Vooral die "zoveel cm" is relevant. En wat bedoel je met een spant in de hoeken?quote:Op zondag 13 februari 2022 21:54 schreef bleiblei het volgende:
Oh, verstevigen via de zijkanten gaat helaas niet, want de gordingen zitten er om de zoveel cm tegenaan. Dus mijn idee nu is om stalen strips van 4cm. dik tegen de onderkant te schroeven. Maar weet niet of dat wat uithaalt.
Volgens mij wordt dit zal alleen maar erger en helpt het niks.quote:Op zondag 13 februari 2022 21:54 schreef bleiblei het volgende:
Oh, verstevigen via de zijkanten gaat helaas niet, want de gordingen zitten er om de zoveel cm tegenaan. Dus mijn idee nu is om stalen strips van 4cm. dik tegen de onderkant te schroeven. Maar weet niet of dat wat uithaalt.
Nouja, op zich niet. Want om de gordingen gaat het mij niet. Die zijn best okee gedimensioneerd.quote:Op zondag 13 februari 2022 23:31 schreef quo_ het volgende:
[..]
Vooral die "zoveel cm" is relevant. En wat bedoel je met een spant in de hoeken?
Misschien een paar fotootjes?
Ja, dat doet ons dak ookquote:Op maandag 14 februari 2022 09:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dit zal alleen maar erger en helpt het niks.
Als ik in mijn wijk rondkijk dan zijn de nokken van alle huizen hier net glijbanen. Je ziet precies waar de draagmuren zitten. Ik schat wel 10-20cm doorzakking bij alle huizen.
Niet erg vind ik wel een understatement. In mijn wijk komt het door de vervanging van de pannen naar betonnen snelleggers in het verre verleden. Vroeger waren ze van klei en dus velen malen lichter.quote:Op maandag 14 februari 2022 10:36 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nouja, op zich niet. Want om de gordingen gaat het mij niet. Die zijn best okee gedimensioneerd.
[..]
Ja, dat doet ons dak ook.
Maar dat is opzich niet erg, geeft wel weer wat karakter aan het huis.
Als het maar geen "krak" zegt op een gegeven moment.
Foto ben ik aan het zoeken, moment!
Dat laatste is belangrijk want zoldervloeren werden vroeger niet als verblijfplaatsen ontworpen en niet volgens de bekende 150kg per m2. Zoldervloeren werdenn veelal veel zwakker ontworpenquote:Op maandag 14 februari 2022 10:41 schreef bleiblei het volgende:
Die houten constructie in het midden heb ik gemaakt omdat koekenbakkers in het verleden het rookkanaal hebben weg gesloopt en de schoorsteen dus ook beetje in de dakconstructie in de spanten en kepers hing. Ik heb er voor gezorgd dat het geheel op 4 vloerbalken en belangrijker een (als het goed is, maar dat ga ik precies zien als ik de vloer eruit ga slopen) draagmuur naar de beganegrond rust.
Bedoel je dan que hoogte van de balk of qua dikte? Want ff die spant verdubbelen in hoogte gaat em niet worden. Dan heb ik 3-4cm dikke en 30cm hoge spanten/hoekkepers (geen idee hoe dat nu precies heet in de hoeken, ik gok toch kepers). Verbreden gaat ook niet lukken, want de gordingen zitten er tegenaan. En verbreden tussen de gordingen maakt het geheel beperkt sterker.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Niet erg vind ik wel een understatement. In mijn wijk komt het door de vervanging van de pannen naar betonnen snelleggers in het verre verleden. Vroeger waren ze van klei en dus velen malen lichter.
De sterkte gaat gelijk met breedte en tot de derde macht met dikte. Maak je de balk 2x zo dik wordt de balk 9x sterker. Schroef je er een gelijke balk tegen aan dan verdubbel je de sterkte.
Dat is bij ons ook niet het geval. Ook de verdiepingsvloeren zijn m.i. vrij licht uitgevoerd (6m overspanning met 7x15 balkjes op 60cm is niet ongewoonquote:Op maandag 14 februari 2022 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat laatste is belangrijk want zoldervloeren werden vroeger niet als verblijfplaatsen ontworpen en niet volgens de bekende 150kg per m2. Zoldervloeren werdenn veelal veel zwakker ontworpen
De dikte is parallel aan de kracht. Breedte staat loodrecht op kracht en op vezels. Vezels liggen parallel aan de balkrichting.quote:Op maandag 14 februari 2022 12:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Bedoel je dan que hoogte van de balk of qua dikte? Want ff die spant verdubbelen in hoogte gaat em niet worden. Dan heb ik 3-4cm dikke en 30cm hoge spanten/hoekkepers (geen idee hoe dat nu precies heet in de hoeken, ik gok toch kepers). Verbreden gaat ook niet lukken, want de gordingen zitten er tegenaan. En verbreden tussen de gordingen maakt het geheel beperkt sterker.
Hier ligt overigens exact dezelfde dakbedekking op als er altijd opgelegen heeft (leien).
[..]
Dat is bij ons ook niet het geval. Ook de verdiepingsvloeren zijn m.i. vrij licht uitgevoerd (6m overspanning met 7x15 balkjes op 60cm is niet ongewoon). Maar ik heb ze tussen de beganegrond & 1ste verdieping aan beide zijden verstevigt en dat wil ik ook met de zoldervloer gaan doen. Maar al met al, het kunnen leunen op een muur was inderdaad wel een fijne bijkomstigheid. Al zou het al iets schelen als het op de zoldervloer alleen hing. Daarvoor hing alles in de "lucht".
Uit je verhaal kan ik niet halen hoe je het versterkt hebt, maar als bv een extra draagmuur is gecreerd dan moet je fundatie die verandering in draagvermogen wel aankunnen.quote:Op maandag 14 februari 2022 13:17 schreef bleiblei het volgende:
Als de fundering wat extra hout tegen de balken niet kan hebben, dan zouden we echt een probleem hebben. Dan zou onze keuken qua gewicht een groter probleem opleveren dan wat balken die opgedikt zijn. Dus nee, geen vergunning voor aangevraagd en de gemeentelijke bouwkundige ambtenaar die meerdere keren over de vloer is geweest voor de verbouwing heeft er ook niets over gezegd behalve goedkeurend knikken .
Ik vind het ook een wat rare stelling. Eerst als advies dakconstructie verzwaren met balken (wat spannender is in een dakconstructie) en vervolgens zorgen hebben over wat zwaardere horizontale vloerbalken.
Waar haal je vandaan dat er een draagmuur is toegevoegd?quote:Op maandag 14 februari 2022 13:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Uit je verhaal kan ik niet halen hoe je het versterkt hebt, maar als bv een extra draagmuur is gecreerd dan moet je fundatie die verandering in draagvermogen wel aankunnen.
Gemeentes gedogen veelal een functiewijziging van oude zolders omdat ze het toch niet kunnen handhaven.
Ik zou een constructeur vragen om ideeen door te rekenen.
Gemeenteambtenaren komen niet kijken hoor, die willeen alleen een berekening zien.
Prima dat moet jij weten.quote:Op maandag 14 februari 2022 14:46 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat er een draagmuur is toegevoegd?
En ik zal het de volgende keer zeggen tegen die man dat Sjorsie op fok zegt dat ie geen ambtenaar is die controles uitvoert of mensen wel daadwerkelijk hun verbouwingen conform vergunning uitvoeren.
Ik wil niet vervelend zijn, maar ben helaas hierbij toch behoorlijk bot... Maar zie je vaker dingen in dit subforum posten waarvan ik denk "eh...". Dus zou graag horen van users die doorgaans wel weten waar ze het over hebben.
Sinds wanneer heb je daar een conducteur bij nodig ?quote:Op maandag 14 februari 2022 14:57 schreef Randy_S het volgende:
Volgens mij heb jij een conducteur nodig, die kan de berekeningen voor de balkdilktes uitvoeren en indien nodig ren verbetervoorstel doen. Vervolgens voer je dat uit, hetzij zelf, hetzij uitbesteed.
Ik zou iemand nemen met andere skills dan het knippen van kaartjesquote:Op maandag 14 februari 2022 14:57 schreef Randy_S het volgende:
Volgens mij heb jij een conducteur nodig, die kan de berekeningen voor de balkdilktes uitvoeren en indien nodig ren verbetervoorstel doen. Vervolgens voer je dat uit, hetzij zelf, hetzij uitbesteed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |