abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 8 januari 2022 @ 09:49:48 #226
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203090369
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 8 januari 2022 @ 09:58:11 #227
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203090471
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Start een tegenhanger. Kijken wie volgend jaar wie het hoogste rendement heeft. :P
pi_203091303
Uw random portie Tesla nieuws:

Het lijkt er op dat Tesla voor het eind van deze maand een stuk of 15 Tesla Semi's aan PepsiCo gaat leveren zodat beide partijen daar meer praktijkervaring mee kunnen opdoen.

Massaproductie van de Semi zou pas in 2023 starten.

Er zijn al laders gefotografeerd bij de Frito-Lay’s facility in Modesto, California (1,5MW per stuk, ofwel 1500kW).
Bij personenwagens is 350kW zo'n beetje het maximum dat ik heb gezien dus dat is wel fors.

Nu zal je mss denken "waar halen ze die gigantisch hoge stroomcapaciteit vandaan?"

Nou... Tesla maakt ook Megapacks...
De Megapacks plaatsen ze bij zo'n distributiecentrum of fabriek en die laden ze bij met een lagere, constante laadstroom die het stroomnet aan kan. Eventueel kan dat aangevuld worden met zonnepanelen (op het dak van een fabriek / distributiecentrum) of windmolens.

Als er dan een Semi parkeert om te laden/lossen, dan wordt deze "vol gas" opgeladen uit zo'n Megapack.
Ik verwacht dat dit al de LiFePO4 (LFP van CATL) Megapacks zijn, deze accu's hebben een wat lagere energiedichtheid dan Li-Ion maar een veel langere levensduur (na >2.500 volledige cycles nog 80% capaciteit resterend) en veel minder kans op "thermal runaway".

Laadpalen klaar om te installeren:


Megapacks bij Frito-Lay’s facility:


[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 11:19:03 ]
pi_203099387
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uw random portie Tesla nieuws:

Het lijkt er op dat Tesla voor het eind van deze maand een stuk of 15 Tesla Semi's aan PepsiCo gaat leveren zodat beide partijen daar meer praktijkervaring mee kunnen opdoen.

Massaproductie van de Semi zou pas in 2023 starten.

Er zijn al laders gefotografeerd bij de Frito-Lay’s facility in Modesto, California (1,5MW per stuk, ofwel 1500kW).
Bij personenwagens is 350kW zo'n beetje het maximum dat ik heb gezien dus dat is wel fors.

Nu zal je mss denken "waar halen ze die gigantisch hoge stroomcapaciteit vandaan?"

Nou... Tesla maakt ook Megapacks...
De Megapacks plaatsen ze bij zo'n distributiecentrum of fabriek en die laden ze bij met een lagere, constante laadstroom die het stroomnet aan kan. Eventueel kan dat aangevuld worden met zonnepanelen (op het dak van een fabriek / distributiecentrum) of windmolens.

Als er dan een Semi parkeert om te laden/lossen, dan wordt deze "vol gas" opgeladen uit zo'n Megapack.
Ik verwacht dat dit al de LiFePO4 (LFP van CATL) Megapacks zijn, deze accu's hebben een wat lagere energiedichtheid dan Li-Ion maar een veel langere levensduur (na >2.500 volledige cycles nog 80% capaciteit resterend) en veel minder kans op "thermal runaway".

Laadpalen klaar om te installeren:
[ afbeelding ]

Megapacks bij Frito-Lay’s facility:
[ afbeelding ]
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.

Tis bij personenauto's al nauwelijks rendabel die accu's.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203100209
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 20:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.

Tis bij personenauto's al nauwelijks rendabel die accu's.
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.

Als je een zuinige benzine auto neemt die 1 op 20 verbruikt, dan zit je op 8,9kWh / 20 = 445Wh.
Daarnaast kost het raffineren van 1 liter benzine ongeveer 1,2kWh /20 = 0,060Wh.
Opgeteld kost een kilometer rijden in een zuinige benzine auto zo'n 505Wh aan energie.

Neem je dan een gemiddelde EV dan zit je op 5 kilometer per kWh ofwel zo'n 200Wh aan energie.

Bij vrachtwagens zie je een vergelijkbare rekensom:
Gemiddeld 3 kilometer op 1 liter diesel, 9,7kWh energie in een liter ofwel 3,23kWh per kilometer.

Een Tesla Semi doet ongeveer 1,25kWh per kilometer.

Je maakt dus een flinke slag voorwaarts qua energieverbruik en CO2-uitstoot.
pi_203101306
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 21:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.

Als je een zuinige benzine auto neemt die 1 op 20 verbruikt, dan zit je op 8,9kWh / 20 = 445Wh.
Daarnaast kost het raffineren van 1 liter benzine ongeveer 1,2kWh /20 = 0,060Wh.
Opgeteld kost een kilometer rijden in een zuinige benzine auto zo'n 505Wh aan energie.

Neem je dan een gemiddelde EV dan zit je op 5 kilometer per kWh ofwel zo'n 200Wh aan energie.

Bij vrachtwagens zie je een vergelijkbare rekensom:
Gemiddeld 3 kilometer op 1 liter diesel, 9,7kWh energie in een liter ofwel 3,23kWh per kilometer.

Een Tesla Semi doet ongeveer 1,25kWh per kilometer.

Je maakt dus een flinke slag voorwaarts qua energieverbruik en CO2-uitstoot.
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.

Dus dat verbruik komt optimistisch op me over.

Bij een auto sleep je 500kg extra mee voor je 300km actieradius.

Dat is bij een 1/3 rijder een factor 6 meer. Zit je op 3 ton extra gewicht.

Das een hoop, denk ik, en gezien de lange afstanden en de koppel etc die een truck nodig heeft.... Veeeel lastiger dan personen auto's.

Maar dat zien we dan ook terug in het aanbod van elektrische vrachtwagens. Ik denk dat je voorbeeld net een tandje te rooskleurig is. Verder een hele nette uiteenzetting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203101356
Ik zie dan meer in hybride vrachtwagens die op het elektriciteitsnetwerk aansluiten met zo een geleider aan de bovenkant. Maar dat vraagt nogal wat investeringen.

Of een maglev idee dat de vrachtwagen op de snelweg vooruit geduwd wordt ofzo =p ik zeg ook maar wat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203101710
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.

Dus dat verbruik komt optimistisch op me over.
Ik zeg het niet zelf, ik kijk gewoon naar het praktijkverbruik van diverse EV's en dan is 5km op 1kWh gemiddeld over het jaar genomen heel realistisch. Hoeveel gewicht je meeneemt is dan niet zo relevant, dat is het verbruik incl. dat gewicht.

quote:
Bij een auto sleep je 500kg extra mee voor je 300km actieradius.

Dat is bij een 1/3 rijder een factor 6 meer. Zit je op 3 ton extra gewicht.
Tesla Semi accu voor de long range (800km) zit op zo'n 4500 kilo waarschijnlijk.
Aan de andere kant is de aandrijfmotor lichter, versnellingsbak eenvoudiger en lichter, geen uitlaat, etc.
Daarnaast heeft een vrachtwagen ook een dieseltank en die vervalt ook.

Voorlopig gaat men er vanuit dat een Tesla Semi 35-ton mag trekken en dat is voor 98% van alle ritten meer dan voldoende.

quote:
Das een hoop, denk ik, en gezien de lange afstanden en de koppel etc die een truck nodig heeft.... Veeeel lastiger dan personen auto's.
Wat betreft de afstanden: de rijtijdenwet zorgt er sowieso voor dat je altijd genoeg tijd hebt om te laden.

Het koppel van een Tesla Semi is dermate hoog dat hij vol beladen iedere sprint wint van een diesel.

Zonder belading ongeveer 5 seconden naar de 100 volgens opgave.
Vol beladen ongeveer 18 tot 20 seconden van 0 naar 100.
Daar doet een vol geladen diesel ongeveer 45 tot 60 seconden over.


quote:
Maar dat zien we dan ook terug in het aanbod van elektrische vrachtwagens. Ik denk dat je voorbeeld net een tandje te rooskleurig is. Verder een hele nette uiteenzetting.
Als de Semi in 2023 uitkomt, zal je daar nu uiteraard nog geen aanbod van zien.
Tesla kan voorlopig nog wel even vooruit met hun pre-orders.

En ze zijn niet het enige merk dat met EV-trucks bezig is.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 22:47:16 ]
pi_203102138
En, geleiders boven de snelweg dan? Hybrides? Niet beter?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102180
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:46 schreef ludovico het volgende:
En, geleiders boven de snelweg dan? Hybrides? Niet beter?
Nee.
Geleiders geven sowieso gedonder in de winter en je moet er een stevig stroomnet voor hebben.
Zou op sommige locaties werken maar niet in Texas bijvoorbeeld (waar de nieuwe Tesla fabriek staat).

Hybride vrachtwagens bestaan. Maar voor de range hoef je het niet te doen.

800km bereik is 8 tot 12 uren rijden, afhankelijk van je werkgebied en dan heb je allang verplichte pauzes gehad.
pi_203102253
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee.
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102290
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.
Hybride is wel extra techniek toevoegen aan een brandstofmotor, of het betrouwbaarder wordt is de vraag.

Ik zet m'n geld letterlijk in op de EV.
pi_203102321
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.
Ik zet m'n geld letterlijk in op de EV.
Mja niet met die wegen..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102329
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mja niet met die wegen..
Wat is er met welke wegen?
pi_203102351
Is er geen hybride vrachtwagen, deels elektrisch en deels waterstof? Elektrisch voor in stad en waterstof voor in het buitengebied. Of vice versa afhankelijk wat goedkoper qua infrastructuur.
pi_203102498
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:56 schreef floris_b het volgende:
Is er geen hybride vrachtwagen, deels elektrisch en deels waterstof? Elektrisch voor in stad en waterstof voor in het buitengebied. Of vice versa afhankelijk wat goedkoper qua infrastructuur.
Waterstof is qua rendement ongeveer net zo beroerd als diesel of benzine.
Het kost ongeveer 2,5 tot 3x meer energie onder de streep als rijden in een EV en dat maakt het te duur per kilometer en er is geen CO2 winst (waterstof wordt nu voor 95% uit aardgas gemaakt middels stoomreforming).

Je kan natuurlijk windmolens neerzetten en daar waterstof mee produceren middels elektrolyse maar dan heb je 2,5 tot 3x meer molens nodig om een km te rijden dan wanneer je elektrisch rijdt.

Scania is de ontwikkeling inmiddels gestopt omdat het te kostbaar zou zijn.
pi_203102504
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat is er met welke wegen?
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203102541
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.
Oh dat, nee, maar ik doelde op EV's vs hybride.
En EV's met accu dus, geen bovenleiding.

Als dat stukgetrokken wordt heb je een file van 1000km :P
Of een beetje ijs en de hele vluchtstrook staat vol met stilgevallen vrachtwagens.

Daarnaast hebben de vonken van het contact tussen pantograaf en bovenleiding al wat treinen in de fik gezet, dat wil je niet op je autolak als je er achter of naast rijdt :P

Edit: daarnaast, hoe reken je het stroomverbruik af, hoe meet je het zorgvuldig, kan je switchen van aanbieder, etc.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 23:20:16 ]
pi_203102948
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 8 januari 2022 @ 23:48:32 #245
206731 Mortaxx
Doomer
pi_203103244
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moeten
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_203103300
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:48 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moeten
Dat is ook wel weer een goed punt, ik zou ook niet weten waar ik anders nog wat rendement moet maken.
Op m'n spaarrekening kost het alleen maar geld (inflatie + negatieve rente).
pi_203103621
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203104779
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Met een (iets) oplopende rente (dit jaar wordt +1%) in de USA verwacht) zou er aan de andere kant van de Oceaan wel eens een alternatief kunnen ontstaan. Het grootste deel van de stijging die we in het afgelopen jaar in de indices hebben gezien komt voor rekening van maar een paar aandelen. Als die aandelen (Meta, Alphabet, Microsoft, Apple en Tesla) de andere kant op gaan bewegen ... De vraag is, gebeurd dat deze week al? En daar zie ik nog geen (directe) aanleiding toe. Maar ik speel niet zo kort op de bal dat ik mij erg met die vraag bezighoud.
pi_203104939
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Dat is wel een erg algemene vraag: de aandelen. Iedereen is nu gefocust op de indexen. Die zouden best een knauw kunnen krijgen. Wie weet. In de Nasdaq wegen de de techreuzen zo zwaar mee. Zakken die, dan zak de Nasdaq. Blijven in Nederland ASML, Unilever en Shell een beetje liggen, dan komt het met de AEX wel goed.

Dit wil voor de rest niet zo veel zeggen over jouw aandelen. Afgelopen jaar had je er bekaaid vanaf kunnen komen. Ik stond maar op een heel klein plusje na mijn eerste 6 maanden. Voornamelijk door Just Eat en Baba. De eerste week van dit jaar was een van mij betere weken. Amper rood gezien. Die indexen zijn wel een graadmeter, maar zeggen ook weer niet alles over de aandelen en jouw aandelen.

Ben vooral benieuwd naar de ETF-mensen. Heb jij geen verstand van beleggen, neem dan een ETF, dan volg je de markt. Als die na twee weken 6% min zien staan en zij trekken het geld eruit, dan gaat het volgens mij wel om miljarden. Daar kunnen vooral zij die het zwaarst meewegen in de index een extra tik van krijgen.
  zondag 9 januari 2022 @ 12:26:58 #250
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203107900
Heb net trouwens een account geopend bij IB. Die transactiekosten vergeleken met een doorsnee broker in Nederland. Het is bijna gratis handelen :')

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 09-01-2022 15:03:54 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')