abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203582561
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ze noemen het wel de rijkste, maar het zijn gewoon degenen met het hoogste inkomen, en dan vaak ook nog uit loondienst.

De rijksten betalen zeker niet de meeste inkomstenbelasting want de serieus rijken hebben amper inkomen dat onder de inkomstenbelasting valt.
Degenen met een eigen bedrijf betalen zichzelf vaak ook een vrij karig salaris, dusdanig dat ze daar belastingtechnisch mee wegkomen.
Je hoeft als DGA idd niet je inkomen op minimumloon te zetten, daar kom je niet mee weg, maar ergens in de buurt van 2 keer modaal kom je prima mee weg.
Wat in die tekst van die link staat, dat klopt wel. Er staan wel meer interessante plaatjes in dat artikel over wie wat betaalt en de verschillen tussen bruto en besteedbaar inkomen per groep.

Ik betaal mezelf ongeveer 2 keer modaal uit. Maar doe er ook vrij weinig voor. Bedrijf verkocht. Daar is uiteraard al belasting over betaald. In Nederland zou dat van winst tot je eigen portemonnee ook een behoorlijk tarief zijn geweest.

Heb nu enkel belangen in andere bedrijven over, waar ik dividend over krijg. Ik teken af en toe als ik wat moet tekenen en geef soms wat advies als dat nodig is.

Zou ook wel gek zijn als ik mezelf tonnen salaris moet gaan betalen om niks te doen. Totaal niet marktconform. Dan ga ik ook weer veel IB moeten betalen over geld wat over is gebleven na vennootschapsbelasting en dividendbelasting. Als resultaat van een investering die ik heb gedaan met geld waarover ook al belasting is betaald.

Dan kom je een keer op een punt dat een investering een stuk minder interessant wordt. Nu verdienen daar bv. ook weer 7 werknemers hun boterham mee.

[ Bericht 5% gewijzigd door Halcon op 09-02-2022 13:31:23 ]
pi_203582743
quote:

[..]
Ze noemen het wel de rijkste, maar het zijn gewoon degenen met het hoogste inkomen, en dan vaak ook nog uit loondienst.

De rijksten betalen zeker niet de meeste inkomstenbelasting want de serieus rijken hebben amper inkomen dat onder de inkomstenbelasting valt.
Degenen met een eigen bedrijf betalen zichzelf vaak ook een vrij karig salaris, dusdanig dat ze daar belastingtechnisch mee wegkomen.
Je hoeft als DGA idd niet je inkomen op minimumloon te zetten, daar kom je niet mee weg, maar ergens in de buurt van 2 keer modaal kom je prima mee weg.
Rijk zijn is inderdaad ook maar relatief, maar er zijn nog steeds ontzettend veel directeurs, CEO's etc. die gewoon 250k of hoger pakken als salaris. Zelfs directeurs van goede doelen, of ministers pakken gemakkelijk salarissen van 150k. Als je het echt hebt over de Musken en Bezossen van de wereld tja, alhoewel box 2 (dividend) en box 3 (vermogen) bij die types ook nog wel zou moeten aantikken. En dat valt ook gewoon onder de inkomstenbelasting.

Maar goed volgens dat artikel van Halcon betalen dus de 10% best verdienende al meer dan de helft van alle inkomstenbelasting. Klinkt in mijn ogen niet onredelijk. Om ze dan ook nog zwaarder te straffen op erfenis, schenking en vermogensbelasting zoals TS wil lijkt me veel te extreem.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 9 februari 2022 @ 13:34:55 #78
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_203582808
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maar goed volgens dat artikel van Halcon betalen dus de 10% best verdienende al meer dan de helft van alle inkomstenbelasting. Klinkt in mijn ogen niet onredelijk. Om ze dan ook nog zwaarder te straffen op erfenis, schenking en vermogensbelasting zoals TS wil lijkt me veel te extreem.
Het zal erin resulteren dat die mensen NL gaan verlaten en de rest van de maatschappij daarvoor opdraait. Oftewel, alles wordt voor iedereen duurder om dit te gaan compenseren, want de overheid heeft niet ineens minder geld nodig.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203582816
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 12:57 schreef Halcon het volgende:

[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)tenbelasting-575671/

30 procent betaalt 82 procent dus. In 2018. En enkel de IB. Daarnaast heb je nog wat andere belastingen uiteraard.

Dat geneuzel over dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten gaan dragen irriteert me altijd enorm. Dat doen ze namelijk al.

De slapste schouders dragen ook niks. Die zitten alleen maar op het plateau wat wordt gedragen.
Potverdrie. Ik zit ff te kijken wat je over houdt als je 80k per jaar verdiend. Het is EUR 6172 bruto per maand, in de CAO Metalektro (zit ik in) houd je daar maar EUR 3731 van over. 590 euro pensioenpremie per maand en EUR 1849 aan inkomstenbelasting per maand. Dat is toch verdomme niet normaal :')
pi_203582845
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:34 schreef daNpy het volgende:

[..]
Het zal erin resulteren dat die mensen NL gaan verlaten en de rest van de maatschappij daarvoor opdraait. Oftewel, alles wordt voor iedereen duurder om dit te gaan compenseren, want de overheid heeft niet ineens minder geld nodig.
n = 1, maar als ik word geconfronteerd met krankzinnige belastingen op vermogen, schenkingen en erfenissen, dan schrijf ik me even makkelijk weer uit en pak ik m'n boeltje naar elders.

Na verkoop activiteiten van m'n bedrijf voor de kinderen terug naar NL gegaan, maar ben even makkelijk weer weg als het te gek wordt qua belastingen.
pi_203582848
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is dus ook mijn vraag... Ikben benieuwd of er nog een reactie op komt, maar ik vrees het niet. Dat is vaak bij bullshit. Als je 1 hersencel gebruikt om een wedervraag te stellen dan hoor je niks meer.
Ik vraag je om je vraag te verhelderen. Maar ik zal verder niet meer op je reageren.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dus dan zou ik het moeten verbrassen? Anders gaat het immers toch naar de overheid als ik het loodje leg. Een bedrijf wat ik doorgeef, zou dan ook verpast of geliquideerd moeten worden, omdat de kinderen die 100% belasting boven de ton niet door kunnen geven.

zoals reeds gezegd bestaan hier al prima regelingen voor.
quote:
Heb me voor mijn kinderen weer ingeschreven in Nederland, maar in zo'n geval zou ik me per direct weer uitschrijven en elders inschrijven.
[..]
Als je 'n huis hebt (box 3) wat bv. ¤ 250k waard is en er zit een hypotheek op van ¤ 200k, dan heb je ¤ 50k vermogen, geen ¤ 250k naar mijn mening. Tegen het belasten van bijvoorbeeld huurinkomsten op die woning, is principieel niets tegenin te brengen, maar ook dan zou je de kosten van de opbrengst af moeten halen.
ja dat is wat je rendement noemt.
quote:
Geld op bv. een spaarrekening wordt al veel minder waard, ook zonder belasting. De inflatie is namelijk best wel hoog.
[..]
De btw is van oorsprong een omzetbelasting, die ondernemers moeten betalen. Ooit bedoeld om extra inkomsten te genereren in tijden van crisis.

Dat is ook meteen mijn bezwaar er tegen. Je geeft de overheid iets in tijden van crisis, maar je komt er nooit meer vanaf, omdat overheden geld toch wel uit blijven geven. Sterker nog: de btw is alleen maar gestegen sindsdien.

