abonnement Unibet Coolblue
  zondag 9 januari 2022 @ 20:18:36 #51
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_203115095
Aan de andere kant, met welk doel heeft hij anders een bivakmuts in de auto? Er is verder ook geen wapen gevonden toch.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_203115127
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 20:18 schreef Caland het volgende:
Aan de andere kant, met welk doel heeft hij anders een bivakmuts in de auto? Er is verder ook geen wapen gevonden toch.
Stuur maar een mailtje, basic user.
  zondag 9 januari 2022 @ 20:46:39 #53
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203115598
Kan natuurlijk ook gewoon een beetje baldadigheid zijn. Dat zit ook wel een beetje in die jongeren. Zeker met de corona nu.
  zondag 9 januari 2022 @ 21:49:42 #54
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_203116553
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 20:46 schreef Tengano het volgende:
Kan natuurlijk ook gewoon een beetje baldadigheid zijn. Dat zit ook wel een beetje in die jongeren. Zeker met de corona nu.
De verdachte was 36 he, in mijn ogen niet echt meer jong. :P
pi_203116632
Gewoon paniek
  zondag 9 januari 2022 @ 21:58:07 #56
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203116693
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 21:54 schreef Chadi het volgende:
Gewoon paniek
Ja, dat ligt ook wel voor de hand. De softies :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203116768
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 21:58 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja, dat ligt ook wel voor de hand. De softies :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 21:58 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja, dat ligt ook wel voor de hand. De softies :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Paniek dus
  zondag 9 januari 2022 @ 22:08:50 #58
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203116854
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 22:02 schreef Chadi het volgende:
Paniek dus
Voor dit soort geneuzel zou je ook het beste een gemiddelde FOK!er moeten inzetten. Maar ja, die hebben meestal belangrijkere dingen aan hun hoofd.
pi_203117357
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 21:54 schreef Chadi het volgende:
Gewoon paniek
pi_203117519
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 20:18 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Waarom geven we altijd dit soort advocaten een podium?
Hoor en wederhoor.
quote:
Waarom worden er geen kritische vragen gesteld?
Ik weet niet hoe diepgaand er gesproken is.
Maar als die advocaat zich goed voorbereid op interviews dan zal ze ook niet meer prijsgeven dan wat goed is voor haar cliënt.
Dan loopt het op een gegeven moment alleen maar uit op het over en weer herhalen van de kritische vraag en het vooraf bepaalde antwoord.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_203122312
twitter


quote:
10. Hitlergroet
Cliënt is stucadoor, en oefent in zijn vrije tijd. Hij heeft die arm nodig om wanden glad te maken.
@Lenny_Leonard @Caland
pi_203123833
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:08 schreef raptorix het volgende:

[..]
Klopt, bekent trucje, kan ook gewoon een signaal afgeven zijn geweest.
Ff de boel gek maken en net op de grens gaan zitten van wat mag. Even grommen naar jusitie en laten merken dat je er nog bent.

Bivakmuts in de auto...ehm...oke...was de gereedschap kist ook mee ? Ook is een RS3 ook een hele standaard bedrijfswagen voor installateurs. Makkelijk schoon te houden, veel ruimte voor materiaal, goedkoop en past ook in het imago van iemand die in de laadpalen zit. :')

Maar goed, zal allemaal net op het randje zijn. Je weet dat het niet klopt...en toch kan je er niks aan doen. :X
pi_203125287
Maar deze verdachte is nu toch gewoon een informant, al dan niet gedwongen neem ik aan ?
pi_203126084
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 14:52 schreef byah het volgende:
Maar deze verdachte is nu toch gewoon een informant, al dan niet gedwongen neem ik aan ?
Waarom zou hij informant worden?
En hoe zouden ze hem kunnen dwingen?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_203131582
Mourad heeft een strafblad heeft voor meerdere ernstige strafbare feiten.

Bizar. En natuurlijk een bivakmuts voor de kruipruimte...
Love is in the air!
pi_203201747
quote:
Mourad O. reed te dicht bij het konvooi van Van den Heuvel: ‘Ik dacht dat het de president was’

Mourad O. werd op 6 januari op de A2 gearresteerd op verdenking van het voorbereiden van ‘een ernstig misdrijf’ tegen het zwaarbeveiligde transport van misdaadverslaggever John van den Heuvel. Hij zat vier dagen vast, het onderzoek loopt nog. Nu doet hij zijn persoonlijke verhaal. ‘Ik ken (Marengoverdachte) Mohamed el A. Wij komen allebei uit Kanaleneiland. Utrecht is klein.’

