Oh echtquote:Op maandag 7 februari 2022 15:05 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Geen zorgen vrouwen van Nederland, topsport Toon is met een app bezig.
Dat weet ik wel zeker. Sinds whatsapp en al die apps populair zijn (jaartje of 10) zijn er natuurlijk ontelbaar veel smerige berichtjes verzonden en daar zullen voetballers zeker geen uitzondering op vormen.quote:Op maandag 7 februari 2022 18:35 schreef TheVulture het volgende:
Dit kan wel eens bij meer clubs voor spelers/personeel gevolgen hebben trouwens.
Nog voor The Voice-gate hadden we al Vertessen die dames ongevraagd zijn naaktfoto's doorstuurde en opdringerig was via snapchat. Dat is toen vrij in de kantlijn gebleven op wat roddelsites, maar dat kan nu alsnog makkelijk ontploffen natuurlijk.
Denk dat er een hoop spelers zenuwachtig zijn over wat ze op hun telefoon hebben uitgespookt...
Bron?quote:Op maandag 7 februari 2022 18:51 schreef Treinhoer het volgende:
En vergeet Sander Boschker niet die ook foto's van zijn dollo stuurde naar medewerksters van FC Twente. Ergens maart 2020 wat door de COVID uitbraak niet werd opgepakt.
Rond 7 maart 2020 gingen er in heel veel appgroepen screenshots rond van Sander die zijn penis op de foto had gezet naar een medewerkster binnen de club. Ik heb die screenshots helaas niet meer omdat het te lang geleden is, maar misschien dat iemand dit nog weet/tevoorschijn kan halen?quote:
Dan heeft die medewerkster dat in elk geval wel gemeld aan anderen dat Sander foto's stuurde van z'n pener.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:00 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Rond 7 maart 2020 gingen er in heel veel appgroepen screenshots rond van Sander die zijn penis op de foto had gezet naar een medewerkster binnen de club. Ik heb die screenshots helaas niet meer omdat het te lang geleden is, maar misschien dat iemand dit nog weet/tevoorschijn kan halen?
Daarom je werknemers nooit informeren over hun rechten.quote:Op maandag 7 februari 2022 17:16 schreef Littlerabbit het volgende:
Dus V/de Sar zijn mail om je vooral te melden bij een externe partij en anders intern is het einde van Overmars geworden. Heel goed.
De spion van Yvon Coldeweijer is iets op het spoorquote:
Je bent ongeveer de 10.000e die vandaag met een Dickie grap komt.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:27 schreef TweedeKlum het volgende:
Als Dickie maar geen pics heeft gestuurd.
Pas nou op. Voor je het weet krijg je de hele goegemeente weer over je heen.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:52 schreef Pleun2011 het volgende:
De context mbt Overmars kennen wij niet maar dat hele Me2 gebeuren is wat schimmig. Het is voor een vrouw heel makkelijk om uit rancune zaken te openbaren die aanvankelijk niet als ongewenst werden ervaren. Alleen als het 100% wordt opgedrongen en iemand er meteen al last van heeft is bepaald gedrag af te keuren. Ik dacht dat we na Weinstein verlost waren van die hype maar het begint gewoon opnieuw.
quote:Op maandag 7 februari 2022 19:52 schreef Pleun2011 het volgende:
De context mbt Overmars kennen wij niet maar dat hele Me2 gebeuren is wat schimmig. Het is voor een vrouw heel makkelijk om uit rancune zaken te openbaren die aanvankelijk niet als ongewenst werden ervaren. Alleen als het 100% wordt opgedrongen en iemand er meteen al last van heeft is bepaald gedrag af te keuren. Ik dacht dat we na Weinstein verlost waren van die hype maar het begint gewoon opnieuw.
Generaliserend. Alsof er geen vrouwen zijn die zich vrijwillig omhoog proberen te neuken. Helene Hendriksquote:Op maandag 7 februari 2022 20:15 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Stuur. Geen. Sexueel. Getinte. Berichten. Naar. Een. Collega.
Er is de afgelopen weken alleen maar sprake van mannen in machtige posities die die posities misbruiken. Het is helemaal niet erg dat vrouwen nu kunnen laten merken aan de buitenwereld wat voor Smerige machtsmisbruikende mannetjes het zijn.
Zouden die dan vandaag met iets komen?quote:Op maandag 7 februari 2022 20:26 schreef Caland het volgende:
Iets zegt mij dat de juristen van Ajax heel hard aan het werk zijn gezien het NRC maar niet met de publicatie komt
Weet je toch ook niet of ze dat gedaan heeft? Ik mag haar wel.quote:Op maandag 7 februari 2022 20:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Generaliserend. Alsof er geen vrouwen zijn die zich vrijwillig omhoog proberen te neuken. Helene Hendriks
Die hadden vanmorgen al het bericht dat ze in de loop van de dag met meer informatie zouden komen.quote:Op maandag 7 februari 2022 20:31 schreef AFCNiels het volgende:
[..]
Zouden die dan vandaag met iets komen?
Joep Schreuder heeft dat min of meer toegegeven.quote:Op maandag 7 februari 2022 20:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Weet je toch ook niet of ze dat gedaan heeft? Ik mag haar wel.
Dan zal het wel kloppen van die advocaten, ik las dat ze toch al erg in de weer waren met advocaten om de boel een beetje onder controle te houden.quote:Op maandag 7 februari 2022 20:33 schreef Caland het volgende:
[..]
Die hadden vanmorgen al het bericht dat ze in de loop van de dag met meer informatie zouden komen.
Nu wel erg laat
Overmars geeft het in de verklaring toch gewoon toe. Er ligt geen aangifte of iets, hij had simpelweg kunnen ontkennen als het niets was geweest. Maar het feit dat Ajax dit zelf brengt (ook gezien het tijdstip) geeft gewoon aan dat men volledig bezig is met damage control en dat er wel meer aan de hand is dan een koffie juf die een keer ongewenst over d'r billen is geaaid.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:52 schreef Pleun2011 het volgende:
De vieze oomquote:Grensoverschrijdend gedrag Marc Overmars al veel langer bekend binnen Ajax
Marc Overmars (48) is per direct vertrokken bij Ajax, nadat hij grensoverschrijdende appjes aan vrouwen stuurde. Volgens voormalig medewerksters kan zijn gedrag de clubleiding onmogelijk zijn ontgaan. Hij werd zelfs ‘vieze oom’ genoemd.
De voormalig medewerksters die deze site sprak, schetsen een beeld van een directeur die op de werkvloer herhaaldelijk en tegenover meerdere vrouwen grensoverschrijdend gedrag toonde. Overmars plaatste foute opmerkingen op de afdelingen en stuurde daarbuiten ook seksueel getinte berichten en beelden, waaronder dickpicks. Dat gedrag zou ook alom bekend zijn op de Amsterdamse werkvloer, zo schetsen de betrokken vrouwen, zowel bij het personeel als op directieniveau.
Aan de succesvolle samenwerking tussen Ajax en Overmars werd zondagavond laat abrupt een einde gemaakt. Naar aanleiding van de misstanden bij tv-programma The Voice ontvingen clubmedewerkers eind vorige maand een mail van algemeen directeur Edwin van der Sar, waarin zij werden aangespoord melding te maken van grensoverschrijdend gedrag. In de dagen erna maakten meerdere (oud-)medewerksters kenbaar slachtoffer te zijn geweest van het gedrag van de technische baas. De raad van commissarissen (rvc) en Van der Sar voerden, met behulp van een extern bureau, daarop gesprekken met Overmars.
Laatstgenoemde trok zondag zijn conclusies en gaat in een schriftelijke reactie van Ajax diep door het stof. ,,Ik schaam me kapot. Vorige week werd ik geconfronteerd met meldingen over mijn gedrag, en hoe dit op anderen is overgekomen. Helaas realiseerde ik me niet goed dat ik hiermee grenzen heb overschreden, maar dat werd me deze dagen wel duidelijk. Daardoor voelde ik opeens een enorme druk.”
,,Ik bied mijn excuses aan”, gaat de voetbalbestuurder verder. ,,Zeker voor iemand in mijn positie is dit gedrag niet goed te praten, dat zie ik inmiddels ook in. Maar te laat. Ik zie geen andere optie dan te stoppen bij Ajax. Dit heeft ook grote impact op mijn privésituatie. Daarom verzoek ik iedereen mij en mijn gezin met rust te laten.”
Handelsgeest
Het overschrijdende gedrag is een mokerslag voor de landskampioen. Overmars, voormalig speler van onder meer Ajax, Barcelona en Oranje, leidde de Amsterdamse club met zijn handelsgeest en neus voor talent naar een nieuwe heerschappij in Nederland en een opmars in Europa. ,,Marc is waarschijnlijk de beste voetbaldirecteur die Ajax gehad heeft”, stelt rvc-voorzitter Leen Meijaard dan ook. ,,Maar hij heeft helaas echt grenzen overschreden, dus verder gaan als directeur was geen optie. Dat zag hij zelf ook in. Het is bijzonder pijnlijk voor iedereen.”
Ajax wijdt niet uit over de inhoud van de grensoverschrijdende berichten, maar wil alleen kwijt dat die over een langere periode zijn verstuurd. Volgens voormalig Ajax-commissaris en bijzonder hoogleraar Marjan Olfers, die veel onderzoek doet naar grensoverschrijdend gedrag in sport, zou dat erop kunnen duiden dat de situatie op de werkvloer niet veilig genoeg was. ,,Cruciale vraag nu is wanneer en bij wie meldingen terecht kwamen en hoe dat is opgepakt. We zien nu dat de raad van commissarissen heeft ingegrepen, maar wisten mensen op de werkvloer hier bijvoorbeeld al langer van?”
Overmars stond onder de medewerksters te boek stond als ‘de vieze oom’ en Van der Sar als ‘vriendelijke vader’. Het grensoverschrijdende gedrag van de Epenaar kan de rest van de clubleiding de voorbije jaren dan ook onmogelijk ontgaan zijn, stellen zij. Sterker nog, volgens de oud-werkneemsters hebben meerdere vrouwen de handelswijze van Overmars aangekaart bij Van der Sar. Dit wordt door de algemeen directeur krachtig ontkend.
Olfers noemt de zaak verdrietig voor de slachtoffers, betrokkenen en de voetbalclub. ,,Maar wel in die volgorde.” Dat Overmars beseft dat hij grenzen is overgegaan kan een steun zijn. ,,Slachtoffers willen vaak erkenning dat wat hen is overkomen niet normaal is. Ik hoop dat ze die nu hebben gekregen.”
Ajax-hoofdsponsor Ziggo heeft laten weten de ontwikkelingen nauwgezet te volgen maar nog niet vooruit te willen lopen op de gevolgen van het partnership.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |