Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:22 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik kan de Tesla hype eigenlijk niet helemaal duiden. Vrijwel alle autofabrikanten zetten in op elektrisch. Wat is dadelijk nog het USP van Tesla? De beroerde bouwkwaliteit van de interieurs? Volgens mij wordt dat aandeel tot grote hoogte opgestuwd door woke millennials die op hun zolderkamer tot de conclusie gekomen zijn dat elektrische auto's de toekomst zijn en Tesla de enige partij is die dit ziet.
De ontwikkeling naar een autonome auto heeft in potentie een veel grotere economische impact dan de overgang naar elektrisch. De markt verwacht blijkbaar dat Tesla hierin voorop loopt, ondanks dat de technische uitdagingen van autonoom rijden de laatste tijd steeds groter blijken te zijn. Tesla heeft tov veel andere ontwikkelaars het voordeel dat ze mega veel testdata binnen halen. Dat is essentieel voor de technische ontwikkeling.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:59 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.
Klopt, Tesla installeert al enkele jaren alle geleverde auto's met 8 camera's en daarnaast is ieder model sindsdien te voorzien van of upgraden met de meest recente FSD hardware.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:07 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
De ontwikkeling naar een autonome auto heeft in potentie een veel grotere economische impact dan de overgang naar elektrisch. De markt verwacht blijkbaar dat Tesla hierin voorop loopt, ondanks dat de technische uitdagingen van autonoom rijden de laatste tijd steeds groter blijken te zijn. Tesla heeft tov veel andere ontwikkelaars het voordeel dat ze mega veel testdata binnen halen. Dat is essentieel voor de technische ontwikkeling.
Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat Tesla nu al marktaandeel verliest in Europa nu meer merken met elektrische modellen komen? De auto's van deze fabrikanten hoef je dan ook niet in een winderige haven af te halen op een desolate parking.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben van 1976 dus niet echt millenial maar wel enigszins "fanboy" dus ik zal proberen mijn interpretatie van de hype te delen:
Tesla is markleider, bouwt auto's met de hoogste efficiëntie qua verbruik en de productie verdubbelt iedere 1 tot 1,5 jaar.
Ook de marges zijn zeer hoog (~30%), ze hebben een korte bouwtijd per auto (~10 uren) en een zeer kleine schuld.
Maar Tesla is meer dan alleen auto's.
Tesla is volop bezig in de energy storage, een sector die minstens zo groot kan worden als de autodivisie.
Ze bouwen Megapacks die energie bufferen en stroom automatisch (!) kunnen verhandelen met hun Autobidder software.
Tesla zet hiermee vol in op "virtual power plants" die in fracties van seconden bij of af kunnen schakelen.
Naast megapacks kunnen ook hun Powerwalls en auto's (via Vehicle-2-Grid) hier onderdeel van worden, eventueel zou het ook in licentie gegeven kunnen worden aan andere bedrijven.
Dan hebben we nog de Tesla Semi. Dat schiet op het eerste gezicht nog niet zo op maar er rijden al aardig wat prototypes rond met vracht en die worden rond de fabriek best vaak gesignaleerd en gefilmd.
Elektrische vrachtwagens zijn uiteraard efficiënter dan diesels en als ze de range van >800km kunnen waarmaken én in "treintjes" kunnen rijden met maar 1 chauffeur (vooral USA, lange rechte wegen) dan geloof ik wel dat dat een flink succes kan worden.
Full Self Driving is een wat onzekere factor, je ziet duidelijk dat de beta steeds beter wordt maar feilloos is het nog lang niet.
Tesla ontwikkelt momenteel "Dojo", een AI platform dat efficiënter werkt en meer schaalbaar is dan dan de opties die Nvidia bijvoorbeeld te bieden heeft. Daarmee zou FSD in een stroomversnelling moeten komen omdat ze veel meer kunnen simuleren. Daarnaast willen de Dojo als reken- en AI-platform aan kunnen bieden.
Tesla robots, ik vind het nog wat vaag, dat zie ik voorlopig nog niet verschijnen.
Tesla Solar Roof is tot op heden vrij teleurstellend, aan de andere kant worden er wel continu nieuwe versies van uitgebracht en lijkt het momenteel vooral "kijken wat het beste werkt".
Dus ja, is Tesla wel een autofabrikant?
/fanboymode
Ze kunnen misschien concurrentie verwachten van Chinese bedrijven. Volgens mij is Baidu ookal vrij ver met zelf-rijdende auto's. Die doen ookal veel rijden in echte steden enzo.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, Tesla installeert al enkele jaren alle geleverde auto's met 8 camera's en daarnaast is ieder model sindsdien te voorzien van of upgraden met de meest recente FSD hardware.
En dat terwijl de concurrentie nu vaak nog steeds niet verder komt dan één camera voor het achteruitrijden en 1 voor "lane assist".
Het is niet gezegd dat of wanneer Tesla het voor elkaar gaat krijgen maar als er één merk is dat al jaren de beschikking heeft over het grootste geschikte wagenpark dan is het Tesla.
En met die miljarden kilometers kan je honderden miljarden kilometers simuleren en de AI trainen.
Er is wel concurrentie, zoals van Waymo, maar die kunnen voorlopig niets anders dan in "geofenced" locaties rondrijden. Tesla zet er vol op in om overal te kunnen rijden waar je maar iets hebt dat op een weg lijkt.
Daarnaast kost de extra benodigde apparatuur (o.a. Lidar) op zo'n Waymo voertuig ongeveer $150.000 waardoor het wel heel erg moet opschalen voor het commercieel interessant wordt.
Maar goed, het blijft een onzekere factor en het kan (ondanks alle inzet) falen.
Veel mensen lijken te denken dat de overige autofabrikanten achterlijk zijn en simpelweg op hun handen blijven zitten zodra elektrische auto's de norm worden en Tesla er dus automatisch met een gigantisch marktaandeel vandoor gaat.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:59 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.
Op het moment dat een concurrent z'n eerste elektrische auto produceert, verliest Tesla uiteraard marktaandeel.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:18 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat Tesla nu al marktaandeel verliest in Europa nu meer merken met elektrische modellen komen? De auto's van deze fabrikanten hoef je dan ook niet in een winderige haven af te halen op een desolate parking.
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.quote:Zelfrijdende auto's geloof ik helemaal niet in. Gaan mensen echt hun leven in handen leggen van wat camera's en sensoren zodat ze achterover leunend de krant kunnen lezen? Gaat de samenleving het accepteren wanneer er om de haverklap kinderen doodgereden worden omdat er een sensortje stuk is of de AI weer iets over het hoofd ziet? Misschien wel, maar ik denk het niet. In bepaalde settings zullen zelfrijdende auto's misschien best toegevoegde waarde hebben (havens, vliegvelden) maar ik geloof niet dat het gemeengoed gaat worden.
Het is wel een bijzondere snuiter.quote:Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf maar bepalen waar hij zijn geld instopt. Als je er veel rendement mee kunt behalen (op korte termijn) waarom niet. Persoonlijk heb ik er geen goed gevoel bij. Als de heer Musk weer iets geks tweet dan heb je zomaar kans dat de koers een duikvlucht neemt. Voor mijn gevoel leg je je lot volledig in handen van meneer Elon. Dat is bij andere bedrijven niet zo.
Letterlijk het percentage marktaandeel kan je 1:1 correleren met hoeveel je kan groeien.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe belangrijk is marktaandeel voor je groei? Volgens mij niet heel erg.
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom. YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op het moment dat een concurrent z'n eerste elektrische auto produceert, verliest Tesla uiteraard marktaandeel.
Dat is onvermijdelijk.
Hoe belangrijk is marktaandeel? Volgens mij niet.
Tesla doet niets anders dan maximaal uitbreiden en groeien en kan de vraag nog steeds niet aan.
Of er concurrentie is of niet: Tesla kan niet meer produceren en alles wordt keurig verkocht, ondanks dat ze de prijzen van alle modellen fors verhoogd hebben.
2016 -> 75.900
2017 -> 103.100 +35,8%
2018 -> 244.900 +237,5%
2019 -> 367.200 +149,9%
2020 -> 499.000 +35,9%
2021 -> 936.172 +187,6%
En er gaan dit jaar 2 gigafactories open die samen ruim meer productiecapaciteit hebben dan wat Tesla tot nu toe in totaal heeft...
[..]
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.
Ieder jaar zo'n 1.350.000 doden... als autonoom rijden daar maar 10% vanaf kan krijgen is het winst.
[..]
Het is wel een bijzondere snuiter.
Zal allemaal wel best werken op de snelweg... En wie weet legaliseren we dat wle binnen 10 jaar, kan je slapen terwijl je naar je vakantiebestemming gaat, wel flex, lekker snachts op vakantie.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.
Ieder jaar zo'n 1.350.000 doden... als autonoom rijden daar maar 10% vanaf kan krijgen is het winst.
Denk dat je gelijk hebt, tot bepaalde hoogte, en jij ziet ook dat de complexiteit in de straten hoger is dan op de snelweg.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom. YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook prima.
De AI in spellen is natuurlijk niet honderden miljarden kilometers gesimuleerd met "real life data" data.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom.
Misschien ook wel niet. Ik geef het een 75% kans van slagen.quote:YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.
Autopilot is geen FSD.
Autopilot is een veredelde adaptieve cruise control.
Uiteindelijk moeten die softwarestacks in de toekomst wel allemaal samengaan maar FSD is echt alleen voor bètatesters beschikbaar.
Tot oktober 2001 waren er zo'n 2000 bètatesters maar momenteel kan iedereen die FSD heeft aangeschaft heeft én een hoge rijscore haalt zich opgeven om bètatester te worden. Dit wordt nu langzaam uitgerold.
[quote]
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook prima.
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben van 1976 dus niet echt millenial maar wel enigszins "fanboy" dus ik zal proberen mijn interpretatie van de hype te delen:
Tesla is markleider, bouwt auto's met de hoogste efficiëntie qua verbruik en de productie verdubbelt iedere 1 tot 1,5 jaar.
Ook de marges zijn zeer hoog (~30%), ze hebben een korte bouwtijd per auto (~10 uren) en een zeer kleine schuld.
Maar Tesla is meer dan alleen auto's.
Tesla is volop bezig in de energy storage, een sector die minstens zo groot kan worden als de autodivisie.
Ze bouwen Megapacks die energie bufferen en stroom automatisch (!) kunnen verhandelen met hun Autobidder software.
Tesla zet hiermee vol in op "virtual power plants" die in fracties van seconden bij of af kunnen schakelen.
Naast megapacks kunnen ook hun Powerwalls en auto's (via Vehicle-2-Grid) hier onderdeel van worden, eventueel zou het ook in licentie gegeven kunnen worden aan andere bedrijven.
Dan hebben we nog de Tesla Semi. Dat schiet op het eerste gezicht nog niet zo op maar er rijden al aardig wat prototypes rond met vracht en die worden rond de fabriek best vaak gesignaleerd en gefilmd.
Elektrische vrachtwagens zijn uiteraard efficiënter dan diesels en als ze de range van >800km kunnen waarmaken én in "treintjes" kunnen rijden met maar 1 chauffeur (vooral USA, lange rechte wegen) dan geloof ik wel dat dat een flink succes kan worden.
Full Self Driving is een wat onzekere factor, je ziet duidelijk dat de beta steeds beter wordt maar feilloos is het nog lang niet.
Tesla ontwikkelt momenteel "Dojo", een AI platform dat efficiënter werkt en meer schaalbaar is dan dan de opties die Nvidia bijvoorbeeld te bieden heeft. Daarmee zou FSD in een stroomversnelling moeten komen omdat ze veel meer kunnen simuleren. Daarnaast willen de Dojo als reken- en AI-platform aan kunnen bieden.
Met FSD zou TaaS wel zeer interessant worden voor het merk.
Tesla robots, ik vind het nog wat vaag, dat zie ik voorlopig nog niet verschijnen.
Tesla Solar Roof is tot op heden vrij teleurstellend, aan de andere kant worden er wel continu nieuwe versies van uitgebracht en lijkt het momenteel vooral "kijken wat het beste werkt".
Dus ja, is Tesla wel een autofabrikant?
/fanboymode
Goed punt, totaal overheen gezien bij het opsommen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:53 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.
-dedicated laadnetwerk. Maar die gaan ze openstellen.
Klopt, zelfs hier en nu krijgt Tesla gratis aandacht.quote:- ze hebben geen kosten aan marketing en reclames, Elon doet dat zelf met wat tweets.
Ja, sowieso zijn de LFP (LiFePO4) accu's in de standard range Tesla's al helemaal kobaltvrij.quote:- kobaltarme (of vrije) accu’s.
De FSD van Tesla is vele malen verder ontwikkeld maar nog in bèta.quote:Wat niet goed is aan Tesla:
-bouwkwaliteit, al wordt dat snel beter.
-Aftersales
- FSD is slecht. Volvo en Mercedes doen dit al beter.
Nederland is maar een hele kleine markt (~0,4% van hun omzet in 2021).quote:- de te lange looptijden van modellen. Model S oogt gedateerd (al is die dat technisch niet). Model Y is niet onderscheidend genoeg om er 65.000 euro op stuk te gooien. Door de model 3 hebben mensen in hun hoofd dat tesla model 3 redelijk goedkoop is (geleasd kon worden) maar de model Y is flink aan de prijs voor een ‘opgehoogde’ model 3. Dat wordt in NL geen verkooptopper, tenzij de prijs 10-15k lager wordt door het in Berlijn te bouwen.
Daarom werkt Tesla nu met CATL aan de productie van LFP accu's voor dit doel.quote:Kortom als autobouwer doet Tesla het best aardig, maar kunnen ze voorsprong vasthouden? Ik heb mijn twijfels.
En als energie opslag: dat lijkt nu mooi, maar op die markt zijn heel andere partijen actief.
De accu techniek van tesla is eigenlijk te duur voor energieopslag. De eisen aan een stationaire accu zijn anders dan die van een auto-accu. Lithium accu’s zijn daarvoor eigenlijk te duur. Gewicht maakt niet zoveel uit, vooral $/kWh is belangrijk.
Snap ik.quote:En als ik het op mezelf betrek: dit jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar eigenlijk is het net niks.
Tesla Y vind ik te duur (forse bijtelling boven de 35k); model 3 vind ik een rijdende zetpil; uit de VAG groep vind ik de performance tegenvallen. Van Kia en Hyundai is het verbruik te hoog.
Kortom het is allemaal net niks. En zeker met huidige 16% bijtelling over 35k zijn de elektrischen nu netto net zo duur als een fossiele. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat er nog een leuke auto in de pool zit die ik 1-2 jaar kan rijden en hoop ik dat er in de tussentijd dan betere alternatieven zijn.
Wordt inderdaad een Tesla-special hier.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het iets teveel Tesla is voor dit topic, dan kunnen we de discussie misschien naar het EV topic verhuizen?
Voor mezelf maakt het niet veel uit maar kan me voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten?
[poll=3387]
Klopt, TaaS heeft grote potentie.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:24 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Wordt inderdaad een Tesla-special hier.
Dan zal ik 'ontopic' nog een financiële denkwijze toevoegen. Autonoom vervoer wordt hier afgedaan als een luxe dat je als forens of vakantieganger een krantje kan lezen. Echter is de potentiële economische impact voor ondernemingen veel groter dan voor de gewone consument. Een transporteur hoeft bijvoorbeeld geen chauffeurs meer te huren als zij autonome vrachtwagens gebruikt. Ik heb geen idee, maar ik schat dat de personeelskosten voor een transporteur nu zeker tientallen procenten van het totaal zijn. Autonoom vervoer is in potentie dus een enorme kostenbesparing voor een dergelijke onderneming in de transportbranche. Bovendien is de transportbranche ook zeker geen klein onderdeel van de totale economie.
Uiterlijk van een auto... Joah, beetje belangrijk, maar de productietechniek van Tesla heeft nogal aanvangstkosten... Die moeten een hogere afzet hebben dan andere producenten vanwege de productietechniek van de carosserie.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 13:53 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.
USPs van Tesla als autofabrikant:
-Zuinige en snelle auto’s produceren. Dat lukt de directe concurrenten nog niet zo goed. Vooral de Kia EV6 / Ioniq5 valt me erg tegen qua efficiëntie, ik had verwacht dat Tesla daar veel last van zou krijgen.
-dedicated laadnetwerk. Maar die gaan ze openstellen.
- ze hebben geen kosten aan marketing en reclames, Elon doet dat zelf met wat tweets.
- kobaltarme (of vrije) accu’s.
Wat niet goed is aan Tesla:
-bouwkwaliteit, al wordt dat snel beter.
-Aftersales
- FSD is slecht. Volvo en Mercedes doen dit al beter.
- de te lange looptijden van modellen. Model S oogt gedateerd (al is die dat technisch niet). Model Y is niet onderscheidend genoeg om er 65.000 euro op stuk te gooien. Door de model 3 hebben mensen in hun hoofd dat tesla model 3 redelijk goedkoop is (geleasd kon worden) maar de model Y is flink aan de prijs voor een ‘opgehoogde’ model 3. Dat wordt in NL geen verkooptopper, tenzij de prijs 10-15k lager wordt door het in Berlijn te bouwen.
Kortom als autobouwer doet Tesla het best aardig, maar kunnen ze voorsprong vasthouden? Ik heb mijn twijfels.
En als energie opslag: dat lijkt nu mooi, maar op die markt zijn heel andere partijen actief.
De accu techniek van tesla is eigenlijk te duur voor energieopslag. De eisen aan een stationaire accu zijn anders dan die van een auto-accu. Lithium accu’s zijn daarvoor eigenlijk te duur. Gewicht maakt niet zoveel uit, vooral $/kWh is belangrijk.
En als ik het op mezelf betrek: dit jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar eigenlijk is het net niks.
Tesla Y vind ik te duur (forse bijtelling boven de 35k); model 3 vind ik een rijdende zetpil; uit de VAG groep vind ik de performance tegenvallen. Van Kia en Hyundai is het verbruik te hoog.
Kortom het is allemaal net niks. En zeker met huidige 16% bijtelling over 35k zijn de elektrischen nu netto net zo duur als een fossiele. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat er nog een leuke auto in de pool zit die ik 1-2 jaar kan rijden en hoop ik dat er in de tussentijd dan betere alternatieven zijn.
Dat gebeurt ook, waar geen mensen lopen in de Rotterdamse haven op hele lage snelheden.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 14:24 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Wordt inderdaad een Tesla-special hier.
Dan zal ik 'ontopic' nog een financiële denkwijze toevoegen. Autonoom vervoer wordt hier afgedaan als een luxe dat je als forens of vakantieganger een krantje kan lezen. Echter is de potentiële economische impact voor ondernemingen veel groter dan voor de gewone consument. Een transporteur hoeft bijvoorbeeld geen chauffeurs meer te huren als zij autonome vrachtwagens gebruikt. Ik heb geen idee, maar ik schat dat de personeelskosten voor een transporteur nu zeker tientallen procenten van haar totale kosten zijn. Autonoom vervoer is in potentie dus een enorme kostenbesparing voor een dergelijke onderneming in de transportbranche. Bovendien is de transportbranche ook zeker geen klein onderdeel van de totale economie.
Verlies nemen is ook iets dat er soms bijhoort.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:43 schreef maan_man het volgende:
Ik zit echt met Just Eat en Baba in mijn maag. Die zijn nog uit de eerste maanden van beleggingscarrière. Toen ging mijn onderzoek niet veel verder dan het bekijken van koersdoelen en het zien van dollartekens. Zij zijn nu een klein gedeelte van beleggingsportefeuille en beïnvloedden mijn rendement niet heel erg.
Ik denk steeds laat maar staan, de bodem moet toch een keer in zicht zijn. Kijk ik net in mijn app Just Eat weer 7,5% in de min. Ik had zij nu waarschijnlijk niet meer gekocht, maar nu ik ze heb, kijk ik wel waar het schip strand. Al lijkt het wel op het in hoog tempo verbranden van geld.
Baba staat gewoon te laag door het antichina sentiment als dat een beetje keert, kan het nog wel goed komen. Just Eat, zoals veel van die groeibedrijven veel kosten en geen winst nog. Overnamen in Amerika kan mogelijk een miskleun zijn, maar die overnamen is ook nog eens met aandelen betaald en ik denk dat die aandelen nu op grote schaal worden gedumpt. Maar hun aandelen in Ifood en de rendabele landen is zoveel waard dat alleen op basis daarvan de beurswaarden niet onrealistisch is. Zij kunnen beter vandaag de boel liquideren en de aandeelhouders uitbetalen.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Verlies nemen is ook iets dat er soms bijhoort.
Hoe zijn de vooruitzichten voor die bedrijven? Ik ken ze beiden niet (eerste alleen van naam).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |