Ik zal het even uitleggen.
Ik heb al 3 weekjes zeg maar jeuk bij mijn anus verder niks aan de hand. Maar nu sins gisteravond komt er bloed en slijm uit. En het doet pijn als ik op de wc zit.
Ik wil morgen of zo al wel naar de dokter gaan en ik maak me een beetje zorgen.
Maar heeft iemand ooit zoiets mee gemaakt of heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn.
p.s. En ja ik ben een kloon omdat ik me er ook een beetje voor schaam en zouden jullie wel de flauwe reacties achter wegen willen laten.
quote:Het is echt van binnenuit die jeuk je kunt er ook niet bij om even te krabben. En het doet niet pijn als ik zit op een stoel of zo alleen maar als ik op de wc zit.
Op zondag 2 februari 2003 19:30 schreef esjuh het volgende:
Aambeien?
Even wat info voor je opgespit bij dokterdokter.nl
quote:Mijn advies: Sperti! Binnen een paar dagen tot een week ben je er af.
Wat is het?
Aambeien zijn uitgestulpte bloedvaten rond de anus (poepgaatje). Ze worden vaak vergeleken met spataderen; dat zijn ook uitgestulpte bloedvaten, maar van een andere soort. Rond de anus ligt een netwerk van sponsachtige bloedvaten. Als die vol bloed zijn gelopen, vormen ze een afsluitende ring (zwellichaam). Samen met de kringspier van de anus zorgt dit zwellichaam voor een goede afsluiting van de anus, zodat ontlasting niet zomaar het lichaam kan verlaten.
Hoe herkent u het?
Soms zakt zon uitgestulpt zwellichaam naar buiten; vooral bij of na het ontlasten (drukken) kan dit gebeuren. Dit kan een gevoel van druk geven, alsof er nog ontlasting moet komen. Het is ook met de vingers te voelen. Aambeien kunnen jeuken, pijn doen of een branderig gevoel veroorzaken. Ook kunnen aambeien leiden tot ongewild verlies van slijm, wat bloed of ontlasting.
Hoe ontstaat het?
De uitstulpingen van het anale zwellichaam ontstaan bijna altijd door hoge druk in het anale gebied. En die druk is vaak het gevolg van hard en/of langdurig persen, vooral bij moeizame ontlasting of bevalling. Ook chronisch hoesten veroorzaakt zon langdurig hoge druk.
Is het ernstig en wat kunt u verwachten?
Aambeien zijn volstrekt onschuldig, maar vaak erg hinderlijk. Soms verdwijnen ze vanzelf.
In een enkel geval kan er een ontsteking optreden. Verder kan er soms een bloedstolsel in een spatader ontstaan. Zowel bij een ontsteking als bij een stolsel ontstaat er heftige pijn ter plaatse.
Wanneer naar de huisarts?
Veel mensen schamen zich een beetje voor dit onderwerp. In de huisartspraktijk zal niemand raar opkijken: het komt heel vaak voor (kijk ook maar in de populaire tijdschriften) en het hoort gewoon bij het werk van de huisarts.Als u bloed en/of slijm bij de ontlasting aantreft, is het verstandig om contact op te nemen met de huisartspraktijk voor meer zekerheid. Als er bloed door de ontlasting heen zit, moet u beslist naar de huisarts.
Ook als u een uitstulping voelt en niet zeker weet of dit een aambei is, kunt u er beter even naar laten kijken.
Als u in korte tijd een zwelling voelt opkomen die bovendien erg veel pijn doet, kan dit wijzen op een ontsteking. Meestal is de pijn zo heftig dat u zelf al heeft besloten om contact op te nemen met de huisartspraktijk.
Wat kunt u er zelf aan doen?
Als u jeuk of irritatie heeft, gebruik dan geen toiletpapier, maar een vochtig doekje of nat washandje. De (Indische) gewoonte om af te spoelen met water is ook erg goed.Naar buiten zakkende uitstulpingen kunt u voorzichtig weer naar binnen duwen.
Bij pijn of jeuk kunt u zalf of zetpillen gebruiken, te koop bij apotheek of drogist. Let op dat er lidocaïne of zink in zit. Andere bestanddelen zijn niet werkzaam.
Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen
Het belangrijkste is te zorgen voor een soepele stoelgang, dat betekent: zachte ontlasting en een regelmatige stoelgang.
Voor zachte ontlasting kunt u zorgen door:Vezelrijke voeding. Vezels blijven in de ontlasting achter, trekken vocht aan en maken daardoor een zachte massa. Ze zijn te vinden in bruin brood, zilvervliesrijst, peulvruchten, groente (ook sla), vruchten en zemelen;
Veel drinken. Als u te weinig drinkt, onttrekt het lichaam vocht aan de ontlasting en blijft er een droge en dus harde massa over. Ook vezels nemen werkt dan niet;
Regelmatige lichaamsbeweging heeft een gunstige invloed op de ontlasting. Op de fiets naar school of naar het werk gaan en de trap nemen in plaats van de lift, scheelt al heel veel zonder dat het erg veel tijd kost. Of beoefen een sport die u leuk vindt.
Het gebruik van laxeermiddelen werkt niet, en kan zelfs averechts werken.
Ga naar het toilet zodra u aandrang voelt, want ophouden maakt de ontlasting hard. En neem er de tijd voor, want haast leidt tot persen.
Je hoeft niet bang te zijn als je wormen hebt, een 3 weekse kuur is genoeg om het te doen laten stoppen. Om de week 2 tabletjes innemen, dat 3 weken lang. Absoluut niks aan de hand!!!
Er zijn van die figuren die dat niet doen en er me blijven lopen ...
Voor de rest heb ik helaas niets zinnigs te te zeggen dan sterkte.
Sterkte !
quote:Maar die bloedaders kun je dan niet zien want mijn moeder heeft gekeken (die is verzorgende) en er was niks te zien.
Op zondag 2 februari 2003 19:38 schreef Lois het volgende:
Het klinkt echt naar aambeien.Even wat info voor je opgespit bij dokterdokter.nl
[..]Mijn advies: Sperti! Binnen een paar dagen tot een week ben je er af.
magoed ff ontopic... ik heb geen idee wat het kan zijn, maar ik wens je sterkte bij de dokter en hoop voor je dat het snel geneest.
ik heb een onsteking aan mijn darm.
Ik heb een 2 weken terug moeten stoppen met een antibiotica kuur omdat ik zo'n erge diaree had en hij zegt dat het van die erge diarree af komt. Dus nu heb ik een andere antibiotica kuur gekregen. Hopen dat ik daar geen diaree van krijg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |