abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_203144211
Hoi :)

Ik heb een nieuwbouw project op het oog. Prijzen rond de 1.2M euro. Oppervlakte huis 200-230m2, 900-1000 M2 kavel. Rondom Randstad, vandaar de bizarre prijzen.

De vraag is of er _grofweg_ on te schatten is hoeveel geld je _minimaal_ nog nodig hebt na oplevering van een nieuwbouw woning.

Leiding werk enzo is natuurlijk gedaan, maar gok wel dat je nog alles moet doen meestal zoals vloeren wanden keuken badkamer tuin, alles. Een kennis had het over 2-3 ton extra.

We hebben het hier met nadruk niet over meerwerk, maar meer 'wat komt er na oplevering nieuwbouw nog bij kijken?'

Mij leek die 2-3 ton nogal veel. We hebben zelf een aantal jaar terug een klus woning gekocht en die is volledig gestript, volledig herbouwd aan de binnenkant met al het leidingwerk en electriciteit nieuwe keuken badkamer nieuwe kozijnen en glas overal, tuin ... totaal <100k. Opp van die woning 135m2 ongeveer, tuin 60m2.
pi_203144271
Hier verlangt de bank (minimaal) een ton aan bestedingsruimte Edit: bovenop aankoopprijs casco nieuwbouwwoning 200m2 500m perceel. Maar een badkamer en drie slaapkamers. Dus ga uit van minimaal 1,5 als je het basic doet?

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2022 22:11:26 ]
pi_203144477
Ligt natuurlijk volledig aan jezelf. Maar een huis van 1,2 miljoen ga je geen keuken van 20K in plaatsen. Ik denk dat je makkelijk rond de 3 ton gaat zitten.

Als je met zo'n kavel je tuin door een hovenier laat ontwerpen en bouwen zit je al zo aan een ton.
pi_203144562
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:07 schreef MaximumRush het volgende:
Maar een huis van 1,2 miljoen ga je geen keuken van 20K in plaatsen.
Huh? Ik snap de "logica" wel maar dat is geen natuurwet natuurlijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_203144617
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Huh? Ik snap de "logica" wel maar dat is geen natuurwet natuurlijk.
Als het je niet boeit en je voor de rest van je leven daar blijft wonen maakt het natuurlijk niet uit.

Wanneer ik op zoek zou zijn naar een huis boven een miljoen (waar op dit moment genoeg aanbod in is), dan kijk ik verder wanneer er een ikea keuken in zit.
pi_203144625
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Huh? Ik snap de "logica" wel maar dat is geen natuurwet natuurlijk.
Ik zie nooit een goedkope Ikea keuken in een dikke mansion van 1,2 miljoen. Tenzij het een bedrijfspand is.
pindazakje
  dinsdag 11 januari 2022 @ 20:17:14 #7
338319 ZarB
Piña colada
pi_203144692
Jeetje mina wat een kast op een lap grond! Ben wel benieuwd hoe het eruit gaat zien :D
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  Moderator dinsdag 11 januari 2022 @ 20:20:30 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203144744
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 19:53 schreef Holy_Goat het volgende:
Hoi :)

Ik heb een nieuwbouw project op het oog. Prijzen rond de 1.2M euro. Oppervlakte huis 200-230m2, 900-1000 M2 kavel. Rondom Randstad, vandaar de bizarre prijzen.

De vraag is of er _grofweg_ on te schatten is hoeveel geld je _minimaal_ nog nodig hebt na oplevering van een nieuwbouw woning.

Leiding werk enzo is natuurlijk gedaan, maar gok wel dat je nog alles moet doen meestal zoals vloeren wanden keuken badkamer tuin, alles. Een kennis had het over 2-3 ton extra.

We hebben het hier met nadruk niet over meerwerk, maar meer 'wat komt er na oplevering nieuwbouw nog bij kijken?'

Mij leek die 2-3 ton nogal veel. We hebben zelf een aantal jaar terug een klus woning gekocht en die is volledig gestript, volledig herbouwd aan de binnenkant met al het leidingwerk en electriciteit nieuwe keuken badkamer nieuwe kozijnen en glas overal, tuin ... totaal <100k. Opp van die woning 135m2 ongeveer, tuin 60m2.
180m2 huis met 450m2 grond hier :W
75k inclusief goede badkamer en tuin? En dan heb je het nog niet echt ingericht maar wel met gordijnen vloer en zo. En met een tuinhuisje/overkapping.
Maar dan is het nog niet volledig af. Er komt altijd nog wat bij. Zoals binnenkort weer 400 euro aan bomen in de tuin. Dat soort dingen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_203144823
180m2 hier met geen grond maar wel met keuken, sanitair, vloeren, stucwerk, extra parkeerplaats met laadpaal, 100k
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_203144849
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
180m2 hier met geen grond maar wel met keuken, sanitair, vloeren, stucwerk, extra parkeerplaats met laadpaal, 100k
Stucwerk zat niet bij de nieuwbouw in? :S
pi_203144902
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:26 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]
Stucwerk zat niet bij de nieuwbouw in? :S
Nope, behangklare muren.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_203145000
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:13 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Als het je niet boeit en je voor de rest van je leven daar blijft wonen maakt het natuurlijk niet uit.

Wanneer ik op zoek zou zijn naar een huis boven een miljoen (waar op dit moment genoeg aanbod in is), dan kijk ik verder wanneer er een ikea keuken in zit.
Proest
En dan denken dat je een >10k-duurder-dan-ikea-keuken per se herkent en of het een substantieel verschil maakt. Je hebt een verkeerde indruk van de miljoenhuizen.
pi_203145167
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:33 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Proest
En dan denken dat je een >10k-duurder-dan-ikea-keuken per se herkent en of het een substantieel verschil maakt. Je hebt een verkeerde indruk van de miljoenhuizen.
En daar is de eerste al die een goedkope keuken heeft, wAnT hEt veRscHiL zIE je tOcH nieT :')
pi_203145243
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:33 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Proest
En dan denken dat je een >10k-duurder-dan-ikea-keuken per se herkent en of het een substantieel verschil maakt. Je hebt een verkeerde indruk van de miljoenhuizen.
Hahaa Ikea keuken eigenaar gespot
pindazakje
pi_203145443
quote:
81s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:45 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Hahaa Ikea keuken eigenaar gespot
Nee hoor ik rijd wederom naar Nordhorn
Alleen er is een verkeerd beeld van huizen van een miljoen plus. Alsof daar alleen maar nieuwe keukens van een ton inzitten. En ik geloof er niks van dat een leek vanaf een foto ziet of het een kwaliteitkeuken is of niet
pi_203145520
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:58 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Nee hoor ik rijd wederom naar Nordhorn
Alleen er is een verkeerd beeld van huizen van een miljoen plus. Alsof daar alleen maar nieuwe keukens van een ton inzitten. En ik geloof er niks van dat een leek vanaf een foto ziet of het een kwaliteitkeuken is of niet
Ook in Nordhorn betaal je voor kwaliteit. Maar daar weten ze dat alle Nederlanders zo goedkoop mogelijk willen hebben, dus allemaal kunststof kastjes erin.

Ik ben nu ook bezig met mijn nieuwbouwwoning, en de keuken die we nu uitgekozen hebben komt uit op 55K. In Duitsland was het inderdaad goedkoper totdat we dezelfde materialen namen.
  Moderator dinsdag 11 januari 2022 @ 21:10:40 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203145651
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Nope, behangklare muren.
Idem hier.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator dinsdag 11 januari 2022 @ 21:12:17 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203145676
Met mn huis van een half miljoen gewoon een Bruynzeeltje erin hoor.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_203145743
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:02 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Ook in Nordhorn betaal je voor kwaliteit. Maar daar weten ze dat alle Nederlanders zo goedkoop mogelijk willen hebben, dus allemaal kunststof kastjes erin.

Ik ben nu ook bezig met mijn nieuwbouwwoning, en de keuken die we nu uitgekozen hebben komt uit op 55K. In Duitsland was het inderdaad goedkoper totdat we dezelfde materialen namen.
Maar waarom wil je überhaupt niet naar woningen met een ikea keuken gaan kijken als je toch een nieuwe keuken kan plaatsen?
Interessant dat de prijs de kwaliteit maakt. Dan doet die Mandemakers iets helemaal verkeerd met al die kortingen want de kwaliteit van de keuken neemt dan bij elke gegeven korting blijkbaar ook af

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2022 21:18:25 ]
pi_203145955
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:16 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Maar waarom wil je überhaupt niet naar woningen met een ikea keuken gaan kijken als je toch een nieuwe keuken kan plaatsen?
Interessant dat de prijs de kwaliteit maakt. Dan doet die Mandemakers iets helemaal verkeerd met al die kortingen want de kwaliteit van de keuken neemt dan bij elke gegeven korting blijkbaar ook af
Ik ga hier niet eens meer op in, duidelijk dat je totaal geen idee hebt van huizen in een hogere prijsklasse :')
pi_203146224
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:29 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Ik ga hier niet eens meer op in, duidelijk dat je totaal geen idee hebt van huizen in een hogere prijsklasse :')
Wat iemand betaalt of vraagt, zegt niks over de kwaliteit. Mandemakers bewijst dat elke dag en iedereen op helaas een enkeling na begrijpt dat. En jahoor je hebt de grootste penis hier en best joh alle huizen van 1 miljoen hebben een keuken van minimaal een halve ton.
Niks over vierkante meters, niks over aantal badkamers, niks over aantal kamers of toiletten. Nieuwbouwprijs 1 miljoen is gewoon +3 ton afwerking met tuin
pi_203146489
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:41 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Wat iemand betaalt of vraagt, zegt niks over de kwaliteit. Mandemakers bewijst dat elke dag en iedereen op helaas een enkeling na begrijpt dat. En jahoor je hebt de grootste penis hier en best joh alle huizen van 1 miljoen hebben een keuken van minimaal een halve ton.
Niks over vierkante meters, niks over aantal badkamers, niks over aantal kamers of toiletten. Nieuwbouwprijs 1 miljoen is gewoon +3 ton afwerking met tuin
:')
pi_203146669
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:33 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Proest
En dan denken dat je een >10k-duurder-dan-ikea-keuken per se herkent en of het een substantieel verschil maakt. Je hebt een verkeerde indruk van de miljoenhuizen.
Als je meer dan 200m2 woonoppervlak hebt is je keuken doorgaans ook wat groter dan gemiddeld. Denk aan een kookeiland, beetje fatsoenlijke inbouwapparatuur, barretje etc.

Ons huis is voor ongeveer 350k (140m2 woonoppervlak met 200m2 grond) von opgeleverd in 2016 en ik denk dat wij er nog zo’n 75k tegenaan gegooid hebben. Denk aan:
-Tuin, vooral de vlonder aan het water was vrij prijzig
-Keuken, die was maar 7k door een flinke stelpost
-Badkamer, de standaard badkamer was belachelijk. Alleen het bad gehouden
-Raamdecoratie, ook best prijzig als je een beetje kwaliteit wil.
-De vloeren, drie verdiepingen pvc en plinten
-Trapbekleding
-Behangen muren met renovaties + schilderen
-En dan heb je nog heel veel 'kleine' dingen die stiekem ook optellen zoals plafondverlichting (hadden we nog amper), deurbeslag (want het standaard deurbeslag vonden we wat suf), sloten vervangen en ongetwijfeld nog zaken die ik ben vergeten.

En dan laat ik de meubels nog achterwege.
pi_203147582
Eerste reactie was 200-300k is absurd, maar toen ik er nog eens over nadacht, kwam ik tot de conclusie dat 20% extra eigenlijk niet heel gek is. Maar het ligt volledig aan jezelf.

Als je het over huizen van rond de 1.2M hebt, dan klinkt het alsof je naar de VON prijzen kijkt, zonder meerwerken. Daar kan flink wat bijkomen. Aanpassingen voor voorbereidingen voor keuken en badkamer, hier en daar een wandje anders, grotere boiler, raam erbij, meterkast aanpassingen incl autolader, etc. Dan een keuken en badkamer zelf, stuccen, vloeren, verf, wat op de trap, andere deuren dan de standaard opdekdeuren. Tuin start waarschijnlijk met een x-duizend aan afgraven en afvoeren bouwklei waar je geen plant in kan zetten en geen straat op aan kan leggen. Dan nog schuttingen/heg, straat, planten en dan heb je niets speciaals.

Ik was een jaar of 7-8 geleden ook 20% bovenop de kale VON prijs kwijt aan bovenstaande dingen. Was wel van 224k naar 270k in veel goedkopere tijden. En dan heb je geen uitbouw, dakkapel en een keuken van ¤9000 (geen IKEA :P )
pi_203148561
Wat een reacties op een Ikea keuken. Ik woon zelf in een huis van rond de 8ton van 15 jaar oud en er zit best een prima keuken in. Ziet er nog netjes uit, maar niet onze smaak. Geen idee wat voor merk.
Maar als die vervangen gaat worden, wordt het waarschijnlijk Ikea. Je hebt daar grote verschillen in kwaliteit in tussen Ikea lijnen.
En bij vrienden heb ik nieuwe dure keukens gezien maar was nou niet bepaald onder de indruk van die bouwkwaliteit. Dan kun je er net zo goed een Ikea keuken in rammen met A merk inbouwspul.
pi_203149343
2-3ton is geen gekke inschatting.

Ben nu zelf een huis in randstad aan het bouwen (c. 200 m2 op c. 500 m2 grond) en je komt er al snel aan.

Beetje keuken is 40k, badkamers (want die heb je niet 1 in zo'n huis) en losse toiletten besteed je zo nog eens 40k aan (en dan heb je standaard tegels...). Stucwerk 25k, vergeet niet wat er nog afgetimmerd & geschilderd moet worden (zo 10k weg), je tuin (zeker zo'n grote tuin) ben je ook zo nog eens 50k aan kwijt.

Dan nog electra (nooit perfect) en je vloeren - als je mooie houten vloer wilt, reken op 200e per m2, maar zelfs goedkoper is al 100e per m2, dus daar gaat weer 20k.


Dan zit je al aan 175k zonder meerwerk. En je neemt toch een dakraampje links, een extra wasbakje rechts en je zit zonder problemen aan >200k

In mijn huis zitten al standaard badkamers die vrij goed zijn waardoor ik daar veel minder aan kwijt ben, en tuin is kleiner, maar in totaal kom ik ook op >200k uit...
pi_203149705
Huis 6 jaar terug gebouwd, 270 m2 met 480 m2 grond. Was voor mij aan inrichting inclusief tuin en schuur op 178k. Let wel, in de crisis dus leg er maar met gemak 20-30% bovenop.
pi_203149766
Het zeer grote E-Penis topic. Zoveel is zeker. w/ Wie bied er meer?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Redactie Frontpage woensdag 12 januari 2022 @ 09:09:04 #29
38148 crew  Innisdemon
pi_203149994
Eerder een huis opgeknapt waardoor je exact aan kunt geven wat dat kostte, en nu op Fok! komen vragen wat je qua kosten aan moet denken voor zoiets?

Right.......
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_203150612
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 07:35 schreef moonhammer het volgende:
2-3ton is geen gekke inschatting.

Ben nu zelf een huis in randstad aan het bouwen (c. 200 m2 op c. 500 m2 grond) en je komt er al snel aan.

Beetje keuken is 40k, badkamers (want die heb je niet 1 in zo'n huis) en losse toiletten besteed je zo nog eens 40k aan (en dan heb je standaard tegels...). Stucwerk 25k, vergeet niet wat er nog afgetimmerd & geschilderd moet worden (zo 10k weg), je tuin (zeker zo'n grote tuin) ben je ook zo nog eens 50k aan kwijt.

Dan nog electra (nooit perfect) en je vloeren - als je mooie houten vloer wilt, reken op 200e per m2, maar zelfs goedkoper is al 100e per m2, dus daar gaat weer 20k.

Dan zit je al aan 175k zonder meerwerk. En je neemt toch een dakraampje links, een extra wasbakje rechts en je zit zonder problemen aan >200k

In mijn huis zitten al standaard badkamers die vrij goed zijn waardoor ik daar veel minder aan kwijt ben, en tuin is kleiner, maar in totaal kom ik ook op >200k uit...
Dat zit puur in de keuzes die je maakt. Zelfs een grote keuken hoeft geen 40k te kosten. Dat lukt ook prima voor 20k. Voor minder dan 100 euro per m2 heb je door het hele huis heen een gietvloer. In ons nieuwbouwhuis was de bouw van de badkamer erin opgenomen; in onze huidige woning hebben we de badkamer voor minder dan 10k laten maken (met niet-standaard tegels en meubels op maat). Je inschatting van de kosten voor stuk- en schilderwerk lijkt me wel redelijk realistisch. Aan onze tuin van 1000 m2 hebben wij als die af is 5-10k uitgegeven door niet alles uit te besteden en wat slimme keuzes te maken.

Veel mensen hebben het idee dat je rijk bent met een huis van 1,2 miljoen en wel wat tonnen hebt liggen voor een luxueuze afwerking. Huizen in de Randstad zijn echter tegenwoordig al gauw meer waard dan een miljoen. Daar wonen best vaak mensen in die geen tuinman hebben en voor wie een Ikeakeuken prima is.

Mijn inschatting is dat TS met een minimum van 75k rekening moet houden. Maar dat bedrag zou TS ook prima uit kunnen geven aan de tuin alleen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203150860
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:07 schreef MaximumRush het volgende:
Ligt natuurlijk volledig aan jezelf. Maar een huis van 1,2 miljoen ga je geen keuken van 20K in plaatsen. Ik denk dat je makkelijk rond de 3 ton gaat zitten.

Als je met zo'n kavel je tuin door een hovenier laat ontwerpen en bouwen zit je al zo aan een ton.
Klopt in grote lijnen, maar in dit geval is het huis + grond 1,2 miljoen. In het hypothetische geval dat de lap grond 1 miljoen kost en het huis 2 ton, is er niets mis met een 20K keuken. Kortom: er valt weinig over te zeggen. Verder valt of staat alles met de smaak van TS en kan je hier bedragen tussen de 50.000 en 500.000 noemen en dan nog kan TS er onder of boven uitkomen
pi_203160005
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 00:01 schreef MisChrartin het volgende:
Wat een reacties op een Ikea keuken. Ik woon zelf in een huis van rond de 8ton van 15 jaar oud en er zit best een prima keuken in. Ziet er nog netjes uit, maar niet onze smaak. Geen idee wat voor merk.
Maar als die vervangen gaat worden, wordt het waarschijnlijk Ikea. Je hebt daar grote verschillen in kwaliteit in tussen Ikea lijnen.
En bij vrienden heb ik nieuwe dure keukens gezien maar was nou niet bepaald onder de indruk van die bouwkwaliteit. Dan kun je er net zo goed een Ikea keuken in rammen met A merk inbouwspul.
Niet helemaal met je eens. Ben zelf ook wel fan van Ikea, maar zou er geen keuken meer nemen. Recentelijk in mijn moeders huis een ikea Method keuken geplaatst. Maar het hang en sluitwerk en kwaliteit van de lades is bij lange na niet zo degelijk als mijn eigen keuken. (keukenkastefabriek.nl)

Dit is een duitse keuken die je online besteld en voorgebouwd geleverd wordt. En vaste prijzen. Dus wel zelf installeren. Stuk hogere kwaliteit, meer keuze in kleuren en materialen en naar mijn idee de beste balans tussen kwaliteit en toch zelf installeren. Natuurlijk iets duurder als Ikea, maar niet zo duur als een keukenzaak.

Mijn lades zijn superdegelijk en lopen en sluiten nog als een zonnetje na 5 jaar. De ikea keuken van moeders begint nu nog geen jaar later als wat mankementen te vertonen.

Het grote voordeel van ikea is dat je alles zo goed kunt bekijken en testen en de prijzen heel duidelijk zijn.
pi_203160085
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 08:37 schreef Bart2002 het volgende:
Het zeer grote E-Penis topic. Zoveel is zeker. w/ Wie bied er meer?
Bedankt voor je standaard nutteloze bijdrage ^O^
pi_203160259
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 20:33 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Niet helemaal met je eens. Ben zelf ook wel fan van Ikea, maar zou er geen keuken meer nemen. Recentelijk in mijn moeders huis een ikea Method keuken geplaatst. Maar het hang en sluitwerk en kwaliteit van de lades is bij lange na niet zo degelijk als mijn eigen keuken. (keukenkastefabriek.nl)

Dit is een duitse keuken die je online besteld en voorgebouwd geleverd wordt. En vaste prijzen. Dus wel zelf installeren. Stuk hogere kwaliteit, meer keuze in kleuren en materialen en naar mijn idee de beste balans tussen kwaliteit en toch zelf installeren. Natuurlijk iets duurder als Ikea, maar niet zo duur als een keukenzaak.

Mijn lades zijn superdegelijk en lopen en sluiten nog als een zonnetje na 5 jaar. De ikea keuken van moeders begint nu nog geen jaar later als wat mankementen te vertonen.

Het grote voordeel van ikea is dat je alles zo goed kunt bekijken en testen en de prijzen heel duidelijk zijn.
IKEA heeft ook verschillende hang en sluitwerk varianten. Mijn soft close ben ik nog altijd erg tevreden over. Ook de whitelabeled Bosch apparaten zijn prima. Enige vervelende is dat magnetron en oven net andere dimensies hebben
pi_203160529
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 20:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
IKEA heeft ook verschillende hang en sluitwerk varianten. Mijn soft close ben ik nog altijd erg tevreden over. Ook de whitelabeled Bosch apparaten zijn prima. Enige vervelende is dat magnetron en oven net andere dimensies hebben
Voor zover ik weet is een METHOD keukenlade er toch maar in 1 versie? Het is niet zozeer de rails van de lade. Die zijn namelijk wel prima. Het is de bouwkwaliteit van de lade zelf en de kast. Het spaanplaat is minder "dense". Het metaal van de lade wat dunner en slapper. De verbindingen net wat meer slapper.

Mijn lades zijn net allemaal wat degelijker, steviger, minder torsie enz. De pootjes van ikea braken ook snel af.
Ikea is folie. Mijn fronten zijn hpl fenix. De achterwand van mijn kasten is ingefreesd in de zijwanden en 6 mm dik. Alles gelijmd en geschroefd. In gewicht ook duidelijk voelbaar.

Beide keukens heb ik een beetje moeten aanpassen ivm leidingwerk, stopkontakten en inductieplaat passend krijgen enz. Er zit best een verschil in beide keukens als je de zaag erin zet.

Ikea betekent over het algemeen dus zelf doen. Dan raad ik aan eens de tussenweg te zoeken. Wel degelijke keukenkasten, maar zelf op zijn plek zetten en stellen. Het beste van 2 werelden.

Mijn keuken was maar 3000 euro duurder dan Ikea, zelfde hoeveelheid ladekasten. Maar in kwaliteit zeker 100% degelijker. En je hoeft al die kasten niet zelf op te bouwen. Daar ben je ook een dag mee bezig.
pi_203160736
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 21:03 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Voor zover ik weet is een METHOD keukenlade er toch maar in 1 versie? Het is niet zozeer de rails van de lade. Die zijn namelijk wel prima. Het is de bouwkwaliteit van de lade zelf en de kast. Het spaanplaat is minder "dense". Het metaal van de lade wat dunner en slapper. De verbindingen net wat meer slapper.

Mijn lades zijn net allemaal wat degelijker, steviger, minder torsie enz. De pootjes van ikea braken ook snel af.
Ikea is folie. Mijn fronten zijn hpl fenix. De achterwand van mijn kasten is ingefreesd in de zijwanden en 6 mm dik. Alles gelijmd en geschroefd. In gewicht ook duidelijk voelbaar.

Beide keukens heb ik een beetje moeten aanpassen ivm leidingwerk, stopkontakten en inductieplaat passend krijgen enz. Er zit best een verschil in beide keukens als je de zaag erin zet.

Ikea betekent over het algemeen dus zelf doen. Dan raad ik aan eens de tussenweg te zoeken. Wel degelijke keukenkasten, maar zelf op zijn plek zetten en stellen. Het beste van 2 werelden.

Mijn keuken was maar 3000 euro duurder dan Ikea, zelfde hoeveelheid ladekasten. Maar in kwaliteit zeker 100% degelijker. En je hoeft al die kasten niet zelf op te bouwen. Daar ben je ook een dag mee bezig.
Dat je er een dag mee bezig bent als je geen bouwservice neemt e.d. dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik ervaar een IKEA keuken wel echt anders. Ik heb voor de kookplaat bijvoorbeeld niets hoeven aanpassen. Dat werd keurig in het houten blad gefreesd aangeleverd, de wasbak al geplaatst.

Hier is nog geen poot stuk. Maar zal beleving zijn dan.
pi_203161346
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 21:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat je er een dag mee bezig bent als je geen bouwservice neemt e.d. dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik ervaar een IKEA keuken wel echt anders. Ik heb voor de kookplaat bijvoorbeeld niets hoeven aanpassen. Dat werd keurig in het houten blad gefreesd aangeleverd, de wasbak al geplaatst.

Hier is nog geen poot stuk. Maar zal beleving zijn dan.
Dan zou ik je bijna bij mij thuis uit nodigen zodat je in detail kunt zien waar de verschillen in degelijkheid in zitten. Mijn 80 cm ladekasten met binnenlade zijn 725 euro per stuk. Zonder binnenlade 600. Dat is wel duurder dan ikea, maar je ziet en voelt het dan ook duidelijk. Mijn binnenlade is ook geheel uit metaal. Heel anders dan de binnenlade van Ikea wat een spaanplaat frontje is. De onderste lade heeft aan de zijkanten ook van dat glas. Niet los maar degelijk verbonden met de rest van de lade. Bij ikea is dat een optie en voegt aan stevigheid niks toe.

Pootjes braken hele gauw af als je de kast maar iets verschoof. Kookplaat inductie valt onder het werkblad in de keukenkast. En inductie plaat zit in het midden van 2 ladeblokken. Dus een stuk uit de zijwand gezaagd zodat plaat nog voldoende ventilatie krijgt.

Ik wil Ikea echt niet afkraken, maar voor iets meer krijg je veel meer kwaliteit. Alleen al die achterwand. Bij mij ingefreesd en gelijmd 6 mm dik. Dat is niet te vergelijken met dat stukje bordkarton van ikea wat je zelf met spijkertjes vast moet zetten. Met grote kans dat het ook niet niet mooi haaks gaat.

De verbinders zitten er nog geen cm diep in. Schroef je per ongeluk te hard is het gat al uitgelubberd.
pi_203161588
Keukens lijken wel een religie. Sjongejonge.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203161629
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 21:57 schreef Claudia_x het volgende:
Keukens lijken wel een religie. Sjongejonge.
toys for the boys
pi_203161649
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 21:59 schreef Glider76 het volgende:

[..]
toys for the boys
Want Nederlandse mannen staan zo graag in de keuken. :+ De keuken is verworden tot een statussymbool.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203161900
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Want Nederlandse mannen staan zo graag in de keuken. :+ De keuken is verworden tot een statussymbool.
jazeker.

en het gaat niet om status, maar om welke kwaliteit en degelijkheid je krijgt tegen welk geld en daarin de gulden middenweg te vinden.
pi_203162000
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 21:44 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Dan zou ik je bijna bij mij thuis uit nodigen zodat je in detail kunt zien waar de verschillen in degelijkheid in zitten.
niet nodig hoor, geef niet voor niets aan dat het in beleving zal zitten.
quote:
Mijn 80 cm ladekasten met binnenlade zijn 725 euro per stuk. Zonder binnenlade 600. Dat is wel duurder dan ikea, maar je ziet en voelt het dan ook duidelijk. Mijn binnenlade is ook geheel uit metaal. Heel anders dan de binnenlade van Ikea wat een spaanplaat frontje is. De onderste lade heeft aan de zijkanten ook van dat glas. Niet los maar degelijk verbonden met de rest van de lade. Bij ikea is dat een optie en voegt aan stevigheid niks toe.
ik had ze eerst zonder, daarna met. In stevigheid wel een enorm verschil overigens.
quote:
Pootjes braken hele gauw af als je de kast maar iets verschoof.
ik verschuif m'n vastgeschroefde kasten dan ook nooit
quote:
Kookplaat inductie valt onder het werkblad in de keukenkast. En inductie plaat zit in het midden van 2 ladeblokken. Dus een stuk uit de zijwand gezaagd zodat plaat nog voldoende ventilatie krijgt.
niets verzaagd raar, niets word warm
quote:
Ik wil Ikea echt niet afkraken, maar voor iets meer krijg je veel meer kwaliteit. Alleen al die achterwand. Bij mij ingefreesd en gelijmd 6 mm dik. Dat is niet te vergelijken met dat stukje bordkarton van ikea wat je zelf met spijkertjes vast moet zetten. Met grote kans dat het ook niet niet mooi haaks gaat.
oh die plaat is lame ja, maarja. Zodra het zit zit het wel 15 jaar. Dan wil je , ik iig, toch wat anders
quote:
De verbinders zitten er nog geen cm diep in. Schroef je per ongeluk te hard is het gat al uitgelubberd.
Ook geen nare ervaringen mee.

Ik geloof best dat betere kwaliteit te krijgen is, daar twijfel ik echt niet aan. Mijn beleving was alleen volledig anders ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 21:57 schreef Claudia_x het volgende:
Keukens lijken wel een religie. Sjongejonge.
Net als barbecues :D
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Want Nederlandse mannen staan zo graag in de keuken. :+ De keuken is verworden tot een statussymbool.
Ik wel ja 😂
pi_203162007
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:15 schreef Glider76 het volgende:

[..]
jazeker.

en het gaat niet om status, maar om welke kwaliteit en degelijkheid je krijgt tegen welk geld en daarin de gulden middenweg te vinden.
Voor veel mensen is een prima keuken goed genoeg. Ik had geen 10k meer voor een keuken overgehad. Van dat geld kon ik andere leuke dingen doen (een bootje en zonnepalen kopen bijvoorbeeld). En ik had m'n keuken ook niet zelf in elkaar willen of kunnen zetten.

Dat mensen schandalige bedragen uitgeven aan een keuken moeten ze helemaal zelf weten, maar ga anderen niet aanpraten dat ze gek zijn omdat ze dat niet willen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203162064
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:21 schreef investeerdertje het volgende:

Ik wel ja 😂
In een Ikeakeuken? Arme jongen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203162484
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Want Nederlandse mannen staan zo graag in de keuken. :+ De keuken is verworden tot een statussymbool.
Ik sta vaker en langer in de keuken dan de vrouw des huizes.
pi_203162632
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Voor veel mensen is een prima keuken goed genoeg. Ik had geen 10k meer voor een keuken overgehad. Van dat geld kon ik andere leuke dingen doen (een bootje en zonnepalen kopen bijvoorbeeld). En ik had m'n keuken ook niet zelf in elkaar willen of kunnen zetten.

Dat mensen schandalige bedragen uitgeven aan een keuken moeten ze helemaal zelf weten, maar ga anderen niet aanpraten dat ze gek zijn omdat ze dat niet willen.
Een Ikea keuken is niet direct onder de 10k

quote:
6s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
In een Ikeakeuken? Arme jongen!
Zeker niet, het is een genot om er in te staan en de lekkerste dingen te maken 😉

quote:
10s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:46 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Ik sta vaker en langer in de keuken dan de vrouw des huizes.
Vaker ga ik niet zeggen, maar ik kook en partner lief gooit vooral pakjes bij elkaar ;)
pi_203164568
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 22:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Voor veel mensen is een prima keuken goed genoeg. Ik had geen 10k meer voor een keuken overgehad. Van dat geld kon ik andere leuke dingen doen (een bootje en zonnepalen kopen bijvoorbeeld). En ik had m'n keuken ook niet zelf in elkaar willen of kunnen zetten.

Dat mensen schandalige bedragen uitgeven aan een keuken moeten ze helemaal zelf weten, maar ga anderen niet aanpraten dat ze gek zijn omdat ze dat niet willen.
Dat probeer ik juist niet.

En Ikea keuken moet je geheel in elkaar zetten en plaatsen. Dit kun je zelf doen of laten doen. Wat ik probeer te zeggen is om dan iets verder te kijken en voorgebouwde kasten te kopen die je zelf plaatst. Of laat plaatsen.

In prijs 30% duurder, in kwaliteit 100% hoger. En in het geval je dus alles laat uitvoeren scheelt het 1 a 2 dagen arbeid om eerst al die kasten in elkaar te zetten.

Mijn keuken was maar 6000 euro. 5 stuks 80 cm ladekasten en 2 hoge kasten. Geheel zelf geplaatst wat een hoop heeft bespaard.
pi_203165098
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 10:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat zit puur in de keuzes die je maakt. Zelfs een grote keuken hoeft geen 40k te kosten. Dat lukt ook prima voor 20k. Voor minder dan 100 euro per m2 heb je door het hele huis heen een gietvloer. In ons nieuwbouwhuis was de bouw van de badkamer erin opgenomen; in onze huidige woning hebben we de badkamer voor minder dan 10k laten maken (met niet-standaard tegels en meubels op maat). Je inschatting van de kosten voor stuk- en schilderwerk lijkt me wel redelijk realistisch. Aan onze tuin van 1000 m2 hebben wij als die af is 5-10k uitgegeven door niet alles uit te besteden en wat slimme keuzes te maken.

Veel mensen hebben het idee dat je rijk bent met een huis van 1,2 miljoen en wel wat tonnen hebt liggen voor een luxueuze afwerking. Huizen in de Randstad zijn echter tegenwoordig al gauw meer waard dan een miljoen. Daar wonen best vaak mensen in die geen tuinman hebben en voor wie een Ikeakeuken prima is.

Mijn inschatting is dat TS met een minimum van 75k rekening moet houden. Maar dat bedrag zou TS ook prima uit kunnen geven aan de tuin alleen.
Zijn zeker keuzes, maar denk ook dat je je verkijkt op de prijzen van vandaag de dag. De prijzen die ik hier noem zijn van vandaag in de Randstad, niet een paar jaar geleden. Ik wens je helaas heel veel succes met het vinden van vakmensen en goed materiaal nu.
Ik snap dat je een tuin kunt doen voor EUR 5k als je zelf de grond aan brengt, de overkapping plaatst en stenen gaat leggen etc. Maar als je realistisch bent (en een baan nodig heb om zo'n huis te betalen) is EUR 75k totale extra kosten een ontzettende onderschatting.

Ik zie veel mensen met een nieuwbouw woning nu - doe mijn een plezier en reken met EUR 200k ipv met EUR 75k zodat je niet halverwege in de problemen komt en in een andere kwaliteit alles moet afmaken of plots op zoek te moeten naar extra geld. Je hebt zonder meer gelijk dat je niet een automatisch een paar ton over hebt voor afwerking als je zo'n duur huis hebt maar als je geen normale afwerking kunt betalen met een realistische begroting dat is het huis in de basis simpelweg te duur voor je.

Zo jammer om een prachtig huis neer te zetten en het dan af te bouwen als een stacaravan... 8-)
pi_203165181
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 08:53 schreef moonhammer het volgende:

[..]
Zijn zeker keuzes, maar denk ook dat je je verkijkt op de prijzen van vandaag de dag. De prijzen die ik hier noem zijn van vandaag in de Randstad, niet een paar jaar geleden. Ik wens je helaas heel veel succes met het vinden van vakmensen en goed materiaal nu.
Dat zei men drie jaar geleden ook. Ik geloof best dat de prijzen iets hoger zijn en de krapte iets groter is, maar ik geloof niet dat dat het verschil tussen onze inschattingen verklaart. Toen wij ons huis gingen verbouwen, hebben we heel bewust keuzes gemaakt omdat ons budget niet onbeperkt was. Dan merk je dat je het heel gek kunt maken maar ook dat je door je in te houden veel geld kunt besparen. (En wij hebben nog een behoorlijk luxueus huis met bijv. overal dimmers, veel meer elektrapunten, overal vloerverwarming, overal een gietvloer.)

quote:
Ik snap dat je een tuin kunt doen voor EUR 5k als je zelf de grond aan brengt, de overkapping plaatst en stenen gaat leggen. Maar als je realistisch bent (en een baan nodig heb om zo'n huis te betalen) is EUR 75k een ontzettende onderschatting.
TS vroeg om een minimum. Daar lijken de meesten hier overheen te lezen. Het is geen wetmatigheid dat je je tuin moet laten ontwerpen, dat je een overkapping moet hebben en dat je zo snel mogelijk na je verhuizing een tuin moet hebben die 'af' is. Je kunt ook genoegen nemen met een terras en looppad, wat grondwerk laten doen, gras inzaaien en de rest van de tuin gaandeweg ontwikkelen.

quote:
Ik zie veel mensen met een nieuwbouw woning nu - doe mijn een plezier en reken met EUR 200k ipv met EUR 75k zodat je niet halverwege in de problemen komt en in een andere kwaliteit alles moet afmaken of plots op zoek te moeten naar extra geld. Zo jammer om een prachtig huis neer te zetten en het dan af te bouwen als een stacaravan.
Wat een onzin. Je huis ziet er met 75k voor afwerking echt niet uit als een stacaravan. Sterker nog, misschien helpt een beperkt budget wel om het huis niet zo protserig te maken als de nouveau riche doorgaans doet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203165258
quote:
0s.gif Op donderdag 13 januari 2022 09:03 schreef Claudia_x het volgende:
TS vroeg om een minimum. Daar lijken de meesten hier overheen te lezen. Het is geen wetmatigheid dat je je tuin moet laten ontwerpen, dat je een overkapping moet hebben en dat je zo snel mogelijk na je verhuizing een tuin moet hebben die 'af' is. Je kunt ook genoegen nemen met een terras en looppad, wat grondwerk laten doen, gras inzaaien en de rest van de tuin gaandeweg ontwikkelen.
In onze straat kreeg iedereen twee rijen standaard betontegels als oprit, zodat je in ieder geval de auto kon parkeren. Hoe je daarna je voor- en achtertuin inrichtte was je eigen probleem.

Iemand uit de straat heeft bij iedereen die betontegels opgehaald en vervolgens zijn complete oprit en het terras van zijn achtertuin op die manier gratis aangelegd. Hij blij met een gratis oprit en terras, wij blij dat we van die loodzware tegels af waren. Dus als je echt minimalistisch te werk gaat kun je nog veel goedkoper uit zijn dan je in eerste instantie zou denken :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')