abonnement Unibet Coolblue
pi_203058795
quote:
Vitens: levering van drinkwater in Overijssel 'in groot gevaar'

Drinkwaterbedrijf Vitens doet een dringend beroep op de provincie Overijssel om de drinkwatervoorziening in de provincie veilig te stellen. In een brief aan de provincie schrijft Vitens dat de leveringszekerheid van drinkwater in Overijssel in "groot gevaar" is. De vraag naar drinkwater groeit, maar de mogelijkheden om grotere hoeveelheden water te winnen, blijven volgens Vitens achter.

Het bedrijf zegt dat de vraag naar drinkwater door de afgelopen droge en hete zomers explosief is gestegen. Vitens heeft naar eigen zeggen in 2018, 2019 en 2020 nog nooit zo veel drinkwater moeten leveren. Dergelijke zomers werden in de landelijke scenario's pas voorzien voor 2050, maar zover is het dus nu al. "En de verwachting is dat dit vaker gaat gebeuren", aldus Vitens.

'Trage processen'
De provincie Overijssel verstrekt Vitens vergunningen om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid drinkwater te winnen. Van de ruim honderd waterwingebieden in de provincie is er in 2020 slechts één niet volledig benut, stelt Vitens. De rest dus allemaal wel. En soms werd daarbij het maximum zelfs overschreden, meldt RTV Oost.

Het aantal waterwinlocaties wordt wel uitgebreid maar dat gaat volgens Vitens te langzaam, mede door trage processen en procedures. Als voorbeeld noemt het bedrijf de zoektocht naar nieuwe waterwinning in Twente. "Die loopt al sinds de brand bij Vredestein in 2003", schrijft Vitens. Zonder resultaat: "Het heeft nog geen nieuwe drinkwaterwinning opgeleverd."

Belangen
Het bedrijf stelt dat het belang om genoeg drinkwater te leveren het daarbij ook vaak aflegt tegen andere belangen zoals de natuur, het bouwen van woningen of de energietransitie. "Dit komt onder meer door de wetgeving rondom Natura2000, maar ook door bijvoorbeeld weerstand vanuit de omgeving zoals omwonenden of landbouw."

Het bedrijf schrijft ook op weerstand te stuiten van gemeenten. Die hebben een wettelijke zorgplicht als het gaat om de drinkwatervoorziening, maar ze zetten volgens Vitens toch diverse middelen in om het waterwin- en leidingnetwerk van het drinkwaterbedrijf tegen te houden.

"Het tempo van de voortgang is daarmee te laag om de leveringszekerheid op orde te brengen", stelt Vitens in de brief. "De drinkwatervoorziening kan niet meer wachten op deze te lang durende processen." Het drinkwaterbedrijf vraagt aan de provincie om sneller doorbraken te realiseren. De leveringszekerheid van het drinkwater moet daarbij boven andere belangen worden gesteld, vindt Vitens. "De nood is aan de man."

Uitbreiding noodzakelijk
Het kost op dit moment te veel tijd om de drinkwatervoorziening in te plannen, licht een woordvoerder toe. "Gemiddeld kost het zo'n tien tot twintig jaar om een nieuwe waterwinlocatie op te zetten", zegt hij. "We moeten dus vooruit kijken. Als er nu geen oplossingen komen dan zou dat in de toekomst wel tot problemen kunnen leiden."

De brief is ook bedoeld om het belang van drinkwater meer aandacht te geven, aldus de woordvoerder. "We vinden alle andere belangen net zo noodzakelijk, maar je ziet wel dat drinkwater in de discussie op de achtergrond verdwijnt omdat men het als vanzelfsprekend beschouwt dat zoiets altijd goed gaat. Maar dat is niet het geval."

Provincie erkent probleem
In een reactie zegt Overijssel de problemen te erkennen. De provincie wil onder meer een noodvoorziening realiseren: "Onconventionele oplossingen zijn bespreekbaar", schrijft het provinciebestuur in een antwoord aan Vitens. Zo oppert de provincie gezuiverd oppervlaktewater, dat van mindere kwaliteit is.

Overijssel erkent ook dat de drinkwatervoorziening niet meer kan wachten op langdurende processen rondom mogelijk nieuwe waterwinlocaties. "Dat zijn we met u eens, maar de provincie heeft geen 'golden bullet' tot haar beschikking."
De onderstreepte zin is toch wel opmerkelijk. Dan maar lagere kwaliteit zegt de provincie doodleuk. Zoveelste bewijs dat alles minder wordt in Nederland. Het wordt echter gecompenseerd door onze nieuwe iPhones en mooie Ikea meubels wat het gefaal van de overheid camoufleert. Weak men ....
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 6 januari 2022 @ 09:47:00 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_203058923
Het is ongetwijfeld een druppel op de gloeiende plaat, maar de hoeveelheid tokkies die trots verkondigden hun zwembad gewoon te "vulluh voor de kinderuh betaal er tog voor" streken me flink de haren in toentertijd.

Daarnaast spoelen we onze toiletten ook door met gezuiverd drinkwater, daar valt ook wel wat te winnen heb ik het idee. Daarnaast is het wel weer een typisch Nederlands "oh ja kut helemaal vergeten" probleem
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_203058965
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is ongetwijfeld een druppel op de gloeiende plaat, maar de hoeveelheid tokkies die trots verkondigden hun zwembad gewoon te "vulluh voor de kinderuh betaal er tog voor" streken me flink de haren in toentertijd.

Daarnaast spoelen we onze toiletten ook door met gezuiverd drinkwater, daar valt ook wel wat te winnen heb ik het idee. Daarnaast is het wel weer een typisch Nederlands "oh ja kut helemaal vergeten" probleem
Ja laten we in heel twente de straten opengooien voor een extra leidingnetwerk naar alle huizen voor de wcs... Betaal jij dan ook de aanpassingen in het huis?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203058978
Laat het maar een keer misgaan, dan is het zo opgelost en begint het vingerwijzen en afschuiven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 6 januari 2022 @ 09:55:21 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203059028
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja laten we in heel twente de straten opengooien voor een extra leidingnetwerk naar alle huizen voor de wcs... Betaal jij dan ook de aanpassingen in het huis?
Hoezo straten open gooien en een nieuw leidingnetwerk aanleggen? Misschien moet je gewoon zelf regenwater opvangen en gebruiken. Regenwater kan ook gebruikt worden voor de wasmachine.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_203059083
quote:
84s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hoezo straten open gooien en een nieuw leidingnetwerk aanleggen? Misschien moet je gewoon zelf regenwater opvangen en gebruiken. Regenwater kan ook gebruikt worden voor de wasmachine.
Als jij die kosten betaalt vind ik het prima.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 6 januari 2022 @ 10:00:17 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_203059094
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja laten we in heel twente de straten opengooien voor een extra leidingnetwerk naar alle huizen voor de wcs... Betaal jij dan ook de aanpassingen in het huis?
Je kunt ook verder denken dan "nee kan niet"

Bijvoorbeeld door nieuwe woningen wel zo op te leveren, retrofitten is doorgaans duur, welk project dan ook.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_203059111
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je kunt ook verder denken dan "nee kan niet"

Bijvoorbeeld door nieuwe woningen wel zo op te leveren, retrofitten is doorgaans duur, welk project dan ook.
Dar is al over nagedacht en geexperimenteerd. Buiten het feit dat mensen bij beunhazen de verkeerde leiding dan gaan gebruiken voor drinkwater was het vreselijk duur.

Het goude ei vind je niet op fok. Ga er maar vanuit dat iemand anders dit al in het verleden ook heeft bedacht en ondat het niet wordt uutgevoerd het een niet werkbare methode is.

Op ideeen die niet kunnen kan je alleen maar zeggen: nee kan niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 6 januari 2022 @ 10:05:33 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_203059152
Eh, bijna de helft van het drinkwater in Nederland wordt gewonnen uit oppervlaktewateren. Ben dan wel benieuwd hoeveel minder die kwaliteit is?
pi_203059202
Afgelopen jaar was toch helemaal geen droog en warm jaar, of heb ik iets gemist?
٩๏̯͡๏)۶
  Moderator donderdag 6 januari 2022 @ 10:18:39 #11
8781 crew  Frutsel
pi_203059295
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:08 schreef Ronald het volgende:
Afgelopen jaar was toch helemaal geen droog en warm jaar, of heb ik iets gemist?



Verschilt nogal per regio...

Helaas wordt dit kaartje door het KNMI alleen in deze periode bij gehouden
  donderdag 6 januari 2022 @ 10:19:09 #12
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_203059304
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:08 schreef Ronald het volgende:
Afgelopen jaar was toch helemaal geen droog en warm jaar, of heb ik iets gemist?
Ze noemen 2021 toch ook niet?

Enfin, ik verwacht weinig problemen qua vocht. De hoeveelheid neerslag neemt gemiddeld alleen maar toe. De droge jaren afgelopen tijd waren juist de uitzondering. Het is nu ook gruwelijk nat overal.

De oplossing zit hem in beter infiltreren van wat valt in plaats van afvoeren naar zee.
pi_203059369
Volgens mij ligt het ijsselmeer dichtbij en raakt dat niet zomaar leeg. Dus waarom niet een buisje leggen voor nood?

Probleem is er een van bureaucratie en niet beschikbaarheid. Laat het water maar een keer opraken, dan gaan ze wel wat doen.
Whatever...
pi_203059402
Geen gas, geen stroom, geen zorg, geen onderwijs *O*
Gewoon lekker Feesboeken en Amazon Drones m'n Evian flesjes laten bezorgen, win-win!

Ik zeg: Minimaal tot Rutte VII

Water doet de palen rotten, die het drinken dat zijn zotten :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_203059605
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:26 schreef Het_Bokje het volgende:
Geen gas, geen stroom, geen zorg, geen onderwijs *O*
Gewoon lekker Feesboeken en Amazon Drones m'n Evian flesjes laten bezorgen, win-win!

Ik zeg: Minimaal tot Rutte VII

Water doet de palen rotten, die het drinken dat zijn zotten :P
Je vergeet:
Geen huizen
Geen natuur
Geen veiligheid
Veel drugs
Veel dozen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203059613
quote:
84s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hoezo straten open gooien en een nieuw leidingnetwerk aanleggen? Misschien moet je gewoon zelf regenwater opvangen en gebruiken. Regenwater kan ook gebruikt worden voor de wasmachine.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:08 schreef Ronald het volgende:
Afgelopen jaar was toch helemaal geen droog en warm jaar, of heb ik iets gemist?
Er valt genoeg water lijkt mij...
Blijkbaar is er veel mis op beleidsgebied...
quote:
Het aantal waterwinlocaties wordt wel uitgebreid maar dat gaat volgens Vitens te langzaam, mede door trage processen en procedures. Als voorbeeld noemt het bedrijf de zoektocht naar nieuwe waterwinning in Twente. "Die loopt al sinds de brand bij Vredestein in 2003", schrijft Vitens. Zonder resultaat: "Het heeft nog geen nieuwe drinkwaterwinning opgeleverd."
2003... is ook alweer 19 jaar geleden!
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 6 januari 2022 @ 10:42:42 #17
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203059665
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:38 schreef Bocaj het volgende:

[..]
[..]
Er valt genoeg water lijkt mij...
Blijkbaar is er veel mis op beleidsgebied...
[..]
2003... is ook alweer 19 jaar geleden!
19 jaar al :') En nu komen ze ineens roepen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 6 januari 2022 @ 10:45:14 #18
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_203059712
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:38 schreef Bocaj het volgende:
2003... is ook alweer 19 jaar geleden!
Twentekanaal door hevige brand vervuild

quote:
Waterbedrijf Vitens stopte meteen na het uitbreken van de brand met het innemen van water uit het kanaal. De drinkwatervoorziening voor Enschede komt volgens Rijkswaterstaat voorlopig niet in gevaar.
Maar blijkbaar nog steeds niet opgelost 8)7
pi_203059771
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is ongetwijfeld een druppel op de gloeiende plaat, maar de hoeveelheid tokkies die trots verkondigden hun zwembad gewoon te "vulluh voor de kinderuh betaal er tog voor" streken me flink de haren in toentertijd.

Daarnaast spoelen we onze toiletten ook door met gezuiverd drinkwater, daar valt ook wel wat te winnen heb ik het idee. Daarnaast is het wel weer een typisch Nederlands "oh ja kut helemaal vergeten" probleem
Dat wij hoogstwaarschijnlijk aan onze eigen domheid tenonder gaan is de afgelopen 2 jaar wel duidelijk geworden.
pi_203059874
Tja
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:48 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Dat wij hoogstwaarschijnlijk aan onze eigen domheid tenonder gaan is de afgelopen 2 jaar wel duidelijk geworden.
Nee hoor. Dit gaat gewoon goed komen hoor. We importeren gewoon een hoop mensen die gewend zijn minder water te gebruiken :D In Overijssel staan ze vast te klappen voor die nieuwe waterbesparende mensen. :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')