Het is lunchtijd in Amsterdam-Zuid. Voordat de zwaarbeveiligde misdaadverslaggever John van den Heuvel donderdag 6 januari met zijn bewakers afreist naar een afspraak in het zuiden, haalt hij een broodje in de Beethovenstraat.

Daar aangekomen maken verdachte manoeuvres van twee motorscooters zijn beveiligers van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) alert. Eén motor rijdt tegen het verkeer in, de tweede probeert in te halen over het fietspad. Dat een van de scooterrijders een beenkleed heeft, waaronder een wapen verborgen zou kunnen zitten, zet de beveiligers verder op scherp.

Conform de veiligheidsprocedure spoedt het konvooi met daarin John van den Heuvel met zwaailichten richting de snelweg.

Steekpartij, diefstal

De 36-jarige Utrechter Mourad O. is ondertussen halverwege zijn werkdag, zegt hij op het kantoor van zijn advocaat Veerle Hammerstein. ,,Zoals normaal was ik om vijf uur, half zes wakker. Ik had een shakie genomen en was naar de moskee gegaan voor het ochtendgebed. Daar trof ik zoals meestal mijn collega, met wie ik naar mijn bedrijf in De Meern ben gereden.”

Mourad O. is een man met een verleden. Hij heeft een strafblad. Hij kreeg 26 maanden cel voor een steekpartij in 2006. Vijf jaar geleden kreeg hij 180 uur taakstraf voor de diefstal van een forse partij wiet uit een wiethok. Naar eigen zeggen focust hij zich inmiddels al jaren op het geloof. ,,Daardoor heb ik afstand genomen van wat me van het goede pad hield.”

Sinds een jaar of drie plaatst hij laadpalen voor elektrische auto’s. Zijn bedrijf loopt goed. Tot donderdag 6 januari had hij ‘zo’n zeven, acht grote opdrachtgevers’ waarvoor zijn bedrijf als onderaannemer werkt. Hij heeft vijf mensen in vaste dienst en vier of vijf zzp’ers. ,,Om de klik met het team goed te houden, ontbijten we rond 7 uur gezellig met zijn allen op de zaak.”

Gas geven

Hoewel hij tegenwoordig vooral het werk verdeelt, deed hij die dag zelf een klus. “Met een collega ging ik een lader verwisselen bij een klant in Heerhugowaard. Met mijn auto zijn we ’s ochtends naar de Isolatorweg in Amsterdam gereden, om een werkbus op te halen die opnieuw met reclame was bestickerd.”

Omdat hij niet de rest van de dag wilde parkeren tegen betaling in Amsterdam, reden de twee met de Audi en de bus de stad uit. O. zette zijn Audi onderweg op een parkeerplaats en stapte bij zijn collega in de bus. Na de klus in Heerhugowaard togen ze terug richting Amsterdam. ,,Heel stom, maar we waren allebei vergeten waar ik mijn auto precies had gezet. Via de app ‘Kaarten’ in mijn telefoon, die registreert waar je stil hebt gestaan, vonden we de auto terug.”

Los van elkaar reden de collega’s aan het begin van de middag weer richting Utrecht. ,,Onderweg belde een collega dat er een sollicitant in mijn bedrijf stond. Hij was te vroeg voor zijn afspraak. Dus ik ben gas gaan geven.”

‘Met 140, 150 per uur’ reed Mourad O. vanaf de A9 de A2 op. ,,Daar zag ik een Audi A8 en een BMW X5 vanaf de A10 komen (het transport van John van den Heuvel). Voor mij reed een andere zwarte Audi A3. Toen ik die inhaalde, kwam ik achter de BMW X5 te rijden.”

Dan gaat het snel. ,,Ik kom zo’n beetje aangassen en zie die BMW X5 meteen rare manoeuvres maken. Hij gaat naar rechts, dus ik denk: ik kan hem inhalen. Ineens gooit hij hem weer voor mij, naar links. Net toen ik dacht: dit is geen zuivere koffie, schoot het lampje aan: ‘POLITIE. AFSTAND HOUDEN’. Ik hield wat in en ging naar rechts. Die jongen in die Audi achter mij had het niet gezien denk ik, want die reed vol gas achter die BMW aan.”

Droomauto

De bestuurder van die zwarte Audi A3 zegt Mourad O. niet te kennen. ,,Het was een Hollandse jongen met een baardje. Wat je moet weten: ook op de snelweg hoor je gewoon het gebrul van mijn RS3. Vooral Audirijders komen dagelijks naast me rijden om hun duim op te steken. Dat deed hij ook, en toen reed hij achter die BMW aan. Toen sloeg de paniek toe en gingen die Audi A8 en de BMW er met zwaailichten als een speer vandoor.”

Een Audi RS3 heeft een imago. Hij is bloedsnel. Daarom zijn de auto’s niet alleen in trek bij bestuurders met een sportieve rijstijl, maar ook bij criminelen die weg willen komen na een plofkraak of een liquidatie. ,,Het is mijn droomauto,” zegt Mourad O. Het voertuig staat op naam van zijn vader. Dat heeft, volgens O., een logische reden. ,,Ik heb een strafblad. Met zo’n auto op mijn eigen naam word ik steeds staande gehouden.”

Terwijl Mourad O. over de A2 verder rijdt, duikt een BMW van een arrestatieteam naast hem op. Hij krijgt het teken dat hij moet volgen, en ze stoppen bij een andere politieauto, op de vluchtstrook. ,,Dat ging vrij netjes nog. Ik ben uitgestapt. Dat zou ik normaal nooit doen, maar dit leek iets ernstigs. Ik dacht: ik ga meewerken. De agent vroeg: ‘Waar is je vriend?’ Ik zei: ‘Waar heb je het over?’ Hij bedoelde die andere Audi.”

Zakken om zijn handen

De politie zet de A2 aan weerszijden af en twee helikopters vliegen over. Eén volgt het konvooi met Van den Heuvel. ,,Ik wist toen nog helemaal niet dat Van den Heuvel in die auto zat en dacht: óf dit is de president, of een zware boef.”

De politie kijkt in O.’s kofferbak. ,,Ik heb daar werkspullen en ik gooi er allemaal dingen in, ik wist niet wat er precies in lag. Ineens begint een agent met zijn armen wijd te roepen: ‘Ja! Aanhouden!’ Hij zei: ‘Je hebt explosieven in je auto.’ Het bleek een kapotte gasfles van een paintballpistool. Ik was een paar weken eerder wezen paintballen en toen bleek mijn fles stuk te zijn. Die had ik in mijn achterbak gegooid.”

Hij krijgt zakken om zijn handen, om eventuele kruitsporen veilig te stellen. Daaroverheen gaan handboeien. In zijn werkkleding wordt hij afgevoerd naar het politiebureau in Maarssen. Daar worden sporen van zijn handen afgenomen. ,,Ik was beduusd en zei: ‘Luister, dit is een vergissing. Breng mij naar de auto en ik zal alles uitleggen. Ik heb geen explosieven.’ Ik dacht dat ik zo weer buiten zou staan. Ik zou de volgende dag op vakantie gaan, naar Dubai. Dat heb ik ook meteen gezegd: morgen moet ik vliegen.”

Marengoproces

Mourad O. wordt verhoord. ,,Mijn cliënt heeft minutieus verteld hoe zijn dag is gegaan,” zegt zijn advocaat Veerle Hammerstein. ,,Het merkwaardige was dat niemand zei: je wordt verdacht van het plegen van een aanslag op John van de Heuvel, vertel eens. Er is alleen gevraagd: ‘Waar kwam je vandaan? Met wie was je daar? Wat deed je daar?’ Daar heeft hij meteen antwoord op gegeven.”

Na het verhoor wordt hij overgebracht naar het arrestantencomplex in Houten. Daar zal hij vier dagen blijven.

Hij krijgt niks mee van de enorme commotie na zijn aanhouding, door het afzetten van de A2 en omdat John van den Heuvel in allerijl in veiligheid blijkt gebracht. Hoewel die vooralsnog uitgaat van een voorzorgsmaatregel, zijn alle gebeurtenissen groot nieuws.

De avond daarop meldt Het Parool de naam van Mourad O., dat hij een eigen bedrijf heeft, maar ook een strafblad, en dat hij voorkomt in de marge van het grote liquidatieproces Marengo tegen Ridouan Taghi en consorten. Uit het Marengodossier blijkt dat in onderlinge berichten tussen twee verdachten een Mourad wordt genoemd als mogelijke chauffeur voor huurmoordenaars, maar dat die niet wil rijden vanwege de ramadan. De recherche dacht aanvankelijk dat het om Mourad O. ging, maar die is daarvoor nooit vervolgd.

,,Ik ken (Marengoverdachte) Mohamed el A. Wij komen allebei uit Kanaleneiland. Utrecht is klein. Hij heeft mij opgeroepen als getuige om een verklaring van hem te bevestigen, maar ik heb me beroepen op mijn verschoningsrecht. Ik wil niks met Marengo te maken hebben.”

Bivakmuts

Andere media noemen vervolgens de volledige namen van zijn familieleden en zijn bedrijf. Dat heeft meteen gevolgen. Een grote opdrachtgever zegt zijn contract met O.’s bedrijf op, in niet mis te verstane bewoordingen.

Op zaterdag zegt John van den Heuvel in RTL Boulevard dat in de auto van de verdachte een bivakmuts en meerdere telefoons zijn gevonden, ‘waaronder een cryptotelefoon’.

O.: ,,Ik rijd motor. Daarom heb ik een bivakmuts, tegen de kou. Daarnaast gebruik ik die als ik in kruipruimtes aan het werk ben. Ik houd niet van spinnenwebben of gruis in mijn haar of in mijn gezicht. Mijn collega’s gebruiken ze ook.”

Advocaat Hammerstein toont een recente foto van haar cliënt in een kruipruimte met een bivakmuts op.

,,Die bivakmuts werd pas een ding toen Van den Heuvel had gezegd dat ik ook een cryptotelefoon had,” zegt Mourad O. ,,Toen rinkelden alle alarmbellen in de media.”

Mourad O. ontkent dat hij zo’n toestel had om versleuteld mee te communiceren. ,,Justitie heeft ook nooit gesteld dat mijn cliënt een cryptotelefoon had,” zegt Hammerstein. ,,De officier van justitie wil het echter ook niet rechtzetten, want zij vindt dat die verantwoordelijkheid bij John van den Heuvel ligt.”

Drie telefoons

Wel lagen drie toestellen in de auto. ,,Ik had een privételefoon, een zakelijke telefoon en nog een oude reservetelefoon. Het gebeurt weleens dat mijn telefoon kapot gaat of uitvalt als ik in een kruipruimte zit. Ik kan dan met de reservetelefoon foto’s maken.”

De codes van de overige twee in beslag genomen telefoons wil hij niet geven. ,,Mijn cliënt wordt min of meer gevraagd al zijn privacy bloot te geven om zijn onschuld te bewijzen,” stelt Hammerstein. ,,Dat is de omgekeerde wereld. Hij heeft zijn volledige verhaal verteld en getuigen aangedragen die zijn verhoord. Alles is geverifieerd. Moet hij nu ook nog zijn codes geven? Het is aan justitie om met bewijs te komen, dus ik heb mijn cliënt geadviseerd dat niet te doen.”

Zondagmiddag is Mourad O. vrijgelaten. Thuis bleek zijn vrouw erg geschrokken van de inval door de politie na zijn aanhouding. ,,Ze heeft echt een trauma opgelopen. Ze schrikt als er wordt aangebeld.” Zijn vader, een gelauwerde jongerenwerker, is in sommige media voluit genoemd. ,,Hij is erg ontdaan. Zijn goede werk is tenietgedaan.”

‘Het was een vergissing’

Te hard rijden in een snelle Audi, een strafblad, een bivakmuts, meerdere nog gesloten telefoons, een bekende van een verdachte in het Marengoproces en een voor de dag na het incident geplande reis naar Dubai: het is nogal wat. Mourad O. en zijn advocaat snappen wel dat veel alarmbellen afgingen.

,,Mourad reed in zijn eigen auto,” brengt Hammerstein daar tegenin. ,,Ongewapend, in zijn werkkleding, over een weg met trajectcontrole.” Justitie heeft gemeld dat mogelijk sprake is van een vergissing, maar het onderzoek loopt uitdrukkelijk nog, vanzelfsprekend ook naar O.’s telefoons.

Het zit de advocaat dwars. ,,Ik begrijp dat op dat moment snel gehandeld moest worden, en dat daarbij mogelijk een onschuldige is aangehouden. Maar ik vind ook dat je dan als overheid in staat moet zijn om voortvarend onderzoek te doen en net zo snel te stellen: hij is onschuldig, het was een vergissing. Er kan sprake zijn van veel toevalligheden, zoals justitie stelt, maar op toeval is nog nooit iemand veroordeeld.”

Mourad O. hoopt dat zijn naam zo snel mogelijk gezuiverd wordt. ,,We leven duidelijk in een angstmaatschappij en dan is dit het gevolg.”
Niks aan het handje dus :)
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_203205170
Mwoah ik geef hem voordeel van de twijfel, beetje geval van bad luck.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203205293
Laadpalen worden in kruipruimtes geplaatst ja?
pi_203205604
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 17:07 schreef Modus het volgende:
Laadpalen worden in kruipruimtes geplaatst ja?
Vanuit de kruipruimte leiding trekken naar laadpaal?
pi_203205646
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 16:58 schreef raptorix het volgende:
Mwoah ik geef hem voordeel van de twijfel, beetje geval van bad luck.
Denk ik achteraf ook. Hij wilde gewoon even racen tegen zo'n snelle en dikke Audi en BMW?

Cryptofoon waar Van den Heuvel eerder over sprak hebben we ook niets meer gehoord.
pi_203205996
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 17:31 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Vanuit de kruipruimte leiding trekken naar laadpaal?
Dit inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')