abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 februari 2022 @ 21:52:51 #1
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203651808
Wellicht dat jullie hier goed licht op kunnen schijnen... ons bijna 100 jaar oude huis heeft een gevoelsmatig erg licht uitgevoerde kapconstructie waar hier en daar nog door klunzen in gezaagd en gesloopt is ook nog }:| .

Maar goed, het geheel staat er nog steeds maar ik ben nu de zolder vanuit de binnenkant aan het isoleren, waar vervolgens gipsplaat tegenaan gaat. Dus er komt wel het nodige aan extra gewicht tegenaan.

Waar ik mij het meest zorgen over maak zijn de spanten in de hoeken. Die zijn niet meer dan planken van 3 a 4cm dik en een centimeter of 15 breed en ik schat een meter of 6 lang :X .

Bouwkundige keuring zei er niets van, een bevriende architect zei alleen, hmmm... dat is wel wat dun uitgevoerd.

Hebben jullie ideeën hoe ik dat het beste kan verstevigen?
  zondag 13 februari 2022 @ 21:53:40 #2
36431 bleiblei
pi_203651821
Kak, hoekkeuken moet hoekkeper zijn :( . Of dakconstructie. Mag ook. @Vonkenboer, zou je de tt aan willen passen?

Edit; dank je!!

[ Bericht 4% gewijzigd door bleiblei op 13-02-2022 22:21:07 ]
  zondag 13 februari 2022 @ 21:54:50 #3
36431 bleiblei
pi_203651840
Oh, verstevigen via de zijkanten gaat helaas niet, want de gordingen zitten er om de zoveel cm tegenaan. Dus mijn idee nu is om stalen strips van 4cm. dik tegen de onderkant te schroeven. Maar weet niet of dat wat uithaalt.
pi_203653357
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 21:54 schreef bleiblei het volgende:
Oh, verstevigen via de zijkanten gaat helaas niet, want de gordingen zitten er om de zoveel cm tegenaan. Dus mijn idee nu is om stalen strips van 4cm. dik tegen de onderkant te schroeven. Maar weet niet of dat wat uithaalt.
Vooral die "zoveel cm" is relevant. En wat bedoel je met een spant in de hoeken?
Misschien een paar fotootjes?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_203654692
Foto's zouden wel helpen ja :+
pi_203655640
Ik had dit met mijn spanten. Ik heb er een gelijke balk tegen aan geschroeft over de volle lengte, incl bij vloer en nok.
Eerst recht maken, dat was 13cm omhoog en toen de balk monteren. Na loslaten zakte het geheel weer 6cm.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203655662
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 21:54 schreef bleiblei het volgende:
Volgens mij wordt dit zal alleen maar erger en helpt het niks.

Als ik in mijn wijk rondkijk dan zijn de nokken van alle huizen hier net glijbanen. Je ziet precies waar de draagmuren zitten. Ik schat wel 10-20cm doorzakking bij alle huizen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 14 februari 2022 @ 10:36:25 #8
36431 bleiblei
pi_203656238
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 23:31 schreef quo_ het volgende:

[..]
Vooral die "zoveel cm" is relevant. En wat bedoel je met een spant in de hoeken?
Misschien een paar fotootjes?
Nouja, op zich niet. Want om de gordingen gaat het mij niet. Die zijn best okee gedimensioneerd.

quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2022 09:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Volgens mij wordt dit zal alleen maar erger en helpt het niks.

Als ik in mijn wijk rondkijk dan zijn de nokken van alle huizen hier net glijbanen. Je ziet precies waar de draagmuren zitten. Ik schat wel 10-20cm doorzakking bij alle huizen.
Ja, dat doet ons dak ook :D .
Maar dat is opzich niet erg, geeft wel weer wat karakter aan het huis.
Als het maar geen "krak" zegt op een gegeven moment.

Foto ben ik aan het zoeken, moment!

[ Bericht 6% gewijzigd door bleiblei op 14-02-2022 10:46:32 ]
  maandag 14 februari 2022 @ 10:41:43 #9
36431 bleiblei
pi_203656287

Die houten constructie in het midden heb ik gemaakt omdat koekenbakkers in het verleden het rookkanaal hebben weg gesloopt en de schoorsteen dus ook beetje in de dakconstructie in de spanten en kepers hing. Ik heb er voor gezorgd dat het geheel op 4 vloerbalken en belangrijker een (als het goed is, maar dat ga ik precies zien als ik de vloer eruit ga slopen) draagmuur naar de beganegrond rust.
  maandag 14 februari 2022 @ 10:45:00 #10
36431 bleiblei
pi_203656313
Maar het gaat dus om de spanten die vanaf bovenin de foto naar de houten plaat in de nok loopt, en van links op de foto naar de houten plaat in de nok loopt.
Die houten plaat stut een vierkant houten frame waar de kepers aan vast zitten en een schoorsteen op staat van ongeveer 60x60x80cm :{ .

Oh, en ik bedoelde 1 stalen strip van 4mm (geen cm :') ) en 5 meter lang vast te schroeven met elke 30cm een schroef tegen de onderkant. Om er voor te zorgen dat die dunne spanten wat meer kg's kunnen hebben.
pi_203656958
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 10:36 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nouja, op zich niet. Want om de gordingen gaat het mij niet. Die zijn best okee gedimensioneerd.
[..]
Ja, dat doet ons dak ook :D .
Maar dat is opzich niet erg, geeft wel weer wat karakter aan het huis.
Als het maar geen "krak" zegt op een gegeven moment.

Foto ben ik aan het zoeken, moment!
Niet erg vind ik wel een understatement. In mijn wijk komt het door de vervanging van de pannen naar betonnen snelleggers in het verre verleden. Vroeger waren ze van klei en dus velen malen lichter.

De sterkte gaat gelijk met breedte en tot de derde macht met dikte. Maak je de balk 2x zo dik wordt de balk 9x sterker. Schroef je er een gelijke balk tegen aan dan verdubbel je de sterkte.
pi_203657004
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 10:41 schreef bleiblei het volgende:

Die houten constructie in het midden heb ik gemaakt omdat koekenbakkers in het verleden het rookkanaal hebben weg gesloopt en de schoorsteen dus ook beetje in de dakconstructie in de spanten en kepers hing. Ik heb er voor gezorgd dat het geheel op 4 vloerbalken en belangrijker een (als het goed is, maar dat ga ik precies zien als ik de vloer eruit ga slopen) draagmuur naar de beganegrond rust.
Dat laatste is belangrijk want zoldervloeren werden vroeger niet als verblijfplaatsen ontworpen en niet volgens de bekende 150kg per m2. Zoldervloeren werdenn veelal veel zwakker ontworpen
  maandag 14 februari 2022 @ 12:04:06 #13
36431 bleiblei
pi_203657352
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Niet erg vind ik wel een understatement. In mijn wijk komt het door de vervanging van de pannen naar betonnen snelleggers in het verre verleden. Vroeger waren ze van klei en dus velen malen lichter.

De sterkte gaat gelijk met breedte en tot de derde macht met dikte. Maak je de balk 2x zo dik wordt de balk 9x sterker. Schroef je er een gelijke balk tegen aan dan verdubbel je de sterkte.
Bedoel je dan que hoogte van de balk of qua dikte? Want ff die spant verdubbelen in hoogte gaat em niet worden. Dan heb ik 3-4cm dikke en 30cm hoge spanten/hoekkepers (geen idee hoe dat nu precies heet in de hoeken, ik gok toch kepers). Verbreden gaat ook niet lukken, want de gordingen zitten er tegenaan. En verbreden tussen de gordingen maakt het geheel beperkt sterker.

Hier ligt overigens exact dezelfde dakbedekking op als er altijd opgelegen heeft (leien).
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat laatste is belangrijk want zoldervloeren werden vroeger niet als verblijfplaatsen ontworpen en niet volgens de bekende 150kg per m2. Zoldervloeren werdenn veelal veel zwakker ontworpen
Dat is bij ons ook niet het geval. Ook de verdiepingsvloeren zijn m.i. vrij licht uitgevoerd (6m overspanning met 7x15 balkjes op 60cm is niet ongewoon :') ). Maar ik heb ze tussen de beganegrond & 1ste verdieping aan beide zijden verstevigt en dat wil ik ook met de zoldervloer gaan doen. Maar al met al, het kunnen leunen op een muur was inderdaad wel een fijne bijkomstigheid. Al zou het al iets schelen als het op de zoldervloer alleen hing. Daarvoor hing alles in de "lucht".
pi_203657977
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 12:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Bedoel je dan que hoogte van de balk of qua dikte? Want ff die spant verdubbelen in hoogte gaat em niet worden. Dan heb ik 3-4cm dikke en 30cm hoge spanten/hoekkepers (geen idee hoe dat nu precies heet in de hoeken, ik gok toch kepers). Verbreden gaat ook niet lukken, want de gordingen zitten er tegenaan. En verbreden tussen de gordingen maakt het geheel beperkt sterker.

Hier ligt overigens exact dezelfde dakbedekking op als er altijd opgelegen heeft (leien).
[..]
Dat is bij ons ook niet het geval. Ook de verdiepingsvloeren zijn m.i. vrij licht uitgevoerd (6m overspanning met 7x15 balkjes op 60cm is niet ongewoon :') ). Maar ik heb ze tussen de beganegrond & 1ste verdieping aan beide zijden verstevigt en dat wil ik ook met de zoldervloer gaan doen. Maar al met al, het kunnen leunen op een muur was inderdaad wel een fijne bijkomstigheid. Al zou het al iets schelen als het op de zoldervloer alleen hing. Daarvoor hing alles in de "lucht".
De dikte is parallel aan de kracht. Breedte staat loodrecht op kracht en op vezels. Vezels liggen parallel aan de balkrichting.

Kan je fundatie wel die aanpassing aan van de 1ste verdieping en zoldervloer? Wat zei de gemeente hiervan bij de vergunningaanvraag?

[ Bericht 2% gewijzigd door sjorsie1982 op 14-02-2022 13:02:14 ]
  maandag 14 februari 2022 @ 13:17:02 #15
36431 bleiblei
pi_203658383
Als de fundering wat extra hout tegen de balken niet kan hebben, dan zouden we echt een probleem hebben :D . Dan zou onze keuken qua gewicht een groter probleem opleveren dan wat balken die opgedikt zijn. Dus nee, geen vergunning voor aangevraagd en de gemeentelijke bouwkundige ambtenaar die meerdere keren over de vloer is geweest voor de verbouwing heeft er ook niets over gezegd behalve goedkeurend knikken .

Ik vind het ook een wat rare stelling. Eerst als advies dakconstructie verzwaren met balken (wat spannender is in een dakconstructie) en vervolgens zorgen hebben over wat zwaardere horizontale vloerbalken.
pi_203658782
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2022 13:17 schreef bleiblei het volgende:
Als de fundering wat extra hout tegen de balken niet kan hebben, dan zouden we echt een probleem hebben :D . Dan zou onze keuken qua gewicht een groter probleem opleveren dan wat balken die opgedikt zijn. Dus nee, geen vergunning voor aangevraagd en de gemeentelijke bouwkundige ambtenaar die meerdere keren over de vloer is geweest voor de verbouwing heeft er ook niets over gezegd behalve goedkeurend knikken .

Ik vind het ook een wat rare stelling. Eerst als advies dakconstructie verzwaren met balken (wat spannender is in een dakconstructie) en vervolgens zorgen hebben over wat zwaardere horizontale vloerbalken.
Uit je verhaal kan ik niet halen hoe je het versterkt hebt, maar als bv een extra draagmuur is gecreerd dan moet je fundatie die verandering in draagvermogen wel aankunnen.
Gemeentes gedogen veelal een functiewijziging van oude zolders omdat ze het toch niet kunnen handhaven.

Ik zou een constructeur vragen om ideeen door te rekenen.

Gemeenteambtenaren komen niet kijken hoor, die willeen alleen een berekening zien.
  maandag 14 februari 2022 @ 14:46:36 #17
36431 bleiblei
pi_203659268
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2022 13:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Uit je verhaal kan ik niet halen hoe je het versterkt hebt, maar als bv een extra draagmuur is gecreerd dan moet je fundatie die verandering in draagvermogen wel aankunnen.
Gemeentes gedogen veelal een functiewijziging van oude zolders omdat ze het toch niet kunnen handhaven.

Ik zou een constructeur vragen om ideeen door te rekenen.

Gemeenteambtenaren komen niet kijken hoor, die willeen alleen een berekening zien.
Waar haal je vandaan dat er een draagmuur is toegevoegd?
En ik zal het de volgende keer zeggen tegen die man dat Sjorsie op fok zegt dat ie geen ambtenaar is die controles uitvoert of mensen wel daadwerkelijk hun verbouwingen conform vergunning uitvoeren :D .

