abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203579658

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren beroepsvaart
Matching Capital(MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Risico
SPOILER
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_203579667
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 09:55 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Klopt. Je krijgt bij een investering van 100 euro bij 9% 24 euro rente, maar je mag 25% van je rendement afdragen aan KOM. Totaal niet interessant. Als het project in de problemen komt, lopen de kosten op en mogelijk het rendement naar beneden
Laatste paar termijnen zijn de kosten hoger dan de rente zelfs.
pi_203579698
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 10:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Laatste paar termijnen zijn de kosten hoger dan de rente zelfs.
klopt, al kijk ik zelf naar het totaalbedrag gedurende de lening. Ook een vreemde gedachte van KOM is dat je bij een vervroegde aflossing over alle termijnen de 10 cent betaald ook al is het maar 1 afdracht.
  woensdag 9 februari 2022 @ 10:11:59 #4
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203579734
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 10:09 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
klopt, al kijk ik zelf naar het totaalbedrag gedurende de lening. Ook een vreemde gedachte van KOM is dat je bij een vervroegde aflossing over alle termijnen de 10 cent betaald ook al is het maar 1 afdracht.
KOM zal zich zelf zeker niets te kort doen.

Mogelijk doen te te kort/ te weinig aan slechte betalers.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203579756
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 10:00 schreef obligataire het volgende:
Ik heb het eerder gelezen als een toezegging dat hij het uiterste best zal doen om zijn verplichtingen na te komen. We weten hier ook wel dat het niet meer kan zijn, dan dat. De man is een jonge enthousiaste ondernemer
Die nuancering heb ik volgens mij ook wel aangebracht in m'n post. Maar, hier komen ook veel beginnend crowdfunding-investeerders, die zich misschien nog verkijken op investeringen. Trust me, ik heb het begin ook echt wel fouten gemaakt. Van garanties word ik toch een beetje kriebelig, zeker van autoverkopers :P Geen rendement zonder risico.
pi_203580111
SIG staat nu open
Burgemeester Bauduinstraat 88
pi_203580148
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 10:46 schreef zeeland6 het volgende:
SIG staat nu open
Burgemeester Bauduinstraat 88
^O^ Meegenomen
pi_203580193
Bedrijfsunit
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25230
ltv >100%. Er is geen taxatierapport opgevraagd.
pi_203580204
quote:
14s.gif Op woensdag 9 februari 2022 10:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]
^O^ Meegenomen
Idem. Ben wel blij met weer eens een andere leningnemer in Maastricht.
pi_203580228
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:34 schreef Horsemen het volgende:
Wijziging in de lening aanvraag Collin project Lano klussenbedrijf
[..]
Zie verder de pitch

https://www.collincrowdfund.nl/lano-klussenbedrijf-b-v/
Wederom een wijziging bij dit project:

quote:
Wijziging leningaanvraag d.d. 9 februari 2022

Beste investeerder,

1 februari jl. is de crowdfunding van LANO Klussenbedrijf B.V. live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het initiële streefbedrag van ¤ 705.000,- (inclusief ¤ 140.000,- overbrugging voor de verkoop van de privéwoning). We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. Dit heeft geresulteerd tot de volgende wijzingen:

Er is een investeerder gevonden die het bedrag van ¤ 140.000, wilt verstrekken als overbrugging tot de opbrengst van de verkoop van de privéwoning aan de Binnendijk 203, 8244 AE Lelystad vrij komt;

Het streefbedrag om te funden via Collin Crowdfund wordt hiermee verlaagd tot ¤ 565.000,;
De looptijd is 60 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing en een slottermijn van ¤ 435.000,;
De eenmalige aflossing van ¤ 140.000,, die uiterlijk op 1 juli 2022 zou plaatsvinden, komt hiermee te vervallen;
De LTV bij start bedraagt 81%. Bij de slottermijn bedraagt de LTV 62%.
Samengevat wordt de nieuwe opzet als volgt:

Leenbedrag: ¤ 565.000,-
Rente: 6,5%
Looptijd: 60 maanden, met een slottermijn van ¤ 435.000,-
Zekerheden en voorwaarden:

De debiteuren zijn Lano Klussenbedrijf B.V. en Lano Totaal B.V.
Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 705.000,- op de bedrijfswoning met grond van ruim 7.000 m2 en bijbehorende loodsen aan de Lisdoddeweg 2, 8251 SM te Dronten, kadastraal bekend als sectie B, nummer 1642 te Dronten, verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed heeft een marktwaarde van ¤ 700.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 5 januari 2022.
De heer Offermans geeft een persoonlijke borgstelling af voor ¤ 100.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde op basis van de overwaarde het pand aan de Lisdoddeweg 2 te Dronten.
De (huidige en toekomstige) roerende zaken van Lano Totaal B.V. en Lano Klussenbedrijf B.V. worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
De (huidige en toekomstige) huurpenningen voortkomend uit de verhuur van de bijbehorende loodsen aan de Lisdoddeweg 2, 8251 SM te Dronten, kadastraal bekend als sectie B, nummer 1642 te Dronten, worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
Men heeft de mogelijkheid om gedurende de laatste 24 maanden, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, vervroegd af te lossen tegen drie maanden vergoedingsrente voor de investeerders.
Aanvullend heeft men de mogelijkheid om in de laatste zes maanden van de looptijd, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de lening volledig vervroegd af te lossen zonder vergoedingsrente, als de ondernemer zijn lening via Collin Crowdfund gaat herfinancieren. De investeerders in deze lening krijgen in dat geval een eerste investeringskans in de nieuwe lening.
Men heeft de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven. De extra aflossing zal in mindering worden gebracht op de slottermijn.
pi_203580254
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 10:14 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Die nuancering heb ik volgens mij ook wel aangebracht in m'n post. Maar, hier komen ook veel beginnend crowdfunding-investeerders, die zich misschien nog verkijken op investeringen. Trust me, ik heb het begin ook echt wel fouten gemaakt. Van garanties word ik toch een beetje kriebelig, zeker van autoverkopers :P Geen rendement zonder risico.
Is uiteraard ook allemaal begrijpelijk.

De autobranche heeft gewoon een slechte naam, en ik kan wel vertellen dat ik totaal anders ben, maar voor jullie blijft het toch altijd een verhaal van zien en dan pas geloven.

Nogmaals is iedereen van harte welkom om eens persoonlijk kennis te komen maken!
pi_203580257
Sauna CCF staat open voor investering
https://www.collincrowdfund.nl/romantica-sauna-wellness/
pi_203580293
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 11:01 schreef djtiesto8 het volgende:
Sauna CCF staat open voor investering
https://www.collincrowdfund.nl/romantica-sauna-wellness/
Heb me ingeschreven voor ¤ 500.

Op de relatief hoge slottermijn in combinatie met de leeftijd van de ondernemer, is er niet heel veel op aan te merken. Die slottermijn zou normaal wel afgedekt moeten zijn met de hypotheek op dat pand.

Bij de bank zal meneer niet aan hoeven te kloppen gezien de branche en z'n leeftijd.
pi_203580381
72 procent vol al. Gaat rap. De laatste loodjes van die Lano gaan nog steeds niet heel erg snel. De autohandel staat op 88 procent.
pi_203580397
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 11:00 schreef Robbykok het volgende:

[..]

De autobranche heeft gewoon een slechte naam
Dat klopt wel. Was laatste bij de bank voor een KYC en toen hadden we het er 'n beetje over. Toen noemden ze o.a. de autohandel als 'n branche die ze het liefst helemaal niet zouden doen. En dat ging dan over 'n bankrekening, laat staan voor financiering o.i.d.
pi_203580833
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 13:11 schreef Buurman_ het volgende:
Voor de liefhebber, er staat weer 15k open in schijf 1B Rotterdam Dordtselaan 88 B. Betaling net ook overgemaakt, ging allemaal goed. Geen adresgegevens in moeten vullen zoals de vorige keer.
Ik zie net het betaalschema. Er worden de volledige kosten in het 2e jaar (halfjaar) in rekening gebracht.
pi_203580840
Snackpunt zit nu ook vol, o.a. dankzij een investeerder van ¤ 10k.
pi_203580890
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 11:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Heb me ingeschreven voor ¤ 500.

Op de relatief hoge slottermijn in combinatie met de leeftijd van de ondernemer, is er niet heel veel op aan te merken. Die slottermijn zou normaal wel afgedekt moeten zijn met de hypotheek op dat pand.

Bij de bank zal meneer niet aan hoeven te kloppen gezien de branche en z'n leeftijd.
Heb hem ook meegepakt door die makelaar van gisteren door te rollen. Niet dat die zo heel slecht is maar denk dat de sauna op een aantal punten beter scoort. Pfff wat een dure tijden bij Collin :)
Pecunia non olet
pi_203580935
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 11:55 schreef obligataire het volgende:

[..]
Heb hem ook meegepakt door die makelaar van gisteren door te rollen. Niet dat die zo heel slecht is maar denk dat de sauna op een aantal punten beter scoort. Pfff wat een dure tijden bij Collin :)
Die makelaar heb ik me voor ¤ 500 ingeschreven. Er zit nog geen woonbestemming op dat pand en dat kan best nog wel even duren, maar denk dat dat bij de zekerheid zeg maar de spoiler is, die woonbestemming.

Die Thaise afhaaltoko klinkt ook niet verkeerd. Enige "probleem" is, is dat er over mevrouw amper wat te vinden is. Qua zekerheden echter wel goed afgedekt door de woning van d'r vader.
pi_203580992
Update van GvE mbt het project
SPOILER
Sinds vorig jaar februari is er een vonnis gekomen. Op basis daarvan hebben wij getracht een betalings regeling overeen te komen die onregelmatig nagekomen werd. Per januari hebben we een nieuwe betalings regeling. Eerst gaan we onze kosten hiervan betalen.

Het gebrek aan concrete informatie:
1.: wat is het bedrag wat is overeengekomen in de betalings regeling
2.: hoeveel maanden is er vorig jaar betaald
3.: hoeveel GvE/Flanderijn kosten worden er ingehouden voordat er iets ten goede van investeerders komt
is toch wel een bron van ergernis bij GvE wat mij betreft.

maar de update zonder enige concrete informatie is wel ***VERTROUWELIJK***
pi_203581083
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 10:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Bedrijfsunit
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25230
ltv >100%. Er is geen taxatierapport opgevraagd.
- LTV van 100 op bedrijfsmatig onroerend goed
- Geen bouwdepot dus in eerste instantie alleen een 1e hypotheek op de bouwkavel (LTV 165)
- Geen/nauwelijks eigen inbreng
+ Flinke aflossing gedurende de looptijd maar dat moet nog maar waargemaakt gaan worden.

Ik twijfel…
pi_203581177
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 12:02 schreef ETphonehome het volgende:
Update van GvE mbt het project
SPOILER
Sinds vorig jaar februari is er een vonnis gekomen. Op basis daarvan hebben wij getracht een betalings regeling overeen te komen die onregelmatig nagekomen werd. Per januari hebben we een nieuwe betalings regeling. Eerst gaan we onze kosten hiervan betalen.

3.: hoeveel GvE/Flanderijn kosten worden er ingehouden voordat er iets ten goede van investeerders komt

maar de update zonder enige concrete informatie is wel ***VERTROUWELIJK***
Hele legitieme vragen die m.i. inderdaad in de update hadden moeten staan.

Zit zelf niet in dit project maar zou de vragen zeker aan GvE stellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 09-02-2022 12:25:04 ]
pi_203581391
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 12:02 schreef ETphonehome het volgende:
Het zou een goede zaak zijn als er financieel transparant wordt gehandeld, dus zichtbaar maken welke kosten wanneer aan wie worden betaald en in de voorwaarden volgorde van afhandeling ook benoemen, kan er niemand meer over klagen. Door hierin niet transparant te zijn geef je op z'n minst de kans dat er een indruk ontstaat dat je iets te verberegen hebt als platform. Ik zie in voorstellen voor finale kwijting ook nooit hoeveel het platform er zelf aan over gaat houden, financiele transparantie zou het vertrouwen we positief beinvloeden wat mij betreft.
pi_203581497
Dubbel
pi_203581581
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 12:20 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het zou een goede zaak zijn als er financieel transparant wordt gehandeld, dus zichtbaar maken welke kosten wanneer aan wie worden betaald en in de voorwaarden volgorde van afhandeling ook benoemen, kan er niemand meer over klagen. Door hierin niet transparant te zijn geef je op z'n minst de kans dat er een indruk ontstaat dat je iets te verberegen hebt als platform. Ik zie in voorstellen voor finale kwijting ook nooit hoeveel het platform er zelf aan over gaat houden, financiele transparantie zou het vertrouwen we positief beinvloeden wat mij betreft.
Dat lijkt me eigenlijk zelfs de basis en noodzaak dat je daar openheid over geeft. Een leuke extra zou bijvoorbeeld zijn dat investeerders kunnen stemmen over bv. het al dan niet akkoord gaan met een regeling, bod tegen finale kwijting e.d.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')