abonnement Unibet Coolblue
pi_203206341
Ik weet dat je gietijzer of plaatstalen pannen moet inbranden.
Maar ook RVS?

Vond een voorbeeld...

https://nl.wikihow.com/Een-roestvrijstalen-pan-inbranden

Komt mij wat raar over? (Had dat nog niet vernomen...)
  zaterdag 15 januari 2022 @ 18:35:46 #2
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_203206449
Rvs kun je niet inbranden. Dat kan wel maar dat laat weer in no-time los.

(van wat ik ervan begreep toen ik met dezelfde vraag ging Googlen)

Edit; in de tussentijd heb ik mijn pan wel een aantal keer per ongeluk ingebrand. Na een week gebruik en een paar wasbeurten blinkt hij dan weer als nieuw dus volgens mij werkt inbranden inderdaad niet.

[ Bericht 41% gewijzigd door embedguy op 15-01-2022 18:45:09 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_203206522
Rvs inbranden?
pi_203206530
Nee, hoeft niet.
pi_203206607
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:40 schreef Catatafishh het volgende:
Rvs inbranden?
Hoe komt wikiHow daarbij zou je zeggen...
pi_203206639
Om een rvs pan niet aan te laten bakken moet je hem (met olie) echt goed heet laten worden voordat je je vlees/vis/ei/aardappel/whatever er ingooit. Bijna tot de olie rookt, dat duurt langer dan je misschien denkt. En niet meteen proberen los te snijden met je spatel maar even rustig laten bakken, dan komt het vanzelf los.
pi_203206649
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:40 schreef Farenji het volgende:
Nee, hoeft niet.
Vond het ook al raar... Maar misschien helpt het misschien iets... je moet het wel steeds weer opnieuw doen...
pi_203206663
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:44 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Hoe komt wikiHow daarbij zou je zeggen...
Geen flauw idee. Nooit van gehoord in elk geval
pi_203206730
'Mijn ervaring' met RVS als koekenpan, is dat je meer olie/boter dan normaal moet gebruiken, dan met een anti-aanbak laag, heel erg veel meer, zoals een half pakkie boter.
pi_203207152
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:47 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Vond het ook al raar... Maar misschien helpt het misschien iets... je moet het wel steeds weer opnieuw doen...
Ik doe het nooit. Er blijft itt een plaatstalen of gietijzeren pan niks zitten op rvs, er wordt geen laagje gevormd, je spoelt alles er weer af, dus inbranden heeft geen enkel effect.
pi_203207372
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:51 schreef christmastsunami het volgende:
'Mijn ervaring' met RVS als koekenpan, is dat je meer olie/boter dan normaal moet gebruiken, dan met een anti-aanbak laag, heel erg veel meer, zoals een half pakkie boter.
Dan laat je de pan niet heet genoeg worden. En met bakken lijkt het eerst vast te blijven zitten maar na een tijdje komt het vanzelf los. Even wat geduld hebben. Zoals in dit topic eerder al geopperd is
  zaterdag 15 januari 2022 @ 20:00:53 #12
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203207961
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:51 schreef christmastsunami het volgende:
'Mijn ervaring' met RVS als koekenpan, is dat je meer olie/boter dan normaal moet gebruiken, dan met een anti-aanbak laag, heel erg veel meer, zoals een half pakkie boter.
Nee hoor. De hoeveelheid olie/boter maakt niet uit.
De kunst is om EERST de pan echt goed heet te laten worden en daarna pas een scheutje olie en/of boter. Dat hoeft echt niet veel te zijn.
Daarna kun je hem gewoon gebruiken :)

Plaatstaal dient wel eerst goed te worden ingebrand. Ook daarvoor stook je de pan zo heet mogelijk, maar eerst de (bijen-) was er goed afpoetsen met afwasmiddel. Dit is ook de enige keer dat je afwasmiddel gebruikt. Echt heel goed poetsen. Dit laagje zit erop i.v.m. roestvorming in de tijd tussen de fabricage en dat je hem hebt gekocht.
Dan een klein beetje neutrale olie (druivenpitolie of arachide) op een stuk keukenpapier en dun inwrijven en intussen het vuur hoog laten staan tot het laagje volledig is ingebrand. Dit herhaal je een keer of 5/6 of nog vaker, steeds tot het laagje olie volledig is ingebrand (het roken/walmen verdwijnt dan). Hou het vuur aan en zo hoog mogelijk. Hoe heter hoe beter.
Langzaam aan zul je de pan steeds zwarter zien worden (dit vormt de natuurlijke anti-aanbaklaag).Dit rookt en walmt verschrikkelijk, dus het beste doe je dit buiten op een gastoestel of anders heel goed luchten.

Na gebruik mag je de pan NOOIT met afwasmiddel afwassen. Hooguit een beetje heet water, maar dan wel goed afdrogen met een stuk keukenpapier en evt. de pan licht invetten met wat olie i.v.m. eventuele roestvorming.

Nog een tip voor een ingebrande plaatstalen pan: doe NOOIT zure producten in de pan zoals tomaten(-saus). Dat tast de natuurlijke anti-aanbaklaag aan.
Mocht dat onverhoopt toch een keer gebeuren, dan borstel je dat even schoon en brandt het weer in middels bovenstaande procedure :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Papabear op 15-01-2022 20:37:28 ]
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  zaterdag 15 januari 2022 @ 20:19:56 #13
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203208444
edit: dubbel
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_203209470
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:46 schreef Farenji het volgende:
Om een rvs pan niet aan te laten bakken moet je hem (met olie) echt goed heet laten worden voordat je je vlees/vis/ei/aardappel/whatever er ingooit.
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 20:00 schreef Papabear het volgende:
De kunst is om EERST de pan echt goed heet te laten worden en daarna pas een scheutje olie en/of boter.
Moet hij dan zo heet blijven? Of kun je hem weer af laten koelen voor een voor jou aanvaardbare temperatuur en dan gaan bakken?
Wat ik begrijp dat er dan iets gebeurt met de pan? Verandert er iets aan het metaal (moleculair) waardoor hij minder aanbakt?
En als je hem laat 'roken' (Farenji) en in diezelfde olie gaat bakken is dat dan wel gezond?
  zaterdag 15 januari 2022 @ 20:58:56 #15
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203209596
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 20:55 schreef Bocaj het volgende:

[..]
[..]
Moet hij dan zo heet blijven? Of kun je hem weer af laten koelen voor een voor jou aanvaardbare temperatuur en dan gaan bakken?
Wat ik begrijp dat er dan iets gebeurt met de pan? Verandert er iets aan het metaal (moleculair) waardoor hij minder aanbakt?
En als je hem laat 'roken' (Farenji) en in diezelfde olie gaat bakken is dat dan wel gezond?
Nee, hij hoeft niet zo heet te blijven, maar wel eerst zo heet te worden voordat je er olie en/of boter in doet. Dat heeft inderdaad met het uitzetten van het materiaal te maken.
Zodra de pan loeiheet is en je er olie en/of boter in hebt gedaan kun je het vuur temperen.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_203210644
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 20:55 schreef Bocaj het volgende:

[..]
[..]
Moet hij dan zo heet blijven? Of kun je hem weer af laten koelen voor een voor jou aanvaardbare temperatuur en dan gaan bakken?
Wat ik begrijp dat er dan iets gebeurt met de pan? Verandert er iets aan het metaal (moleculair) waardoor hij minder aanbakt?
En als je hem laat 'roken' (Farenji) en in diezelfde olie gaat bakken is dat dan wel gezond?
Een beetje stevige rvs pan blijft wel even heet, die koelt niet snel af. Ik weet niet wat de wetenschappelijke verklaring is dat ie niet aanbakt als ie heel heet is maar het is gewoon zo. Sommige dingen kun je natuurlijk wel met lage temperatuur bakken zoals uien en groente en sauzen. Maar een ei bakken wordt een ramp op lage temperatuur.

Die olie moet nog net niet gaan roken he, bijna. Als je een houten spatel in de olie legt en je ziet dat het flink gaat bubbelen rond de spatel dan is de pan wel heet genoeg. Zorg dat je goede olie gebruikt die echt heet kan worden. Zelf gebruik ik altijd arachideolie. Boter gebruik ik bijna nooit omdat die te snel verbrandt.
  zaterdag 15 januari 2022 @ 23:07:15 #17
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203212877
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 21:34 schreef Farenji het volgende:

[..]
Een beetje stevige rvs pan blijft wel even heet, die koelt niet snel af. Ik weet niet wat de wetenschappelijke verklaring is dat ie niet aanbakt als ie heel heet is maar het is gewoon zo. Sommige dingen kun je natuurlijk wel met lage temperatuur bakken zoals uien en groente en sauzen. Maar een ei bakken wordt een ramp op lage temperatuur.

Die olie moet nog net niet gaan roken he, bijna. Als je een houten spatel in de olie legt en je ziet dat het flink gaat bubbelen rond de spatel dan is de pan wel heet genoeg. Zorg dat je goede olie gebruikt die echt heet kan worden. Zelf gebruik ik altijd arachideolie. Boter gebruik ik bijna nooit omdat die te snel verbrandt.
Echte (room-)boter is idd wel af te raden bij hoge temperaturen. Dat verbrandt ontzettend snel, gaat stinken en wordt er niet lekkerder op.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  User die het meest klaagt 2022 maandag 17 januari 2022 @ 12:41:36 #18
414785 sirdanilot
pi_203235266
RVS koekt altijd aan, koop plaatstaal en brand hem dan fatsoenlijk in.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 17 januari 2022 @ 20:53:02 #19
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203243551
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:41 schreef sirdanilot het volgende:
RVS koekt altijd aan, koop plaatstaal en brand hem dan fatsoenlijk in.
Met RVS ansich is niks mis hoor, mits je de pan gebruikt zoals voorgeschreven (zie hierboven). Maar persoonlijk heeft plaatstaal ook mijn voorkeur.
Mijn wokken, koekenpannen en crépepan (pannenkoeken) zijn allemaal van dik plaatstaal (De Buyer) en ik wil niks anders meer. Daar brandt helemaal niks op aan. De pannenkoeken 'dansen' in de pan :)
Alleen moet je echt even goed aandacht besteden aan het inbranden. Ik ben daar echt wel een paar uur per pan mee bezig geweest :)
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_203253675
RVS pannen zijn omdat ze die natuurlijk anti aanbak niet opbouwen een beetje minder gemakkelijk met eiwitrijk voedsel (Proteďnen). Dat is dus vlees en vis bv. Dit moet je dan iets langer laten bakken voordat het vanzelf loslaat van de bodem. Met een ingebrande stalen pan gaat dit iets sneller...

En voor dit proces moet je bij RVS nu eenmaal even wat meer geduld hebben, blijf voorzichtig voelen totdat het vanzelf loslaat. Nog niet los, ga dan niet trekken, want alles wat je lostrek en op de bodem blijft plakken gaat aanbranden en verneukt je olie of boter. Alles wat door en door aanbrand verkoolt wordt bitter.

Omdat RVS hier wat lastiger mee is, het langer moet blijven liggen, dan is het ook vaak snel te gaar... Dus voor eiwit rijke producten moet je dan ook liever geen RVS pan gebruiken... Of uit ervaring leren/weten wanneer wel en wanneer beter niet.

Gebruik als het gaat voor vlees en vis bv een goed ingebrande stalen pan en voor groente fruiten en sauzen een RVS pan.

In boter bakken kan, maar zoals eerder aangegeven boter verbrand snel... Wil je dat botersmaakje graag en moet het snel klaar dan is het de truc om bv het vlees eerst even aan beide zijden goed heet voor te bakken in een dun laagje geschikte olie. Dan gooi er een paar klontjes boter bij, wanneer dit niet meer bruist verlaag je de temperatuur een beetje. Blijft je boter bruin dan is het goed, wordt het zwart dan is het verbrand en en smerig en flikker alles dan maar weg. Is even oefenen en leren aanvoelen.. Afijn, blijft je boter lekker bruin bak je vlees al arroserend aan beide zijden af.

https://www.culy.nl/inspiratie/arroseren/

Arroseren is een hele fijne garingstechniek voor vlees afbakken met boter. Kan ik gelijk even wijzen op een veel voorkomend aanbak dingetje en dat is het vlees vooraf inwrijven met kruiden etc.... En het zijn dan altijd de kruiden die blijven plakken en aanbakken en of verbranden. Laat die kruiden dan eens achterwege en doe eerst alleen maar zout op het vlees. Plet even van te voren een teentje knoflook en heb een takje tijm of rozemarijn bij de hand. Bak het vlees dus even voor in de olie, dan de klontjes boter erbij die knoflookteen en de rest. De boter neemt de smaak van de kruiden op. En dan met arroseren neemt het vlees weer de smaak van de boter op. Je gaart met deze techniek het vlees aan beide zijden tegelijk. Is je vlees gaar, haal het uit de pan, en kruid het dan pas met vers gemalen peper o.i.d. dek het even af en laat rusten. :9

Andere optie voor boter is, neem geklaarde boter, hier zijn de eiwitten etc. uitgehaald en verbrand minder snel. Woon je aan de Duitse grens, daar ligt het in elke supermarkt en heet Butter Smalz. Of doe je boter zelf klaren, doe het in een kommetje en zet bv. op de verwarming en laat het smelten, wacht een paar uurtjes en dan zie je een klare boter met op de bodem een troebel drabje. Dat drabje zijn die eiwitten die je niet hebben wil wanneer je boter heter wil kunnen maken. Je kunt nu de geklaarde boter van boven afscheppen zonder iets van het drabje mee te nemen. *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 18-01-2022 14:09:14 ]
pi_203260170
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 14:03 schreef Watuntrik het volgende:
Arroseren
Ha, dat doe ik ook wel eens... Nooit geweten dat het een naam (term) heeft... :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')