Ik wil niet vervelend zijn, maar ben helaas hierbij toch behoorlijk bot... Maar zie je vaker dingen in dit subforum posten waarvan ik denk "eh... 8)7 ". Dus zou graag horen van users die doorgaans wel weten waar ze het over hebben.
pi_203659327
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2022 14:46 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Waar haal je vandaan dat er een draagmuur is toegevoegd?
En ik zal het de volgende keer zeggen tegen die man dat Sjorsie op fok zegt dat ie geen ambtenaar is die controles uitvoert of mensen wel daadwerkelijk hun verbouwingen conform vergunning uitvoeren :D .

Ik wil niet vervelend zijn, maar ben helaas hierbij toch behoorlijk bot... Maar zie je vaker dingen in dit subforum posten waarvan ik denk "eh... 8)7 ". Dus zou graag horen van users die doorgaans wel weten waar ze het over hebben.
Prima dat moet jij weten.
pi_203659393
Volgens mij heb jij een conducteur nodig, die kan de berekeningen voor de balkdilktes uitvoeren en indien nodig ren verbetervoorstel doen. Vervolgens voer je dat uit, hetzij zelf, hetzij uitbesteed.
  Moderator maandag 14 februari 2022 @ 15:05:15 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203659491
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 14:57 schreef Randy_S het volgende:
Volgens mij heb jij een conducteur nodig, die kan de berekeningen voor de balkdilktes uitvoeren en indien nodig ren verbetervoorstel doen. Vervolgens voer je dat uit, hetzij zelf, hetzij uitbesteed.
Sinds wanneer heb je daar een conducteur bij nodig ? :D
pi_203660424
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 14:57 schreef Randy_S het volgende:
Ik zou iemand nemen met andere skills dan het knippen van kaartjes :)

Ik geloof niet dat er op dit forum 100% solide oplossingen gegegevn kunnen worden op basis van de foto. En de situatie is dusdanig specifiek dat de ervaring van andere forummers wellicht ook geen uitkomst biedt.

Als je nu alles netjes af gaat werken en je komt er later achter dat je de verkeerde keus gemaakt hebt kun je weer overnieuw beginnen.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  maandag 14 februari 2022 @ 16:44:36 #22
36431 bleiblei
pi_203660650
Ok, dan weet ik genoeg (of eigenlijk helemaal niet. :P Maar goed, ik vestig mijn hoop dan ergens anders ;) ). Thanks!
pi_203664055
Wel een interessant dak. Bij balken is hoogte belangrijker dan dikte. Dat maakt het opvangen hier wel wat makkelijker.

Op het oog lijkt het allemaal wat dun, maar de kepers in de hoek lijken op de nokbalk hier in huis. Die is ook niet meer dan een plank. Ons huis heeft overigens een sporenkap. En een deel bestond uit halve boomstammen van 8cm met 1 gording op een lengte van 6 meter.
Een nieuwer deel van het huis heeft 12,5 cm sporen met 2 gordingen op dezelfde lengte.
Beide delen zijn niet ingestort, maar sinds ik die 8 cm heb laten verzwaren kraakt het minder in de wind.

Ik zou er wel een constructeur of een timmerman naar laten kijken.

In mijn ervaring kan een goede ervaren timmerman dit ook beoordelen en je adviseren of helpen.
De verzwaring van ons dak heb ik door een aannemer laten uitvoeren. En die kwam met een plan om de sporen heel veel te verzwaren en de gording te laten vervallen.
Het scheelt wel dat wij een eenvoudig dak hebben in vergelijking met dat van jullie.

Maar ook de constructie van jullie dak is niet uniek en er zullen genoeg referenties zijn.

Op afstand is het niet te beoordelen.
Behalve dat logischerwijs die schoorsteen al in bed had moeten liggen en dat het wat minimalistisch lijkt.
Watch me drijving!
  maandag 14 februari 2022 @ 20:29:02 #24
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_203664205
Ik zou de balk hoger maken. En kijken of je wat aan de spatkrachten kan doen.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_203665865
Ik ben architect en geen constructeur, maar mijn gevoel zegt dat een staalstrip tegen de onderkant van de keper niet zoveel doet.

De strip is in de benodigde richting niet stijf en zal eerder gewoon als extra gewicht aan de balk hangen.

Aan de zijkant tussen de gordingen lijkt me toch het beste. Die onderbreking t.p.v. de gording heeft denk ik maar een beperkt nadelig effect op de doorbuiging, mits de extra plank strak tegen de gording wordt gezet.

Maar het beste advies is om een constructeur te vragen. 😜
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')