abonnement Unibet Coolblue
pi_203632083
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:



Euhm, nieuw deel geklikt?
pi_203632088
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 18:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
En als ze geen huis kunnen vinden moeten ze maar abortus plegen ofzo?
Overigens heeft je mate van volwassenheid weinig te maken met je vruchtbaarheid...
Hoezo een kind op de wereld zetten als je niet eens een eigen huis voor jezelf kunt vinden?
pi_203632091
Mooie titel 8-)
pi_203632123
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 18:45 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hoezo een kind op de wereld zetten als je niet eens een eigen huis voor jezelf kunt vinden?
Je neemt aan dat ze bewust zwanger is geworden?
Maar ik proef uit je woorden dat ze idd maar abortus moeten plegen omdat ze nu wel woonruimte hebben maar die gedeeld moet worden met (schoon)zus?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203632144
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 18:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je neemt aan dat ze bewust zwanger is geworden?

Da's meer een R&P-discussie. Laten we het zo zeggen: ik denk dat zij het niet heel vervelend vindt. Hij is heel enthousiast als zij erbij is en totaal niet enthousiast als zij er niet bij is.
pi_203632158
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 18:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je neemt aan dat ze bewust zwanger is geworden?
Maar ik proef uit je woorden dat ze idd maar abortus moeten plegen omdat ze nu wel woonruimte hebben maar die gedeeld moet worden met (schoon)zus?
Nouja, veilige seks is in alle gevallen verstandig.
Als in dit geval het condoom is gescheurd, en je bent nog niet in staat om een eigen huis voor jezelf te vinden, om welke reden dan ook (in dit geval hoogstwaarschijnlijk omdat de financiën niet toereikend zijn (anders had je wel een huis alleen voor jezelf)), pleeg je inderdaad maar abortus.

Ga in ieder geval niet je huisgenoten/mede-huurders, en al helemaal je verhuurder, lastigvallen met dit soort gezeik.
  Moderator zaterdag 12 februari 2022 @ 19:17:31 #7
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_203632485
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 18:49 schreef Halcon het volgende:

[..]
Da's meer een R&P-discussie.
Heel veel heeft t idd niet meer met t onderwerp van dit topic te maken. :P

Nieuw topic maar aangrijpen om weer naar t onderwerp van de huidige woningmarkt te gaan?
pi_203632635
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 19:17 schreef noodgang het volgende:

[..]
Heel veel heeft t idd niet meer met t onderwerp van dit topic te maken. :P

Nieuw topic maar aangrijpen om weer naar t onderwerp van de huidige woningmarkt te gaan?
Eens, Heb al een apart topic geopend over de schoonfamiliesores. :)
pi_203632732
In ieder geval, een kleine update vanuit mijn kant:

Midden december heb ik mijn onderhoudsrijke, energieverslindende woning met energielabel E verkocht en overgedragen. Sinds 1 januari jl. is mijn huurwoning verhuurd aan een jong, leuk stel dat wilde samenwonen en iets opbouwen. Ondanks dat na de eerste week de koelkast kapotging (dat ding stamt uit 2007) en ik het afgelopen halfjaar flink wat geld had gestopt in het opknappen en onderhouden van de woning en alles nog werkte medio november, gedragen ze zich prima en zijn ze blij dat ik de woning aan ze gegund heb (ik had 5 gegadigden binnen een week).

Sinds ik mijn woning verkocht heb, zit ik in mijn andere (koop)woning en was ik eigenlijk op zoek naar een andere woning in de (regio) van Kop van Noord-Holland i.v.m. mijn werk. Daar rijzen de huizenprijzen ook de pan uit en als ik daar iets wilde kopen, moest ik bepaalde (persoonlijke) consequenties doen, waar ik het eigenlijk niet voor over had. Ik heb ook gekeken naar (tijdelijk) huren, maar dat betekende dat ik zo'n 70% van mijn salaris kwijt was aan de woonlasten en dat had ik er ook niet voor over. Toevalligerwijs kwam onlangs een vacature bij mijn werk in de plaats waar ik woon en heb ik (intern) gesolliciteerd en ben ik aangenomen. Binnenkort ga ik er beginnen en nu gaat mijn zoekjacht naar een andere woning in de stad waar ik er al woon (en waar ik eigenlijk ook veel liever wil wonen).

Het afgelopen jaar heb ik al diverse projecten van een projectontwikkelaar gezien en daar ben ik heel erg enthousiast over. Bij het eerste project werd ik overboden en bij het tweede project heb ik me teruggetrokken. Ik heb het contact met de verkopende makelaar warm gehouden en nu komt hij 21 februari as. naar mijn woning kijken en om over de komende projecten te praten.

Dus spannend. :s) Ik heb heel erg de behoefte om weg te zijn van hier (i.v.m. de ruimte en dat mijn buren blowen).
pi_203815471
De hypotheekrente schiet omhoog als een Russische raket door het Oekrains luchtruim. Zou dit een dempende werking hebben op de huizenprijzen?
https://www.nu.nl/economi(...)e-huizenprijzen.html
pi_203815621
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 15:56 schreef Coppi het volgende:
De hypotheekrente schiet omhoog als een Russische raket door het Oekrains luchtruim. Zou dit een dempende werking hebben op de huizenprijzen?
https://www.nu.nl/economi(...)e-huizenprijzen.html
Op termijn uiteraard wel. Een hogere rente betekent een hogere maandlast en dat betekent weer dat je minder kunt lenen. En minder lenen betekent ook dat je minder kunt betalen.

En dan heb je natuurlijk nog de figuren die hun uitgavenpatroon af hebben gestemd op 'n krankzinnig lage rente en ooit geconfronteerd gaan worden met hogere maandlasten als ze hun rente niet heel lang vast hebben gezet.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 25 februari 2022 @ 00:37:59 #12
414785 sirdanilot
pi_203824885
Denken jullie dat de huizenprijzen nog gaan zakken vanwege de oorlog ?

Ik hoop het namelijk van wel dat het een economische crisis gaat veroorzaken waardoor de prijzen gaan zakken . Wie wil er nou op het oorlogspad van Poetin gaan wonen .

Maar mijn maten zeggen dat het geen verschil gaat maken

Wat denken jullie ?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 25 februari 2022 @ 00:42:29 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_203824916
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 00:37 schreef sirdanilot het volgende:
Denken jullie dat de huizenprijzen nog gaan zakken vanwege de oorlog ?

Ik hoop het namelijk van wel dat het een economische crisis gaat veroorzaken waardoor de prijzen gaan zakken . Wie wil er nou op het oorlogspad van Poetin gaan wonen .

Maar mijn maten zeggen dat het geen verschil gaat maken

Wat denken jullie ?
Nee
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 25 februari 2022 @ 01:04:03 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203825055
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 00:37 schreef sirdanilot het volgende:
Denken jullie dat de huizenprijzen nog gaan zakken vanwege de oorlog ?

Ik hoop het namelijk van wel dat het een economische crisis gaat veroorzaken waardoor de prijzen gaan zakken . Wie wil er nou op het oorlogspad van Poetin gaan wonen .

Maar mijn maten zeggen dat het geen verschil gaat maken

Wat denken jullie ?
Je weet dat een economische crisis vaak ook desastreus is voor de werkgelegenheid.
Het is werkelijk ziekelijk hoe jij hoopt dat van alles kapot gaat zodat de huizenprijzen maar gaan dalen.

Reken gewoon eens uit wat een hypotheek van 350.000 tegen 1.75% of zelfs 2% rente kost en reken dan eens uit wat een hypotheek van 250.000 tegen 5% rente kost.
En je mag gewoon van de bruto prijzen uitgaan, de HRA vervalt op een gegeven moment toch.
Ik gun je van harte een huis voor ¤ 200.000 maar als datzelfde huis nu 350.000 is dan is de rente waarschijnlijk 7% als je het voor 200.000 kunt kopen. Jouw feestje.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 25 februari 2022 @ 01:29:49 #15
414785 sirdanilot
pi_203825230
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 01:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je weet dat een economische crisis vaak ook desastreus is voor de werkgelegenheid.
Het is werkelijk ziekelijk hoe jij hoopt dat van alles kapot gaat zodat de huizenprijzen maar gaan dalen.
De één z'n dood is de ander z'n brood. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn Leandra en dat weet je zelf ook dondersgoed.

Ik werk niet in een sector waar heel snel grote ontslagen zullen vallen bij een beetje crisis namelijk.

quote:
Reken gewoon eens uit wat een hypotheek van 350.000 tegen 1.75% of zelfs 2% rente kost en reken dan eens uit wat een hypotheek van 250.000 tegen 5% rente kost.
En je mag gewoon van de bruto prijzen uitgaan, de HRA vervalt op een gegeven moment toch.
Ik gun je van harte een huis voor ¤ 200.000 maar als datzelfde huis nu 350.000 is dan is de rente waarschijnlijk 7% als je het voor 200.000 kunt kopen. Jouw feestje.
Dat klopt de rente zal omhoog gaan met het dalen van de prijzen maar alsnog kan dit het voor veel starters een stuk beter bereikbaar maken om een eerste woning te kopen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 25 februari 2022 @ 02:14:26 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203825378
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 01:29 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
De één z'n dood is de ander z'n brood. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn Leandra en dat weet je zelf ook dondersgoed.

Ik werk niet in een sector waar heel snel grote ontslagen zullen vallen bij een beetje crisis namelijk.
[..]
Dat klopt de rente zal omhoog gaan met het dalen van de prijzen maar alsnog kan dit het voor veel starters een stuk beter bereikbaar maken om een eerste woning te kopen
Je hebt nog niet gerekend dus...
Een het kopen van een huis wordt voor een starter niet bereikbaarder als ze 250.000 tegen 5% rente moeten lenen ipv 350.000 tegen 1.75%


Verder blijf ik erbij dat het grenst aan misdadig om op een economische crisis te hopen.
Of jouw persoonlijke beroepsgroep daar wel of geen last van heeft doet er niet toe.
Als je werkelijk op een economische crisis hoopt dan gaat het je ook niet werkelijk om lagere huizenprijzen zodat jouw generatie kan kopen maar alleen zodat jij kunt kopen, de rest kan immers stikken in de economische crisis.

Wel fijn dat DUO dan een huis heeft waar ze beslag op kunnen laten leggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203825482
Toen de rente rond de 7 % stond hebben we het over de jaren 90...
Kijk eens wat een huis koste in 2013, met de rente van toen was toen dik voordeliger. Zeker als je wat spaargeld had toen kreeg je er normaal rente voor.

Stel een huis kost nu 425.000 de rente is 1,75% je hebt 50K spaarvermogen, je moet 35K overbieden.
Of het huis kost 225.000 de rente is 4% je hebt 50K spaargeld en je hoeft niet te overbieden.

Wat is veiliger? ik denk eerder het tweede, je hoort oude mensen (voor oorlogs generatie) zeggen eerst sparen daarna kopen, liever een hoge rente en een lage schuld want versnel aflossen loont dan een hoge schuld en een lagere rente.

een crash van 30% is dan ook minder hard bij een lage schuld.

Je ziet nu serieus woningen wat 10 jaar terug 150.000 koste en nu voor 450.000 van eigenaar wisselen.
Zelfs in Drenthe zie je woningen nu 350.000 koste, waren nog geen 100.000 10 jaar terug, zelfs Emmen is flink aan de prijs geworden.

We hebben nu serieus een extreme wooncrisis, de overheid doet er letterlijk 0,00 aan.

[ Bericht 7% gewijzigd door Zwolsboy op 25-02-2022 03:08:30 ]
Interessant he ?
pi_203825677
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 02:58 schreef Zwolsboy het volgende:
Toen de rente rond de 7 % stond hebben we het over de jaren 90...
Kijk eens wat een huis koste in 2013, met de rente van toen was toen dik voordeliger. Zeker als je wat spaargeld had toen kreeg je er normaal rente voor.

Stel een huis kost nu 425.000 de rente is 1,75% je hebt 50K spaarvermogen, je moet 35K overbieden.
Of het huis kost 225.000 de rente is 4% je hebt 50K spaargeld en je hoeft niet te overbieden.

Wat is veiliger? ik denk eerder het tweede, je hoort oude mensen (voor oorlogs generatie) zeggen eerst sparen daarna kopen, liever een hoge rente en een lage schuld want versnel aflossen loont dan een hoge schuld en een lagere rente.

een crash van 30% is dan ook minder hard bij een lage schuld.

Je ziet nu serieus woningen wat 10 jaar terug 150.000 koste en nu voor 450.000 van eigenaar wisselen.
Zelfs in Drenthe zie je woningen nu 350.000 koste, waren nog geen 100.000 10 jaar terug, zelfs Emmen is flink aan de prijs geworden.

We hebben nu serieus een extreme wooncrisis, de overheid doet er letterlijk 0,00 aan.
Dan zeggen we toch 5.6%? Lekker 500 euro per maand rente betalen per ton. Maar een hoge rente maakt een lening niet veiliger, mensen hun eigen prioriteiten wel. Of het loont om af te lossen heeft niet zoveel met veiligheid te maken.
pi_203825858
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 00:37 schreef sirdanilot het volgende:
Denken jullie dat de huizenprijzen nog gaan zakken vanwege de oorlog ?

Ik hoop het namelijk van wel dat het een economische crisis gaat veroorzaken waardoor de prijzen gaan zakken . Wie wil er nou op het oorlogspad van Poetin gaan wonen .

Maar mijn maten zeggen dat het geen verschil gaat maken

Wat denken jullie ?
Mijn huis staat sinds deze week op Funda.. lekkere timing met de oorlog ja. We zullen zien.
Alpha kenny one
pi_203825921
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 07:45 schreef falling_away het volgende:

[..]
Mijn huis staat sinds deze week op Funda.. lekkere timing met de oorlog ja. We zullen zien.
Tenzij er een kernbom op je huis valt, zal het voorlopig niet uitmaken voor wat je ervoor krijgt. De huizenprijzen lopen sowieso altijd een tijdje achter bij de economische ontwikkelingen.

En daarnaast is het nog geheel onduidelijk wat die oorlog betekent voor de huizenprijzen. Van de ene kant kan het betekenen dat de energieprijzen omhoog gaan, de inflatie daardoor stijgt en de rente verhoogd wordt. Slecht voor de huizenprijzen. Van de andere kant kan het betekenen dat de rente vanwege de economische onzekerheid laag blijft, wat - zolang de consument zich nog niet onzeker voelt - weer goed is voor de huizenprijs.

En in het geval dat West-Europa meegezogen wordt in de oorlog, zal de huizenprijs het laatste zijn wat ons interesseert.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 25 februari 2022 @ 08:47:22 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203826217
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 02:58 schreef Zwolsboy het volgende:
Toen de rente rond de 7 % stond hebben we het over de jaren 90...
Kijk eens wat een huis koste in 2013, met de rente van toen was toen dik voordeliger. Zeker als je wat spaargeld had toen kreeg je er normaal rente voor.

Stel een huis kost nu 425.000 de rente is 1,75% je hebt 50K spaarvermogen, je moet 35K overbieden.
Of het huis kost 225.000 de rente is 4% je hebt 50K spaargeld en je hoeft niet te overbieden.

Wat is veiliger? ik denk eerder het tweede, je hoort oude mensen (voor oorlogs generatie) zeggen eerst sparen daarna kopen, liever een hoge rente en een lage schuld want versnel aflossen loont dan een hoge schuld en een lagere rente.

een crash van 30% is dan ook minder hard bij een lage schuld.

Je ziet nu serieus woningen wat 10 jaar terug 150.000 koste en nu voor 450.000 van eigenaar wisselen.
Zelfs in Drenthe zie je woningen nu 350.000 koste, waren nog geen 100.000 10 jaar terug, zelfs Emmen is flink aan de prijs geworden.

We hebben nu serieus een extreme wooncrisis, de overheid doet er letterlijk 0,00 aan.
Tuurlijk, laten we de bodem van de laatste huizencrisis, toen de prijzen te laag waren, als referentiekader nemen.

Mensen doen graag alsof de huizenprijzen in 2013 "normaal" waren, maar dat waren ze niet, ze waren toen te laag, zoals altijd op de bodem van het dal in een crisis.
Dus leuk dat je 2013 als uitgangspunt neemt, toen de rente voor 10 jaar vast overigens ook 4,6% was, maar dat is net zo realistisch als stellen dat de prijzen nu niet hoog zijn.
Ja, de prijzen zijn hoog, maar dat wat ze nu te hoog zijn komt door de lage rente.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203826797
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 00:37 schreef sirdanilot het volgende:
Denken jullie dat de huizenprijzen nog gaan zakken vanwege de oorlog ?

Ik hoop het namelijk van wel dat het een economische crisis gaat veroorzaken waardoor de prijzen gaan zakken . Wie wil er nou op het oorlogspad van Poetin gaan wonen .

Maar mijn maten zeggen dat het geen verschil gaat maken

Wat denken jullie ?
Echt een asociale post.

Wat ik al eens eerder tegen je hebt gezegd: je bent stuurman van je eigen leven.
Als de huidige situatie niet bevalt, doe er wat aan. Als je blijft doen wat je nu doet, krijg je wat je nu krijgt. En volgens mij ben je daar niet tevreden mee.
Je kunt wachten tot externe factoren misschien voor jou ooit gunstig worden of je gaat zelf het heft in handen nemen.
Het is aan jou. Maar stop met alleen maar zeiken en zelf niks doen om je situatie te verbeteren.
  Moderator vrijdag 25 februari 2022 @ 10:06:27 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203827100
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 09:46 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Echt een asociale post.

Wat ik al eens eerder tegen je hebt gezegd: je bent stuurman van je eigen leven.
Als de huidige situatie niet bevalt, doe er wat aan. Als je blijft doen wat je nu doet, krijg je wat je nu krijgt. En volgens mij ben je daar niet tevreden mee.
Je kunt wachten tot externe factoren misschien voor jou ooit gunstig worden of je gaat zelf het heft in handen nemen.
Het is aan jou. Maar stop met alleen maar zeiken en zelf niks doen om je situatie te verbeteren.
Ik zou dat soort posts negeren. Want als de rente hoger wordt, en de huizenprijzen zakken ben je niet goedkoper uit. Daar komt bij dat de hypotheek die je kunt krijgen op je loon dan ook zakt, dus als je nu 200.000 euro kunt krijgen terwijl huizen duurder zijn dan dat, dan kunnen de prijzen wel zakken, maar dan krijg je in die nieuwe situaties ook die 200.000 euro hypotheek niet meer.

Met andere woorden, wat je aan hypotheek kunt krijgen op hetzelfde salaris is dan lager. Effectief kun je dan dus nog steeds geen huis kopen.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 25 februari 2022 @ 10:09:09 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203827137
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 02:14 schreef Leandra het volgende:

Als je werkelijk op een economische crisis hoopt dan gaat het je ook niet werkelijk om lagere huizenprijzen zodat jouw generatie kan kopen maar alleen zodat jij kunt kopen, de rest kan immers stikken in de economische crisis.

Wel fijn dat DUO dan een huis heeft waar ze beslag op kunnen laten leggen.
Dat zeg ik al heel lang. Iedereen die zich verschuild achter de grote groep die geen huis kunnen kopen en dat dat anders moet blablabla is gelul. Zodra 1 persoon van die groep wél een huis kan kopen zal hij dat direct doen, en dan is het feit dat de rest van die hele groep dat nog steeds niet kan helemaal niet meer belangrijk.

Het is verbergen achter de groep, maar eigenlijk is het gewoon IK kan geen huis kopen dat vind IK kut maar dat wil ik niet zeggen, dus verberg ik me achter de grote groep want dat komt beter over als ik zogenaamd vecht voor een hele groep.

Het is puur eigenbelang.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203827394
Lekker makkelijk oordelen vanuit je koophuis. Mensen kunnen wanhopig zijn en af en toe 'naar' denken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')