abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_203108798
Voor vele misschien niet zo'n interessant project maar het is weer eens wat anders dan een mustang ;)

Ik heb de oprijwagen gekocht omdat de ford camper met aanhanger 2x zoveel plek in beslag nam en eigenlijk gewoon te duur was in maandelijkse kosten voor die 2x dat ik hem per jaar gebruikte.

Start van het project een bedford cf1 uit 1976 origineel een benzine maar in het verleden als eens omgebouwd naar een 2.3 diesel met 4 bak. Max snelheid 90km/h en met lading komt deze met z'n ~50pk en ~100nm niet boven de 70km/h.


In complete staat past deze net binnen:


Dus ik heb besloten een deel van de achterkant eraf te halen gedurende het project en deze op het laatst er weer terug op te monteren.

Een hele stapel onderdelen gehaald zoals chrome bumpertjes, nieuwe deurplaten, alle interieur delen, raam en deurrubbers enz:


En begonnen met demonteren:




De motor eruit, normaal is de voorkant niet te demonteren, maar dat was door 1 van de vorige eigenaren al doorgeslepen en slecht gelast. Geen reden om het mezelf niet makkelijk te maken en deze las weer door te slijpen tijdens de restauratie:


De motor wordt vervangen voor een 100pk sterke 2.3 Turbo diesel uit een frontera. Deze heeft ongeveer hetzelfde onderblok en is daardoor 'makkelijk' te monteren. Er zal nog veel gepuzzeld moeten worden maar dat komt goed. Meteen ook maar een 5 bak erin om te zorgen dat ik toch wel de 120 kan halen.

Ook hier moet nog wat gepuzzeld worden om het schakel mechanisme op de juiste plek te krijgen. (rechts de 4 bak, links de 5 bak.)



En zo blijven we lekker bezig.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator zondag 9 januari 2022 @ 13:43:49 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203108866
Gaaf project
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Forum Admin zondag 9 januari 2022 @ 14:20:10 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_203109381
Tof! Ik kijk weer mee.
pi_203198923
Ik ga het ook weer volgen :)
pi_203345137
Eerst maar eens de nieuwe motor aangepakt met nieuwe pakkingen en keeringen:


En ontvet, schoongemaakt en een kleurtje gegeven:


En ook maar meteen de motor ruimte opnieuw gespoten nu het toch allemaal eruit is:


En de motor er weer in:


Het is allemaal maar krapjes, maar het past, de bak zat er ook al op, maar de koppeling werkt niet omdat de nieuwe koppeling niet ver genoeg ingedrukt kan worden. Hier moet ik nog iets op gaan verzinnen maar dat komt vast wel goed...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  zondag 30 januari 2022 @ 09:28:09 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_203429178
Kan je hiervoor een beetje makkelijk onderdelen vinden? Voor zover je nog iets origineel laat. ^O^
Toch wat anders dan een Mustang, qua onderdelenvoorziening?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_203443568
Daar heb ik me heel erg op verkeken, Onderdelen zijn moeilijk te vinden en aangezien het een samen raapsel is van onderderdelen, moet ik veel zelf maken.

Originele onderdelen zoals een temperatuur sensor is bijvoorbeeld niet te vinden. De huidige sensoren geven andere waardes af dus het is niet gewoon een kwestie van een andere draad tappen. Dus ik kan of het dashboard aanpassen (maar ik wil de originele look houden) of er iets tussen maken om de weerstand van een nieuwe sensor te vertalen naar de waarde die de oude meter wil hebben.

Ik ga naar een turbo motor, dus ik moet ergens een vacuum pomp monteren... De motor is van een opel rekord met een vliegwiel voor een 9,5inch 10-spline koppeling, de versnellingsbak van een omega en die heeft een 9 inch koppeling met een 14-spline. dus ik moet een koppelingsplaat op maat laten maken. Dan werkt de koppelingskabel ook niet want die is niet instelbaar, de 4 bak heeft een 'vaste langte' kabel en daar kan je de koppelingsvork verstellen. De 5 bak heeft een vaste koppeling een moet een verstelbare kabel hebben. Maar die past weer niet op het pedaal. De km-teller kabel is op de 5 bak anders, dus daar moet ik ook achteraan en ga zo maar door ;)

Achteraf was het misschien slimmer om een beter plan van aanpak te hebben dan 'ik begin er gewoon aan' :D
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_203460623
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:03 schreef boegschroef het volgende:
Daar heb ik me heel erg op verkeken, Onderdelen zijn moeilijk te vinden en aangezien het een samen raapsel is van onderderdelen, moet ik veel zelf maken.

Originele onderdelen zoals een temperatuur sensor is bijvoorbeeld niet te vinden. De huidige sensoren geven andere waardes af dus het is niet gewoon een kwestie van een andere draad tappen. Dus ik kan of het dashboard aanpassen (maar ik wil de originele look houden) of er iets tussen maken om de weerstand van een nieuwe sensor te vertalen naar de waarde die de oude meter wil hebben.

Ik ga naar een turbo motor, dus ik moet ergens een vacuum pomp monteren... De motor is van een opel rekord met een vliegwiel voor een 9,5inch 10-spline koppeling, de versnellingsbak van een omega en die heeft een 9 inch koppeling met een 14-spline. dus ik moet een koppelingsplaat op maat laten maken. Dan werkt de koppelingskabel ook niet want die is niet instelbaar, de 4 bak heeft een 'vaste langte' kabel en daar kan je de koppelingsvork verstellen. De 5 bak heeft een vaste koppeling een moet een verstelbare kabel hebben. Maar die past weer niet op het pedaal. De km-teller kabel is op de 5 bak anders, dus daar moet ik ook achteraan en ga zo maar door ;)

Achteraf was het misschien slimmer om een beter plan van aanpak te hebben dan 'ik begin er gewoon aan' :D
Desondanks geweldig project!! ^O^ Het zal de kers op het toetje zijn wanneer het allemaal lukt.

Wil je de auto zelf blijven gebruiken als het af is? Kan me voorstellen al wordt het beter dan nieuw dat het alsnog een lastig verhaal wordt om uit de kosten te komen indien verkoop de bedoeling is. Krijg je met een zulke ombouw nog wel een oldtimer status? En moet zo'n ombouw niet terug naar de RDW voor herkeuring?
pi_203470761
Ik blijf deze voorlopig wel zelf gebruiken, hier maak je inderdaad verlies op als je hem zou verkopen. Betreft de motor, origineel was het een benzine en is ergens in de afgelopen 40 jaar al ooit eens omgebouwd naar de 2.3D.
Er staat verder niets op het kenteken behalve dat het nu een diesel is.
Aangezien het gaat om hetzelfde type onderblok en nog altijd een 2.3D is maakt het voor de oldtimer status niets uit. En zelfs als ik er een modern blok in zou hangen, zolang je dan het chassis/body en ophanging niet aanpast dan zit je nog altijd in de 2/3 regel.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 2 februari 2022 @ 11:52:53 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_203470899
quote:
...
De motor is van een opel rekord met een vliegwiel voor een 9,5inch 10-spline koppeling, de versnellingsbak van een omega en die heeft een 9 inch koppeling met een 14-spline. dus ik moet een koppelingsplaat op maat laten maken. Dan werkt de koppelingskabel ook niet want die is niet instelbaar, de 4 bak heeft een 'vaste langte' kabel en daar kan je de koppelingsvork verstellen. De 5 bak heeft een vaste koppeling een moet een verstelbare kabel hebben. Maar die past weer niet op het pedaal.
...
Lekker puzzelen. :P
Kost alleen ontzettend veel tijd tov. normaal klussen.
En soms nogal frustrerend.
Hier wel eens 6 maanden gewacht op/gezocht naar een cruciaal onderdeel. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_203658208
Dit weekend weer een keer wat kunnen doen. Juiste km teller kabel gevonden, juiste gaskabel en koppelings kabel gevonden dus alles gaat straks waarschijnlijk weer werken. Alleen is het nog de vraag hoeveel de km-teller gaat afwijken omdat de opel omega een andere diff verhouding heeft dan de bedford.

Blok is weer redelijk compleet:


Nieuwe radiator passend maken:



Alles lijkt te gaan passen, maar het is krap, ook de electrische ventilator moet er nog ergens tussen. En de overflow tank moet nog passen, intercooler moet er nog ergens tussen en dan de slangen nog :X
Dus voorlopig ben ik nog wel van de straat
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_203679747
Mooi laadvermogen zie ik, 1600 kg. Daar kan je wel wat mee. In tegenstelling tot modernere
pi_203686161
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 20:09 schreef tstile het volgende:
Mooi laadvermogen zie ik, 1600 kg. Daar kan je wel wat mee. In tegenstelling tot modernere
Dit was ook echt de rede om deze te kopen, 4 euro verzekering per maand, geen belasting, heel het jaar door mogen rijden (geen overgangsregel) en 1600kg laden. Daar zijn bijna geen alternatieven voor ;)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_203686469
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 09:34 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dit was ook echt de rede om deze te kopen, 4 euro verzekering per maand, geen belasting, heel het jaar door mogen rijden (geen overgangsregel) en 1600kg laden. Daar zijn bijna geen alternatieven voor ;)
Dat is echt uniek tegenwoordig ja.

Ik ben benieuwd hoe het uitpakt met de wielbasis en de oprijhoek. Ga je moderne wagens laden van 1700 kilo? Dan heb je vaak een laadvlak nodig van minstends 4m60.

Je kan nog 2 bokjes of rubberen/houten blokken maken/meenemen. Dan rij je daar de voorwielen van de Bedford op, de kont komt dan lager te liggen dan kan je makkelijker laden.

Gelukkig is 'ie wel dubbel lucht. Dus die kan wel wat hebben ondanks de niet al te lange wielbasis.
pi_203686561
Niet de mijne maar wel dezelfde basis:


Op de foto's lijkt hij kleiner, maar de totale lengte is van voor tot achter 740 cm.

Een mercedes station past er op, maar ik heb hem vooral voor mijn eigen projecten en circuit wagen.
De oprijplanken zijn 350cm en daarmee kan ik mijn verlaagde circuit wagen (bmw e30, 11cm tussen voorbumper en grond) opladen als ik inderdaad wat extra houten plankjes gebruik. Deze krijgen een standaard plek aan de bedford ;) dus al met al kom ik een heel eind.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_203686995
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 10:15 schreef boegschroef het volgende:

De oprijplanken zijn 350cm
Dat doet ook heel veel inderdaad:)
pi_203687768
Leuk topic, ik ga volgen.
pi_203762635
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 13:03 schreef boegschroef het volgende:
Alleen is het nog de vraag hoeveel de km-teller gaat afwijken omdat de opel omega een andere diff verhouding heeft dan de bedford.
Wanneer de afwijking een beetje te gortig wordt zou dit eventueel op te lossen kunnen zijn met een tandwieltje te vervangen aan de zijde van de km teller aandrijving bij het motorblok/versnellingsbak. Ik ken het in dit geval met mijn oude Volvo 265 uit 1978 die origineel een automaat (BW55) zonder overdrive. Niet te doen 5000rpm met 110kmh, werd ik helemaal gek van en slurpte de tank leeg in no time. Deze is toen omgebouwd met een automaat (AW71 uit een 760) met overdrive. Met de originele 265 VDO teller had ook ander afdraaital en het dus een flinke afwijking. Op de automaat zit de KM kabel aansluiting die demontabel is en daarin zit een tandwiel en een wormwiel. Dan de vertanding van de originele teller tellen en dezelfde vertanding plaatsen in de niet originele bak en het is weer gelijk. :)

Zover ik weet vooral uit die periode waren zowat alle mechanische tellers vervaardigd door VDO, dus het loopwerk in de teller en aandrijving is eigenlijk niet automerk specifiek en heeft VDO compatibele onderdelen/tandwielen voor in de tellers en aansluitingen.

De originele teller heeft een afdraaigetal die staat mogelijk met hele kleine letter en of cijfers op de wijzerplaat. Staat het niet op de wijzerplaat dan moet dit getal ergens anders op de teller staan. Dan wel in de documentatie van de dealer terug te vinden zijn. Met deze code die in de meeste gevallen met een R begint moet je kunnen achterhalen welke vertanding je nodig hebt in de aandrijving.

Wanneer je er zelf niet uitkomt zou je eens kunnen proberen bij Dhr. (Loek) Rijsenbrij te Badhoevedorp, je vind hem wel via Goolge. Die man is een (Oldtimer) VDO specialist en reviseert VDO tellers en onderdelen. Laatste keer dat ik contact gehad heb met die man is zo'n jaar of 6 geleden. Dus ik heb geen idee of hij nog actief is of nog daar gevestigd is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 21-02-2022 08:46:56 ]
pi_203765837
Dat zijn altijd goede tips, het is inderdaad ook een VDO teller
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_203767443
Hier is ie
https://amklassiek.nl/old(...)ialisme/ford-engels/

Ook nog eens toevallig Ford Specialist... ^O^
pi_203875149
Ondertussen weer een stap verder, hij loopt :)



Paar kleine issues:
- temp meter geeft meer aan dan werkelijk het geval is, ligt aan de meter zelf
- kleine lekkage in 1 van de koelleidingen
- Op maat gemaakt intercooler is nog niet binnen
- voorgloei systeem werkt nog niet goed, wel met 12V rechtstreeks op de punten.
- af en toe knipperde het olie lampje, lijkt nu weg te zijn, maar geeft geen goed gevoel.

Het is en blijft wel echt een tractor geluid :o

Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 28 februari 2022 @ 18:53:07 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_203881713
Vet kewl man, klinkt juist geweldig zo'n ouwe diesel _O_

Hoezo ligt het aan de meter? Is die niet origineel ofzo?
Voorgloeisysteem met een gewoon relais? Genoeg massa? Extra massa proberen vanaf het relais, relais vervangen (kan ingebrand zijn door matig contact)
Oliedruksensor brak? Contacten schoon?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_203882847
De meter is origineel, maar deed niets toen ik hem kocht, ik heb nu een sensor gevonden, maar bij 70 graden staat de meter al in het rood. Na het vinden van de specs zou de meter bij 110ohm in het midden moeten staan en met 40 ohm in het rood. Deze gaat bij 110 ohm al naar het rood. Ik ga dit oplossen met een extra weerstand in de bedrading, ongeveer 70 ohm aan weerstand erbij zou redelijk moeten kloppen.

Gloeisysteem lijkt inderdaad de relais, maar dit schakel wel, waarschijnlijk geeft die niet genoeg stroom meer door.

De sensor moet ik nog bekijken, ik heb een losse meter liggen die ik er nog op kan schroeven om te kijken wat de waarde is. Maar ik moet echt eens beginnen aan het chassis 😅
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator maandag 28 februari 2022 @ 20:59:11 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203884521
Dat dieseltje loopt mooi inderdaad :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 2 maart 2022 @ 20:32:45 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_203912478
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 19:50 schreef boegschroef het volgende:
De meter is origineel, maar deed niets toen ik hem kocht, ik heb nu een sensor gevonden, maar bij 70 graden staat de meter al in het rood. Na het vinden van de specs zou de meter bij 110ohm in het midden moeten staan en met 40 ohm in het rood. Deze gaat bij 110 ohm al naar het rood. Ik ga dit oplossen met een extra weerstand in de bedrading, ongeveer 70 ohm aan weerstand erbij zou redelijk moeten kloppen.

Gloeisysteem lijkt inderdaad de relais, maar dit schakel wel, waarschijnlijk geeft die niet genoeg stroom meer door.

De sensor moet ik nog bekijken, ik heb een losse meter liggen die ik er nog op kan schroeven om te kijken wat de waarde is. Maar ik moet echt eens beginnen aan het chassis 😅
Weerstandje in de kabel zat ik ook aan te denken, maar dat had je zelf ook al verzonnen. Werkt overigens alleen als hij zoals nu te laag is.. maar dat wordt een beetje pielen en meten, Of een regelbare erin, dan kun je hem zelf ijken en dan oldskool fixeren met een paar druppies kaarsvet. :P
Je kunt proberen om extra massa te creëren op het relais, of er gewoon domweg een andere in te plempen, kost niet de wereld natuurlijk, en je wilt het wel betrouwbaar hebben.. dat soort dingen gaan gewoon achteruit met de jaren.

Wat met er aan het chassis gebeuren? veel laswerk? Rot, of alleen aanpassen aan het blok?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')