abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203072517
Geen idee wat ik wil met dit topic. Gewoon even mijn verhaal kwijt denk ik, ik ben redelijk wanhopig atm.

Sinds een paar avonden slaap ik slecht en dat heeft alles te maken met angst. Ik durf mezelf niet te laten gaan om in slaap te vallen. Het lijkt alsof ik bang ben om te slapen. Ik kan me niet ontspannen, ik blokkeer volledig. Al die uren waarbij je niet weet waar je bent, geen controle hebt over je lichaam... Daar denk ik aan. Vannacht dus geen oog dicht gedaan (weer).

Gisteravond keken vriend en ik nog wat in bed en met de tv aan dommel ik wat weg. Totdat de tv uit gaat en het echt tijd is om te slapen. Ik was plots klaarwakker met hartkloppingen.

De afgelopen tijd was en is best een drukke tijd. Meerdere verhuizingen, zieke kinderen, een 1 jarige die aardig wat aandacht vraagt snachts,... Misschien ligt het daar ook aan, teveel spanning. Ik zou zo graag uit deze bubbel komen, maar de gedachte dat ik ooit ga slapen vind ik nu eng.

Ik heb dit al eerder gehad, jaren geleden. Toen heb ik van mijn huisarts een slaappil gekregen om me uit die bubbel te kunnen krijgen. Wat toendertijd ook gelukt is. Ook heb ik toen GGZ gekregen. Ik ga denk ik zo maar even naar de huisarts bellen voor een afspraak.
  Spellchecker vrijdag 7 januari 2022 @ 07:02:11 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_203072526
Afschuwelijk; ik hoop dat je goed geholpen gaat worden :*
pi_203072559
Succes
pi_203072571
Misschien via de dokter wat valium?
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_203072637
Wat is concreet je angst? Probeer daar eens achter te komen.
pi_203072681
quote:
4s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 07:30 schreef aloa het volgende:
Wat is concreet je angst? Probeer daar eens achter te komen.
Goede vraag. Ik denk dat het juist is om niet te kunnen slapen. Mijn hoofd zoekt daar iets bij waardoor ik daadwerkelijk niet kan slapen en het plaatje is compleet. Dat ik heb zo nu en dan, dat ik iets 'zoek' waardoor ik niet zou kunnen slapen en ik vind dat ook wel, maar dat heb ik vaak snel getackeld. Deze angst is dermate heftig dat ik deze dus niet getackeld krijg.

Klinkt misschien heel complex, maar ik ben ook vrij complex :@
pi_203072855
Zeker weer tijd voor een afspraak met je dokter cq psycholoog.. hoop dat je snel weer lekker kan slapen! :)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_203072860
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 07:35 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Goede vraag. Ik denk dat het juist is om niet te kunnen slapen. Mijn hoofd zoekt daar iets bij waardoor ik daadwerkelijk niet kan slapen en het plaatje is compleet. Dat ik heb zo nu en dan, dat ik iets 'zoek' waardoor ik niet zou kunnen slapen en ik vind dat ook wel, maar dat heb ik vaak snel getackeld. Deze angst is dermate heftig dat ik deze dus niet getackeld krijg.

Klinkt misschien heel complex, maar ik ben ook vrij complex :@
Bang dat je niet meer wakker gaat worden? Voor de dood?
pi_203072972
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 07:55 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Bang dat je niet meer wakker gaat worden? Voor de dood?
Nee, absoluut niet. Meer bang om niet te kunnen slapen zodat ik niet meer naar mijn werk kan bij bijbehorende financiële problemen, of voor mijn kinderen kan zorgen.
pi_203074010
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 08:12 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Nee, absoluut niet. Meer bang om niet te kunnen slapen zodat ik niet meer naar mijn werk kan bij bijbehorende financiële problemen, of voor mijn kinderen kan zorgen.
Perfectionist
  vrijdag 7 januari 2022 @ 10:06:37 #11
319979 Fok-it
All is well
pi_203074429
Klinkt herkenbaar en als een stukje controleverlies. Heb hier ook tijd lang mee geworsteld. Ik weet niet of je van lezen houdt maar voor mij zijn audioboeken de oplossing geweest om in slaap te vallen. Maar misschien dat muziek op je oren of een slaapmeditatie ook kan helpen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Moderator vrijdag 7 januari 2022 @ 10:10:12 #12
441859 crew  Lenny77
pi_203074501
Waarom laat je de tv niet aanstaan? Dan schrik je ten eerste niet als hij uitgaat en ten tweede heb je het voordeel dat als je even wakker wordt, je afgeleid bent door de tv en dus niet gevangen raakt in een negatieve gedachtenstroom.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 7 januari 2022 @ 12:15:22 #13
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_203076479
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:10 schreef Lenny77 het volgende:
Waarom laat je de tv niet aanstaan? Dan schrik je ten eerste niet als hij uitgaat en ten tweede heb je het voordeel dat als je even wakker wordt, je afgeleid bent door de tv en dus niet gevangen raakt in een negatieve gedachtenstroom.
Is ook mijn gedachte. Ik heb dat ook, slaap prima, maar wel voor de tv. Doe ik de tv uit dan val ik niet in slaap. Wel met tv aan en het geluid nogal zacht. Ik volg dan het programma of kijk video. Neem wel een zender waar op geen reclame wordt uitgezonden waarbij het geluid tijdens reclame opeens een stuk luider wordt. Meen dat dat met Nederlandse zenders niet zo is. Anders is het of een schreeuwlelijk je opeens wakker "maakt". Daarom dus zeker geen verkoopprogramma tv (spicer dicer oid) .
Je kunt ook proberen met rustige muziek. Als je in slaap valt gaan eerst je ogen dicht, geluid hoor je dan wel nog, totdat je inslaapt en niets meer hoort. Met ogen dicht (moe van het kijken of gewoon je ogen sluiten) en concentreren op geluid zodat je niet aan het piekeren en denken slaat.

Ook werken vaak rituelen, inslaaprituelen goed. Dat zou kunnen zijn nog iets drinken, vroeger was dat vaak warme melk met wat suiker of honing erin.

Om je lichaam te ontspannen werkt onder andere het volgende goed, drie maal (liefst door de neus) heel goed en diep inademen, even de lucht vasthouden, en dan met wat kracht .... pffff de lucht uitademen. Met inademen kun je dan ook je spieren (borst en schouders, arm en lichtjes vuist) aanspannen en bij de diepe uitademing (een soort plof van lucht eruit) heel bewust die net aangespannen spieren weer los laten, te ontspannen. Na drie keer stoppen, ontspannen blijven ....

Lees anders eens iets over ontspanningstechnieken of cursus of lezing hierover.

Zelf weet ik van (therapeutische - ) hypnose technieken, die als start eigenlijk een begeleide ontspanning zijn waarna men met suggesties en metaforen enz. aan iemands problemen werkt (of helpen bij pogingen tot veranderingen of zomaar iemand eens een fijn goed gevoel kan bezorgen).
Het BEWUST aanspannen en intensief gebruiken van bepaalde spieren en dan weer heel BEWUST ontspannen werkt heel goed om tot rust te komen en om je te kunnen focussen of je hoofd "leeg maken".
Hierin kun je ook je ogen betrekken, door die te vermoeien. Je draait dan je ogen omhoog, alsof je zonder je hoofd te bewegen naar iets kijkt, STAART, dat zich schuin voor / boven je hoofd bevindt. Zo ver mogelijk zodat je echt moeite moet doen. Een hypnotiseur werkt dan soms met een licht om in te kijken, of zijn vinger of een pen, waarop je je dan moet concentreren. Dat kun je overigens ook met je ogen dicht doen, als je je ogen maar omhoog draait.
Op het moment dat je je ogen dan weer "los" mag laten, dus mag laten ontspannen, brengt dat ook weer een duidelijke ontspanning in je hele lichaam.

Hypnose heb ik een paar maal genoemd en omdat er nogal wat rare ideeën erover rondgaan .. zie het als een begeleide ontspanning die erg prettig is (je zou het makkelijk kunnen gaan missen!). Verder, niemand kan je iets laten doen wat je echt niet wilt (rare dingen zoals bij films en toneelhypnose), en ook word je altijd "wakker". Hypnose heeft geen aan en uitschakelaar, het is als 1000 tinten grijs tussen zwart en wit. WEINIG mensen kunnen NIET in een meer of mindere mate van deze ontspanning komen en ieder keer kan de graad van ontspanning anders zijn. Gaat op en neer.

:O :z
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_203077441
Je wil controle hebben over zaken waar je geen controle over kunt hebben. Je zorgen zijn dus contraproductief.

In de kern komt alles neer op de dood accepteren, jouw dood en die van anderen. De dood is namelijk de enige zekerheid die je hebt in het leven, waar je nul controle op kunt uitoefenen.
pi_203088841
Idealiter zou je een uur voor het slapengaan niet op je telefoon, computer, ipad of tv kijken en in plaats daarvan een boek lezen.

Maar ik snap ook wel dat dat vaak niet lukt.

Blowen helpt mij om te slapen maar heeft natuurlijk ook andere nadelen.

Dus ja ik zou maar naar de huisarts gaan in dit geval.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203088857
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 13:12 schreef Cockwhale het volgende:
Je wil controle hebben over zaken waar je geen controle over kunt hebben. Je zorgen zijn dus contraproductief.

In de kern komt alles neer op de dood accepteren, jouw dood en die van anderen. De dood is namelijk de enige zekerheid die je hebt in het leven, waar je nul controle op kunt uitoefenen.
Sluit ik mij bij aan.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_203088879
Goed slapen is belangrijk voor je welzijn. Zodra je kunt ontspannen val je in slaap (zwart wit gezien zegmaar). Als ik het zo lees wil je controle hebben over de angstklachten die je hebt maar doordoor ga je meer stressen want de angst is er en gaat niet weg. Misschien word je daar juist hyperalert op zo van ''wat voel ik nu dit is niet goed''. Vervelend voor je. Het is niet raar dat die stress tot uiting komt nachts want je lichaam komt door stilstand en overdag leef je anders (gehaast dingen die moeten veel druk etc). Niet teveel stressen over de stress. Ik zou in jou geval proberen de stressfactoren te minimaliseren (ik weet kan niet altijd maar wat zou jou helpen nu dat je minder stress hebt?).
En misschien ook het slaapritueel aanpassen (dat het een aangename ervaring word om in slaap te vallen). Zoals bijv. ontspannende muziek, guurkaarsje aan, dat je even de tijd voor jezelf neemt (als dat kan) om rustig te ontspannen voordat je gaat slapen en niet pas als je in bed ligt.

Is het piekeren over het piekeren of is het echt de stress die zich uit van alles wat er gebeurd is? Volgens mij is het beide als ik het zo lees.Sterkte ermee in ieder geval.

[ Bericht 0% gewijzigd door Borrelnootje00 op 08-01-2022 02:18:45 ]
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_203088885
Ik sliep enorm slecht nadat mijn moeder overleed. Pure stress.

Nu ook, maar dat is hormonaal voor mij, dus beter begrijpbaar en minder angstig.

Probeer het los te laten (makkelijker gezegd dan gedaan en toch is dat wat werkt).
Slapen is lekker, dromen is leuk :)
pi_203088900
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:06 schreef Fok-it het volgende:
Klinkt herkenbaar en als een stukje controleverlies. Heb hier ook tijd lang mee geworsteld. Ik weet niet of je van lezen houdt maar voor mij zijn audioboeken de oplossing geweest om in slaap te vallen. Maar misschien dat muziek op je oren of een slaapmeditatie ook kan helpen
Voor mij hielp muziek inderdaad ook, geen herkenbare meezingmuziek, maar klassieke muziek, rustige klassieke muziek. Zachtjes in je oren. En lezen helpt ook vaak, vaak ben je eigenlijk zo moe dat je 3 bladzijden niet eens haalt.

En toch werkte ook dat alles niet altijd voor mij. Dan zit er maar 1 ding op opstaan en een beetje gaan wandelen of iets totaal anders gaan doen. Aandacht afleiden.
pi_203089401
Dank voor alle reacties :)

Het komt er inderdaad op meer dat je je aandacht ervan af moet halen, maar bij mij gaat het zo'n beetje van 0 naar 100 en dan is het al snel heel moeilijk om het los te laten.

Ik heb trouwens een goed nachtje achter de rug (zonder slaapmedicatie). Ik was zo moe, dat je natuurlijk op een gegeven moment wel gaat slapen. Ik heb gisteren bij de tuinen valeriaan capsules gehaald tegen de angst. Baat het niet, schaadt het niet zullen we maar zeggen.
Ik heb eerder al de assistente van de huisarts opgebeld, verhaal uitgelegd en of de huisarts me misschien een slaapmiddel kon voorschrijven. Dat heeft me in het verleden prima geholpen om de situatie te doorbreken. En nu praat ik echt over jaren geleden dat ik de laatste heb genomen, niet dat ik ze regelmatig neem. Uiteindelijk was dat goed en kon ik het bij de apotheek ophalen. Huisarts had zolpidem voorgeschreven. Deze heb ik geweigerd. Dat spul is voor mij last resort en het lijkt niet op hetgeen wat ik eerder heb gehad. Ik vind het apart te noemen dat er huisarts dat medicijn heeft voorgeschreven zonder mij gezien te hebben. Nu heb ik temazepam gekregen, mocht het nodig zijn. Ik het verleden was één pilletje al genoeg om me weer op het goede spoor te zetten en het helpt al gewoon als je weet dat je iets voorradig hebt liggen.
pi_203089867
Aandacht ervan afhalen is vrijwel onmogelijk en betekent weglopen voor je problematiek. Op lang termijn geen reële oplossing. Accepteren van je gevoelens en het uiteindelijk loslaten van je zorgen en controledrang is de enige oplossing.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 18:42:38 #22
498722 Ishim
Ik ben jou, jij bent mij
pi_203097104
quote:

[..]
Slapen is dus een symptoom. Wil je hier wat meer over kwijt?
Coaching in: Spiritualiteit, Gezonde Leefstijl en Levensmissie
Website: Ishim.eu
pi_203104120
quote:

[..]
De valkuil van niet aan een roze olifant MOETEN willen denken, en hop: Daar is de roze olifant...

Zo gaat het dus ook vaker met slaap problemen, na zoveel slaap tekort begin je er over te piekeren en dat veroorzaakt weer meer problemen met slapen.

Sterkte, en goed van jou dat je contact met de huisarts/assistente hebt opgenomen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:10 schreef Lenny77 het volgende:
Nee, imho is dit juist niet goed. Die prikkels die je binnen krijgt van de tv na het wakker worden laten je niet meer inslapen wanneer je slaapproblemen hebt. Het beste is juist om die tv compleet van de slaapkamer weg te doen.

- Vaste tijden om te gaan slapen, een ritme waar je lichaam aan gaat wennen.
- Geen koffie, thee, alcohol meer na 20:00/21:00 uur, drink water of neem kamille thee van Zonnatura.
- Geen voedsel meer na 20:00/21:00 uur.
- Geen mobiel, geen tv meer vanaf een minimaal een uur voordat je gaat slapen. (Mobiel in vliegtuig stand!)
- Probeer nog iets te lezen, en gebruik dit als een uiterste laatste inspanning voor het slapen, lees iets leuks.
- Regel voor op je slaapkamer een donkere omgeving, verduisterende gordijnen, verf de muren donker van kleur.
- Hou dit vol, en laat je lichaam en geest er aan wennen dat zoiets als dit het ritme is om de dag mee af te sluiten.

Als laatste en dit leer je tijdens slaaptrainingen en kan je eigenlijk blijven gebruiken, zolang je het nodig hebt: Wanneer je net in bed ligt, of ergens in de nacht wakker wordt, en je kan de slaap niet kan vatten vanwege het piekeren. Probeer elke gedachte te zien als een ballon die van onder naar boven het beeld uit dwarrelt, of zie anders een snelweg waarbij iedere gedachte als een auto van je weg rijd.

Wanneer je echt een meester in het piekeren bent, dan zie je een beeld vol ballonnen, of een file op de snelweg, maar je dwingt je gedachten af te wijken van het piekeren zelf en als het goed loopt dan wordt het vanzelf rustiger. (En als het een beetje mee zit ben je moe van al die ballonnen en/of auto's en denk je van waar ben ik mee bezig?! En val je weer in slaap, zie het als schaapjes tellen...

[ Bericht 28% gewijzigd door PieterCornelis op 09-01-2022 01:49:09 ]
pi_203109091
Maandag even de huisarts bellen voor overleg?
pi_203111244
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 14:00 schreef DoubleDip het volgende:
Maandag even de huisarts bellen voor overleg?
Ik heb al de psychotherapeut gebeld waar ik jaren terug bij in behandeling was. Omdat het 7+ jaar geleden is moet ik sowieso even naar de huisarts voor een verwijsbrief. Da's therapie gebaseerd om angsten aan te pakken en daar heb ik in het verleden ook veel aan gehad :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')