abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203141598
Ik heb al zeker 1,5 jaar lang last van een ontstoken talgklier bij de baardgroei. Door het idee dat het een ingegroeide baardhaar kan zijn die alleen maar langer en langer wordt, ging ik op den duur obsessief met een pincet plukken. Voor mijn gevoel leek het alsof er op die ene plek ontelbaar veel baardharen genesteld hadden, maar in werkelijkheid plukte ik blijkbaar in werkelijkheid mijn halve baard weg.

Uiteindelijk naar de huisarts gegaan. Zalfje voorgeschreven gekregen tegen de betreffende bacterien. Want de huisarts constateerde dat het een cyste was. De zalf moest de ontsteking tegengaan en dan kon hij later de cyste verwijderen. Dat gebeurde uiteindelijk ook. Blijkbaar zit het bij mij heel diep en kwam het weer terug. Andere huisarts zei dat ik echt niet meer met de pincet moet gaan plukken, omdat dat volgens haar juist de reden is dat het niet geneest.

De laatste tijd probeer ik iets wat de huisarts me juist afgeraden had. Ik had ergens nog zo'n spuit liggen die je van de kaakchirurg meekrijgt na bijvoorbeeld een kiesextractie, om daarmee desinfecterend mondwater op de wond te kunnen spuiten. Ik doe appelazijn in die spuit en probeer dat in de fustel te spuiten. (fustel is opening in de huid mbt de ontsteking die zich heeft gevormd) Als het echt in die fustel terechtkomt, dan merk ik dat met een heftige pijnscheut. De huisarts raadde het mij af, omdat de zuurgraad van appelazijn maakt dat het weefsel zachter wordt en niet kan genezen. Ik probeer dit nu een paar dagen en het lijkt erop dat het helpt. Het beschadigt het huidweefsel inderdaad, maar dat wordt dan meer een normale wond wat als een normale wond geneest met een korstje. Voor mezelf voelt dat veel minder verontrustend. Ik denk de enige manier dat ik er vanaf kan komen, is als de bacteriën die blijkbaar erg diep in de huid zitten bereikt kunnen worden met whatever waardoor die bacteriën doodgaan.

Bizarre situatie misschien. Maar zijn hier anderen die zoiets hebben meegemaakt?
pi_203141672
Ik heb het zelf niet meegemaakt maar het klinkt alsof je op de goede weg bent. Huisartsen zijn vaak een beetje conservatief als het gaat om je eigen plan trekken, maar als je een hardnekkige plek kan omtoveren in een 'normale' wond, dan is dat misschien de weg. Het is niet alsof je huisarts het op heeft kunnen lossen. Soms moet je een puinhoop maken voordat je kan opruimen.
-nee-
pi_203142261
Ik zou een badje met sodawater proberen, maar dat raden ze tegenwoordig ook af :D
Somebody that I used to know
pi_203142552
Hetzelfde principe geldt bijvoorbeeld voor een splinter: de wond gaat alleen genezen als de splinter eruit is.

De huisarts schreef me vorige maand antibiotica voor. Dat was veel effectiever geweest als eerst de cyste gedraind zou zijn.

Ik merk nu dat het ondanks de wond wel rustiger is en de cyste gekrompen is. Ik hoop dat als ik regelmatig die appelazijn erin a
spuit (en daarna met jodium schoonmaken) dat het vanzelf verdwijnt.
pi_203142792
Tea Tree Oil, kan geen kwaad. Maar niet als het bloed dan euh, is giftig en wordt erger.

Maar het is in je gezicht en daar snijden ze in NL, liever niet in. Ze sturen je dan een paar keer weg, totdat ze wel moeten.
En dat wordt dan altijd een blijvend litteken, in je gezicht, Ze moeten dan echt diep snijden en dat hele ding er uit scoopen, anders onsteekt ie terug. En begint het helemaal opnieuw. Het wordt dan echt een litteken,IN JE GEZICHT!

Prognose is vrij shit, of er helemaal uit snijden en scheppen, gevolg litteken in je gezicht, hopen dat ie zelf eens uit elkaar spat, dan moet je alsnog snel naar de huisarts, maargoed, dan wordt ie op een natuurlijke manier eruit gewerkt. Wat een kleiner litteken na laat.
Maar Tea Tree Oil voor die onstoken talgklier, kan echt werken. Je smeert er een paar keer op een dag wat op, de huid mag niet bloeden. Door die tea tree oil trekt de huid boven op die onstoken talgklier wat strak en die bacterien in die klier, gaan ervan dood.
Dan ontploft ie misschien als een normale puist.
pi_203142920
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 18:29 schreef christmastsunami het volgende:
Tea Tree Oil, kan geen kwaad. Maar niet als het bloed dan euh, is giftig en wordt erger.

Maar het is in je gezicht en daar snijden ze in NL, liever niet in. Ze sturen je dan een paar keer weg, totdat ze wel moeten.
En dat wordt dan altijd een blijvend litteken, in je gezicht, Ze moeten dan echt diep snijden en dat hele ding er uit scoopen, anders onsteekt ie terug. En begint het helemaal opnieuw. Het wordt dan echt een litteken,IN JE GEZICHT!

Prognose is vrij shit, of er helemaal uit snijden en scheppen, gevolg litteken in je gezicht, hopen dat ie zelf eens uit elkaar spat, dan moet je alsnog snel naar de huisarts, maargoed, dan wordt ie op een natuurlijke manier eruit gewerkt. Wat een kleiner litteken na laat.
Maar Tea Tree Oil voor die onstoken talgklier, kan echt werken. Je smeert er een paar keer op een dag wat op, de huid mag niet bloeden. Door die tea tree oil trekt de huid boven op die onstoken talgklier wat strak en die bacterien in die klier, gaan ervan dood.
Gelezen, klein stijfje gekregen.
-nee-
  Spellchecker dinsdag 11 januari 2022 @ 20:00:53 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_203144360
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 17:52 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zou een badje met sodawater proberen, maar dat raden ze tegenwoordig ook af :D
Leuk voor je zwerende vinger maar lastig met je baard *)
pi_203144388
Ik heb het zelf ook al eens gehad en heb de talgklier laten wegsnijden... hij kon terug komen maar is niet gebeurd... moet nog een talgkliertje laten weghalen, was een kleine ingreep en zo gepiept! :)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_203144435
t
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:00 schreef maily het volgende:

[..]
Leuk voor je zwerende vinger maar lastig met je baard *)
True that. Gewoon even je adem inhouden en een paar keer onder water :D
pi_203147278
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 20:04 schreef Postbus100 het volgende:
t
[..]
True that. Gewoon even je adem inhouden en een paar keer onder water :D
Haha, een snorkel zou de oplossing kunnen zijn
pi_203147402
Heb wel een paar keer een ingegroeide baardhaar gehad. Uiteindelijk gaat het pas weg als de boosdoener eruit is. Met een naald naar de oppervlakte helpen werkt dan wel. Maar dat mag vast ook niet van de huisarts
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_203147571
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 22:35 schreef Mortaxx het volgende:
Heb wel een paar keer een ingegroeide baardhaar gehad. Uiteindelijk gaat het pas weg als de boosdoener eruit is. Met een naald naar de oppervlakte helpen werkt dan wel. Maar dat mag vast ook niet van de huisarts
Ik denk dat dat in het begin nog wel onschuldig kan, maar nu TS al een paar weken/maanden (?) heen is en de boel is behoorlijk ontstoken geraakt, dan weet ik niet meer of ik er nu nog in zou gaan lopen wroeten :X. (naja, ik zou het wel doen, maar dan weet ik ook dat ik mezelf een hoop narigheid op de hals haal :P )
  Spellchecker dinsdag 11 januari 2022 @ 23:10:20 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_203147913
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 22:47 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Ik denk dat dat in het begin nog wel onschuldig kan, maar nu TS al een paar weken/maanden (?) heen is en de boel is behoorlijk ontstoken geraakt, dan weet ik niet meer of ik er nu nog in zou gaan lopen wroeten :X. (naja, ik zou het wel doen, maar dan weet ik ook dat ik mezelf een hoop narigheid op de hals haal :P )
(8>
pi_203148072
Kon je vriendin hem er niet uitzuigen?
Ik zwaai naar dieren.
pi_203148313
DIY-healthcare is geweldig! Moet een keer een topic over komen!

Ik heb ooit een wrat die drie jaar op mijn elleboog gezeten heeft (is twee keer door huisarts uitgelepeld, en ik heb ook twee keer rode lak gebruikt en twee keer stikstof) zelf wekelijks met een los scheermesje ("double edged razor blade") weggesneden. Daarmee ben ik 'em uiteindelijk kwijt geraakt.

Daarnaast heb ik tandsteen, en een minicraft boormachine (soort dremel, maar wel met een echte miniatuur boorkop) met bijna dezelfde soft-pad schijfjes als de tandarts gebruikt met polijstmiddel. Dus ik met de machine in mijn bek voor de spiegel (met Smokers Dent schuurmiddel), maar na vijf minuten *Was bijna klaar!* hapt de boorkop een serieus stukje uit de binnenkant van mijn wang. Bloedde behoorlijk. De volgende dag bij de tandarts kreeg ik een compliment: nauwelijks tandsteen! Alleen hoe was ik aan die lelijke wond aan de binnenkant van mijn wang gekomen? Heb gelogen dat ik een ongelukje met een vork gehad heb...

_-L'avenir est déja là
pi_203148899
Zelf ook meermaals met pincet bzig
Cindy De Vuyst
pi_203148942
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 23:39 schreef Paddo het volgende:
DIY-healthcare is geweldig! Moet een keer een topic over komen!

Ik heb ooit een wrat die drie jaar op mijn elleboog gezeten heeft (is twee keer door huisarts uitgelepeld, en ik heb ook twee keer rode lak gebruikt en twee keer stikstof) zelf wekelijks met een los scheermesje ("double edged razor blade") weggesneden. Daarmee ben ik 'em uiteindelijk kwijt geraakt.

Daarnaast heb ik tandsteen, en een minicraft boormachine (soort dremel, maar wel met een echte miniatuur boorkop) met bijna dezelfde soft-pad schijfjes als de tandarts gebruikt met polijstmiddel. Dus ik met de machine in mijn bek voor de spiegel (met Smokers Dent schuurmiddel), maar na vijf minuten *Was bijna klaar!* hapt de boorkop een serieus stukje uit de binnenkant van mijn wang. Bloedde behoorlijk. De volgende dag bij de tandarts kreeg ik een compliment: nauwelijks tandsteen! Alleen hoe was ik aan die lelijke wond aan de binnenkant van mijn wang gekomen? Heb gelogen dat ik een ongelukje met een vork gehad heb...

[ afbeelding ]
lol wat
-nee-
pi_203148949
Wat een gepruts met pincetten en appelazijn. Zo wordt het alleen maar erger. Vraag je huisarts om een verwijzing naar een dermatoloog met kennis van zaken. Ik heb zelf last van hydradinitis. Als het opspeelt op terugkomende plekken, krijg ik een kenacort injectie op die plek.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 14 juli 2022 @ 14:35:00 #19
485843 crew  Jippie
pi_205340116
Kick
pi_205340552
FOTOS!!!
Ik zwaai naar dieren.
pi_205373256
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 18:29 schreef christmastsunami het volgende:

Een cyste die zou springen? Hmmmm.... Nog nooit gehoord.
Cindy De Vuyst
pi_205373325
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 21:35 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Een cyste die zou springen? Hmmmm.... Nog nooit gehoord.
Ik weet niet precies of het een cyste was, we hadden het over een ontstoken talgklier.
pi_205374555
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 21:40 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ik weet niet precies of het een cyste was, we hadden het over een ontstoken talgklier.
Ontstoken talgklier kan op zich geen kwaad. Dat heb ik zelf ook al gehad, dan pruts je daar aan en op een gegeven moment gaat ie open. Ik heb er ooit eens een haar van 2cm lengte uit gehaald. Heerlijk was dat! Daar was ik echt trots op.

Nadien heb ik er wat Nivea zalf op gedaan en het is mooi genezen.
Een cyste zit onderhuids en voelt als een bolletje. Lijkt me niet dat het zal knappen en als het al 'stuk' gaat, komt een cyste gewoon terug. Je moet ook opletten dat een cyste niet kwaadaardig is. Want in het gezicht of niet, bij mij zou het er wel uit moeten hoor!
Cindy De Vuyst
  vrijdag 22 juli 2022 @ 12:33:01 #24
65846 Bocaj
47th President.
pi_205421439
Misschien ook eens naar de voeding kijken? (indien gevoeligheid bestaat...)
Varkensvlees en kaas geven vaak ook puisten of ontstekingen in het gezicht... (ook wel op andere lichaamsdelen...)
  dinsdag 26 juli 2022 @ 10:48:44 #25
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_205460325
Zoiets heeft m'n man ook gehad. Die heeft het weg laten snijden. Eentje kwam terug. Opnieuw weg laten snijden. Daarna is-ie nooit meer teruggekomen. Wel heeft hij nog steeds een roze litteken op de plek in kwestie. Maar door z'n baardje ( O+ ) is het amper te zien.

Ze hebben 't weggesneden weefsel ook nog onderzocht, herinnering ik me. Maar er werd niets raars gevonden.
(Un)masking for the greater good.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')