abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 februari 2022 @ 18:44:36 #1
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_203649677
Ha FOK!kers,

Ik ben benieuwd hoe jullie tegen onderstaande problematiek aankijken :)

Ik ben in het bezit van een Volvo V40 uit 2014. Eind vorigjaar kreeg ik een storingsmelding waarna het vermogen grotendeels wegviel (noodloop). Bij een landelijke universeelgarage waar deze in onderhoud is/was heengegaan voor een grote beurt (was ie aan toe) en dit probleem aangekaart. Voorstel: vervangen lambda sonde. Echter de storing bleef. Kosten ¤250. Zij konden mij niet verder helpen.

Contact gezocht met de volvo garage waar ik mijn auto destijds gekocht had. Deze stelde in eerste instantie voor om de "gangmaker" te vervangen. De storing bleef, toen werd voorgesteld de regelklep te vervangen. Totale kosten een kleine ¤600. Momenteel heb ik de factuur (auto vrijdag pas opgehaald) nog niet betaald, morgen ga ik de garage bellen om mijn verhaal uit te leggen.

Hoe kijken jullie aan tegen bovenstaande?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_203649796
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 18:44 schreef phpmystyle het volgende:
Ha FOK!kers,

Ik ben benieuwd hoe jullie tegen onderstaande problematiek aankijken :)

Ik ben in het bezit van een Volvo V40 uit 2014. Eind vorigjaar kreeg ik een storingsmelding waarna het vermogen grotendeels wegviel (noodloop). Bij een landelijke universeelgarage waar deze in onderhoud is/was heengegaan voor een grote beurt (was ie aan toe) en dit probleem aangekaart. Voorstel: vervangen lambda sonde. Echter de storing bleef. Kosten ¤250. Zij konden mij niet verder helpen.

Contact gezocht met de volvo garage waar ik mijn auto destijds gekocht had. Deze stelde in eerste instantie voor om de "gangmaker" te vervangen. De storing bleef, toen werd voorgesteld de regelklep te vervangen. Totale kosten een kleine ¤600. Momenteel heb ik de factuur (auto vrijdag pas opgehaald) nog niet betaald, morgen ga ik de garage bellen om mijn verhaal uit te leggen.

Hoe kijken jullie aan tegen bovenstaande?
-> waar is de defecte turbo in het verhaal?
-> is het probleem nu wél opgelost?
-> wat verwacht je van de garage (neem aan dat je het over de eerste hebt)? Dat ze je oude lambda sonde terugplaatsen? ;)
-> welke garage heb je nog niet betaald? Ik begrijp niet hoe je de auto vrijdag opgehaald hebt en dan ook nog naar de dealer geweest bent en het ook nog opgelost is? Of heb je de dealer nog niet betaald?

Ofwel: ik begrijp het niet helemaal...
pi_203650596
Beter meteen naar je merkdealer om de auto uit te laten lezen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 13 februari 2022 @ 20:29:49 #4
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_203650743
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
-> waar is de defecte turbo in het verhaal?
-> is het probleem nu wél opgelost?
-> wat verwacht je van de garage (neem aan dat je het over de eerste hebt)? Dat ze je oude lambda sonde terugplaatsen? ;)
-> welke garage heb je nog niet betaald? Ik begrijp niet hoe je de auto vrijdag opgehaald hebt en dan ook nog naar de dealer geweest bent en het ook nog opgelost is? Of heb je de dealer nog niet betaald?

Ofwel: ik begrijp het niet helemaal...
Helder, mijn verhaal is niet duidelijk.

Bij een universeelgarage (landelijke keten) is de lampdasonde vervangen. De storing bleef en zij zeiden dat ze niks meer voor mij konden doen. Rekening wel betaald en daar verder ook niet moeilijk over gedaan.

Daarna ben ik naar de volvospecialist gegaan waar ik de auto ook gekocht heb destijds. Die hebben de gangmaker en klep vervangen in twee etappes omdat ze eerst dachten aan alleen de gangmaker. Afgelopen vrijdag was de reparatie klaar en heb ik de auto opgehaald met de factuur.

quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 20:19 schreef halfway het volgende:
Beter meteen naar je merkdealer om de auto uit te laten lezen.
Betreft een volvospecialist, daar mag je de expertise toch ook verwachten..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_203654569
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2022 20:29 schreef phpmystyle het volgende:
Daarna ben ik naar de volvospecialist gegaan waar ik de auto ook gekocht heb destijds. Die hebben de gangmaker en klep vervangen in twee etappes omdat ze eerst dachten aan alleen de gangmaker. Afgelopen vrijdag was de reparatie klaar en heb ik de auto opgehaald met de factuur.

Maar is het nou opgelost of niet? Dat wordt me niet duidelijk.

En je vraagt: Hoe kijken jullie aan tegen bovenstaande?

Tegen wat precies? Dat de universele garage het niet kon vinden/fixen?
pi_203654627
Auto is een technisch complex product geworden. Niet iedere storing is in een draaiboek terug te vinden.

Een auto van 2014 met een rekening van 600¤. Ik zou er niet wakker van liggen.
.
pi_203655314
Welke motor hebben we het hier over? Benzine/diesel, inhoud, motorcode (indien mogelijk), max. vermogen?
Weet je toevallig ook welke foutcode(s) er werden uitgelezen? Liefst exacte fouttekst en nummer.

Wat is een "gangmaker"? Misschien kun je daar eens wat uitleg over vragen liefst met een foto.
En ook een nauwkeuriger omschrijving van de vervangen "klep". Er zitten vele regelkleppen in een moderne auto.

Ik denk dat je turbo probleem wel meevalt. Het vermogensverlies is alleen maar een bescherming van je dure motor en aanverwante onderdelen.
pi_203737308
Het schijnt allemaal niet meer zo'n probleem te zijn, gezien de radio stilte.
pi_203737836
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2022 20:29 schreef phpmystyle het volgende:
Betreft een volvospecialist, daar mag je de expertise toch ook verwachten..
Die heb je toch ook gekregen? Je schrijft dat de auto weer klaar was (gerepareerd dus lijkt me).
  zaterdag 19 februari 2022 @ 20:03:52 #10
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_203742049
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 09:06 schreef oldford het volgende:
Welke motor hebben we het hier over? Benzine/diesel, inhoud, motorcode (indien mogelijk), max. vermogen?
Weet je toevallig ook welke foutcode(s) er werden uitgelezen? Liefst exacte fouttekst en nummer.

Wat is een "gangmaker"? Misschien kun je daar eens wat uitleg over vragen liefst met een foto.
En ook een nauwkeuriger omschrijving van de vervangen "klep". Er zitten vele regelkleppen in een moderne auto.

Ik denk dat je turbo probleem wel meevalt. Het vermogensverlies is alleen maar een bescherming van je dure motor en aanverwante onderdelen.
Update.
Afgelopen zondag toen ik wederom een stukje ben gaan rijden waren alle storingen als sneeuw voor de zon verdwenen. Even doortrekken naar de 150 kmh ging zonder enige moeite, vond dat de auto veel vermogen had.

Betreft een V40 diesel 2014 1.6. De vervangen onderdelen -conform factuur- zijn als volgt

• Gangmaker 001
• Gebruikte regelklep turbodeel
• 4,78 arbeid
• auto uitlezen vida

Lijkt inmiddels opgelost. Maar blijft al-met-al merkwaardig. Njah, factuur betalen en hopen dat ze coulant zijn als ditzelfde probleem weer terugkomt.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_203746302
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 20:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Update.
Afgelopen zondag toen ik wederom een stukje ben gaan rijden waren alle storingen als sneeuw voor de zon verdwenen. Even doortrekken naar de 150 kmh ging zonder enige moeite, vond dat de auto veel vermogen had.

Betreft een V40 diesel 2014 1.6. De vervangen onderdelen -conform factuur- zijn als volgt

• Gangmaker 001
• Gebruikte regelklep turbodeel
• 4,78 arbeid
• auto uitlezen vida

Lijkt inmiddels opgelost. Maar blijft al-met-al merkwaardig. Njah, factuur betalen en hopen dat ze coulant zijn als ditzelfde probleem weer terugkomt.
Kreng zal wel een variabele turbo bezitten die via vacuüm werkt.
Op den duur is de vacuüm pot op de turbo kapot.
De vacuüm komt van de vacuümpomp af bij een diesel.
Daar aan zit een een electrische regelklep die de vacuüm aanstuurt door vacuüm leiding tussen de turbo en de turbo klep.
Vroeger deed de turbo zijn eigen druk regelen maar dat is nu vervangen door de electrische turbo druk schakelaar.
Die gaan trouwens ook vaak kapot

Vraag is wat is nu vervangen?
De turbo vacuüm pot op de turbo klep of de vacuüm electrische regelaar naar de vacuüm pot.

Hoe dan ook uit ervaring als de turbo vacuüm pot is versleten.
Dan is vaak de turbo ook al versleten kwa klep afsluiting.
Ze moeten dus handmatig de turbo druk af gaan stellen.
Denk niet dat ze dat hebben gedaan dat kost namelijk uren en test rijden.
Vaak is een nieuwe turbo unit goedkoper
  maandag 21 februari 2022 @ 13:26:39 #12
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_203765959
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 22:31 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Kreng zal wel een variabele turbo bezitten die via vacuüm werkt.
Op den duur is de vacuüm pot op de turbo kapot.
De vacuüm komt van de vacuümpomp af bij een diesel.
Daar aan zit een een electrische regelklep die de vacuüm aanstuurt door vacuüm leiding tussen de turbo en de turbo klep.
Vroeger deed de turbo zijn eigen druk regelen maar dat is nu vervangen door de electrische turbo druk schakelaar.
Die gaan trouwens ook vaak kapot

Vraag is wat is nu vervangen?
De turbo vacuüm pot op de turbo klep of de vacuüm electrische regelaar naar de vacuüm pot.

Hoe dan ook uit ervaring als de turbo vacuüm pot is versleten.
Dan is vaak de turbo ook al versleten kwa klep afsluiting.
Ze moeten dus handmatig de turbo druk af gaan stellen.
Denk niet dat ze dat hebben gedaan dat kost namelijk uren en test rijden.
Vaak is een nieuwe turbo unit goedkoper
Geen idee.

Vandaag had ik een afspraak, en net als ik een vrachtwagen wil inhalen (veel tegenwind) schiet ie wederom in de noodloop. Vervangen is de gangmaker en turboklep zover ik weet.

Als je de geschreven uren ziet, bijna 5 uur zou je denken dat ie is afgesteld. Maar ik vermoed dat zij die kennis niet hebben en vooral onderdelen vervangen (trial and error).

Ben er helemaal klaar mee.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')