abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_203228908
Hi,

bij 1 buitenmuur zit er een taps toelopende spleet tussen de muur en een kozijn.



Op de onderste foto zie je dat er een soort kit tussen zit, maar dat is inmiddels wel behoorlijk vergaan. Volgens mij zit deze spleet er al heel erg lang, de woning is zo'n 90 jaar oud. Hoe zou ik dat netjes kunnen doen?
Gaat me met name om het deel op de onderste foto, die zit namelijk in het zicht. Gewoon een dikke rups kit ertussen? Ik heb vroeger geleerd "aggut niemer wit, gebrukte pur of kit", dus dat voelt voor mij niet helemaal OK. Daarbij loopt het taps toe, dus dat zou bovenaan best een dikke rups worden. Is er een betere oplossing?
Da gao nie nou!
pi_203229242
Afwerklatje er tegenaan. Steeds passen en meten en afschaven. Dan alsnog misschien kit ertussen voordat je het latje monteerd.

Eventueel een latje met een profiel erin zodat het mooier oogt. Want enkel een afwerk latje wordt er niet perse mooier op.

Maar het lijkt best mee te vallen toch? Iemand die het niet weet ziet het niet direct lijkt mij.

Ongeveer een cm over een lengte van 50 cm?
pi_203229274
Dan zou ik ook wel alles met een afwerk latje doen voor de eenheid. Dat andere plekje bij die balk is ook een redelijke kier.

Ook weer kans dat dat latje eraf gedrukt wordt bij werking van het huis. Zomer/winter bijv. Is een gok.
pi_203231208
Ik zou houtvuller gebruiken.
Google is your friend, abuse your friends
pi_203231905
Ik zou er niks aan doen.
Het gaat er een beetje geknutseld uitzien als je daar nog een latje in maakt of voorlangs zet.
Lekker zo laten, bij een huis van 90 jaar oud moet zoiets kunnen.
aka Joel_87
  maandag 17 januari 2022 @ 08:47:56 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_203232005
Het is express niet gevuld met voegen (of cement) om werken van de verschillende materialen toe te staan.
Ga je dit opvullen gaat er ergens iets barsten.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203232006
Compriband tussen stoppen
pi_203242346
Ik zou het zo laten. Als je er persè iets aan wil doen zou ik de spleet vullen met cement of een afwerklat ertegenaan spijkeren. Niet gaan klooien met kit, dan kan het vocht niet meer weg met mogelijk een rottend kozijn tot gevolg.
pi_203243654
Thnx all voor jullie replies... ik had stiekem gehoopt op wat uniformiteit in de reacties :s)
Compriband, afwerklatje, cement, houtvuller en een aantal stemmen voor 'niets doen'.
Reden dat ik eerst aan kit dacht is dat het dan wat flexibel is. Want met cement/houtvuller/latje op het kozijn is het allemaal hard en als er dan een béétje beweging in het kozijn of de muur zit als gevolg van grondwaterpeil, dan zou het weer meteen scheuren. Of hoef ik daar niet bang voor te zijn?
Had zelf niet aan het neveneffect van kit gedacht, dat het vocht niet meer weg kan, dat is inderdaad ook niet handig.
Da gao nie nou!
pi_203244277
Geen kit of cement!
Als je cement er in doet komt er druk op je constructie bij temperatuurwisselingen. Ga je kitten dan ademt het hout niet. Dus niets doen, of een opencellige band er in drukken.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  maandag 17 januari 2022 @ 21:51:08 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203244880
Ik stem ook voor niets doen 8-) .
pi_203244979
*

[ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2022 22:08:44 ]
pi_203245154
TS: Waarom wil je dit dichten?

Isolatiedoeleind: compriband
Beautydoeleind: lat

Kit wordt hier massaal afgeraden lees ik en dat verbaasd me enigszins want je hebt ook siliconenkit die flexibel blijft en dus mee krimpt en uitzet? Denk alleen dat dat uiteindelijk toch lelijk gaat worden.
  maandag 17 januari 2022 @ 22:31:18 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203245870
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:03 schreef SolidasRock het volgende:
TS: Waarom wil je dit dichten?

Isolatiedoeleind: compriband
Beautydoeleind: lat

Kit wordt hier massaal afgeraden lees ik en dat verbaasd me enigszins want je hebt ook siliconenkit die flexibel blijft en dus mee krimpt en uitzet? Denk alleen dat dat uiteindelijk toch lelijk gaat worden.
Met (siliconen)kit sluit je vocht op. Met als gevolg dat je houten kozijnen gaan rotten.
pi_203245984
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Met (siliconen)kit sluit je vocht op. Met als gevolg dat je houten kozijnen gaan rotten.
En als je onderin de spleetopening open laat? :?
pi_203247062
Siliconenkit hecht ook niet goed ok baksteen. De enige oplossing hier is compriband. Al gaat dat zoals gemeld esthetisch niets veranderen. M.a.w.: ‘let it go…’
pi_203259958
Belangrijkste is dat het er wat fatsoenlijker uit gaat zien en dat het een oplossing is waar het huis beter van wordt.
Van kit wordt het overduidelijk slechter heb ik nu van jullie geleerd, dus dat gaat hem niet worden. Als het nog een beetje gaat bewegen dan gaat en latje op een gegeven moment ook scheuren, dus het moet iets met enige flexibiliteit zijn, ergo compriband (waar ik een paar dagen geleden nog niet van had gehoord).
Ik ga in ieder geval eerst de huidige kit weg halen, dat maakt het vast al minder lelijk.
Is compriband ook goed te snijden? Want aangezien de spleet taps toe loopt moet ik het denk ik ook wel in die vorm snijden, toch?
Da gao nie nou!
pi_203261346
C
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:43 schreef vigier het volgende:
Belangrijkste is dat het er wat fatsoenlijker uit gaat zien en dat het een oplossing is waar het huis beter van wordt.
Van kit wordt het overduidelijk slechter heb ik nu van jullie geleerd, dus dat gaat hem niet worden. Als het nog een beetje gaat bewegen dan gaat en latje op een gegeven moment ook scheuren, dus het moet iets met enige flexibiliteit zijn, ergo compriband (waar ik een paar dagen geleden nog niet van had gehoord).
Ik ga in ieder geval eerst de huidige kit weg halen, dat maakt het vast al minder lelijk.
Is compriband ook goed te snijden? Want aangezien de spleet taps toe loopt moet ik het denk ik ook wel in die vorm snijden, toch?
Compriband is heel erg makkelijk te snijden.
Dit zit strak op een rol, bij het afrollen moet je het zo snel mogelijk (soort van) op de de juiste positie plakken, Het materiaal zet uit en vult de kier vanzelf netjes op. Het is een soort zwelband. Heel zacht en dus prima te snijden.
Prima oplossing hier.
aka Joel_87
pi_203261353
Ik zou ook iets van compriband of een rugvulling erin doen. Verder niet.

Vooral tegen tocht en beestjes.

[ Bericht 22% gewijzigd door Gieliovd op 19-01-2022 06:42:56 ]
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 18 januari 2022 @ 22:15:52 #20
4330 PJ
Tja.....
pi_203261882
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:43 schreef vigier het volgende:
Belangrijkste is dat het er wat fatsoenlijker uit gaat zien en dat het een oplossing is waar het huis beter van wordt.
Van kit wordt het overduidelijk slechter heb ik nu van jullie geleerd, dus dat gaat hem niet worden. Als het nog een beetje gaat bewegen dan gaat en latje op een gegeven moment ook scheuren, dus het moet iets met enige flexibiliteit zijn, ergo compriband (waar ik een paar dagen geleden nog niet van had gehoord).
Ik ga in ieder geval eerst de huidige kit weg halen, dat maakt het vast al minder lelijk.
Is compriband ook goed te snijden? Want aangezien de spleet taps toe loopt moet ik het denk ik ook wel in die vorm snijden, toch?
Even kieren opmeten: compriband komt in verschillende diktes
  dinsdag 18 januari 2022 @ 22:34:55 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203262309
Verwacht van compriband geen esthetische wonderen. Het is feitelijk gewoon een strook schuim vergelijkbaar met de goedkope tochtstrips :) .
pi_203277170
https://www.vandijkenpro.nl/rugvulling-opencellig.html

Zoiets. En een vulling van 10 mm. druk je makkelijk in naar 1 mm. Aandrukken met een plamuurmes of bijvoorbeeld een verfroerstokje. Bij de betere ijzerhandel of verfwinkel kun je het wel los per meter kopen.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_203290967
Top! Ga ik eerst de huidige rommel verwijderen en dan op zoek naar compriband/rugvulling in een schappelijke cementgrijs of RAL9010.
Da gao nie nou!
pi_203291130
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:43 schreef vigier het volgende:
Belangrijkste is dat het er wat fatsoenlijker uit gaat zien en dat het een oplossing is waar het huis beter van wordt.
Hoelang heb je er al last van? Toen ik mn nieuwe huis inging zag ik de eerste paar weken ieder krasje en barstje, nu 5 jaar later kijk ik er gewoon overheen.
pi_203291443
Ik woon hier nu 3 jaar en 2 maanden en ik heb er al even zo lang last van. Geldt overigens ook voor andere dingen in huis. Er zijn zeker wel dingen die ik na 3 jaar echt niet meer zie, sterker nog, ik kan ergens iets neer zetten wat in de weg staat en vanaf een dag later loop ik er dagelijks omheen zonder daar aan te denken.
En zo direct ga ik weer verder met het verwijderen van een 0,75m2 lijmresten van glas van beroerde raamfolie... Blijf bezig haha!
Da gao nie nou!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')