Hardnekkig misverstand? Dacia komt af fabriek zelfs met lpg. Opel in het verleden ook met de Corsa 1.2.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 20:09 schreef Dries4Ever het volgende:
snellere slijtage van de motor, hogere onderhoudskosten, aanleg van de tank is best wel duur, je auto is zwaarder dus hogere gewichtscategorie in wegenbelasting
de motor wordt veel zwaarder belast bij het gebruik van LPG, dat kun je deels voorkomen door andere kleppen, klepzittingen en bougies te gebruiken en door het toevoegen van additieven. maar het blijft een zwaardere lastquote:
Nou, daarom dus.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 20:28 schreef marc0871 het volgende:
Mja, dat vroeg ik me 25 jaar geleden ook al af.
Goed, je moest er wat meer motorrijtuigenbelasting voor betalen.
Daardoor moest je toch een behoorlijke afstand rijden, voor je het verschil met benzine eruit had.
Er zat wat minder energie in dus het verbruik was wat hoger.
Je moest een extra tank in je kofferbak laten bouwen, wat de ruimte aanzienlijk verminderde.
Verder allemaal mythes en spookverhalen over rijden op gas.
Ik rij helaas veel te weinig voor gas.
"Zwaarder belast", je uitlaatkleppen slijten wat sneller. Stel dat je na 2 ton een koprevisie nodig hebt, dan kost je dat een halve cent per kilometer. Maar je hebt dan wel al 2 ton enkele centen per kilometer bespaard.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 20:22 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
de motor wordt veel zwaarder belast bij het gebruik van LPG, dat kun je deels voorkomen door andere kleppen, klepzittingen en bougies te gebruiken en door het toevoegen van additieven. maar het blijft een zwaardere last
Ik heb dat soort calculaties ook vaak gemaakt. Heb in de afgelopen 30 jaar 2 keer een lpg-installatie in laten bouwen en daarnaast auto's gehad die al op lpg reden.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Even een simpele rekensom:
200.000km benzine 1 op 12
200.000km G3 1 op 10
1 liter LPG ¤1 / 10km = ¤0,10 per kilometer
1 liter benzine ¤2 / 12 = ¤0,167 per kilometer
200.000km x ¤0,10 = ¤20.000 op G3
200.000km x ¤0,167 = ¤33.400 op benzine
Voor dat verschil kan je nog heel wat revisies en onderhoud doen.
Klinkt echt als dubbel pech.quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:32 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik heb zelf ervaring met 2 auto's op LPG G3 en ik kan precies vertellen waarom het nog altijd niet zo populair is.
Het is gewoon veel onderhoudsgevoeliger. Ik heb echt een hoop gezeik gehad met mijn LPG installaties. Een keer de LPG pomp kapot gehad, de verdamper, gedoe met een terugkerend en moeilijk vindbaar probleem enz.
Ik was snel genezen in ieder geval.
Daarnaast rijdt mijn stiefvader in een Mazda 2 bifuel die zogenaamd "af fabriek" met LPG G3 zou zijn uitgerust, maar in werkelijkheid niet tegen het rijden op LPG G3 kan.
Hij is al het voordeel van het rijden op LPG G3 weer kwijt aan het stellen van de kleppen en later zelfs het vervangen van het halve motorblok.
Met een kleine auto is het verschil in wegenbelasting verwaarloosbaar. Soms maar 10,- per maand verschil.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 20:28 schreef marc0871 het volgende:
Deed zelfs koude starts op gas en 's zomers met een zware caravan en 5 personen naar de camping.
Nooit problemen gehad.
Ik rij helaas veel te weinig voor gas.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |