abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 juni 2023 @ 03:17:57 #226
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_209383616
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 19:29 schreef michaelmoore het volgende:
Daar gaat de lira dan weer verder
https://www.telegraaf.nl/(...)lira-verder-onderuit

https://www.finanzen.net/devisen/euro-tuerkische_lira-kurs

Erogaat weer flink geld uitgeven aan een turkse electrische auto net als musk en een nieuwe vliegveld en een super paleis
Hier is een signaal.
quote:
Erdogan heeft na de verkiezingen gesuggereerd dat hij het roer wil omgooien en wil terugkeren naar een orthodoxer economisch beleid. „We zijn vastbesloten stappen te ondernemen om het verlies aan welvaart in verschillende delen van onze samenleving te compenseren”, zei hij woensdag tegen ondernemers in de hoofdstad Ankara. Hij zei dat zijn regering een goede staat van dienst heeft wat betreft het bestrijden van inflatie – wat in de eerste helft van zijn bewind ook zo was. „Wij waren degenen die onze mensen hebben ontlast door de structureel hoge inflatie, waar de economie al jaren mee kampte, terug te brengen tot enkele cijfers. En dat zullen we opnieuw doen.”

Om dit te bereiken, wil Erdogan een internationaal gerespecteerd economisch team aanstellen. Zaterdag zal hij zijn nieuwe kabinet presenteren. De president is in gesprek met Mehmet Simsek, een econoom die het vertrouwen heeft van buitenlandse investeerders. Hij was eerder al vicepremier en minister van Financiën, maar vertrok toen Erdogan in 2018 zijn eigen schoonzoon op die post benoemde. Zijn terugkeer zal een signaal zijn dat Erdogan bereid is van koers te veranderen. Maar de vraag is hoeveel ruimte Simsek krijgt om pijnlijke maatregelen te nemen. Volgend jaar zijn er alweer lokale verkiezingen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)a-zijn-zege-a4166252
pi_209400317
GS ziet de dollar naar 28 gaan in de komende 12 maanden.

Ik moet zeggen dat ik niet zou weten hoe je uit deze situatie moet komen.
  zondag 4 juni 2023 @ 18:02:04 #228
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209400569
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 17:35 schreef HiZ het volgende:

in zuidamerika deden ze delen door 100
Erdogan heeft zoveel andere sultans aan wie hij dat vragen kan

Ik zie de lira wel naar de 50 gaan nog dit jaar

[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 04-06-2023 18:12:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209400710
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 17:35 schreef HiZ het volgende:

GS?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zondag 4 juni 2023 @ 18:20:22 #230
323876 michaelmoore
pi_209400733
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:18 schreef Slayage het volgende:

[..]
GS?
Gedeputeerde Staten

die weten zulke dingen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209400843
@Slayage : Goldman Sachs.

En waarom kan ik niet quoten?
  zondag 4 juni 2023 @ 18:37:56 #232
323876 michaelmoore
pi_209400898
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:32 schreef HiZ het volgende:
@:slayage : Goldman Sachs.

waarom kan ik niet handballen ?/
Ook zo iets
https://www.reuters.com/m(...)2-months-2023-06-04/
quote:
LONDON, June 4 (Reuters) - Goldman Sachs revised its Turkish lira forecast in the wake of President Tayyip Erdogan't cabinet revamp, saying it now expected the currency to weaken to 28 to the dollar in 12 months compared with a previous prediction of 22.

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 04-06-2023 18:46:23 ]
pi_209401326
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:32 schreef HiZ het volgende:
@:slayage : Goldman Sachs.

Misschien cookies ff verwijderen?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_209402186
De Lira is natuurlijk kunstmatig laag gehouden. De lira zit dus niet op de stand die het zou moeten staan. Blind starten op USD/Lira heeft verder geen zin als je het onderliggende probleem niet oplost.

Er zijn teveel mensen die tegen minimumloon werken, de export uit Turkije heeft een lage waarde. Men moet dus of zorgen voor meer hoogwaardige export of een stuk meer exporteren (En een zwakke Lira helpt daar natuurlijk bij). Daarnaast zal men toch echt de broekriem flink moeten aantrekken, minder import, minder uitgeven.

Een andere oplossing is er voor Turkije niet.
pi_209405067
Makkelijker gezegd dan gedaan. Theoretisch is er sprake van overconsumptie. In de praktijk zit een flink deel van de bevolking al in de armoede. De rente sterk verhogen, de waarde van de ₺ vrijlaten , sterk bezuinigingen op de overheidsuitgaven en het afschaffen van subsidies is het standaard recept. Maar of de maatschappij de bust And boom van zo'n paardenmiddel trekt?

Je vaagt bij wijze van spreken de volledige middenklasse weg.
  maandag 5 juni 2023 @ 07:10:11 #236
323876 michaelmoore
pi_209405677
misschine heeft erdo de grote sultan iets geleerd

https://www.telegraaf.nl/(...)nister-van-financien

quote:
ISTANBUL - De Turkse president Erdogan heeft na zijn inhuldiging zaterdag direct het nieuwe kabinet bekendgemaakt.
De econoom Mehmet Simsek is teruggekeerd als minister van Schatkist en Financiën.
De internationale markten hebben positief gereageerd op deze benoeming.

Simsek is van 2009 tot 2015 ook minister van Financiën geweest en maakte toen internationaal een goede indruk. Daarna was hij drie jaar vicepremier.
pi_209416942
¤1=₺23,29
$1=₺21,41

Tijdens het typen van dit bericht ging de euro 9 kuruş omhoog.
pi_209426440
Is er een specifieke reden waarom t vandaag best veel is gedaald in 1 dag?
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  woensdag 7 juni 2023 @ 04:29:33 #239
323876 michaelmoore
pi_209426742
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 00:03 schreef marsan het volgende:
10% op een dag is el hoog , bijna 24 voor een euro nu al

misschine heeft de sultan zijn MIN FIN toch maar weer ontslagen
pi_209427617
24,43 😵‍💫
pi_209427717
Verwacht de markt snel ingrijpen van die nieuwe minister van Financiën en zetten ze hem zo onder druk?
pi_209428293
Toch fijn zo'n sterke leider die zegt waar het op staat. Kun je heel wat brood van kopen.
pi_209428850
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 08:56 schreef Basp1 het volgende:
Verwacht de markt snel ingrijpen van die nieuwe minister van Financiën en zetten ze hem zo onder druk?
Volgens Bloomberg heeft de TCMB opgegeven de wisselkoersen te verdedigen. ¤1 = ¤ 24,77 (of meer)
pi_209430041
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_209430123
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 00:03 schreef marsan het volgende:
Nieuw beleid van Şimşek. Erdogan is al jaren bezig om de staatskas te plunderen om de TL te verdedigen (het verkopen van buitenlandse valuta om zo de TL in waarde te laten stijgen) en natuurlijk in de laatste maanden de verkiezingen te winnen. Dat is op de lange termijn natuurlijk onhoudbaar. Erdoğan heeft waarschijnlijk geluisterd naar de mensen om hem heen en heeft Şimşek weer aangenomen om orde op zaken te stellen. Wat we nu met de TL zien gebeuren is dat de markt de TL een marktwaardige prijs geeft het was veel te hoog gewaardeerd door Erdogans merkwaardige praktijken Het is nu de vraag of Erdogan Şimşek zijn werk laat blijven doen. Het is op de korte termijn pijnlijk. Op de lange termijn echter noodzakelijk voor een gezonde TL.
-Rabia Al-Basri
pi_209430693
twitter

Het artikel zonder paywall https://archive.ph/2023.0(...)3f-9abc-4a1310433590
-Rabia Al-Basri
pi_209431112
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 12:45 schreef Slayage het volgende:

[..]
Nieuw beleid van Şimşek. Erdogan is al jaren bezig om de staatskas te plunderen om de TL te verdedigen (het verkopen van buitenlandse valuta om zo de TL in waarde te laten stijgen) en natuurlijk in de laatste maanden de verkiezingen te winnen. Dat is op de lange termijn natuurlijk onhoudbaar. Erdoğan heeft waarschijnlijk geluisterd naar de mensen om hem heen en heeft Şimşek weer aangenomen om orde op zaken te stellen. Wat we nu met de TL zien gebeuren is dat de markt de TL een marktwaardige prijs geeft het was veel te hoog gewaardeerd door Erdogans merkwaardige praktijken Het is nu de vraag of Erdogan Şimşek zijn werk laat blijven doen. Het is op de korte termijn pijnlijk. Op de lange termijn echter noodzakelijk voor een gezonde TL.
Idd..dat idee had ik dus ook. T kunstmatig hooghouden is gestopt. Verkiezingen achter de rug en nu is t aan de markt.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_209432785
Vraag me toch af hoe de verkiezingen zouden zijn gelopen zonder de manipulatie van deze koersen.
  woensdag 7 juni 2023 @ 17:15:59 #249
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_209433250
Boven de 25 lira _O-
“Oooooh”. _O-
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 7 juni 2023 @ 17:34:14 #250
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_209433499
Ik denk zelfs dat Şimşek niet de boel kan redden
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')