In principe is het ook een nivellerende maatregel. Mensen die veel te besteden hebben, consumeren meer en consumeren meer luxe goederen.
Zolang elke ondernemer de BTW mag aftrekken is het imho een belasting op de consument. Niet op de ondernemer.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:15 schreef Halcon het volgende:

[..]
Omdat ik mijn vermogen heb verdiend. Ik vind dan dat ik grotendeels zelf mag weten wat ik er mee doe. Mijn kinderne hebben er naar mijn mening meer recht op dan de overheid.
niemand die je tegen zal houden
quote:
Box 1 heb ik behalve een verplicht DGA-salaris niks mee van doen. Puur persoonlijk mag dat van mij wel omhoog. Maar goed, dat kan niet, omdat mensen die moeten elven van hun box 1 inkomsten het dan heel erg lastig gaan krijgen.

Persoonlijk ben ik dan ook voor rigoureus snoeien in de overheid en de overheidsuitgaven. De overheid is nu, plat gezegd, een dure, bureaucratische machine die geld rond pompt onder de bevolking.
Aah, nu snap ik het. Jij bent exact de doelgroep van m'n voorstel.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat weet je helemaal niet, mijn jongste is 11, er is geen enkele garantie dat hij op zijn 18de geen wees is, dan mag hij wel een leuke erfenis hebben, maar dan kan hij ook het huis nog eens verkopen om de erfbelasting te betalen.

Overigens was mijn moeder 25 toen ze wees werd, haar eerste kind werd 3 weken later geboren.
Niet iedereen gaat op z'n 90ste dood met kinderen die in de 60 zijn.
En een ton is dan geen prima extra start? Naast de voorsprong die hij mogelijk al heeft door de huidige situatie?
  woensdag 9 februari 2022 @ 13:36:53 #82
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_203582849
quote:
2s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:35 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Potverdrie. Ik zit ff te kijken wat je over houdt als je 80k per jaar verdiend. Het is EUR 6172 bruto per maand, in de CAO Metalektro (zit ik in) houd je daar maar EUR 3731 van over. 590 euro pensioenpremie per maand en EUR 1849 aan inkomstenbelasting per maand. Dat is toch verdomme niet normaal :')
En om die mensen met 105 euro tegemoet te komen gaan we hun eigendommen zwaar belasten, goed idee he :D
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203582884
quote:

[..]
En dan te bedenken dat je ook nog andere belastingen betalen. Ze zullen over het algemeen ook veel meer btw betalen bijvoorbeeld dan iemand die minimum verdient.
pi_203582896
quote:

[..]
Dat klopt en als je ouders het je toegestopt hebben dan heb je het prima en gelasten we het amper.
pi_203582912
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:34 schreef daNpy het volgende:

[..]
Ja, dus of wereldwijd zal iedereen land dit soort maatregelen moeten nemen, wat natuurlijk nooit gaat gebeuren. We hebben ze allemaal nodig, rijken en armen. Veel belangrijker lijkt me om de levensstandaard zo hoog mogelijk te krijgen dat zelfs "armen" een relatief goed leven hebben. Zo veel heeft een gemiddeld mens echt niet nodig. Onderdak, vreten, 1x per jaar op vakantie en de meeste mensen zijn gewoon tevreden.
pi_203582913
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:36 schreef daNpy het volgende:

[..]
En om die mensen met 105 euro tegemoet te komen gaan we hun eigendommen zwaar belasten, goed idee he :D
Kom dan met een betere verdeelsleutel
  woensdag 9 februari 2022 @ 13:43:15 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_203583013
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Kom dan met een betere verdeelsleutel
Belastingen op daadwerkelijk inkomen/rendement, niet op fictieve zaken als overwaarde. Overwaarde hangen overigens al regels aan om het te belasten (bij verkoop).

Ik ben overigens voor een flinke beperking van de overheid, minder geschuif met geld met toeslagen etc, en daardoor de belastingdruk te verlagen. Rupsje nooit genoeg is al lang vergeten dat ze voor ons werken, niet andersom.
pi_203583071
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:43 schreef daNpy het volgende:

[..]
Belastingen op daadwerkelijk inkomen/rendement, niet op fictieve zaken als overwaarde. Overwaarde hangen overigens al regels aan om het te belasten (bij verkoop).

Dus, hoe belasten we een box 3 woning bij verkoop extra? Ik ken die regeling niet.

Overigens is een waardevermeerdering binnen box 3 imho niet fictief, net zo min als bij een kunstwerk.
pi_203583114
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
En dan te bedenken dat je ook nog andere belastingen betalen. Ze zullen over het algemeen ook veel meer btw betalen bijvoorbeeld dan iemand die minimum verdient.
Ja ook nog eens. Al zal dat vaak ook aan de eigen levensstijl liggen. Met een hoger inkomen neem je het er ook wat vaker van.
pi_203583135
quote:
zoals reeds gezegd bestaan hier al prima regelingen voor.
In jouw voorstel moet alles boven de ¤ 100k 100% belasting worden. Bedrijf van 2 miljoen waarde, kost de kids dan ¤ 1,9m. Dat moeten ze cash aftikken om het bedrijf voort te kunnen zetten. Lukt ze dat niet, dan zal het bedrijf geliquideerd moeten worden of verkocht moeten worden, waarna de opbrengst in z'n geheel, minus eventueel ¤ 100k (als ze die al niet elders in de erfenis opgebruikt is) afgetikt worden aan de overheid.

quote:
ja dat is wat je rendement noemt.
Dat belasten is principieel niet zoveel tegenin te brengen. Maar dan gaat het puur over winst die je maakt via je vermogen, niet je vermogen an sich.

quote:
Zolang elke ondernemer de BTW mag aftrekken is het imho een belasting op de consument. Niet op de ondernemer.
Btw kan niet altijd afgetrokken worden, maar goed, dat zijn de uitzonderingen dan waar dat niet kan. De ondernemer betaalt natuurlijk ook al belasting over de winst. Mag hij btw niet aftrekken,

Als 'ie het niet meer af hoeft te trekken, hoeft 'ie het dan ook niet meer te innen? Anders ga je ook heel veel keer dubbel betalen.

quote:
niemand die je tegen zal houden
In jouw voorstel gaat het vooral naar de overheid.

quote:
Aah, nu snap ik het. Jij bent exact de doelgroep van m'n voorstel.
Dat zou zomaar eens kunnen.
pi_203583178
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:43 schreef daNpy het volgende:

Ik ben overigens voor een flinke beperking van de overheid, minder geschuif met geld met toeslagen etc, en daardoor de belastingdruk te verlagen. Rupsje nooit genoeg is al lang vergeten dat ze voor ons werken, niet andersom.

Dit dus.

Btw is van oorsprong ooit ingevoerd om een crisis te beteugelen. Daarna zijn we er nooit meer vanaf gekomen. Sterker nog: btw tarief is alleen maar gestegen.
pi_203583225
quote:
2s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:47 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Ja ook nog eens. Al zal dat vaak ook aan de eigen levensstijl liggen. Met een hoger inkomen neem je het er ook wat vaker van.
Ja. Iemand die veel verdient behalve het broodnodige niet veel koopt en nu z'n spaartaks terug gaat krijgen, zal de afgelopen jaren op een gegeven moment wel minder betalen dan iemand die wat minder verdient, maar volop rookt, drinkt, veel met de auto rond rijdt, luxe dingen koopt, etc.

Maar goed, grosso modo zal een hoger inkomen ook op dat punt wel meer betalen.
pi_203583238
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:48 schreef Halcon het volgende:

[..]
In jouw voorstel moet alles boven de ¤ 100k 100% belasting worden. Bedrijf van 2 miljoen waarde, kost de kids dan ¤ 1,9m. Dat moeten ze cash aftikken om het bedrijf voort te kunnen zetten. Lukt ze dat niet, dan zal het bedrijf geliquideerd moeten worden of verkocht moeten worden, waarna de opbrengst in z'n geheel, minus eventueel ¤ 100k (als ze die al niet elders in de erfenis opgebruikt is) afgetikt worden aan de overheid.
ik heb het over de reguliere erfbelasting. Ik heb nu al een aantal maal aangegeven dat deze regeling er is en prima is. Kan je opnieuw zeggen dat je familiebedrijf weg is, maar dat klopt niet.
quote:
[..]
Dat belasten is principieel niet zoveel tegenin te brengen. Maar dan gaat het puur over winst die je maakt via je vermogen, niet je vermogen an sich.
ik omschreef dat toch ook al in m'n begin post
quote:
[..]
Btw kan niet altijd afgetrokken worden, maar goed, dat zijn de uitzonderingen dan waar dat niet kan. De ondernemer betaalt natuurlijk ook al belasting over de winst. Mag hij btw niet aftrekken,
nee dan rekent die het wel door.
quote:
Als 'ie het niet meer af hoeft te trekken, hoeft 'ie het dan ook niet meer te innen? Anders ga je ook heel veel keer dubbel betalen.
[..]
In jouw voorstel gaat het vooral naar de overheid.
naar de samenleving ja.
quote:
[..]
Dat zou zomaar eens kunnen.
  woensdag 9 februari 2022 @ 13:58:51 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203583364
Ik denk dat ik maar een familiebedrijf moet beginnen waar ik het huis in stop :'(
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203583395
quote:

[..]

Ligt er maar net aan. Belastingtechnisch gezien is het bv voor mij "voordeliger" om in de 52% schijf te komen met het loon als DGA van mijn bedrijf, aangezien ik mijn hypotheekaftrek zo hoog mogelijk wil houden.
pi_203583398
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:58 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat ik maar een familiebedrijf moet beginnen waar ik het huis in stop :'(
Zeker doen :)
  woensdag 9 februari 2022 @ 14:02:32 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203583422
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2022 14:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ligt er maar net aan. Belastingtechnisch gezien is het bv voor mij "voordeliger" om in de 52% schijf te komen met het loon als DGA van mijn bedrijf, aangezien ik mijn hypotheekaftrek zo hoog mogelijk wil houden.
Dat voordeel is over 2 jaar helemaal weg, en met 2 keer modaal zit je nog net in de hoogste schijf die je vervolgens met je betaalde hypotheekrente verlaagt tot de laagste schijf.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203583437
quote:

[..]
Dat zou voor mij, al zou ik een hypotheek hebben, niet voordeliger zijn. Bedragen van de aftrek zijn, zeker met de huidige rente, vrij beperkt in vergelijking met een of ander krankzinnig salaris wat ik mezelf uit zou moeten keren van sommige hele linkse mensen.
pi_203583532
quote:

[..]
Die schijf is nu 49,5%... en de hypotheekrenteaftrek wordt al een paar jaar afgebouwd waardoor je niet eens mag aftrekken over deze hoogste 49,5%. In 2023 is dat 37% waardoor het gelijk staat met de belastingschijf voor mensen onder de 68k... terwijl iedere euro hoger DGA salaris voor jou al snel 50% zal gaan kosten aan extra inkomstenbelasting.
pi_203583699
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 14:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat voordeel is over 2 jaar helemaal weg, en met 2 keer modaal zit je nog net in de hoogste schijf die je vervolgens met je betaalde hypotheekrente verlaagt tot de laagste schijf.
Niet als je een hypotheek van je eigen BV hebt ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 14:10 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Die schijf is nu 49,5%... en de hypotheekrenteaftrek wordt al een paar jaar afgebouwd waardoor je niet eens mag aftrekken over deze hoogste 49,5%. In 2023 is dat 37% waardoor het gelijk staat met de belastingschijf voor mensen onder de 68k... terwijl iedere euro hoger DGA salaris voor jou al snel 50% zal gaan kosten aan extra inkomstenbelasting.
Yep, en aangezien de hypotheek uit mijn BV komt schalen we gewoon gezellig mee met de verlaging van de aftrek. Vestzak broekzak, dus dubbele winst voor mij.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2022 14:20:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')