quote:
Op vrijdag 7 januari 2022 10:10 schreef Lenny77 het volgende:Waarom laat je de tv niet aanstaan? Dan schrik je ten eerste niet als hij uitgaat en ten tweede heb je het voordeel dat als je even wakker wordt, je afgeleid bent door de tv en dus niet gevangen raakt in een negatieve gedachtenstroom.
Is ook mijn gedachte. Ik heb dat ook, slaap prima, maar wel voor de tv. Doe ik de tv uit dan val ik niet in slaap. Wel met tv aan en het geluid nogal zacht. Ik volg dan het programma of kijk video. Neem wel een zender waar op geen reclame wordt uitgezonden waarbij het geluid tijdens reclame opeens een stuk luider wordt. Meen dat dat met Nederlandse zenders niet zo is. Anders is het of een schreeuwlelijk je opeens wakker "maakt". Daarom dus zeker geen verkoopprogramma tv (spicer dicer oid) .
Je kunt ook proberen met rustige muziek. Als je in slaap valt gaan eerst je ogen dicht, geluid hoor je dan wel nog, totdat je inslaapt en niets meer hoort. Met ogen dicht (moe van het kijken of gewoon je ogen sluiten) en concentreren op geluid zodat je niet aan het piekeren en denken slaat.
Ook werken vaak rituelen, inslaaprituelen goed. Dat zou kunnen zijn nog iets drinken, vroeger was dat vaak warme melk met wat suiker of honing erin.
Om je lichaam te ontspannen werkt onder andere het volgende goed, drie maal (liefst door de neus) heel goed en diep inademen, even de lucht vasthouden, en dan met wat kracht .... pffff de lucht uitademen. Met inademen kun je dan ook je spieren (borst en schouders, arm en lichtjes vuist) aanspannen en bij de diepe uitademing (een soort plof van lucht eruit) heel bewust die net aangespannen spieren weer los laten, te ontspannen. Na drie keer stoppen, ontspannen blijven ....
Lees anders eens iets over ontspanningstechnieken of cursus of lezing hierover.
Zelf weet ik van (therapeutische - ) hypnose technieken, die als start eigenlijk een begeleide ontspanning zijn waarna men met suggesties en metaforen enz. aan iemands problemen werkt (of helpen bij pogingen tot veranderingen of zomaar iemand eens een fijn goed gevoel kan bezorgen).
Het BEWUST aanspannen en intensief gebruiken van bepaalde spieren en dan weer heel BEWUST ontspannen werkt heel goed om tot rust te komen en om je te kunnen focussen of je hoofd "leeg maken".
Hierin kun je ook je ogen betrekken, door die te vermoeien. Je draait dan je ogen omhoog, alsof je zonder je hoofd te bewegen naar iets kijkt, STAART, dat zich schuin voor / boven je hoofd bevindt. Zo ver mogelijk zodat je echt moeite moet doen. Een hypnotiseur werkt dan soms met een licht om in te kijken, of zijn vinger of een pen, waarop je je dan moet concentreren. Dat kun je overigens ook met je ogen dicht doen, als je je ogen maar omhoog draait.
Op het moment dat je je ogen dan weer "los" mag laten, dus mag laten ontspannen, brengt dat ook weer een duidelijke ontspanning in je hele lichaam.
Hypnose heb ik een paar maal genoemd en omdat er nogal wat rare ideeën erover rondgaan .. zie het als een begeleide ontspanning die erg prettig is (je zou het makkelijk kunnen gaan missen!). Verder, niemand kan je iets laten doen wat je echt niet wilt (rare dingen zoals bij films en toneelhypnose), en ook word je altijd "wakker". Hypnose heeft geen aan en uitschakelaar, het is als 1000 tinten grijs tussen zwart en wit. WEINIG mensen kunnen NIET in een meer of mindere mate van deze ontspanning komen en ieder keer kan de graad van ontspanning anders zijn. Gaat op en neer.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!