Ik dacht het bestuur, maar weet er weinig van, van stichtingen. Sommige filantropische instellingen smijten het geld natuurlijk ook wel onnodig over de balk.quote:Op donderdag 10 februari 2022 22:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
ik meende dat juist het doel van de stichting hierin bepalend is, niet het bestuur. Maar je kan dan als je filantropisch wil zijn wel een dikke auto declareren als bestuurder.
[..]
Ongetwijfeld. Overigens is het imho geen herverdeling naar de armen, maar naar de mensen die bijvoorbeeld studeren of hun leven opbouwen. Op deze manier krijg je een relatief groot voordeel redelijk eenvoudig bij deze groepen.
Zijn er nog studenten die er niet fiks bij moeten werken? Negatief IB wilde ik overigens uitkeren.quote:Op donderdag 10 februari 2022 22:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een lagere IB hebben studenten niet zo heel erg veel aan. Werkende mensen gaan er dan op vooruit. Het deel daarvan wat 'n mooi bedrag erft, gaat dan wel fors meer betalen over die erfenis van hun ouders.
Als ze niks meer mogen krijgen van hun ouders, dan zal dat wel loslopen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 22:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zijn er nog studenten die er niet fiks bij moeten werken? Negatief IB wilde ik overigens uitkeren.
Wat maakt fulltime in deze uit?quote:Op donderdag 10 februari 2022 22:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als ze niks meer mogen krijgen van hun ouders, dan zal dat wel loslopen.![]()
Zullen wel wat bijbeunen, maar vaak niet full-time, dus beperkt effect.
Dan heeft een lagere IB (waarschijnlijk) meer effect dan wanneer je een paar uur werkt.quote:Op donderdag 10 februari 2022 22:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat maakt fulltime in deze uit?
Omdat het een aftrek van de ib is (-op de te betalen belasting) maakt het niet uit hoeveel je werkt. Je hebt er altijd voordeel aan ("basisinkomen") als we negatieve ib uitbetalen. Ga je wel werken, heb je per definitie meer te besteden.quote:Op donderdag 10 februari 2022 22:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan heeft een lagere IB (waarschijnlijk) meer effect dan wanneer je een paar uur werkt.
Ik dacht dat het ging om meer erf- en schenkbelasting binnen hengelen om de IB te kunnen verlagen. Basisinkomen vind ik dan weer iets anders. Dat zou je volgens mij ook wel kunnen financieren uit het wegsnijden van allerlei bureaucratie en overheid.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Omdat het een aftrek van de ib is (-op de te betalen belasting) maakt het niet uit hoeveel je werkt. Je hebt er altijd voordeel aan ("basisinkomen") als we negatieve ib uitbetalen. Ga je wel werken, heb je per definitie meer te besteden.
Toeslagen afschaffen en een basis inkomen in drukken kunnen we het in een ander topic over hebben. Maar effectief was m'n voorstel en negatieve ib uitkeren natuurlijk een vorm van basisinkomen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik dacht dat het ging om meer erf- en schenkbelasting binnen hengelen om de IB te kunnen verlagen. Basisinkomen vind ik dan weer iets anders. Dat zou je volgens mij ook wel kunnen financieren uit het wegsnijden van allerlei bureaucratie en overheid.
Dat kan per jaar goed al meer kosten dan de erfbelasting nu oplevertIk ben niet principieel tegen 'n overheid, maar wel tegen een zo efficiënt mogelijke overheid. De huidige geldrondpompmachine is dat niet.
Dat stond volgens mij best behoorlijk al in de OP. Beginnen met belasten als regulier inkomen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:30 schreef Leandra het volgende:
Laat ze eerst maar eens vermogen anders gaan belasten, de vermogensgroei mag gewoon werkelijk belast worden en niet met een fictief percentage.
Ik vind een basisinkomen aan de ene kant interessant, heb al eens ergens in een topic uitgerekend dat je de AOW, bijstand en toeslagen kunt afschaffen met een basisinkomen, moet even zoeken om op het bedrag uit te komen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:30 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Toeslagen afschaffen en een basis inkomen in drukken kunnen we het in een ander topic over hebben. Maar effectief was m'n voorstel en negatieve ib uitkeren natuurlijk een vorm van basisinkomen.
Ja, negatieve ib uitkeren is een vorm van basisinkomen. Ben niet per definitie tegen een basisinkomen. Ik zie er wel voordelen in, maar dan vooral in combinatie met het versimpelen van die hele geldrondpompmachine die de overheid nu heeft opgetuigd.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:30 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Toeslagen afschaffen en een basis inkomen in drukken kunnen we het in een ander topic over hebben. Maar effectief was m'n voorstel en negatieve ib uitkeren natuurlijk een vorm van basisinkomen.
Joh, ik wil best eens een compleet nieuw belastingplan voorstellen over de hele linie voor natuurlijke personen. Maar communisme is hier niet welkom 🤣quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind een basisinkomen aan de ene kant interessant, heb al eens ergens in een topic uitgerekend dat je de AOW, bijstand en toeslagen kunt afschaffen met een basisinkomen, moet even zoeken om op het bedrag uit te komen.
Toeslagen moeten we imho zsm van af. Maar dat staat voor mij los van het doel wat ik hier omschreef.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, negatieve ib uitkeren is een vorm van basisinkomen. Ben niet per definitie tegen een basisinkomen. Ik zie er wel voordelen in, maar dan vooral in combinatie met het versimpelen van die hele geldrondpompmachine die de overheid nu heeft opgetuigd.
Dat is een andere discussie inderdaad dan de schenk-, erf- en vermogensbelasting, maar wel eentje die wat mij betreft samenhangt met het basisinkomen. Voornaamste doel van het basisinkomen zou wat mij betreft zijn dat je het heel veel simpeler maakt dan het nu is.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Toeslagen moeten we imho zsm van af. Maar dat staat voor mij los van het doel wat ik hier omschreef.
Maar kunnen we dan niet beter gelijk door pakken?quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie inderdaad dan de schenk-, erf- en vermogensbelasting, maar wel eentje die wat mij betreft samenhangt met het basisinkomen. Voornaamste doel van het basisinkomen zou wat mij betreft zijn dat je het heel veel simpeler maakt dan het nu is.
Door pakken in de zin van die geldrondpompmachine simpeler maken? Ja, graag. Uiteindelijk heeft niemand baat bij die machine, enkel de overheid zelf. Het is een soort dure PR van de overheid. Miljoenen mensen hangen aan dat toeslageninfuus en denken dat ze geld krijgen van de overheid. Dat de overheid helpt. Da's niet echt het geval. Ze betalen gewoon teveel belasting en krijgen dan 'n klein stukje daarvan terug. Stel dat alles verrekend zou worden via de loonstrook of strook van de uitkering en je zou geen toeslagen of teruggaven op je rekening ontvangen, dan zouden mensen er vermoedelijk al heel anders over denken.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar kunnen we dan niet beter gelijk door pakken?
Ik heb de term "schuifgeld" al eens gebruikt.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Door pakken in de zin van die geldrondpompmachine simpeler maken? Ja, graag. Uiteindelijk heeft niemand baat bij die machine, enkel de overheid zelf. Het is een soort dure PR van de overheid. Miljoenen mensen hangen aan dat toeslageninfuus en denken dat ze geld krijgen van de overheid. Dat de overheid helpt. Da's niet echt het geval. Ze betalen gewoon teveel belasting en krijgen dan 'n klein stukje daarvan terug. Stel dat alles verrekend zou worden via de loonstrook of strook van de uitkering en je zou geen toeslagen of teruggaven op je rekening ontvangen, dan zouden mensen er vermoedelijk al heel anders over denken.
Doorpakken in de zin van dat je je kinderen amper nog iets kunt geven of nalaten? Dat liever niet uiteraard.
Ja.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb de term "schuifgeld" al eens gebruikt.
Dat is imho en een groot probleem en een hele groep ambtenaren houdt zichzelf ermee aan het werk, van het beoordelen van de aanvragen, het uitkeren tot de fraudebestrijding en dat doen ze rampzalig, want toeslagenaffaire.
Neuh, laten we maar eens beginnen met vermogensgroei net zo te belasten als inkomen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Joh, ik wil best eens een compleet nieuw belastingplan voorstellen over de hele linie voor natuurlijke personen. Maar communisme is hier niet welkom 🤣
Dat is wel het voordeel van een basisinkomen: je kunt de bijstand, kinderbijslag/AOW, toeslagen, HRA en allerlei andere aftrekposten gewoon schrappen en de mensen die zich daarmee bezighouden dus ook.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja.
Daarom kom je er ook niet zo snel (of beter gezegd: niet) vanaf. De manier voor de overheid om zich in deze grootte in stand te houden. Ambtenaren gaan natuurlijk ook niet zichzelf overbodig maken.
Klopt, maar dat moet dan wel gebeuren. In de plaats van ben ik misschien nog wel voorstander van. Naast al die ongein, dan ben ik dat sowieso niet.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is wel het voordeel van een basisinkomen: je kunt de bijstand, kinderbijslag/AOW, toeslagen, HRA en allerlei andere aftrekposten gewoon schrappen, en de mensen die zich daarmee bezighouden dus ook.
Betekent wel dat je een vrij hoog basisinkomen moet hebben, anders worden mensen die alleen een basisinkomen hebben vrijwel gedwongen samen met iemand anders te gaan wonen... behalve de haves natuurlijk, die kunnen altijd alleen in hun penthouse van 450m² blijven wonen en gebruiken het basisinkomen gewoon om de VvE-bijdrage te betalen
Nee klopt, dan moet je hier dus permanent wonen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt, maar dat moet dan wel gebeuren. In de plaats van ben ik misschien nog wel voorstander van. Naast al die ongein, dan ben ik dat sowieso niet.
Verder zul je wel een manier moeten vinden om te voorkomen dat straks half Roemenië en half Bulgarije in Nederland basisinkomen op zit te strijken. Dan is het alsnog niet betaalbaar.
Dat woon je ook als je in Nederland komt wonen.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 00:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee klopt, dan moet je hier dus permanent wonen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |