abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_203393052
Hi Fokkers,

Ik zit met het volgende:

Ik heb een nieuwe baan.
Bij mijn oude werkgever heb ik een opzegtermijn van één kalendermaand.

Nu is mij gevraagd door de nieuwe werkgever of ik morgen of uiterlijk maandag bij mijn huidige werkgever wil opzeggen. Dit wil ik uiteraard wel, want wil het liefst niet nog 2 maanden rondlopen bij mijn huidige werkgever.

Echter heeft de nieuwe werkgever maandag het contract nog niet klaar. Wel kunnen/willen ze me het aanbod op papier zetten, zodat ik het contract later kan tekenen.

Mijn gevoel zegt dat ik liever een nieuw contract in handen wil hebben, voordat ik bij mijn oude werkgever opzeg.
In hoeverre is ‘het aanbod op papier’ rechtsgeldig? Ik heb een poot om ergens op te staan? Hoe groot is het risico om het op deze wijze te doen?
pi_203393232
Klinkt nogal vaag waarom kunnen ze geen contract in een dag maken?

Ik zou het niet doen iig
No bitch to me
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 20:07:21 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203393242
Raar verhaal. Je hebt gesprek gehad, zij hebben je een aanbod gedaan? Waarom hebben ze het contract dan nog niet klaar?

Ik zou persoonlijk niet opzeggen voor ik mijn krabbel onder een ander contract had gezet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203393245
Natuurlijk wil je eerst een contract tekenen bij je nieuwe werkgever voordat je je baan bij je huidige werkgever opzegt. Ze hebben nog twee werkdagen de tijd om een arbeidsovereenkomst op te stellen voor je, zodat je die kan ondertekenen en je huidige baan nog op tijd kan opzeggen.

Als zij zo graag willen dat je opzegt dan moeten ze voor dat contract zorgen.
pi_203393849
Absoluut eerst je nieuwe contract tekenen voordat je je oude opzegt. En zorgen dat het ook door je nieuwe werkgever is ondertekend. Als dit mis gaat ben je verwijtbaar werkloos (want dan heb je zelf je contract opgezegd zonder dat je een nieuw contract hebt) en heb je geen recht op WW.

Ze zullen je wel proberen te bewegen toch alvast op te zeggen, maar jij zit met de gevolgen als het onverhoopt ineens niet doorgaat. Dus poot stijf houden. Eerst een contract.
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 20:43:37 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203393854
Toentertijd heb ik een mail verzocht met de basisvoorwaarden erin die afgesproken zijn en een toezegging. Dat gaf mij voldoende zekerheid. Zwart op wit door iemand met bevoegdheid. Nu was het een overheidsinstelling die op 31 oktober dit zei :+ !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_203394145
quote:
6s.gif Op donderdag 27 januari 2022 20:43 schreef Rene het volgende:
Toentertijd heb ik een mail verzocht met de basisvoorwaarden erin die afgesproken zijn en een toezegging. Dat gaf mij voldoende zekerheid. Zwart op wit door iemand met bevoegdheid. Nu was het een overheidsinstelling die op 31 oktober dit zei :+ !
Mwah ik ken ook iemand die op zijn eerste werkdag zich netjes kwam melden bij de receptie. Ja sorry, de baan gaat niet door, we zijn vergeten je te informeren. Was ook bij een overheidsinstelling 8)7
pi_203394904
Mja lastig

Misschien morgen even vragen of ze eea op de mail of schrift kunnen zetten in de aanloop op dat contract als blijk van intentie?

Ook dan heb je trouwens niks als ze toch nog nee zeggen ... (of je gewoon in je proeftijd eruit flikkeren).

Wel vreemd dat er blijkbaar geen standaard contract ligt? Kleine werkgever of speciale functie?
Dum de dum
  donderdag 27 januari 2022 @ 21:39:36 #9
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_203394969
Laat je niet gek maken. Zorg dat dat contract eerst is getekend. In het slechtste geval begin je een maandje later.
pi_203394979
Ik zou het niet doen. Eerst tekenen, daarna zeg je op. Het ergste wat kan gebeuren voor hun is dat je een week later begint. Voor jou is het risico enorm.

Sowieso vind ik het een beetje verdacht. Wat voor bedrijf/werkgever gaat dit zijn…
Whatever...
pi_203395118
Zolang je geen getekend contract hebt, heb je geen nieuwe baan.
Ik zou het niet doen. Ze kunnen je dan onder druk akkoord laten gaan met dingen die je niet wilt.
pi_203395157
Tja, bij ons moet zowel de RvB alsmede de bedrijfskundig manager altijd een natte handtekening onder nieuwe arbeidsovereenkomsten zetten en dat wil nog wel eens op zich laten wachten. (groot ziekenhuis)

Ik bevestig dan soms vooraf de overeengekomen voorwaarden via mail naar de nieuwe medewerker in afwachting van het formele document. Zodat diegene tijdig voor einde van de maand kan opzeggen. Niet optimaal, maar komt wel eens voor.

Ligt er denk ik heel erg aan wat voor organisatie het is..
Alius aliud dicit
  donderdag 27 januari 2022 @ 21:54:47 #13
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_203395274
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 21:40 schreef Spanky78 het volgende:
Ik zou het niet doen. Eerst tekenen, daarna zeg je op. Het ergste wat kan gebeuren voor hun is dat je een week later begint. Voor jou is het risico enorm.

Sowieso vind ik het een beetje verdacht. Wat voor bedrijf/werkgever gaat dit zijn…
Eens. Als dit soort dingen rommelig gaan dan weet je dat ze hun shit niet voor elkaar hebben. In het beste geval geldt dat voor de HR-afdeling, maar waarschijnlijk voor het hele bedrijf.
pi_203395638
Als ze echt willen regelen ze wel wat.
Anders is een maandje later ook niet erg.
pi_203395671
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 21:48 schreef Mrmime het volgende:
Tja, bij ons moet zowel de RvB alsmede de bedrijfskundig manager altijd een natte handtekening onder nieuwe arbeidsovereenkomsten zetten en dat wil nog wel eens op zich laten wachten. (groot ziekenhuis)

Ik bevestig dan soms vooraf de overeengekomen voorwaarden via mail naar de nieuwe medewerker in afwachting van het formele document. Zodat diegene tijdig voor einde van de maand kan opzeggen. Niet optimaal, maar komt wel eens voor.

Ligt er denk ik heel erg aan wat voor organisatie het is..
Dat neemt niet weg dat de werknemer daarmee een risico loopt op verwijtbare werkloosheid. Je hebt een groot probleem als de RvB of de bedrijfskundig manager ineens niet blijkt te willen of kunnen tekenen. En juist in grote organisaties gebeurt dit soms.
  donderdag 27 januari 2022 @ 22:21:42 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203395761
Bij twijfel niet doen. Wordt een maandje later dus.
Resistance is futile.
pi_203395809
Waar komt de tijdsdruk voor maandag opzeggen vandaan? Het lijkt alsof opzeggen alleen per einde maand kan. Check even of dat ook zo is..

In mijn Cao staat bijvoorbeeld
quote:
de opzegtermijn is 2 maanden.

Opzeggen kan tegen elke kalenderdag. Dat betekent dat de opzegtermijn per die dag in gaat.

Met andere woorden: wachten tot ergens komende week het contract rond is, en dan opzeggen hoeft wellicht niet meteen een hele maand extra werken voor de huidige werkgever te betekenen.
Of had je dat al gechecked?
pi_203396991
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 22:16 schreef Daboman het volgende:

[..]
Dat neemt niet weg dat de werknemer daarmee een risico loopt op verwijtbare werkloosheid. Je hebt een groot probleem als de RvB of de bedrijfskundig manager ineens niet blijkt te willen of kunnen tekenen. En juist in grote organisaties gebeurt dit soms.

Klopt helemaal. Ik probeerde alleen uit te leggen waardoor het soms in grote logge organisaties niet lukt om het contract in twee dagen getekend gereed te hebben. Overigens heb ik in 15 jaar echt nog nooit meegemaakt dat een contract werd geweigerd. Maar juridisch gezien heb je helemaal gelijk.
Alius aliud dicit
pi_203397033
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 22:24 schreef winterapfel het volgende:
Waar komt de tijdsdruk voor maandag opzeggen vandaan? Het lijkt alsof opzeggen alleen per einde maand kan. Check even of dat ook zo is..

In mijn Cao staat bijvoorbeeld
[..]
Met andere woorden: wachten tot ergens komende week het contract rond is, en dan opzeggen hoeft wellicht niet meteen een hele maand extra werken voor de huidige werkgever te betekenen.
Of had je dat al gechecked?
Het is in de meeste bedrijven en cao’s gebruikelijk dat de opzegging voor de 1e van de opvolgende maand dient te geschieden.
Alius aliud dicit
pi_203397320
Ik kan mij bij een grote organisatie wel voorstellen, dat de leidinggevende van je nieuwe afdeling je zsm wil laten beginnen, terwijl de HR medewerker, die het contract moet opstellen, pas ermee begint, zodra hij/zij er aan toekomt.

Maar ik zou ze gewoon onder druk zetten, laat ze contract eerst klaarmaken, voordat je opzegt. Anders maandje langer wachten. Het is niet alsof ze opeens dan voor een ander gaan, dat duurt ook langer en je bent immers eerste keus.

Weten ze in de toekomst ook, dat ze niet met je
moeten sollen.
.
pi_203397403
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 00:05 schreef Fer het volgende:
Ik kan mij bij een grote organisatie wel voorstellen, dat de leidinggevende van je nieuwe afdeling je zsm wil laten beginnen, terwijl de HR medewerker, die het contract moet opstellen, pas ermee begint, zodra hij/zij er aan toekomt.

Maar ik zou ze gewoon onder druk zetten, laat ze contract eerst klaarmaken, voordat je opzegt. Anders maandje langer wachten. Het is niet alsof ze opeens dan voor een ander gaan, dat duurt ook langer en je bent immers eerste keus.

Weten ze in de toekomst ook, dat ze niet met je
moeten sollen.
Erge is dat zulke grote organisaties wel gewend zijn aan dit soort trage geneuzel. Dus die overleven het wel als je een maand later begint.

Als je echt noodzakelijk bent word er voor gezorgd dat die HR medewerker dat contract op tijd bij je krijgt.
pi_203398533
Gewoon eerst het contract tekenen en dan je huidige baan opzeggen. Ze kunnen nu al van alles van jou verwachten maar als zij hun zaakjes niet op orde hebben...
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_203398683
Ik sluit aan in de rij. Ik zou ook niet opzeggen voor ik het contract heb.
Eventueel zou ik bij mijn oude werkgever verzoeken in hoeverre het een bezwaar is vrijwillig af te zien van een deel van de opzegtermijn. Of zo'n type verzoek dat je de laatste week van je opzegtermijn vakantie neemt en dat de werkgever geen bezwaar heeft dat je tijdens die vakantie al begint bij de andere werkgever ofzo.
  vrijdag 28 januari 2022 @ 14:00:10 #24
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_203402849
Laatste baanwissel (17 jaar geleden) heb ik gewoon de gok genomen. Ik begon mijn eerste werkdag met het tekenen van het contract. Had idd wel alles op mail al wel gezien etc. Het is een kwestie van "hoe verre vertrouw je je nieuwe werk?". Maar het is niet echt eerlijk dat jij je nieuwe arbeidsverhouding moet beginnen met het beantwoorden van die vraag waarbij jij alles moet gokken en de nieuwe werkgever niets.

Dus, als het niet goed voelt gewoon even voet bij stuk houden. het is 1 maand, niet 1 kalendermaand voor het opzeggen. Dus, hebben ze zo een haast, laat het maar zien als nieuwe werkgever.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_203403671
Niet doen en nooit doen!

Mij is dat ook gevraagd en ik deed het niet en toen kwamen ze toch nog met het contract.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203403706
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 22:24 schreef winterapfel het volgende:
Waar komt de tijdsdruk voor maandag opzeggen vandaan? Het lijkt alsof opzeggen alleen per einde maand kan. Check even of dat ook zo is..

In mijn Cao staat bijvoorbeeld
[..]
Met andere woorden: wachten tot ergens komende week het contract rond is, en dan opzeggen hoeft wellicht niet meteen een hele maand extra werken voor de huidige werkgever te betekenen.
Of had je dat al gechecked?
Ik ken alleen de volgende regel:

De opzegtermijn begint op de eerste van de maand na opzegging
Dus zeg je 1 febr op dan begint de opzegtermijn 1 maart. Zeg je 31 jan op dan begint de opzegtermijn 1 februari.

Van een andere regel heb ik nog nooit gehoord.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203403720
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 21:46 schreef flappy het volgende:
Zolang je geen getekend contract hebt, heb je geen nieuwe baan.
Ik zou het niet doen. Ze kunnen je dan onder druk akkoord laten gaan met dingen die je niet wilt.
Zoals salaris halveren omdat je verwijtbaar werkloos bent en dus geen uitkering krijgt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203405444
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 14:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ken alleen de volgende regel:

De opzegtermijn begint op de eerste van de maand na opzegging
Dus zeg je 1 febr op dan begint de opzegtermijn 1 maart. Zeg je 31 jan op dan begint de opzegtermijn 1 februari.

Van een andere regel heb ik nog nooit gehoord.
Ha, dan heb je nu voor 't eerst van een andere regel gehoord. Ik begrijp van collega's dat we zeker niet de enige zijn..
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')