abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203100407
Ik heb thuis o.a. een HP 250 G6 laptop.
Vandaag een nieuwe accu en een nieuwe oplader gekocht, omdat de accu heel snel leeg ging.
Oplader van HP kon ik er voor een leuke prijs bij kopen, dus dat heb ik gedaan.

Wat mij nu opvalt is dat de accu niet door laadt tot 100 procent.
Hij is nu al erg lang (lees: uurtje of 2) bezig vanaf 79 procent tot 87 procent.
Andere oplader nog eens geprobeerd, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Ik kan mij herinneren dat de accu voor de oude accu dit ook had.
Met de nieuwe accu in het begin ook en daarna leek die het te doen, maar toen was hij dus heel snel leeg.
Ik denk daarom ook niet dat hij altijd 100 procent heeft gezeten, maar bv wel maar 70 procent vol en 100 procent laten zien rechts in het beeld.

Wat kan de rede van bovenstaande zijn?
Heeft iemand tips?

PS: ik ben een echte PC noob. Ik kan bv niks in het bios. Eventueel wel in verkenner of als ik een programma moet downloaden voor iets om de batterij te fixen. In verkenner heb ik bij batterij gecheckt (via google tip) of het stuurprogramma uptodate is, en dat was allemaal prima.
pi_203100601
Dat is volgens mij juist bedoeld om je accu te beschermen.

Het is niet zo goed voor je accu om helemaal op te laden en te ontladen. Door de laatste 20% zo sloom op te laden word je accu bespaard.
pi_203102918
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 21:42 schreef dexamfetamine het volgende:

Het is niet zo goed voor je accu om helemaal op te laden en te ontladen. Door de laatste 20% zo sloom op te laden word je accu bespaard.
Serieus?
Maar daar komt dan geen melding van? Iets 2022's?
pi_203103023
Nieuwe accu moet gecalibreerd worden door het systeem. Gebeurt vanzelf, je moet hem gewoon laten opladen tot maximaal en dan gebruiken tot hij leeg en en weer laden.

Na verloop van tijd, zal hij op normale wijze naar 100% opladen.
.
pi_203103032
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:28 schreef hartloper het volgende:

[..]
Serieus?
Maar daar komt dan geen melding van? Iets 2022's?

Maar goed, als je merendeel van de tijd je laptop aan de oplader heb zitten kan je beter je accu eruit halen. accu op 100 procent houden is slecht en degradeert je accu.

https://batteryuniversity(...)hium-based-batteries
pi_203103075
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:33 schreef Fer het volgende:
Nieuwe accu moet gecalibreerd worden door het systeem. Gebeurt vanzelf, je moet hem gewoon laten opladen tot maximaal en dan gebruiken tot hij leeg en en weer laden.

Na verloop van tijd, zal hij op normale wijze naar 100% opladen.
Dit is heel slecht voor je accu. Helemaal opladen en ontladen is een hele cyclus, accu's hebben maar x aantal cycli qua levensduur.

Het OS zal zelf inschatten hoe lang en vol de accu zit. Hoef je 'm niet helemaal voor op en te ontladen. Anders kan TS BetterBatteryStats installeren.
pi_203103178
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:37 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]
Dit is heel slecht voor je accu. Helemaal opladen en ontladen is een hele cyclus, accu's hebben maar x aantal cycli qua levensduur.

Het OS zal zelf inschatten hoe lang en vol de accu zit. Hoef je 'm niet helemaal voor op en te ontladen. Anders kan TS BetterBatteryStats installeren.
Misschien de laptop helemaal niet gebruiken, sluit de processor en HD ook niet meer :+
.
pi_203103243
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:37 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]

Wat doet BetterBatteryStats @dexamfetamine ?
pi_203103349
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:48 schreef hartloper het volgende:

[..]
Wat doet BetterBatteryStats @:dexamfetamine ?
oeps ik bedoelde https://batterybarpro.com/
pi_203103362
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:33 schreef Fer het volgende:
Gebeurt vanzelf, je moet hem gewoon laten opladen tot maximaal en dan gebruiken tot hij leeg en en weer laden.
Maar kan dat dan betekenen @Fer dat het de eerste keren uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren duurt voor hij vol is?
Zo ja hoe is dit dan te verkalren dat hij tot 80 procent het in notime op doet laden en daarna stopt / zeer zeer traag
pi_203103386
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:54 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]
oeps ik bedoelde https://batterybarpro.com/
Vooral optisch en inzicht krijgen in dus @dexamfetamine
Hij kalibreert bv niet als ik het goed zie ... maar dat is denk ik ook niet nodig bij een nieuwe batterij
pi_203105190
Ik herken het ook bij mijn hp.
Is mij verteld dat het door een accu beveiliging komt.

Misschien lag de accu in jouw geval al maanden leeg in het winkelrek.
Weet niet of hij dan wel tot 80 procent op laad, of helemaal niet zou laden? Denk dat laatste

[ Bericht 32% gewijzigd door Zoev op 09-01-2022 08:57:02 ]
  zondag 9 januari 2022 @ 08:40:21 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203105239
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:55 schreef hartloper het volgende:

[..]
Maar kan dat dan betekenen @:Fer dat het de eerste keren uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren duurt voor hij vol is?
Zo ja hoe is dit dan te verkalren dat hij tot 80 procent het in notime op doet laden en daarna stopt / zeer zeer traag
Omdat een lithium cel een bepaald verloop moet hebben in amperage als zo'n cel moet worden opgeladen. Meestal is dat een tiende van de capaciteit. Als je het sneller doet verneuk je je lithiumcel te snel. Langzaam opladen zorgt er dus voor dat je langer met een cel kunt doen, hij minder snel versleten is en hij vaker kan worden opgeladen.

Aan het eind van de oplaadcyclus moet zo'n cel qua laden nog verder worden teruggeschroefd om de cel te beschermen. Klinkt op zich gezond dus wat je beschrijft. En zeker als de lading uiteindelijk zo'n 100% zal bedragen.

Google anders eens op lithium cellen en verneem er eens iets over.

quote:
Charging lithium ion batteries can be split into two main stages:

Constant current charge: In the first stage of charging a li-ion battery or cell, the charge current is controlled. Typically this will be between 0.5 and 1.0 C. (NB: for a 2 000 mAh battery the charge rate would be 2 000 mA for a charge rate of C).

For consumer based LCO cells and batteries, a charge rate of a maximum of 0.8C is recommended.

During this stage the voltage across the lithium ion cell increases for the constant current charge. The charge time may be around an hour for this stage.

Saturation charge: After a time the voltage peaks at around 4.2 Volts for an LCO cell. At this point the cell or battery must enter a second stage of charging known as the saturation charge. A constant voltage of 4.2 volts is maintained and the current will steadily fall.

The end of the charge cycle is reached when the current falls to around 10% of the rated current. The charge time may be around two hours for this stage dependent upon the type of cell and the manufacturer, etc.

The charge efficiency, i.e. the amount of charge retained by the battery or cell against the amount of charge entering the cell is high. Charge efficiencies of around 95 to 99% can be achieved. This reflects into relatively low levels of cell temperature rise.

Many cells are now designed for fast charging, although within the ratings for the cell, this process can reduce the life of the battery, and a balance between convenience and lifetime needs to be made.

https://www.electronics-n(...)ium-ion-charging.php

[ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 09-01-2022 09:02:51 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_203105369
Mijn accu van HP is ook nog niet oud. Ik trek hem altijd uit als hij niet meer door laadt.

TS laat hem aan de lader hangen zo te lezen, maar dat schijnt na uren ook geen effect te hebben.

Zal toch niet zo moeten zijn dat je de lader uren en uren aangesloten moet laten voor de laatste 20 procent @Tengano
  zondag 9 januari 2022 @ 09:06:51 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203105388
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 09:02 schreef Zoev het volgende:
Mijn accu van HP is ook nog niet oud. Ik trek hem altijd uit als hij niet meer door laadt.

TS laat hem aan de lader hangen zo te lezen, maar dat schijnt na uren ook geen effect te hebben.

Zal toch niet zo moeten zijn dat je de lader uren en uren aangesloten moet laten voor de laatste 20 procent @:Tengano
Hij zou ook nog even kunnen meten of zijn charger wel 19 Volt afgeeft. En die kan zelfs nog inzakken als de lader om een of andere reden onvoldoende amperes kan leveren. Als hij net een nieuwe accu heeft zou ik dat zelf eerst even checken of met een andere lader proberen. Mocht het voltage te laag zijn om bepaalde redenen dan kun je zo'n accu niet helemaal vol krijgen omdat je gewoon prik tekort komt.

En er zit ook nog een charging circuitje in de laptop; dus tussen je voedingsadapter en je accu in. Daar zou je wellicht ook nog een issue kunnen hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tengano op 09-01-2022 09:13:06 ]
pi_203105437
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 09:06 schreef Tengano het volgende:

[..]
Hij zou ook nog even kunnen meten of zijn charger wel 19 Volt afgeeft. En die kan zelfs nog inzakken als de lader om een of andere reden onvoldoende amperes kan leveren. Als hij net een nieuwe accu heeft zou ik dat zelf eerst even checken of met een andere lader proberen. Mocht het voltage te laag zijn om bepaalde redenen dan kun je zo'n accu niet helemaal vol krijgen omdat je gewoon prik tekort komt.
In mijn geval heb ik ook een nieuwe lader. Lijkt hp gerelateerd te xijn
  zondag 9 januari 2022 @ 10:41:43 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203106518
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 09:12 schreef Zoev het volgende:
In mijn geval heb ik ook een nieuwe lader. Lijkt hp gerelateerd te xijn
Ja, ik zie op internet meer van dit soort meldingen idd. Ook dat je het dan in je bios zou kunnen fixen. Geen idee verder. Als ik een HP laptop zou hebben met zo'n issue zou ik daar toch maar induiken dan.
pi_203107031
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:55 schreef hartloper het volgende:

[..]
Maar kan dat dan betekenen @:Fer dat het de eerste keren uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren duurt voor hij vol is?
Omdat de laptop niet zeker weet of die 80% ook echt 80% is. Daarom laadt hij langzaam, tot hij merkt dat hij echt vol is. Dan is hij ook gekalibreerd.

Kwestie van de accu gebruiken waar hij voor is. Je zal merken dat hij steeds langer mee gaat en het percentage accurater zal worden. Na een tijdje zal hij op normaal tempo naar 100% laden.
.
pi_203107805
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 11:20 schreef Fer het volgende:
Omdat de laptop niet zeker weet of die 80% ook echt 80% is.
Omdat hij nieuw is weet hij dat niet c.q. die laatste cellen nog nooit zijn geladen @Fer?
Na verloop van tijd gaaat hij wel naar 100 dus denk je?

Maar moet ik hem er nu aan laten hangen voor een paar uur of kan hij eraf bij bv 80?

[ Bericht 7% gewijzigd door hartloper op 09-01-2022 12:32:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')