abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203687336
Hoe slecht zijn deze motoren nu echt?

Op dit moment heb ik mijn oog op een Audi A6 TFSI 2.0 uit 2011, C7. De auto heeft een 160 d.km op de teller staan. Kan ik hier volledig nat op gaan, ivm olieverbruik en de olieschraapveren of valt het allemaal wel mee?

Ervaringen hier? Is dat een gokje waard of absoluut een no-go.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 16 februari 2022 @ 11:28:45 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203687416
Van wat ik op internet vind hebben deze motoren inderdaad last van hoog olieverbruik vanwege de schraapveren.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203687437
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 11:28 schreef Netsplitter het volgende:
Van wat ik op internet vind hebben deze motoren inderdaad last van hoog olieverbruik vanwege de schraapveren.
Wat olieverbruik kan ik mee leven, maar niet als dat de motor vernietigd of dan een dure revisie nodig is. Dus hoe schadelijk is het?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 16 februari 2022 @ 11:33:53 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203687470
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 11:30 schreef Apekoek het volgende:

[..]
Wat olieverbruik kan ik mee leven, maar niet als dat de motor vernietigd of dan een dure revisie nodig is. Dus hoe schadelijk is het?
https://insights.tunap.nl/motorproblemen-thp-en-tfsi-motoren

Vanaf ongeveer 80.000 kilometer vertonen auto’s met een 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motor een heel hoog olieverbruik. Verder zijn de zuigerveren ten opzichte van de cilinderwand van een te hard materiaal, waardoor de motor uiteindelijk stuk draait. Omdat de werking van de zuigerveren en zuiger ringen niet optimaal is, komt er olie in de verbrandingskamer terecht. Het gevolg hiervan is dat er schade ontstaat aan de zuigerveren en de motor uiteindelijk kapot gaat.

Persoonlijk zou ik er heel ver vandaan blijven.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203688997
Hmmm jammer. In dit geval zou goedkoop dus duurkoop kunnen zijn.
pi_203691789
Is er nooit een fix geweest voor die motoren dan?

Dan zou je gewoon eentje moeten kopen waarbij het probleem voor eens en voor altijd is aangepakt?

Maargoed, bij de eerste tfsi gebeuren was het niet een en al betrouwbaarheid.

Toch bijzonder hoe zo'n groot concern zo is afgegleden. Voor 2000 maakten ze betrouwbare motoren.
pi_203696316
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 16:50 schreef tstile het volgende:
Is er nooit een fix geweest voor die motoren dan?

Dan zou je gewoon eentje moeten kopen waarbij het probleem voor eens en voor altijd is aangepakt?

Maargoed, bij de eerste tfsi gebeuren was het niet een en al betrouwbaarheid.

Toch bijzonder hoe zo'n groot concern zo is afgegleden. Voor 2000 maakten ze betrouwbare motoren.
Er is meer aan de hand.

De oliepomp is een raar systeem ontworpen om dunnen olie rond te pompen.
Probleem is dat deze pompen door dikke olie harder gaat slijten en verstoppen.
Komt voor al wegens verbranding van de gassen in de cylinder .
De vuil van verbranding word namelijk weg gespoelt door de injectie onder de zuigers die tegen de cylinder spuiten als de zuiger in de bovenste stand staat

Daarna de volgende probleem de cylinder zelf.
Deze bestaat uit legering die juist zo is ontwikkeld dat het hogere temperaturen aan kan .
Helaas door dat wij langzaam rijden en vaak korte stukken .
En niet zoals in de Duitsland .
Gaan de cylinder legering er aan.
Dat komt door vaste zittend zuigerveren die dus weer te hard zijn.
Wat juist weer goed is voor een goed afsluiting

Probleem is om dit op te lossen zal de cylinder een nieuwe legering moeten krijgen .
En nieuwe zuigers en veren.
Iets wat niet zomaar gaat ,de legering omdat die met hogere temperaturen in worden gezet .
Gelukkige is er wat op gevonden maar dat is niet het zelfde als de originelen manier.
Maar op die manier konden wel de motoren herstellen , anders was het gelijk een nieuwe blok .

Waardeloze motoren zijn het.
Allemaal zodat de motor een betere verbrand heeft om aan de eisen te komen die via de eu is opgelegd.

Ouwe motoren waren beter die kon je herstellen door even nieuwe zuigerveren te plaatsen en was je weer klaar
Kon je van onder af zo doen zonder problemen.

Gelijke heb ik een ouwe wagens.
Ja wel olie verbruikt bij koude start maar smeer de boel tenminste en kan zo blok jaren mee.
pi_203697204
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 11:30 schreef Apekoek het volgende:
Wat olieverbruik kan ik mee leven, maar niet als dat de motor vernietigd of dan een dure revisie nodig is. Dus hoe schadelijk is het?
Het is maar wat je onder "wat" olieverbruik verstaat.

Hoog olieverbruik TFSI motor
Met de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI heeft Volkswagen-Audi twee motoren ontwikkeld, die autobezitters veel geld kunnen kosten. Deze motoren kunnen vanaf ca. 100.000 km een verhoogd olieverbruik gaan vertonen. Menig eigenaar van een Audi, Volkswagen, Seat of Skoda wordt er zelfs (veel) eerder mee geconfronteerd. Ook de hoogte van het olieverbruik kan niet worden voorspeld ..... het varieert van 1 tot 3 liter olie per 1000 km ... en zelfs 4 liter per 1.000 km hebben we al gehoord! Consumentenprogramma Radar wijdde er zelfs een aflevering aan.

Bron: https://techservicecenter.nl/olieverbruik-vag-tfsi/

Je zal die VAG troep maar kopen...

quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 13:28 schreef Apekoek het volgende:
Hmmm jammer. In dit geval zou goedkoop dus duurkoop kunnen zijn.
Is ook een reden voor dat ze "goedkoop" zijn natuurlijk, hoewel nog steeds te duur ten opzichte van de geboden kwaliteit.
pi_203697249
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 16:50 schreef tstile het volgende:
Is er nooit een fix geweest voor die motoren dan?
PON kennende zal het wel weggezet zijn als product eigenschap. Daar zijn ze uitermate bedreven in als het gaat om bagatelliseren van productie fouten.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 09:22:32 #10
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203714249
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 16:50 schreef tstile het volgende:
Is er nooit een fix geweest voor die motoren dan?

Zeker. En daar mocht je van Pon zelf voor betalen. _O-

Heb een kennis die een Q5 had met zo'n motor. Olieverbruik zat al boven de ltr per 1000km voordat hij 25000 had gelopen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203717929
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 09:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Zeker. En daar mocht je van Pon zelf voor betalen. _O-

Heb een kennis die een Q5 had met zo'n motor. Olieverbruik zat al boven de ltr per 1000km voordat hij 25000 had gelopen.
ja maar inmiddels zullen er wel meer revisiebedrijven en VAG specialisten dezelfde fix uitvoeren toch?

Net zoals met de ellende met de eerste dsg versnellingsbakken.

Dus als je nu zo'n auto koopt kan je toch gewoon nagaan of er een fix is gedaan? Vaak adverteren ze er ook mee.

Blijft de vraag staan of je zin hebt in een auto van een model / motorconfiguratie wat duidelijk niet het meest betrouwbare product is. Zelf zou ik het lekker laten staan.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 12:14:34 #12
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203718028
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 12:06 schreef tstile het volgende:

ja maar inmiddels zullen er wel meer revisiebedrijven en VAG specialisten dezelfde fix uitvoeren toch?

En jij vindt het niet vreemd, dat als jij een nieuwe auto het gekocht met een vanaf prijs van 51k, je die fix zelf moet betalen? Ik denkt dat ik mijn Q5 bij Pon door de gevel naar binnen had gereden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203718116
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 12:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En jij vindt het niet vreemd, dat als jij een nieuwe auto het gekocht met een vanaf prijs van 51k, je die fix zelf moet betalen? Ik denkt dat ik mijn Q5 bij Pon door de gevel naar binnen had gereden.
Ja natuurlijk vind ik dat. Arrogante bende dat hele VAG. Het is altijd al overgewaardeerd geweest. Maar vanaf zo'n beetje 2000 tot 2005 gaat het helemaal nergens meer over.

Gewoon die hele sfeer in zo'n showroom vind ik al vreselijk :r

Maar de oude Golfjes zijn leuke auto's. En de Audi's tot 2000 a 2005 zijn ook fijne en betrouwbare wagens. Maar veel beter of comfortabeler dan concurrenten zijn ze niet perse. Wel stijlvoller, maar das ook maar een mening.

Zelf rij ik een japans koekblik. Heeft ook problemen, maar past bij de prijs.

En ik verbaas bij mij VAG dat ze nog zo'n degelijk imago hebben na sjoemelgate. Mensen blijven het maar kopen.
pi_203718797
Heb zelf een A5 met zo'n 2.0 TFSI blok met 141K km. Olieverbruik was ook aanzienlijk. Lees 3,5 liter op 1200 KM. Revisie was de enige oplossing.

Kost wat, maar dan is het verbruik ook opgelost.

Had voor de aanschaf al rekening gehouden met het risico.
Kom maar terug wanneer je kogels kan koppen.
BMW R1100 RT rijder zonder gele fluor helm.
Alfist
pi_203719572
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 12:20 schreef tstile het volgende:
En ik verbaas bij mij VAG dat ze nog zo'n degelijk imago hebben na sjoemelgate. Mensen blijven het maar kopen.
Gewoon zo even uit de losse pols:
- Extreem olieverbruik TFSI motoren
- Problemen met de distributiekettingen
- Problemen met de DSG bakken
- Problemen met de remmen van de Audi RS3 (binnen 5.000 tot 15.000 km)
- Dieselschandaal

En ik vergeet er nog wel een paar denk ik.
De reactie van de importeur bij klachten is standaard een dikke middelvinger naar mensen die zich melden en vaak durven ze het ook nog zonder enige schaamte een producteigenschap te noemen.

Dus ja, verbazingwekkend dat VAG nog zoveel auto's verkoopt inderdaad.
pi_203719620
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 12:59 schreef Freezer het volgende:
Had voor de aanschaf al rekening gehouden met het risico.
Risico = de kans dat een potentieel probleem resulteert in een daadwerkelijk incident.
Als die kans 100% is spreken we eerder over een garantie dan over een risico :)
pi_203721565
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 13:49 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Risico = de kans dat een potentieel probleem resulteert in een daadwerkelijk incident.
Als die kans 100% is spreken we eerder over een garantie dan over een risico :)
Helaas viel dit niet onder garantie van VAG }:|
Kom maar terug wanneer je kogels kan koppen.
BMW R1100 RT rijder zonder gele fluor helm.
Alfist
pi_203723903
Het punt is vooral dat er twee manieren zijn waarop ze dit hebben gefixt. De ene manier was heel erg duur en de andere gewoon een fors kostenplaatje. De meeste mensen en ook leasemaatschappijen zijn akkoord gegaan daarmee. Die motoren kunnen weer gezeik opleveren.

De correcte manier lost het probleem echt op.

Kortom: even in verdiepen en de historie uitdraaien. En even kijken welke bouwjaren het betrof.
pi_203723932
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 15:39 schreef Freezer het volgende:
Helaas viel dit niet onder garantie van VAG }:|
Nee, en ook dat is bij VAG bijna een garantie :D
pi_203727695
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 17:21 schreef VEM2012 het volgende:
Het punt is vooral dat er twee manieren zijn waarop ze dit hebben gefixt. De ene manier was heel erg duur en de andere gewoon een fors kostenplaatje. De meeste mensen en ook leasemaatschappijen zijn akkoord gegaan daarmee. Die motoren kunnen weer gezeik opleveren.

De correcte manier lost het probleem echt op.

Kortom: even in verdiepen en de historie uitdraaien. En even kijken welke bouwjaren het betrof.
Kijk, zoals vaak bij vag auto's, goed uitzoeken wat je precies koopt en dan kan je best een prima auto hebben.

Het is jammer voor de naieve mensen die zonder nadenken een 2dehands kopen en dan een reparatie van x duizend euro voor de kiezen krijgen.

Moet zeggen dat die dure reparaties wel steeds meer gemeengoed beginnen te worden.

Heb zelf liever oude auto's zonder teveel fratsen. Kost ook wat maar beter te overzien. Laswerk van een paar honderd euro is meestal het ergste.
  Moderator zaterdag 19 februari 2022 @ 19:26:23 #21
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_203741351
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 20:13 schreef tstile het volgende:
Kijk, zoals vaak bij vag auto's, goed uitzoeken wat je precies koopt en dan kan je best een prima auto hebben.

Dat geldt voor alle auto's natuurlijk, niet VAG in het bijzonder.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_203741434
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 19:26 schreef R-woud93 het volgende:

[..]
Dat geldt voor alle auto's natuurlijk, niet VAG in het bijzonder.
Bij VAG is dat meer dan bijv. bij Honda of Toyota.
pi_203746610
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 19:26 schreef R-woud93 het volgende:

[..]
Dat geldt voor alle auto's natuurlijk, niet VAG in het bijzonder.
Vag fsi en dsg
Nissan cvt bakken
Hyundai gebroken nokkenassen
Toyota cvt bakken Hybrid.
Honda olie verbruik.
Peugeot 1.6l diesel twin turbo koppakking .
Smart met Mercedes motor na 100k blok kapot.
Smart met Nissan motor oververhitting.
Renault 1.9diesel trafic versnellingsbak (wie zet een personen auto versnellingsbak in een bus )

En kan nog wel even door gaan

Probleem is dat de verbranding zo schoon mogelijk moet zijn dat de motor gewoon op inloop olie draait van 0w30 .

Ik kan alleen dit zeggen .
Koop een auto nieuw en flikker gelijk de olie er uit na 5000klm en zet er gewoon 10w40 of 10w30 er in .
En doe lekker om de 15k een beurtje.
En je motor zal lang leven.
pi_203760115
quote:
5s.gif Op woensdag 16 februari 2022 11:18 schreef Apekoek het volgende:
Hoe slecht zijn deze motoren nu echt?

Op dit moment heb ik mijn oog op een Audi A6 TFSI 2.0 uit 2011, C7. De auto heeft een 160 d.km op de teller staan. Kan ik hier volledig nat op gaan, ivm olieverbruik en de olieschraapveren of valt het allemaal wel mee?

Ervaringen hier? Is dat een gokje waard of absoluut een no-go.
Heb nu een A5 Cabrio met de 2.0 TFSI, ook uit 2011 ofzo en ook 160.000 op de teller. In het boekje staat dat het blok bij 100.000 al vervangen was :') en ik lijk nu ook al een lichte fluit uit de turbo te horen maar dat kan m'n verbeelding zijn. Voorsprong door techniek :)
Facts don't care about your feelings
  zondag 20 februari 2022 @ 21:43:31 #25
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_203760563
Ik heb een Golf 1.4 TSI uit 2014 met 120k km op de teller, waarvan ik er 70k zelf heb gereden. De auto heeft alleen normaal onderhoud gehad en gebruikt geen noemenswaardige hoeveelheid olie; het kan dus wel bij VAG.

Mijn gezapige rijstijl zal daarbij wel helpen, ook rij ik vooral snelweg kms.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  zondag 20 februari 2022 @ 22:10:08 #26
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_203760902
Ervaring hier. Zou er ver bij wegblijven.
Auto gekocht met 80d Km. Zeer hoog olieverbruik. En dan bedoel ik 500km met een liter! Motorcode CDNC Audi Q5
Onder garantie is de motor gespoeld om het olie verbruik te verminderen. Tevens nieuwe bougies gemonteerd ivm aanslag.
Na de flush was het 1x gedaald naar 1000km en toen ging het richting de 350km per liter. De auto rookte ook bij volgas.
Garage was er klaar mee, heeft de auto terug genomen voor werkzaamheden, namelijk een motor revisie. Ten eerste ging er best wel veel tijd overheen, wat vermoedelijk te maken heeft met het laten verlopen van de garantie. Des te eerder je door het garantietermijn bent terwijl de klant niet met de auto kan rijden, des te minder andere problemen kan ik eventueel melden.
De motor is eruit gehaald en naar een revisie bedrijf gebracht, motor was onherstelbaar beschadigd. Het advies was een donor motorblok met gebruik van nieuwe zuigers, lagers, kettingset, pakkingen etc.

Alle tijd een leen auto gehad en na een week of 8 de auto terug met een frisse motor. Motor liep prima. Bij 900km na revisie de autobahn opgedraait en 1x volgas geaccelereerd. Er was nu een constante missfire. Na stop/start geen verbetering. Nog nieuwe bobines geprobeerd (er was 1 vervangen op basis van een missfire) maar met dus totaal 4 frisse geen oplossing. Cilinder 2 gaf geen respons.

Reis rustig vervolgd, had geen andere keus. Op de terug weg was ik bijna thuis toen de motor een hoop lawaai gaf en de motor opnieuw kapot was. Auto terug bij garage en motor naar revisie bedrijf. Valt onder garantie en de motor wordt opnieuw compleet vervangen met hetzelfde recept. Er was zeer veel metaal gruis aanwezig in de cilinder ruimte. Directe oorzaak wordt niet vrijgegeven maar ik denk zelf aan beschadigde oliesproeiers bijvoorbeeld.

Eind aanstaande week zou de auto weer gereed moeten zijn. Dat gaat dit keer een heel stuk sneller en geen leenauto.. Hopelijk eind goed al goed, maar deze specifieke generatie TFSI blokken zou ik mooi links laten liggen! Het zijn écht notoire oliebranders en de enige oplossing is een revisie met nieuwe zuigers van Audi. En dan kun je zeker rekenen op een prijskaartje van 4-6000¤.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Richard- op 21-02-2022 13:17:34 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_203762866
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2022 21:43 schreef Clupea het volgende:
Ik heb een Golf 1.4 TSI uit 2014 met 120k km op de teller, waarvan ik er 70k zelf heb gereden. De auto heeft alleen normaal onderhoud gehad en gebruikt geen noemenswaardige hoeveelheid olie; het kan dus wel bij VAG.

Mijn gezapige rijstijl zal daarbij wel helpen, ook rij ik vooral snelweg kms.
Dat heeft dan ook niets met het 2.0 TFSI blok te maken waar het hier over gaat.
Facts don't care about your feelings
  maandag 21 februari 2022 @ 11:46:13 #28
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_203764577
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 08:59 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dat heeft dan ook niets met het 2.0 TFSI blok te maken waar het hier over gaat.
Het was ook meer een reactie op @Netsplitter die het 1.4 blok ook noemde.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_203792918
Trouwens ik zie wel dat de auto in 2014 in aanmerking kwam voor de motor revisie van gemodificeerde zuigers t.b.v. overmatig olie verbruik. Dit is gedaan onder coulance als een terugroepactie... is dat bij andere 2.0 TFSI blokken dan ook niet gebeurd?
Facts don't care about your feelings
pi_203998605
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 09:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Trouwens ik zie wel dat de auto in 2014 in aanmerking kwam voor de motor revisie van gemodificeerde zuigers t.b.v. overmatig olie verbruik. Dit is gedaan onder coulance als een terugroepactie... is dat bij andere 2.0 TFSI blokken dan ook niet gebeurd?
Mits er toen geconstateerd was dat het verbruik te hoog was, de auto niet te oud en de gereden km's niet te hoog.
Kom maar terug wanneer je kogels kan koppen.
BMW R1100 RT rijder zonder gele fluor helm.
Alfist
  woensdag 9 maart 2022 @ 20:48:15 #31
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204016323
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 11:46 schreef Clupea het volgende:

[..]
Het was ook meer een reactie op @:netsplitter die het 1.4 blok ook noemde.
Hele andere generatie (vanaf de golf 7) Zonder ketting bv maar weer met riem. Voor zover ik weet hebben die geen grote orgkemej.
Where law ends, tyrrany begins.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')