verdachte ontkent dat.
De rechter komt er steeds op terug. “Waarom ging u niet gewoon weg?” Yassin el B.: “Ik dacht dat ik niet veilig kon weglopen.” Hij geeft toe dat de ruzie eigenlijk helemaal niet meer om het pakketje ging. “Maar ik vind niet dat ik buitensporig veel geweld heb gebruikt.”
Als Abdelmounaim op de grond ligt, ontfermt Yassin zich over hem. “Ik heb zijn mond opengedaan om hem te laten ademen en hem in de stabiele zijligging gelegd. Aan anderen heb ik gevraagd 112 te bellen.” Abdelmounaim zal een week later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen overlijden.
Zijn weduwe leest een slachtofferverklaring voor in de rechtszaal. “Mijn oudste kind zei ‘Ik wil ook dood, dan kan ik bij papa zijn. Ik mis papa zo erg'. Dan wordt alles zwart voor mijn ogen.” Tegen de verdachte: “Waarom probeer je de reputatie van mijn man door het slijk te halen door hem als de agressor af te schilderen? Hij deed nooit een vlieg kwaad, was altijd vrolijk en conflictvermijdend. Je zit hier het slachtoffer uit te hangen en ik zal het je nooit vergeven.”
De schoonvader van Abdelmounaim haalde warme herinneringen op aan hem. “Hij is zelf zijn vader op jonge leeftijd verloren en ik probeerde die rol een beetje over te nemen. Hij was meer een zoon dan een schoonzoon voor mij”.
Advocaat Frank Hamers heeft namens de nabestaanden schadeclaims ingediend. Opmerkelijk is dat hij ook 50.000 euro vraagt namens de overleden Abdelmounaim. “Hij was altijd aan het lachen en geliefd bij zijn klanten. Met de kerst kreeg hij cadeautjes van ze.”
De officier van justitie gaat uit van zware mishandeling met de dood tot gevolg. Dit omdat er geen opzet was om te doden. De eis tegen Yassin el B. is zes jaar cel. De rechter in Rotterdam doet op 9 december uitspraak.
Bron:
https://www.rijnmond.nl/n(...)ten-en-kreeg-cadeaus