abonnement Unibet Coolblue
pi_203027803
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:22 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik kan de Tesla hype eigenlijk niet helemaal duiden. Vrijwel alle autofabrikanten zetten in op elektrisch. Wat is dadelijk nog het USP van Tesla? De beroerde bouwkwaliteit van de interieurs? Volgens mij wordt dat aandeel tot grote hoogte opgestuwd door woke millennials die op hun zolderkamer tot de conclusie gekomen zijn dat elektrische auto's de toekomst zijn en Tesla de enige partij is die dit ziet.
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.
pi_203027935
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:59 schreef maan_man het volgende:

[..]
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.
De ontwikkeling naar een autonome auto heeft in potentie een veel grotere economische impact dan de overgang naar elektrisch. De markt verwacht blijkbaar dat Tesla hierin voorop loopt, ondanks dat de technische uitdagingen van autonoom rijden de laatste tijd steeds groter blijken te zijn. Tesla heeft tov veel andere ontwikkelaars het voordeel dat ze mega veel testdata binnen halen. Dat is essentieel voor de technische ontwikkeling.
gr gr
pi_203028049
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:07 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
De ontwikkeling naar een autonome auto heeft in potentie een veel grotere economische impact dan de overgang naar elektrisch. De markt verwacht blijkbaar dat Tesla hierin voorop loopt, ondanks dat de technische uitdagingen van autonoom rijden de laatste tijd steeds groter blijken te zijn. Tesla heeft tov veel andere ontwikkelaars het voordeel dat ze mega veel testdata binnen halen. Dat is essentieel voor de technische ontwikkeling.
Klopt, Tesla installeert al enkele jaren alle geleverde auto's met 8 camera's en daarnaast is ieder model sindsdien te voorzien van of upgraden met de meest recente FSD hardware.

En dat terwijl de concurrentie nu vaak nog steeds niet verder komt dan één camera voor het achteruitrijden en 1 voor "lane assist".

Het is niet gezegd dat of wanneer Tesla het voor elkaar gaat krijgen maar als er één merk is dat al jaren de beschikking heeft over het grootste geschikte wagenpark dan is het Tesla.

En met die miljarden kilometers kan je honderden miljarden kilometers simuleren en de AI trainen.

Er is wel concurrentie, zoals van Waymo, maar die kunnen voorlopig niets anders dan in "geofenced" locaties rondrijden. Tesla zet er vol op in om overal te kunnen rijden waar je maar iets hebt dat op een weg lijkt.

Daarnaast kost de extra benodigde apparatuur (o.a. Lidar) op zo'n Waymo voertuig ongeveer $150.000 waardoor het wel heel erg moet opschalen voor het commercieel interessant wordt.

Maar goed, het blijft een onzekere factor en het kan (ondanks alle inzet) falen.
pi_203028119
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben van 1976 dus niet echt millenial maar wel enigszins "fanboy" dus ik zal proberen mijn interpretatie van de hype te delen:

Tesla is markleider, bouwt auto's met de hoogste efficiëntie qua verbruik en de productie verdubbelt iedere 1 tot 1,5 jaar.

Ook de marges zijn zeer hoog (~30%), ze hebben een korte bouwtijd per auto (~10 uren) en een zeer kleine schuld.

Maar Tesla is meer dan alleen auto's.

Tesla is volop bezig in de energy storage, een sector die minstens zo groot kan worden als de autodivisie.
Ze bouwen Megapacks die energie bufferen en stroom automatisch (!) kunnen verhandelen met hun Autobidder software.
Tesla zet hiermee vol in op "virtual power plants" die in fracties van seconden bij of af kunnen schakelen.
Naast megapacks kunnen ook hun Powerwalls en auto's (via Vehicle-2-Grid) hier onderdeel van worden, eventueel zou het ook in licentie gegeven kunnen worden aan andere bedrijven.

Dan hebben we nog de Tesla Semi. Dat schiet op het eerste gezicht nog niet zo op maar er rijden al aardig wat prototypes rond met vracht en die worden rond de fabriek best vaak gesignaleerd en gefilmd.
Elektrische vrachtwagens zijn uiteraard efficiënter dan diesels en als ze de range van >800km kunnen waarmaken én in "treintjes" kunnen rijden met maar 1 chauffeur (vooral USA, lange rechte wegen) dan geloof ik wel dat dat een flink succes kan worden.

Full Self Driving is een wat onzekere factor, je ziet duidelijk dat de beta steeds beter wordt maar feilloos is het nog lang niet.
Tesla ontwikkelt momenteel "Dojo", een AI platform dat efficiënter werkt en meer schaalbaar is dan dan de opties die Nvidia bijvoorbeeld te bieden heeft. Daarmee zou FSD in een stroomversnelling moeten komen omdat ze veel meer kunnen simuleren. Daarnaast willen de Dojo als reken- en AI-platform aan kunnen bieden.

Tesla robots, ik vind het nog wat vaag, dat zie ik voorlopig nog niet verschijnen.

Tesla Solar Roof is tot op heden vrij teleurstellend, aan de andere kant worden er wel continu nieuwe versies van uitgebracht en lijkt het momenteel vooral "kijken wat het beste werkt".

Dus ja, is Tesla wel een autofabrikant?

/fanboymode
Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat Tesla nu al marktaandeel verliest in Europa nu meer merken met elektrische modellen komen? De auto's van deze fabrikanten hoef je dan ook niet in een winderige haven af te halen op een desolate parking.

Zelfrijdende auto's geloof ik helemaal niet in. Gaan mensen echt hun leven in handen leggen van wat camera's en sensoren zodat ze achterover leunend de krant kunnen lezen? Gaat de samenleving het accepteren wanneer er om de haverklap kinderen doodgereden worden omdat er een sensortje stuk is of de AI weer iets over het hoofd ziet? Misschien wel, maar ik denk het niet. In bepaalde settings zullen zelfrijdende auto's misschien best toegevoegde waarde hebben (havens, vliegvelden) maar ik geloof niet dat het gemeengoed gaat worden.

Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf maar bepalen waar hij zijn geld instopt. Als je er veel rendement mee kunt behalen (op korte termijn) waarom niet. Persoonlijk heb ik er geen goed gevoel bij. Als de heer Musk weer iets geks tweet dan heb je zomaar kans dat de koers een duikvlucht neemt. Voor mijn gevoel leg je je lot volledig in handen van meneer Elon. Dat is bij andere bedrijven niet zo.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
  dinsdag 4 januari 2022 @ 13:18:41 #55
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203028128
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, Tesla installeert al enkele jaren alle geleverde auto's met 8 camera's en daarnaast is ieder model sindsdien te voorzien van of upgraden met de meest recente FSD hardware.

En dat terwijl de concurrentie nu vaak nog steeds niet verder komt dan één camera voor het achteruitrijden en 1 voor "lane assist".

Het is niet gezegd dat of wanneer Tesla het voor elkaar gaat krijgen maar als er één merk is dat al jaren de beschikking heeft over het grootste geschikte wagenpark dan is het Tesla.

En met die miljarden kilometers kan je honderden miljarden kilometers simuleren en de AI trainen.

Er is wel concurrentie, zoals van Waymo, maar die kunnen voorlopig niets anders dan in "geofenced" locaties rondrijden. Tesla zet er vol op in om overal te kunnen rijden waar je maar iets hebt dat op een weg lijkt.

Daarnaast kost de extra benodigde apparatuur (o.a. Lidar) op zo'n Waymo voertuig ongeveer $150.000 waardoor het wel heel erg moet opschalen voor het commercieel interessant wordt.

Maar goed, het blijft een onzekere factor en het kan (ondanks alle inzet) falen.
Ze kunnen misschien concurrentie verwachten van Chinese bedrijven. Volgens mij is Baidu ookal vrij ver met zelf-rijdende auto's. Die doen ookal veel rijden in echte steden enzo.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203028290
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:59 schreef maan_man het volgende:

[..]
Ik zag laatst iemand die beweerde dat Tesla over 10 jaar de helft van alle nieuwe auto's wereldwijd moet verkopen tegen een prijs van $ 60.000,- om de waardering vandaag te rechtvaardigen. Nu moet je die waardering misschien ook met een korreltje zout nemen, maar zij zijn gierend duur en verliezen hun unieke voordelen snel. Iedere autobouwer heeft nu een elektrisch model.
Veel mensen lijken te denken dat de overige autofabrikanten achterlijk zijn en simpelweg op hun handen blijven zitten zodra elektrische auto's de norm worden en Tesla er dus automatisch met een gigantisch marktaandeel vandoor gaat.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203028311
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:18 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat Tesla nu al marktaandeel verliest in Europa nu meer merken met elektrische modellen komen? De auto's van deze fabrikanten hoef je dan ook niet in een winderige haven af te halen op een desolate parking.
Op het moment dat een concurrent z'n eerste elektrische auto produceert, verliest Tesla uiteraard marktaandeel.
Dat is onvermijdelijk. Dat overkwam Coca Cola ook toen er andere merken op de markt kwamen.

Hoe belangrijk is marktaandeel voor je groei? Volgens mij niet heel erg.

Tesla doet niets anders dan maximaal uitbreiden en groeien en kan de vraag nog steeds niet aan.

Of er concurrentie is of niet: Tesla kan niet meer produceren en alles wordt keurig verkocht, ondanks dat ze de prijzen van alle modellen fors verhoogd hebben.

2016 -> 75.900
2017 -> 103.100 +35,8%
2018 -> 244.900 +237,5%
2019 -> 367.200 +149,9%
2020 -> 499.000 +35,9%
2021 -> 936.172 +187,6%

En er gaan dit jaar 2 gigafactories open die samen ruim meer productiecapaciteit hebben dan wat Tesla tot nu toe in totaal heeft...

quote:
Zelfrijdende auto's geloof ik helemaal niet in. Gaan mensen echt hun leven in handen leggen van wat camera's en sensoren zodat ze achterover leunend de krant kunnen lezen? Gaat de samenleving het accepteren wanneer er om de haverklap kinderen doodgereden worden omdat er een sensortje stuk is of de AI weer iets over het hoofd ziet? Misschien wel, maar ik denk het niet. In bepaalde settings zullen zelfrijdende auto's misschien best toegevoegde waarde hebben (havens, vliegvelden) maar ik geloof niet dat het gemeengoed gaat worden.
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.

Ieder jaar zo'n 1.350.000 doden... als autonoom rijden daar maar 10% vanaf kan krijgen is het winst.

quote:
Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf maar bepalen waar hij zijn geld instopt. Als je er veel rendement mee kunt behalen (op korte termijn) waarom niet. Persoonlijk heb ik er geen goed gevoel bij. Als de heer Musk weer iets geks tweet dan heb je zomaar kans dat de koers een duikvlucht neemt. Voor mijn gevoel leg je je lot volledig in handen van meneer Elon. Dat is bij andere bedrijven niet zo.
Het is wel een bijzondere snuiter.
pi_203028429
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe belangrijk is marktaandeel voor je groei? Volgens mij niet heel erg.
Letterlijk het percentage marktaandeel kan je 1:1 correleren met hoeveel je kan groeien.
Bij Tesla is het qua marktaandeel allemaal wat tricky komende jaren. Dan moet de complete markt zelf harder groeien... Wie weet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203028443
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op het moment dat een concurrent z'n eerste elektrische auto produceert, verliest Tesla uiteraard marktaandeel.
Dat is onvermijdelijk.

Hoe belangrijk is marktaandeel? Volgens mij niet.

Tesla doet niets anders dan maximaal uitbreiden en groeien en kan de vraag nog steeds niet aan.

Of er concurrentie is of niet: Tesla kan niet meer produceren en alles wordt keurig verkocht, ondanks dat ze de prijzen van alle modellen fors verhoogd hebben.

2016 -> 75.900
2017 -> 103.100 +35,8%
2018 -> 244.900 +237,5%
2019 -> 367.200 +149,9%
2020 -> 499.000 +35,9%
2021 -> 936.172 +187,6%

En er gaan dit jaar 2 gigafactories open die samen ruim meer productiecapaciteit hebben dan wat Tesla tot nu toe in totaal heeft...
[..]
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.

Ieder jaar zo'n 1.350.000 doden... als autonoom rijden daar maar 10% vanaf kan krijgen is het winst.
[..]
Het is wel een bijzondere snuiter.
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom. YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook prima.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203028462
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er worden om de haverklap mensen doodgereden zonder autonome auto's.

Ieder jaar zo'n 1.350.000 doden... als autonoom rijden daar maar 10% vanaf kan krijgen is het winst.

Zal allemaal wel best werken op de snelweg... En wie weet legaliseren we dat wle binnen 10 jaar, kan je slapen terwijl je naar je vakantiebestemming gaat, wel flex, lekker snachts op vakantie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203028482
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom. YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook prima.
Denk dat je gelijk hebt, tot bepaalde hoogte, en jij ziet ook dat de complexiteit in de straten hoger is dan op de snelweg.

Maar ook die hulpsystemen, abrupt remmen etc, het kan wel levens redden hoor.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203028579
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]
Ik denk juist niet dat autonoom rijden voor minder verkeersdoden kan zorgen. Dan zou je ervan uitgaan dat AI, wat camera's en sensoren betere inschattingen kunnen maken (binnen de bebouwde kom) dan dat een mens dat kan. Daar geloof ik helemaal niks van. De AI in de meest geavanceerde computerspellen zijn bijvoorbeeld nog steeds extreem dom.
De AI in spellen is natuurlijk niet honderden miljarden kilometers gesimuleerd met "real life data" data.
En in F1 2021 heb ik het idee dat ze de AI hebben afgestemd op het rijgedrag van Mazepin, Grosjean en Maldonado.

quote:
YouTube staat ook vol met gekke crashes van autopilot systemen. Er zal nog een hoop moeten gebeuren imo voordat we achterover leunend de krant kunnen lezen en de AI de rest doet.

Autopilot is geen FSD.
Autopilot is een veredelde adaptieve cruise control.

Uiteindelijk moeten die softwarestacks in de toekomst wel allemaal samengaan maar FSD is echt alleen voor bètatesters beschikbaar.

Tot oktober 2001 waren er zo'n 2000 bètatesters maar momenteel kan iedereen die FSD heeft aangeschaft heeft én een hoge rijscore haalt zich opgeven om bètatester te worden. Dit wordt nu langzaam uitgerold.

[quote]
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook prima.
Misschien ook wel niet. Ik geef het een 75% kans van slagen.
pi_203028719
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben van 1976 dus niet echt millenial maar wel enigszins "fanboy" dus ik zal proberen mijn interpretatie van de hype te delen:

Tesla is markleider, bouwt auto's met de hoogste efficiëntie qua verbruik en de productie verdubbelt iedere 1 tot 1,5 jaar.

Ook de marges zijn zeer hoog (~30%), ze hebben een korte bouwtijd per auto (~10 uren) en een zeer kleine schuld.

Maar Tesla is meer dan alleen auto's.

Tesla is volop bezig in de energy storage, een sector die minstens zo groot kan worden als de autodivisie.
Ze bouwen Megapacks die energie bufferen en stroom automatisch (!) kunnen verhandelen met hun Autobidder software.
Tesla zet hiermee vol in op "virtual power plants" die in fracties van seconden bij of af kunnen schakelen.
Naast megapacks kunnen ook hun Powerwalls en auto's (via Vehicle-2-Grid) hier onderdeel van worden, eventueel zou het ook in licentie gegeven kunnen worden aan andere bedrijven.

Dan hebben we nog de Tesla Semi. Dat schiet op het eerste gezicht nog niet zo op maar er rijden al aardig wat prototypes rond met vracht en die worden rond de fabriek best vaak gesignaleerd en gefilmd.
Elektrische vrachtwagens zijn uiteraard efficiënter dan diesels en als ze de range van >800km kunnen waarmaken én in "treintjes" kunnen rijden met maar 1 chauffeur (vooral USA, lange rechte wegen) dan geloof ik wel dat dat een flink succes kan worden.

Full Self Driving is een wat onzekere factor, je ziet duidelijk dat de beta steeds beter wordt maar feilloos is het nog lang niet.
Tesla ontwikkelt momenteel "Dojo", een AI platform dat efficiënter werkt en meer schaalbaar is dan dan de opties die Nvidia bijvoorbeeld te bieden heeft. Daarmee zou FSD in een stroomversnelling moeten komen omdat ze veel meer kunnen simuleren. Daarnaast willen de Dojo als reken- en AI-platform aan kunnen bieden.
Met FSD zou TaaS wel zeer interessant worden voor het merk.

Tesla robots, ik vind het nog wat vaag, dat zie ik voorlopig nog niet verschijnen.

Tesla Solar Roof is tot op heden vrij teleurstellend, aan de andere kant worden er wel continu nieuwe versies van uitgebracht en lijkt het momenteel vooral "kijken wat het beste werkt".

Dus ja, is Tesla wel een autofabrikant?

/fanboymode
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.

USPs van Tesla als autofabrikant:
-Zuinige en snelle auto’s produceren. Dat lukt de directe concurrenten nog niet zo goed. Vooral de Kia EV6 / Ioniq5 valt me erg tegen qua efficiëntie, ik had verwacht dat Tesla daar veel last van zou krijgen.
-dedicated laadnetwerk. Maar die gaan ze openstellen.
- ze hebben geen kosten aan marketing en reclames, Elon doet dat zelf met wat tweets.
- kobaltarme (of vrije) accu’s.

Wat niet goed is aan Tesla:
-bouwkwaliteit, al wordt dat snel beter.
-Aftersales
- FSD is slecht. Volvo en Mercedes doen dit al beter.
- de te lange looptijden van modellen. Model S oogt gedateerd (al is die dat technisch niet). Model Y is niet onderscheidend genoeg om er 65.000 euro op stuk te gooien. Door de model 3 hebben mensen in hun hoofd dat tesla model 3 redelijk goedkoop is (geleasd kon worden) maar de model Y is flink aan de prijs voor een ‘opgehoogde’ model 3. Dat wordt in NL geen verkooptopper, tenzij de prijs 10-15k lager wordt door het in Berlijn te bouwen.

Kortom als autobouwer doet Tesla het best aardig, maar kunnen ze voorsprong vasthouden? Ik heb mijn twijfels.

En als energie opslag: dat lijkt nu mooi, maar op die markt zijn heel andere partijen actief.
De accu techniek van tesla is eigenlijk te duur voor energieopslag. De eisen aan een stationaire accu zijn anders dan die van een auto-accu. Lithium accu’s zijn daarvoor eigenlijk te duur. Gewicht maakt niet zoveel uit, vooral $/kWh is belangrijk.

En als ik het op mezelf betrek: dit jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar eigenlijk is het net niks.
Tesla Y vind ik te duur (forse bijtelling boven de 35k); model 3 vind ik een rijdende zetpil; uit de VAG groep vind ik de performance tegenvallen. Van Kia en Hyundai is het verbruik te hoog.
Kortom het is allemaal net niks. En zeker met huidige 16% bijtelling over 35k zijn de elektrischen nu netto net zo duur als een fossiele. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat er nog een leuke auto in de pool zit die ik 1-2 jaar kan rijden en hoop ik dat er in de tussentijd dan betere alternatieven zijn.
pi_203028836
Ford Mustang Mach-E niks voor je?
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_203028917
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:53 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.

-dedicated laadnetwerk. Maar die gaan ze openstellen.
Goed punt, totaal overheen gezien bij het opsommen.
En natuurlijk goedkoper voor Tesla bezitters dan voor "bezoekers" met andere merken.

quote:
- ze hebben geen kosten aan marketing en reclames, Elon doet dat zelf met wat tweets.
Klopt, zelfs hier en nu krijgt Tesla gratis aandacht.

quote:
- kobaltarme (of vrije) accu’s.
Ja, sowieso zijn de LFP (LiFePO4) accu's in de standard range Tesla's al helemaal kobaltvrij.
Deze zelfde cellen gaan ook in de Megapacks.

quote:
Wat niet goed is aan Tesla:
-bouwkwaliteit, al wordt dat snel beter.
-Aftersales
- FSD is slecht. Volvo en Mercedes doen dit al beter.
De FSD van Tesla is vele malen verder ontwikkeld maar nog in bèta.
Je zou de Autopilot kunnen bedoelen?

quote:
- de te lange looptijden van modellen. Model S oogt gedateerd (al is die dat technisch niet). Model Y is niet onderscheidend genoeg om er 65.000 euro op stuk te gooien. Door de model 3 hebben mensen in hun hoofd dat tesla model 3 redelijk goedkoop is (geleasd kon worden) maar de model Y is flink aan de prijs voor een ‘opgehoogde’ model 3. Dat wordt in NL geen verkooptopper, tenzij de prijs 10-15k lager wordt door het in Berlijn te bouwen.
Nederland is maar een hele kleine markt (~0,4% van hun omzet in 2021).
Wereldwijd doet de Model Y het heel goed, ook daar geldt: de vraag is groter dan dat ze kunnen leveren.

quote:
Kortom als autobouwer doet Tesla het best aardig, maar kunnen ze voorsprong vasthouden? Ik heb mijn twijfels.

En als energie opslag: dat lijkt nu mooi, maar op die markt zijn heel andere partijen actief.
De accu techniek van tesla is eigenlijk te duur voor energieopslag. De eisen aan een stationaire accu zijn anders dan die van een auto-accu. Lithium accu’s zijn daarvoor eigenlijk te duur. Gewicht maakt niet zoveel uit, vooral $/kWh is belangrijk.
Daarom werkt Tesla nu met CATL aan de productie van LFP accu's voor dit doel.
Die zijn iets zwaarder (lagere dichtheid) maar gaan vele duizenden cycles mee en minder kans op "thermal runaway".

quote:
En als ik het op mezelf betrek: dit jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar eigenlijk is het net niks.
Tesla Y vind ik te duur (forse bijtelling boven de 35k); model 3 vind ik een rijdende zetpil; uit de VAG groep vind ik de performance tegenvallen. Van Kia en Hyundai is het verbruik te hoog.
Kortom het is allemaal net niks. En zeker met huidige 16% bijtelling over 35k zijn de elektrischen nu netto net zo duur als een fossiele. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat er nog een leuke auto in de pool zit die ik 1-2 jaar kan rijden en hoop ik dat er in de tussentijd dan betere alternatieven zijn.
Snap ik.
pi_203028987
Als het iets teveel Tesla is voor dit topic, dan kunnen we de discussie misschien naar het EV topic verhuizen?
Voor mezelf maakt het niet veel uit maar kan me voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten?

POLL
pi_203029267
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het iets teveel Tesla is voor dit topic, dan kunnen we de discussie misschien naar het EV topic verhuizen?
Voor mezelf maakt het niet veel uit maar kan me voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten?

[poll=3387]
Wordt inderdaad een Tesla-special hier. :P

Dan zal ik 'ontopic' nog een financiële denkwijze toevoegen. Autonoom vervoer wordt hier afgedaan als een luxe dat je als forens of vakantieganger een krantje kan lezen. Echter is de potentiële economische impact voor ondernemingen veel groter dan voor de gewone consument. Een transporteur hoeft bijvoorbeeld geen chauffeurs meer te huren als zij autonome vrachtwagens gebruikt. Ik heb geen idee, maar ik schat dat de personeelskosten voor een transporteur nu zeker tientallen procenten van haar totale kosten zijn. Autonoom vervoer is in potentie dus een enorme kostenbesparing voor een dergelijke onderneming in de transportbranche. Bovendien is de transportbranche ook zeker geen klein onderdeel van de totale economie.
gr gr
pi_203029277
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 14:24 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Wordt inderdaad een Tesla-special hier. :P

Dan zal ik 'ontopic' nog een financiële denkwijze toevoegen. Autonoom vervoer wordt hier afgedaan als een luxe dat je als forens of vakantieganger een krantje kan lezen. Echter is de potentiële economische impact voor ondernemingen veel groter dan voor de gewone consument. Een transporteur hoeft bijvoorbeeld geen chauffeurs meer te huren als zij autonome vrachtwagens gebruikt. Ik heb geen idee, maar ik schat dat de personeelskosten voor een transporteur nu zeker tientallen procenten van het totaal zijn. Autonoom vervoer is in potentie dus een enorme kostenbesparing voor een dergelijke onderneming in de transportbranche. Bovendien is de transportbranche ook zeker geen klein onderdeel van de totale economie.
Klopt, TaaS heeft grote potentie.
pi_203029438
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 13:53 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ik ben van 1985 en ik zou helemaal fanboy moeten zijn, maar ben het maar deels.

USPs van Tesla als autofabrikant:
-Zuinige en snelle auto’s produceren. Dat lukt de directe concurrenten nog niet zo goed. Vooral de Kia EV6 / Ioniq5 valt me erg tegen qua efficiëntie, ik had verwacht dat Tesla daar veel last van zou krijgen.
-dedicated laadnetwerk. Maar die gaan ze openstellen.
- ze hebben geen kosten aan marketing en reclames, Elon doet dat zelf met wat tweets.
- kobaltarme (of vrije) accu’s.

Wat niet goed is aan Tesla:
-bouwkwaliteit, al wordt dat snel beter.
-Aftersales
- FSD is slecht. Volvo en Mercedes doen dit al beter.
- de te lange looptijden van modellen. Model S oogt gedateerd (al is die dat technisch niet). Model Y is niet onderscheidend genoeg om er 65.000 euro op stuk te gooien. Door de model 3 hebben mensen in hun hoofd dat tesla model 3 redelijk goedkoop is (geleasd kon worden) maar de model Y is flink aan de prijs voor een ‘opgehoogde’ model 3. Dat wordt in NL geen verkooptopper, tenzij de prijs 10-15k lager wordt door het in Berlijn te bouwen.

Kortom als autobouwer doet Tesla het best aardig, maar kunnen ze voorsprong vasthouden? Ik heb mijn twijfels.

En als energie opslag: dat lijkt nu mooi, maar op die markt zijn heel andere partijen actief.
De accu techniek van tesla is eigenlijk te duur voor energieopslag. De eisen aan een stationaire accu zijn anders dan die van een auto-accu. Lithium accu’s zijn daarvoor eigenlijk te duur. Gewicht maakt niet zoveel uit, vooral $/kWh is belangrijk.

En als ik het op mezelf betrek: dit jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar eigenlijk is het net niks.
Tesla Y vind ik te duur (forse bijtelling boven de 35k); model 3 vind ik een rijdende zetpil; uit de VAG groep vind ik de performance tegenvallen. Van Kia en Hyundai is het verbruik te hoog.
Kortom het is allemaal net niks. En zeker met huidige 16% bijtelling over 35k zijn de elektrischen nu netto net zo duur als een fossiele. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik hoop eigenlijk dat er nog een leuke auto in de pool zit die ik 1-2 jaar kan rijden en hoop ik dat er in de tussentijd dan betere alternatieven zijn.
Uiterlijk van een auto... Joah, beetje belangrijk, maar de productietechniek van Tesla heeft nogal aanvangstkosten... Die moeten een hogere afzet hebben dan andere producenten vanwege de productietechniek van de carosserie.

Heeft onze vriend weleens een filmpje van laten zien met die "giga press"
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203029458
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 14:24 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Wordt inderdaad een Tesla-special hier. :P

Dan zal ik 'ontopic' nog een financiële denkwijze toevoegen. Autonoom vervoer wordt hier afgedaan als een luxe dat je als forens of vakantieganger een krantje kan lezen. Echter is de potentiële economische impact voor ondernemingen veel groter dan voor de gewone consument. Een transporteur hoeft bijvoorbeeld geen chauffeurs meer te huren als zij autonome vrachtwagens gebruikt. Ik heb geen idee, maar ik schat dat de personeelskosten voor een transporteur nu zeker tientallen procenten van haar totale kosten zijn. Autonoom vervoer is in potentie dus een enorme kostenbesparing voor een dergelijke onderneming in de transportbranche. Bovendien is de transportbranche ook zeker geen klein onderdeel van de totale economie.
Dat gebeurt ook, waar geen mensen lopen in de Rotterdamse haven op hele lage snelheden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203031006
Overweight energy & financials :7

btw tesla hartstikke leuk, totdat je onderdelen moet vervangen als de garantie is afgelopen. Kan je een 2de hypotheek nemen daarvoor :D

[ Bericht 48% gewijzigd door SOG op 04-01-2022 16:08:31 ]
pi_203031798
Ik zit echt met Just Eat en Baba in mijn maag. Die zijn nog uit de eerste maanden van beleggingscarrière. Toen ging mijn onderzoek niet veel verder dan het bekijken van koersdoelen en het zien van dollartekens. Zij zijn nu een klein gedeelte van beleggingsportefeuille en beïnvloedden mijn rendement niet heel erg.

Ik denk steeds laat maar staan, de bodem moet toch een keer in zicht zijn. Kijk ik net in mijn app Just Eat weer 7,5% in de min. Ik had zij nu waarschijnlijk niet meer gekocht, maar nu ik ze heb, kijk ik wel waar het schip strand. Al lijkt het wel op het in hoog tempo verbranden van geld.
pi_203031850
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 16:43 schreef maan_man het volgende:
Ik zit echt met Just Eat en Baba in mijn maag. Die zijn nog uit de eerste maanden van beleggingscarrière. Toen ging mijn onderzoek niet veel verder dan het bekijken van koersdoelen en het zien van dollartekens. Zij zijn nu een klein gedeelte van beleggingsportefeuille en beïnvloedden mijn rendement niet heel erg.

Ik denk steeds laat maar staan, de bodem moet toch een keer in zicht zijn. Kijk ik net in mijn app Just Eat weer 7,5% in de min. Ik had zij nu waarschijnlijk niet meer gekocht, maar nu ik ze heb, kijk ik wel waar het schip strand. Al lijkt het wel op het in hoog tempo verbranden van geld.
Verlies nemen is ook iets dat er soms bijhoort.

Hoe zijn de vooruitzichten voor die bedrijven? Ik ken ze beiden niet (eerste alleen van naam).
pi_203032492
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Verlies nemen is ook iets dat er soms bijhoort.

Hoe zijn de vooruitzichten voor die bedrijven? Ik ken ze beiden niet (eerste alleen van naam).
Baba staat gewoon te laag door het antichina sentiment als dat een beetje keert, kan het nog wel goed komen. Just Eat, zoals veel van die groeibedrijven veel kosten en geen winst nog. Overnamen in Amerika kan mogelijk een miskleun zijn, maar die overnamen is ook nog eens met aandelen betaald en ik denk dat die aandelen nu op grote schaal worden gedumpt. Maar hun aandelen in Ifood en de rendabele landen is zoveel waard dat alleen op basis daarvan de beurswaarden niet onrealistisch is. Zij kunnen beter vandaag de boel liquideren en de aandeelhouders uitbetalen.
pi_203033546
Stevige klappen op de Nasdaq, m'n winst van gisteren is alweer voor 75% weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')