Start een tegenhanger. Kijken wie volgend jaar wie het hoogste rendement heeft.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ben te laat
Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uw random portie Tesla nieuws:
Het lijkt er op dat Tesla voor het eind van deze maand een stuk of 15 Tesla Semi's aan PepsiCo gaat leveren zodat beide partijen daar meer praktijkervaring mee kunnen opdoen.
Massaproductie van de Semi zou pas in 2023 starten.
Er zijn al laders gefotografeerd bij de Frito-Lay’s facility in Modesto, California (1,5MW per stuk, ofwel 1500kW).
Bij personenwagens is 350kW zo'n beetje het maximum dat ik heb gezien dus dat is wel fors.
Nu zal je mss denken "waar halen ze die gigantisch hoge stroomcapaciteit vandaan?"
Nou... Tesla maakt ook Megapacks...
De Megapacks plaatsen ze bij zo'n distributiecentrum of fabriek en die laden ze bij met een lagere, constante laadstroom die het stroomnet aan kan. Eventueel kan dat aangevuld worden met zonnepanelen (op het dak van een fabriek / distributiecentrum) of windmolens.
Als er dan een Semi parkeert om te laden/lossen, dan wordt deze "vol gas" opgeladen uit zo'n Megapack.
Ik verwacht dat dit al de LiFePO4 (LFP van CATL) Megapacks zijn, deze accu's hebben een wat lagere energiedichtheid dan Li-Ion maar een veel langere levensduur (na >2.500 volledige cycles nog 80% capaciteit resterend) en veel minder kans op "thermal runaway".
Laadpalen klaar om te installeren:
[ afbeelding ]
Megapacks bij Frito-Lay’s facility:
[ afbeelding ]
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 20:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gewicht slepen man, met vrachtwagens.
Tis bij personenauto's al nauwelijks rendabel die accu's.
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 21:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet om de hele discussie weer aan te slingeren maar het is juist heel rendabel.
Als je een zuinige benzine auto neemt die 1 op 20 verbruikt, dan zit je op 8,9kWh / 20 = 445Wh.
Daarnaast kost het raffineren van 1 liter benzine ongeveer 1,2kWh /20 = 0,060Wh.
Opgeteld kost een kilometer rijden in een zuinige benzine auto zo'n 505Wh aan energie.
Neem je dan een gemiddelde EV dan zit je op 5 kilometer per kWh ofwel zo'n 200Wh aan energie.
Bij vrachtwagens zie je een vergelijkbare rekensom:
Gemiddeld 3 kilometer op 1 liter diesel, 9,7kWh energie in een liter ofwel 3,23kWh per kilometer.
Een Tesla Semi doet ongeveer 1,25kWh per kilometer.
Je maakt dus een flinke slag voorwaarts qua energieverbruik en CO2-uitstoot.
Ik zeg het niet zelf, ik kijk gewoon naar het praktijkverbruik van diverse EV's en dan is 5km op 1kWh gemiddeld over het jaar genomen heel realistisch. Hoeveel gewicht je meeneemt is dan niet zo relevant, dat is het verbruik incl. dat gewicht.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
K, jij zegt het.. Dat gewicht van die accu mag je lekker meeslingeren.
Dus dat verbruik komt optimistisch op me over.
Tesla Semi accu voor de long range (800km) zit op zo'n 4500 kilo waarschijnlijk.quote:Bij een auto sleep je 500kg extra mee voor je 300km actieradius.
Dat is bij een 1/3 rijder een factor 6 meer. Zit je op 3 ton extra gewicht.
Wat betreft de afstanden: de rijtijdenwet zorgt er sowieso voor dat je altijd genoeg tijd hebt om te laden.quote:Das een hoop, denk ik, en gezien de lange afstanden en de koppel etc die een truck nodig heeft.... Veeeel lastiger dan personen auto's.
Als de Semi in 2023 uitkomt, zal je daar nu uiteraard nog geen aanbod van zien.quote:Maar dat zien we dan ook terug in het aanbod van elektrische vrachtwagens. Ik denk dat je voorbeeld net een tandje te rooskleurig is. Verder een hele nette uiteenzetting.
Nee.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:46 schreef ludovico het volgende:
En, geleiders boven de snelweg dan? Hybrides? Niet beter?
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.quote:
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scheelt 4ton aan gewicht.. Opladen vn de trucks.. Etc etc.
Mja niet met die wegen..quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hybride bestaat, EV bestaat inmiddels ook, de markt lost het vanzelf op.
Ik zet m'n geld letterlijk in op de EV.
Waterstof is qua rendement ongeveer net zo beroerd als diesel of benzine.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 22:56 schreef floris_b het volgende:
Is er geen hybride vrachtwagen, deels elektrisch en deels waterstof? Elektrisch voor in stad en waterstof voor in het buitengebied. Of vice versa afhankelijk wat goedkoper qua infrastructuur.
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.quote:
Oh dat, nee, maar ik doelde op EV's vs hybride.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat lost de markt niet op. Als het stroomnet met bovengeleiders boven de snelweg zou moeten hangen om vrachtwagens bij te laden.
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moetenquote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Dat is ook wel weer een goed punt, ik zou ook niet weten waar ik anders nog wat rendement moet maken.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:48 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Is er al een alternatief voor aandelen? Dat geld zal toch ergens heen moeten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met een (iets) oplopende rente (dit jaar wordt +1%) in de USA verwacht) zou er aan de andere kant van de Oceaan wel eens een alternatief kunnen ontstaan. Het grootste deel van de stijging die we in het afgelopen jaar in de indices hebben gezien komt voor rekening van maar een paar aandelen. Als die aandelen (Meta, Alphabet, Microsoft, Apple en Tesla) de andere kant op gaan bewegen ... De vraag is, gebeurd dat deze week al? En daar zie ik nog geen (directe) aanleiding toe. Maar ik speel niet zo kort op de bal dat ik mij erg met die vraag bezighoud.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Dat is wel een erg algemene vraag: de aandelen. Iedereen is nu gefocust op de indexen. Die zouden best een knauw kunnen krijgen. Wie weet. In de Nasdaq wegen de de techreuzen zo zwaar mee. Zakken die, dan zak de Nasdaq. Blijven in Nederland ASML, Unilever en Shell een beetje liggen, dan komt het met de AEX wel goed.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat kunnen we komende week verwachten? Trekken de aandelen weer wat bij? Of duiken we verder in het rood?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |